Huonoin auto, millä olet ajanut?

Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
284
Oodi ysäriautoille: 70-luvun fiatit ja muut italot oli kovia ruostumaan, tarinat kertoo että ostivat halpaa terästä neukkulasta joka oli mitälie seosta ja suurin piirtein ruostui jo laivamatkalla. Lancia poistui brittimarkkinoilta kun Betat ruostui niin huolella että maine meni. Ysärillä viimeistään paransivat reippaasti, kuten pösötkin kestävät sen minkä galvanoidut korit ylipäätään kestävät halvoissa ja huonosti hoidetuissa autoissa. Mutta ihan eri tasoa kuin esim. vuosituhannen vaihteen mersut ja japsit. Ajettavuuskin hyvää tasoa, vaikka essonbaarit muuta väittää. 206 alusta oikeasti hyvä, yliohjaava varmaan nykystandardilla. Ysäriautot lisäksi sentään suunniteltiin/päivitettiin ekoihin euroncap-testeihin, niin kolariturvallisuus ja yleinen jämäkkyys oli aika eri tasoa kuin edellisellä vuosikymmenellä. Ruiskut ja muut paljon toimintavarmempia kuin kasarikaasarit.

Huonoin auto jota olen ajanut? Chevrolet spark 1.0 ei oikein kiihtynyt Islannin vuoristotiellä, mutta ajeli silläkin. Myös -63(?) kupla oli tehoton ja kolme vaihdetta. Sitä ei oikeastaan huomannut kun pörinä oli kova ja mittari näytti mitä sattuu, mutta tajusin että aistit pettää kun kärryä vetävä hiace lähti ohittamaan… toisaalta aika rento ja letkeä ajopeli silti. Circa 2011 Kia Rion ohjaustehostin oli tunnoton ja väänsi/keskitti(?) oudosti kuskia vastaan, liekö viallinen vai ominaisuus. Ei päässyt jatkoon. JenkkiNissan Sentra eli micra valtavalla kontilla oli aika järkky cvt-ämpärimuovi-myllynkiviohjaus-tekele, mutta ajeli silläkin ennemmin kuin käveli. Silti vuokraamon focus or equivalent ei kannata uskoa, seuraavilla kerroilla hemi ja lincoln. Ei kannata säästää siellä. Paitti se hemi sulatti suklaat kontissa kun pakoputkisto tais käydä jostain syystä kuumana. Paska auto selvästi.

Jos ei ole ajanut ladalla, warrella tai loppuun ajetulla kasarinissanilla niin ei kyllä tiedä huonosta mitään. Mutta ajelee niilläkin mieluummin kuin ois ilman. Sen sijaan joku moderni pirkka-auto manuaalilla ja pikkuturbolla ei vaan ole absoluuttisesti huono millään kriteerillä. Ajoneuvona. Ei ehkä ajonautintoa tarjoa, mutta kyllä se pikkuturbo liikkuu ihan riittävästi jos osaa käyttää vaihteita. Se tietty vesittää jossain määrin taloudellisuutta, mutta kuuluu asiaan. Infotainment on toissijainen asia, kosketusnäytön saa rahalla ja on siinä mankassa bluetooth sentään. On keskuslukitus, vakkari, ilmastointi, parkkitutkat, sähkölasit… ysärin alussa halvoissa autoissa oli alkuun kasettimankka ja takalasinlämmitin ja hinaussilmukka, vähitellen mukaan tuli ohjaustehostin, abs+muut turvavarusteet.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
84 vuosimallin Ford Transit ja 88 bemari olivat sellaisia joita piti suorallakin tiellä ohjata jatkuvasti ja ratissa oli tyhjää että sitä sai kääntää kunnolla pienempiinkin korjaus liikkeisiin. Aivan hirveä ajaa.

Kumpikaan ei varmaan ollut ihan uudenveroisessa kunnossa mutta toisaalta kaikki myöhemmät ja uudemmat autot on kulkenut suunnilleen sinne mihin ratti osoittaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 397
84 vuosimallin Ford Transit ja 88 bemari
Olisikohan sen osan nimi ohjaussimpukka, jossa tuo on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Niissä on säätökin ihan tuota tyhjää varten. Siihen väljään muuten tottuu ajan kanssa. Kaveri ei uskaltanut ajaa meselläni kuin jotain 40km/h kun pelkäsi niin paljon rattivälystä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 519
Olisikohan sen osan nimi ohjaussimpukka, jossa tuo on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Niissä on säätökin ihan tuota tyhjää varten. Siihen väljään muuten tottuu ajan kanssa. Kaveri ei uskaltanut ajaa meselläni kuin jotain 40km/h kun pelkäsi niin paljon rattivälystä.
Tuo välys on kyllä ihana :D. Ajelin aikanaan keaähommissa vanhalla trukilla, välystä kolmannes kierros tai yli, takapyörät olivat luonnollisesti ohjaavat pyörät ja tulos oli todella pelottava laite ajaa yli juoksuvauhdin.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
802
Olisikohan sen osan nimi ohjaussimpukka, jossa tuo on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Niissä on säätökin ihan tuota tyhjää varten. Siihen väljään muuten tottuu ajan kanssa. Kaveri ei uskaltanut ajaa meselläni kuin jotain 40km/h kun pelkäsi niin paljon rattivälystä.
Mutkissa hyvin pärjää, kun saa ns. löysät otettua pois, suoralla tiellä vittumainen.
Kahta kotimaista kuorma-autoa ajanut työkseen, ja molemmista taidettiin parin vuoden välein simpukkaa kiristellä. Liikaa jos kiristi niin ei enää palauttanut ohjausta suoraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Hiacet vie voiton...nämä viimeisimmätkin nelivetohiacet aivan kaameita kulhoja. Selkävaivaiselle aivan kauhistus, meteli päätä huimaava motarilla, kääntösäde jotain 200km ja ohjaustehostin tainnut unohtua tehtaalle. Eikä se toyota laatu oikein vakuuta. Moottori ja laatikko toki toimii mutta mikään muu ei.

Jokin rangaistus pitäisi suunnittelijoille pistää.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Hiacet vie voiton...nämä viimeisimmätkin nelivetohiacet aivan kaameita kulhoja. Selkävaivaiselle aivan kauhistus, meteli päätä huimaava motarilla, kääntösäde jotain 200km ja ohjaustehostin tainnut unohtua tehtaalle. Eikä se toyota laatu oikein vakuuta. Moottori ja laatikko toki toimii mutta mikään muu ei.

Jokin rangaistus pitäisi suunnittelijoille pistää.
Juu, sitä itsekkijn monta kertaa sanonut, että hiace on kyllä aivan liian yliarvostettua paskaa. Ehkä ne kestää, mutta ainakaan itse en pysty moisella ajamaan 50kilometriä ilman että on selkä jumissa.
Ajo-ominaisuudet muutenkin vetotavasta riippumatta kuin uazissa.

ykköskopan sprinterillä ja -07 transhitillä on kuitenkin tullut ajettua 700km päivämatkoja ilman selkäkipuja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Juu, sitä itsekkijn monta kertaa sanonut, että hiace on kyllä aivan liian yliarvostettua paskaa. Ehkä ne kestää, mutta ainakaan itse en pysty moisella ajamaan 50kilometriä ilman että on selkä jumissa.
Ajo-ominaisuudet muutenkin vetotavasta riippumatta kuin uazissa.

ykköskopan sprinterillä ja -07 transhitillä on kuitenkin tullut ajettua 700km päivämatkoja ilman selkäkipuja.
Onko se edes yleisesti (yli)arvostettua paskaa vai ihan tunnettua paskaa? Etupäässä kuulen Haisea haukuttavan ja naureskeltavan, vaikka muinaisaikojen nelivetohiacessa oli ymmärrettävästi muita asioita kompensoivat edut olemassa. Vaikka olivathan pakettiautot laajemminkin ihan hirveää sontaa. Transvestiittikin oli suoraan helvetistä ainakin 90-luvulla, enkä kykene ripulia pöyhimään siten että erilaisia mallisukupolvia määrittelisin. Jos autolla vituttaa joka hetki, räminä on kuin vanhassa traktorissa mutta ärsyttävämmän taajuinen ja normaalina ominaisuutena pidetään että kytkin alkaa ottamaan jos joutuu hetkeksi pysähtymään, niin onhan se paskan auton määritelmä.

Toyotan hyötyautojen kulttimaine käsittääkseni enemmän liittyy Hiluxiin, jossa taas on niitä hyviä puolia vaakakupissa selkeästi enemmän kuin sitä paskuutta, ja niitä heikkouksia vähemmän kuin Haisessa joka on usein kuultuna ihan kamala.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
284
Hiace on kestävä, jos ei ruostu. Konservatiivinen ja mitoitettu niin että tekniikka kestää. Pitää kuitenkin muistaa että pienyrittäjille oli ainakin aikaisemmin melko tärkeää että työkalu oli luotettava. Liisaripelit erikseen. Siitä kai se maine tuli, eurovehkeet hajoilee ja saman ikäpolven pakut… no T3/T4 on parempi ajaa kyllä.
Silti ei se Hiace ole mitenkään mieltä ylentävä kokemus ajella. Duuneissa päässyt parilla kurvailemaan… pitkä malli nelivetona on tosiaan aika jännittävä käänneltävä. Varsinkin vanhoissa parkkihalleissa. Se takaveto taas oli hyvinkin jännittävä kun jostain maatilalta piti päästä pois. Vesijäällä oleva nulju pihatie ylämäkeen, joka jyrkentyy tasaisesti kohti t-risteystä kolmiolla. Jos menet liian kovaa, ei käänny ja puskee risteyksen yli vastapäiseen ojaan. Tai et pysty pysähtymään jos tulee väistettäviä autoja. Liian hiljaa niin jäät jumiin mäkeen ja omstart - peruutat jäistä mutkaista pihatietä pari sataa metriä... Kolmas yritys onnistui muistaakseni.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
30
Omat esimerkit eivät ole absoluuttisesti huonoimpia, mutta mielestäni on ehkä mielenkiintoisempaa kuulla mikä auto on yllättänyt huonoudellaan, kun sehän on kai aika selvää, ettei esim. Trabant ole mikään laatuauto.

Joku 2010 vuoden manuaali Nissan Qashqai. Omasta mielestä tässä autossa oli ihan älyttömän herkkä kaasu ja kytkin. Kun kaasu räjäyttää kierrokset punarajalle millin liike-erolla ja kytkin ottaa täysin kiinni millin liike-erolla, ja tähän vielä päälle huonosti vääntävä moottori, niin harvoin manuaalilla ajavalle tuli kyllä tuskan hiki aina kun piti pysäyttää auto.

Joku 2016 vuoden automaatti C-sarjan karvalakki Mersu. Ottaen huomioon hinta, niin oli kyllä surkea vaihteisto, ohjaustuntuma ja yleinen laatuvaikutelma. Vaihteisto nyki, ohjaus tuntui viiveelliseltä ja sisällä kolisi. Oma yleinen laatuasteikko autoille on "miltä joku ajonopeus tuntuu ajaa verrattuna muihin autoihin", niin tällä asteikolla 2016 automaatti karvalakki Audi A4 tuntui mukavemmalta ajaa 80km/h vauhdissa kuin Mersu 60km/h vauhdissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
mondeo mk4. raskaantuntuinen ja tunnoton auto.

erityishuomiona esimerkiksi vakionopeudensäädin toimi todella kulmikkaasti jos sen vaikka disabloi kytkinpolkimella, auto nytkähtää oikein kunnolla kun veto lähtee pois.

mk3:sta tykkäsin kun sellasen omistin, se tuntui hyvältä ajaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 519
mondeo mk4. raskaantuntuinen ja tunnoton auto.

erityishuomiona esimerkiksi vakionopeudensäädin toimi todella kulmikkaasti jos sen vaikka disabloi kytkinpolkimella, auto nytkähtää oikein kunnolla kun veto lähtee pois.

mk3:sta tykkäsin kun sellasen omistin, se tuntui hyvältä ajaa.
Juu huonompaan suuntaan mentiin MK3:sta. Oli siellä vielä hyvääkin kun kaivoi, mutta selkeä ero huonompaan. Etenkin ajettavuudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 691
Lada niva on järkyttävä ajaa, lienee ollut sitä omana aikakautenakin.
Sitä tuskin on suunniteltu ajomukavuus etusijalla. En ole mokomaa ajanut tai omistanut, valitettava kyllä. Varmaan yhtä karmea kun SJ Suzukit, mutta kun tarkoitus on ajaa pahemmin säälimättä kurjia metsäpolkuja aidolla nelivedolla, eikä millään neitimaasturilla - niin siinä on se jutun juoni. Maantiellehän noilla ei ole mitään asiaa.
Siis Suzukeja ollut sen 3 kpl. Ostaisin neljännenkin mutta ovat jo kaikki niin mätiä ettei kiinnosta, eikä niitä taida pahemmin olla kaupankaan, hyvät maksaa sitten taas rahaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 691
Jimnyä saa uutena, pikkupakuna nykyään. :tup:
Toki, ja kelpaisikin hyvin. Edeltävä koppa käytettynä kelpaisi kanssa, mutta nekin harvassa ja hinnat korkealla kun tarjonta vähissä. Tulisi kuitenkin vaan harrastekäyttöön, niin ei hirveitä viitsisi sijoittaa mokomaan. JLX kuitenkin pitäis olla että jotain mukavuuksia sentään olisi. No ehkäpä joku päivä jos raaskii :)
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 401
70-luvun Morris Marina. Osuva nimi jos ei muuta.
No tämä. Ensimmäinen autoni oli vuoden -77 Marina, jonka sain 80-luvun puolivälissä ilmaiseksi yhdeltä sukulaiselta.

Laatuvaikutelma oli suunnilleen sama kuin Ladassa, mutta luotettavuus vielä huonompi. Oli jännä tunne, kun kesken ajon kaasupolkimen jousi napsahti poikki, poljin putosi lattiaan ja auto lähti kiihtymään kaasu pohjassa. Onneksi 1,3 litran koneesta ei irtoa kovin kummoista tehoa, joten ei siitä oikeaa vaaratilannetta syntynyt. Mutta silti.

"Näiden maahantuonti olisi pitänyt kieltää lailla" tuumasi paikallisen autokorjaamon kaveri, kun vein Marinan kolmannen kerran saman kuukauden aikana pajalle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
No tämä. Ensimmäinen autoni oli vuoden -77 Marina, jonka sain 80-luvun puolivälissä ilmaiseksi yhdeltä sukulaiselta.

Laatuvaikutelma oli suunnilleen sama kuin Ladassa, mutta luotettavuus vielä huonompi. Oli jännä tunne, kun kesken ajon kaasupolkimen jousi napsahti poikki, poljin putosi lattiaan ja auto lähti kiihtymään kaasu pohjassa. Onneksi 1,3 litran koneesta ei irtoa kovin kummoista tehoa, joten ei siitä oikeaa vaaratilannetta syntynyt. Mutta silti.

"Näiden maahantuonti olisi pitänyt kieltää lailla" tuumasi paikallisen autokorjaamon kaveri, kun vein Marinan kolmannen kerran saman kuukauden aikana pajalle.
Tuosta tuli mieleen oma 940volvo, toki tuo on ollut huolettomin auto mulla ikinä. Mutta päätti nyt talvella jäätää kaasuläpän jotenkin niin, että ei pudonnut alle puolen kaasun.
Olin pikkutiellä muksuja hakemassa hoidosta, mutkassa vähän tarjosin perää irti, sitten ei edes potkimalla pudonnut kaasu alle puolen, turbokone joku 230hp ja automaatti joka sysäsi vaan isompaa vaihdetta tupaan, niin hetken sai vetää pitkää luisua, ennenkuin tajusin napata avaimesta virrat pois.

Pelti auki ja hakemaan ruuvaria, että saa ahtoletkun irti. Kun pääsin takas auton viereen kuului klops, kun läppä sulkeutui...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Kyllä ne on ne puolustusvoimain neuvostokalusto, jos ihan absoluuttisesti paskinta autoa mietitään.

Autokomppaniassa aikanaan korjaamolla ja ajaessakin niihin sai tutustua.

Silkkaa romurautaa kaikki tyynni, ei missään asiassa hyviä. Zilit, Uazit, Krazit ja mitä niitä oli.

Aivan karmeita ajaa, huoltaa ja korjata.

90-luvun alussa oli vielä muutamia intomielisiä tulenpunaisia neukkudemareita kapiaisina, joiden mielestä oli jämptejä ajoneuvoja. Mutta kyllä ne oli karseita romuja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Kyllä ne on ne puolustusvoimain neuvostokalusto, jos ihan absoluuttisesti paskinta autoa mietitään.

Autokomppaniassa aikanaan korjaamolla ja ajaessakin niihin sai tutustua.

Silkkaa romurautaa kaikki tyynni, ei missään asiassa hyviä. Zilit, Uazit, Krazit ja mitä niitä oli.

Aivan karmeita ajaa, huoltaa ja korjata.

90-luvun alussa oli vielä muutamia intomielisiä tulenpunaisia neukkudemareita kapiaisina, joiden mielestä oli jämptejä ajoneuvoja. Mutta kyllä ne oli karseita romuja.
Olihan ne erikoisia. Itsekkin olin kuljetusporukan ainoa joka korjaamolle pääsi. Oli mielenkiintoista tutustua noiden tekniikkaan.

Mutta en nyt ihan paskoiksi väittäisi, eihän noi paljoa kilometrejä kestäneet, aivan hirveitä ajaa ja kuluttivat perkeleesti.

Mutta yhdelläkin metsäleirillä kapiainen ajoi zilin mäenpäälle. Kaikki sai yrittää päästä samaan paikkaan e-sisulla jossa saa kaikki pyörät lukkoon yms, mitä zilissä ei. kukaan ei noussut samaa mäkeä...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 397
Mutta yhdelläkin metsäleirillä kapiainen ajoi zilin mäenpäälle. Kaikki sai yrittää päästä samaan paikkaan e-sisulla jossa saa kaikki pyörät lukkoon yms, mitä zilissä ei. kukaan ei noussut samaa mäkeä...
Olikohan kyse siita etta Zilin runko on niin vetela etta vaikka eturenkaan ajaan 200l tynnyrin paalle niin kaikki muut renkaat ovat silti kuitenkin maassa?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 446
Kiertyvä runko puuttui empuista verrattuna Proto/Masi/Rasi edeltäviin, säästösyyt kaiketi.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
570
Ehdottomasti puolison N16 Nissa Almera, vm. 2006 "lux" varusteltuna. Hyviä puolia jos haetaan niin ei ole juurikaan ruostunut vaikka on täysi-ikäiseksi päässytkin. Öljyä ei syö ja käyntiin lähtee aina, jos vaan akussa sattuu olemaan virtaa. Mutta ne huonot puolet... Ajettavuus on luokaton, ohjaus on samalla jäykkä ja tunnoton. Kääntö-ympyrä on kuorma-auton luokkaa, jousituksen joustovara tyyliin 10cm eli pohjaa jos ajaa pieneekään kuoppaan. 1.5 Moottori ei vedä kierroksilla eikä väännöllä, harvinaisen tunnoton motti. Penkit ovat huonot, istutaan lähellä lattiaa eikä ratissa ole korkeussäätöä (Tämän puutteen Nissan korjasi vasta Leaffin uusimpaan faceliftiin...). Sisusta on parasta ämpärimuovia, lisäksi kahvojen kromaukset kuoriutuvat ja aiheuttavat ikäviä haavoja kuiviin käsiin.

Huollettavuus on myös heikko, mallikohtaisia varaosia kuten pakoputkia ei ole Nissanilta saanut enää vuosiin. Nissanin Consult II käsitesteriä ja niiden mallikohtaisia muistikortteja ei ole missään, ainakaan merkkihuollossa. Ko. yksilössä ei ole keskulukko toiminut kohta vuosikymmeneen, kun time control module on oletettavasti noilta osin sökö ja vaatisi em. testerin jotta uuden (vanhan) yksikön voisi parittaa autoon. Lisäksi viimeisistä vuosimalleista on jätetty kuljettajan oven lukon mikrokytkin pois, eli auton pystyy lukitsemaan kuljettajan oven painikkeesta, jonka jälkeen pitää vielä sulkea kuljettajan ovi avaimella. Lisäksi facelift-mallissa on hieno kojetauluun integroitu soitin ja näyttö, mikä tekee hifien asentamisen lähes mahdottomaksi.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 431
AIka paljon on noita autoja tullut ajeltua mutta suht uusia niin ensimmäisen sukupolven peugeot 307 oli täysi testiyksilö ja onneksi ei ollut oma vain sukulaisen.
Ajettavuus oli ok kunhan pysyi alle 120 nopeuden sen jälkeen alkoi täristämään kun ripustukset liian löysät(korjattu ja paranettiin).
Myös piti varoa kun aukaisi takaoven ettei muovilista lentänyt irti ovesta(korjattiin 3 kertaa takuun aikana).
Laivalle noita ei saanut ottaa kyytiin kun oli tulipaloriski(korjattiin takaisinkutsun voimin)
Ajovalopolttimot kesti maksimi 3kk.
Takaluukku ei saanut auki kun oli sähköisesti ohjattu ja olivat unohtaneeet tiivisteen pistää sinne(korjattiin 2 kertaa takuun aikan ja kolmannen kerran omistaja itse kunnolla)
Myös laatikko liimattiin kasaan uudelleen ensimmäisen vuoden jälkeen vuotivat öljyä(takaisinkutsu)
Huollossa myös pävitti auton ohjelmiston ja sumuvalojen toiminta muuttui niin että joka kerta kun pisti pitkät pääälle sumuvalot sammui ja sai katkaisimesta uudestaan pistää päälle(omistja valitti ja sai cd vaihtaja ilmaiseksi asennettuna ei kuulemma pystynyt muuttamaan)
Auto maalaus todella heikko takuumaalattiin takaluukku 2 kertaa kun värin alle jäänyt ilmakuplia sekä takaovessa oli väri b pilarissa valunnut koko matkan.
Noi oli ne vikat mitä itse tiesin omistaja varman on kerrottavaa paljon enemmän
Eli tuotiin liian aikasin markkinoille ja seuraava vuoden mallissa korjattiin paljon vikoja mutta vasta 308 oli ok auto kun sitäkin on jokunen kerta tullut ajettu vaikka siinäkiin oli sähkövikoja kuitenkin ihan perus vikoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Ehdottomasti puolison N16 Nissa Almera
Mulla oli jonkun vuoden vanhempi enkä muistele lämmöllä. Siinä yksilössä oli korroosio-ongelmiakin ja ihan helvetin ankea. Varustelutasoltaan yhtä köyhiä lienee samanikäisissä lähinnä Dacia ja Lada, osa kehnommista korealaisista. 2000-luvun autossa yksi turvatyyny, takalasin lämmitin ja radio. Tavaratilan laajennus kuin vanhan ajan suksiluukku. Oli siinä sentään jo lakisääteisestä pakosta kaikilla viidellä paikalla kolmipistevyöt, mutta vähemmän moisella luumulla huvitti ajaa yli kolmen hengen kuormalla.

Toisaalta epätavallisen huonoksi autoksi en sano kokonaisuutena ja huomioiden alkuperäinen hintaluokka. Paljon kamalampia on niin paljon etten ala edes luetella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Huollossa myös pävitti auton ohjelmiston ja sumuvalojen toiminta muuttui niin että joka kerta kun pisti pitkät pääälle sumuvalot sammui ja sai katkaisimesta uudestaan pistää päälle(omistja valitti ja sai cd vaihtaja ilmaiseksi asennettuna ei kuulemma pystynyt muuttamaan)
.
Jos vaan etusumuvalot sammui, niin erittäin fiksu ominaisuus. Vieläkun saisi kaikkiin autoihin niin, että etusumuvalot sammuu, jos ajovalot päällä, niin niitä ei käytettäisi päin vittua...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Vieläkun saisi kaikkiin autoihin niin, että etusumuvalot sammuu, jos ajovalot päällä, niin niitä ei käytettäisi päin vittua...
Toki etusumuvalojen turha ja kielletty käyttö on vakava ongelma, josta olen itsekin moneen kertaan avautunut. Ne menevät silti jopa osittain hukkaan ellei niitä ole mahdollista käyttää sekä ajovaloilla että ilman. Riippuu sumuvaloista ja lähivaloista ja skenaariosta, kumpi parempi. Sitä vartenhan koko varuste on olemassa, että olosuhteiden kääntyessä kehnoksi olisi lisää työkaluja pakissa. Jos etusumuvalot on laitettu, erityisesti vituttaisi elleivät toimi myös pitkät päällä eräänlaisena offroad-valona.

Sanoisin jopa autoa huonoksi moisella rajoitteella maustettuna. Ja sumuvalopellethän keljuttavat. Itse käytän etusumuvaloja muutaman kerran vuodessa, joista ehkä 0,5 kertaa varsinaisessa tieliikenteessä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 397
Mutta yhdelläkin metsäleirillä kapiainen ajoi zilin mäenpäälle. Kaikki sai yrittää päästä samaan paikkaan e-sisulla jossa saa kaikki pyörät lukkoon yms, mitä zilissä ei. kukaan ei noussut samaa mäkeä...
Gerage 54 tuli sattumalta aiheeseen sopiva video
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Jos vaan etusumuvalot sammui, niin erittäin fiksu ominaisuus. Vieläkun saisi kaikkiin autoihin niin, että etusumuvalot sammuu, jos ajovalot päällä, niin niitä ei käytettäisi päin vittua...
Sitten on myös autoja missä sumuvaloja käytetään kääntymisvaloina ja "follow me home"- valoina :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Sitten on myös autoja missä sumuvaloja käytetään kääntymisvaloina ja "follow me home"- valoina :)
Joo, hieman epäideaaleja ratkaisujahan nuo on. Ihan väärä valaisusuunta staattiselle kaarrevalolle ja/tai liikaa hajavaloa ja häikäisyä liikenteessä. Omassakin kopissa näkee kokeilemalla oikein hyvin, että etusumuvalon ja staattisen kaarrevalon keilat lähinnä aavistuksen leikkaavat. Ja kyllä hieman ärsyttäisi kävellä joko hämärään tai kohti häikäisyä jos saattovalona olisi lähivalon sijaan etusumuvalo.

Mitähän ovat suurilukuisimmat massa-autot joissa on yhdistetty etusumuvalo ja kaarrevalo? Taisi ainakin Fordeissa jossain vaiheessa esiintyä laajalti. Oliko konserniautoissa? Itse ajoin sen aikakauden autoista enimmäkseen niin karvalakkimalleilla ettei usein ollut kumpaakaan varustetta.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 431
Jos vaan etusumuvalot sammui, niin erittäin fiksu ominaisuus. Vieläkun saisi kaikkiin autoihin niin, että etusumuvalot sammuu, jos ajovalot päällä, niin niitä ei käytettäisi päin vittua...
Miten voi päätellä että on fiksu ominaisuus sehän tekee niistä täysin hyödyttömät kun joutuu katkaisimesta pistää niitä päälle joka kerta kun käytät pitkät valot.

Esimerkiksi eilen oli sumua notkoissa ja avonnaisilla osuuksilla pystyi käyttämään pitkiä valoja niin menee kyllä hieman nappipainallus hommaksi.

Ja kääntymisvaloina tietysti on sumarit käytössä nykyään mutta silloin ei ollut yleistä ja jotkut voivat jopa valaista sivuillle hieman mutta usein on pelkkä pieni läikkä ja hyöty olematon.

Ja tuo UAZ tuli armeijassa ajettu jonkin verran ja metsässä oli hyvä mutta siinä se loppui ja voi sanoa että moottori ja voimansiirto on suora kopio vanhasta landroverista vain huonommin tehty.
Syy että armeijassa oli niitä niin tuli kaupan päälle kun ostivat sotakalustoa ja kuulonsuojaimet suositeltava pitää päällä jos 80km/h ajaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Ja kääntymisvaloina tietysti on sumarit käytössä nykyään mutta silloin ei ollut yleistä
Näkisin enemmänkin että tuo on väistyvä kehno toteutus joka oli muodissa toissa vuosikymmenellä. Nuohan kuuluu tehdä erillisinä, mitä pidän sellaisena normaalina tapana nykyään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Miten voi päätellä että on fiksu ominaisuus sehän tekee niistä täysin hyödyttömät kun joutuu katkaisimesta pistää niitä päälle joka kerta kun käytät pitkät valot.

Esimerkiksi eilen oli sumua notkoissa ja avonnaisilla osuuksilla pystyi käyttämään pitkiä valoja niin menee kyllä hieman nappipainallus hommaksi.

Ja kääntymisvaloina tietysti on sumarit käytössä nykyään mutta silloin ei ollut yleistä ja jotkut voivat jopa valaista sivuillle hieman mutta usein on pelkkä pieni läikkä ja hyöty olematon.

Ja tuo UAZ tuli armeijassa ajettu jonkin verran ja metsässä oli hyvä mutta siinä se loppui ja voi sanoa että moottori ja voimansiirto on suora kopio vanhasta landroverista vain huonommin tehty.
Syy että armeijassa oli niitä niin tuli kaupan päälle kun ostivat sotakalustoa ja kuulonsuojaimet suositeltava pitää päällä jos 80km/h ajaa.
Niin, että notkoissa oli niin paljomn sumua, että joutui kytkemään ajovalot pois, ja ajamaan sumuvaloilla?(Ainut mahdollinen keli, jolloin niillä näkee paremmin kuin ajovaloilla)
Ja mäenpäällä sitten taas tarvitsi jo pitkiä..?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Toki etusumuvalojen turha ja kielletty käyttö on vakava ongelma, josta olen itsekin moneen kertaan avautunut. Ne menevät silti jopa osittain hukkaan ellei niitä ole mahdollista käyttää sekä ajovaloilla että ilman. Riippuu sumuvaloista ja lähivaloista ja skenaariosta, kumpi parempi. Sitä vartenhan koko varuste on olemassa, että olosuhteiden kääntyessä kehnoksi olisi lisää työkaluja pakissa. Jos etusumuvalot on laitettu, erityisesti vituttaisi elleivät toimi myös pitkät päällä eräänlaisena offroad-valona.

Sanoisin jopa autoa huonoksi moisella rajoitteella maustettuna. Ja sumuvalopellethän keljuttavat. Itse käytän etusumuvaloja muutaman kerran vuodessa, joista ehkä 0,5 kertaa varsinaisessa tieliikenteessä.
Siis sumuvalojen ideahan on se, että niitä käytetää ilman ajovaloja. Silloin kun ajovalojen keila aiheuttaa liikaa hajavaloa eteen oikein sankassa sumussa, voi pudottaa parkit päälle ja ajaa sumuvaloilla. Toki järkikin sanoo, että silloin ajonopeus on maks. 50km/h.

Mitenkään muuten noita käyttäessä niistä ei ole muuta kuin haittaa, luo lisää valoa lähelle eteen, jolloin ihmissilmä näkee huonommin pidemmälle. Lisää valoa toki tuntuu monesta paremmalle, ja siksi urpot ajaa ne päällä ja tosiasiassa näkevät huonommin...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Siis sumuvalojen ideahan on se, että niitä käytetää ilman ajovaloja. Silloin kun ajovalojen keila aiheuttaa liikaa hajavaloa eteen oikein sankassa sumussa, voi pudottaa parkit päälle ja ajaa sumuvaloilla. Toki järkikin sanoo, että silloin ajonopeus on maks. 50km/h.

Mitenkään muuten noita käyttäessä niistä ei ole muuta kuin haittaa, luo lisää valoa lähelle eteen, jolloin ihmissilmä näkee huonommin pidemmälle. Lisää valoa toki tuntuu monesta paremmalle, ja siksi urpot ajaa ne päällä ja tosiasiassa näkevät huonommin...
Autoja ja tilanteita on erilaisia. Sumuvalojen idea ei suinkaan ole se, että niitä käytetään vain ilman ajovaloja.

Joillekin tulee uutena asiana, että sumuvaloja voi käyttää myös ilman ajovaloja, ja tästä vedetään äkkivääriä päätelmiä. Molemmat tavat pitää olla käytettävissä, ja molemmat ovat sekä lakiteknisesti tarvittaessa sallittuja että valaistusteknisistä syistä vaihtelevasti parempia. Kuten edellä sanoin, kulloinenkin paras käytäntö riippuu sekä sumuvalojen ja lähivalojen ominaisuuksista että tilanteesta. Joskus lähivalot aiheuttavat pahaa takaisinhäikäisyä jolloin on aiheellista ajaa pelkillä sumuvaloilla, joskus taas kokonaisuus on parempi molempia käytettäessä.

Selvää on, että sumuvaloja tietenkin käytetään vain pienissä ajonopeuksissa. Monessa autossa riittävä pysähtymismatka ei sumuvalojen kantamalla toteudu edes yli 30 km/h nopeuksissa.

Samoin Suomessa on melko harvoin olosuhteita jotka tekevät etusumuvalojen käytön aiheelliseksi tai lailliseksi varsinaisessa tieliikenteessä.

Lisäksi sumuvaloja on hyödyllistä voida käyttää kaukovalojen kanssa erilaisilla poluilla, joissa tarvitaan laaja valaisu ryömintävauhdissa, ja joilla ei muuta ajoneuvoliikennettä ole mitenkään odotettavissa. Samasta syystä traktorin etutyövalot päälle laitettuna aikanaan yleisen kytkennän mukaan palavat ajovalojen kaukovaloasennossa tai päävalaistus parkeilla, ja sammuvat ajovalojen ollessa lähivaloilla, mikä ei tietysti sovellu henkilöautoon jossa sumuvaloja yleensä käytetään joko pelkästään tai lähivalojen kanssa.

Niin, että notkoissa oli niin paljomn sumua, että joutui kytkemään ajovalot pois, ja ajamaan sumuvaloilla?(Ainut mahdollinen keli, jolloin niillä näkee paremmin kuin ajovaloilla)
Niissä harvoissa tilanteissa joissa olen etusumuvaloja käyttänyt, on nimenomaan esiintynyt myös tapauksia joissa molemmilla näki paremmin kuin pelkillä sumuvaloilla. Autoja ja niiden määräysten mukaisia valaisimia on erilaisia, kuten myös näkyvyysolosuhteita. Tietenkin tällaisen havainnon tekeminen edellyttää joko tuuria tai melko laajaa kokemusta, koska kuten sanottua, Suomessa(ainakin melko suuressa osassa Suomea) on sumuvaloille soveltuvia olosuhteita melko harvoin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Tää sumuvalokeskustelu ei nyt oikeen kuulu tähän katjuun enää.
Olet aivan oikeassa. Jos joku haluaa esittää lisää epäkonventionaalisia käsityksiä etusumuvalojen käytöstä ja ominaisuuksista, yksi sopiva ketju saattaisi olla Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

E: Varsinaista sumuvaloketjua en nopeasti hakien löytänyt, vaikka ajoneuvovaloihin liittyviä on monia. Ehkä en vaan osaa.
 
Liittynyt
05.02.2022
Viestejä
84
Ei ehkä niinkään huonoin oma auto juttu mutta jäi kyllä mieleen niin ettei yainakaan yksikään minun muksu tuollaiseen astu: Nissan micra, vm ei tiedossa mutta sellainen pyöreä koriltaan.

Sattui moinen olemaan liikennevaloihin pysähtyneenä ja tulin sen takaa samoihin valoihin.
Pääsi talvi yllättämään itseni audin A6:lla (perkeleen kitkat alla..) eikä se pysähtynyt joten perään osuin noin 4-5km/h, eli hidasta kävelyä vastaavalla nopeudella.

Lopputulema micra lunastukseen koska kontti painui 20-30cm sisään, kontti ei pysynyt kiinni eikä kuskin ovi enää auennut. Audissa micran maalia rekisterikilvessä, ei muuta.

Tuli kyllä raavittua päätä miten moisia kippoja voi olla hyväksytysti liikenteessä? Varmaan olisi kuskin saanut kaivaa ulos purkin avaajalla jos vauhti olisi ollut edes hölkkääjän nopuksissa..

Toivottavasti mummeli sai korvauksen käteisenä, ei samanlaista micraa.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Joo, hieman epäideaaleja ratkaisujahan nuo on. Ihan väärä valaisusuunta staattiselle kaarrevalolle ja/tai liikaa hajavaloa ja häikäisyä liikenteessä. Omassakin kopissa näkee kokeilemalla oikein hyvin, että etusumuvalon ja staattisen kaarrevalon keilat lähinnä aavistuksen leikkaavat. Ja kyllä hieman ärsyttäisi kävellä joko hämärään tai kohti häikäisyä jos saattovalona olisi lähivalon sijaan etusumuvalo.

Mitähän ovat suurilukuisimmat massa-autot joissa on yhdistetty etusumuvalo ja kaarrevalo? Taisi ainakin Fordeissa jossain vaiheessa esiintyä laajalti. Oliko konserniautoissa? Itse ajoin sen aikakauden autoista enimmäkseen niin karvalakkimalleilla ettei usein ollut kumpaakaan varustetta.
Aiemmassa autossa (CLK 209), ne kyllä toimivat oikein, eivät häikäisseet ja valaisivatkin hyvin sen mitä pitikin, kun oli hyvät hellan umpiot ja säädetty oikein..

Aika hyvin on ketjussa edustettuna Venäjän ihmeet, Uazit, Zilit jne kun lueskelin :D
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Aika hassua, että venäläiset armeijan käyttöön tarkoitetut kuormurit saavat huonousääniä. Nehän vain palvelevat tarkoitustaan. Ei kai tuo ajokokemus voi mikään erityinen voi olla, kun intissä mulle opetettiin, että niillä oli tarkoitus ajaa vain yhteen suuntaan ilman aikomustakaan palata takaisin. Keskimääräinen auton elinikä oli siihen maailman aikaan kuusi vuorokautta. Tai ainakin Gazista niin väitettiin. Hiukan kuin kysyttäisi huonointa ravintolakokemusta ja vastaisi siihen, että se yks snägäri aseman vieressä, kun tulin kolmelta baarista.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
152
--
Lopputulema micra lunastukseen koska kontti painui 20-30cm sisään, kontti ei pysynyt kiinni eikä kuskin ovi enää auennut. Audissa micran maalia rekisterikilvessä, ei muuta.
--
Mitkään viistoperämallit eivät ole puskurin yläpuolelta mitenkään vahvoja, ettei ole kyllä ihme, jos painuikin kasaan. Siinä kuitenkin mummo paniikissa painanut jarrun pohjaan jne. Audi kuitenkin on korkeampi, kyllä sillä saa ajettua ruttuun auton kuin auton. :x3:
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Joku 2010 vuoden manuaali Nissan Qashqai. Omasta mielestä tässä autossa oli ihan älyttömän herkkä kaasu ja kytkin. Kun kaasu räjäyttää kierrokset punarajalle millin liike-erolla ja kytkin ottaa täysin kiinni millin liike-erolla, ja tähän vielä päälle huonosti vääntävä moottori, niin harvoin manuaalilla ajavalle tuli kyllä tuskan hiki aina kun piti pysäyttää auto.
Tämä on kuin suoraan oma kokemus Nissan Qashqaista. Lisäksi alkupään mallissa raitisilmasuodatin on jäänyt suunnittelussa vasemmalle puolelle, jonka takia pitää irroittaa kaasupoljin raitisilmasuodatinta vaihtaessa.

Ei kyllä muutenkaan mikään elämys, mutta en huonoksi koko autoa sanoisi.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 812
Ei ehkä niinkään huonoin oma auto juttu mutta jäi kyllä mieleen niin ettei yainakaan yksikään minun muksu tuollaiseen astu: Nissan micra, vm ei tiedossa mutta sellainen pyöreä koriltaan.

Sattui moinen olemaan liikennevaloihin pysähtyneenä ja tulin sen takaa samoihin valoihin.
Pääsi talvi yllättämään itseni audin A6:lla (perkeleen kitkat alla..) eikä se pysähtynyt joten perään osuin noin 4-5km/h, eli hidasta kävelyä vastaavalla nopeudella.

Lopputulema micra lunastukseen koska kontti painui 20-30cm sisään, kontti ei pysynyt kiinni eikä kuskin ovi enää auennut. Audissa micran maalia rekisterikilvessä, ei muuta.

Tuli kyllä raavittua päätä miten moisia kippoja voi olla hyväksytysti liikenteessä? Varmaan olisi kuskin saanut kaivaa ulos purkin avaajalla jos vauhti olisi ollut edes hölkkääjän nopuksissa..

Toivottavasti mummeli sai korvauksen käteisenä, ei samanlaista micraa.
Korin kuuluukin painua kasaan tiettyyn pisteeseen asti kolaritilanteessa, jotta se törmysenergia ei siirtyisi matkustajiin täysimittaisesti. Kyllä nuo Micrat ovat menestyneet NCAP:n testeissä ihan hyvin, mitä äkkiseltään vilkaisin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 519
Juu isoja eroja on noissa miten kovan alkuiskun joku auto vaatii ennen kuin mennään oikeasti rusinaksi. Junnuna pitkän työvuoron jälkeen väsyneenä katselin toista kolaria ja enkös pamauttanut alle 30kmh edellä olleen Volkkarin perään. 1996 MK6 Escortista keula kunnolla kasaan, lokari, konepelti, etupalkki, syylärit yms kaikki vaihtoon/oiontaan ja Volkkariin tuli pieni halkeama puskuriin ja omistaja vittuili että isoimmat vahingot hänelle tulivat siitä että Fordin logo painui peilikuvana puskuriin :D. Mutta jos olisi yhtään enemmän ollut vauhtia, olisi Volkkarikin alkanut muuttaa muotoaan.

Mutta eiköhän jatketa kolari OT:t jossain muualla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Kokemusta mm Valiant, Corolla ke20, Datsun 160J mutta pari vuotta sitten sitten sain sijaisautoksi lähes uuden Kia Rion 1.0 ja olihan kokemus. Ostaako näitä oikeasti joku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 199
Kokemusta mm Valiant, Corolla ke20, Datsun 160J mutta pari vuotta sitten sitten sain sijaisautoksi lähes uuden Kia Rion 1.0 ja olihan kokemus. Ostaako näitä oikeasti joku.
Ohhoh, poikkeaako se nykyään kovin paljon Golfista? Muistan kyllä ettei siitä ole niin kovin kauan kun Polo ja Ibiza olivat vitsi. Trollaatko? Tietysti "pari vuotta sitten" saattoi olla jollain 2002 vuosimallilla.

Ei nyt tietysti ole mikään ihme sekään jos "sijaisautossa" on vähän klumppia renkaassa, kankaalle ajetussa romanialaisessa kitkassa kesällä.

En siis itse nähnyt Riossa erityistä ikävyyttä verrattuna vitossarjan bemariin töissä. Mitä nyt jälkimmäinen oli takavetoisena aika paljon kamalampi räntäkelissä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 812
sain sijaisautoksi lähes uuden Kia Rion 1.0 ja olihan kokemus. Ostaako näitä oikeasti joku.
Miksei ostaisi? Kyllähän näille B-segmentin pikkuautoille on "aina" löytynyt (täysin perustellusti) laaja asiakaskuntansa. Oliko tässä ajamassasi yksilössä/mallissa sitten jotain erityisen huonoa, joka poikkeaa saman hinta/kokoluokan autoista huonossa mielessä? Vai etkö kategorisesti pidä tällaisista autoista? Sekään ei tee autosta varsinaisesti huonoa. Käyttötarpeet/tottumukset eivät vain tällöin kohtaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 900
Viestejä
4 196 170
Jäsenet
70 805
Uusin jäsen
Roppsu

Hinta.fi

Ylös Bottom