Horizon: Forbidden west - 18.2.2022 - (PS4/PS5) - 21.3.2024 (PC)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 620
Kyseessä siis jatko-osa erinomaiselle Horizon: Zero Dawn -pelille. Peli on tuttuun tyyliin avoimen maailman action-RPG jossa selvitellään robotti-invaasion taustoja päähahmo Aloyn toimesta. Jatko-osassa päästään tutkimaan myös vedenalaisia paikkoja ja kiipeilyä on kehitetty selvästi ensimmäisestä osasta paremmaksi. Mielenkiinnolla odotetaan tätä kyllä!

Julkaisupäivä: 18.2.2022 (konsolit) ja 21.3.2024 (PC)

State of play 27.5.2021 reveal video (Joudut kelaamaan 5h videota eteenpäin):



IGN:ltä sopivasti pätkitty video:

 
Viimeksi muokattu:
Jaa että julkaisupäivä kerrotaan mahdollisesti hyvin pian. Josko sitten olisivat säästäneet sen ilmoittamisen uuden trailerin kera isompaan PlayStation-esitykseen tälle kesälle. Kuulostaisi ainakin siltä, että 2021 julkaisu olisi edelleen tähtäimessä, jos kehitys on pysynyt aikataulussa. Tälle syksylle kyllä kelpaisi joku iso peli, kun niin moni peli viivästyy.
 
Jaa että julkaisupäivä kerrotaan mahdollisesti hyvin pian. Josko sitten olisivat säästäneet sen ilmoittamisen uuden trailerin kera isompaan PlayStation-esitykseen tälle kesälle. Kuulostaisi ainakin siltä, että 2021 julkaisu olisi edelleen tähtäimessä, jos kehitys on pysynyt aikataulussa. Tälle syksylle kyllä kelpaisi joku iso peli, kun niin moni peli viivästyy.

Tuo "development on track" antaisi ymmärtää julkaisun olevan tänä vuonna. Tästä vuodesta on koko ajan puhuttu forbidden west:in julkaisuvuotena. Tuo taitaa olla sonyn syömähammas tälle joululle. Liekö sonyllä myös jotain ps4-kampanja suunnitelmaa tiedossa syksylle ja horizon kylkeen? Uskoisin, että ps4:nkin voisi vielä myydä hyvin, jos hintaa saisi alaspäin. 199e tai mieluummin 149e niin johan kasuaalit ostaisivat. Tukea ps4:lle on kuitenkin vielä tiedossa tovin aikaa.
 
Kyllähän tuo ps4 vetää nämä ps5 pelit ihan maihin. Lopettaisivat vaan suosiolla tai kokonaan eri versiot peleistä.
 
Kyllähän tuo ps4 vetää nämä ps5 pelit ihan maihin. Lopettaisivat vaan suosiolla tai kokonaan eri versiot peleistä.

Onneksi nyt edes on saatu isoja pelejä ps5:en ensimmäiselle vuodelle(spiderman, ratchet&clank, horizon). Toisinaan uuden konsolin ensimmäinen vuosi on vain läpsyttelyä ja c-ketjun pelejä. Todennäköisesti horizonin tekeminen maksaa niin paljon, että ps5-versio yksinään ei olisi kannattava tässä vaiheessa.

Ainakin mun silmiin forbidden west:ssa on aika kiitettävä määrä graafisia parannuksia. Aallot, uudet pilvet, vedenalainen maailma, engine tukee isomman skoopin taisteluita, dinosaurukset eivät ole koskaan näyttäneet noin hyviltä. Kasvit näyttivät paikoitellen aika ankeilta. Horizon1:sta tuttuja eläimiä ei juurikaan tainnut näkyä pelialueella? Lintuparvet olivat uusi juttu?

Aloy:n kasvot oli yllättävän realistiset. Odotin jotain kiiltokuvatyttöä, mutta sieltä tulikin oikea ihminen. Aloyn valaistus oli outo. Ehkä guerrilla vielä säätää asioita paremmaksi ennen julkaisua.
 
Jos sony on varoittanut PS5 saatavudesta aina ensivuodelle saakka ja eikä konsolin määrää saada kasvatettua tarpeeksi niin näkisin loogisena tuon ps4 version myös.

Mutta eiköhän tuossa tule kuitenkin tärkeimmät olemaan parempaa ps5:llä elikkä resoluutio ja fps(+piirtoetäisyys) oletan että normi ja pro ps4 joutuvat kumpikin tyytymään 30fps proolla vain resoluutio korkeampi.

Ja sitten tietenkin tämä:

"”Jos haluat lähestyä taistelutilanteita hiiviskellen ja kuljet pitkän ruohikon seassa, voit tuntea nuo pitkät ruohot [käsissäsi]”, Smets hehkuttaa. "
 
Joku näissä Horizoneiden graafisessa ilmeessä vähän omaa silmää hiertää. Näissä on semmonen tietty sarjakuvamaisuus/kulissimaisuus läsnä mikä ei oikein istu omasta mielestä tohon pelin luontoon sijoittuvaan maailmaan/tarinaan. Jotenkin noi ympäristöt ei vaan tunnu ns. orgaanisilta/luonnollisilta. Vaikea selittää.

Hienoahan tuo grafiikka tässä kyllä on teknisesti katsottuna.
 
Joku näissä Horizoneiden graafisessa ilmeessä vähän omaa silmää hiertää. Näissä on semmonen tietty sarjakuvamaisuus/kulissimaisuus läsnä mikä ei oikein istu omasta mielestä tohon pelin luontoon sijoittuvaan maailmaan/tarinaan. Jotenkin noi ympäristöt ei vaan tunnu ns. orgaanisilta/luonnollisilta. Vaikea selittää.

Hienoahan tuo grafiikka tässä kyllä on teknisesti katsottuna.

Vähän sama itsellä. Teknisesti näyttää hyvältä, mutta jotenkin toi värimaailma ja artistinen suuntaus ei vaan kolahdalla itselle sitten yhtään.
 
Vähän sama itsellä. Teknisesti näyttää hyvältä, mutta jotenkin toi värimaailma ja artistinen suuntaus ei vaan kolahdalla itselle sitten yhtään.

Varsinkaan tämmöisessä pelissä, mikä sijoittuu maapallolle. Tommonen satumainen artistien tyyli sopisi paremmin johonkin fantasiamaailmaan sijoittuvaan peliin, mutta tässä se jotenkin tekee maailmasta epäuskottavan.

DF:ltä tullu hyvä analyysi video.



Hahmoilla kun on ilmeisesti joku oma valolöhde, joka seuraa koko ajan mukana. Tuo selittääkin sen, miksi heti tuli itselle oli, että hahmo ei jotenkaan oikein istu kunnolla ympäristöön.

Sinänsä näyttävää grafiikka, mutta jotenkin ei ole loppuunasti mun mielestä mietitty, sopiiko se tyyli tähän peliin ja tarinaan mitä halutaan kertoa.
 
Toisaalta fantasiamainen tyyli on ehkä kuitenkin parempi kuin realismia hakeva… nimittäin yhtäkkiä maapallolla tallaavat robottidinosaurukset ei oikein huuda realismia minun mielestä varsinkin kun ne on niin päin persettä vielä rakennettu että inkkari lopettaa ne puunuolilla. :D
 
Toisaalta fantasiamainen tyyli on ehkä kuitenkin parempi kuin realismia hakeva… nimittäin yhtäkkiä maapallolla tallaavat robottidinosaurukset ei oikein huuda realismia minun mielestä varsinkin kun ne on niin päin persettä vielä rakennettu että inkkari lopettaa ne puunuolilla. :D

No se on vähöän eri asia, kun se että ympäristö ei näytä tai tunnu maapallolta tai muutenkaan luonnolliselta. Hahmo ja tarina kertoo taistelusta maapallolla koneiden valtaan nousun jälkeen, mutta graafinen tyyli ei tue tätä tarinaa mun mielestä.
 
Omasta mielestä taas tyylin ei tarvitse noudatella samaa muottia kuin muissa peleissä. Kun grafiikat paranevat koko ajan ja tehdään yhä realistisimpia ympäristöjä ja ihmisiä jne., ongelmaksi tulee se, että pelit alkavat näyttää liian saman kaltaisilta, ellei niitä tyylitellä eri tavoin. Vaikka Horizon onkin sci-fi-sarja, tähän on tuotu hieman sellaista fantasiamaista mystiikkaa mukaan eri heimojen ja loren myötä, mikä sopii omaan silmään.
 
Eli jos kyseessä ei olisi maapallo vaan Planeetta Ö, ja robottidinosaurukset olisi allergisia puunuolille niin se olisi sopivan realistinen?
 
Omasta mielestä taas tyylin ei tarvitse noudatella samaa muottia kuin muissa peleissä. Kun grafiikat paranevat koko ajan ja tehdään yhä realistisimpia ympäristöjä ja ihmisiä jne., ongelmaksi tulee se, että pelit alkavat näyttää liian saman kaltaisilta, ellei niitä tyylitellä eri tavoin. Vaikka Horizon onkin sci-fi-sarja, tähän on tuotu hieman sellaista fantasiamaista mystiikkaa mukaan eri heimojen ja loren myötä, mikä sopii omaan silmään.

Makuasioitahan nämä on. Yleensä sillä graafisella tyylillä kuitenkin tuetaan sitä pelin maailmaa ja tarinaa mitä halutaan kertoa. Mun mielestä tämmönen satukirjamainen tyyli ei vaan kovin hyvin sovellu tuohon tarinaan ja maailmaan.
 
Mielestäni ykkösosassa ainakin olisi pitänyt olla hahmojen kasvoilla enemmän likaa, tuskaa, pelkoa, jotain inhimillistä. Hahmot olivat aika siloposkisia, höyheniä roikkui siellä täällä, nukensilmiä, aineissa olevia katseita, hidasta ja rauhallista dialogia, typeriä hymyjä, kaikkea sellaista. Hyvä peli, mutta kaipasi näiden osalta aitouden tuntua: nyt sivuhahmot olivat vähän liikaa suoraan jostain toimintafiguuripaketista vetäistyn tuntuisia. Fantasiaa tai realismia ne asut ja heimot muuten, ihan sama, mutta maailma tuntui vähän nukkemaailmalta. Aitoa tunnetta tuli lähinnä niissä muinaisissa nauhoitteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Joutuukohan ostamaan PS5, on parhaimpia pelejä mitä ikinään olen pelannut.
 
Lisäinfoa forbidden west:sta. Puhuvat, että ps5 versiossa on paljon enemmän yksityiskohtia grafiikassa kuin ps4 versiossa. Kehuvat myös miten ps5:en uusi ohjain on parempi kuin ps4:en ohjain.

 
Viimeksi muokattu:
60fps moodi ilmeisesti löytyy ranskalaisen haastattelun mukaan. En itse osaa ranskaa, niin en voi varmistaa.

 
Forbidden west käyttää myös säteenseurantaa. Muutenkin hyvä haastis. Selittävät myös että ympäristössä on erityisiä kappaleita ripoteltuna, joita voi tuhota kuten pelikuvassa näkyi. Pelissä on useita erilaisia sijainteja, ilmastoja, maastotyyppejä jne. Haastis varmistaa myös 60fps moodin.

Mathijs de Jonge: We use ray tracing technology for a lot of things in the game. We use it for the sound engine, for the physics and for the rendering. So we use a variety of technical setups, in terms of ray tracing. I'm not a tech engineer, so I can't explain it in much more detail than this. But yes, we are utilizing it.

The demo itself, it takes place in this warm, almost tropical setting of post-apocalyptic San Francisco. However, this is just one of many, many climates and terrain types that you'll experience as Aloy travels through the very variable and open world of the Forbidden West
Mathijs de Jonge: For the PlayStation 5 version, we are supporting two modes. One is Performance Mode. And another is something like a Quality Mode. The Quality Mode is 4K 30 FPS, but the Performance Mode is indeed 60 FPS. So yes, we do have a 60 FPS version for the PlayStation 5.

 
Horizon2: Forbidden West ennakkotilauksen voi nyt tehdä PSN kaupasta.

168 päivää ja taas päästään pelaamaan jotain ainutlaatuista!

Digital Deluxe Edition oli 89e josta saa jotain spessu aseita ja uniikin posen ja facepaintin photomodeen. Nam!

 
Ilmeisesti ps5-ominaisuudet myydään erillisenä versionaan eikä dlc-tyyppisenä upgradena kuten Tsushima jne.
Kannattaa huomioida, jos vielä uupuu se ps5 omasta laitekokoelmasta.

Rahastusta tuo kyllä jos osuu tuohon use-caseen. Paitsi jos PS5 versio on oikeasti eri peli verrattuna PS4 niin sitten tuon voi ymmärtää mutta muuten ei.

Eri pelillä tarkoitan että peli hyödyntää esim PS5 SSD kapabiliteetteja vaikka niin että Meridiaaniin voi lentää jollakin lentävällä norsulla suoraan muurien yli sekunnissa keskelle toria, mutta PS4:n versiossa tuollaiset ominaisuudet on poistettu kokonaan ja kaupunkiin pääsee vain kiertelemällä ja kaartelemalla pitkää polkua myöten, kuten Horizonin ekassa osassa. Tämä johtuu siitä että pitää antaa enginelle aikaa striimata dataa muistiin. Hyvin naamioituja latausruutuja.
 
Ilmeisesti ps5-ominaisuudet myydään erillisenä versionaan eikä dlc-tyyppisenä upgradena kuten Tsushima jne.
Kannattaa huomioida, jos vielä uupuu se ps5 omasta laitekokoelmasta.

"Players who purchase Horizon Forbidden West on PlayStation 4 will be able to upgrade to the PlayStation 5 version for free."
Kohu tästä taisi toimia ja päättivätkin antaa ilmaisen ps4-ps5-upgraden. Ps4 versio siis halvempana ostoon.
 
Hyvä muutos. HOX blogissa kuitenkin ilmoittavat että tästä eteenpäin PS4 pelaajia rokotetaan vakituisella 10$ upgrademaksulla tulevissa 1st party peleissä. Horizon upgrade tulee kuitenkin ilmaiseksi nyt kun menivät sen lupaamaan.
 
Upea kyllä, mutta itselleni huono aika julkaisuun. Noh keväämmällä tämä sitten.
 
En tajua hypeä. Edellinen oli ehkä hehkutetuimpia pettymyksiä jossa tornin korkuisten koneiden promokuvat vaihtuivat epämääräiseen paskan mekaniikan lähinahinaan ja maailmakin oli pitkälti tylsä ja tyhjä paikka. Long neckin kiipeäminen ei paljoa lopulta eronnut Far Cryn radiotorneista ja kaikkien muiden koneiden kanssa oli majesteettisuus kaukana menosta kun sadan tonnin näköinen kone liikkui kuin joku nyrkin kokoinen jyrsijä.

Muutenkin just sellainen kymmenen vuoden takainen "kerää oravan esinahka ja kalan nahka niin pystyt kantaa taas kymmenen nuolta lisää" craftaus hölmöily...
 
En tajua hypeä. Edellinen oli ehkä hehkutetuimpia pettymyksiä jossa tornin korkuisten koneiden promokuvat vaihtuivat epämääräiseen paskan mekaniikan lähinahinaan ja maailmakin oli pitkälti tylsä ja tyhjä paikka. Long neckin kiipeäminen ei paljoa lopulta eronnut Far Cryn radiotorneista ja kaikkien muiden koneiden kanssa oli majesteettisuus kaukana menosta kun sadan tonnin näköinen kone liikkui kuin joku nyrkin kokoinen jyrsijä.

Muutenkin just sellainen kymmenen vuoden takainen "kerää oravan esinahka ja kalan nahka niin pystyt kantaa taas kymmenen nuolta lisää" craftaus hölmöily...

Edellinenkin oli jo huippuhauska pelata ja graafisesti upea, juoni maistui eikä pelissä ärsyttänyt edes craftaus joka ärsyttää useimmissa peleissä, eli sekin oli tehty oikein tässä. Kaikki vaan toimii ja jos kysytään toista peliä josta voi sanoa saman yhtä vakuuttavasti niin ei tule mieleen. Jos ensi vuonna saisi vain yhden pelin, se olisi tämä. Pelaillaan Elden Ring sitten alekorista. Hype on erittäin helppo ymmärtää.
 
Vois vähän panostaa massiivisuuden tunteeseen noiden koneiden kanssa kun ne kiistatta tän pääroolissa on. Hyvin homman tehneitä esimerkkejä on aina Shadow of the Colossus pelistä saakka ja vaikkapa joku Dragon's Dogma käsitteli tuota ihan mallikkaasti. Tuo koko (long neckiä lukuunottamatta) vaan sivuutetaan peliteknisesti kokonaan ja vihollisten fysiikka ja liikkuvuus on kuin jollain rotalla tai kotikissalla. Melee kissan reflekseillä ja ketteryydellä varustetun rekka-auton kanssa pitäisi olla ihan viimeinen vaihtoehto ja silti se aina siihen menee ja hyvin toimii :whistling:
 
Itsekin odotan tätä kovasti, mutta kahteen massiiviseen kokemukseen en veny noin lyhyen ajan sisällä niin Elden Ring menee ohitse.
 
Vois vähän panostaa massiivisuuden tunteeseen noiden koneiden kanssa kun ne kiistatta tän pääroolissa on. Hyvin homman tehneitä esimerkkejä on aina Shadow of the Colossus pelistä saakka ja vaikkapa joku Dragon's Dogma käsitteli tuota ihan mallikkaasti. Tuo koko (long neckiä lukuunottamatta) vaan sivuutetaan peliteknisesti kokonaan ja vihollisten fysiikka ja liikkuvuus on kuin jollain rotalla tai kotikissalla. Melee kissan reflekseillä ja ketteryydellä varustetun rekka-auton kanssa pitäisi olla ihan viimeinen vaihtoehto ja silti se aina siihen menee ja hyvin toimii :whistling:
Kyllä mielestäni pääroolissa on tutkiminen, seikkailu ja taustatarinan selvitys. Olisi puuduttavaa jokaisen robotin kohdalla käydä puuduttava puzzle läpi että sen saisi kaatumaan. Lisää vain nopeuden tunnetta ja räiskettä taisteluihin niin voi keskittyä sitten tutkimiseen.
 
Kyllä mielestäni pääroolissa on tutkiminen, seikkailu ja taustatarinan selvitys. Olisi puuduttavaa jokaisen robotin kohdalla käydä puuduttava puzzle läpi että sen saisi kaatumaan. Lisää vain nopeuden tunnetta ja räiskettä taisteluihin niin voi keskittyä sitten tutkimiseen.

Niitä voisi olla paljon vähemmän niitä suurikokoisia mutta sitten enemmän panostusta niihin taisteluihin. Pikkurobotit menee sellaisina kuin ovatkin eikä hirveästi kärsi se suspension of belief. Mutta ekassa osassa tuntui, että robotit vaan kasvaa mutta samaan aikaan myös hahmon statsit ja kamat paranee joten peli tuntui samalta ensin scrapperia, sitten sawtoothia ja lopulta scorcheria vastaan. Roska-auton kokoisen koneen kanssa odottaisi jo kerrasta poikki taistelua ja tiettyä massan hitautta ja maan tärähtelyä (saa mennä lujaa mutta ei vaihtaa suuntaa niin, ettei rakenteet voi kestää) eikä sitä samaa että hehkuvat kohdat kun ammuttu irti niin keihästä vaan lähimätössä osumia vaihtaen.

Juoni oli ihan jees.
 
Kunhan tässä juoni on vähintään samaa tasoa, kuin ekassa niin peli on hyvä. Suuri positiivinen fiilis myös tuon elukkarobottilajiston laajenemisesta mielenkiintoisemmaksi. Tuo massan hitaus on kyllä näitä juttuja, mitkä häiritsee aina tämän tyyppisissä peleissä tosiaan, koska se luo realismia, mutta en tiedä mitä se sitten antaisi itse pelille. Tulisiko siitä liian helppo, kun sawtooth kääntyy vartin verran ja sitä vaan mättää niillä irroitusnuolilla ja sitten critical strike keihään kanssa tms. Hyvältä tämä tosiaan vaikuttaa, mutta saapa nähdä pitääkö silti odottaa PC-versiota, jotta saa sen "oikean pelin".
 


IGN pääsi testaamaan neljän tunnin verran. Kyllähän tuo näyttää vaan niin pirun huikealta, että en tiedä miten päin tässä odottelisi muutaman viikon.
 
Hyvä homma että ovat satsanneet kiipeilyyn enemmän, se osa-alue oli 1 osan suurin heikkous.
 
On kyllä mahtavia muutoksia tulossa. Selvästi ovat kuunnelleet mitä ykkösessä kaivattiin. Jo pelkästään tuo että kun kiipeät jonnekkin helkutin korkealle niin nyt pääset liidokilla lentelemään sieltä alas minne huvittaa. Ykkösessähän nuissa korkeiden paikkojen lopussa oli aina se köysi-exitti jolla pääsi suoraan alas.
 
Menee itselläkin jossain vaiheessa hankintaan, viimeistään sitten kunhan on hyvässä alennuksessa. Siistin näköinen peli! :tup:
 
Toivottavasti saavat ympäristöön enemmän sisältöä kuin aikasempaan. Jaksoin 2h pelata kunnes kyllästyin juoksemiseen. Sama ongelma Breath of the Wildissa, sitä jaksoi tosin huikeat 10h.
 
Horizon Forbidden West on valmis ja levyt painossa. Odotus päättyy pian. Linkin päässä videota ps4 versiosta.

we are thrilled to announce that Horizon Forbidden West has gone Gold! This means we are all set to start printing and distributing the game, ready for you to experience Aloy’s journey into the Forbidden West for yourselves in less than a month.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 493 985
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom