En osaa sanoa sinun tutkinnon "soveltuvuutta", mutta esim oma polku on ajalta ennen xamkin inssilinjaa ja suoritin "koulun ohella" sähkömestarin tutkinnon merelle - olen siis ETO. Tentin ensin S3, sitten totesin, että ihan sama - S2 ja mestarilinjalla S1:n. (vaadittiin ns kurssien takia, vaikka S1 ei voi anoa kuin rajoitettuna, esim murtajille).
Polku menee hyvin yksinkertaisesti niin, että ammatillisia opintoja suorittaa pari päivää esim näyttötyönä talotekniikan,
S tentti plakkariin,
Sähköalan ammattihenkilön määritelmä
Riittävän ammattitaitoiseksi valvomaan ja itsenäiseksi tekemään koulutustaan ja työkokemustaan vastaavan alan sähkö- ja käyttötyötä katsotaan se, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:
- suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut sen jälkeen kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä; tai
- suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut sen jälkeen kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä; tai
- suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut sen jälkeen kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä; tai
- suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut sen jälkeen vuoden työkokemuksen sähkötöissä; tai
- hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
Toisinsanoen sulla saattaa mennä jo tolla läpi SETI:lle vaikka ei olekkaan ns "tukesin myöntävän plaa plaa plaa...
Mulla meni läpi esim yli 720 seilattua päivää kansainvälisillä vesillä sähkönä ja mestarina (koitin hakea heti kun vain mahdollista, nyt toki niin paljon, ettei jaksa edes laskea).
Pahvit tarvitsin tietenkin yrittämiseen, koska eihän sitä saa käydä nyppimässä edes boileria tms, jos lupia ei ole. Oon siis toiminut sivutoimisena sähkärinä maissa ollessani, sinkkuna enemmän - perheellisenä vähemmän jostain 2018 saakka? Omalla firmalla 2022 jälkeen, jollon pahvit siirsin firman nimiin (ensin hain omalle nimelle ja kokeilin kannattavuutta ukko.fi kautta).
Rohkeasti vain hakemaan - hakuhylsy ei maksa mitään. Eniten maksaa firman juoksevat kulut... Nyt yksi alkava yrittäjä just kyseli suostunko STJ hänelle, kun ei välttämättä kokemus hänellä riitä S2:n (jostain vuodesta kiinni), niin tokaisin vain, että hae S3. S3 myönnetään hyvin herkästi esim pelkän teollisuuden kokemuksen perusteella.
Summa summaarum. Luvat on helpompi saada kun mitä annetaan ymmärtää - ja onneksi näin. Suomikin on täynnä sellasia pellepeloton (maalikoita) ammattilaisia, että ihan hyvä olla joku seula, mutta mistä näihin teollisuuden aloille saadaan tekiöitä, jos kaikilta vaaditaan jotain helvetin kelaperseenä olemista maissa?
Myöhemmin olen myös sitä harrastellut jonkun kerrostalon verran, mutta ei juuri napostele - toimin mielummin automaation parissa.