HSL vyöhykeuudistus 27.04.2019 (voittajat ja häviäjät)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 007
Kenellekkään ei ole tullut mieleen selvitää Appi + kännyn NFC tukemista?
Ja kenellekkään ei tullut mieleen selvittää näitä asioita ennen kun tuo uudistus tehtiin? Miksi pitää olla ylipäänsä joku matkakortti? Miksei voisi olla vaan HSL tili johon voisi esim. liittää pankkikortin ja se toimisi myös mobiili apissa kuten nyt ja lisäksi voisi maksaa liikennevälineissä nfc kortilla/puhelimella ilman tiliäkin, jos on vaikka turisti tms satunnainen käyttäjä joka ei viitsi mitään tiliä luoda. Mutta ilmeisesti kaikki pitää tehdä mahdollisimman hankalasti jostain syystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 226
Ja kenellekkään ei tullut mieleen selvittää näitä asioita ennen kun tuo uudistus tehtiin? Miksi pitää olla ylipäänsä joku matkakortti? Miksei voisi olla vaan HSL tili johon voisi esim. liittää pankkikortin ja se toimisi myös mobiili apissa kuten nyt ja lisäksi voisi maksaa liikennevälineissä nfc kortilla/puhelimella ilman tiliäkin, jos on vaikka turisti tms satunnainen käyttäjä joka ei viitsi mitään tiliä luoda. Mutta ilmeisesti kaikki pitää tehdä mahdollisimman hankalasti jostain syystä.
No, mitä enemmän projekteja ja huonoja välivaiheita, sitä enemmän päästään maksamaan tiedolle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 532
Ja kenellekkään ei tullut mieleen selvittää näitä asioita ennen kun tuo uudistus tehtiin? Miksi pitää olla ylipäänsä joku matkakortti? Miksei voisi olla vaan HSL tili johon voisi esim. liittää pankkikortin ja se toimisi myös mobiili apissa kuten nyt ja lisäksi voisi maksaa liikennevälineissä nfc kortilla/puhelimella ilman tiliäkin, jos on vaikka turisti tms satunnainen käyttäjä joka ei viitsi mitään tiliä luoda. Mutta ilmeisesti kaikki pitää tehdä mahdollisimman hankalasti jostain syystä.
Kaikilla puhelimilla ei voi käyttää nfc:tä, eikä kaikilla ole myöskään pankkikorttia.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 995
Kaikilla puhelimilla ei voi käyttää nfc:tä, eikä kaikilla ole myöskään pankkikorttia.
Ehkä ei, mutta tämä optio pitää olla käytettävissä kun ajatellaan tulevaisuuden joukkoliikennettä ja matkalippujen maksamisen mahdollisuuksia.

Itsellänikin on nfc ja voin maksaa ostokset puhelimella tai pankkikortilla kaupoissa, kioskeissa ja takseissa yms. mutta en busseissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 532
Ehkä ei, mutta tämä optio pitää olla käytettävissä kun ajatellaan tulevaisuuden joukkoliikennettä ja matkalippujen maksamisen mahdollisuuksia.

Itsellänikin on nfc ja voin maksaa ostokset puhelimella tai pankkikortilla kaupoissa, kioskeissa ja takseissa yms. mutta en busseissa.
Toki nuo olisi hyvä olla, mutta kortillakin on puolensa. Avaimenperä versio kyllä kävisi tuon tilalle.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 035
Otetaan nyt esimerkiksi matka väliltä Jokiniemi - Viikki. ABC tai BC riippuen siitä, vaihdatko kaksi vai kolme kertaa plus kävelymatkan määrä. "Yllättäen" suorinta ja nopeinta reittiä pitkin HSL pakottaa ottamaan kalliimman ABC lipun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 812
Otetaan nyt esimerkiksi matka väliltä Jokiniemi - Viikki. ABC tai BC riippuen siitä, vaihdatko kaksi vai kolme kertaa plus kävelymatkan määrä. "Yllättäen" suorinta ja nopeinta reittiä pitkin HSL pakottaa ottamaan kalliimman ABC lipun.
Nyt on pakko kyllä kysyä että mitä ihmeen reittejä pitkin sä menet jos suorin Jokiniemi - Viikki vaatii A-vyöhykkeen kautta menoa? Vaikka menisit junalla Oulunkylään asti ja vaihtaisit siellä, riittää edelleen se BC-lippu.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Nyt on pakko kyllä kysyä että mitä ihmeen reittejä pitkin sä menet jos suorin Jokiniemi - Viikki vaatii A-vyöhykkeen kautta menoa? Vaikka menisit junalla Oulunkylään asti ja vaihtaisit siellä, riittää edelleen se BC-lippu.
Jep, eikö nopein vaihtoehto ole joko bussi Lahdentietä pitkin tai junalla Hiekkaharjusta/Tikkurilasta Malmille ja loppumatka bussilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 812
Puhumattakaan nyt sitten vielä siitä, että ainakin mulle Reittiopas näyttää tasan 0 ja 1 vaihdon reittejä tuolle välille. Kahden vaihdon reittejä saa jos pakottaa "vähiten kävelyä"-asetuksen päälle, mutta silloinkaan sieltä ei mitään 3 vaihdon hirvityksiä tule vastaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 995
724 bussi on nopein (15-20 minuuttia) jos haluaa mennä Viikkiin (bussi tosin kulkee harvoin).
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 035
Nyt on pakko kyllä kysyä että mitä ihmeen reittejä pitkin sä menet jos suorin Jokiniemi - Viikki vaatii A-vyöhykkeen kautta menoa? Vaikka menisit junalla Oulunkylään asti ja vaihtaisit siellä, riittää edelleen se BC-lippu.
Reittioppaan paikkatieto taisi sekoilla, tarjosi nopeimpana reittinä vaihtoa Pasilan kautta (A vyöhyke) ja jätti nuo ehdotetut reitit pois vaihtoehdoista.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
710
Yksi asia parani: Matkakortilla kun kuittaa matkan arvolla, niin se turha OK kuittaus on lähtenyt välistä pois. Eli painan esim AB ja vilautan korttia ja homma ohi. Ennen, paina helsingin sisäinen, sitten erikseen ok ja sitten kortin vilautus.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
443
Erinomainen muutos:hearteyes: Nyt on kaikki paremmin kuin ennen. Lisäiloa spåramummojen itkusta. Täysin oikea hinnoittelulogiikka nostaa hintoja siellä, missä on paras palvelu ja autoon vaihtaminen on vaikeinta. Ei tarvi muiden subventoida niin paljon keskustan kermaperseiden liikkumista. Lisäksi en ole ikinä ymmärtänyt, miksi eläkeläisiä pitäisi tukea, joten hyvä että siihen tuli rajoituksia. Jos tarkoitus on tukea pienituloisia niin köyhäinapu sitten erikseen. Kaikkien eläkeläisten tukeminen on todella huonosti kohdennettua tukea.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Reittioppaan paikkatieto taisi sekoilla, tarjosi nopeimpana reittinä vaihtoa Pasilan kautta (A vyöhyke) ja jätti nuo ehdotetut reitit pois vaihtoehdoista.
Toi on alkanut toimimaan huonommin kun aikaisemmin ja ehdottelee ihan outoja reittejä nykyään mitä itse kattelin tyyliin pitäisi mennä keskustan kautta kun jostain menee suunnilleen suora linja viereen.
 
Liittynyt
03.05.2019
Viestejä
5
Ainoa mikä ihmetyttää on että miksi vuosaari ei ole C-vyöhykkeellä tai toisinpäin että miksi B vyöhyke ei jatku Kivenlahteen asti - molemmat identtisen matkan päästä ytimessä. KehäIII näyttää olevan ~14-15km päässä ytimestä jolloin reilunperin hengessä Vuosaari olisi pitänyt tiputtaa C:lle (suuri poruhan tästä olisi aiheutunut kun ennen on pääsyt "ilmaiseksi" suhteessa matkan pituuteen)...
https://reittiopas.hsl.fi/?utm_camp...erral&utm_source=vyohykeuudistus-kampanjasivu
Vuosaari (Metroasema) on 12 km keskustasta. Kivenlahti on 17 km. Selvä ero. lännessä B alue ulottuu n. 12,35 km. Idässä n. 13 km, jos jätetään Vuosaaren Satama pois laskuista, eli ero ei ole kovin suuri. Selkeästi koko metrorata samoin kuin Helsinki ilman viimeisimpiä liitoksia haluttiin AB-vyöhykkeelle. Finnoon kohdalla on luonenteva raja. Jos rajaa olisi siirretty lähteen olisi sitten C-vyöhyke jäänyt pieneksi. Jos B-vyöhyke olisi ulottunut Kivenlahteen Ei C-vyöhykettä olisi ollenkaan.
 
Liittynyt
03.05.2019
Viestejä
5
Lounaspöydässä kuultu narinaa ratikkalipun poistumisesta mutta sitäkin innostuneempaa keskustelua siitä, kuinka "samalla" lipulla pääsee nyt Tapiolaan... ja Selloon ...ja Kaareen ...ja Myyrmanniin ...ja. Ei tarvita enää seutulippua, jota keskusta-asujat eivät kumminkaan ostaneet kuin pakon edessä.
Aivan, kun matka vaikka Selloon maksoi edestakaisin 8 euroa ellei päässyt vaihdolla takaisin, niin ei sitä tosiaankaan tehty kuin pakon edessä. Kun nyt sinne pääsee samalla lipulla, ei matka sinne ole sen kummempi kuin Itikseen meno.

Kaari on Helsingissä.

Asian suurimpia hyötyjiä ovat Pitäjänmäellä asuvat. Heillä on Sello parin asemavälin päässä, mutta kuntajaran takia se olisi voinut olla vaikka Turussa. Nyt he voivat AB-lipulla käydä siellä kätevästi.

Toki tekniikkaan liittyen muutoksessa Espoon Gigantit ja Powerit jäi vielä C:lle. Sellossa tosin on Power ja Tammistossa molemmat.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Asian suurimpia hyötyjiä ovat Pitäjänmäellä asuvat. Heillä on Sello parin asemavälin päässä, mutta kuntajaran takia se olisi voinut olla vaikka Turussa. Nyt he voivat AB-lipulla käydä siellä kätevästi.
Lauttasaaresta taas Tapiola ja Iso Omena on muutaman asemavälin päässä, ja ihan varteenotettavia ostospaikkoja ne on kantakaupugistakin.

Suurimmat hyötyjät on varmaan juuri entisen seuturajan yli pendelöineet, esim. Pitäjänmäellä töissä ja asuu Leppävaarassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
866
Suurimmat hyötyjät on varmaan juuri entisen seuturajan yli pendelöineet, esim. Pitäjänmäellä töissä ja asuu Leppävaarassa.
Jep. Asun Helsingissä ja olen tällä hetkellä töissä asiakkaan tiloissa Espoon puolella. Valmistumisen myötä opiskelijastatus katoaa loppukesästä, mutta kiitos vyöhykeuudistuksen kausilipun hinta nousee vain muutamalla eurolla kuussa, kun riittää AB vanhan seudun sijaan. Toki siihen asti nautin vieläkin halvemmasta liikkumisesta, etenkin kun pumppasin halpaa vanhaa sisäistä kautta aina kesälomiin asti, tuo kun muuttui uudistuksessa AB:ksi.

Marisijoita riittää aina, mutta näin pienemmältä paikkakunnalta Helsinkiin muuttaneena nautin kyllä pelaavista julkisista ja autottomuudesta. Oma auto se vasta melkoinen rahareikä olikin parkkipaikkahelvetistä puhumattakaan.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Vuosaari (Metroasema) on 12 km keskustasta. Kivenlahti on 17 km. Selvä ero. lännessä B alue ulottuu n. 12,35 km. Idässä n. 13 km, jos jätetään Vuosaaren Satama pois laskuista, eli ero ei ole kovin suuri. Selkeästi koko metrorata samoin kuin Helsinki ilman viimeisimpiä liitoksia haluttiin AB-vyöhykkeelle. Finnoon kohdalla on luonenteva raja. Jos rajaa olisi siirretty lähteen olisi sitten C-vyöhyke jäänyt pieneksi. Jos B-vyöhyke olisi ulottunut Kivenlahteen Ei C-vyöhykettä olisi ollenkaan.
jeps,nyt pääsee idästa länteen yhdellä lipulla eikä tarvitse ostaa mitään seutulippua,helpottaa ihan varmasti porukan matkustamista ja toi oli varmasti tarkoituskin.AB lippu kelpaa ilmeisesti myös suomenlinnan lautalle ja sillä pääsi vantaankoskelle asti.

Tuolta klikkaa vyöhykkeet reittioppaassa ja se näyttää kartan vyöhykkeistä.
Uudet vyöhykkeet
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 995
Kun uskaltaisi joskus käyttää Fuck HSL sivua, mutta ei anna periksi.

Kävin allergiasairaalassa ja ABC lippu piti hommata.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 995
Vaikka kuinka houkuttelisi, en suosittele käyttämäänkään. Sanktiot kiinnijäämisestä on niin paljon suuremmat, kuin hyöty.
Luin, että ne värit vaihtuvat ja kuskit tietävät milloin mikäkin väri on käytössä, mutta se siitä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
615
Luin, että ne värit vaihtuvat ja kuskit tietävät milloin mikäkin väri on käytössä, mutta se siitä.
Kysyt kaverilta päivän värit? :rofl:

En siis kylläkään tiedä miten tuo Fuck HSL edes toimii. Antaako muuttaa värejä?

Mitäs sanktioita käytöstä voi muka seurata? Tarkastajalta toki 80e sakko mut muuten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 007
Kysyt kaverilta päivän värit? :rofl:

En siis kylläkään tiedä miten tuo Fuck HSL edes toimii. Antaako muuttaa värejä?

Mitäs sanktioita käytöstä voi muka seurata? Tarkastajalta toki 80e sakko mut muuten.
Saa tuolla muutettua värejä. Katsoo vaikka joltain muulta bussiin nousevalta värin ennenkuin itse menee.

Ilmeisesti tuosta saa pahempaa rankkua kun liputta matkustamisesta. Joku petos tms. muistaakseni? Oli lehdessä juttua.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 902
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 226
Menisitte omalla autolla jos seutumatka tuntuu kalliilta.

Aika paljon pitää ajaa, jotta se oma auto tulee halvemmaksi kuin satunnainen seutumatka kertalipulla.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 035
Menisitte omalla autolla jos seutumatka tuntuu kalliilta.

Aika paljon pitää ajaa, jotta se oma auto tulee halvemmaksi kuin satunnainen seutumatka kertalipulla.
Ei siihen montaa kanssamatkustajaa tarvita, jotta yksityisautoilu tulee halvemmaksi.

HSL ei ole kyennyt koko olemassaolonsa aikana parantamaan julkisen liikenteen hinta/laatu suhdetta, itseasiassa HSL-liikennevälineillä matkustaminen on kallistunut lähes 40% kymmenen vuoden aikana.

Monopolitoimijalla ei luonnollisesti ole mitään painetta niin kauan, kun politiikot istuvat samassa veneessä. Tämän yhteyden myötä HSL on "pystynyt parantamaan" kilpailuetuaan lobbaamalla yksityisautoilua vastaan, jonka myötä yksityisautoilun verotus ja yksityisautoiluun liittyvät veroluontoiset maksut sekä byrokratia ovat raketoineet. Muistakaa siis jatkossakin äänestää Vihreitä ja muita samanhenkisiä femakko/transu/zoofiili -ääriliikkeitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 226
HSL kuukausilippujen hinta romahti juuri todella monille kuntarajojen yli kulkevalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 532
Ei siihen montaa kanssamatkustajaa tarvita, jotta yksityisautoilu tulee halvemmaksi.

HSL ei ole kyennyt koko olemassaolonsa aikana parantamaan julkisen liikenteen hinta/laatu suhdetta, itseasiassa HSL-liikennevälineillä matkustaminen on kallistunut lähes 40% kymmenen vuoden aikana.

Monopolitoimijalla ei luonnollisesti ole mitään painetta niin kauan, kun politiikot istuvat samassa veneessä. Tämän yhteyden myötä HSL on "pystynyt parantamaan" kilpailuetuaan lobbaamalla yksityisautoilua vastaan, jonka myötä yksityisautoilun verotus ja yksityisautoiluun liittyvät veroluontoiset maksut sekä byrokratia ovat raketoineet. Muistakaa siis jatkossakin äänestää Vihreitä ja muita samanhenkisiä femakko/transu/zoofiili -ääriliikkeitä.
Niitä kanssamatkustajia vaan harvemmin pystyy kyyditsemään.

Julkisilla liikkuminen on silti halpaa vaikka hinnat ovat nousseet.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 035
HSL kuukausilippujen hinta romahti juuri todella monille kuntarajojen yli kulkevalle.
Kausilippuun tuli yli 10% kertakorotus mm. Helsingin sisäisille ja niille, jotka joutuvat ostamaan jatkossa ABC lipun. Parhaimmillaan korotus on lähes 20%, kun vertaa sisäisen kausilipun alinta hintaa 48 euroa ja uutta 59,70 euron AB tai BC vyöhykkeen hintaa

Myös ratikkalippu lakkautettiin, joka korpeaa erityisesti kantakaupungissa asuvia.

"Aina kaikki otetaan kantakaupungissa asuvien selkänahasta" – HSL:n vyöhykeuudistus herättää tunteita somessa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 077
Kausilippuun tuli yli 10% kertakorotus mm. Helsingin sisäisille ja niille, jotka joutuvat ostamaan jatkossa ABC lipun. Parhaimmillaan korotus on lähes 20%, kun vertaa sisäisen kausilipun alinta hintaa 48 euroa ja uutta 59,70 euron AB tai BC vyöhykkeen hintaa

Myös ratikkalippu lakkautettiin, joka korpeaa erityisesti kantakaupungissa asuvia.

"Aina kaikki otetaan kantakaupungissa asuvien selkänahasta" – HSL:n vyöhykeuudistus herättää tunteita somessa
Niin ja osalle lipun hinta laski, nämä ei ole toisiaan poissulkevia asioita.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 369
HSL ei ole kyennyt koko olemassaolonsa aikana parantamaan julkisen liikenteen hinta/laatu suhdetta, itseasiassa HSL-liikennevälineillä matkustaminen on kallistunut lähes 40% kymmenen vuoden aikana.
Jaa, itselläni on kyllä matkustusolosuhteet parantuneet tasaiseen tahtiin erityisesti raideliikenteessä. Se on sitten eri asia, että miten itse kukin laskee matkustamisen hinta/laatu-suhteen.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 035
Jaa, itselläni on kyllä matkustusolosuhteet parantuneet tasaiseen tahtiin erityisesti raideliikenteessä. Se on sitten eri asia, että miten itse kukin laskee matkustamisen hinta/laatu-suhteen.
Länsimetron liityntäliikenteen uhrit saattavat olla eri mieltä kanssasi. Aikaisemmin useimmat pääsivät suoraan kotiovelta Kamppiin. Sen jälkeen HSL pakotti vaihtoyhteyteen Matinkylä/Tapiola välille, jonka myötä työmatkan kesto pahimmillaan kolminkertaistui. Ylibuukattu aamumetro ei ole myöskään mikään maailman miellyttävin matkustusmuoto
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 226
HSL ei pakottanut ketään metroon. Espoon kaupunki vaan lopetti suorien bussiyhteyksien ostamisen. Se voi edelleen ostaa suoria busseja, senkun vaan latoo euroja tiskiin.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 035
HSL ei pakottanut ketään metroon. Espoon kaupunki vaan lopetti suorien bussiyhteyksien ostamisen. Se voi edelleen ostaa suoria busseja, senkun vaan latoo euroja tiskiin.
Espoon kaupunki myös omistaa 21,4% HSL-kuntayhtymästä. HSL:n palvelukokonaisuus on tietyin osin heikentynyt, joten sillä ei ole merkitystä, jos yksi HSL:n osaomistaja on tehnyt vastuuttomia päätöksiä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 369
Espoon kaupunki myös omistaa 21,4% HSL-kuntayhtymästä. HSL:n palvelukokonaisuus on tietyin osin heikentynyt, joten sillä ei ole merkitystä, jos yksi HSL:n osaomistaja on tehnyt vastuuttomia päätöksiä.
On se myös monin tavoin parantunut. Itse esimerkiksi olen juuri muuttamassa Itä-Helsinkiin, ja en tekisi niin, jos länsimetroa ei olisi.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
Länsimetron liityntäliikenteen uhrit saattavat olla eri mieltä kanssasi. Aikaisemmin useimmat pääsivät suoraan kotiovelta Kamppiin. Sen jälkeen HSL pakotti vaihtoyhteyteen Matinkylä/Tapiola välille, jonka myötä työmatkan kesto pahimmillaan kolminkertaistui. Ylibuukattu aamumetro ei ole myöskään mikään maailman miellyttävin matkustusmuoto
Espoolaiset halus puolikkaat metrolaiturit, joten nyt ajetaan puolikkaita metroja. Jos Espoo ei ois ruennu säästämään ja ois rakennettu saman mittaiset laiturit Espoon metroasemille kuin mitä kaikilla vanhoilla Helsingin asemilla on, niin me ajettais nyt tuplasti pidemmillä metrojunilla. Tämä hyvä muistaa siellä ylitäydessä espoolaisessa sillipurkissa Tapiolassa.

Miljardiluokan hankkeesta huolimatta Espoon metrolaitureiden pituus on vain 90 metriä, kun Helsingin vanhojen metroasemien laiturit ovat 135-metrisiä.

Liian lyhyet laiturit ovat konkreettinen osasyy metroasemien laituriruuhkiin, ja tehty virhearvio on jo myönnetty. Espoon metrolaitureita ei voi enää kuitenkaan edes jälkikäteen pidentää. Asiaa selvitti Tekniikka & Talous -lehti.

– Ensimmäinen ongelma on se, että Espoossa kaikki asemien tekniikka on laiturialueiden päässä eli sillä alueella, minne laitureita pitäisi sitten jatkaa. Siellä on syöttöasemat, ilmanvaihtokoneet ja muuta tekniikkaa, infra- ja kalustojohtaja Artturi Lähdetie HKL:ltä kertoo Tekniikka & Taloudelle.

Tunneleissa taas kulkee metroradan vieressä hätäpoistumistaso koko tunnelin matkan. Ylitsepääsemätön asia löytyy paloliukuovista. Paloliukuovien tehtävänä on osastoida asema ja tunnelit omiksi paloalueikseen mahdollisen tulipalon sattuessa, ja useilla metroasemilla tätä ei enää pystyttäisi tekemään.

Asioita on Lähdetien mukaan pohdittu siitä asti, kun Espoossa päätettiin tehdä lyhyet laiturit.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 369
Espoolaiset halus puolikkaat metrolaiturit, joten nyt ajetaan puolikkaita metroja. Jos Espoo ei ois ruennu säästämään ja ois rakennettu saman mittaiset laiturit Espoon metroasemille kuin mitä kaikilla vanhoilla Helsingin asemilla on, niin me ajettais nyt tuplasti pidemmillä metrojunilla. Tämä hyvä muistaa siellä ylitäydessä espoolaisessa sillipurkissa Tapiolassa.
Tästä samasta asiasta on jauhettu länsimetroketjussa, mutta ei se päätösprosessi ollut ihan noin yksinkertainen. Tuohon aikaan ajateltiin, että metro saadaan automatisoitua ja että kapasiteetti riittää hyvin lyhyilläkin laitureilla, ja että homma saadaan helpommin Espoon valtuustossa läpi, kun säästetään muutama kymmenen miljoonaa lyhyemmillä laitureilla. Kyse ei siis ollut pelkästään Espoon päätöksestä, vaan tuo oli HSL:n esitys.

Yksi hyvä seuraus tuosta oli: Kun Raide-Jokerin suunnittelu tarkentui ja todettiin, että rakentamisesta tulee ikävästi lisäkuluja aiemmin budjetoidun päälle, niin Espoossa alettiin pohtia, että mistä voisi karsia kuluja. Tässä vaiheessa alkoi irvailu laiturien lyhentämisestä, ja lopulta Espookin tuli siihen tulokseen, että ei heikennetä palvelun laatua, vaikka rakentaminen sitten maksaakin vähän enemmän.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
On se myös monin tavoin parantunut. Itse esimerkiksi olen juuri muuttamassa Itä-Helsinkiin, ja en tekisi niin, jos länsimetroa ei olisi.
Helsinkiläisestä näkökulmasta katsottuna espoo on jossain hevon v*tussa eikä sinne vapaaehtoisesti viitsi lähteä.Länsimetron takia tuolla voisi ehkä jopa käydäkkin.:D:kahvi:

/offtopic
Länsimetrosta ja noista päätöksistä tyyliin lyhyet laiturit ei ole ollut kuin haittaa helsingin puolella.Melkein koko ajan jotain katkoksia ja metrojen aikataulut ei pidä paikkaansa yms sen lisäksi että noi lyhyet laiturit on lyhentänyt metroja ja ne on aika usein täynnä sen takia koska pidempiä ei voi käyttää.Metrojen välitkin on pidentyneet toisin kuin luvattiin.:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 333
Ja tuo tilannehan tulee toki vain pahentumaan tulevina vuosina:
- Länsimetron jatkeesta tulee lisää espoolaisia jotka haluaa koko ajan Helsinkiin koska omassa "kaupungissaan" ei ole keskustaa tai kaupunkielementtejä
- asutus keskittyy paljon Länsimetron varrelle
jne, varmaan näitä kuormittavia syitä on muitakin

Jos ajatellaan että pitemmät laiturit olisi maksaneet esim. 100 miljoonaa, niin sen olisi kuitannut ottamalla maahan 100 kpl vähemmän irakilaisia miehiä. Julkinen rahankäyttö on kyllä varsin "jännää" :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 226
Lyhyet metrolaiturit on julkisen sektorin kallein säästötoimenpide, mitä ainakin itse muistan.

Tosin, kaipa se metron automaation epäonnistuminen tosiaan vaikuttaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 902
Kehäradasta jätettiin 4 asemaa rakantamatta ( oliskos ollut sääsöbudjetti )
Varaukset on olemassa.Nyt joku idioottipäättäjä sai ahaaelämyksen.
Aletaan rakentamaan ne puuttuvat asemat.
Just joo ja jetsulleen.Montakos-sataamiljoonaa on kustannusarvio.??
Paljonkos tulee sitten kustannukset ylittymään kun homma on taputeltu.
Puuttuvat asemat.Petas.Lapinkylä.Viinikkala.Ruskeasanta.
No sen sitten aikanaan näkee,mitä tulee tapahtumaan ja koska on tullakseen.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 369
Kehäradasta jätettiin 4 asemaa rakantamatta ( oliskos ollut sääsöbudjetti )
Varaukset on olemassa.Nyt joku idioottipäättäjä sai ahaaelämyksen.
Aletaan rakentamaan ne puuttuvat asemat.
Just joo ja jetsulleen.Montakos-sataamiljoonaa on kustannusarvio.??
Paljonkos tulee sitten kustannukset ylittymään kun homma on taputeltu.
Puuttuvat asemat.Petas.Lapinkylä.Viinikkala.Ruskeasanta.
No sen sitten aikanaan näkee,mitä tulee tapahtumaan ja koska on tullakseen.
Mistä tämä väite on peräisin? En ole uutisissa nähnyt juttua, että uusia asemia olisi suunnitteilla lähiaikoina. Puuttuville asemille on varaukset, ja niitä ei ole rakennettu siksi, että alueella ei ole vielä niin paljon asutusta, että asemille olisi järkevää käyttöä. Sitten kun käyttöä on, ne kannattaa toki rakentaa.

Lapinkylän asemasta on kyllä ollut puhetta siinä mielessä, että jos Pisararata rakennetaan, niin Lapinkylän asema voisi toimia ns. ajantasausasemana, jossa junat odottavat oikeaa lähtöaikaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
443
Lyhyet metrolaiturit on julkisen sektorin kallein säästötoimenpide, mitä ainakin itse muistan.

Tosin, kaipa se metron automaation epäonnistuminen tosiaan vaikuttaa.
Lyhytnäköinen ja yltiöoptimistinen päätös se joka tapauksessa oli. Metron automatisoinnin odotettiin messiasmaisesti ratkaisevan kaikki kapasiteettiongelmat, vaikka automatisoinnin onnistumisesta ei ollut mitään takeita. Ja muutenkin typerä säästökohde. Parashan olisi tietysti automatisoitu, täysmittainen metro...

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, millaista paskaa metrolla matkustaminen on sitten kun länsimetron jatkeen varret on rakennettu täyteen, kuten suunnitelma on... Jo nyt aamumetro Matinkylästä on aika täynnä, ja siitä puuttuu vieläpä matkustajia kun ei tosiaan niitä jatkeen lähiöitä ole olemassa, länäriä kulkee ruuhkabusseja ja yhdysliikenteeseen vittuuntuneita matkustajia on varmastikin siirtynyt autoilun pariin.

Edit: Ja jäi siis sanomatta, että tuntuu näiden julkishallinnon hankkeiden kanssa menevän melkein aina niin, että kustannusarviot tehdään tahallaan alakanttiin jotta päätös voidaan tehdä. Sitten kun kustannukset nousee levitellään vaan käsiä että ei me nyt enää voida tätä perua ja maksetaan mitä se maksaa. Länsimetron kohdalla vaan kävi sen verran ohraisesti että joku tarkan markan poliitikko halusi olla mukamas vastuullinen ja viivasi ne täysmittaiset asemat pois...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 172
Viestejä
4 301 600
Jäsenet
71 796
Uusin jäsen
Anomalia

Hinta.fi

Ylös Bottom