Hankin itse alkuvuodesta hyvin palvelleen RH Logic 400:n tilalle uudenmallisen RH Logic 220 tuolin. Tällöin pohdin jo näihin Suomessa hieman vieraampiin tuoleihin siirtymistä, mutta kyseinen tuoli tuntui oikein hyvältä Martela Outletissa.
Oma keho ei kuitenkaan oikein tahtonut tuohon kyseiseen tuoliin tottua. Välillä tuntui ihan hyvältä ja mietin pitkään tuolin pitämistä, vaikka se täällä palstalla myynnissä onkin ollut. Kuitenkin tuolin epämukavuus jatkui ja testasin Herman Millerin Sayl mallia jonka selkänoja tuntui paljon paremmalta. Tästä sitten alkoi jälleen pohdinta tuolin vaihdosta ja melkoinen tutkailu vaihtoehdoista.
Pääsin istumaan Steelcase Leap V2:n ja tämä ei tuntunut parannukselta omaan kehoon. Jäljelle jäi Steelcase Gesture, Herman Miller Sayl ja Embody, sekä Haworth Fern.
Näistä Gesture tippui koska tästä löytyi paljon arvosteluja joissa mainittiin, että tuolin istuinosa on varsin epämukava. Sayl tuntui itselle hyvältä, mutta lähinnä saatavuuden ja hintaluokan osalta tippui pois - toki myös arvosteluissa jäänyt muista jälkeen. Hinta oli kuitenkin niin lähellä muita, että en kokenut järkevänä ostaa Sayulia.
Jäljelle jäi Embody ja Fern. Näitä tutkailin pitkän aikaa ja mielikuvaksi jäi, että Fernin istuma-asento on vähän rennompi kuin Embodyssa. Molemmista löytyy paljon negatiivisia kuin positiivisiakin kommentteja. Toki Fern on myös halvempi, erityisesti koska ilmeisemmin perus-embody on peliversiota epämukavampi. Tällöin black friday hinta on 1050 vs 1450e.
Tilaukseen lähti Haworth Fern, ristiseläntuella ilman niskatukea (tämä on haukuttu maanrakoon). Tuoli saapui tuossa loppuviikosta ja kyllä tämä on erittäin mukava tuoli. Istuinosa on erittäin miellyttävää Logiciin verrattuna, kuten myös selkänoja. Erityisesti selkänoja on ihan huippu. Ristiseläntuki on erittäin voimakas ja vähän mietityttää, mutta uskoisin, että ryhdikkäästi istuessa tuo on itselleni täysin pakollinen. Ilman tätä luulen, että ryhdikäs asento lyyhistyy aika vauhdilla.
Pieni skeptisyys oli itsellä, että voiko nämä penkit oikeasti olla nyt niin hyviä kun vertaillaan melkeen tuhannen euron RH Logiciin, mutta kyllä tämä mielestäni on ihan eri luokkaa. Tietysti aika näyttää, että poistuuko vanhan tuolin aiheuttamat selkäkivut kokonaan, toistaiseksi olen ehtinyt istumaan vain 3h jaksoja ja nämä mennyt ongelmitta.
Pieni FOMO kuitenkin vaivaa edelleen Embodyn suhteen. Tässä on se pari viikkoa aikaa miettiä, että palauttaisiko Fernin ja ottaisi Embodyn testiin, mutta kyllä tällä hetkellä ainakin tämä tuntuu vähän turhalta riskiltä, kun Fern tuntuu hyvältä.
MUOKS:
Hieman eroja Logic 220 vs Haworth Fern
- Molemmat tuolit vaikuttavat erittäin laadukkailta. Erittäin jämäköitä istua.
- Haworthin selkänoja on "pehmeä" ja antaa periksi, mukautuu hyvin liikkeeseen.
- RH:n selkänoja on kova ja ei anna periksi.
- Keinumekanismi on aivan eri luokkaa Haworthissa. RH:n oma on ihan ok mutta koska synchro-tilt puuttuu niin istuinosa liikkuu samassa suhteessa selkänojan kanssa. Tämä tekee käytöstä mielestäni paljon epämukavampaa.
- Omaan Fernin istuinosa on paljon miellyttävämpi. RH on "kovempi".
- RH:n ristiseläntuki on erittäin hyvin säädettävä. Pumpulla voidaan säätää voimakkaammaksi ja selkänojaa voi säätää korkeussuunnassa. En itse kuitenkaan saanut tätä sopimaan omaan selkääni "oikeana tuntuvaan kohtaan". Fernissä säätö tapahtuu vain pystysuunnassa ja tämä tuntuu paikoin liiankin voimakkaalta, mutta tuntuu, että saan ristiseläntuen paremmin kohdistettua omaan selkään. Itse pidän, että tämä on "pallo/tyyny". Mukautuu kehon liikkeeseen paremmin kuin kovat muoviset - lienee makuasia ja Fernin ristiseläntuki on saanut paljon haukkuja osakseen.
- RH:n tuoli on kuitenkin ehkä vielä jämäkämmän oloinen.
- Fernistä puuttuu niskatuki, en itse tätä kaipaa mutta tykkäsin RH Logic 220 niskatuen säädöstä enemmän kun vanhemman 400 mallin. Itseasiassa kaikki säädöt olivat mielestäni edistyneet vanhaan versioon verrattuna, mutta Haworth on mielestäni parempi.
- Lyhyiden sessioiden perusteella Haworthissa ei kipeydy paikat ja välillä voi röhnöttää. Ristiseläntuen kanssa kuitenkin tuntuu, että myös ryhdikkäästi istuminen onnistuu - uskoisin, että ilman ristiseläntukea tämä voi olla haastavampaa.
- Periaattessa Ferniin saisi myös Atlas niskatuen, mutta tuntuu vähän turhalta maksaa tästä lisää, erityisesti koska mallit eivät ole Fernille suunniteltuja, niin ulkonäöllisesti näyttävät vähän hassuilta.