Huippuylikellottaja Luumi toi 3DMark Time Spy Extreme -ennätyksen takaisin Suomeen

Jayz kokeillut myös hiomista, mutta onnistui sitten testeissä murtamaan konkan piirilevyltä:

 
Jayz kokeillut myös hiomista, mutta onnistui sitten testeissä murtamaan konkan piirilevyltä:

On se melkoinen sankari. No tosin se sai omallakin metodillaan ilmeisesti kuitenkin hionnan hoidettua kunnialla, että ei sentään sitä sössinyt, tosin olisin vähän skeptinen sen suhteen onko jokun mallin X tai Y blokin pohja oikeasti flätti, vaikka se sitä hinkkasikin. Ennemmin siis varmaan kannattaisi lasia käyttää kuin blokin pohjaa.
 
On se melkoinen sankari. No tosin se sai omallakin metodillaan ilmeisesti kuitenkin hionnan hoidettua kunnialla, että ei sentään sitä sössinyt, tosin olisin vähän skeptinen sen suhteen onko jokun mallin X tai Y blokin pohja oikeasti flätti, vaikka se sitä hinkkasikin. Ennemmin siis varmaan kannattaisi lasia käyttää kuin blokin pohjaa.
Ehdottomasti lasin tai peilin palanen.
 
Niin jonkun hassun megahertsin ja peleissä näkyy 1FPS tai 2FPS ja siinä kaikki. Kyllä on ihme kuvitelmat porukalla, että parin asteen ero meinaisi vesijäähyjen kanssa jotain. Sitten kun kellotetaan ihan tappiin kaikki niin 3C voi olla ero koneen kaatumisen ja uuden ennätyksen välillä, mutta normi käytössä ei oikeasti mitään merkitystä. Vähän tulee sellainen kuva tästä keskustelusta, että ei edes ole vesijäähyä ja ei olla ikinä edes kellotettu tosissaan mitään.
Jep jep.
 
On se melkoinen sankari. No tosin se sai omallakin metodillaan ilmeisesti kuitenkin hionnan hoidettua kunnialla, että ei sentään sitä sössinyt, tosin olisin vähän skeptinen sen suhteen onko jokun mallin X tai Y blokin pohja oikeasti flätti, vaikka se sitä hinkkasikin. Ennemmin siis varmaan kannattaisi lasia käyttää kuin blokin pohjaa.
mut eihän se mitään Jaska2Sentin kontenttia olis jollei menis asioita päin helvettiä välillä :rofl2:
 
Niin jonkun hassun megahertsin ja peleissä näkyy 1FPS tai 2FPS ja siinä kaikki. Kyllä on ihme kuvitelmat porukalla, että parin asteen ero meinaisi vesijäähyjen kanssa jotain. Sitten kun kellotetaan ihan tappiin kaikki niin 3C voi olla ero koneen kaatumisen ja uuden ennätyksen välillä, mutta normi käytössä ei oikeasti mitään merkitystä. Vähän tulee sellainen kuva tästä keskustelusta, että ei edes ole vesijäähyä ja ei olla ikinä edes kellotettu tosissaan mitään.

Tämän viesketjun otsikko liittyy aiheeseen "huippukellottaja" ja vähän samassa hengessä tässä on tavallisempiakin kotivirittelijöitä vedellä tai ilman kommentoineet mahdollisuuksia saada mahdollisimman hyvä suorituskyky irti laitteistossa. GPU alkaa tosiaan tiputtelemaan kelloja 45-50 celssiuksessa ja minusta se on merkituksellistä tässä keskusteluympäristössä.
 
Tämän viesketjun otsikko liittyy aiheeseen "huippukellottaja" ja vähän samassa hengessä tässä on tavallisempiakin kotivirittelijöitä vedellä tai ilman kommentoineet mahdollisuuksia saada mahdollisimman hyvä suorituskyky irti laitteistossa. GPU alkaa tosiaan tiputtelemaan kelloja 45-50 celssiuksessa ja minusta se on merkituksellistä tässä keskusteluympäristössä.
Sinä itse puhuit normi pelailijasta. Kellotus jutut ja normi jutut erikseen. Toisessa ei 3C meinaa mitään jos ei olla yksinkertaisesti throttlaamisen rajoilla. Toisessa taas 3C voi olla se raja kaatumisen ja ennätyksen välillä. Mutta tämän olen nyt toistanut jo riittävän monesti. Jos te haluatte uskoa, että 3C merkitsee jotain, niin ihan vapaasti, faktojen kanssa sillä ei vain ole mitään tekemistä.
 
Idle vs. kuorma ero 3C... minulla on vesillä olevassa alivoltitetussa Vegassa idle vs. kuorma n.20C. Vaikuttaa siis ihan huuhaalta tuollainen hionta :lol:

Jos nyt oikein ymmärsin nuo Luumin viestit?
 
Nyt on hiottu 2000:lla sen verran että kaikki tekstit pois, ja hieman viimeistelty 8000:lla paperilla. Varmaan paras koittaa tätä nyt tämmöisenään sillä aina voi palata ja hioa lisää. Yhtään ei ole shimmistä paljastunut kupari ja kun esim kiinnitän kulhoon niin näkyy selvä ilmarako jäähyn ja shimmin välissä joten taatusti ei ole liian matala. @Sampsa @Kaotik @Juha Kokkonen @BlackWolf

P1020214.JPG

P1020215.JPG

P1020216.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Idle vs. kuorma ero 3C... minulla on vesillä olevassa alivoltitetussa Vegassa idle vs. kuorma n.20C. Vaikuttaa siis ihan huuhaalta tuollainen hionta :lol:

Jos nyt oikein ymmärsin nuo Luumin viestit?

Juu 28c idlessä ja 31c max grafiikkatesti ykkösen perään 3DMark 11. Aika raju tulos, mutta tuo siis harjoitus kortilla eli radeon hd 5870. Katotaan vaikuttaako lämpöihin vedellä nyt 3090:lla.
 
Nyt on hiottu 2000:lla sen verran että kaikki tekstit pois, ja hieman viimeistelty 8000:lla paperilla. Varmaan paras koittaa tätä nyt tämmöisenään sillä aina voi palata ja hioa lisää. Yhtään ei ole shimmistä paljastunut kupari ja kun esim kiinnitän kulhoon niin näkyy selvä ilmarako jäähyn ja shimmin välissä joten taatusti ei ole liian matala. @Sampsa @Kaotik @Juha Kokkonen @BlackWolf

P1020214.JPG

P1020215.JPG

P1020216.JPG
Nyt ammutaan kovilla!
 
Mikäs on noiden pastojen lämmönjohtavuus? Tuonne aiemmin vastaten voin kertoa, ettei kvanttikonepuolella juurikaan käytetä mitään pastoja, se on kuitenkin se kryostaatti, joka jäädyttää sen kvanttichipin. Kryostaatin puolella lämmösiirrossa käytetään puhtaita kuparipintoja, jotka kiristetään niin paljon, että niissä paineissa ja jännityksissä tuollaisesta piisiru murtuu takaisin "hiekaksi".

Sen verran voin sanoa, että nähtyäni miten piikiekko "kiinnittyy" täysin puhtaaseen tyhjiössä olevaan "absoluuttisen" suoraan kuparilevyyn, voin sanoa, että tuo piisirun pinnan tasoitus ja bloki pohjan saaminen mahdollisimman suoraksi on tärkeintä. tuohon väliin laittaisin itse ehkä puhtaasta indiumista tehdyn kalvon. Sellaisen alle 0.01mm indiumkalvon tekeminen vaan on vähän turhan haastavaa, kun välillä paksummatkin indiumkalvot yms. tiivisteet tahtoo olla pysymättä ehjinä käsiteltäessä. siellä piin ja kuparin välissä se indium kyllä kestää murtumatta vaikka alle 10mK lämmöissäkin ihan kokemuksesta tiedän.

Sitä en tiedä sopisiko esim. lehtikulta piisirun ja blokin väliin ja saako lehtikultaa riittävän ohuena tai tasaisena.

Noissa nestetyppilämpötiloissa alkaa seuraavana ongelmana olla sitten myös eri materiaalien väliset lämpövastukset, vaikka materiaalit olisi atomitasolla "kiinnitetty toisiinsa" (kuparin kultaus tms.). Tässä tapauksessa varmaankin juuri piisirun ja kuparin välinen lämpöresistanssi on huomattava, eli vaikka pinnat olisi absoluuttisen suorat ja tasaiset toisiinsa nähden, niin seuraavaksi alkaa vaikuttamaan pintojen materiaalin laatu, eli onko kupariblokki millaista kuparia ja onko piisirun pinta miten hyvin muodostunut kiteen valmistusprosessissa. Enemmän olisin huolestunut sen kuparin laadusta.

Jos @Luumi a kiinnostaa, niin voin kaivaa esiin yhden firman, jonka nimeä en muista, joka mielestäni tekee myös piin ohennusta, ihan suomalainen firma ja olemme käyttäneet heidän palvelujaan menestyksellä.
 
Hyvä video, tuohon ohentamiseen voisi tehdä jonkun jiginkin, jossa tuollainen tasoituslasi pysyy suorassa ja voi vain painua tuota piitä vasten. ;)

Tässähän alkaa heti miettimään mekaanista toteutusta tuolle tasoitukselle. :) Onko tosiaan niin, että jos tuota vaikka ohentaa 0.1mm, niin tulokset ei parane? Jotenkin mietin sitä, että miksei ohenna hieman enempi, jolloin lämmön ei tarvitse niin pitkälle johtua tuon piin läpi.

Seuraavaksi tuo typpikupin valmistus hopeasta, tai jopa grafeenista, jolloin saisi todella hyvän lämmönjohtavuuden. Töissä juttelin meidän yhden kultasepän kanssa ja oli sitä mieltä, että suoraan hopeasta vaan työstämään, jos haluaa kunnon lämmönjohtavuuden "halvalla".
 
Oli tuo @Luumi :n hionta video huomattavasti parempi kun vertasi mitä Jaska2senttiä teki. Kun oli sellainen ammattimaisempi ote, eikä Jayn vähän älä tee niin kuin minä -tyyli. :geek:

Hyvä video, tuohon ohentamiseen voisi tehdä jonkun jiginkin, jossa tuollainen tasoituslasi pysyy suorassa ja voi vain painua tuota piitä vasten. ;)

Tässähän alkaa heti miettimään mekaanista toteutusta tuolle tasoitukselle. :) Onko tosiaan niin, että jos tuota vaikka ohentaa 0.1mm, niin tulokset ei parane? Jotenkin mietin sitä, että miksei ohenna hieman enempi, jolloin lämmön ei tarvitse niin pitkälle johtua tuon piin läpi.

Seuraavaksi tuo typpikupin valmistus hopeasta, tai jopa grafeenista, jolloin saisi todella hyvän lämmönjohtavuuden. Töissä juttelin meidän yhden kultasepän kanssa ja oli sitä mieltä, että suoraan hopeasta vaan työstämään, jos haluaa kunnon lämmönjohtavuuden "halvalla".
Olisi kyllä hiton kiinnostavaa nähdä tuommoinen kunnon överikuppi, mahtaisi olla kappale hinta aika jännä. Ja tietty olisiko siitä miten paljon hyötyä verrattuna nykyisiin.
 
Hyvä video, tuohon ohentamiseen voisi tehdä jonkun jiginkin, jossa tuollainen tasoituslasi pysyy suorassa ja voi vain painua tuota piitä vasten. ;)

Tässähän alkaa heti miettimään mekaanista toteutusta tuolle tasoitukselle. :) Onko tosiaan niin, että jos tuota vaikka ohentaa 0.1mm, niin tulokset ei parane? Jotenkin mietin sitä, että miksei ohenna hieman enempi, jolloin lämmön ei tarvitse niin pitkälle johtua tuon piin läpi.

Seuraavaksi tuo typpikupin valmistus hopeasta, tai jopa grafeenista, jolloin saisi todella hyvän lämmönjohtavuuden. Töissä juttelin meidän yhden kultasepän kanssa ja oli sitä mieltä, että suoraan hopeasta vaan työstämään, jos haluaa kunnon lämmönjohtavuuden "halvalla".

Ei ole hopeassa paljoa kuparia parempi johtavuus. Timantissa on selvästi korkein.
 
Juottaa sopivan kokoisen hopea "ytimen" kupari kuppiin niin ei tarvi litran annoksena sitä hopeaa haalia... ei sillä, että ilmainen olisi vielä sittenkään :D
~10% parempi lämmönjohtavuus kuitenkin.
 
Minä jäin miettimään, että kun ne "kaulukset" siinä kuitenkin hinkkautuu kanssa ja niillä ei ilmeisesti ole oikeaa merkitystä, niin kannattaisiko tehdä santapaperiin reikä keskelle ja hioa ne reunukset/kaulukset varmasti matalamme kuin die. Olisi ainakin varma, että kontakti kunnossa. En siis tiedä, mutta mietin.
 
Aika vaikea toi silti on. Ei saa varmuudella max lämpöihin jos inferno-takalevy käytössä ja kestää ehkä 20min ja sitten pamahtaa. @Sampsa @Kaotik @BlackWolf

18710crop.png

P1020250.JPG
Nyt @Sampsa herätys, taas painettais pientä maata maailmankartalle ja olisi niitä markkinointirahoja saatavissa. Vähän ennätystä ja vihjettä lööpeille, niin kelpaa aina. Luumi, huikeaa! Loppuu ylisanat kesken. Jätkä se painaa menemään kaikkia binnaajia vastaan joilla 1000x resurssit. Ei voi kuin hattua nostaa.
 
Kova, todella kova. Kreikan poijjaat ihmeissään!


Paska kippo, idlessä -191 ja täysi kuorma -174 kun 2810mhz core ja 1.55v jännite. Uusin ICON pitäisi olla -185 kuten myös Bitspowerin kulho. Ei ihan perus halppis vehkeillä näitä jäähdytellä täysin enää.
 
Nestetypellä jäähdytettäessä tuo -191astetta alkaa olemaan jo todella hyvä avoimessa ilmassa. Itse kun en ole koskaan käsitellyt tuollaista isotehoista pistemäiselle kuormalle tehtyä jäähdytintä, niin en osaa sanoa olisiko tuohon helppo tehdä parannuksia. Tuollaisessa meidän firman tuotteessa kun jäähdytystehoa on aika paljon vähemmän johtuen fysiikan laeista ja pyrkimyksestä pitää laitteen ottoteho-jäähdytyssuhde jotenkin järkevänä.

Yritin vähän etsiä tietoa noista kipoista, mutten oikein nopeasti löytänyt mitään järkevää. Jos haluat tasaisempaa alas menevää jäähdytystä, niin en tiedä voisiko siihen auttaa nestetypen syöttäminen alhaisella paineella kipon GPU kontaktipinnan alapuolelle (painovoiman suuntaisesti siis)? Ainakin noissa matalemman lämpötilan jäähdyttimissä siellä haihdutuspuolella on myös pumppu, joka imee sitä kaasuuntuvaa jäähdytysainetta pois sieltä mihin halutaan kylmin lämpötila, eli kiihdytetään jäähdytysnestemolekyylien poistumista, jolloin ne nappaa mukaansa lämpöä. Toki tällainen systeemi typelle huoneenlämmössä ja isolla teholla vaatisi todella isotehoisen pumpun sinne haihdutuspuolelle, eli en ole varma saisiko toimimaan järkevällä kustannuksella moisen.

Tehovertailukohtana tuollaisen tyhjiössä toimivan kryostaatin teho 4 Kelvinin lämpöön on jotain luokkaa 9KW ottotehoa seinästä ja 2W jäähdytystehoa, tosin tuo jäähdytysteho nousee aika nopeasti, 45 Kelvinissä ollaan jo 50+W tehoissa. Voisihan tuota haihdutuspumppuideaa tutkia onko siitä mitään hyötyä.

Tähän loppuun vielä mainittakoon, että jos kaadat sitä typpeä isosta dewarista pienempään ja siitä annostelet, niin tuonnehan menee jatkuvasti vesijäätä sekaan, koska ilmankosteus tykkää dewarista siirtäessä tiivistymään sinne dewariin mihin kaadat typpeä.

Jos et halua yhtään vesijäätä kippoon, niin ainoa mahdollisuus on käyttää suoraa pumppausta isosta dewarista kipon pohjalle. On toinenkin vaihtoehto, mutta se on typen annostelu astioiden välillä joku tyhjiössä tai täysin kuivassa tilassa. teoriassa siis talvipakkasilla kun ulkona ja sisällä on kuivempaa sinne kipontäyttödewariin ja kippoon tulee vähemmän jäätä, jolloin saat puhtaamman pinnan ja vähemmän lämpöresistanssia kuparin ja typen välille. Jos haluat vain lämmöt mahdollisimman alas, niin silloin tuollainen pienellä paineella suoraan kipon pohjalle syöttö saattaisi olla paras vaihtoehto.
 
Nestetypellä jäähdytettäessä tuo -191astetta alkaa olemaan jo todella hyvä avoimessa ilmassa. Itse kun en ole koskaan käsitellyt tuollaista isotehoista pistemäiselle kuormalle tehtyä jäähdytintä, niin en osaa sanoa olisiko tuohon helppo tehdä parannuksia. Tuollaisessa meidän firman tuotteessa kun jäähdytystehoa on aika paljon vähemmän johtuen fysiikan laeista ja pyrkimyksestä pitää laitteen ottoteho-jäähdytyssuhde jotenkin järkevänä.

Yritin vähän etsiä tietoa noista kipoista, mutten oikein nopeasti löytänyt mitään järkevää. Jos haluat tasaisempaa alas menevää jäähdytystä, niin en tiedä voisiko siihen auttaa nestetypen syöttäminen alhaisella paineella kipon GPU kontaktipinnan alapuolelle (painovoiman suuntaisesti siis)? Ainakin noissa matalemman lämpötilan jäähdyttimissä siellä haihdutuspuolella on myös pumppu, joka imee sitä kaasuuntuvaa jäähdytysainetta pois sieltä mihin halutaan kylmin lämpötila, eli kiihdytetään jäähdytysnestemolekyylien poistumista, jolloin ne nappaa mukaansa lämpöä. Toki tällainen systeemi typelle huoneenlämmössä ja isolla teholla vaatisi todella isotehoisen pumpun sinne haihdutuspuolelle, eli en ole varma saisiko toimimaan järkevällä kustannuksella moisen.

Tehovertailukohtana tuollaisen tyhjiössä toimivan kryostaatin teho 4 Kelvinin lämpöön on jotain luokkaa 9KW ottotehoa seinästä ja 2W jäähdytystehoa, tosin tuo jäähdytysteho nousee aika nopeasti, 45 Kelvinissä ollaan jo 50+W tehoissa. Voisihan tuota haihdutuspumppuideaa tutkia onko siitä mitään hyötyä.

Tähän loppuun vielä mainittakoon, että jos kaadat sitä typpeä isosta dewarista pienempään ja siitä annostelet, niin tuonnehan menee jatkuvasti vesijäätä sekaan, koska ilmankosteus tykkää dewarista siirtäessä tiivistymään sinne dewariin mihin kaadat typpeä.

Jos et halua yhtään vesijäätä kippoon, niin ainoa mahdollisuus on käyttää suoraa pumppausta isosta dewarista kipon pohjalle. On toinenkin vaihtoehto, mutta se on typen annostelu astioiden välillä joku tyhjiössä tai täysin kuivassa tilassa. teoriassa siis talvipakkasilla kun ulkona ja sisällä on kuivempaa sinne kipontäyttödewariin ja kippoon tulee vähemmän jäätä, jolloin saat puhtaamman pinnan ja vähemmän lämpöresistanssia kuparin ja typen välille. Jos haluat vain lämmöt mahdollisimman alas, niin silloin tuollainen pienellä paineella suoraan kipon pohjalle syöttö saattaisi olla paras vaihtoehto.
Minä jotenkin sieluni silmin näen kuinka tämä homma lähtee lapasesta. Ensin kellitellään -20C munat jäässä pihalla, että saadaan kuiva ilma hyödynnettyä ja seuraavaksi alkaa olemaan laitteisto kuin suoraan jostain yliopiston tutkimuskeskuksesta.
 
Nestetypellä jäähdytettäessä tuo -191astetta alkaa olemaan jo todella hyvä avoimessa ilmassa. Itse kun en ole koskaan käsitellyt tuollaista isotehoista pistemäiselle kuormalle tehtyä jäähdytintä, niin en osaa sanoa olisiko tuohon helppo tehdä parannuksia. Tuollaisessa meidän firman tuotteessa kun jäähdytystehoa on aika paljon vähemmän johtuen fysiikan laeista ja pyrkimyksestä pitää laitteen ottoteho-jäähdytyssuhde jotenkin järkevänä.

Yritin vähän etsiä tietoa noista kipoista, mutten oikein nopeasti löytänyt mitään järkevää. Jos haluat tasaisempaa alas menevää jäähdytystä, niin en tiedä voisiko siihen auttaa nestetypen syöttäminen alhaisella paineella kipon GPU kontaktipinnan alapuolelle (painovoiman suuntaisesti siis)? Ainakin noissa matalemman lämpötilan jäähdyttimissä siellä haihdutuspuolella on myös pumppu, joka imee sitä kaasuuntuvaa jäähdytysainetta pois sieltä mihin halutaan kylmin lämpötila, eli kiihdytetään jäähdytysnestemolekyylien poistumista, jolloin ne nappaa mukaansa lämpöä. Toki tällainen systeemi typelle huoneenlämmössä ja isolla teholla vaatisi todella isotehoisen pumpun sinne haihdutuspuolelle, eli en ole varma saisiko toimimaan järkevällä kustannuksella moisen.

Tehovertailukohtana tuollaisen tyhjiössä toimivan kryostaatin teho 4 Kelvinin lämpöön on jotain luokkaa 9KW ottotehoa seinästä ja 2W jäähdytystehoa, tosin tuo jäähdytysteho nousee aika nopeasti, 45 Kelvinissä ollaan jo 50+W tehoissa. Voisihan tuota haihdutuspumppuideaa tutkia onko siitä mitään hyötyä.

Tähän loppuun vielä mainittakoon, että jos kaadat sitä typpeä isosta dewarista pienempään ja siitä annostelet, niin tuonnehan menee jatkuvasti vesijäätä sekaan, koska ilmankosteus tykkää dewarista siirtäessä tiivistymään sinne dewariin mihin kaadat typpeä.

Jos et halua yhtään vesijäätä kippoon, niin ainoa mahdollisuus on käyttää suoraa pumppausta isosta dewarista kipon pohjalle. On toinenkin vaihtoehto, mutta se on typen annostelu astioiden välillä joku tyhjiössä tai täysin kuivassa tilassa. teoriassa siis talvipakkasilla kun ulkona ja sisällä on kuivempaa sinne kipontäyttödewariin ja kippoon tulee vähemmän jäätä, jolloin saat puhtaamman pinnan ja vähemmän lämpöresistanssia kuparin ja typen välille. Jos haluat vain lämmöt mahdollisimman alas, niin silloin tuollainen pienellä paineella suoraan kipon pohjalle syöttö saattaisi olla paras vaihtoehto.


Tää vanha kingpincooling icon täytyy vaihtaa vaan uusimpaan. Mulla idle -191 ja kuorma -175.... Der8auer Raptor 4 kulho ilmeisesti -178-180, ja paras on Galax/Bitspowerin kulho -191 idle -185 kuorma.

Alla Galax/Bitspowerin kulho:

1613219305157.png
 
Tää vanha kingpincooling icon täytyy vaihtaa vaan uusimpaan. Mulla idle -191 ja kuorma -175.... Der8auer Raptor 4 kulho ilmeisesti -178-180, ja paras on Galax/Bitspowerin kulho -191 idle -185 kuorma.

Alla Galax/Bitspowerin kulho:

1613219305157.png

Tämä? Näyttäisi olevan in stock.

 
Onko nuo kaikki noin "alkeellisesti" suunniteltuja? Olisin luullut, että tähän maailman aikaan kipot olisi kehittynyt hyödyntämään kaiken tehon, nyt näyttää, että nuo on käytännössä kuin avoimia kattiloita :hmm:
 
Onko nuo kaikki noin "alkeellisesti" suunniteltuja? Olisin luullut, että tähän maailman aikaan kipot olisi kehittynyt hyödyntämään kaiken tehon, nyt näyttää, että nuo on käytännössä kuin avoimia kattiloita :hmm:
Tässä tullaan usein siihen, että teoriassa monimutkaiset ja laskennallisesti paremmat ratkaisut eivät käytännössä välttämättä toimikaan tuloksia tehdessä niin hyvin kuin tälläinen "avoin kattila".

Nimimerkillä nestemäisellä heliumilla pari maailmanennätystä tehnyt ja apuvälineenä mm. Vessapaperi.
 
Onko nuo kaikki noin "alkeellisesti" suunniteltuja? Olisin luullut, että tähän maailman aikaan kipot olisi kehittynyt hyödyntämään kaiken tehon, nyt näyttää, että nuo on käytännössä kuin avoimia kattiloita :hmm:
Onko sinulla parempia ideoita? Se tahti millä typpi kiehuu vaatii kaasuille tilaa karata

Nimimerkillä nestemäisellä heliumilla pari maailmanennätystä tehnyt ja apuvälineenä mm. Vessapaperi
Oliko edes lambia?
 
Onko nuo kaikki noin "alkeellisesti" suunniteltuja? Olisin luullut, että tähän maailman aikaan kipot olisi kehittynyt hyödyntämään kaiken tehon, nyt näyttää, että nuo on käytännössä kuin avoimia kattiloita :hmm:


Ihan laadukkaasti työstettyä nikkelipinnoitettua kuparia ja alumiinijatke. Tälläisen valmistus Suomessa maksaisi hyvinkin jo reilusti. Käytin tossa ennätysajossa inferno-lämmityslevyä ja kuva myös alkuperäisen Icon-kulhon sisuksista. Takalevyllä vaikeampi saada hyvä mountti vs alaston kortti. Uudessa ICON:ssa on työstetty myös sivuilta ei vain päältä. Infernon hyöty on se ettei tule yhtään jäätä eikä vettä korttiin, ei edes maksimi lämpötiloissa. Kortti aivan kuiva kun irroittaa jäähyn, ei tipan tippaa vettä juuri missään. @Sampsa @ANTI_L @Kaotik

P1020254.JPG

P1020256.JPG
 
Onko sinulla parempia ideoita? Se tahti millä typpi kiehuu vaatii kaasuille tilaa karata
Jätkä puhunut sen verran asiantuntevasti, että minusta aika negatiivinen suhtautuminen asiaan. Ihan hyvää hyvyttään sekin täällä tarinoi ja minulla ei ainakaan ole mitään syytä epäillä, että ei olisi tekemisissä todella kylmien lämpötilojen kanssa ja tietäisi asiasta jotain. Sinä ilmeisesti tiedät paremmin. Täällä Luumille kuitenkin vihjattiin jo lasilikkeeseen kävelemisestä ja sieltähän löytyi heti sponssia. Miksi ei kipon suunnittelemisessa?
 
Jätkä puhunut sen verran asiantuntevasti, että minusta aika negatiivinen suhtautuminen asiaan. Ihan hyvää hyvyttään sekin täällä tarinoi ja minulla ei ainakaan ole mitään syytä epäillä, että ei olisi tekemisissä todella kylmien lämpötilojen kanssa ja tietäisi asiasta jotain. Sinä ilmeisesti tiedät paremmin. Täällä Luumille kuitenkin vihjattiin jo lasilikkeeseen kävelemisestä ja sieltähän löytyi heti sponssia. Miksi ei kipon suunnittelemisessa?
Ei kukaan sanonut etteikö parempia voisi olla mahdollista tehdä, mutta noita on aika monta kaveria matkan varrella miettinyt ja nimenomaan huippukellottajia niin hirvittävän todennäköistä se ei ole että joku täysin toisenlainen design olisi selvästi parempi
 
Ei kukaan sanonut etteikö parempia voisi olla mahdollista tehdä, mutta noita on aika monta kaveria matkan varrella miettinyt ja nimenomaan huippukellottajia niin hirvittävän todennäköistä se ei ole että joku täysin toisenlainen design olisi selvästi parempi
Me voidaan sopia näin. Mulla on kaveri joka tekee hommia sairaaloiden magneettikoneiden kanssa. Siellä vaaditaan oikeasti kylmää ja se ehkä tietää noista hommista jotain. Se vähän nauroi näille kaikille kellottajien hommille joista ei tiennyt mitään. Minulla vaan ei ole pääomia alkaa siltä kysellä useamman kompressorin järjestelmiä, saati edes rahaa hankkia sellaisia kamoja mitä noilla kannattaa kylmätä. Mutta sen opin, että se oikea osaaminen on usein ihan muualla. Ne tyypit tietää oikeasti niistä hommista ja tällänen marginaalien puuhastus on todellakin marginaalien puuhastusta. Vaan kun siellä oikealla kentällä voi sitä tietotaitoa olla niin, että joku "ammatti kellittelijä" ei ikinä edes ymmärrä koska noi ei koskaan pelaa noitten vermeiden kanssa 24/7.
 
Me voidaan sopia näin. Mulla on kaveri joka tekee hommia sairaaloiden magneettikoneiden kanssa. Siellä vaaditaan oikeasti kylmää ja se ehkä tietää noista hommista jotain. Se vähän nauroi näille kaikille kellottajien hommille joista ei tiennyt mitään. Minulla vaan ei ole pääomia alkaa siltä kysellä useamman kompressorin järjestelmiä, saati edes rahaa hankkia sellaisia kamoja mitä noilla kannattaa kylmätä. Mutta sen opin, että se oikea osaaminen on usein ihan muualla.
Kyllä näitä naureskelijoita ja osaajia riittää, mutta eri miehet tekee ennätykset.
 
Oiskohan mahdollista tehdä sellaista kuppia, missä typpi olisi kontaktissa suoraan sirun kanssa?
 
Oiskohan mahdollista tehdä sellaista kuppia, missä typpi olisi kontaktissa suoraan sirun kanssa?
On mutta siinä ei ole järkeä. Tarvitaan tuo kuparin lämpökapasiteetti.

Tuo koko homma on mielenkiintoinen optimointitehtävä kyllä, toisaalta kuparia pitäisi olla äärimmäisen vähän typen ja sirun välillä mutta samalla kuparin ja typen kosketuspinta-ala pitäisi olla mahdollisimman suuri.

Ja jotta touhusta ei tulisi liian helppoa niin typpikuplien pitää poistua joutuisasti ja nestemäiselle typelle täytyy olla suoraviivainen reitti takaisin sinne missä kupla muodostui.


Ja kupari kun on vielä aika tympeä materiaali koneistaa niin aivan kaikkia muotoja ei saa aikaiseksi. Ehkäpä joskus paras kippo syntyy 3D tulostamalla? :)
 
Me voidaan sopia näin. Mulla on kaveri joka tekee hommia sairaaloiden magneettikoneiden kanssa. Siellä vaaditaan oikeasti kylmää ja se ehkä tietää noista hommista jotain. Se vähän nauroi näille kaikille kellottajien hommille joista ei tiennyt mitään. Minulla vaan ei ole pääomia alkaa siltä kysellä useamman kompressorin järjestelmiä, saati edes rahaa hankkia sellaisia kamoja mitä noilla kannattaa kylmätä. Mutta sen opin, että se oikea osaaminen on usein ihan muualla. Ne tyypit tietää oikeasti niistä hommista ja tällänen marginaalien puuhastus on todellakin marginaalien puuhastusta. Vaan kun siellä oikealla kentällä voi sitä tietotaitoa olla niin, että joku "ammatti kellittelijä" ei ikinä edes ymmärrä koska noi ei koskaan pelaa noitten vermeiden kanssa 24/7.

Magneettikuvauslaitteen suprajohtava käämi on ihan erilainen kohde kuin tietokoneen prosessori ja sen kylmänä pitäminen on myös luonteeltaan aivan erilainen tehtävä.

On mutta siinä ei ole järkeä. Tarvitaan tuo kuparin lämpökapasiteetti.

Tuo koko homma on mielenkiintoinen optimointitehtävä kyllä, toisaalta kuparia pitäisi olla äärimmäisen vähän typen ja sirun välillä mutta samalla kuparin ja typen kosketuspinta-ala pitäisi olla mahdollisimman suuri.

Ja jotta touhusta ei tulisi liian helppoa niin typpikuplien pitää poistua joutuisasti ja nestemäiselle typelle täytyy olla suoraviivainen reitti takaisin sinne missä kupla muodostui.


Ja kupari kun on vielä aika tympeä materiaali koneistaa niin aivan kaikkia muotoja ei saa aikaiseksi. Ehkäpä joskus paras kippo syntyy 3D tulostamalla? :)

Onkohan mitään sen tyylistä systeemiä tutkittu näissä kellotuksissa, jossa nestetyppeä syötetään paineella yhdestä suunnasta ja kaasuuntunut typpi poistuu toiseen suuntaan?

Huomattavasti monimutkaisempi sellainen tietysti olisi kulhoon verrattuna, ja jos kulholla saa prosessorin (CPU/GPU) pysymään -185 tai edes -175 asteessa, kuulostaa se jo mutupohjalta arvioiden todella hyvältä.


Onko näissä kulhon ja sirun välissä joku lämmönlevittäjä tms. vai kiinnittyykö kulho suoraan siruun?
 
Magneettikuvauslaitteen suprajohtava käämi on ihan erilainen kohde kuin tietokoneen prosessori ja sen kylmänä pitäminen on myös luonteeltaan aivan erilainen tehtävä.
Enhän minä käsittääkseni väittänytkään, että olisi sama asia, vai väitinkö. Se nyt vain on fakta, että jossain paikoissa on rahaa ns. hemmetisti liikkeessä ja siellä on tietotaitoakin ja toisaalla puuhastellaan sillä mitä löytyy harrastuksena. Kuten aiemmin tässä ketjussa sanoin, niin esim. yliopistoilla on jumalaton määrä tietoa siitä miten pitää joku asia kylmänä jos joku tajuaa kysyä. Ne vaan ei välttämättä täällä pyöri.
 
Tuo tulos mitä Rauf sai eli -190 idle ja -186 kuormassa on jo niin hyvä ettei parempia kannata edes suunnitella. Olen itse sitä mieltä että paras näyttiskulho noihin maksimilämpötiloihin on viimeisin KingpinCooling TEK-9 ICON 5.0 ja tuo Galax/Bitspower kulho noilla modauksilla mitkä jo näytin. Tää alkuperäinen 3.0 on hyvä lämpötilojen kontrolliin jos tarvii pitää kortti tasaisesti esim -140. Tossa Rauf:n omat tulokset: @Sampsa @Kaotik @BlackWolf @ANTI_L

1613254781588.png
 
Magneettikuvauslaitteen suprajohtava käämi on ihan erilainen kohde kuin tietokoneen prosessori ja sen kylmänä pitäminen on myös luonteeltaan aivan erilainen tehtävä.



Onkohan mitään sen tyylistä systeemiä tutkittu näissä kellotuksissa, jossa nestetyppeä syötetään paineella yhdestä suunnasta ja kaasuuntunut typpi poistuu toiseen suuntaan?

Huomattavasti monimutkaisempi sellainen tietysti olisi kulhoon verrattuna, ja jos kulholla saa prosessorin (CPU/GPU) pysymään -185 tai edes -175 asteessa, kuulostaa se jo mutupohjalta arvioiden todella hyvältä.


Onko näissä kulhon ja sirun välissä joku lämmönlevittäjä tms. vai kiinnittyykö kulho suoraan siruun?
Ei tietääkseni ole tuollaista kokeiltu.

Kylmäbugisten rautojen kanssa oli roboclocker joka oli PID säädetty automaattinen LN2 annostelija :D


ja kulho tulee tosiaan suoraan sirua vasten
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 742
Viestejä
4 545 659
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom