Olenko ainoa joka kokee hieman ironiseksi sen että tässä ketjussa missä ihmiset kertovat omasta henkilökohtaisesta taloudestaan sekä heidän (läpi)elämänsä filosofiasta rahaan, sen käsittelyyn, sekä säästämiseen liittyen tartutaan siihen jos joku maksaisi asunnon (tai auton) ilman että ottaisi lainaa.
Kun vastavuoroisesti jos joku vetää ns. löysin rantein ja toteaa että kaikki mahdollinen velaksi, käärinliinassa ei ole taskuja, jos edes tonni tai pari on kuollessa rahaa, tarvitaan ainoastaan 2 kolikkoa jotka lasketaan silmien päälle että lunastetaan lautturin matka / taivaspaikka jne jne. Niin tälläisiin (yleensä vielä työiässä olevien) toteamuksiin ei kiinnitetä sen enempää huomiota.
Varsinkin kun ottaa nykyiset tilastot huomioon mistä käy hyvin ilmi että ulosotossa olevien määrä on ylittänyt ensimmäisen kerran 600 000 rajan (
Ulosottovelallisten määrä ylitti 600 000 rajan viime vuonna ). Kun asiaa tarkastelee noin kolmanneksella määrä oli alle 1000€. Mikä siis on jo joillekin ns. "ylipääsemätön summa" minkä takia sitten lähtee luottotiedot jne.. 91% noista on kuitenkin yksityishenkilöitä eli kyse ei ole vain "isojen firmojen kupruista" tms.
Eli enempi itse olen huolissani siitä miten 5 636 394 hengen maassa (2025 marraskuun mittatulos mikä pitää sisällään siis kaikki imeväisistä alkaen) päälle 600 000 on ulosolotossa velkaa. Unohtamatta sitä että häätöjä laitettiin vireille lähes 9400kpl viimevuonna yksinään ja toimitettiin lähemmäs 5000... (Mikä ei tarkoita sitä että tuo lähemmäs 50% missä häätöä ei toimeenpantu olisi maksanut vuokrarästinsä ja saanut asiansa kuntoon vaan pelkästään sitä että he omatoimisesti lähtivät asunnosta ennenkuin häätö toimeenpantiin...)
Perittävää kuitenkin oli noin 5.2 miljardian euron arvosta joten hyvin jotkut ovat toteuttaneet "kaikki velaksi" periaatetta.. (
Ulosottolaitoksen viime vuoden tilastot julki: Ulosottomyyntien määrä edelleen kasvussa - Ulosottolaitos )
Nimimerkillä elämäni aikana 2 kertaa jotain ostanut siten että osissa sen maksanut. Ensimmäinen oli kieltämättä tyhmänä joskus 2006 N73 kännykkä 3v korottomalla sopimuksella ja toinen asuntolaina kun ei viitsinyt tehdä kuten jotkut yllä ja vetää paitsi puskureita myös osaa osakkeista sileäksi. Tuota en sinänsä kadu kun asunnon ostaminen ajoittui 2013-2014 vuoden loppuun / vaihteeseen ja sai nauttia aika pitkään miinuskoroista.
Siitä pidin huolen että kukaan muu ei joutunut takaajaksi tms. vaan lapoin jonkun 30k omaa rahaa tiskiin (ainoita kertoja siihen saakka kun pankkivirkailija kysyi mistä rahat ovat peräisin kun nostin ne entisestä postipankista ja vein fyysisesti osuuspankkiin missä talletin tilille. Riitti kun kerroin että olen ensiviikolla heidän pankissaan mutta eri konttorissa kirjoittamassa asuntoon paperit ja toin nyt käsirahaa.. ..
nyttemmin jos yrittää tallettaa edes jotain touhutonnia tai paria kun ei jaksakaan lähteä esim. Viron reissulle joutuu kirjoittamaan ja selittelemään ties miten pitkään mistä rahat ovat tulleet puhumattakaan siitä että ensin joutuu katsomaan minä viikonpäivänä se penteleen konttori on edes auki ja suostuu ottamaan rahaa vastaan & palvelemaan asiakkaita..)