Itsellä meni rikki vanha DXRacer, tai tarkemmin sanottuna se selkänojan säätömekanismi ei lukittautunut pystyasentoon. Tuoliin vaihdettiin kertaalleen selkänojan tikkausten repeämisen myötä uusi selkämys takuuajan sisällä, mutta myöhemmin tekonahkapinta alkoi kulua erityisesti istuimen kuppireunoilta. Tuoli oli käytössä ehkä jonkun viisi vuotta, ja osan tuosta ajasta itsellä oli kyllä jo kiloja sen verta paljon että suosituspainorajat ylittyi, ja kovassa käytössä ei näköjään tuo säätömekanismi enää kestänyt vaikka ylimääräiset kilot onkin jo karistettu.
Tilalle sattui hyvällä tuurilla löytynyt käytetty Martelan Axia 2 niskatuella, ja maksoi vain 50€. Tuolin pohjasta löytyy merkintä 3-2014 joten verrattain uusi tuoli vaikuttaa olevan, ja käytännössä lähes uuden veroiselta tuntuukin. Tuolista löytyy ihan hyvät säädöt, ja ainoa mitä olen jäänyt hieman kaipaamaan on kiikkumekanismi. Tuolin saa kuitenkin rentoon asentoon, ja muilta osin tämä onkin paljon parempi kuin perus pelituolit. Itse en tykännyt hirveästi keinonahkan kuumuudesta pitemmässä käytössä, mutta se oli toisaalta helppo pitää siistinä - kunnes se alkoi kulua reunoilta. Kuppi-istuimen reunat olivat käytännössä rasittavat kun jalkoja ei oikeastaan voinut nostaa ristiasentoon välillä, mutta Axiassa tämä onnistuu helposti. Käsinojatkin on ihan käsipelillä helposti irroitettavissa ja hyvin säädettävissä, kun taas DXRacerissa päädyin ottamaan ne kokonaan irti.
Käytännössä oma suositus työtuolista kovempaan käyttöön on yrittää löytää näitä Martelan, Kinnarpsin, EFG:n, Iskun yms. kalliimpia työtuoleja käytettynä mahdollisuuksien mukaan, mutta toki hyvän ja halvan löytäminen on todella harvinaista, ja Martelan outleteissakin hinnat on suolaiset. Uutena yli tonnin hintaisen tuolin löytämisen käytettynä kohtuuhintaan on aika lailla sattumankauppaa. Tämäkin Martela löytyi lopulta EFG:ltä, eivät vissiin halunneet pitää kilpailevaa mallia esillä myymälässään.
Pelituoleja on aika monenlaisia tällä hetkellä, mutta näiden edullisempien ongelmat tulevat kyllä esille pitemmässä käytössä. Nuo keinonahkat alkavat lopulta kulumaan erityisesti turhien kuppisivujen kohdalta, ja tikkaukset voivat myös irtoilla. Säätömekanismit voi myös pettää, ja yleensä ne halvimmat tuolit on hintansa mukaisia laadultaan. DXRacerissa oli ihan hyvät sisukset ja runko oli muilta osin ihan jämpti. Sitä aikaisemmat tuolit oli minulla kaikki jotain halparojua joka hajosi yleensä vuoden parin sisään vaikka silloin olin kevyempää mallia itsekin. Halvimmat muovituolit hajoaa vuoden parin sisään, ja 300€ pelikuppituoleisssa varmaan alkaa pinnat ensimmäisenä kulua, ja ennen pitkää nuo lukitusrattaat kuluu jos on yhtään raskaampi kaveri siinä jatkuvasti nojailemassa ja säätelemässä vähän väliä lepoasennosta ryhtiin ja takaisin. Jos haluaa jostain kestävämmän tuolin niin Suomessa nämä Martelat yms. julkitilakankaalla uudelleenverhoillut tuolit ovat se paras vaihtoehto.