Hullut Päivät Peugeot E-2008 saaga

Ei kyllä osunut yhtään 2022 silmään, missä olis facelift-maininta ainakaan otsikossa.

Eiku yhdessä 40 k€ nauruhintaisessa näytti olevan.
14kpl on vuosimallia 2022. Ja kahdessa on maininta facelift. Saattoi olla useammassakin, mutta ehkä myyty jo?

Joku haikaili peruutuskameran perään.

Maksoin siitä 300 eur. Rehellisyyden nimissä sanoisin että oikea hinta olisi ehkä 20-30 eur. Kuva kuin 90-luvun VGA web-kamerassa ja ihan järjetön kromaattinen vääristymä. Perspektiivikin jotenkin outo ja 180 moodilla ei tee mitään. Se 360 näkymä sentään jotenkuten ok kun kuva näkyy niin pienenä.

Myyjäkin taisi jotain kommentoida siitä kun kokeiltiin että ”ulkona näkyy varmaan paremin”. Ei näkynyt.

Onkohan tehtaalta osat loppu ja tilattu äkkiä joku halpismoduuli siihen. Sinänsä pieni juttu ja kyllä sillä pärjää kun on tutkat mutta laatuvaikutelma karisee aina kun peruuttaa.

Ei muuta kuin blondiparkkiin tai käyttää peilejä! :rofl:
e-208 oli muistaakseni ihan toimiva peruutuskamera. Mutta siitäkin on jo vuosi, kun autoa tuli kokeiltua. e-2008 kameraa on kyllä tainnut joku muukin haukkua.

HP-pösön hintalappu kaupasta myytäessä tulee olemaan keskimäärin oranssina peruspakettina (1v/15tkm ajettuna) sellainen 25k (tuurilla satasia päälle). Sitten tapauksesta riippuen toisella värillä ja ylimääräiset varusteet tonni lisää.
Auto 28k€ sitten kilometrit vuodessa 3k€, niin siitä tulee itsellekin mietittynä juuri 25k€ :) Koska on riskinä iso kasa autoja kerralla vaihtoon, niin ihan kova summa tuo 25k€ olisi. Katsotaan sitten vuoden päästä.
 
Mistäköhän isosta varastosta minä muka puhuin? Pienenhän erän myyntiin se maahantuojakin oli varautunut. Niillä taatusti oli 2021 spekseillä tehtyä activeä nurkissa pyörimässä jokunen kappale, niin niiden myyntitavoitetta minä mutuilin.

Siis pieneen erään varastoautoja erivärisinä, eri varusteilla jne? Et kai nyt usko tähän itsekkään?

Sinä se tässä aloit pientä tuotepäivitystä väittämään faceliftiksi

Se on aivan sama millä nimellä sitä kutsut, sinä et tästä päivityksestä ollut edes tietoinen ja nyt vänkäät mutulla ja fiktiolla kun ei kantti kestä myöntää olevasti väärässä.

Jutuissakin sanotaan, että akku ja voimalinja on sama.

Voimansiirto on muuttunut ja voimansiirto on osa voimalinjaa, sinä väitit tätä koodaustempuksi. Argumentit muuttuu sinulla jatkuvasti. Voimansiirtopäivitysten lisäksi autossahan oli uusi lämpöpumppu ja paremmat sensorit ilmastoinnin ohjaukseen.

ja sillä perusteella yrität selittää, että nämä vanhemmat mallit olisi merkittävästi halvempia puutteiden takia

En sanonut mitään tällaista, on aika surullista että ensiksi vänkäät asiasta mistä sinulla ei ole tietoa, sitten yrität peitellä asiaa epätoivoisella googlauksella ja väärillä tiedoilla ja nyt sitten vielä yrität laittaa sanoja toisen suuhun kun muu ei toimi. Ei näin.
 
Siis pieneen erään varastoautoja erivärisinä, eri varusteilla jne? Et kai nyt usko tähän itsekkään?
Tahallaan leikit tyhmää? Tietysti ne voi muutakin kuin varastoautoja myydä siihen oheen vaikka ensisijainen tavoite olisi päästä ei-halutusta tavarasta eroon. Ainahan tuo HP tarjous on ollut mallista, joka on jollain tavalla ei-niin-houkutteleva.

Se on aivan sama millä nimellä sitä kutsut, sinä et tästä päivityksestä ollut edes tietoinen ja nyt vänkäät mutulla ja fiktiolla kun ei kantti kestä myöntää olevasti väärässä.
Mitä helvettiä sä sekoilet, heti ensimmäisessä viestissä kysyin onko minulta mennyt facelift ohi ja sen jälkeen kun muistutit mistä oli kyse, niin totesin ettei tuo kyllä ole facelift millään mittapuulla.

Voimansiirto on muuttunut ja voimansiirto on osa voimalinjaa, sinä väitit tätä koodaustempuksi. Argumentit muuttuu sinulla jatkuvasti. Voimansiirtopäivitysten lisäksi autossahan oli uusi lämpöpumppu ja paremmat sensorit ilmastoinnin ohjaukseen.
Sä olet nyt hokenut näitä asioita aika monta kertaa. Muutokset ovat ihan selvät ja bugikorjausten tasoa. Varsinkin lämpömpumppu on ollut selvä ongelma, kun sinne on toinen sensori pistetty parantamaan "älyä". Ekan linkatun uutisen perusteella se näytti siltä, että siinä ei ole voimalinjaan koskettu mitenkään. Eli bittiä muutettu. Toinen mainitsi "ratio", joka viittaisi, että sinne on vähän isompaa ratasta pistetty johonkin väliin. Tämän korjasin samaan viestiin. Mun ainoa argumentti on tasan tarkkaan koko ajan ollut, että tuo ei ole mikään facelift ja vaikutus hintaan pyöreä nolla.

En sanonut mitään tällaista, on aika surullista että ensiksi vänkäät asiasta mistä sinulla ei ole tietoa, sitten yrität peitellä asiaa epätoivoisella googlauksella ja väärillä tiedoilla ja nyt sitten vielä yrität laittaa sanoja toisen suuhun kun muu ei toimi. Ei näin.
Tällä hetkellä halvin 2022 facelift on karvan alle 30ke, kaikki halvemmat on pre-facelift joka tuli viime vuoden kesällä. Uudet 2024 vuosimallin autot ei taida olla vielä hinnastossa mutta tuskinpa lähtee alle 36ke uutena.
Ei ole, sinulta on mennyt yksi FL ohi. Kesällä 2022 tuli uusi versio jossa mm. parannettu voimansiiron energiatehokkuutta ja paranneltu lämpöpumppu
Niin mitä et ole sanonut? Mikset itse totea, että joo, ei tuo nyt mikään facelift ollut?

e: Toisekseen, millä sä meinasit erottaa mikä on tän sun "facelifin" vaikutus hintaan ja mikä on siitä, että toinen auto on 2020 tai 2021? Vähän veikkaan, että vuoden vanhempi auto ja enemmät kilometrit heikentää tuota hintaa vähän enemmän kuin 22 km pidempi kantama "faceliftissä".
 
Niin mitä et ole sanonut? Mikset itse totea, että joo, ei tuo nyt mikään facelift ollut?

Kannattaa nyt lukea oma viestisi mitä lainasin, ihan ajatuksella. Vinkkinä etten puhunut onko kyse faceliftistä vai ei enkä myöskään puhunut merkittävyydestä hintaan mitään.

Et tiennyt että e2008 pösöihin tuli päivitys 2022, et tiennyt etteivät HP pösöt ole samaa versiota kuin aikaisemmat, sitten kun sinulle kerrottiin että 2022 tuli versiopäivitys väitit että HP pösöt ovat sitä vanhempaa versiota, sitten väitit että uudistukset olivat pelkkiä koodausmuutoksia jne. Ja sitten yrität vielä tunkea sanoja toisen suuhun.

Eiköhän kaikille tullut selväksi millaisilla eväillä olet tässä keskustelussa, tämä päättyy osaltani tähän.
 
Ihan suosittelen samaa sinullekin.

HP pösön mallista jatkan sen verran, että tuskin sinullakaan on mitään tarkkaa käsitystä mitä mallia HP pösöihin on toimitettu. Onko ne pelkkää 2022 vai onko seassa myös 2021 spekseillä. Kuten sanoin, myyjä yritti myydä sitä istumaani fyysistä autoa HP hinnalla. Sen lisäksi oli ne muutamat vapaat varastoautot mistä puhui.
 
Kuten sanoin, myyjä yritti myydä sitä istumaani fyysistä autoa HP hinnalla. Sen lisäksi oli ne muutamat vapaat varastoautot mistä puhui.

Vastaan tähän vielä; minä olin Pösö-liikkeessä heti kun kuulin tulevasta HP kamppiksesta, oman arvioni mukaan 1-2pv sen jälkeen kun se tuli liikkeisiin edes tietoon ja reilusti ennenkuin varsinainen kamppis alkoi (jolloin ne oli jo loppuunmyyty) eli erittäin aikaisessa vaiheessa, olisin ostanut auton siltä istumalta mukaan mutta myyjä sanoi että aikaisintaan kesä-heinäkuussa voi saada. Kysyin myös muista pk-seudun Metro-autoista ja sama tarina. Koeajoautot oli mutta ei mitään muita.

Ja kun on lukenut tätä palstaa plus muita esim. Autostadiumia niin kukaan ei saanut autoa suoraan mukaan tai edes nopeana toimituksena.
 
Vastaan tähän vielä; minä olin Pösö-liikkeessä heti kun kuulin tulevasta HP kamppiksesta, oman arvioni mukaan 1-2pv sen jälkeen kun se tuli liikkeisiin edes tietoon ja reilusti ennenkuin varsinainen kamppis alkoi (jolloin ne oli jo loppuunmyyty) eli erittäin aikaisessa vaiheessa, olisin ostanut auton siltä istumalta mukaan mutta myyjä sanoi että aikaisintaan kesä-heinäkuussa voi saada. Kysyin myös muista pk-seudun Metro-autoista ja sama tarina. Koeajoautot oli mutta ei mitään muita.

Ja kun on lukenut tätä palstaa plus muita esim. Autostadiumia niin kukaan ei saanut autoa suoraan mukaan tai edes nopeana toimituksena.
Minä olin liikkeessä tunnin parin sisällä siitä kun tuo kamppis tuli myyjille tietoon. Eli siis 1-2 päivää sinua aiemmin. Ja se olis myynyt auton siltä istumalta. Kirjaimellisesti. Olisiko auto ollut sitten hullu pösö vai ei, sitä en tiedä. Mutta sama hinta ja ehdot.

e: Auto tietysti oli 2021 spekseillä. Se missä istuin.
 
Itse olen ymmärtänyt tämän e-2008 malliversiot about näin

2020 original versiossa näkyvimpänä "Vaihdekeppi", ei pelkkä liukukytkin

2022 päivityksessä liukukytkin ajosuunnan valintaan ja pieniä twiikkejä (lämpöpumppu vakioksi?), jotta saatiin lisää rangea hiukan. Tämä on se speksi jolla HP-pösöt piti tulla

2023 kesä musta kattoverhoilu ja joku muu pieni juttu?

2023 loppuvuosi / 2024 alku kokonaan facelift ulkoa, uusi moottori (150hp vs vanha 136hp) ja akku (54kWh vs 50kWh) eli lisää rangea ja tehoa ja taloudellisempi

Tosiaan meillä tarkoitus pitää autoa se 6 vuotta edullisen rahoituskoron ja kuukausikulujen takia. Saa vaimo ajella ainakin sen ajan ja sitten katsotaan mitä loppuvelan kanssa tehdään. Loppuvelka on mielestäni suhteettoman korkea, oliko 14000 / 45%, kun yleensä alallani liikutaan 72kk liisareissa luokassa max 25%.
 
Tosiaan meillä tarkoitus pitää autoa se 6 vuotta edullisen rahoituskoron ja kuukausikulujen takia. Saa vaimo ajella ainakin sen ajan ja sitten katsotaan mitä loppuvelan kanssa tehdään. Loppuvelka on mielestäni suhteettoman korkea, oliko 14000 / 45%, kun yleensä alallani liikutaan 72kk liisareissa luokassa max 25%.

Siis saahan sitä maksettua nopeammin/isommin ettei jämäri ole noin iso?
 
Autostaduimin puolella oli tullut yhdelle jonkinlainen päätös varustepuutteista. Ilmeisesti myyjä maksaisi puolet.
auto-bon on pysynyt hiljaa, eli ei ole maksamassa?


Tarkistin tuosta vielä mitkä merkit on tuon maahantuojan alaisuudessa. Eli kaikki stellantikset.
"Kaikilla stellantiksen merkeillä on Suomessa nyt yksi ja sama maahantuoja"

Toki selkeää, kun samat autot kyseessä eri merkillä. Ja tietää varoa sitten :)

Minä olin liikkeessä tunnin parin sisällä siitä kun tuo kamppis tuli myyjille tietoon. Eli siis 1-2 päivää sinua aiemmin. Ja se olis myynyt auton siltä istumalta. Kirjaimellisesti. Olisiko auto ollut sitten hullu pösö vai ei, sitä en tiedä. Mutta sama hinta ja ehdot.

e: Auto tietysti oli 2021 spekseillä. Se missä istuin.
Koeajoauto silloin "kauan sitten" oli tosiaan 2020/2021 mallia ja sillä isolla vaihdekepillä. Muistaakseni auto oli jo rekisterissä, eli siis ei olisi saanut enää sähköautotukea siihen. Ja myöhemmin sekin auto sitten myytiin pois.
 
Kyljen vaalea hopeahko lista on myös jossain vaiheessa vaihtunut mustaan. Huomasin vaan sattumalta kun katsoin kuvia 2021 vuosimallista...kai noita pieniä muutoksia on paljon. Se onko niillä paskaakaan merkitystä on toinen juttu. Olisivat saaneet tehdä saman muutoksen keulaan nyt se näyttää vähän palasilta kootuilta kun siellä on sellainen hopea kaistale.


IMG_1083.jpg
 
Koeajoauto silloin "kauan sitten" oli tosiaan 2020/2021 mallia ja sillä isolla vaihdekepillä. Muistaakseni auto oli jo rekisterissä, eli siis ei olisi saanut enää sähköautotukea siihen. Ja myöhemmin sekin auto sitten myytiin pois.
Ööö, varmaan riippuu ihan liikkeestä mikä siellä oli tilanne. Ajamattomassa autossa mä istuin. Jäänyt tilanne jostain syystä vaan mieleen, kun elämä tarjos suoraan lapaan tilaisuuden tienata muutamia helppoja euroja ja mä keskityin varustepuutteisiin tilauksen sijaan.
 
Autostaduimin puolella oli tullut yhdelle jonkinlainen päätös varustepuutteista. Ilmeisesti myyjä maksaisi puolet.
auto-bon on pysynyt hiljaa, eli ei ole maksamassa?


Tarkistin tuosta vielä mitkä merkit on tuon maahantuojan alaisuudessa. Eli kaikki stellantikset.
"Kaikilla stellantiksen merkeillä on Suomessa nyt yksi ja sama maahantuoja"

Toki selkeää, kun samat autot kyseessä eri merkillä. Ja tietää varoa sitten :)

Se on kato sitä kun tuodaan tuota etelän vetelien kauppakulttuuria tänne pohjolaan. Ei sillä etteikö autokauppiaat aina olisi vähän koijarin maineessa, mutta ainakin tämän keissin osalta jäänyt sellainen kuva, että kauppiaat yrittäneet edes jotain kun taas maahantuoja vetää ihan omaa settiä.


 
Se on kato sitä kun tuodaan tuota etelän vetelien kauppakulttuuria tänne pohjolaan. Ei sillä etteikö autokauppiaat aina olisi vähän koijarin maineessa, mutta ainakin tämän keissin osalta jäänyt sellainen kuva, että kauppiaat yrittäneet edes jotain kun taas maahantuoja vetää ihan omaa settiä.

Jotkut pikkujobbarit kyllä mutta toi on ihan uutta Suomessa että merkkiliikkeet tekevät sitä. Kai siinä on pelko perseessä kun Tesla ja kiinalaiset puskee päälle. Autokauppa jonkinlaisessa murroksessa. Pitää kaikkea älytöntä yrittää että saavat jotain viivan alle.
 
Kyljen vaalea hopeahko lista on myös jossain vaiheessa vaihtunut mustaan. Huomasin vaan sattumalta kun katsoin kuvia 2021 vuosimallista...kai noita pieniä muutoksia on paljon. Se onko niillä paskaakaan merkitystä on toinen juttu. Olisivat saaneet tehdä saman muutoksen keulaan nyt se näyttää vähän palasilta kootuilta kun siellä on sellainen hopea kaistale.

IMG_1083.jpg
Tuosta kuvakulmasta tuo hopea kaistale näyttää aivan hyvältä. Värikin ok. Mustat peilit sopii.

Kyljen hopea kaistale taitaa olla vain Allure ja GT malleissa? Activessa taitaa olla mustaa muovia.
 
Jotkut pikkujobbarit kyllä mutta toi on ihan uutta Suomessa että merkkiliikkeet tekevät sitä. Kai siinä on pelko perseessä kun Tesla ja kiinalaiset puskee päälle. Autokauppa jonkinlaisessa murroksessa. Pitää kaikkea älytöntä yrittää että saavat jotain viivan alle.

Kyllä noi liikkeet oli aika puun ja kuorenvälissä tässä tapauksessa. Autoverkkokauppa toki suoraan samaa konsernia, mutta muiden osalta paha tehdä mitään kun ongelmat maahantuojan päässä niin ei siinä paljon autoa merkkiliike natsat. Loppuviimeinkään sitä nyt ei tiedetä oikeasti mikä se ongelma oli ja miten ratkesi. Arvailuja vaan, että liian kalliiksi tuli toimittaa. Sen jälkeen valehdellaan suut ja korvat täyteen. Ja kun juridiset perusteet asiakkaiden hyväksi löytyi niin osattiin summata, että tulee vielä kalliimmaksi mennä oikeuteen.
Olisi toki ollut mukava kuulla oisko jopa valmistajalle asti mennyt jotain tietoa ja sieltä tullut mahtikäsky, että hoitakaa se mitä olette sopineet, mutta en jotenkin jaksa uskoa. Tollanen tuhannen auton kupru on kuitenkin kohtalaisen iso imago haittakin kun lehdistiöä jaksoi kiinnostaa niin olisi luulllut kiinnostavan vähän pögöttimen konttorillakin jotain alaporrasta.

Jos ei tästä muuta jäänyt käteen niin autokaupoilla ihan sama millä merkillä asioit ja jotain sovit niin kaikki vähintään mustana valkoiselle...
 
Siinä ei paljon kannata (myyjän) maahantuojaa ärsyttää, jos kaikki liikkeen automerkit on auto bonilta :D

Se on kato sitä kun tuodaan tuota etelän vetelien kauppakulttuuria tänne pohjolaan. Ei sillä etteikö autokauppiaat aina olisi vähän koijarin maineessa, mutta ainakin tämän keissin osalta jäänyt sellainen kuva, että kauppiaat yrittäneet edes jotain kun taas maahantuoja vetää ihan omaa settiä.


On paljon :) Renault ja Dacia näköjään myös.
Omasta mielestä autoverkkokauppa (.fi) on ihan nerokas keksintö. Ei toki ole sieltä tullut mitään ostettua. Eikä edes käytyäkään, kun mahtaa olla kaukana täältä. Täytyy siis olla aika tarkkana mistä ja minkä ostaa :D

"Markkinaosuus Suomessa 20 %"
"Suomessa Bassadonella on PSA:n merkit Peugeot, Citroën ja DS sekä Dacia, Hyundai, Isuzu, Lotus, Renault, Suzuki ja SsangYong."


Lisäksi:
Alfa Romeon, Jeepin, Fiatin, Fiat Professional -hyötyajoneuvojen sekä Abarth-brändin maahantuoja.

Plus Opel ja Hyundai

"Bassadon-konserni toimii Suomessa nyt peräti 14 merkin maahantuojana. Nämä edustukset ovat aakkosjärjestyksessä Alfa Romeo Citroën, Dacia, DS, Fiat, Hyundai, Isuzu, Jeep, KG Mobility, Lotus, Opel, Peugeot, Renault, SsangYoung ja Suzuki."

 
Auto hajettu ja 100km takana. Mitäpä tosta nyt sanoisi kun ei aiemmin tullut kokeiltua. On se uusi auto ja ainakin varmaan sen 12kk selviää vaikka ei ole varuisteita niin paljoa. Ei herättänyt oikein mitään tunteita, mutta eipä Optimakaan missä oli melkein kaikki mahdolliset sen ajan vetkuttimet. Superb aikanaan oli sellanen kun sinne istui octavian jälkeen (mitä ei edes kiinnostanut koeajaa), että heräsi fiilikset jotta tämän haluan. Pögötin on "järki" hankinta toivottvasti, mutta eiköhän sitä nyt eteenpäin pääse vaikka tonnin autolla jos sikseen :). Mielenkiintoista nähdä onko latailusta mitään vaivaa (en usko).

En jaksanut ulista kaapelista enää kun vähän sellanen fiilis, että 12kk jälkeen vie takaisin niin hyöty about nolla.
 
Onko tuo e2008 poistunut kokonaan maahantuonnista? Hinnastoissa ei näy enää ollenkaan.
 
Ei herättänyt oikein mitään tunteita, mutta eipä Optimakaan missä oli melkein kaikki mahdolliset sen ajan vetkuttimet.
Onnea uudelle autolle! Useimmiten se yksinkertainen peruspeli on paras. Tunteita herättävissä autoissa on mukavia juttuja, mitta sitä v-tuksen määrää ei mittaa mikään, kun ne alkaa sohlaamaan ja euro nauraa. Omassakaan autossa ei ole kuin vakkari varusteissa, juutuupista katsellu, kun samanlaisissa on vaikka mitä automaattista parkkeerausta yms. Aluksi herätti pientä ”kateutta”, kun omassa ei ole, mutta lopuksi valtasi helpotus, että eipähän ne omassa sitten aiheuta ongelmiakaan. Kaistavahtia en tarvitse, koska en räplää puhelinta ajaessa. Parkkiavustinta en tarvitse, koska osaan myös taskuparkin. Peruutuskameraa en tarvitse, koska on peilit ja pääkin kääntyy. Navia tarvitsen harvoin ja se on puhelimessa, päivittyy automaattisesti.
 
Onko tuo e2008 poistunut kokonaan maahantuonnista? Hinnastoissa ei näy enää ollenkaan.
On se poistunut. Noin vuoden on ollut pois, eikä ole siis pystynyt tilaamaan.

Kunhan HP pösöt saadaan kaikki toimitettua, niin eiköhän sen uudemman 2024 faceliftin hinnatkin tule. Myös e-208 uudistuu samoin. Mutta liikkeissä on vielä tuota 2022/2023 mallia aika paljon. Ehkä siellä oli joku kuva facelift 208 mallista kumminkin?
 
Eilen Hankoon ajellessa pisti silmään kun yksi vastaan tuleva rekka oli täynnä pelkästään oranssin värisiä pösöjä. Tuli heti mieleen, että siinä niitä HP pösöjä nyt menee.
 
Onnea uudelle autolle! Useimmiten se yksinkertainen peruspeli on paras. Tunteita herättävissä autoissa on mukavia juttuja, mitta sitä v-tuksen määrää ei mittaa mikään, kun ne alkaa sohlaamaan ja euro nauraa. Omassakaan autossa ei ole kuin vakkari varusteissa, juutuupista katsellu, kun samanlaisissa on vaikka mitä automaattista parkkeerausta yms. Aluksi herätti pientä ”kateutta”, kun omassa ei ole, mutta lopuksi valtasi helpotus, että eipähän ne omassa sitten aiheuta ongelmiakaan. Kaistavahtia en tarvitse, koska en räplää puhelinta ajaessa. Parkkiavustinta en tarvitse, koska osaan myös taskuparkin. Peruutuskameraa en tarvitse, koska on peilit ja pääkin kääntyy. Navia tarvitsen harvoin ja se on puhelimessa, päivittyy automaattisesti.

Näinhän se on varsinkin jos miettii minkä verran euroja maksaa niistä ylimääräisistä ominaisuuksista loppupeleissä. Löytyy euroille tehokkaampaakin käyttöä...

Huomenna olis karkeasti 250km reissu ja ABRP reitti sovellus näyttää, että 100% -> 12% pitäs selvitä :D. Jos vähän tulee koukkua matkaan niin sitten pitääkin käydä ottamassa parit prossat laturiin kun ei tässä vaiheessa ihan uskalla nollaan tähtäillä vaikka tällä rangella varmaan enempi tai vähempi vedettyä about tyhjäksi.
 
Näinhän se on varsinkin jos miettii minkä verran euroja maksaa niistä ylimääräisistä ominaisuuksista loppupeleissä. Löytyy euroille tehokkaampaakin käyttöä...

Huomenna olis karkeasti 250km reissu ja ABRP reitti sovellus näyttää, että 100% -> 12% pitäs selvitä :D. Jos vähän tulee koukkua matkaan niin sitten pitääkin käydä ottamassa parit prossat laturiin kun ei tässä vaiheessa ihan uskalla nollaan tähtäillä vaikka tällä rangella varmaan enempi tai vähempi vedettyä about tyhjäksi.
Vähän hitaammin kun ajaa säästyy tankkaukselta jos perillä saa laturiin.
 
Näinhän se on varsinkin jos miettii minkä verran euroja maksaa niistä ylimääräisistä ominaisuuksista loppupeleissä. Löytyy euroille tehokkaampaakin käyttöä...

Huomenna olis karkeasti 250km reissu ja ABRP reitti sovellus näyttää, että 100% -> 12% pitäs selvitä :D. Jos vähän tulee koukkua matkaan niin sitten pitääkin käydä ottamassa parit prossat laturiin kun ei tässä vaiheessa ihan uskalla nollaan tähtäillä vaikka tällä rangella varmaan enempi tai vähempi vedettyä about tyhjäksi.

Sen verran koklasin ABRP et näyttää päin persettä vaikka ei ton pösön range ihmeellinen olekaan. Pitäs varmaan ite nyplätä ne asetukset kohalleen.
 
Näinhän se on varsinkin jos miettii minkä verran euroja maksaa niistä ylimääräisistä ominaisuuksista loppupeleissä. Löytyy euroille tehokkaampaakin käyttöä...

Huomenna olis karkeasti 250km reissu ja ABRP reitti sovellus näyttää, että 100% -> 12% pitäs selvitä :D. Jos vähän tulee koukkua matkaan niin sitten pitääkin käydä ottamassa parit prossat laturiin kun ei tässä vaiheessa ihan uskalla nollaan tähtäillä vaikka tällä rangella varmaan enempi tai vähempi vedettyä about tyhjäksi.
Tulet kyllä oppimaan auton käyttämän energian määrän hyvin nopeasti. Sitten osaat ennakoida eri tilanteissa. Tietenkin kannattaa ottaa huomioon, että laturit voi olla myös rikki eli joku plan B on paikallaan myös.
 
Pösö apsi on kyllä sieltä jostain :D. Sitä jo onkin haukuttu muualla, mutta liitytään kerhoon.

Appi tarjoaa multimedia näytön päivitystä minkä ohjeet voi lähettää sähköpostiin:

Hei,

Alla on latauslinkki ohjelmistopäivitykseesi.

Päivittääksesi lataa tiedostot tietokoneellesi, tallenna ne USB-tikulle (koko vähintään 32 Gt) ja asenna ne autosi kosketusnäytöllä.

Lataa päivitystiedosto : linkki tar tiedostoon 8gb

Lataa aktivointiavain : linkki toinen tar tiedosto

Apua päivitykseen : https://www.peugeot.fi/content/dam/peugeot/master/media/manual/1/fi/map-software-rcc-fi.632675.pdf

MyPeugeot

Meikäläinen tekee ties mitä juhannus temppuja usbi tikkujen ja tiedostojen kanssa eikä auto ymmärrä niitä. Ohjeessa näkyy peugeot update ohjelma, mutta missään ei sanota, että se pitäisi ladata tai sen voisi ladata. Pösön sivuilta ilmeisesti saisi sen jos autossa olisi navi. Kun pistää oman auton vinin niin ei anna ladta mitään.

No löytyihän se peugeot update latauslinkki pösö foorumilta I need the Peugeot Update Application software.

Doddii appi sisään ja odotan kun se lataa gigasella netillä 2,5h sitä 8gigan pätsiä ja asentaa sen muistitikulle.

Aattelin, että vihdoin. Sitten autoon tikku sisään. Ja näyttöön tulee teksti: "Ei välttämättömiä päivityksiä"

Eli aivan turhaa työtä... paitsi että ehkä säästän muilta saman vaivan :)
 
Pösö apsi on kyllä sieltä jostain :D. Sitä jo onkin haukuttu muualla, mutta liitytään kerhoon.

Appi tarjoaa multimedia näytön päivitystä minkä ohjeet voi lähettää sähköpostiin:



Meikäläinen tekee ties mitä juhannus temppuja usbi tikkujen ja tiedostojen kanssa eikä auto ymmärrä niitä. Ohjeessa näkyy peugeot update ohjelma, mutta missään ei sanota, että se pitäisi ladata tai sen voisi ladata. Pösön sivuilta ilmeisesti saisi sen jos autossa olisi navi. Kun pistää oman auton vinin niin ei anna ladta mitään.

No löytyihän se peugeot update latauslinkki pösö foorumilta I need the Peugeot Update Application software.

Doddii appi sisään ja odotan kun se lataa gigasella netillä 2,5h sitä 8gigan pätsiä ja asentaa sen muistitikulle.

Aattelin, että vihdoin. Sitten autoon tikku sisään. Ja näyttöön tulee teksti: "Ei välttämättömiä päivityksiä"

Eli aivan turhaa työtä... paitsi että ehkä säästän muilta saman vaivan :)

Tänks, ihmetellyt kanssa tuota latausta :tup:

Katotaan vielä tuon pösö apin kautta...
 
Pystyykö hullu-pösössä säätämään auton lataustehoa? Mietin että jos ostaisi latausjohdoksi teslan matkalaturin mutta onkohan teslan matkalaturissakaan tehonsäätöä? Ei oikein uskalla 16A latailla pitkään.
 
Pystyykö hullu-pösössä säätämään auton lataustehoa? Mietin että jos ostaisi latausjohdoksi teslan matkalaturin mutta onkohan teslan matkalaturissakaan tehonsäätöä? Ei oikein uskalla 16A latailla pitkään.
Teslan matkalaturissa ei ole tehonsäätöä ja max taisi olla 13A mitä sukosta saa
 
Huomenna olis karkeasti 250km reissu ja ABRP reitti sovellus näyttää, että 100% -> 12% pitäs selvitä :D. Jos vähän tulee koukkua matkaan niin sitten pitääkin käydä ottamassa parit prossat laturiin kun ei tässä vaiheessa ihan uskalla nollaan tähtäillä vaikka tällä rangella varmaan enempi tai vähempi vedettyä about tyhjäksi.

Mittariin kertyi 266km. Pääasiassa maantietä, väliin pätkä (20km) motaria ja joku 30km kaupunkia. Nopeudet alhaisemmat mitä itsellä normaalisti, mutta silti sai ohitella vaikka ajoi vain 1-2kmh yli rajoitusten. Mittarivirhe noin 2,5km/h.

En uskaltanut ihan yrittää tyhjäksi ajella kun loppumatkasta ei latureja niin kävin 'tankkaamassa'. Rechargerin 150kW laturia en saanut kolmellakaan luottokortilla toimimaan. ABC 100kW laturi lähti heti vaikka siinä paikan päällä asenteli apsit sun muut. Tästä viisastuneena pistinkin k-latauksen ja fortumin äpin kuntoon ja tägit niihin ettei tartte paikan päällä säätää jatkossa. ABC laturilla vissiin tökkäsin vahingossa luurin näyttöä eikä sieltä ehtinyt tulla kuin 5,66kWh, mutta ajattelin että eiköhän se riitä. Perillä autoon jäi 11% ja 44km. Viimeisen 150km ajan jäljellä olevat kilometrit piti aika hyvin paikkansa koko loppumatkan. Täytenähän tuo näyttää 340km. En usko, että olisin selvinnyt ilman tuota extra latausta tai sitten juuri ja juuri.

Nyt kun auton latasi täyteen niin sinne meni 43,27kWh eli 266km matkaan paloi 49kWh mikä tekee keskikulutukseksi 18,4kWh/100km. Ei paha imho. Pögöttimen akun netto 50kWh ja käytettävä 46.3kWh eli en olisi selvinnyt takaisin ilman lisälatausta tai en tiedä olisiko jollain kikkailemalla alinopeutta tjsp sitten juuri selvinnyt. Tossa lisälatauksessa meni 1,7€ (0,3c/kWh) ja pari minuuttia aikaa niin eihän tosta nyt mikään vaiva ole ottaa vähän extra virtaa ettei käy ohraisesti. Nyt kWh hinta onkin sitten pelkän siirron hinta eli auton sai kotona täyteen 4c/kWh.

3hlö kanootti täyttää tehokkaasti tilan:

IMG20230807112744.jpg


Ja sama Optimassa:
IMG20230807113541.jpg


Menis viereen toinenkin ja optimaan menee tuon lisäksi vielä parit suppilaudat tehokkaasti. Mukelot kyllä sen verran vanhoja, että ei niitä enää saa porukassa oikein harrastamaan jotta eiköhän selviä. Uskoisin, että parit suppilaudat menee kyllä tonne hyvinkin varsinkin jos ottaa hattuhyllyn pois. Tuo kanootti on huomattavasti isompi tapaus.
 
Viimeksi muokattu:
@elmo Helpoin tapa säästää on ajaa motari oikeaa kaistaa rekkatahtia. Se hidastelun hyöty on siellä suurin, ja samalla siitä ei ole käytännössä mitään haittaa muille tienkäyttäjille.

18,4kwh/100km ei ole mikään pieni kulutus.
 
100 km/h motarilla alkaa olla sellainen vauhti, että hitainkin ICE auto pääsee järkevällä aikajanalla ohi. Toki 80 km/h rekan perässä antaa sen hyödyn, että siihen väliin ei yleensä kukaan urpoile. Rekka kannattaa valita siten sopivasti, että se ei hyydy ylämäkeen ja kovasti kiihdy alamäkeen :D Joku erikoispitkä menee 70 km/h ylös ja 100 km/h alas :D

Miillä 100 km/h ajaen (keskinopeus 95 km/h) kulutus on optimioloissa 13 kWh/100 km päälle, useasti kWh-pari enemmän. Motaripätkän 120 km/h on varmaan kasvattanut pösön kulutusta reippaasti.
 
@elmo Helpoin tapa säästää on ajaa motari oikeaa kaistaa rekkatahtia. Se hidastelun hyöty on siellä suurin, ja samalla siitä ei ole käytännössä mitään haittaa muille tienkäyttäjille.

18,4kwh/100km ei ole mikään pieni kulutus.

Eikös pihiksi kehuttu Tesla kuluta melkein yhtä paljon? Telsa on kyllä paljon aerodynaamisemman näköinen. No itse ajan Pösöllö aina URHEILU (huvittava se caps lockilla kirjoitettu teksti siinä näytöllä) tilassa ja menee varmasti enemmänkin. Harmi että tilaa ei saa valittua pysyvästi päälle..

Kun oli kunnon sateita huomasin että latausluukun sisäpuolelle pellin ja muovikuoren väliin jää ihan helvetisti vettä hankalaan paikkaan. Se on kiva kun jäätyy talvella. Ei kannata ainakaan jättää autoa sitten oikealle kallellaan.
 
Eikös pihiksi kehuttu Tesla kuluta melkein yhtä paljon? Telsa on kyllä paljon aerodynaamisemman näköinen. No itse ajan Pösöllö aina URHEILU (huvittava se caps lockilla kirjoitettu teksti siinä näytöllä) tilassa ja menee varmasti enemmänkin. Harmi että tilaa ei saa valittua pysyvästi päälle..

Pesonen on aerodynamiikaltaan tiiliskiven kaltainen eli mitä enemmän vauhtia niin sitä suurempi kulutusero saippuapala Tesloihin.
 
Nyt sitten realiteetit taas mieleen kaikille hidastelijoille:
Sähkön hinnalla 15c/kwh:
15kwh/100km on 2.25€ satkulla. 20000km vuodessa on 450€.
20kwh/100km on 3€ satkulla. 20000km vuodessa on 600€.

Että onko tosiaan tuon hidastelun arvoista? Itseä ei juuri mikään ärsytä niin paljon kuin nämä alle rajoituksen puksuttajat. Vaarallistakin se on, kun aiheuttaa jonoja ja turhia ohituksia.
 
Eikös pihiksi kehuttu Tesla kuluta melkein yhtä paljon? Telsa on kyllä paljon aerodynaamisemman näköinen. No itse ajan Pösöllö aina URHEILU (huvittava se caps lockilla kirjoitettu teksti siinä näytöllä) tilassa ja menee varmasti enemmänkin. Harmi että tilaa ei saa valittua pysyvästi päälle..
No kaveri junnaa sitikalla kehätietä päästä päähän 13kwh kulutuksella, eli onhan tuo 18 siihen nähden aika kova. Teknisesti tuo eC4 taitaa olla kuitenkin ihan sama auto?
 
Että onko tosiaan tuon hidastelun arvoista? Itseä ei juuri mikään ärsytä niin paljon kuin nämä alle rajoituksen puksuttajat. Vaarallistakin se on, kun aiheuttaa jonoja ja turhia ohituksia.

Ajaisko ne kuitenkin sen takia että range riittää paremmin? Ei mitään tietoa...kai niitä on penninvenyttäjiäkin mutta samalla tavalla ne ajaa sitten polttoaineilla.

No kaveri junnaa sitikalla kehätietä päästä päähän 13kwh kulutuksella, eli onhan tuo 18 siihen nähden aika kova. Teknisesti tuo eC4 taitaa olla kuitenkin ihan sama auto?

Mitä nopeutta kehätiellä ajetaan? 15.1 ja 14.3 ilmoitetut kulutukset, en tiedä mistä toi Citikan etu tulee, olisko joku välitys kun kiihtyvyys on huonompi. Siviilimittaukset toki vähän haastavia ja mihinkään ajotietokoneeseen ei ainakaan voi luottaa. HP-pösön kanssa toi ero toki kuollettuu hankintahinnassa.

edit: 2361 viestiä sai kirjoittaa ennen kuin keksisin miten tehdään tuplalainaus :D
 
Nyt sitten realiteetit taas mieleen kaikille hidastelijoille:
Sähkön hinnalla 15c/kwh:
15kwh/100km on 2.25€ satkulla. 20000km vuodessa on 450€.
20kwh/100km on 3€ satkulla. 20000km vuodessa on 600€.

Että onko tosiaan tuon hidastelun arvoista? Itseä ei juuri mikään ärsytä niin paljon kuin nämä alle rajoituksen puksuttajat. Vaarallistakin se on, kun aiheuttaa jonoja ja turhia ohituksia.
Ajan vaikka 140 km/h, jos akku riittää perille. Jonot ja ohitukset ovat ihan ajajasta kiinni. Kyllä akku kestää rekan ohi pyrähdykset kaasu pohjassa motarilla eli ei haittaa muita. Muualla kuin motarilla voi ajaa rajoituksen mukaan ja ohittaa mittari-80 toyotat. Sinua ärsyttää osaamattomat kuskit, ei hitaasti ajavat.
 
Mitä nopeutta kehätiellä ajetaan? 15.1 ja 14.3 ilmoitetut kulutukset, en tiedä mistä toi Citikan etu tulee, olisko joku välitys kun kiihtyvyys on huonompi. Siviilimittaukset toki vähän haastavia ja mihinkään ajotietokoneeseen ei ainakaan voi luottaa. HP-pösön kanssa toi ero toki kuollettuu hankintahinnassa.
Ihan normaalien nopeusrajoitusten mukaisesti.. siis kehä 3 eli 80 ja 100.. jotain tietöitähän siellä on alhaisemmallakin rajoituksella.

Ja tuo 13 on se auton ilmoittama, vaikkei se nyt 100% tarkka ole, niin ei se nyt puolella heitä. Todennäköisesti kuitenkin ecolla ajeltuna, ei ole sen tyyppinen heppu että repisi työmatkalla joka välissä kaikki irti, vaan cruisella kärsii muiden mukana.
 
Kehää löytyy paljon erilaista, Kehä 1 on länsipäässä 60-70kmh rajoituksella ja keskellä 80kmh, Kehä 3 on taas länsipäässä 80kmh mutta 100kmh pitkän matkaa Vantaan rajalle jonka jälkeen taas 80kmh.

Pesosen saa kyllä menemään 13kwh kulutuksella jos laittaa mittariin 80kmh tai alle.
 
Olisi tuossa yksi mielenkiintoinen työmahdollisuus 93km päässä kotoa. Latausmahdollisuudesta toisessa päässä ei mitään tietoa, oletetaan että ei ole.
Onko tuolla pösöllä mitenkään realistista kulkea tuota, 186km matkaa edestakaisin? Kotoa lähtö luonnollisesti täydellä akulla ja lämpimähköstä tallista. Matka on 80-100kmh tietä ympäri vuoden.
Sillä kyselen kun autoa en ole vielä saanut, niin ei käytännön kokemuksia ole.
 
Olisi tuossa yksi mielenkiintoinen työmahdollisuus 93km päässä kotoa. Latausmahdollisuudesta toisessa päässä ei mitään tietoa, oletetaan että ei ole.
Onko tuolla pösöllä mitenkään realistista kulkea tuota, 186km matkaa edestakaisin? Kotoa lähtö luonnollisesti täydellä akulla ja lämpimähköstä tallista. Matka on 80-100kmh tietä ympäri vuoden.
Sillä kyselen kun autoa en ole vielä saanut, niin ei käytännön kokemuksia ole.
Tuolta FLPT-testin tuloksia:
 
@elmo Helpoin tapa säästää on ajaa motari oikeaa kaistaa rekkatahtia. Se hidastelun hyöty on siellä suurin, ja samalla siitä ei ole käytännössä mitään haittaa muille tienkäyttäjille.

18,4kwh/100km ei ole mikään pieni kulutus.

En mä nyt tän myötä ajatellut alkaa hidastelemaankaan. Akku kestää sitten parikymmentä km vähemmän tai joutuu eurolla parilla latailemaan lisää.

Täällä varsinais-suomessa motareita ei kovin paljoa ole niin se olisi sitten malliin maantiet 105 ja kun motari alkaa niin 85, ei mitään järkeä :dead:. Se nyt olis viiminen juttu alkaa maantiellä jotain letkaa vetää perässä, ennemmin ajan vaikka tonninpommilla liikenteen mukaan.

Tuo tosiaan oli todellinen kulutus eikä ajotietokoneen ilmoittama sekä ilmoittamaani ajoprofiiliin nähden mielestäni ihan ok kulutus. Omat arkiajot on luokkaa kilsoja tai muutamia kymmeniä kilsoja. Viikottain/kuukausittain ehkä sitten luokkaa alle 200km. Joskus ja jouluna sitten yli 200km milloin tarttee varmaan käydä laturilla niin ei oikein syytä edes alkaa kikkailemaan. Toki joskus voisi olla kiva tehdä joku pihtailu reissu testimielessä, mutta siihen se sitten jäisikin.

Olisi tuossa yksi mielenkiintoinen työmahdollisuus 93km päässä kotoa. Latausmahdollisuudesta toisessa päässä ei mitään tietoa, oletetaan että ei ole.
Onko tuolla pösöllä mitenkään realistista kulkea tuota, 186km matkaa edestakaisin? Kotoa lähtö luonnollisesti täydellä akulla ja lämpimähköstä tallista. Matka on 80-100kmh tietä ympäri vuoden.
Sillä kyselen kun autoa en ole vielä saanut, niin ei käytännön kokemuksia ole.

Sanoisin suoraan, että et pääse varsinkin jos toisessa päässä joudut lähtemään kylmällä autolla kunnon pakkasella. Facesta lainattu:

" akku voisi olla hivenen isompi, talvella kovemmilla pakkasilla 162 kilsan yhden suuntainen työmatka meinaa tehdä tiukkaa "
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 010
Viestejä
4 563 621
Jäsenet
75 074
Uusin jäsen
jylppy62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom