Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Monroe oli joskus kultaisella kasarilla ihan laatumerkki.. nykyään aika marginaalinen. Lähinnä iskareita tullut viime vuosina vastaan. Nykyisestä laadusta en osaa sanoa mitään.
Tuntus olevan yleinen ongelma, vanhat laatumerkit voivat olla ihan yhtä kuraa kuin tuntemattomat halpismerkit, toki ns. laatumerkkien hinnat ovat myös tulleet hurjasti alas. Brändiarvo tuhotaan hiljalleen, mutta toisaalta asiakkaat ovat niin hintatietoisia, ettei kallis laatu myy, itsekin sortunut halpaan paskaan monesti, vaikka tiedän, että laatu ei tosiaan ole kummoista, hinta on vaan turhan houkutteleva.

Hyvä esimerkki tuli itselleni eteen, kun hankin parkkitutkia, eli valikoimaa oli valtavasti ja hinnat lähtivät jostain 7 e/kpl aina marmoritiskin yli 100 e/kpl. Otin sitten jonkun ns. merkkivalmistajan tarvikeosan n. hintaan 20 e/kpl ja kestihän se vajaan vuoden, varmaan se halvin 7 e no name -anturi olisi kestänyt ihan yhtä kauan ja olisi toiminut yhtä hyvin kuin tuo ns. halpa merkkianturi. Olisiko marmorin yli satkun anturi toiminut paremmin? Luultavasti. Samoin löytyi tarvikeantureita jollain 60 e hinnalla/kpl, jollainen olisi ehkä ollut vastaava kuin marmorin. Kyllä se hinta taitaa edelleen korreloida laadun kanssa ja jos saa laatumerkkiä halvalla, niin hälytyskellojen pitäisi soida. Mutta kun vanhaan ruoskaan vaihdat itse osia, niin mietit sitä hintaa kuitenkin, eli esim. jos vaihdat kaikki parkkitutkat taakse halvimmillaan 4 x 7e tai kalleimmillaan 4 x 110 e, niin siinä on jo eroa ja säästö houkuttaa, vaikka alitajunnassasi tiedät, että kädet ovat todella syvällä paskassa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Saab 9-3 sport sedaniin takapäähän ylätukivarsi ja aurauksensäätötanko olisi tarve vaihtaa.

Mitä merkkiä kannattaa laittaa ja mistä tilata?

Saabin varaosanumerot 12793813 ja 13230274 tarve saada.

Aeromotorsilta molemmat SKF-valmisteena kohtuuhintaan, jos skippaa nuo randomi merkit.
AK24 tarjoaisi febi bilsteiniä myös kohtuudella tunnetuimmista, mutta nämä ei taida olla enää nimensä veroisia vai onko?

AK24 olen pari kertaa tilannut ja toiminut hyvin ja tulleet postilla automaattiin. Nyt tosin tarjoaa vain kotiinkuljetusta 15,90€.
Aeromotorsista on ollut täällä puhetta paljon, mutta omia kokemuksia ei ole. Postit 9,90 dpd:llä.
 
Nivelissä ei kannata säästellä jos on ns. pitoauto.

SKF:ään luottaisin enemmän kuin Febi Bilsteiniin tukivarsissa.

Menisin ite varmaan ton 12793813 osalta Metzger tukivarrella (75tkm/3v takuu)
 
Saab 9-3 sport sedaniin takapäähän ylätukivarsi ja aurauksensäätötanko olisi tarve vaihtaa.

Mitä merkkiä kannattaa laittaa ja mistä tilata?

Saabin varaosanumerot 12793813 ja 13230274 tarve saada.

Aeromotorsilta molemmat SKF-valmisteena kohtuuhintaan, jos skippaa nuo randomi merkit.
AK24 tarjoaisi febi bilsteiniä myös kohtuudella tunnetuimmista, mutta nämä ei taida olla enää nimensä veroisia vai onko?

AK24 olen pari kertaa tilannut ja toiminut hyvin ja tulleet postilla automaattiin. Nyt tosin tarjoaa vain kotiinkuljetusta 15,90€.
Aeromotorsista on ollut täällä puhetta paljon, mutta omia kokemuksia ei ole. Postit 9,90 dpd:llä.
Aeromotors on kyllä luotettavampi, kuin Autodoc. Lisäksi mahdollinen palautus (esim. pantin takia) Viroon maksaa vain pari euroa enemmän, mitä postipaketti Suomeen.
 
Aeromotors on kyllä luotettavampi, kuin Autodoc. Lisäksi mahdollinen palautus (esim. pantin takia) Viroon maksaa vain pari euroa enemmän, mitä postipaketti Suomeen.

aeromotors vaan ei hyvitä noita postikuluja kokonaan jos lähettää smartpost-postipakettina. Jää joitain euroja vajaaksi, koska pitäisi käyttää heidän noutopalvelua, ja se on edullisempi. tms.

iparts ja ak24 hyvittää kokonaan

(oma kokemus)

on kyllä vähän harmaalla alueella toi aeron toiminta laillisuuden kanssa, mutta minkäs teet.
 
Nivelistä, piti vastailla jonnein aikaisempaan viestiin jossa joku asentaja kehui TRW:tä ja Meyle HD:tä. Meyle HD vaikuttaa olevan ihan täyttä kuraa nykyään, nykyisiin käyttöautoihin laittamani on kaikki vaihdettu uusiin ja eri merkkisiin, kannattaa säilyttää ne takuukuitit jos moisia omistaa. Kolmen vuoden ajoilla meni alatukivarsien pallot, ehkä sitten jos se neljä vuotta kun lasketaan käyttiksen seisominen avokaudet. Vakaajan tankoja on tossa neljä samanlaista purettu irti, kolmessa on pallo ihan holotna. Raidentangon päät meni kaikkein nopeiten.

TRW lienee halpunoinut jotenkin, kun 300tkm ajetut alkuperäiset korvattiin samanlaisilla TRW:n omassa paketissa, ja kolina oli jonninmoista siinä vaiheessa kun puhelin ilmoitteli kuvista "iloisista muistoista" kolmen vuoden takaa tuosta remontista..

Edit: Harva ajanee niin paljoa että pystyisi oikeasti sanomaan tollaisten kestosta, eikä se korjaamolla Meylet saanut kärry varmaan kolmen vuoden päästä sinne saman omistajan taholta eksy.

Lemförder vakaajantangot olivat BMW:n alkuperäistä vastaavat, ja Motonetissä hyllyssä ja sopuhintaiset (+20% Viroon) Propsit siitä.

Vemo pissapojan pumppu meni muuten paikalleen ok, mutta suuttimia sais vähän nostaa koska ei ole ihan yhtä tehokas kuin 400tkm ruiskinut alkuperäinen.

FAG vakaajantangot oli varustettu läpinäkyvillä suojakumeilla, voivat varmaan puuttua tuotantolinjalla jos niveleen eksyy rasvaa sisään.

Topran termosaatti, vaimo halusi väkisin ostaa vesipumppujumppaan osat kivijalasta kun tulee nopeasti. No ei tullut ja palvelukin oli paskaa. Oli tarve termostaatin tiivisteelle, myivät tuollaisen ja sen verran rimpulta vaikutti että otin siitä sen tiivisteen 150tkm ajettuun laatutermariin.
 
Meyle HD:ltä on tullu laitettua melkein koko arsenaali etupään palikoiden osalta aika kovassa ajossa olevaan diesel passattiin, ei ole mitään kolinoita kuullu, täytyypä syynätä vähän tarkemmin kun enskuussa sekin tulee katsastettua taas.

GSP vakaajatangot vaikutti asiallisilta, mustaksi pulverimaalatut ja puslat ainakin oli hyvin tiukassa (käänsin prässillä toisinpäin)

A.B.S. jarrukilvet aivan identtiset lyötyjä merkintöjä myöten vrt JP Group jarrukilvet, eli samalta tehtaalta. Ihan perus ok laatua, noitakin on ollut pelkästään sähkösinkitettynä, nuo oli maalattuja.
 
Motonetistä hain tarvikehihnan, myyjältä kysyin kenen valmistaja. Triscan kuulemma. Ei todellakaan innostanut mutta pakko oli saada heti ja oe-laatuista ei ollut hyllyssä. Vähänkö hämmästyin kun hihna oli Gatesin, oli vielä Gatesin paketissa mutta Triscanin keltainen tarra oli laitettu päälle. Gatesin hinnoista ja jakopäistä vain hyviä kokemuksia joten en valita.
Triscanin vaijerit ovat olleet yllättävän hyviä, ei yhtään pettymystä. merkin niveliä en taas mielellään pistäisi sen verran huonoja kokemuksia. Nivelet melkein meyle hd:-tä ne olleet parhaita. Jos ei saa niin Fag, Trw tai Lemförder.
 
Antalex:lta tuli Audi TT:hen uus (kunnostettu) taka-akseli. Ihan asiallisen oloinen. Jollain kovalla/karkeapintaisella ruisku-liuotinmaalilla maalattu (pari kohtaa kyllä jääny vähälle maalille), tarran alla vielä maalikin märkää :D Ei kovin montaa päivää kestäny toimitus puolasta. Vedän vielä toisen maalipinnan päälle, vähän jännittää että menekö pyöränkulmat kerrasta kohdalleen, en tiedä onko nämä jossain jigissä tarkistettuja.
 

Liitteet

  • DSC_0056.JPG
    DSC_0056.JPG
    290,8 KB · Luettu: 158
Miten tuo parhaus ilmenee ja miten se mielestäsi on saatu aikaan?

Toimineet omissa autoissa parhaiten ilman ongelmia. Tämä siis pelkkä oma kokemus, omat autot 10-20v vanhoja joilla tulee ajoa yhteensä n. 40tkm/vuosi. Tämä on siis puhtaasti omaan kokemukseen perustuva mielipide.

Kun verrataan fyysisesti meyle HD ja lemförder palloniveltä/koiranluuta niin meylen nivel on paljon järeämmän oloinen. En tiedä onko oikeasti niin paljon parempi.

Kavereilla noissa ongelmia on tullut vain (ainakin mitä itse olen kuullut) autoissa joissa on alustasarja. Mutta se on ihan ymmärrettävää, alustasarjallisissa ei tunnu kestävän mikään.

Edit, mitenköhän tuon meyle hd:n takuun kanssa menee, tulivarsissa valmistaja ja osa jälleenmyyjistä (esim motonet) antaa neljän vuoden takuun, osa jälleenmyyjistä (esim ppmarket) antaa samalle osalle vuoden takuun ? Hintaeroa ei ole kuin alle kympin.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa Meyle HD-osissa olla melko paljon laatuvaihtelua, kun joillain ne tuntuu kestävän ja toisilla taas ei.

Itsellä niin huono kokemus Meyle HD-osista, että ihan äkkiä en toisia osta. Alatukivarren pallonivel väljistyi vajaassa kahdessa vuodessa, noin 20tkm ajoilla. Alkoi ensin narista ja renkaidenvaihdon yhteydessä huomasin, että klappia oli jo paljon. Takuun kanssa en viitsinyt alkaa tappelemaan, kun osat tilattu verkkokaupasta. Laitoin Lemförderiä tilalle ja ne kestikin sitten hyvin noin 100tkm, mitä auto vielä itsellä oli.
 
Meylen HD:tä on oikeastaan kahta koulukuntaa, niitä jossa osan suunnittelua on muutettu, nää on niitä ensimmäisiä millä mainetta tehtiin. Sitten viime vuosina valikoimaa on laajennettu ja tehty yleisemminkin kulutusosista vahvistettua mallia tekemällä niistä olennaisilta osilta vain suurempia. No mikä on ongelma? No halvan tarvikenivelen sijaan meillä on esim. 10% suurempi halpa tarvikenivel. Voidaan olettaa että se kestää pidempään, ja varmaan se niin tekeekin. Mutta oikeasti sitten mennään OEM laadusta halvempaan, vahvistetaan sitä ja lopputulos on jotain. Laatu on kuitenkin tarviketasoa, mutta hinta muutaman kerran se mitä tarvikeosa.

Mulla on noita väljiä tossa muovikassillinen, voisin kokeilla josko niitä saisi Lidlin vannesahalla niin siististi leikattua poikki että voisi tehdä jotain johtopäätöksiä. Suojakumit tosiaan ehjiä ja kiristetty ajokorkeudessa, millä ei palloihin juuri olisikaan vaikutusta. Neljästä samanlaisesta vakaajantangosta yksi on ehjä ja kolme ihan valmista mikä on outoa, mutta vähän näytti että olisko suojakumin jousto vähän riittämätöntä ja sitä kautta voinut saada likaa väliin. Raidentangon päiden elinikä on jäänyt siihen kolmen vuoden korville eli takuukamaa. Valmistajaan kai pitäisi olla yhteydessä?
 
Meylen HD:tä on oikeastaan kahta koulukuntaa, niitä jossa osan suunnittelua on muutettu, nää on niitä ensimmäisiä millä mainetta tehtiin. Sitten viime vuosina valikoimaa on laajennettu ja tehty yleisemminkin kulutusosista vahvistettua mallia tekemällä niistä olennaisilta osilta vain suurempia. No mikä on ongelma? No halvan tarvikenivelen sijaan meillä on esim. 10% suurempi halpa tarvikenivel. Voidaan olettaa että se kestää pidempään, ja varmaan se niin tekeekin. Mutta oikeasti sitten mennään OEM laadusta halvempaan, vahvistetaan sitä ja lopputulos on jotain. Laatu on kuitenkin tarviketasoa, mutta hinta muutaman kerran se mitä tarvikeosa.

Mulla on noita väljiä tossa muovikassillinen, voisin kokeilla josko niitä saisi Lidlin vannesahalla niin siististi leikattua poikki että voisi tehdä jotain johtopäätöksiä. Suojakumit tosiaan ehjiä ja kiristetty ajokorkeudessa, millä ei palloihin juuri olisikaan vaikutusta. Neljästä samanlaisesta vakaajantangosta yksi on ehjä ja kolme ihan valmista mikä on outoa, mutta vähän näytti että olisko suojakumin jousto vähän riittämätöntä ja sitä kautta voinut saada likaa väliin. Raidentangon päiden elinikä on jäänyt siihen kolmen vuoden korville eli takuukamaa. Valmistajaan kai pitäisi olla yhteydessä?

Et ole takuuseen noita vaihdellut? Myyjät (lähes kaikki) ja valmistaja antaa kuitenkin neljän vuoden takuun.. koiranluilla taisi pitkän takuun ehtona olla parittain vaihto.
 
Meylen HD:tä on oikeastaan kahta koulukuntaa, niitä jossa osan suunnittelua on muutettu, nää on niitä ensimmäisiä millä mainetta tehtiin. Sitten viime vuosina valikoimaa on laajennettu ja tehty yleisemminkin kulutusosista vahvistettua mallia tekemällä niistä olennaisilta osilta vain suurempia. No mikä on ongelma? No halvan tarvikenivelen sijaan meillä on esim. 10% suurempi halpa tarvikenivel. Voidaan olettaa että se kestää pidempään, ja varmaan se niin tekeekin. Mutta oikeasti sitten mennään OEM laadusta halvempaan, vahvistetaan sitä ja lopputulos on jotain. Laatu on kuitenkin tarviketasoa, mutta hinta muutaman kerran se mitä tarvikeosa.
Tuossa analyysissä ei ole päätä tai häntää. On joku ongelma mutta onko se hinta, kestävämpi osa vai mikä? Meyle HD osien suunnittelua on muutettu paljon, vähän vai sopivasti verattuna alkuperäiseen?
Innolla odotan nivelien halkaisukuvia, jos niistä johtopäätöksen voi tehdä. Muovikassillinen otanta on aika pieni kuitenkin.

Itsekin välillä Meyle HD osia käyttänyt ja ihan ok laatua ollut.
 
Viimeksi muokattu:
ihan kuin sotkettaisiin nyt tavallista meyleä meyle hd:hen, mutta jos ei, niin kyllä minustakin oudolta kuulostaa.
 
Näyttäs ettei autoon saa kuin HD-versioita, ja tapana on ollut ostaa minimissään keskihintaluokasta kun omalle työlleen kokee jonkun arvon. Siitä löytyy myös syy ettei ole kiinnostanut alkaa taistelemaan jotain parikympin raidentangonpäitä takuuseen. Alatukivarsista meni takuu umpeen, mutta käyttö sisälsi pari vuoden vuoden kesäseisontaa.

Miten Patella tää "ihan ok" laatu on ilmennyt? On mullakin yhdessä harrasteessa alatukivarret Meyle HD, helvetin hyvät kokemukset. Ajettu ehkä 10-15 tkm kymmenen vuoden aikana.

Muovikassillinen on itselle riittävä otos, jos siinä on kassissa on kaikki viiden vuoden aikana ostetut Meyle HD osat. Failure rate 95%. Neljä alkuperäistä tukivartta on tallessa, niillä pääsi kaikilla yli 300tkm. Eli ihan kusetusta tuo "Better than OEM". No, ihan yhtä paskoja noi halpunoidut TRW:t.
 
Miten Patella tää "ihan ok" laatu on ilmennyt?
Minulle ok laatu tarkoittaa, että on kestänyt 5v tai yli, noin 10tkm vuoteen. Noita varaosia myydään hieman enemmän, kuin muovikassillinen, niin siksi otos on pieni. Mutta voihan olla, että olet saanut kaikki huonon erän osat, jos on harvinainen automalli tms.

Harrasteautossa seisotus voi olla erittäin paha nivelille, koska kosteus tiivistyy sinne kumin alle ja rasva ei liiku pinnoilla. Pinnat syöpyvät nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos jollain kokemusta NTY pyörän laakereista?
Haussa siis osa, joka kestää ajoa, ei myyntiin.
NTY KLP-AU-009K
 
Onkos jollain kokemusta NTY pyörän laakereista?
Haussa siis osa, joka kestää ajoa, ei myyntiin.
NTY KLP-AU-009K

NTY KLT-VW-004:
1699988061412.png


Ei juuri minkäänlaisia merkintöjä joista näkyisi varsinaiset valmistajat, tai valmistusmaa.

Mitälie kiinasettiä.

Tuo ohut ruskeanvärinen kehä missä kuulat on, on tässä mallissa muovia, ja sitä voi taivutella. Mun mielestä muoviosat ei kuulu laakereihin. Rasvaakin taitaa olla säästellen laiteltu. Vähän arpapeliä miten kestää. Itse ajattelin nämä laittaa kuitenkin paikalleen ja kattoa miten käy.
 
Onkos jollain kokemusta NTY pyörän laakereista?
Haussa siis osa, joka kestää ajoa, ei myyntiin

FAG. NTY myöntäs itsekin olevan näitä jotka tilaa sieltä täältä omalla logolla, ihan herran tallussa mitä sieltä tulee. Firman osoite näyttäs vievän Berliiniin kerrostaloon. Tossa TeknoR:n kuvan laakerissa on kyllä ihmeellisiä jälkiä vähän siellä ja täällä, mikä ei kovin kummoisesta laatua lupaa. Ole erilainen nuori ja kerro meille kauan noi kestää?

...Meyle...
Minulle ok laatu tarkoittaa, että on kestänyt 5v tai yli, noin 10tkm vuoteen. Noita varaosia myydään hieman enemmän, kuin muovikassillinen, niin siksi otos on pieni. Mutta voihan olla, että olet saanut kaikki huonon erän osat, jos on harvinainen automalli tms.

Harrasteautossa seisotus voi olla erittäin paha nivelille, koska kosteus tiivistyy sinne kumin alle ja rasva ei liiku pinnoilla. Pinnat syöpyvät nopeasti.

Suomessa ajetaan keskimäärin jonkun 17-18tkm vuoteen, eli toi 50tkm tulee täyteen reilussa kahdessa ja puolessa vuodessa. Vaimolle saisi vaihtaa reilun vuoden välein. Mielestäni tuo on ehdottoman liian lyhyt keskoikä, jos tuote voidaan tehdä sellaiseksi että se kestää 5-6 kertaa tuon.

Maailmankuvaa laajentaa jos laittaa googleen vaikka Meyle HD scrott ja ihmettelee tarjontaa. Saksan hyvät tiet toki vähän antaa väärän kuvan, mutta joku kääntäjä varmaan tarjoaa samaa vaikka puolaksi.

Edelleenkään ei taida olla mitään näyttöä siitä, että Meyle pystyisi lupauksensa lunastamaan. Valmistajallehan tuo olisi helppoa, vie vaan sen jumalnivelensä ja verrokki OEM:n puolueettomalle tutkimuslaitokselle (aka. Tüv) ja odottaa tuloksia joita voi sitten hehkuttaa. Jostain syystä eivät ole tälläistä katsoneet tarpeelliseksi. Harmi vaan, tollanen jumal-kulutusosahan olisi ihan no-brainer eikä muita tarvisi myydäkkään.
 
Suomessa ajetaan keskimäärin jonkun 17-18tkm vuoteen, eli toi 50tkm tulee täyteen reilussa kahdessa ja puolessa vuodessa. Vaimolle saisi vaihtaa reilun vuoden välein. Mielestäni tuo on ehdottoman liian lyhyt keskoikä, jos tuote voidaan tehdä sellaiseksi että se kestää 5-6 kertaa tuon.

Niin, en sanonut, että omat Meyle HD osat ovat hajonneet 50tkm jälkeen, vaan että olen tyytyväinen tarvikenivelien laatuun, jos ne kestävät sen 5 vuotta.
Kilometrit ovat epäoleellisia, jos ei tiedä missä ajetaan. Lisäksi monessa autossa alkuperäisosat, siis tehtaalta auton mukanava lähteneet, tuntuvat kestävän pidempään, kuin merkkiliikkeen varaosat. Ehkä laatuvaatimukset ovat eri, että uusi auto varmasti kestää takuuajan. Voi olettaa varaosamarkkinan olevan kilpailtu, ettei kannata tehdä mitään jumal-kulutusosaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi monessa autossa alkuperäisosat, siis tehtaalta auton mukanava lähteneet, tuntuvat kestävän pidempään, kuin merkkiliikkeen varaosat. Ehkä laatuvaatimukset ovat eri, että uusi auto varmasti kestää takuuajan. Voi olettaa varaosamarkkinan olevan kilpailtu, ettei kannata tehdä mitään jumal-kulutusosaa.

No kiva että saavutettiin yhteisymmärrys. Tätä olen ajanut takaa, että Meyle HD on valmistuttajansa mukaan nimenomaan parempi kuin se alkuperäislaatu.
 
SKF jakopääsarjassa tuli vääränlainen ohjurirulla. Ostettu auton tiedoilla ja kataloogeissa pitäs olla sopiva sarja, mutta eipä ollu.
 
SKF jakopääsarjassa tuli vääränlainen ohjurirulla. Ostettu auton tiedoilla ja kataloogeissa pitäs olla sopiva sarja, mutta eipä ollu.

Gatesin ja Inan joissain sarjoissa kiristysrullat on korvattu paremmilla malleilla kuin alkuperäinen. Gatesin sarjoissa asiasta on hyvät ohjeet mutta Ina:n sarjassa ei ollut mitään ohjetta.

Gatesin sarjoissa noita ollut jossain Vag konsernin autossa, sitä Inaa en enää muista missä oli. Siinä oli manuaalinen kiristin korvattu puoliautomaattisella tms.
 
Vectorin (motonetin valikoima) jarrulevyissä on hyvin pysyny maalit, vaikka ajettu mm. suolaloskapaskassa jo ihan hyvä tovi. Kosmeettinen seikka mutta kiva jos on avonaiset vanteet, ei näy ruosteinen jarrulevyn keskiö.
 
Kosmeettinen seikka mutta kiva jos on avonaiset vanteet, ei näy ruosteinen jarrulevyn keskiö.
Riippuen jarrulevyn rakenteesta, jos se tulee vannetta vasten, niin helpottaa pinnan puhtaana pitämistä. Etenkin, jos kesä/talvi vanteet tulevat eri kohtaan, pääseee suolavesi ruostuttamaan pintaa.
 
Vectorin (motonetin valikoima) jarrulevyissä on hyvin pysyny maalit, vaikka ajettu mm. suolaloskapaskassa jo ihan hyvä tovi. Kosmeettinen seikka mutta kiva jos on avonaiset vanteet, ei näy ruosteinen jarrulevyn keskiö.

Omiin autoihin ostanut muutamat Vectorin jarrulevyt, joitain sarjoja paloja ja yhden jarrusatulan eikä ole ollut noista mitään valittamista. Toimii niinkuin pitääkin ja hinta kohtuullinen.
 
Alkuvuodesta laitoin -98 Hiluxiin Topranin kardaanin tukilaakerin leimaa varten. Näyttää nyt olevan jo ihan tiensä päässä, kilometrejä kertynyt noin 14 tkm. Koitan laittaa parempaa tilalle ja katsoa miten kestää, vai onko auto ruvennut näitä syömään. Ajossa ei kyllä huomaa juuri mitään.
 
Toprania en laakeriksi laittaisi.. mutta yhden kerran ollut pyöränlaakerin kohdalla kokemus mille ei löytynyt selitystä, ehkä pyörän navassa oli kulumaa?

Toyota corolla verso, toisen puolen pyöränlaakeri kesti tasan puoli vuotta. Ensimmäinen joku tarvikelaakeri, ajattelin että paskaa laatua. Toinen oli Skf tai fag, melkein päivälleen taas puoli vuotta ja alkoi ääntämään. Kolmas oli Toyotan alkuperäinen, taas sama homma. Prässättävä laakeri ja osaava asentaja (kaksi viimeistä vielä eri autokorjaamot) eikä mitään selitystä löytynyt miksi syö laakereita. Ongelma vain toisessa etupyörässä. Tämän jälkeen kyllästyin ja pistin auton vaihtoon..
 
Vuoden käytön jälkeen Maxgear etujarrulevyissä oli jarrudynolla havaittavaa pientä kieroutta, ei kuitenkaan polkimessa tuntuvaa.
Maxgearin etuiskareista ei ole huomautettavaa.
Edellämainitut osat vaihdoin samaan aikaan ja autolla ajettu n. 18 000km.

Tähän mennessä Maxgearin osista on hyvin ristiriitaisia tuloksia. Joskus ihan hyvää tavaraa halvalla ja joskus täysin käyttökelvotonta.
 
Ford Focuksessa kesti Lemförderin koiranluu ja TRW:n alatukivarressa kiinni oleva pallonivel n. 50tkm ennen kuin pomppasivat leimalla. SKF:n vetoakseleista toinen kesti pari vuotta ennen kuin kului väljäksi ja toinen neljä vuotta ennen kuin suojakumi repesi ja vaseliinit päätyi pitkin vanteen sisäreunaa ja lokasuojaa.
Oonko mä saanu noista nettikaupoista jotain piraattiosia vai miten nuo "laatumerkkien" tuotteetkaan ei tunnu kestävän? Hyvä hommata tommonen +200tkm ajettu auto johon vaihdat osia sillä mentaliteetilla että eipähän tarvitse näitä enää tämän auton aikana koskea näihin niin eikös ne vaan hajoa.

No,, eipähän tuo auto ole enää minun huoli kun tuli laitettua kiertoon, mutta ihmettelen vain.
 
Ford Focuksessa kesti Lemförderin koiranluu ja TRW:n alatukivarressa kiinni oleva pallonivel n. 50tkm ennen kuin pomppasivat leimalla. SKF:n vetoakseleista toinen kesti pari vuotta ennen kuin kului väljäksi ja toinen neljä vuotta ennen kuin suojakumi repesi ja vaseliinit päätyi pitkin vanteen sisäreunaa ja lokasuojaa.
Oonko mä saanu noista nettikaupoista jotain piraattiosia vai miten nuo "laatumerkkien" tuotteetkaan ei tunnu kestävän? Hyvä hommata tommonen +200tkm ajettu auto johon vaihdat osia sillä mentaliteetilla että eipähän tarvitse näitä enää tämän auton aikana koskea näihin niin eikös ne vaan hajoa.

No,, eipähän tuo auto ole enää minun huoli kun tuli laitettua kiertoon, mutta ihmettelen vain.

Nämä merkkiosat ovat pääsääntöisesti varmempi valinta kuin perus tarvikeosat. Kilpailu noissakin oon niin kova ettei keneltäkään löydy tarpeeksi kestäviä osia. Jos sellaisia tehtäisiin niin häviäisivät kilpailun korkean hinnan takia.

Alustaosissa suomen tieverkon kunnollakin on oma merkityksensä. Ainoa mitä en ole omiin romuihin vaihtanut on meyle hd. Tosin autojen käyttöikä itselläni 1-3 v joten en tiedä kauan ne oijeasti kestää. In sillä 5v takuullakin jotain merkitystä, varsinkin kun saa asennuskulut takuuseen jos tarvii..
 
lelfonso sanoi:
Oonko mä saanu noista nettikaupoista jotain piraattiosia vai miten nuo "laatumerkkien" tuotteetkaan ei tunnu kestävän? Hyvä hommata tommonen +200tkm ajettu auto johon vaihdat osia sillä mentaliteetilla että eipähän tarvitse näitä enää tämän auton aikana koskea näihin niin eikös ne vaan hajoa.

Lemförder vakaajan korihelat. Made in China. Mihinkään ei voi enää luottaa.

Hella startti. Made in China. Tiesin hinnasta. Tuotteessa suunnittelumoka alkuperäiseen verrattuna joka mahdollistaa lattarengasliittimien osumisen toisiinsa.

Elging kampiakselin takatiiviste alumiisine kiinnityslaippoineen. Elringin paketissa pienempi valkoinen paketti jossa ei mitään merkintöjä, kuten ei itse tuotteessakaan. Kiina?

TRW alatukivarret (OEM valmistaja). Edellisissa versioissa haisi jo halpuutus, mitä oli nyt viety eteenpäin siirtämällä tuotanto Malesiaan, eikä vastaa enää alkuperäistä.

Toprania en laakeriksi laittaisi..

Kaikkea pitää kokeilla. Kun hätä on suurin, Motonet on lähellä. Ystävällinen myyjä varmisti vielä että monta kardaanin tukilaakeria laitetaan, yritin naama peruslukemilla vastata että yksi riittää. Hymy hyytyi, myyjä tuli takaisin Topran paketin kanssa, ehkä olis pitänytkin ottaa kaksi. Tai sitten ei, hintaa 2,5 kertaa sen mitä samalle osalla Virossa, Saksasta saisi kolme. Ei kyllä ole mahdotonta että ovat löytäneet halvemman valmistajan. Tuote sinänsä ihan asiallinen oloinen, laakeri kiinalainen.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme on tapahtunut. :D

TYC merkkinen takavalo -05 hiluxiin kävi, sen kuin laittoi, ilman mitään taikinointia.
 
NRF Termostaattikotelo 725078

aeromotorsista ostettu termostaattikotelo. Viallinen, meni hyvin paikalleen, mutta anturin kiinnike, siis mihin tulee johto, todella kireä ja ei niin yhteensopiva. Anturi myös näytti lämpöarvoina ihan mitä sattuu. Ja lopuksi paukahti maksimiin. Näytti maksimia, vaikka auto seissyt reilun vuorokauden.
 
MONROE on alkanut halpuuttamaan osiaan. (Siis huonoa laatua).

Alatukivarren nivel ruostui lähes jumiin. Ensin 2023 vaihdoin toisen puolen, ja nyt 2024 toisen puolen. Molemmissa sama homma. Nivelessä ei tietoakaan rasvasta ja liikkui huonosti. Aiheutti kummallakin kerralla sellasta äänekästä narinaa joka kiinnitti huomiota autoa ajaessa, ja auton ulkopuolella. Eli kestävät yleensä just korjaustakuuajan muttei paljon enempää, ei kannata omaan pitoautoon hankkia Monroeta...


Ja sitten Triscan tukivarsista taas. Mukana tulee semmoset soikeat lukkomutterit mitkä vaatii niin paljon voimaa mennäkseen kierteen päätyyn, että se momentti on enemmän kuin varsinainen kiristysmomentti mihin se mutteri pitää laittaa. Tuntuu että sorvaa kierteet pilalle. Heitin roskiin ja käytin vanhat mutterit. Tää olis ongelma mikäli puuttuu hyväkuntoset mutterit. Ei ole paljoa hyötyä tollaisista.
 
Viimeksi muokattu:
Boschin hihnoista..

ostin kaksi hihnaa, moniurahihnan ja kiilahihnan.

Kiilahihna oli Made in China
Moniurahihna oli Made in India.

Kiinalainen meni paikoilleen hyvin, täydellinen sopivuus (ko hihna laitetaan tässä autossa venyttämällä paikoilleen!)
Intialainen oli LIIAN LYHYT, hihnankiristin on aivan pohjassa kun sain hihnan paikoilleen, ja hihna hankasi kiristimen reunaan. muutenkin todellinen työmaa oli vetää paikoilleen... Eli joutui palaamaan vanhaan käytettyyn hihnaan takaisin.

Varaosakuvien mukaan pituus valittu ostaessa...mutta ilmeisesti pieni ja silti liian suuri heitto siinä sit oli.
 
Uskaltaako Nissens merkkistä imusarja/EGR venttiiliä ostaa Fordiin? Esim. Aeromotors sanoo että Premium qualityä, mutta uskoisiko kun hinta on puolet Pierburgista? Tiivisteet tulee molemmissa mukana.
 
Onko kytkimissä merkillä juuri eroa? Lastutuksen jälkeen alkanut luistaa mutta toki kilsojakin 260 tkm. Sachs performance lupaa +15 % väännönkestoa mutta hintaakin 3x esim Blueprintiin verrattuna.
 
Onko kytkimissä merkillä juuri eroa? Lastutuksen jälkeen alkanut luistaa mutta toki kilsojakin 260 tkm. Sachs performance lupaa +15 % väännönkestoa mutta hintaakin 3x esim Blueprintiin verrattuna.

Sachsin kytkimien väännönkestolupauksia on pidetty aliarvioituna, eli se on aika hyvä valinta yleensä.
Blueprint taas ei taida olla edes kytkinvalmistaja vaan pakkaaja eli sieltä voi löytyä mitä vaan paketista.
Itsellä on Sachsin Performance asetelma kahdessa autossa ja ne on kyllä aika mahtavia, tekee sen mitä lupaa, vähän jäykemmän pedaalituntuman kustannuksella toki.
 
Automerkkiin X kivijalkakaupasta Y ostettu TRW alkuperäislaatuisena myyty alapallonivel. "Made in Malaysia". Aika kitsaasti ovat Malesian pojat laittaneet rasvaa, pieni nokare joka levisi suojakumin sisäpintaan todennäköisesti sitä irti otettaessa ja itse nivelen liukupinnat ihan kuivat. Itsellä nämä näköjään pitää edelleenkin rasvata ennen asennusta jos haluaa edes kohtalaisen kestoiän nivelille.

trw.jpg
 
Automerkkiin X kivijalkakaupasta Y ostettu TRW alkuperäislaatuisena myyty alapallonivel. "Made in Malaysia". Aika kitsaasti ovat Malesian pojat laittaneet rasvaa, pieni nokare joka levisi suojakumin sisäpintaan todennäköisesti sitä irti otettaessa ja itse nivelen liukupinnat ihan kuivat. Itsellä nämä näköjään pitää edelleenkin rasvata ennen asennusta jos haluaa edes kohtalaisen kestoiän nivelille.

trw.jpg

Ainahan ne varastorasvat pitää pyyhkiä pois ja laittaa sitten varsinaiset asennusrasvat
 
Ja kun kyseessä on TRW tarvikeosa niin kantsis laittaa kunnollinen suojakumikin jo valmiiks :D Toi mukana tuleva ei nimittäin kestä.

Tässä pari koiranluuta (FAG ja GSP) jotka ollu lähes ajamattomana mutta silti kumit halkeilee. Viime vuonna ostettuja, ja ennen talvea molemmat oli ok. Auto ollu puolilämpimässä autotallissa talven yli. Tuon toisen kuvan kiinni oleva koiranluu on YHDEN KERRAN ajettu (n. 60km). Eli käytännössä kumin lahoaminen alkaa heti kun saa myyntipakkauksesta ulos. Mistä moinen johtuu?
 

Liitteet

  • DSC_0141.JPG
    DSC_0141.JPG
    243,9 KB · Luettu: 87
  • DSC_0139.JPG
    DSC_0139.JPG
    218,3 KB · Luettu: 88
Viimeksi muokattu:
Ford Focuksessa kesti Lemförderin koiranluu ja TRW:n alatukivarressa kiinni oleva pallonivel n. 50tkm ennen kuin pomppasivat leimalla. SKF:n vetoakseleista toinen kesti pari vuotta ennen kuin kului väljäksi ja toinen neljä vuotta ennen kuin suojakumi repesi ja vaseliinit päätyi pitkin vanteen sisäreunaa ja lokasuojaa.
Oonko mä saanu noista nettikaupoista jotain piraattiosia vai miten nuo "laatumerkkien" tuotteetkaan ei tunnu kestävän? Hyvä hommata tommonen +200tkm ajettu auto johon vaihdat osia sillä mentaliteetilla että eipähän tarvitse näitä enää tämän auton aikana koskea näihin niin eikös ne vaan hajoa.

No,, eipähän tuo auto ole enää minun huoli kun tuli laitettua kiertoon, mutta ihmettelen vain.
Piraatteja kiinasta. Vuotavat itäisestä euroopasta isoissa määrin myyntiin. Esim autodoc kiinan piraatti myyjä.
 
Ja kun kyseessä on TRW tarvikeosa niin kantsis laittaa kunnollinen suojakumikin jo valmiiks :D Toi mukana tuleva ei nimittäin kestä.

Tässä pari koiranluuta (FAG ja GSP) jotka ollu lähes ajamattomana mutta silti kumit halkeilee. Viime vuonna ostettuja, ja ennen talvea molemmat oli ok. Auto ollu puolilämpimässä autotallissa talven yli. Tuon toisen kuvan kiinni oleva koiranluu on YHDEN KERRAN ajettu (n. 60km). Eli käytännössä kumin lahoaminen alkaa heti kun saa myyntipakkauksesta ulos. Mistä moinen johtuu?
Muovista "suojakumissa"
Eli halvalla tehty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 755
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom