Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
275
Edit: Marelli Magneti paksin kaasujouset, hyvät ja halvat, Marelli Magneti uskallettu painaa tuotteeseen. Edelliset oli muistaakseni Lesjöforssit, joka on tilannut jostain vinkuintiasta blankkoa tavaraa omaan pakettiinsa, näiden kanssa jatkuvia ongelmia paikallaan pysymisen kanssa, onneksi ei mennyt lasista läpi kantta sulkiessa. Tuli vaihdettua konepellistä kiinnityskappaleet epäillessäni niitä kuluneiksi, mutta ongelma poistui noilla Marelli Magneteilla ja ovat vielä Lesjöforsseja tehokkaammatkin.

Jos edes Lemförder ei kestä, niin olisikohan uusi alkuperäinen osa suuremmalla todennäköisyydellä Saksassa valmistettu ja kestävä? Hintaa luonnollisestikin vähintään tuplat. :whistling:
BMW näyttäisi tarjoavan tuohon enää vain Value Line osaa, joka on jossain vaiheessa ollut edellisen version Lemförder johon on lisäksi leimattu BMW:n varaosanumero. Malesian Lemförderissä ei ole mitään valumerkintöjä, laserilla (?) tehty tehtaan oma koodi jolla ei tule yhtään hakutuloksia, toisessa (!) tukivarressa oli myös Lemförderin logo samalla menetelmällä. Value-Line OEM on Schmiedmannilla tosiaan tuplahintainen Febi-Bilsteiniin (joka näyttää vahvasti Malesian kamalta..), jos pystyy tiskillä tsekkaamana tavaran ennen ostoa niin kuitenkin harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.

Kolinat ei kuulemma poistuneet kokonaan reaktiotankojen vaihdolla ja ovat lähteneet taas voimistumaan, eli tosta autosta mennee myös tukivarret vaihtoon. Täytyy samalla tekohengittää noita reaktiotankojen palloja rasvalla. Mitäköhän tukivarsiksi sitten tilaisi...Meyle HD:kin taitaa olla vahvistettu vaan kumipuslan osalta mikä ei ole ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2023
Viestejä
79
Pitäisi sprintteriin laittaa uusi ilmastoinnin kompressori. Mitä merkkiä kannattaisi välttää tai onko hyviä kokemuksia näistä; nrf, nissesens, maxgear, mahle, ridex, stark? Muissa on 110mm hihnapyörä mutta mahlessa 119mm, liekkö 9mm koko erolla suurempaa merkitystä
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 032
ainakin mahle noista on sellanen jonka vois kuvitella olevan laatua mutta se on tarvikkeena peruskiinalaatua, reiät ym vähän sinnepäin jne.
ei kannata lisähintaa maksaa ainakaan.

NRF ja Nissens linjalla menisin, ennemmin kuin ridex/stark/maxgear... paitsi jos Mahlen saan samaan rahaan niin se "voi" olla parempi, tai voi olla olemattakin..
 
Liittynyt
14.04.2023
Viestejä
79
Mahle 256€ ja nissens 260€ ja nrf 247€.. tuota mahlea löytyy kyllä sitten 297€ ja melkein 400€ hintaankin. En ymmärrä, että samat speksit kaikissa versioissa mutta jokin laatuerohan nuissa kaiketi on oltava kun hinnat heittelee nuin. Taidan mennä tuolla mahle/nissens hinnat alkaen versiolla kun retkipakuun tulossa jolla ei nyt jokapäivä käyttöä ole.. trodosta olen ensmäistä kertaa tilaamassa, luulisi tulevan n. viikossa osat tuolta?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 913
Mahle 256€ ja nissens 260€ ja nrf 247€.. tuota mahlea löytyy kyllä sitten 297€ ja melkein 400€ hintaankin. En ymmärrä, että samat speksit kaikissa versioissa mutta jokin laatuerohan nuissa kaiketi on oltava kun hinnat heittelee nuin. Taidan mennä tuolla mahle/nissens hinnat alkaen versiolla kun retkipakuun tulossa jolla ei nyt jokapäivä käyttöä ole.. trodosta olen ensmäistä kertaa tilaamassa, luulisi tulevan n. viikossa osat tuolta?
Tilaisin ennemmin aeromotorssilta.
 
Liittynyt
30.01.2018
Viestejä
220
Fenno steelin pakoputket ainakin kannattaa jättää hyllyyn. Sopivuus on ala-arvoista. Kannakkeet on siellä, mihin on sattunut osumaan, laipat hitsattu vinoon, äänenvaimennin ja putki eivät istu yhteen edes välttävästi. Ihan koko rahalla pelkkää paskaa.
 
Liittynyt
31.12.2017
Viestejä
85
Fenno steelin pakoputket ainakin kannattaa jättää hyllyyn. Sopivuus on ala-arvoista. Kannakkeet on siellä, mihin on sattunut osumaan, laipat hitsattu vinoon, äänenvaimennin ja putki eivät istu yhteen edes välttävästi. Ihan koko rahalla pelkkää paskaa.
Harmi jos joissakin noin. Yarikseen ainakin sopi hyvin ja saa korjausosan, ettei tarvitse kattia vaihtaa(on alunperin keskivaimentimen kanssa yhtäpuuta).
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 998
Liittynyt
30.01.2018
Viestejä
220
Harmi jos joissakin noin. Yarikseen ainakin sopi hyvin ja saa korjausosan, ettei tarvitse kattia vaihtaa(on alunperin keskivaimentimen kanssa yhtäpuuta).
Joo, tämä oli nyt ihan huippu epäsopivuudessaan. Myyjä tilaa uudet osat ja mittaillaan, onko yksittäiskappaleet näin rupinset vai onko kaikki sopimatonta roskaa. Aiemminkin on Fennon huonosti sopivia putkia meillä korjaamolle tullut, mutta on kuitenkin saanut vähällä vaivalla soviteltua tai kumeissa on ollut liikkumavaraa riittävästi. Tällä kertaa tosiaan useita senttejä heittoa kannattimissa, putkien asennoissa ja laippakin hitsattu vinoon. Oli kyse sitten manantai-aamun ekasta hitsausnäytteestä tai ei, niin jatkossa taitaa tulla vain Bosalia, Walkeria ja Dinexiä kalustoon.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
275
Raidetangoa.

FAG sisempi raidetangonpää alkoi tekemään kuolemaa, molemmat vaihtoon. Toisen puolen niveleen olin vaihtanut rasvat Redlinen punaiseen, ja se ei oirehtinut. Vaikuttiko rasvan vaihto, mene ja tiedä.

Moog raidetanon päät, yhdessä talvessa ruostuneet sen verran ettei mutteria saanut teräsharja/irroitusöljy-kombon avulla irti, vaan jumahti siihen ruostuneeseen kierteeseen ja kuusiokolo pyöreäksi. Toiselle puolelle aseistauduin ruostetta vastaan akkuporan & teräsharjalaikan kanssa, aukesi. Ensimmäisessä tuntuu/kuuluu hankausta tietyssä asennossa niveltä liikuttaessa, voisi mielenkiinnosta ottaa auki. Ei jatkoon.

Delphi raidetanhon pää (omaa hätävaraa) vaikutti lupaavalta paketissa, maalit ja 10.9 kiristyspultit ja rasvaa kuulostaisi olevan. Raidetangon kierre oli huono, meni puolet matkasta ok mutta lopussa tarvi työkaluja. Vaihdossa tarvittavien työkalujen mitat on pitänyt myös keksiä uudestaan. Ei jatkoon.

Vaico raidetanko. En löytänyt omasta hyllystä toiselle puolen sisempää päätä, kivijalassakin oli hiljaista, mutta sieltä löytyi halpa (=Viron hintaan) Vaicon kokonainen tanko.Halpuus näytti johtuvan hintavirheestä, kun toiselle puolen olisi maksanut tuplaten. Anyway, fiksun oloinen osa, rasvaa oli molemmissa nivelissä hyvin, Made in Turkey. Täytyy ostaa varalle näitä.

Brembot:
Haluatko kertoa mistä osasta / mihin kärryyn oli kyse? Omat etupäässä MB/BMW ja laatu edellä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 032
Moog raidetanon päät, yhdessä talvessa ruostuneet sen verran ettei mutteria saanut teräsharja/irroitusöljy-kombon avulla irti, vaan jumahti siihen ruostuneeseen kierteeseen ja kuusiokolo pyöreäksi. Toiselle puolelle aseistauduin ruostetta vastaan akkuporan & teräsharjalaikan kanssa, aukesi. Ensimmäisessä tuntuu/kuuluu hankausta tietyssä asennossa niveltä liikuttaessa, voisi mielenkiinnosta ottaa auki. Ei jatkoon.
Kannattaa ne kierreosat uittaa tervassa, tai jossain muussa asennusrasvassa kun kasailee paikoilleen, merkistä huolimatta. Kaikkein pahin just kasata kuivana, sit vesi ja kosteus muhittaa ne ruosteeseen ja jumiin. kunhan jotain on välissä..
 
  • Tykkää
Reactions: B12

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
275
Kannattaa ne kierreosat uittaa tervassa, tai jossain muussa asennusrasvassa kun kasailee paikoilleen, merkistä huolimatta. Kaikkein pahin just kasata kuivana, sit vesi ja kosteus muhittaa ne ruosteeseen ja jumiin. kunhan jotain on välissä..
Ongelmana siis pallonivelen kierteiden ruostuminen, mutteri lähti kyllä iloiseen liikkeelle, mutta jumahti siihen kierteen päähän mikä oli ruostunut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 032
Ongelmana siis pallonivelen kierteiden ruostuminen, mutteri lähti kyllä iloiseen liikkeelle, mutta jumahti siihen kierteen päähän mikä oli ruostunut.
No juu tollaset on ärsyttäviä. Induktiolla pitää lämmittää mutteria ja toivoa että pulttipyssyllä lähtee nousemaan ruosteen yli.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
177
Onko kokemuksia noista edukkaista ajovalon umpiooista. Autodoc tarjoaa hiton halvalla Abakus merkkistä ja seuraava on Johns. Molemmat on itelle ihan outoja, mutta en oo kyllä yhtään skenesä. Umpio on vaan niin helppo vaihtaa että arvelin kyllä että vois kerranki ite tehdä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 032
Onko kokemuksia noista edukkaista ajovalon umpiooista. Autodoc tarjoaa hiton halvalla Abakus merkkistä ja seuraava on Johns. Molemmat on itelle ihan outoja, mutta en oo kyllä yhtään skenesä. Umpio on vaan niin helppo vaihtaa että arvelin kyllä että vois kerranki ite tehdä.
istuvuus voi olla hyvä, tai sit jää rakoa reunaan. arpapeliä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 913
Onko kokemuksia noista edukkaista ajovalon umpiooista. Autodoc tarjoaa hiton halvalla Abakus merkkistä ja seuraava on Johns. Molemmat on itelle ihan outoja, mutta en oo kyllä yhtään skenesä. Umpio on vaan niin helppo vaihtaa että arvelin kyllä että vois kerranki ite tehdä.
Jos päädyt edukkaisiin, osta sitten molemmat. Suurella todennäköisyydellä eivät ole identtiset alkuperäisten kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 221
Onko kokemuksia noista edukkaista ajovalon umpiooista. Autodoc tarjoaa hiton halvalla Abakus merkkistä ja seuraava on Johns. Molemmat on itelle ihan outoja, mutta en oo kyllä yhtään skenesä. Umpio on vaan niin helppo vaihtaa että arvelin kyllä että vois kerranki ite tehdä.
Kannattaa katsoa myös Aeromotorsin tarjonta. Palautus Viroon on ainakin helppoa ja edullista (jos sen joutuu itse maksamaan). En kyllä tiedä Autodocin palautusprosessista tai hinnoista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 032
Vaico muovinen öljypohja oli hyvälaatuinen, luulin sen olevan OEM osa. Tilalle meni Topran joka oli tehty jostain ämpärinkannesta suunnilleen, huono laatu.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
543
Raidetangoa.

FAG sisempi raidetangonpää alkoi tekemään kuolemaa, molemmat vaihtoon. Toisen puolen niveleen olin vaihtanut rasvat Redlinen punaiseen, ja se ei oirehtinut. Vaikuttiko rasvan vaihto, mene ja tiedä.
Sama oire FAG:n osalla täälläkin (MB W203). Auton kuittipinosta bongattuna ikää ja kilometrejä vaivaiset 3v/50tkm. Lemförderiä tilalle huikeaan ~15 euron kappalehintaan. FAG toki merkittävät 5 euroa halvempi.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
877
Jos päädyt edukkaisiin, osta sitten molemmat. Suurella todennäköisyydellä eivät ole identtiset alkuperäisten kanssa.
Ja vaikka ovat identtiset, niin tulee ruman näköinen, kun uusi muoviumpio on kirkas ja toinen samea. Voi tulla katsastuksessa sanomista.
Merkeistä TYC oli jopa parempi kuin alkuperäinen umpio: kuparijohdot olivat paksummat. Jos sillä 10 cm pätkällä umpion sisässä nyt on merkitystä.

Kun umpion vaihtaa, niin yleensä joutuu säätämään valokuviota. Ja pitää varautua, että tarvikeumpioissa ruuvinreiät ja istuvuus ei mene kerralla kuntoon, niin helppokin työ voi venyä. Jos on pedantti ihminen ja istuvuus tärkeä, niin en suosittele tarvikeumpiota tai oikein muutakaan alkuperäiseen ulkonäköön vaikuttavaa koriosaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
177
Eihän sillä oo paskankaan väliä mille se näyttää. Jos kelpaa katsastuksessa niin sitten hyvä.

Millä tuota valokuviota säädät kun korkeussäätöki on umpion sisällä. Ei asentaakkaan voi kun yhteen asentoon.
 
Liittynyt
18.07.2024
Viestejä
2
Lemförder yläpallonivelet kesti noin 59tkm ja 5v. Kumit oli ehjät ja uutena laitoin rasvanipat ja vähintään joka vuosi rasvaa mikä sopii kyseiseen käyttöön. Toinen nivel oli täysin väljä ja toisessa alkavaa välystä. Alkuperäiset kestää paremmin mutta toisaalta nuo lemförderit on halvat noin 10€ kpl ja osa on helppo vaihtaa niin ajattelin huvikseen kokeilla miten uudet samanlaiset kestää ilman rasvanippoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 032
noniin Elringin tekemä vaihteiston päätytiiviste vuotaa ja on kastellut pohjamuovin... OEM:ia siis tilalle...
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
161
Lemförder yläpallonivelet kesti noin 59tkm ja 5v. Kumit oli ehjät ja uutena laitoin rasvanipat ja vähintään joka vuosi rasvaa mikä sopii kyseiseen käyttöön. Toinen nivel oli täysin väljä ja toisessa alkavaa välystä. Alkuperäiset kestää paremmin mutta toisaalta nuo lemförderit on halvat noin 10€ kpl ja osa on helppo vaihtaa niin ajattelin huvikseen kokeilla miten uudet samanlaiset kestää ilman rasvanippoja.

Joo nämä vanhatkin hyvät merkit alkaa olemaan aika sutta ja sekundaa. Itse just tässä piti vähän jousia alkaa vaihtamaan niin homma levis vähän käsiin kun piti napamutterit ottaa auki jotta sai tolpat pois. No nyt siten toisella puolella on laakerissa välystä ja toinen jollottaa entistä enemmän. Tukivarren puslat oon vaihtanut pari kertaa, febin alapallot ja puslat kesti joku 30tkm ja laitoin sen jälkeen vanhat tukivarret takas mihin olin varuilta vaihtanut lemförderin puslat. Nyt joku 40tkm ja toinen pusla irronnut vulkanoinnista. Sen sijaan noi joku 110tkm ajetut joskus 2009 vuonna ostettut lemförderin alapallot ja rt-päät on ihan helvetin jämäkät vieläkin. Mutta kun kyseessä on vanha golf iv alusta niin harkitsen alapallojen vaihtamista kuitenkin kun joutuu kulmat säätämään. Autossa on vielä 350tkm jälkeen orkkis raidetangon sisäpäät ja tuntuu nääkin kuin uusilta ilman välystä. Alkaa olemaan vaan niin ruosteensyömät nämä nini joutuu toholla koittaa lämmittää kun pitää saada herkäksi ennen kuin vie kulmien säätöön. Luulen että ottaa siinä noi rt-päiden rasvat vähän lämpöä ja paras vaihtaa varmaan nekin, mutt mut...Vaikeita päätöksiä...

Niin ja olihan mulla ihan kysymyskin: Onko noista meylen pyörän laakereista kokemusta, mitähän sieltä paketista vois odottaa. FAG ei ole ainakaan omalla listalla enää mitenkään korkealla ja skf maksaa melkein tuplat. Ei oo prässsiä enää työsyhdeetuna käytettävissä niin joutuu ostaa varmaan jonkun holkkisarjan kierretangolla, lähtiskö niillä tuo laakerikooli ola-akselista irti vai korkkaako kierteet? Vois teettää muttta haluavat 50e per puoli täällä pk-seudulla jos vien olka-akselin ja navan niin ei pystyt nyt. Saa vinkata jos tietää jos joku tekis ton 15min homman vähän edukkaammin.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
971
Joo nämä vanhatkin hyvät merkit alkaa olemaan aika sutta ja sekundaa. Itse just tässä piti vähän jousia alkaa vaihtamaan niin homma levis vähän käsiin kun piti napamutterit ottaa auki jotta sai tolpat pois. No nyt siten toisella puolella on laakerissa välystä ja toinen jollottaa entistä enemmän. Tukivarren puslat oon vaihtanut pari kertaa, febin alapallot ja puslat kesti joku 30tkm ja laitoin sen jälkeen vanhat tukivarret takas mihin olin varuilta vaihtanut lemförderin puslat. Nyt joku 40tkm ja toinen pusla irronnut vulkanoinnista. Sen sijaan noi joku 110tkm ajetut joskus 2009 vuonna ostettut lemförderin alapallot ja rt-päät on ihan helvetin jämäkät vieläkin. Mutta kun kyseessä on vanha golf iv alusta niin harkitsen alapallojen vaihtamista kuitenkin kun joutuu kulmat säätämään. Autossa on vielä 350tkm jälkeen orkkis raidetangon sisäpäät ja tuntuu nääkin kuin uusilta ilman välystä. Alkaa olemaan vaan niin ruosteensyömät nämä nini joutuu toholla koittaa lämmittää kun pitää saada herkäksi ennen kuin vie kulmien säätöön. Luulen että ottaa siinä noi rt-päiden rasvat vähän lämpöä ja paras vaihtaa varmaan nekin, mutt mut...Vaikeita päätöksiä...

Niin ja olihan mulla ihan kysymyskin: Onko noista meylen pyörän laakereista kokemusta, mitähän sieltä paketista vois odottaa. FAG ei ole ainakaan omalla listalla enää mitenkään korkealla ja skf maksaa melkein tuplat. Ei oo prässsiä enää työsyhdeetuna käytettävissä niin joutuu ostaa varmaan jonkun holkkisarjan kierretangolla, lähtiskö niillä tuo laakerikooli ola-akselista irti vai korkkaako kierteet? Vois teettää muttta haluavat 50e per puoli täällä pk-seudulla jos vien olka-akselin ja navan niin ei pystyt nyt. Saa vinkata jos tietää jos joku tekis ton 15min homman vähän edukkaammin.
Jos pystyt hitsaamaan sisäkooliin, on se jäähtymisen jälkeen löysä pesäänsä. Febest pyörän laakeri on nyt kestänyt 60tkm:ä Lexuksessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 032
noi laakerikoolit lähtee silleen että tekee rälläkällä railon mitä pääsee paukuttamaan paineilmataltalla. Vaikka vähän vinosta kulmasta, sekin auttaa. Sitten lämpöä -> talttaa -> lämpöä -> talttaa.
Toiminu aina...
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
314
NRF Termostaattikotelo 725078

aeromotorsista ostettu termostaattikotelo. Viallinen, meni hyvin paikalleen, mutta anturin kiinnike, siis mihin tulee johto, todella kireä ja ei niin yhteensopiva. Anturi myös näytti lämpöarvoina ihan mitä sattuu. Ja lopuksi paukahti maksimiin. Näytti maksimia, vaikka auto seissyt reilun vuorokauden.
Ja vielä tästä, että nyt sitten meni koko kotelo vaihtoon. Tiiviste päädystä alkoi vuotamaan ja termostaattikin sökö. Ei jatkoon.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
971
.... Febest pyörän laakeri on nyt kestänyt 60tkm:ä Lexuksessa.
Että pitikin kehua. Huomasin eilen laakerin ääntävän. Tässä on Toyotalla suunnitteluvirhe, eikä alkuperäinen laakeri kestä kuin 250tkm:ä. Febest on onnistunut tuottamaan vain neljäsosan kestävän korvikkeen, eli aivan surkea suoritus. Harmillisesti tuossa kohdassa autoa on "German Engineering", eli on työläs vaihtaa.

Nyt pitäisi keksiä, että tilaisiko Aeromotorsilta Blue Printin 80€:lla, Aeromotorsilta Timkenin 350€:lla, vai keksisikö vielä jotain muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
589
Bemarin tukivarsista ainakin Lemförderit on Made in Germany ja ilmeisesti ihan ZF:n tehtaalla. Vaikuttavat ihan laadukkailta.
Lemförder riippuu näemmä mallista. E90 vaihdoin reaktiotangot koska pallot ihan loppu, sieltä löytyi 2 vuotta vanhat samanlaiset Made in Malaysia Lemförderit kuin olin ostanut tilalle. Heh-heh. Alkuperäisiä TRW:iä on useammista tullut vastaan 300+tkm ajettuna, mutta noihin kärryihin nekin tulevat nykyään, ehkä jopa samasta Malesian tehtaasta kuin nämä Lemförderit.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta M539 Restorationia tuijotelleena nuo Lemförderit on ainakin sen bemariprojekteissa tosiaan mallista riippuen joskus kunnollisia Made in Germany mutta usein myös kiinakuraa tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 168
Mikähän tuo railo on uudessa jarrulevyssä? Levyn merkki ABE

Ehkä nämä on niitä levyjä joita näkee noissa youtube-feedin pätkissä, kun tuossa idempänä miehet mekoissa ja jeesussandaaleissa valmistaa levyjä romuraudasta manuaalisorvilla.

Urakkatahti on sellainen että kun pinta on saatu tasaiseksi niin ei todellakaan ole aikaa ruveta ruuvaamaan terää irti levyn pinnasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 432
Viestejä
4 377 707
Jäsenet
72 774
Uusin jäsen
lenitaairish

Hinta.fi

Ylös Bottom