Hullut Päivät Peugeot E-2008 saaga

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 178
Voi olla noinkin, mutta toistaiseksi on ainakin asiakkaat ainakin pääosin päässeet maksamatta.
Joo, sen verran uusia autoja että menee jo kuluttajasuojaan takuuajasta riippumatta, mutta muutaman vuoden päästä kun alkavat aktiivisesti kiemurtelemaan irti noista korjauksista... Ellei stellantus sitten tee yllätystä ja myönnä ongelmaa ja jatka niiden fiksauksia veloituksetta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 371
Mustaa perjantaipösöä tarjolla, E-2008 299 eur/kk (korko 0% + kulut) tai 43590 eur:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Facelift mallissa on varmaan samat takajarrut, kuin 2023 mallissa? Itsellä hieman kitisee oikea takajarru, kun kevyesti jarruttaa (vanha 2023). Voimakkaammin jarrutettaessa ei kuulu mitään, eli jarrut kyllä toimii siltäosin.

Mustaa perjantaipösöä tarjolla, E-2008 299 eur/kk (korko 0% + kulut) tai 43590 eur:

Aika huiman kallis, kun hullari Pösö oli 30 000€, eli facelift on 13 600€ kalliimpi ja vain vähän parempi auto.


Noin vuoden vanha, vanhan mallin Pösö, 20tkm ajettuna olisi pyyntihinnaltaan 27 900€. Eli noin 15 600€ hintaero vuoden ajettuun.


Varmasti suht iso arvonalenema, kun facelift on (kai) saman hintainen, kun Tesla Model 3 rwd.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
On kyllä huvittava tarjous toi. Aivan järjetöntä hintaa koetetaan hukuttaa pieneen kk-erään ja 7v maksuaikaan ja suureen loppuerään.
Ainoa hyvä asia on alhaiset luottokustannukset, mutta ei se tota pelasta mitenkään.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 371
Varmasti suht iso arvonalenema, kun facelift on (kai) saman hintainen, kun Tesla Model 3 rwd.
Joo varmaan Tesla järkevämpi ostos ei Pösössä ole oikein mitään parempaa. Paitsi nettikirjoitusten perusteella pyyhkijät ja vilkut. Ja maavara talvea ajatellen (jos etelään tulee edes lunta).
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
366
Tuolla FL:n normihinnalla kuvitellaan sitten helpommin myytävän noita palautettuja HP-pösöjä saatteella "lähes uusi, mutta 15000e halvemmalla!" -moodilla :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tuolla FL:n normihinnalla kuvitellaan sitten helpommin myytävän noita palautettuja HP-pösöjä saatteella "lähes uusi, mutta 15000e halvemmalla!" -moodilla :D
Saa nähdä millainen ongelma Pösön maahantuojalle tulee niistä palautetuista autoista vajaan vuoden päästä :)

Se vuoden käytetyn normaali hinta olisi noin 25k€. Mutta jos palautettavien autojen määrä on suuri, niin hintaa tulisi vielä laskea?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
115
Saa nähdä millainen ongelma Pösön maahantuojalle tulee niistä palautetuista autoista vajaan vuoden päästä :)

Se vuoden käytetyn normaali hinta olisi noin 25k€. Mutta jos palautettavien autojen määrä on suuri, niin hintaa tulisi vielä laskea?
Tästä syystä ei taida uskaltaa pitää Hullupösöä itsellä vuoden jälkeen, arvonalenema voi olla aika jäätävä kun useita satoja autoja palautuu autoliikkeille.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Tästä syystä ei taida uskaltaa pitää Hullupösöä itsellä vuoden jälkeen, arvonalenema voi olla aika jäätävä kun useita satoja autoja palautuu autoliikkeille.
No pitää sen 3-5 vuotta, niin tasoittuu. Tämä on ainakin mun pläni. Saa edelleen jatkaa 249e/kk halpaa ajoa. Palautat vuoden ikäisenä, niin uusi vastaava diili on 350-400e/kk...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2021
Viestejä
65
Tästä syystä ei taida uskaltaa pitää Hullupösöä itsellä vuoden jälkeen, arvonalenema voi olla aika jäätävä kun useita satoja autoja palautuu autoliikkeille.
Kyllä mun veikkaus on, että kauppiaat ensi vuoden loppukesän hullaritulvan takia todennäköisesti tekevät tarjouksen uudesta takaisinostosopimuksesta, jolla autolla voi ajaa toiset 12 kuukautta hintaan 249 €/kk ja takaisinostositoumus on sitten vastaavasti suuruudeltaan 24.529 €. Näin ekavuoden jälkeen palautettavien autojen määrä jäisi ehkä pariin sataan ja tilanne olisi kauppiaiden kannalta parempi, sillä vuoden 2025 taloustilanne on luultavasti ensi vuotta selvästi parempi ja autokauppa jo hieman elpynyt.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
366
Kyllä mun veikkaus on, että kauppiaat ensi vuoden loppukesän hullaritulvan takia todennäköisesti tekevät tarjouksen uudesta takaisinostosopimuksesta, jolla autolla voi ajaa toiset 12 kuukautta hintaan 249 €/kk ja takaisinostositoumus on sitten vastaavasti suuruudeltaan 24.529 €. Näin ekavuoden jälkeen palautettavien autojen määrä jäisi ehkä pariin sataan ja tilanne olisi kauppiaiden kannalta parempi, sillä vuoden 2025 taloustilanne on luultavasti ensi vuotta selvästi parempi ja autokauppa jo hieman elpynyt.
Tuollaiseen diiliin voisi aika helposti tarttua. Ellei nyt aivan palaisi hermot itse autoon :cool:
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
140
Joo, sen verran uusia autoja että menee jo kuluttajasuojaan takuuajasta riippumatta, mutta muutaman vuoden päästä kun alkavat aktiivisesti kiemurtelemaan irti noista korjauksista... Ellei stellantus sitten tee yllätystä ja myönnä ongelmaa ja jatka niiden fiksauksia veloituksetta.
Tähän laturi-saagaan tullut taas uusia osia Facebookissa, kyseessä jälleen Corsa ja Länsi-Auto, 3 vuotta vanha auto. Tällä kertaa korjauksen hinnaksi oli asetettu 16 000 euroa ja maahantuojan vastaantuloksi takuuajan ulkopuoliselle autolle 30%, vähän reilu 10k jää vain maksettavaa. No ei varmaan jää lopulta, mutta näistä lähtökohdista lähdetään asiaa vääntämään eteenpäin.

Paras kommentti tuossa ketjussa on tapaus, jolla nyt menossa 5. laturi ja joku 140k ajettuun ei mennyt enää takuuseen. Henkilö oli sitten itse ostanut Norjasta romuttamolta laturin 500 eurolla ja vaihdossa meni 30min, tuo antaa sitten tavallaan uskoa siihen, että aikoinaan korjaukset eivät välttämättä ole ihan älyttömän hintaisia, toki jos näitä menee kerran vuodessa niin..

Uusi laturi oli kanssa Saksassa jossain liikkeessä n. 2500e, eli tuhansista tässä sitten kuitenkin puhutaan, jos romuttamolta ei löydy osia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Tähän laturi-saagaan tullut taas uusia osia Facebookissa, kyseessä jälleen Corsa ja Länsi-Auto, 3 vuotta vanha auto. Tällä kertaa korjauksen hinnaksi oli asetettu 16 000 euroa ja maahantuojan vastaantuloksi takuuajan ulkopuoliselle autolle 30%, vähän reilu 10k jää vain maksettavaa. No ei varmaan jää lopulta, mutta näistä lähtökohdista lähdetään asiaa vääntämään eteenpäin.

Paras kommentti tuossa ketjussa on tapaus, jolla nyt menossa 5. laturi ja joku 140k ajettuun ei mennyt enää takuuseen. Henkilö oli sitten itse ostanut Norjasta romuttamolta laturin 500 eurolla ja vaihdossa meni 30min, tuo antaa sitten tavallaan uskoa siihen, että aikoinaan korjaukset eivät välttämättä ole ihan älyttömän hintaisia, toki jos näitä menee kerran vuodessa niin..

Uusi laturi oli kanssa Saksassa jossain liikkeessä n. 2500e, eli tuhansista tässä sitten kuitenkin puhutaan, jos romuttamolta ei löydy osia.
Toi asennusaika menee aika yks yhteen kun kattoo sitä laturin kuvaa yllä. Parit pikaliittimet ja varmaan pultattu kiinni. Mahtaako edes olla koodattu mitenkään jos ulkomaan romiksen osalla saa korvattua.

Varmaan koko laturi on vielä korjattavissa kunhan sitä pääsee joku elektroniikasta enempi tietävä katsomaan mitä sieltä porsii. Näitä nyt myyty sen verran suomeen, että tähän voi joku halvempikin ratkaisu teoriassa tulla esille...


Mutta muuten aivan sairasta hinnoittelua 16 000€ o_O

eiei.jpg


Toihan on ihan laillista ryöstöä. Revitään sitten kuluttajilta viimisetkin roposet pois joka välissä. Eihän tolla saa muuta kuin vitutusta aikaan ja ei tasan tarkkaan koske enää merkkiin jos tollanen keissi tulee vastaan.


En oo kyllä pitämässä tätä autoa. Ennemmin kiinalainen paske missä saa sitten veistellä kuuluuko porsiva osa 7v takuuseen. Lähinnä sitten vaan pitää miettiä, että riittääkö mg4 tilat vai pitääkö ottaa mg5. Sekä käytettynä vai uuten... long range vai selviäiskö stanulla :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 867
Vois olla kyllä pikkuhiljaa iltapaskeen aika tehdä juttu, noita tarinoita alkaa olla stellantis fb ryhmäs melkein päivittäin. Vähän voi olla että jossai valmistajallakin alkaa hiki tulemaan otsalle kun autot tekee enemmän tappiota kun voittoa tolla menolla.

Pahintahan tossa ongelmassa on se että uus osa ei tule vikaa muutakuin siirtämään eteenpäin... Osalla tosiaan jo 3-5 laturia ehditty vaihtamaan.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
140
Lueskelin tuolta tarkemmin vielä kommentteja, osat jotka vaihdetaan olivat hinnoiltaan seuraavat (en toki tiedä missä, kun ei ollut mainittu): Pösö 2008 laturin hinta Saksasta 3150€, johto pistokkeelta akkuun 1750€. tuleehan tuosta jo melkein 5k€ yhteenä.

Ensimmäiset autot alkavat jo tippua takuun piiristä pois ja siinä vaiheessa kun romuttamot tajuavat tuon osan hinnan marmorilla ja kaikki saatavat käytetyt osat viedään käsistä, niiden hinta sielläkin alkaa kummasti lähestymään uuden hintoja.

Ehkä tämä nyt on aivan turhaa pelkoa ja saattaa siellä olla autoja, joissa laturi ei olekaan hajonnut, mutta vähän nämä ongelmat laittavat miettimään, kannattaako autoa pitää vuoden jälkeen.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 662
Eikös pösöön saanu onneksi päivitettyä takuun 5v:ksi ennen ekaa huoltoa? Vai onko siinä taktisesti takuuehdoissa kaikki sähköjärjestelmät poissuljettu?
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
140
5 vuoden takuulaajennuksen saa otettua vielä ennen ensimmäistä huoltoa ja takuuehtojen mukaisesti tuo laturi pitäisi kai olla lisätakuun piirissä. Lisätakuun piiristä on suljettu sähköjärjestelmän osalta seuraavat asiat:

Sähkö- ja hybridiautojen voimansiirtolinjan osat enintään 3 vuotta / 100.000km asti:
- Ajoakun ohjausyksiköt
- Voimansiirron sähkömoottori
- Hybridijärjestelmän ohjainlaite
- Suurjännitekaapelit
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
147
5 vuoden takuulaajennuksen saa otettua vielä ennen ensimmäistä huoltoa ja takuuehtojen mukaisesti tuo laturi pitäisi kai olla lisätakuun piirissä. Lisätakuun piiristä on suljettu sähköjärjestelmän osalta seuraavat asiat:

Sähkö- ja hybridiautojen voimansiirtolinjan osat enintään 3 vuotta / 100.000km asti:
- Ajoakun ohjausyksiköt
- Voimansiirron sähkömoottori
- Hybridijärjestelmän ohjainlaite
- Suurjännitekaapelit
Tuota kun erikseen kysyin autoa ostaessa niin sanoivat että laturi kuuluu tuohon ajoakun ohjausyksiköt kategoriaan ja ei kuulu lisätakuun piiriin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 371
En oo kyllä pitämässä tätä autoa. Ennemmin kiinalainen paske missä saa sitten veistellä kuuluuko porsiva osa 7v takuuseen.
Joo ei tarvitse miettiä miksi Stellantis liittoutui kiinalaisen Leapmotorin kanssa. Ei vaan omat rahkeet riittäneet sähköautojen kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 178
Kyllähän tuo kilpailuasetelma kiinalaisia valmistajia vastaan on melko mahdoton, niillä on kuitenkin taustalla hieman toisen mittaluokan rahoitus.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Tosta tulee niin iso haloo taas kerran julkisuudessa että varmaan joutuvat taas kerran nöyrtymään. Ja oikeasti jos olisivat yhtään fiksuja niin eivät anna mennä siihen pisteeseen että tulee lööppeihin, ovat jo loanneet omaa imagoaan ihan tarpeeksi.

Lisäksi, toi ei voi olla hyvää bisnestä joten luulisi että sinne tulee sellainen palikka joka kestää paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Tosta tulee niin iso haloo taas kerran julkisuudessa että varmaan joutuvat taas kerran nöyrtymään. Ja oikeasti jos olisivat yhtään fiksuja niin eivät anna mennä siihen pisteeseen että tulee lööppeihin, ovat jo loanneet omaa imagoaan ihan tarpeeksi.

Lisäksi, toi ei voi olla hyvää bisnestä joten luulisi että sinne tulee sellainen palikka joka kestää paremmin.
Ei se julkisuus tota toimituskeissiä voittanut. Se meni maaliin sen takia kun laki oli kuluttajan puolella yksiselitteisesti ja tajusivat sen, että joutuvat joko toimittamaan tai maksamaan aika paljon euroja.
Se, että Stellantis eCMP rungon autojen laturit porsii ja on yleisessä tiedossa ei auta mitään. Eipä vag ole tsi tai dsg asioita lähtenyt korvaamaan vaikka ihan yleisessä tiedossa on, että noi on tyyppivikoja tietyllä vuosimalli välillä.

Joten jos tuosta riskin ottaa niin ihan 100% tietoinen omalle kukkarolle. Voi olla, että ei tule ongelmia tai onnistuu veistelemään maahantuojan kanssa takuun ja oletetun virhevastuu ajan jälkeenkin, mutta en pidättäisi hengitystä asian suhteen kyllä lainkaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Joten jos tuosta riskin ottaa niin ihan 100% tietoinen omalle kukkarolle. Voi olla, että ei tule ongelmia tai onnistuu veistelemään maahantuojan kanssa takuun ja oletetun virhevastuu ajan jälkeenkin, mutta en pidättäisi hengitystä asian suhteen kyllä lainkaan.
Jos on tyyppivika ja useammassa autossa niin tuo päätyy lööppeihin samalla tavalla kuin VAGin öljypolttimet, lisäksi kuluttajasuoja on tässä aika vahvasti mukana eli vaikea on myyjän luistella tästä irti.

Mutta joo, aika paskamainen case ja tulee rokottamaan rumasti jälleenmyyntiarvoja joka sekään ei ole maahantuojan/jälleenmyyjä etu, olen aika varma että tähän jossain kohtaa tulee kestävämpi palikka koska eihän tuo pitäisi mitään rakettitiedettä olla korjauksen osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Jos on tyyppivika ja useammassa autossa niin tuo päätyy lööppeihin samalla tavalla kuin VAGin öljypolttimet, lisäksi kuluttajasuoja on tässä aika vahvasti mukana eli vaikea on myyjän luistella tästä irti.

Mutta joo, aika paskamainen case ja tulee rokottamaan rumasti jälleenmyyntiarvoja joka sekään ei ole maahantuojan/jälleenmyyjä etu, olen aika varma että tähän jossain kohtaa tulee kestävämpi palikka koska eihän tuo pitäisi mitään rakettitiedettä olla korjauksen osalta.
Se että vika on kaiken kansan yleisesti tiedossa oleva tyyppivika ei tarkoita sitä, että se olisi valmistajan tunnustama tyyppivika. En jaksa uskoa, että VAG konsernikaan on 100% korvannut yhtäkään heidän "tyyppivikaansa" takuun ja oletetun virhevastuun jälkeen. Vastaan on tultu varmaan. Noita vagineita on varmaan myös myyty reilusti enemmän ja pitempään mitä eCMP runkoisia autoja. Ja aika peliliikkeitä osa joutui tekemään että sai jotain mielenkiintoa myyjältä/maahantuojalta (auton teippaaminen ja seisottaminen liikkeen edessä...).

Ja eiköhän Bassadonen suunnalla ole tätä mietitty, että mitä pitää tehdä nyt kun pian heille alkaa laturi keissejä tulla. Pistetään tollanen 16k€ hinnaksi ja tullaan 50% vastaan niin kuluttaja-asiamieskin on tyytyväinen. Mikäs siinä 3v jälkeen maksella 8k€ laturista XD. Henkilökohtaisesti mulla ei ole mitään luottoa tämän keissin jälkeen tämän maahantuojan suuntaan jos ei ole mitään pykälää mihin nojata. Heidän good willinsä on nähty.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
19
Vois olla kyllä pikkuhiljaa iltapaskeen aika tehdä juttu, noita tarinoita alkaa olla stellantis fb ryhmäs melkein päivittäin. Vähän voi olla että jossai valmistajallakin alkaa hiki tulemaan otsalle kun autot tekee enemmän tappiota kun voittoa tolla menolla.

Pahintahan tossa ongelmassa on se että uus osa ei tule vikaa muutakuin siirtämään eteenpäin... Osalla tosiaan jo 3-5 laturia ehditty vaihtamaan.
Peu&Cit latureita on mennyt monta sataa kappaletta varaston läpi Suomeen ja Baltiaan tänä vuonna.
Ongelma ei ole ihan pieni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Nyt puhutaan kuitenkin täysin selkeästä tuotteen virheestä ja virhevastuulle ei ole säädetty mitään takarajaa. Jos auton laturi (jonka uusimisesta on väläytelty jopa 20% kustannusta auton hinnasta) menee kolme kertaa vaihtoon ennen kuin sillä on ajettu 100tkm niin onhan tässä hieman eri mittaluokan virhe, kuin mitä Volkswagenilla oli omissa ajokeissaan. Näitä asioita ei tule keskenään sotkea.

Stellantis varmasti korjaa tämän vian yhdessä osan valmistajan Meyle Automotiven kanssa. Useampaa variaatiosta tästä osasta on jo liikenteessä ja käsittääkseni tätä vikaa ei esiinny "vajaatehoisessa" laturiversiossa lainkaan.
Niin, että jakoketjuongelma mikä johti moottoreiden vaihtoon ja dsg porsimiset on pienempiä ongelmia kuin laturin vaihto? Eh... Se, että tässä on keinotekoisesti pumpattu hintaa ylös osalle ja osan vaihto on 30min homma ei tee viasta isompaa. Tällä vaan varmistetaan, että jos ja kun näitä aletaan vaihtamaan niin valmistajan goodwillin jälkeenkin jää tarpeeksi kuluttajalle maksettavaa...
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 255
Niin, että jakoketjuongelma mikä johti moottoreiden vaihtoon ja dsg porsimiset on pienempiä ongelmia kuin laturin vaihto? Eh... Se, että tässä on keinotekoisesti pumpattu hintaa ylös osalle ja osan vaihto on 30min homma ei tee viasta isompaa. Tällä vaan varmistetaan, että jos ja kun näitä aletaan vaihtamaan niin valmistajan goodwillin jälkeenkin jää tarpeeksi kuluttajalle maksettavaa...
Ei se mene läpi tollasenaan että vedetään hatusta jättihinta ja sitten tullaan isot prossat vastaan.

Tämä ko. laturi ei käsittääkseni kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan eikä kuluttaja voi mitenkään vaikuttaa vian esiintymiseen esim. säännöllisellä huollolla.

Jakoketjut ja vaihteistot on kuluvia osia joiden voidaan realistisesti kuluvan käytössä, tämä STA:n laturi ei ole vastaava, käsittääkseni siinä ei ole esim. mitään liikkuvia osia
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 371
Se että vika on kaiken kansan yleisesti tiedossa oleva tyyppivika ei tarkoita sitä, että se olisi valmistajan tunnustama tyyppivika.
Totta! Tähän vaikuttaa joskus myös markkina-alue. Jenkeissä Porschea vastaan oli joukkokanne kun moottorin laakerit (kuuluisa IMS) hajosivat useassa mallissa aiheuttaen koko koneen tuhon. Laajensivat siellä takuun tuon osalta 10 vuotta / 130.000 mailia jonkinlaisella porrastuksella. Euroopassa Porschen politiikka oli että kyseistä IMS ongelmaa ei vaan ollut.

En vielä ole kuullut yhdestäkään HP-pösöstä jossa olisi tuo laturi hajonnut, luulisi että huudellaan foorumeilla ainakin jos on useampia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Totta! Tähän vaikuttaa joskus myös markkina-alue. Jenkeissä Porschea vastaan oli joukkokanne kun moottorin laakerit (kuuluisa IMS) hajosivat useassa mallissa aiheuttaen koko koneen tuhon. Laajensivat siellä takuun tuon osalta 10 vuotta / 130.000 mailia jonkinlaisella porrastuksella. Euroopassa Porschen politiikka oli että kyseistä IMS ongelmaa ei vaan ollut.

En vielä ole kuullut yhdestäkään HP-pösöstä jossa olisi tuo laturi hajonnut, luulisi että huudellaan foorumeilla ainakin jos on useampia.
Näinpä. Jenkeissä autojen osalta näitä on ollut useampiakin, että korvataan mutta täällä euroopassa ei. Yleensähän pidetään, että EU:ssa olisi vahva kuluttajansuoja vs. jenkit, mutta tosiaan autoissa tämä tuntuu menevän aivan päinvastoin. Olisi mielenkiintoista tietää miksi näin.

En todellakaan odota, että tästäkään viasta tulisi mitään valmistajan virallista takaisinkutsua tai vastaavaa kuten ei mistäkään muusta täällä ole tullut. Jos oltaisiin ämerikassa niin voisi olla paljon huolettomampi.

Maahantuoja tulee goodwillinä vastaan ja se siinä. Kukaan ei näitä oikeuteen lähde viemään yksittäin eikä kuluttajaviranomainen kun ei ole mitään muutakaan tähän asti saanut. Marmorin kautta maksettavaksi tulee jokatapauksessa tonneja ja jos epävirallisia korjauksia alkaa tulla niin selvinee halvemmalla. Ihmisiä pelotellaa nyt jollain 10-16k€ summilla niin joku 5k€ ja siitä puolet tuntuu suorastaa halvalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
En vielä ole kuullut yhdestäkään HP-pösöstä jossa olisi tuo laturi hajonnut, luulisi että huudellaan foorumeilla ainakin jos on useampia.
Oma hp Pösö on siitä viimeisestä erästä vanhan 2023 mallin versioita. Eli siitä suuresta erästä. Toki sitten tuli vielä päälle osalle facelift malliakin.

Mutta vasta 4700km ajettu, eikä tietenkään vielä tuossa vaiheessa rikki. Täytyy toivoa, että ei hajoaisikaan, jos/kun jotain parannuksia olisi tullut AC laturiin.

Mikä tämän hajoamisen oire on vai meneekö kerrasta? Ja ei toimi enään AC eikä DC lataus?
Hidaslatauksessa jotain ennakko-oireita saattaa olla ja sitten tuo AC hajoaisi kokonaan. DC ohittaa laturin kokonaan.


Pösö on toiminut paremmin, kuin mun vanha Seat Mii, joka hajotti akkunsa/"kaapelinsa" heti ekan latauksen jälkeen seuraavana päivänä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 371
AC -lataus. Ei vaikuta DC -puoleen käsittääkseni.
Villi veikkaus on että auto menee vikatilaan eikä välttämättä suostu lataamaan ollenkaan ja toimii rajoitetusti. Osa on sentään aika hyvin esillä (jos se on siinä heti konetilan muovin alla) eli vaihtaminen pitäisi olla suht nopea homma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Komissiossa on maita joissa autoteollisuudella on vahva asema ja siellä lobbarit tehnee tehtävänsä.
Näin varmaan. Jos Omena firmakin olisi Saksalainen tai Ranskalainen niin eiköhän täällä olisi lightning liittimet vielä käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Meillä on auto ollut nelisen kuukautta ja 13000km mittarissa, eka huolto menossa. Ei vikoja toistaiseksi. On varauduttu tutun juristin kanssa siten, että laturi menee maahantuojan piikkiin niin pitkään kuin autolla ajan.
Hienoa, että joku uskaltaa. Mielenkiintoista olis kiva nähdä muuttuuko mieli 3-4v +140tkm jälkeen kun auto seisoo pajalla ja maahantuoja käy viivästys taistelua ehdottelemalla 50% vastaantuloa jostain x-xxk€ summista.

Ilmainen lakimies toki helpottaa omassa päässä mutta harvalla on tuohon mahdollisuutta ja yleensä näissä asioissa kuluttajaviranomainen on ottanut jonkun prosentti vastaantulo kannan ja oikeus taas noudattelee pitkälti sen linjauksia.

Käytännössä sun pitäisi osoittaa, että tyyppivika ja tällöin tulee varmaan vastaan sellainen armada pukuhermanneja, että ilmainenkin lakimies sanoo, jotta eiköhän jätetä tähän.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 471
Mutta muuten aivan sairasta hinnoittelua 16 000€ o_O
Joo, 30 000 euron autossa 16 000 laturi. Hah. Paljonkohan tuohon sitten maksaa uusi ajoakku? 100 000 euroa?

Tosin todellisuudessahan tuo ilmeisesti maksaa uutena alle 2 000 euroa - on maahantuojalla katteet kohdillaan :lol:

Applekaan ei sentään kehtaa veloittaa iPhone 15 Pro:n laturista 650 euroa. Hmm, ehkä ei pitäisi niille antaa ideoita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Autohan kannattaa laitattaa kuntoon sillä rahalla mitä maahantuoja näkee tarpeellliseksi pyytää. Kuluja voi vaatia korvattavaksi tämän jälkeen takaisin tai tehdä kateoston kolmannelle osapuolelle ja vaatia kuluja itselleen korvattavaksi. Kaskovakuutuksiin kuuluu lähes poikkeuksetta oikeusturvavakuutus, jota kannattaa riitatilanteissa hyödyntää. Bassadone sovitteli osan hullari tapauksista kiltisti ennen isompaa julkisuutta, kun käsittely tapahtui lakimiehen välityksellä.

Tyyppivian osoittaminen tässä tapauksessa on kohtuullisen helppoa. Kiikuttaa osan jollekkin elektroniikkaan pätevöityneelle tavarantarkastajalle ja pyytää lausunnon. Saksalaisella foorumilla olivat näitä jo purkaneet ja kuvien perusteella oli selviä ylikuumenemisjälkiä komponenteissa nähtävissä ja mitoitukset tehty liian vaatimattomilla materiaalivahvuuksilla kestävyyttä ajatellen. Sen tosin tietää jo laturia avaamatta kun tavallinen kesto ei ylitä 50tkm. Jos tuomioistuimeen joutuu niin kohtuullisen helposti saa kerättyä muutaman tapauksen foorumeilta todistamaan sitä, ettei kyseessä ole yksittäistapaus vaan yleinen ongelma = tyyppivika.

Mitä tulee tuohon kun autolla on ikää enemmän näitä tapauksia on silloin jo niin paljon, että joko valmistaja on korjannut vian pysyvästi tai kolmannelta osapuolelta tulee tarvikeosa jossa vika on korjattu.
Se voi pitää paikkansa, että ensimmäiset lakimiehen kanssa asitialle menevät saavat keissin soviteltua vähin äänin, kuten nuo hullarit.

Mutta tosta olen kyllä aivan täysin eri mieltä, että tyyppivian todistaminen olisi jotenkin helppo homma oli millaiset todisteet vaan. Kun se väistämättä tarkottaisi aivan massiivista takaisinkutsua koko eCMP mallistossa. En usko, että on mitenkään helppo tai toteutettavissa oleva keissi. Kuten jo aiemmin niin euroopassa näitä ei ole nähty enkä näe että tämä nyt mitenkään eroaisi historian tapauksista missä on kansan tiedossa oleva tyyppivika mitä valmistaja ei ole laskenut tyyppiviaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
En tiedä miksi se pitäisi tyyppiviaksi todistaa. Kuluttajansuojalaki lähtee siitä, että tavarassa on virhe ja se ei ole sama kuin tyyppivika. Tuskin tuollaista termiä edes kuluttajansuojalaissa mainitaan. Jos pystyy asian osoittamaan niin silloin nämä nimenomaan hoidetaan vähin äänin tuomiostuimen ulkopuolella ettei tule isompaa haloota.


Virhevastuun kesto määräytyy tapauskohtaisesti tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virhevastuulle ei ole laissa aikarajaa.

Tavaran normaalia kestoikää arvioitaessa on huomioitava se, että tavaran pitää vastata kestävyydeltään sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kestävän. Esimerkiksi useimpien suurten elektroniikkalaitteiden ja kodinkoneiden voi odottaa pysyvän toimintakelpoisina useita vuosia (KA).


Auto on virheellinen jos
  • auto ei vastaa kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa tavanomaista laatua. Tällainen virhe ei välttämättä koske vain yksittäistä autoa, vaan se voi esiintyä myös kokonaisessa sarjassa autoja
  • autossa ilmenee tekninen vika, joka ei johdu käyttäjän vastuulla olevasta syystä tai normaalista kulumisesta


Eli kyllä minä edelleen lähden siitä, että aika vahvoilla tässä ollaan varsinkin kun tietää millainen joukko kusetetuiksi tulleita hullariomistajia on ja millä tarmolla tätä ollaan valmiita viemään tarvittaessa eteenpäin kun se itse kunkin eteen tulee.
Ymmärrän kyllä, että jos on tehty päätös pitää auto niin mielellään puolustetaan omaa valintaa.

Luulisi kuitenkin, että viimeistään tuo hp venkoilu olisi opettanut varovaiseksi vaikka mustaa valkoisella sopimuksen muodossa niin siitä oli luistamassa irti ellei yksi lakimies olisi alkanut tunkemaan tuhannen kantajan voimin lakipykälää vastapuolen kurkusta alas. Samoin se, että jos lähtee oikeuteen niin jos on vähänkin tulkinnan varaa niin ei todellakaan ole taputeltu vaikka maalasijärki sanoisi, että on oikeassa. Ja jos laturi keississä menee oikeuteen niin silloin vastassa ei ole pelkkä Bassadone vaan koko Stellanntis, koska yksikin hävitty oikeus keissi asiaa koskien on esimerkkitapaus kohti massiivisia kustannuksia. Imho tuntuu kuitenkin tyhmältä miten joku voi pitää tätä asiaa jo käytännössä selvänä...

Nostan hattua jos joku on valmis käyttämään omaa aikaa ja vaivaa ns. taistelussa tuulimyllyjä vastaan. Itsellä kun on mahdollisuus pakittaa tästä sopasta niin ihan mielelläni teen sen. Voi olla, että sieltä tulee joku takaisinkutsu tai sitten diy patenttia kekstiään tai jotain muuta järkevää, ettei laturi keissi räjähdä silmille ja toivotaan niin! Muitakin valintoja on eikä tämä enää ole niin oksat pois loistava tarjous vaikka rahoitus siitä vielä tekeekin houkuttelevan niin en oikein näe vaivaa ottaa riskiä tuhansien eurojen lisäkustannuksista...
 
Liittynyt
08.11.2021
Viestejä
65
Maahantuoja tulee goodwillinä vastaan ja se siinä. Kukaan ei näitä oikeuteen lähde viemään yksittäin eikä kuluttajaviranomainen kun ei ole mitään muutakaan tähän asti saanut. Marmorin kautta maksettavaksi tulee jokatapauksessa tonneja ja jos epävirallisia korjauksia alkaa tulla niin selvinee halvemmalla. Ihmisiä pelotellaa nyt jollain 10-16k€ summilla niin joku 5k€ ja siitä puolet tuntuu suorastaa halvalta.
Ei näissä uudehkoissa autoissa mitään goodwilliä koetella. Vakiintunut oikeuskäytäntö sellaisten osien vikaantumisten osalta, jotka eivät ole ns. kuluvia osia, on Suomessa varsin selkeä: niiden tulee kestää normaalitapauksessa auton kohtuullisen käyttöiän verran, minä pidetään vähintään 200.000 km / kymmentä vuotta. Eli tämä ns. virhevastuu on takuuajan jälkeen auton 1. omistajalla varsin vahvana suojana.

Kuluvissa osissa, jotka vikaantuvat aikaisemmin kuin mitä pidetään kohtuullisena (esimerkiksi moottori laukeaa 125.000 kilometrissa), tulee korjaustapauksissa mukaan omistajan osittainen maksuvastuu, mikäli katsotaan että hänelle tulee etua saadessaan autoonsa täysin uuden moottorin, mikä lisää auton normaalia käyttöikää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Ei näissä uudehkoissa autoissa mitään goodwilliä koetella. Vakiintunut oikeuskäytäntö sellaisten osien vikaantumisten osalta, jotka eivät ole ns. kuluvia osia, on Suomessa varsin selkeä: niiden tulee kestää normaalitapauksessa auton kohtuullisen käyttöiän verran, minä pidetään vähintään 200.000 km / kymmentä vuotta. Eli tämä ns. virhevastuu on takuuajan jälkeen auton 1. omistajalla varsin vahvana suojana.

Kuluvissa osissa, jotka vikaantuvat aikaisemmin kuin mitä pidetään kohtuullisena (esimerkiksi moottori laukeaa 125.000 kilometrissa), tulee korjaustapauksissa mukaan omistajan osittainen maksuvastuu, mikäli katsotaan että hänelle tulee etua saadessaan autoonsa täysin uuden moottorin, mikä lisää auton normaalia käyttöikää.
Joo ei tuossa tapauksessa kutsuta goodwilliksi, mutta yhtälailla kuluttaja maksaa prosentteja. Ja tässä tapauksessa tonneja, eri asia sitten kuinka monta.

Aika varma on, että siitä joutuu vääntämään takuun jälkeen enemmän tai vähemmän. Kuten suuri osa on joutunut vääntämään puuttuvasta laturista tai taustapelistä joiden korvauksen pitäisi olla aika no brainer, mutta ei olekaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Joo ei tuossa tapauksessa kutsuta goodwilliksi, mutta yhtälailla kuluttaja maksaa prosentteja. Ja tässä tapauksessa tonneja, eri asia sitten kuinka monta.

Aika varma on, että siitä joutuu vääntämään takuun jälkeen enemmän tai vähemmän. Kuten suuri osa on joutunut vääntämään puuttuvasta laturista tai taustapelistä joiden korvauksen pitäisi olla aika no brainer, mutta ei olekaan.
Vaan onko kukaan joutunut maksamaan? Ainakin kaikki tuolla FB:ssa olleet tapaukset on mennyt kuluttajille suosiollisesti (pl. yksi 145tkm ajettu paku, jossa kai viides(!) laturi menossa, niin viimeistä ei korvanneet?)
 
Liittynyt
08.11.2021
Viestejä
65
Joo ei tuossa tapauksessa kutsuta goodwilliksi, mutta yhtälailla kuluttaja maksaa prosentteja. Ja tässä tapauksessa tonneja, eri asia sitten kuinka monta.
Kuten tuossa äskeisessä vastauksessani totesin, virhevastuun koskiessa ns. ei-kuluvan osan vioittumista, ei uudehkon auton 1. omistajalle tule takuuajan jälkeenkään maksuvastuuta. Sinulla on selvästi vajavaiset tiedot kuluttajansuojasta virhevastuutapauksissa, joten kannattaa hankkia ajantasaiset tiedot vaikka tuolta:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 463
Vaan onko kukaan joutunut maksamaan? Ainakin kaikki tuolla FB:ssa olleet tapaukset on mennyt kuluttajille suosiollisesti (pl. yksi 145tkm ajettu paku, jossa kai viides(!) laturi menossa, niin viimeistä ei korvanneet?)
Ei kai nämä niin vanhoja vielä ole, että asia olisi isompi ongelma. 3-4v niin alkaa olla epäonnisimmilla ihmettelyä. Ja jotta tää HP diili kannattaisi niin pitää pitää autoa se 4v+.


Kuten tuossa äskeisessä vastauksessani totesin, virhevastuun koskiessa ns. ei-kuluvan osan vioittumista, ei uudehkon auton 1. omistajalle tule takuuajan jälkeenkään maksuvastuuta. Sinulla on selvästi vajavaiset tiedot kuluttajansuojasta virhevastuutapauksissa, joten kannattaa hankkia ajantasaiset tiedot vaikka tuolta:

Ja sen jälkeen kun valmistaja sanoo, että se onkin kuluva osa... Aivan mahdollista, että sähköauton laturi lasketaan kuluvaksi osaksi.

En tiedä miten teidän osalta tämä koko keissi on mennyt, mutta imho aika toiveajattelua odottaa, että jos ongelmia tulee niin siitä helpolla selviäisi. Jos on jonkun koukun kautta mahdollista maksattaa asiakkaalla niin se myös tullaan maksattamaan asiakkaalla.

Tosta laturista luin kun tämän tilasin ja aattelin, että ei paljoa kiinnosta, ei ole iso onglema. Mutta nää uusimmat hinnoittelut mitä tullut julki niin kyllä se kertoo pelin hengen aika hyvin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Ei kai nämä niin vanhoja vielä ole, että asia olisi isompi ongelma. 3-4v niin alkaa olla epäonnisimmilla ihmettelyä. Ja jotta tää HP diili kannattaisi niin pitää pitää autoa se 4v+.




Ja sen jälkeen kun valmistaja sanoo, että se onkin kuluva osa... Aivan mahdollista, että sähköauton laturi lasketaan kuluvaksi osaksi.

En tiedä miten teidän osalta tämä koko keissi on mennyt, mutta imho aika toiveajattelua odottaa, että jos ongelmia tulee niin siitä helpolla selviäisi. Jos on jonkun koukun kautta mahdollista maksattaa asiakkaalla niin se myös tullaan maksattamaan asiakkaalla.

Tosta laturista luin kun tämän tilasin ja aattelin, että ei paljoa kiinnosta, ei ole iso onglema. Mutta nää uusimmat hinnoittelut mitä tullut julki niin kyllä se kertoo pelin hengen aika hyvin.
Höpöhöpö. Ei tosta mitään kuluvaa osaa saada millään.

Nyt kyllä maalailet olemattomia piruja seinille.

Muutenkin tiedän oikeuteni ja osaan pitää niistä kiinni. Luotan itseeni ja uskon, että pystyn tällaiset asiat hoitamaan.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
366
Pidemmän päälle se vaikein kuvio tulee olemaan kilsat vs laturin listahinta.

Kun Pösöllä on ajettu vaikka 200tkm laturin levitessä, KKV tullee suosittamaan kompromissiratkaisua, jossa osan joutuu kuluttaja sponssaamaan. Noilla kilsoilla helposti osuus on vähintään puolet, kun olikohan normisti auton elinkaari 250tkm tjsp ja ko. rempalla auto tulee ikäistään ja kilsojaan parempaan kuntoon.

Eli aika paljon homma on kiinni Bassadone/Auto-Bonin goodwillistä ja miten linjailevat. Ei sinänsä mahdotonta, että jos Suomipelin huoltokirja on jiirissä niin pidempäänkin tukevat laturijumppaa, mutta en yhtään luottaisi että riitelyllä tosta noin saa täyden vastaantulon vuosien päästä.

Ja aikaisemmin viitattu VW-konserni ja Keskokin ihan hyvin nokkaketjullisia remppaili kun oli historia jne ok. Samaten hoisivat 0e hintalapulla 160tkm ajettuun 8v vanhaan 2.0TFSI-aadiin mäntärempan, kun tuli vihreä valo tehtaalta sponssaa remppa. Mutta epämääräisellä historialla ja huolloilla on turha olettaa mitään.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 471
Mun mielestä kyllä jokseenkin uskomatonta että jos noita paukkuu vähän väliä, että eivät korjaa sitä laturin rakennetta. Eli kyllähän sen pitäisi mennä niin että kun vaihdetaan niin vaihdetaan sellaiseen joka ei pauku. Uskon että sen laturin tekeminen kunnolliseksi maksaisi vähemmän kuin mitä maksaa vaihtaa sitä toista kertaa. Tietty jos niillä on niitä samoja paskoja varastossa miljoona kappaletta ja uskovat ettei ne tuu kaikki edes menemäänkään, niin voihan tossa hitunen järkeä olla.

Eli ei kyllä sivustaseuraajaakaan Stellantiksen osaaminen nyt vakuuta -> pyrin kiertämään kaukaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 562
Mun mielestä kyllä jokseenkin uskomatonta että jos noita paukkuu vähän väliä, että eivät korjaa sitä laturin rakennetta. Eli kyllähän sen pitäisi mennä niin että kun vaihdetaan niin vaihdetaan sellaiseen joka ei pauku. Uskon että sen laturin tekeminen kunnolliseksi maksaisi vähemmän kuin mitä maksaa vaihtaa sitä toista kertaa. Tietty jos niillä on niitä samoja paskoja varastossa miljoona kappaletta ja uskovat ettei ne tuu kaikki edes menemäänkään, niin voihan tossa hitunen järkeä olla.

Eli ei kyllä sivustaseuraajaakaan Stellantiksen osaaminen nyt vakuuta -> pyrin kiertämään kaukaa.
Ellei sopivia komponentteja jne saatavilla. Tungetaan paskaa ulos, että saadaan se tuote edes markkinoille.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 471
No jos tietoisesti tungetaan paskaa markkinoille niin sehän on vielä pahempi. Jos tietää että ei pysty tekemään toimivaa tuotetta, niin ei kannata lähteä kilpailuun mukaan, mielestäni.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
140
Stellantis ilmeisesti onkin vuoden 2023 aikana vaihtanut laturivalmistajaa, kun edellinen valmistaja ei saanut millään pakettia kasaan. Näissä -23 kesällä toimitetuissa Pösöissä on luultavasti se uudemman mallinen laturi, jonka arvellaan olevan parempaa tekoa ja rikkinäisiä ei ole tullut vielä vastaan. Melkein tekisi itsekin ottaa keulamuovit auki ja varmistaa minkä valmistajan laturi siellä on.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 371
Pösössä lataus katkeaa kun kytkee ilmastoinnin (lämmityksen) aplikaatiolla päälle. Kun kabiini on lämmin niin ilmastointi sammuu ja lataus jatkuu. Onko se latauksen tehosta kiinni vai meneekö se aina näin?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 858
Viestejä
4 229 725
Jäsenet
71 112
Uusin jäsen
BnW

Hinta.fi

Ylös Bottom