Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Meillä kanssa varaajan ylälämpöanturi näyttää reipas 59c vaikka vesi pöntössä on 90c. 48-59c pöntön ulkolämpö on n. 50-90c vedenlämpöä. Pöntössä ei ole anturitaskua yläpäässä niiin se aiheuttaa ainakin osan mittavirheestä.
Epäillyt omaa anturointia mutta ilmeisesti siis aika normijuttu ilman anturitaskua.
Meillä noi ulkolämmöt olen hakenut yrityksellä ja erehdyksellä. En nyt ulkoa muista paljonko pitää ulkolämpö olla että 4-henkinen perhe pärjää 24h 300L varaajan lämpimällä vedellä, mutta alkuvaiheissa testeissä kyllä sai käydä aika viileässä suihkussa :)

@heebo1974 @Anagonda
Ei siellä noin isoja heittoja pitäisi olla, vaikkei anturitaskua olekaan.
Anturi kunnolla sivuttain (eikä pelkkä pää edellä) pöntön kylkeen eristeen alle ja vähän johtoa mukaan. Jos siellä ainoastaan anturin pää on kyljessä ~kiinni, niin voi heittää reilustikin, koska se itse anturi siellä anturikotelon sisällä ei välttämättä ole ihan kotelon päässä asti.

Ei mulla tosiaankaan noin isoja heittoja ole ds18b20 antureiden kanssa, jotka työnnetty eristeen/peltikuoren alle.
Ensin eristeeseen sopivan kokoinen reikä varaajan kylkeen asti ja siitä sitten ~90' mutkalla varaajan kylkeä pitkin pidemmälle. Sen jäkeen reiän eristys.

Mulla on siis ds18b20 anturi niin että leikkasin eristeestä palasen pois ja teipillä vedin anturin metalliin niin kiinni kuin pyöreän anturin vaan saa. Teipit samalla suojaa anturi-pönttö "kontaktia" kun pistin uretaanivaahdot leikatun aukon eristeeksi.

Mulla on siis ds18b20 anturi niin että leikkasin eristeestä palasen pois ja teipillä vedin anturin metalliin niin kiinni kuin pyöreän anturin vaan saa. Teipit samalla suojaa anturi-pönttö "kontaktia" kun pistin uretaanivaahdot leikatun aukon eristeeksi.
No tuo on hyvä tapa mitata, mutta ei se mittausvirhe voi varsinkaan tuolla tavalla olla millään ilveellä 30'c luokkaa, vai mihin lukemaan noita antureiden lukemia oikein verrataan?
Mulla esim. lämmitysputkissa olevat alumiiniteipatut+eristetyt voi joitain asteen kymmenyksiä näyttää väärin anturitaskuun verrattuna.
Ei tuolla omassa varaajassa varmaan paria-kolmea astetta ihan hirveästi enempää heittoa ole, kun tuli todettua se termostaatin anturin paikkaa testailemalla ja sain lämpöreleen laukeamaan.

Toki isossa pystyvaraajassa on jo kerrostumistakin enemmän, joten riippuu myös siitä, että mistä kohdasta mittaillaan lämpöjä.

No tuo on hyvä tapa mitata, mutta ei se mittausvirhe voi varsinkaan tuolla tavalla olla millään ilveellä 30'c luokkaa, vai mihin lukemaan noita antureiden lukemia oikein verrataan?
Mulla esim. lämmitysputkissa olevat alumiiniteipatut+eristetyt voi joitain asteen kymmenyksiä näyttää väärin anturitaskuun verrattuna.
Ei tuolla omassa varaajassa varmaan paria-kolmea astetta ihan hirveästi enempää heittoa ole, kun tuli todettua se termostaatin anturin paikkaa testailemalla ja sain lämpöreleen laukeamaan.

Toki isossa pystyvaraajassa on jo kerrostumistakin enemmän, joten riippuu myös siitä, että mistä kohdasta mittaillaan lämpöjä.
Enpä tiedä. Sen verran osaan sanoa että "kalibroin" 16kpl noita samoja antureita hyvinkin tarkassa labrauunissa. 3% sisällä olivat kun tein 5c stepeillä 15c alkaen. Eli vaikka halpoja antureita ovatkin niin anturista virhe ei tule. Jostain syystä LVV:n lämpö vaan ei siirry.

Enpä tiedä. Sen verran osaan sanoa että "kalibroin" 16kpl noita samoja antureita hyvinkin tarkassa labrauunissa. 3% sisällä olivat kun tein 5c stepeillä 15c alkaen. Eli vaikka halpoja antureita ovatkin niin anturista virhe ei tule. Jostain syystä LVV:n lämpö vaan ei siirry.
Mitään en lämminvesivaraajista tiedä mutta joistakin säiliöistä kuitenkin. Itselleni tuli mieleen että olisiko säiliössä kaksoisvaippa parantamassa eristystä ympäristöön taikka anturi niin ylhäällä että jostain syystä säiliön pinta ei vaan lämpiä sisällön lämpöiseksi?

Mitään en lämminvesivaraajista tiedä mutta joistakin säiliöistä kuitenkin. Itselleni tuli mieleen että olisiko säiliössä kaksoisvaippa parantamassa eristystä ympäristöön taikka anturi niin ylhäällä että jostain syystä säiliön pinta ei vaan lämpiä sisällön lämpöiseksi?
Samaa miettinyt, mutta kuluttaja pöntöissä tuskin on kaksoisvaippaa. Mutta ilmaa siellä voi olla. Lämmin vesihän otetaan yläreunasta, mutta tuskin se nyt hirveän ylhäältä otetaan. Eli ilma ei ehkä pääse pöntöstä aivan huipulta pois?

Samaa miettinyt, mutta kuluttaja pöntöissä tuskin on kaksoisvaippaa. Mutta ilmaa siellä voi olla. Lämmin vesihän otetaan yläreunasta, mutta tuskin se nyt hirveän ylhäältä otetaan. Eli ilma ei ehkä pääse pöntöstä aivan huipulta pois?
Mihin, tai minkä antamaan lukemaan vertaat noita antureita? Ei noi anturit tosiaan valehtele niin paljoa, eli jossain muualla "vikaa", jos kymmenien asteiden heitosta puhutaan.

Noniin parviälyn ehdotusten mukaisesti tein muutoksia. Eikun varaaja taas auki ja koversin isomman aukon ja teippasin anturin kyljestään kiinni pönttöön.
Sen jälkeen uretaania perään ja kolo umpeen. Nyt näyttää jo 65C:tä. Ja kun pöntön termari on asetettu piirun alle 70C:een, niin nyt aletaan jo olemaan ihan oikeissa lukemissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 365
Jäsenet
78 967
Uusin jäsen
KuuPoro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom