Henkilökohtainen talous

Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Avataas tälläinen ketju, vaikka luottokorteista, sijoittamisesta ja asumisesta löytyykin jo ketjunsa niin tämä voisi olla hiukan näiden hybridi.

Olen huomannut että tuttavapiiri, työkaverit ja suurin osa tapaamistani ihmisistä elää hyvin pitkälti 'ei huolta huomisesta' mentaliteetilla ja asioiden ostaminen (lähinnä tässä tapauksessa kulutushyödykkeiden) lainarahalla katsotaan normaaliksi. Autoja ostellaan rahoituksella jne.
Itse pyrin välttämään luottokortti ostoksia kynsin ja hampain, ja käytän kortista lähinnä debit-puolta. Tunnen olevani ehkä positiivisella tavalla 'erikoinen' nyky-yhteiskunnassa. Muutenkaan en osta juuri mitään muuta kuin tarpeeseen. Pääosan 'ylimääräisistä' rahoistani laitan sijoituksiin. Lisäksi menee hiukan Bank Norwegianin säästötilille josta sitten nostetaan esim. remonttia tai akuuttia tarvetta varten. Onko kaltaisiani muita?

Oikeastaan ainoa mihin tulee 'kunnolla törsättyä' tasaisin väliajoin on matkailu, mutta matkailun koemme perheessä ns. sijoituksena omaan itseemme, emme niinkään tuhlauksena. Omaan tulotasoon nähden tulee silti vuositasolla säästettyä aika paljon.

Lisäksi tulee ihan vain yleisestä mielenkiinnosta etsittyä ns. 'säästökohteita' arjesta. Esim. tänään käytiin avaamassa tilit s-pankkiin ja otettiin debit-kortit, siellä visa-kortit on maksuttomia ja saa maksutapaedun. Muilla pankeilla nämä kortit maksavat. Säästöä kahdella kortilla suunnilleen 80€ vuodessa. Vanhan pankin kortit lopetetaan ja luottokortiksi ajatelimme ottaa Bank Norwegianin kortin, joka sekin toimii vain hätävarana. Luottoa tuntuu tarviivan lähinnä vain matkoilla.

Eli ketjun tarkoitus olisi kuulla minkälaisia muuveja te olette tehneet (jos olette), pikku säästöjen tekemiseksi vähällä vaivalla?
Lisäksi mistä johtuu suomalaisten yleinen kädestä suuhun eläminen? Miksi asioita ostetaan lainalla? Mihin on kadonnut maalaisjärjellä ajattelu (jos minulla ei ole tilillä rahaa = minulla ei ole siihen varaa) ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Kyllä sen itse kukainen oppii viimeistään sitten jos tulotaso romahtaa yllättävästi. Itsellä ollut tapana ihan raakasti säästää semmoinen pahan päivän pompsi rahaa säästötilille jolla elelee silloisella tulotasolla puolisen vuotta suuremmin kuluja karsimatta. En itsekään ymmärrä näitä jotka hymyssä suin laittaa koko tilin haisemaan niin että tilin saldo on alle satanen ennen seuraavaa palkkapäivää. Näitä tuntuu riittävän, itseani ahdistaisi ajatuskin jos ei ole seuraavan ~puolen vuoden toimeentulo turvattuna.

Muutaman kerran on tullut säästetyt rahat tarpeeseen itsellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Kannattaa käyttää tuota Norwegianin korttia kaikkien ostosten maksamiseen, isojen ja pienten. Se kerryttää lentorahaa, jolle on varmasti käyttöä kun tykkäät matkustelusta. Itselleni tuli ensimmäisen käyttövuoden aikana sinne liki 200 euron edestä pisteitä.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Kannattaa käyttää tuota Norwegianin korttia kaikkien ostosten maksamiseen, isojen ja pienten. Se kerryttää lentorahaa, jolle on varmasti käyttöä kun tykkäät matkustelusta. Itselleni tuli ensimmäisen käyttövuoden aikana sinne liki 200 euron edestä pisteitä.
Paljonko suunnilleen höyläät kuukaudessa? Kuulostaa ihan hyvältä. Tuossahan on myös ilmainen matkavakuutus, mutta voisin kuvitella että on aika suppea. Tuskin on voimassa yli 4km korkeuksissa tai snorklauksissa yms... täytyy tutkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Paljonko suunnilleen höyläät kuukaudessa? Kuulostaa ihan hyvältä.
1% kaikista ostoista kertyy lentopisteiksi, eli tonnin ostoilla saat about kympin arvosta lentopisteitä. Mulla vaihteli kuukausittaiset laskut n. 500-2600 euron välillä. Jonkun ”alkupääoman” noita pisteitä sai heti alkuun, joten ihan kaikkia pisteitä en pelkillä omilla ostoilla kerryttänyt, mutta arvioisin että keskimääräinen kuukausivingutus on minulla noin tonnin pintaan. Jotkut yksittäiset isommat kortilla maksetut hankinnat sitten ovat nostaneet kokonaispistemäärää hiukan.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
69
Hyvä aihe! Olen miettinyt samoja asioita. Oma suhtautuminen rahaan on nykyään hyvin samankaltainen kuin sinulla. Tulotaso on kylläkin yleisesti ottaen ollut pieni ja viime vuosina elämään on kuulunut monta eri jaksoa työtä, työttömyyttä ja opiskelua. Säästetyt ja sijoitetut rahat päätyy monesti tiukkoina hetkinä käyttöön, mutta eipähän ole tarvinnut kynsiä syödä elääkseen.

Matkustanut en tosin ole Suomen ulkopuolella sen jälkeen kun jälkikasvua sain, mutta eiköhän sitä aikaa ole sittenkin kun on paremmat tulot ja vähemmän vastuuta.

Omat säästöni ovat päätyneet Seligsonin passiivisiin indeksirahastoihin ja Bank Norwegianiin. Pankkitilit on tarkoitus siirtää S-Pankkiin kun pankkipalveluistakin alkoi iän myötä maksut juoksemaan OP:ssa.

Olen miettinyt kumpi on elämänlaadun kannalta parempi; elää velaksi veitsenterällä (tarkoittaen että saa velkansa kuitenkin hoidetuksi) vai säästäen, pihistellen ja mahdollisesti vanhoilla päivillä nautiskellen korkoa korolle ilmiöstä. Siinäkin on vain riskiä. Onko säästäminen jäänyt silloin niin rutiiniksi ettei osaa rahojaan käyttää ja olenko enää hengissäkään silloin?

Pari ystävääni on joskus ihmetellyt ja naureskellut, kun autonvaihtoa suunnitellessani olen miettinyt eri vaihtoehtojen ajoneuvoverojen määrää ja pysytellyt parin tonnin hintaluokassa. Autonhan saa velaksikin niin miksi ajaa parin tonnin pommilla.. Meitä on niin moneen junaan. Kumpi lopulta elää "mukavemman" elämän, säästäjä vai velaksi elävä mutta maksukykyisenä pysyvä? En oikein tiedä. Säästäminen on aina vaikuttanut varmemmalta vaihtoehdolta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Täältä ilmottautuu yksi "nuuka", joka on myös ihmetellyt ihmisten rahankäyttöä jo kauan. Itse en osta lainarahalla muuta kuin asumuksen, ja maata. Autokin mitoitetaan sen mukaan, kuinka paljon tilillä on käteistä. Nyt onkin kertynyt pahan päivän varalle sen verran, että pitäis ruveta harkitsemaan sijoituksia, mutta ajatuskin jo pelottaa, kun en tiedä sijoitushommista mitään.

Tulee tästä lähiajalta loistava esimerkki tuttujen taloudesta..Meille uusittiin sohvakalusto, ja vaimon kaveri innostui ostamaan vanhat sohvat. Hinta sohvilla olis ollut 400e, mutta ei kuulemma ollutkaan rahaa, ja vanhemmatkaan eivät luvanneet lainata :facepalm:
Kyse on kuitenkin avioparista iältään 35v, jotka molemmat käy töissä, mutta rahaa ei ole laittaa muutamaa satasta sohviin, en voi tajuta mihin nekin rahansa laittavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Itse olen ottanut ohjenuoraksi "nauttia elämästä budjetilla", eli toisin sanoen en vedä nuukailua älyttömyyksiin ja haluan myös nauttia varallisuudesta, mutta toisaalta yritän välttää aivan turhaa rahan haaskaamista ja pyrin etsimään paras hinta-laatusuhdetta.

Esimerkkejä:
- Kavereiden kanssa juon mielummin omia juomia kotona / kavereiden mestoilla kun lähden baariin ja maksan ylihintaisista drinkeistä. Tai sitten tarpeeksi hyvät alut baariin mennessä.

- Juon kahvit kotona, jätän starbucksit sun muut suosiolla muille

- Matkustelen paljon, mutta yövyn hostelleissa ja lennän halpalentoyhtiöillä

- Ostan merkkivaatteita, mutta ainoastaan alennusmyynneistä

- Omistan ja ajan autolla, mutta mahdollisimman halvalla (ostohinta + ylläpito) sellaisella

- Asun mukavassa kämpässä hyvällä paikalla, mutta kämppiksen kanssa

- Ostan kerran 3-4v välein keskivertoa paremman älypuhelimen, jota on mukava käyttää arjessa, saati että pihistelisin halvimmalla budjettimallilla.

Sellaisiin asioihin joita oikeasti käytän ja jotka ovat minulle tarpeellisia en pihistele. Esim kuulokkeista olen valmis maksamaan vähän enemmän koska vähintään pari tuntia joka päivä päässä, myös esim tietokone ja toimistotuoli. Olen myös valmis maksamaan elämyksistä joista oikeasti nautin, kuten festarilipuista.
 
Viimeksi muokattu:
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Eiköhän auton ostaminen lainalla oo ihan perus juttu? Harva jaksaa säästää 15k että saa auton ostaa 6v päästä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Muistelen että joku pankki oli tutkituttanut tuota säästäminen vs velaksi ja siinä oli tultu siihen tulokseen että monelle ihmiselle se velan maksaminen oli helpompaa (koska periaatteessa pakko maksaa) kuin säästäminen (joka vaatii enemmän sitoutumista).
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Säästän ja sijoitan. Matkustan pari kertaa vuodessa, pyrin toki aina siihen, että se on taloudelliset realiteetit huomioivaa puuhaa. Työn puolesta tulee myös nähtyä erikoisia mestoja ja tapahtumia kotimaassa, niin osa virikkeistä tulee jo ihan sitä kautta. Vapaalla en mieti rahaa juuri yhtään, jos olen ystävien kanssa syömässä tai muualla - kuluerät ovat kuitenkin niin pieniä vuositasolla ja yhteinen aika harvinaista.

Omasta arkitaloudestani huolehdin kirjanpitäjämäisesti, eli excel papattaa ja joka kuukaudelle on alku- ja loppukassa, sekä tiettyä tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Mun on myös vaikea ymmärtää sitä, että on ihmisiä, jotka eivät toimi matemaattis-loogisesti ja aikuisiällä talous sakkaa välittömästi, jos tarvitsee johonkin satasia. Nuorempana vedin kyllä kädestä suuhun ja elämä oli muutenkin aika haipakkaa, kunnes tuli stoppi, että näin ei pysty enää jatkamaan tai mä tuhoan kaiken ympärilläni ja itseni.

Muuveja:
-Norwegianin kortin kautta arkikulutus -> lentoliput ilmaisia tai alennettuja bonuksilla
-Asuntolainan kilpailuttaminen uudestaan -> huomattava pienennys marginaaliin
-Kuljen tsygällä tai julkisilla
-Kaikki kama käytettynä mitä tarvitsee, jos mahdollista
-Mietin pitkään ennen minkään isomman ostamista, merkitsen kalenteriin ja katson mitä mieltä olen asiasta kuukauden kuluttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Muuveja:
-Norwegianin kortin kautta arkikulutus -> lentoliput ilmaisia tai alennettuja bonuksilla
-Asuntolainan kilpailuttaminen uudestaan -> huomattava pienennys marginaaliin
-Kuljen tsygällä tai julkisilla
-Kaikki kama käytettynä mitä tarvitsee, jos mahdollista
-Mietin pitkään ennen minkään isomman ostamista, merkitsen kalenteriin ja katson mitä mieltä olen asiasta kuukauden kuluttua
.
Nuo kaksi on itselläkin ne suurimmat vahvuudet ja heikkoudet. Monesti jos tulee halu että nyt pitäisi saada homma X niin isken stopin ja katon viikon päästä uudestaan. Yleensä siinä vaiheessa päähän on tullut jo ajatus että en kyllä tarvi mihinkään joten en osta.

Myös käytetty tavara kelpaa hyvin jos hinta ja kunto on kohillaan, tosin siellä tuleekin monesti tehtyä ne typerimmät heräteostokset kun on aina se että tarjous ei toistu (uutta tavaraahan saa kaupasta aina mutta hyvää käytettyä halvalla harvoin) ja "noin alhaiseen" hintaan sen joku muu nappaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
192
Tähän päivään mennessä ei ole tullut otettua muita lainoja kuin asuntolaina. Luottokortilla en ole ostellut kuin matkoilla pakon edestä, ja tilillä on ollut aina enemmän rahaa kuin luottokortilla velkaa. Suvulta/vanhemmilta en ole saanut käytännössä minkään vertaa omaisuutta, mutta onneksi sain pihin kotikasvatuksen. Toisaalta isä aina opetti, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, joten satsaan mielelläni laatuun.

Kun pakotan itseni säästämään osamaksujen ja velaksi elämisen sijasta, paljon turhaa jää ostamatta, ja paljon rahaa säästyy kun ei tule luottojen kustannuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Itse olen ottanut ohjenuoraksi "nauttia elämästä budjetilla", eli toisin sanoen en vedä nuukailua älyttömyyksiin ja haluan myös nauttia varallisuudesta, mutta toisaalta yritän välttää aivan turhaa rahan haaskaamista ja pyrin etsimään paras hinta-laatusuhdetta.

Esimerkkejä:
- Kavereiden kanssa juon mielummin omia juomia kotona / kavereiden mestoilla kun lähden baariin ja maksan ylihintaisista drinkeistä. Tai sitten tarpeeksi hyvät alut baariin mennessä.

- Juon kahvit kotona, jätän starbucksit sun muut suosiolla muille

- Matkustelen paljon, mutta yövyn hostelleissa ja lennän halpalentoyhtiöillä

- Ostan merkkivaatteita, mutta ainoastaan alennusmyynneistä

- Omistan ja ajan autolla, mutta mahdollisimman halvalla (ostohinta + ylläpito) sellaisella

- Asun mukavassa kämpässä hyvällä paikalla, mutta kämppiksen kanssa

- Ostan kerran 3-4v välein keskivertoa paremman älypuhelimen, jota on mukava käyttää arjessa, saati että pihistelisin halvimmalla budjettimallilla.

Sellaisiin asioihin joita oikeasti käytän ja jotka ovat minulle tarpeellisia en pihistele. Esim kuulokkeista olen valmis maksamaan vähän enemmän koska vähintään pari tuntia joka päivä päässä, myös esim tietokone ja toimistotuoli. Olen myös valmis maksamaan elämyksistä joista oikeasti nautin, kuten festarilipuista.
Sama homma täällä. Kaikki turhanpäiväinen rahan kulutus on minimissä. En tilaa lehtiä, en käy kahviloissa ei ole mitään kk maksullisia palveluita, tosin tässä auttaa että puhelin ym jutut on työn puolesta. En omista tietokonetta, tabia enkä puhelinta vaan käytän vaan töistä saatavia.

Auto on halpa kaikilla mittareilla katsottuna ja kaikki kulut saa katettua helposti km korvauksilla ja yli jää niin että saa seuraavan auton hankittua helposti.

Matkustan paljon, mutta katson matkat lentodiilit sivuilta halvalla, tässä tosin auttaa että yleensä ei ole väliä koska lomani pidän niin voin tarttua halpoihin lähtöihin ajankohdasta riippumatta ja toisaalta tulee työn puolesta matkusteltua myös paljon ja saatua usein päivä tai pari vapaa aikaa matkoilla.

Alkoholia en juuri käytä, niin siinäkin säästää, mutta tämä lähinnä kun tulee usein huono olo jo paristakin kaljasta niin ei tee muutenkaan mieli.

Hyviä laadukkaita vaatteita saa ulkomailta monesti hyvin edullisesti ja hankin yleensä vain merkkivaatteita, mutta jostain outleteista ym.

Tarkoitus on ettei jää mistään paitsi, mutta pääsisi kuitenkin mahdollisimman pienillä kuluilla. Hyvänä puolena että rahaa jää säästöön, joten jos joskus oikeasti jotain haluaa niin sen voi hankkia.

Asuntolainaa on, mutta vain siksi että omille rahoille saa muualta parempaa tuottoa kun tuosta joutuu maksamaan, joten tienaan lainalla rahaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
20
Itse olen ottanut ohjenuoraksi "nauttia elämästä budjetilla", eli toisin sanoen en vedä nuukailua älyttömyyksiin ja haluan myös nauttia varallisuudesta, mutta toisaalta yritän välttää aivan turhaa rahan haaskaamista ja pyrin etsimään paras hinta-laatusuhdetta.

Esimerkkejä:
- Kavereiden kanssa juon mielummin omia juomia kotona / kavereiden mestoilla kun lähden baariin ja maksan ylihintaisista drinkeistä. Tai sitten tarpeeksi hyvät alut baariin mennessä.

- Juon kahvit kotona, jätän starbucksit sun muut suosiolla muille

- Matkustelen paljon, mutta yövyn hostelleissa ja lennän halpalentoyhtiöillä

- Ostan merkkivaatteita, mutta ainoastaan alennusmyynneistä

- Omistan ja ajan autolla, mutta mahdollisimman halvalla (ostohinta + ylläpito) sellaisella

- Asun mukavassa kämpässä hyvällä paikalla, mutta kämppiksen kanssa

- Ostan kerran 3-4v välein keskivertoa paremman älypuhelimen, jota on mukava käyttää arjessa, saati että pihistelisin halvimmalla budjettimallilla.

Sellaisiin asioihin joita oikeasti käytän ja jotka ovat minulle tarpeellisia en pihistele. Esim kuulokkeista olen valmis maksamaan vähän enemmän koska vähintään pari tuntia joka päivä päässä, myös esim tietokone ja toimistotuoli. Olen myös valmis maksamaan elämyksistä joista oikeasti nautin, kuten festarilipuista.
Tässäpä hyvä listaus!

Kulutushysteriaa on hauska katsella ja monesti tuleekin mietittyä monenko elämäntyyli perustuu pelkästään velkarahaan ja huonoon lainaan. Esim. Cityconin kauppakeskuksessa on kiva astella kun kiinteistömassa tuottaa itselle osinkovirtaa neljästi vuodessa ja samalla porukan kulutusjuhlat näyttävät vain kiihtyvän.

Jotain tälläistä voisi itselle olla budjetissa pysyminen:

- Oman talouden seuranta Excelissä.
- Baarikäynnit minimiin, kaljat terassilla pari kertaa vuoteen ja firman pippaloissa yleensä saa ihan sopivasti ilmaista viinaa
- Kahvit tosiaan kotona takeaway -kuppiin ja menoksi jos voidaan välttää aamulla ABC:n pahvikupin noutaminen
- Eväät töihin mukaan usein, lounaspaikoissa leimakortit laulamaan kun niillä saa lounaasta hyvin nopeasti -10 %. Työpaikkalounas on hyvä sosiaalinen tapahtuma työkavereiden kanssa ja sitä täytyy aika ajoin suosia!
- Vaatteet alennusmyynneistä ja laatua painottaen
- Sielu myyty S-ryhmälle. Debitillä maksellaan 0,5% maksutapaetua kartuttaen ja jos työmatkoja tehdään paljon menee bonuskertymä tankkausten myötä monesti perheessä 5,5% jolloin biitataan Lidlin hintataso. Kerätköön Big Dataansa rauhassa maksutapahtumistani. Bonarit laitetaan tuottamaan osakemarkkinoille :)
- Auto on heikon mahdollinen sijoitus. Harva tajuaa miten kallista kilometrin ajaminen oikeasti on. Huollot kilpailutetaan ja vältetään merkkikorjaamoita.
- Vakuutukset kilpailutetaan, Osuuspankin bonarit ovat ihan hyviä ja säilyvät muistaakseni 5-vuotta. Vakuutusmassa onkin hyvä aika ajoin siirtää muualle ja sitten takaisin bonareiden luokse.
- Omistusasunto pitkällä laina-ajalla. Hyvää lainaa kannattaa ottaa. Marginaali kannattaa kilpailuttaa ja 10h puhelinkeskustelulla pääsee laina-ajalla huomattaviin säästöihin
- Matkailu on kivaa ja se on hyvä tehdä kustannustehokkaasti

Tärkeimpänä ylijäämäisen talouden pyörittämisen motivaattorina toimii osakesijoittaminen. Ajallisesti hajauttaen pyritään hankkimaan jatkuvaa passivisten tulojen virtaa kasvavien osinkojen avulla, suositaan yhtiöitä joilla on mahdollisuus kasvaa kannattavasti ja kasvattaa osinkoa. Yhtiöihin perehtymällä tulee myös seurattua laajasti yhteiskunnan tapahtumia. Oman terveyden ja kunnon kannalta metsänhoitotyöt ovat sitten parasta ajankäyttöä myös rahallisesti ja kuntosalikorttia ei aina tarvitse uusia :)

Uutta rahaa jatkuvasti markkinoille laittamalla päästään aikatekijän myötä vahvasti kiinni korolle korkoa ilmiöön. Omassa sijoitusfilosofiassa osinkoja ei ole vielä lupa käyttää kulutukseen. Eli pyritään löytämään houkuttelevasti hinnoiteltuja yhtiöitä (esim. tunnareilla p/e, p/b, p/s, osinkotuotto) ja 1. sijoitetaan palkkatuloista uutta rahaa markkinoille 2. sijoitetaan osingot takaisin markkinoille 3. oletetaan yhtiön kasvattavan osinkoa vuosittain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Itselläni on viimeisen parin vuoden aikana tulotaso noussut varsin merkittävästi ja samalla on tullut aktivoiduttua enemmän säästämisessä. Pyrin pitämään noin 3kk nettopalkan täysin likvidinä ja vastaavasti pitkäaikaissijoittamaan noin puolet nettopalkasta (tällä hetkellä vähän alle puolet eli 1500e/kk). Pohjimmiltaan katson säästämistä siitä näkökulmasta ettei valtiolta ole luvassa senttiäkään eläkettä 35 vuoden päästä.

Nämä nyt äkkiseltään tulee mieleen:
  • pyrin olemaan ostamatta asioita vain siksi että ne on hyvässä alennuksessa
  • laadukkaan tavaran ostaminen, jota ei tarvitse jatkuvasti olla uusimassa
  • pienikulutuksinen luotettava ja edullinen auto matalilla vero- ja vakuutusmaksuilla
  • kuljen työmatkat pyöräillen
  • vaatteiden shoppaaminen netistä
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Meikäläinen on aina ollut huono käyttämään rahaa, eli siis huono tuhlaamaan toisinsanoen. Koskaan ei ole laskuja tai vuokria maksamatta vaikka joskus tulot ovat olleet ihan pelkästään opintotuki + asumislisä ja porukoilta ei paljon herunut. Nykyään rahaa on ainakin vuoden nettotulojen verran ylimäärästä(osa rahastoituna). joten pahanpäivän varaa löytyy. Tietysti elintason noustessa rahan käyttö on ihan erilaista kuin aikanaan mutta edellenkään ei mitään järjettömiä ostoksia juuri tee. On sitä joskus käynyt mielessä käyttää esim. 20k autoon mutta monesti järki vie voiton. Edelleen kuljen julkisilla ja ajan polkupyörällä. Voisin sanoa itseäni huonoksi kuluttajaksi, kansantalous ei kiitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
546
Nuorenpana oli rahankäyttö hakusessa ja kun tuli kupru elämään niin ulosottomies tuli tutuksi.
Siintä selvittyä pistin rahankäytön uusiksi ja senttiäkään velkaa en ole sen jälkeen ottanut.
Aikoinaan kun maksoin uo miehelle sen 500€kk ja kun olin velat kuitannut niin jatkoin 500€ säästämistä omalle säästötilille.
Olin jossainvaiheessa saanut 6000€ säästettyä niin aloin hieman sijoittelemaan osakkeisin ja rahastoihin.
Luottotiedotkin palautuivat aikanaan.
Aikaa kun on kulunut ja työkin vaihtunut pariin otteeseen paremmin palkattuun niin kyllähän sitä jo pienet säästöt on ehtinyt kerryttää.
Ylimääräistä rahaa kun ei kulu dokaamiseen, velkojenmaksuun tai röökiin niin jää tilistä kyllä säästöönkin.
Nyt on käteisenä ihan nollakorolla n.20k ja joka kk. + rahastoihin/osakkeisiin/tilille/jalometalleihin.
Yksi stressi vähemmän kun ei tarvitse rahasta huolehtia kun tietää että pärjää muutaman vuoden vaikka työt loppuisikin, omasta tai työnantajan halusta.
Mitään en ole vuosiin ostanut luotolla vaan kaikki käteisellä, karsii hieman hulluinpia päähänpistoja kun se raha tosiaan lähtee sieltä säästöstä jos isompaa hommaa.
Mielessä on jollain aikavälillä omakotitalon ostaminen kehäkolmosen pohjoispuolelta ja käteisellä. sitä sitten remppailisi omanmaun mukaan pikkuhiljaa, ihan harrastuspohjalta.
Velattomana ei tarvitsisi stressata töistäkään niin massiivisesti.
Onhan se huikeata että ihan sormia (kortteja) napsauttamalla saisi hetkessä höylättyä 10 000€ luottokorttivelat.... :btooth:
Mutta kaikki voi elämässä tosiaan muuttua ja pidän kyllä ihan normaaliin elämänhallintaan kuuluvana että puskurirahat pitäisi kyllä jokaisella olla.
Tietysti elämäntilanteen mukaan, kyllä se säästäminen on erittäin haasteellista jos kaupankassalla duunissa ja Yh:na elää elämänsä.:sori:
Joku jos miettii asumista niin vuokralla olen asustellut ja aina se on ollut se mistä olen hieman tinkinyt että jää sitä rahaa säästöön.
Toisaalta elämä olisi kyllä mennyt eri reittejä jos olisin aikoinaan asettunut aloilleni ja velkapallon jalkaan....
3 muuttua paikkakunnalta toiseen töiden perässä 6v. aikana ei olisi niin helposti onnistunut. Mutta kulkurin levoton sielu ei yhdessä paikassa pitkään viihdy..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Entisellä naapurilla(mummo) oli ihmeellinen tapa ottaa automaatilta 20 euroa. Eihän se tietenkään riittänyt vaan sitten yleensä lainattiin viereiseltä naapurilta tai muilta naapureilta. Hyvin pian maksoi toki takaisin.
Oliko tuo sitten jonkinlainen säästökikka. Käsitin, että ennen vanhaan oltiin yhteisöllisempiä, että lainattiin naapurilta sokeria jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Itse olen allerginen lainoille. Nykyisessä korkotilanteessa tästä voisi hieman lipsua mutta vain siten että laina on vaihtoehto hankinnalle, ei välttämättömyys. Esim. jos nyt olisin ostamassa tuoreempaa autoa voisin ostaa sen helposti omin varoin mutta kun rahoitusta tarjotaan käytännössä ilmaiseksi niin miksipä ei...
 

snz

Liittynyt
09.10.2017
Viestejä
71
Itse en kykene kovin hyvin ymmärtämään tuota "laina-allergiaa". Näen lainan rahankäytön välineenä, kuten vaikkapa timpurin vasara. Kyse on täysin siitä, mitä työkalulla tekee eli miten sen lainarahan käyttää. En koe järkeväksi pyrkiä olemaan velaton. Taloudellisen huolettomuuden voi järjestää muutenkin.

Asuntolainaa on tullut makseltua jo vuosia ja maksuohjelma on mitoitettu melko hitaaksi. Miksi kiirehtisin takaisinmaksun kanssa, kun velkaraha ei maksa käytännössä juuri mitään. Olen toki varautunut tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä sitten kun korkotaso olennaisesti nousee.

Arjessa suosin itsekin debit-korttia, mutta suuret hankinnat teen credit-puolelta johtuen lähinnä sen tuomista lisäpalveluista. Luottokorttilasku hoituu kuitenkin poikkeuksetta kokonaisuudessaan kuukausittain, joten luottokuluja ei tule maksettua. Kuluttomia luottokortteja löytyy kaksi kappaletta redundanssin vuoksi.

Säästämistä harrastan kuukausittain indeksirahastojen ja satunnaisten osakeostojen muodossa kahden salkun taktiikalla. Toinen on pitkäjänteistä ja hyvin suunnitelmallista "fiksua" sijoittamista varten ja toinen salkku sitten enemmän tai vähemmän pelisalkku. Pelisalkkua pyörittelen lähinnä harrastusmielessä, enkä kuvittele lyöväni indeksi ainakaan pitkällä aikavälillä.

Ylipäätään rahankäytössä olen maltillinen, välillä kuitenkin mahdollisuuksista nauttien. Vältän säästämistä "väärässä paikassa" ja en jaksa stressata muutaman euron satunnaisista kuluista. Voisin säästää kuukausittain huomattavasti enemmän, mutta käytän ihan mielelläni rahaa silloin kun koen saavani siitä vaikkapa jonkun mukavan kokemuksen. Matkailuun tulee käytettyä rahaa pari kertaa vuodessa ja yleensä pyrin siihen, että lomalla voi keskittyä nauttimaan lomasta budjetin kyylämisen sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Vuosikausia elettiin kohtuullisen "tiukalla" kun haluttiin maksaa asuntolainaa. Näin sitten lähes 17 vuoden laina-ajan jälkeen kun asuntolaina on maksettu pois ei ole jäljellä kuin iso autolaina. Sitä maksellaan tonni kuussa. Tulot joita kertyy talouteen ~6K€/kk kulutetaan huolella :) eli kaikki hyödykkeet mitä haluaa tulee ostettua.Toki asuminen, autot 3kpl vie ison osan tuloista mutta paljon voisi säästää. Olemme ajatelleet nyt näiden vuosien säästämisen vuoksi että on aika elää välillä. Debitiltä maksetaan lähes kaikki, joskus creditin puolelta mutta joka kk pystyy helposti maksamaan kaiken mitä siellä on. Elämä on laiffii ja jos sattuisi kupsahtaan niin onpa ainakin yritetty elää. Säästöt lepää siis asunnossa ja jos katastrofi sattuu niin asunto ja kallein auto myyntiin.

Siis hyväksi säästökeinoksi olen havainnut sen asuntolainan katsos kun sitä on pakko maksaa kun sen ottaa. Osakeilla olen muutamia tuhansia onnistunut voittoa tekemään, mutta kun ei ole tavoitetta tällä hetkellä niin ei kiinnosta. Sitä paitsi jos meinaa paljon saada voittoja osakkeista pitää ottaa riskejä. Taas jo haluaa varmaa tuottoa rahat voivat joutua olemaan pitkään kiinni. No tähän varmaan tulee kohta täydellisiä sijoittus neuvoja, mutta näin minä asian näen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
123
Elämä on laiffii ja jos sattuisi kupsahtaan niin onpa ainakin yritetty elää.
Tämä ei nyt muuten ole vastaus viestiisi mutta poimin sieltä toteamuksen mihin törmää hyvin usein ”kädestä suuhun” -ihmisten kanssa jutellessa. Murehtivatko ihmiset oikeasti sitä että voisi jäädä rahaa tuhlaamatta jos nyt sattuisin kuolemaan? Kääreliinoissa ei ole taskuja mutta ei sinne hautaan saa kyllä muistojakaan mukaan. Eikä se paremmin harmitusta tuhlaamattomista rahoista.

Pari kaveria tätä argumenttiä käyttää jatkuvasti. Pelkäävät ilmeisesti että elämä jää elämättä jos ei paina tukka putkella jatkuvasti menemään. Tästä sitten seuraa se että ovat jatkuvasti perse auki. Noh, toisaalta eipä jää tosiaan kolikoita taskunpohjalle jos huomenna auton alle sattuu jäämään. Eikä kyllä ole kolikoita vaikka ei jäisikään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Meitä on moneen junaan mutta oma elämäni on mukavampaa kun tietää että pärjää ihan hyvin vaikka jäisi työttömäksi. Jos nyt kuolen nukkuessani ensiyönä niin ei minua harmita etten ole tuhlannut kaikkia rahojani johonkin krääsään. Tietysti joku ylenmääräinen pihistely kaikesta on tyhmää jos rahaa on, esim. kannattanee syödä terveellisesti vaikka maksaisi muutaman euron enemmän niin ehkä elääkin pidempään jne.

Ja toisaalta oman elämäni parhaat hetket eivät ole mitenkään liittyneet rahaan, ei ainakaan mihinkään isoihin summiin. Toki pääsääntöisesti johonkin matkoihin kavereiden kanssa, mutta ei se kokonaisuutena ole välttämättä yhtään parempaa viettää aikaa jossain 5 tähden luksushotellissa helikopterilla lennellen ja shampanjaa siemaillen kun olla kavereiden kanssa mökillä ja juoda pirkka kaljaa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Tähän vaikuttaa varmaan osittain se, että nykyisessä "hyvinvointivaltiossa" esim. pienituloisen pätkätyöläisen kannattaa pistää kaikki menemään. Miten niin? Koska toimeentulotuki asumisosineen (+harkinnanvaraisine) on pientä ansiopäivärahaa+yleistä asumistukea suurempi (saati sitten peruspäivärahaa+asumistukea), mutta sitä ei saa, jos säästöjä löytyy. Yhteiskunta siis "palkitsee" siitä, että olet elänyt suu säkkiä myöten.

Soininvaara, tuo vihreiden vanha järjen ääni, on asiasta muinoin kirjoitellut, ja käytännössä ei mikään ole muuttunut.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
Tänä vuonna saan tilini näyttämään +6000€, mikä on yli tavoitteeni ensimmäiseltä säästövuodelta. Töitä vaihtanut kaksi kertaa ja palkka noussut 1200€/kk ---> 3200€/kk.

Asuntolainaa olen käynyt pankissa kyselemässä, mutta taidamme odottaa sinne asti, että vaimokin pääsee opiskelemaan ja töihin. Siihen asti armotonta säästöä, bonusten kartuttamista rahastoon sekä halpaa Toyota kruisailya
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Tähän vaikuttaa varmaan osittain se, että nykyisessä "hyvinvointivaltiossa" esim. pienituloisen pätkätyöläisen kannattaa pistää kaikki menemään. Miten niin? Koska toimeentulotuki asumisosineen (+harkinnanvaraisine) on pientä ansiopäivärahaa+yleistä asumistukea suurempi (saati sitten peruspäivärahaa+asumistukea), mutta sitä ei saa, jos säästöjä löytyy. Yhteiskunta siis "palkitsee" siitä, että olet elänyt suu säkkiä myöten.

Soininvaara, tuo vihreiden vanha järjen ääni, on asiasta muinoin kirjoitellut, ja käytännössä ei mikään ole muuttunut.
No tämä on kyllä totta, jos ei oikein ole kunnon työtä eikä säästöjä niin ei niitä välttämättä kannata kerätäkkään, joudut ne rahat kuitenkin käyttämään ennenkuin saat toimeentulotukea. Tämä tietysti pätee vain pätkätyöläisiin tai niihin joilla muuten on kovin pieni palkka.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
259
Itselläni on katkeamatonta työhistoriaa takana 13v ja nyt olen ensimmäistä kertaa (vapaaehtoisesti) pidemmän pätkän tilanteessa jossa käteen jää vain n. 40% norminettotuloista.

Ainakin nyt alkuun tuntuu, että on itselle todella hyvä tilaisuus opetella hieman nuukempaa elämää ja toivottavasti näillä opeilla voi sitten jatkaa tulojen normalisoiduttua.

Ainut laina on asuntolaina, mutta eipä ole säästöjäkään mainittavasti päässyt kertymään.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
No tämä on kyllä totta, jos ei oikein ole kunnon työtä eikä säästöjä niin ei niitä välttämättä kannata kerätäkkään, joudut ne rahat kuitenkin käyttämään ennenkuin saat toimeentulotukea. Tämä tietysti pätee vain pätkätyöläisiin tai niihin joilla muuten on kovin pieni palkka.
Toisaalta ei mahdu kyllä meikäläisen pääkoppaan että eikö ns. 'vähävaraisen' nimenomaan kannattaisi säästää pahanpäivän varalle, jolloin sossunluukulla ei välttämättä heti ensimmäisenä olla. Sehän on yhteiskunnan viimeinen oljenkorsi - kelat yms. ei vie omaisuutta kuitenkaan... Samalla pienituloiset pelaa eniten lottoa kun halutaan vaurastua, mutta itse ei olla valmiita tekemään asialle mitään?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Toisaalta ei mahdu kyllä meikäläisen pääkoppaan että eikö ns. 'vähävaraisen' nimenomaan kannattaisi säästää pahanpäivän varalle, jolloin sossunluukulla ei välttämättä heti ensimmäisenä olla. Sehän on yhteiskunnan viimeinen oljenkorsi - kelat yms. ei vie omaisuutta kuitenkaan... Samalla pienituloiset pelaa eniten lottoa kun halutaan vaurastua, mutta itse ei olla valmiita tekemään asialle mitään?
Tuollaisessa tilanteessa voi säästää rahaa tavoilla jotka peittävät säästöjen näkyvyyden Kelalta - vaikka sitten Bitcoiniin tai muihin vastaaviin instrumentteihin.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Tuollaisessa tilanteessa voi säästää rahaa tavoilla jotka peittävät säästöjen näkyvyyden Kelalta - vaikka sitten Bitcoiniin tai muihin vastaaviin instrumentteihin.
Eihän Kelaa kiinnosta vaikka olisi ihan näkyviäkin säästöjä - jos pitkäaikais-säästää kasvuosuuksiin, niin eihän ne niihin kajoa? Näkyvät verotiedoissa mutta eivät ole tuloa.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Eihän Kelaa kiinnosta vaikka olisi ihan näkyviäkin säästöjä - jos pitkäaikais-säästää kasvuosuuksiin, niin eihän ne niihin kajoa? Näkyvät verotiedoissa mutta eivät ole tuloa.
Itsekään en tästä suoraan sanottuna ole kovin hyvin perillä, mutta tällainen ainakin tuli vastaan Mitä on myytävä ennen kuin Kela antaa toimeentulotukea? Mahdollisesti ainakin auto

Täytyykö toimeentulotuen hakijan myydä mahdolliset osakkeensa?
Osakkeet, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja varat säästötilillä huomioidaan toimeentulotukihakemuksessa varoina.

– Ne ovat helposti realisoitavia, rahaksi muutettavia, Valkonen luonnehtii.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Itsekään en tästä suoraan sanottuna ole kovin hyvin perillä, mutta tällainen ainakin tuli vastaan Mitä on myytävä ennen kuin Kela antaa toimeentulotukea? Mahdollisesti ainakin auto
Toimeentulotuki on nimenomaan yhteyskunnan viimeinen oljenkorsi ja jos sitä joutuu hakemaan niin kaikki pitää myydä. Tarkoitin mahdollisia peruspäivärahoja ja Kelan työmarkkinatukea jonka saamiseen rahastojen kasvuosuuksien ei pitäisi vaikuttaa. Eli säästämisestä ei rangaista kuin vasta sitten kun oikeasti ei ole muita oljenkorsia.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Toimeentulotuki on nimenomaan yhteyskunnan viimeinen oljenkorsi ja jos sitä joutuu hakemaan niin kaikki pitää myydä. Tarkoitin mahdollisia peruspäivärahoja ja Kelan työmarkkinatukea jonka saamiseen rahastojen kasvuosuuksien ei pitäisi vaikuttaa. Eli säästämisestä ei rangaista kuin vasta sitten kun oikeasti ei ole muita oljenkorsia.
Selvä homma, kiitos selvennyksestä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Asuntolaina ja silloin tällöin pieni laina autoon (3-4v välein auton vaihdon yhteydessä) ovat ainoita lainoja. Säästöön menee n. 10% tuloista/kk, riippuen kuukaudesta. Parin kuukauden palkan verran puskuria hätävarana jos sattuu esimerkiksi pyykinpesukone rikkoutumaan niin voi samantien hakea uuden tilalle. Jos tulee extraa/bonuksia niin säästöön menee enemmän, tehdään pakollisia hankintoja(esim autoon uudet kumit) tai kuitataan auton loppulaina. Luottokorttia tulee käytettyä, mutta vain pakollisissa tilanteissa (netflix, nettitilaukset) ja ne tuleekin kuitattua samantien pois ettei ehdi edes luottokortista laskua tulemaan. Autolaina pyritty pitämään mahdollisimman edullisena, eli tarkkaan syynännyt tarjouksista piilokulut jne että todellinen vuosikorko on mahdollisimman pieni. Viimeaikoina ollut esimerkiksi paljon todella pienellä korolla, jopa 0 korolla olevia autolainojakin liikkeissä. Autoilu on oikeastaan se ainoa paikka johon itsellä menee rahaa enemmän kuin oikeasti olisi tarvetta, tai siis vähemmälläkin pärjäisi. Tätä olen perustellut itselleni sillä, että tulee istuttua auton penkillä sen verran paljon (vuodessa n. 25tkm) niin panostan ajomukavuuteen, turvallisuuteen ja mielenrauhaan.

Maltillisia päivityksiä elektroniikkaan tulee tehtyä, mutta pyrin kuitenkin ottamaan sitä "vähän parempaa" kun päivitän jotta käyttöikä olisi pitempi. Esimerkiksi TV, tietokone ja kotihifi on ostettu 2010-2012 välisenä aikana, tietokoneeseen päivitin ssd:tä ja uudemman näyttiksen jossain välissä että sai jatkettua käyttöikää. TV:n päivitystä olen miettinyt, mutta vanhakin toimii ja appletv:llä sai uutta eloa älyominaisuuksiin niin en näe tarvetta päivitykselle vielä. Kotihifissäkään ei ole mullistavaa tullut että ostohousuja kannattaisi jalkoihin kiskoa. :) En ole koskaan ymmärtänyt kulutuselektroniikan ostoa osamaksuilla/lainalla. Ruuasta en tingi, ostan maun mukaan ruokia, esimerkiksi jauhelihassa suosin naudan paistijauhelihaa ja jätän ne halvimmat sikanaudat hyllyyn. Jos tulotasoon tulee notkahduksia niin on helppoja paikkoja leikata kuluja, esimerkiksi siirtymällä työpaikan lounasravintolasta/ulkona syömisestä omiin eväisiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Mielenkiintoinen aihe jota tulee usein pohdittua. Hyviä pointteja monelta kirjoittajalta.

Itse olen ottanut ohjenuoraksi "nauttia elämästä budjetilla", eli toisin sanoen en vedä nuukailua älyttömyyksiin ja haluan myös nauttia varallisuudesta, mutta toisaalta yritän välttää aivan turhaa rahan haaskaamista ja pyrin etsimään paras hinta-laatusuhdetta.

Sellaisiin asioihin joita oikeasti käytän ja jotka ovat minulle tarpeellisia en pihistele. Esim kuulokkeista olen valmis maksamaan vähän enemmän koska vähintään pari tuntia joka päivä päässä, myös esim tietokone ja toimistotuoli.
Tuossa aikalailla ohjenuora jonka mukaan itsekin elän. Muutin tuossa puolitoista vuotta sitten ja rahaa on kyllä kulunut todella paljon ostoksiin, mutta toisaalta ne on parantaneet asumis mukavuutta huomattavasti ja helpottanut päivittäistä elämää.

- Ostan osan tavaroista käytettynä. Yleensä sellaiset missä arvo putoaa nopeasti ja on kalliita. Tyyliin tuolit tai puhelimet. Esimerkiksi ostin 2kk vanhan Oneplus 3t 300€:llä kun uutena oli paketti maksanut 550€ suojakuorineen. Tässä oli vielä muovitkin päällä.

- Minulla ei ole autoa. Minulla on kaksi pyörää joista toisella käyn kaupassa mihin on noin 2km ja toisella käyn töissä. Vielä melkein 7v aikana ei koskaan ole ollut sellaista säätä ettei pyörällä olisi päässyt töihin joskin työmatkani ei montaa kilometriä ole. Viime talvena yhtenä yönä oli tullut niin paljon lunta ettei teitä ollut aurattu niin pyörällä ei voinut ajaa edes autotiellä kunnolla, mutta silloinkin pyörä nopeutti matkaa enemmän kuin hidasti. Porukoilla yms. on auto jota tarvittaessa olen lainaillut.

- Osamaksulla tmv. voin ostaa vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että se on täysin koroton ja kuluton. Näin ostin esim. tempurin sänkyni. Maksanko 2500€ nyt vai 70€ kuukaudessa seuraavan 3 vuotta niin mielestäni jälkimmäinen oli järkevämpi, koska ylimääräiset voi sijoittaa.

- Vaatteista pyrin ostamaan laadukkaita, mutta eipä oikeastaan mitään merkkivaatteita minulta löydy. Sportsdirectin halvimmasta päästä on tullut osteltua hupparit yms. mutta mielestäni ne on ollut laadukkaita ja halpoja. Samoin tuli viime viikolla uusittua kaikki T paidat Fruit of the loom super premium paidoilla jotka maksoivat 4.50€ kpl mutta vaikuttavat erittäin hyviltä.

- Asuntolainan kilpailutus on melko kannattavaa. Esim. ite saan OP:lta bonuksia niin paljon, että maksan niillä kaikki vakuutukset.

- Tietokone, kännykkä, netti jne. verovähennyksiin vaikkei pääomatuloja olisikaan johtuen siitä, että ne on rahastoissa jotka sijoittavat osingot uudelleen. Luultavasti siirryn rahasto sijoittajaksi pientä pottia lukuunottamatta kun osakesijoitukseni on olleet erittäin huonosti tuottavia kun taas rahastot on tuottanut hyvin. Yksi tapa olisi myös ostaa hyvin osinkio jakavia osakkeita jotta saisi enemmän vähennyksiä tehtyä.

- Olen ilmeisesti siinä mielessä poikkeus, että en tykkää matkustella joten siihen ei mene rahaa. Festareilla tmv. en myöskään ole ikinä käynyt kun en tykkää live musiikista. Enemmin panostan kämppääni jotta siellä on mahdollisimman mukava olla.

- Luottokorttia en edes omista. Tempurin sängystä tulleen leikkelin heti pieniin palasiin.

Tämä ei nyt muuten ole vastaus viestiisi mutta poimin sieltä toteamuksen mihin törmää hyvin usein ”kädestä suuhun” -ihmisten kanssa jutellessa. Murehtivatko ihmiset oikeasti sitä että voisi jäädä rahaa tuhlaamatta jos nyt sattuisin kuolemaan? Kääreliinoissa ei ole taskuja mutta ei sinne hautaan saa kyllä muistojakaan mukaan. Eikä se paremmin harmitusta tuhlaamattomista rahoista.
Tämä on sellainen lause mitä itsekin usein mietin. Jos vaikkapa mietin käytänkö 1000€ ulkomaan matkaan mikä kestää viikon vai ostanko samalla summalla jonkun tavaran niin ennemmin ostan tavaran joka on ja pysyy käytössä pitkään ja mahdollisesti myydessä tulee vielä osa takaisin.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
- Luottokorttia en edes omista. Tempurin sängystä tulleen leikkelin heti pieniin palasiin.
Luottokorttien periaatteellinen vastustaminen noin lähtökohtaisesti ei ole järkevää. Monet nettiostokset, etenkin ulkoimailta tehdyt sellaiset, on perusteltua maksaa luottokortilla koska tällöin luottokorttiyhtiö kantaa kusetuksen riskin. Kunhan vaan aina kuittaa koko luottokorttilaskun kerralla niin ei joudu korkojen kanssa tekemisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Luottokorttien periaatteellinen vastustaminen noin lähtökohtaisesti ei ole järkevää. Monet nettiostokset, etenkin ulkoimailta tehdyt sellaiset, on perusteltua maksaa luottokortilla koska tällöin luottokorttiyhtiö kantaa kusetuksen riskin. Kunhan vaan aina kuittaa koko luottokorttilaskun kerralla niin ei joudu korkojen kanssa tekemisiin.
Juurikin niin. Plus että luottokorttien korkokin on yleensä niin naurettava että tuskin kukaan menee vararikkoon vaikka sen 200e luottokorttiostoksesta joutuisi koronkin maksamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Luottokorttien periaatteellinen vastustaminen noin lähtökohtaisesti ei ole järkevää. Monet nettiostokset, etenkin ulkoimailta tehdyt sellaiset, on perusteltua maksaa luottokortilla koska tällöin luottokorttiyhtiö kantaa kusetuksen riskin. Kunhan vaan aina kuittaa koko luottokorttilaskun kerralla niin ei joudu korkojen kanssa tekemisiin.
Itellä ei ole luottokorttia lähinnä sitä varten ettei tarvitse kortilla maksulla valita credit vai debit. Paypallin kautta tulee aina maksettua ulkomailta tilatessa.

Juurikin niin. Plus että luottokorttien korkokin on yleensä niin naurettava että tuskin kukaan menee vararikkoon vaikka sen 200e luottokorttiostoksesta joutuisi koronkin maksamaan.
Tuo korko vaan on turhin asia mistä käytännössä voi mitään maksaa. Sama kuin lahjoittaisin rahaa pankkiin kun pystyn suoraan kortillakin maksamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Muutenkin outoa että vieläkin ihmisillä on joku kumma käsitys että luottokortilla ostaminen on yhtäkuin velkaa niin paljon kun kortti antaa myöten. Vaikka voi ihan hyvin maksaa luotolla ja kun lasku tulee maksaa sen suoraan pois.
Ja tosiaan nettiostokset on tuhat kertaa turvallisempia kun ostaa luotolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Luottokorttien periaatteellinen vastustaminen noin lähtökohtaisesti ei ole järkevää. Monet nettiostokset, etenkin ulkoimailta tehdyt sellaiset, on perusteltua maksaa luottokortilla koska tällöin luottokorttiyhtiö kantaa kusetuksen riskin. Kunhan vaan aina kuittaa koko luottokorttilaskun kerralla niin ei joudu korkojen kanssa tekemisiin.
Tämän lisäksi myös perinteinen syy omistaa luottokortti on sen tarve matkustellessa, hotelleissa ja autovuokraamoissa yms. Toisaalta, usein tuntuu olevan niin, että luottokorttia omistamattomat eivät matkustelusta juurikaan edes välitä :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Muutenkin outoa että vieläkin ihmisillä on joku kumma käsitys että luottokortilla ostaminen on yhtäkuin velkaa niin paljon kun kortti antaa myöten. Vaikka voi ihan hyvin maksaa luotolla ja kun lasku tulee maksaa sen suoraan pois.
Ja tosiaan nettiostokset on tuhat kertaa turvallisempia kun ostaa luotolla.
Totta tuokin. Itseasiassa ite en edes tiennyt tuon luottokortin hyödyistä ennen anttilan konkurssia ja siihen liittyvää keskustelua. Ite olen vuosia tilannut lähes kaiken netistä ilman joskin paypallin kautta maksan lähes aina kun pystyy ja sieltä olen aina ongelma tilanteissa saanut kaiken takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Totta tuokin. Itseasiassa ite en edes tiennyt tuon luottokortin hyödyistä ennen anttilan konkurssia ja siihen liittyvää keskustelua. Ite olen vuosia tilannut lähes kaiken netistä ilman joskin paypallin kautta maksan lähes aina kun pystyy ja sieltä olen aina ongelma tilanteissa saanut kaiken takaisin.
Itte olen linkittäny luottokorttini PayPaliin joten maksan luottokortilla, mutta maksun välittäjänä PayPal. Näin korttinumero ei mene kolmansille osapuolille. Ja saa vielä tuplaturvan kun voi pyytää PayPalia ratkomaan riidat tai sitten Luottokuntaa. Luottokunnan kanssa vaan satakertaa helmpompaa kun kaiken voi tehdä suomeksi.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Visa DEBIT antaa täysin samat ostosuojat kuin se credit korttikin. Korttiyhtiöt ovat onnistuneet ovelasti luomaan mielikuvan että debit on huonompi kuin credit... mistäköhän voisi johtua... ;)

Ainoa ero on että toisessa maksat omilla rahoillasi, ja toisella jonkun muun rahoilla. Pointti luottokorttien vastustamisessa ainakin itsellä on se, että olen nähnyt että turhan moni ei niitä osaa käyttää. Suurin osa luottokorttien käyttäjistä ei maksa sitä laskua heti pois.
Tästä on vaikka mitä tutkimuksia rapakon takaa, mutta käytännössä voidaan sanoa että kun ihmiset saadaan käyttämään luottoa niin myyntiä tulee tuplasti tai jopa triplasti käteisostajaan verrattuna. Tätä voi olla vaikea käsittää mikäli huolehtii taloudestaan, mutta suurin osa suomalaisistakaan ei taida tietää tilinsä tämänhetkistä katetta. (ks. Why Credit Card Merchants Make More Money - Vantiv). Okei - Jenkeissä pystyy vetämään itselleen satojen tuhansien luottokortivelat, kun taas täällä on sentään luottorajat muutamia tonneja. Pätee silti täälläkin.

Kun maksaa käteisellä niin kyllä se riipaisee erilailla ostaa jotakin kallista, kun se iso satasen seteli lähtee lompakosta- tällöin tulee tuhlattua vähemmän. Visa Debitillä ei näe fyysistä seteliä mutta ainakin on pakko tietää paljonko on tilillä rahaa eikä edes pysty elämään velaksi. Tämä systeemi olisi hyvä suurimmalle osalle ihmisistä.

Itselläni on luottokortteja lähinnä vain siksi että ne ovat erittäin hyviä matkaillessa. Neljä vuotta sitten Nepalissa ykköskorttini katosi heti ensimmäisenä matkapäivänä ja ilman luottokorttia (varakorttia) olisi ollut paskat housussa ja loma pilalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Visa DEBIT antaa täysin samat ostosuojat kuin se credit korttikin. Korttiyhtiöt ovat onnistuneet ovelasti luomaan mielikuvan että debit on huonompi kuin credit... mistäköhän voisi johtua... ;)
Ainakaan Nordean Mastercardilla näin ei ole, vaan ehdoissa ihan selvästi mainittu, että ostokset pitää maksaa luotto-ominaisuudella jotta tuoteturva-/matkavakuutus on voimassa.

https://www.nordea.fi/Images/58-74451/kortit-tuoteturva-ehdot.pdf
https://www.nordea.fi/Images/58-78975/Vapaa-ajan ulkomaanmatkavakuutus Nordea Gold- kortteihin.pdf
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Ainakaan Nordean Mastercardilla näin ei ole, vaan ehdoissa ihan selvästi mainittu, että ostokset pitää maksaa luotto-ominaisuudella jotta tuoteturva-/matkavakuutus on voimassa.

https://www.nordea.fi/Images/58-74451/kortit-tuoteturva-ehdot.pdf
https://www.nordea.fi/Images/58-78975/Vapaa-ajan ulkomaanmatkavakuutus Nordea Gold- kortteihin.pdf
Mastercard onkin eri kuin Visa.

Automaattinen turva
Hallittua ja turvallista maksamista


Credit/Debit -maksukortin turvallisuus internet-ostoksia tehtäessä on taattu. Visan kortinhaltijasuoja varmistaa turvallisuutesi:

  • Jos joudut internethuijauksen uhriksi.
  • Jos ostoksesi ei saavu perille.
  • Jos saat väärän tuotteen.
  • Jos ostoksesi saapuu vahingoittuneena.
  • Jos matkatoimisto menee konkurssiin ennen matkaasi tai sen aikana.
Uudella kortilla voit myös valita, maksatko internet-ostoksesi creditillä vai debitillä. Internetissä maksaessasi löydät credit-kortin numeron kortin etupuolelta ja debit-kortin numeron kortin kääntöpuolelta.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
133
Ei kyllä minullekaan avaudu luottokorttikammo, kun puhutaan säästeliäästä ja järkevästä rahankäytöstä. Sama kun rinnastasi laskulla ostamisen viivästyskorkoihin. Ajallaan maksaessa luottokortista (ellet ota jotain paskaa) kertyy se huikea 0,00 kulu aikayksikköä kohden. Säästöjä (cashbackit, lentopisteet...) ja riskien minimointia näistä sen sijaan tulee, käytännöllisyydestä nyt puhumattakaan.
Kaiken velan välttäminen sitten erikseen enemmän tapauskohtaista, kannattaako vai ei. Jos vaihtoehto on makuuttaa käyttötilillä, niin ehkä ymmärrän paremmin tavoitteen.

Paras säästövinkki minun mielestä on excel. Siitä näkee äkkiä, mistä kannattaa säätää ja säästää. Turha paukutella henkseleitä säästäessään lillukanvarsia ostamalla kaikki sukat käytettynä, jos menee tonni kuussa kurkusta alas tai aivan pakko ostaa uusi telkkari joka vuosi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ajallaan maksaessa luottokortista (ellet ota jotain paskaa) kertyy se huikea 0,00 kulu aikayksikköä kohden.
Mistä nykyisin saa kuluttoman luottokortin? Jokunen vuosi sitten S-Pankki oli ainoa, mutta nykyisin sielläkin veloitetaan tilinhoitomaksu välittömästi kun luottotilillä on liikennettä. Eihän se ole kuin pari euroa, mutta täysin turha kulu silti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
@Tc4pb Hyvä tietää. Nähtävästi viime vuonna kun muuttaessani vaihdoin Visa Electronin visa debit kortiksi toimin nähtävästi fiksusti. Tosiaan suurin syy miksi en luottoa ottanut oli se valinta mikä pitäisi aina kassalla klikata jos tuo edes nykyisin toimii niin. Jos matkustelisin niin ottaisin erillisen luottokortin ihan jo sitäkin varten että kaikki ei olisi yhden kortin varassa kun kyllähän nuokin hajoaa joskus.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Työttömän ei oikein houkuta makuuttaa rahoja tileillä tai osakkeissa jos töitä ei vaan löydy.

Jos kieltäytyy 9€/päivä orjatöistä ja karenssit paukkuu, niin joutuu hakemaan tuota toimeentulotukea ja silloin on parempi olla papereissa varaton.
...tai sitten käyttää niitä rahoja, jotka on onnistunut säästämään, eikä kaipaa mitään toimeentulotukia? Eikö muka ole mukavampaa jatkaa normaalia elämää niin pitkään kuin säästöjä riittää, kuin ryypätä rahansa
varmuudeksi etukäteen ja sitten kituuttaa sillä vähällä mitä yhteiskunta sattuu tarjoamaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 471
Viestejä
4 163 257
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom