Ongelma1. Minulla on kotona (6-7 vuotta vanha aikansa elänyt) tietokone (5m pitkällä) hdmi piuhalla kiinni vahvistimisessa, josta sitten matka jatkuu hdmi piuhalla televisioon. Aina kun esim. laitan lieden päälle keittiöstä niin lähetyksen kuva pätkäisee ja muuttuu kokonaan vihreäksi. (näin ei tapahdu siis televisiolähetystä katsoessa, kun lieden laittaa päälle) Vahvistimen kun käynnistää uudelleen, niin kuva näkyy taas normaalisti.
Televisio sekä huone jossa nuo laitteet ovat on muuttunut eli eri pistorasian takana on nuo "hifit"
Tietokone , hdmi piuha ja vahvistin (sekä ongelma itsessään) ovat pysyneet samana. Noin pari vuotta olen tätä asiaa jaksanut enkä ole esim. hommannut uutta hdmi piuhaa, muutenkin 2 metrinen, ehkä jopa metrinenkin hdmi kaapeli riittäisi.
Ongelma2. Tietokoneen ollessa kytkettynä tuossa minun televisiossa (Samsung Q70T) ja asetan tietokoneeseen parhaan mahdollisen resoluution, niin on hyvin vastaavanlainen ongelma kuin kohdassa "ongelma1" mainitsin, kuva pätkii käytännössä kokoajan, jotain ohjelmaa saatoin aluksi jopa pystyä hetken katsomaan, mutta ennen pitkää tuo ongelma ilmeni taas uudestaan, kunnes vihdoin tajusin pienentää resoluutiota, niin tämä jälkimmäinen ongelma katosi kokonaan ja pystyn käyttämään tietokonetta normaalisti.
En ole nyt kotona niin en muista ihan tarkkaa mikä resoluutio oli aluksi ja mihin sen vaihdoin, että tuo jälkimmäinen ongelma katosi. Toki sitä mieluusti haluaisi mahdollisimman tarkan kuvan eli resoluution mahdollisimman korkeaksi.
Eli sitten kysymys, Kannattaa varmaan ihan aluksi vaihtaa tuo hdmi piuha ja katsoa, jos ongelma1 korjaantuisi? Tuo on kuitenkin halvin vaihtoehto lähteä liikkeelle ja muutenkin lyhyempi HDMI piuha olisi käytännöllisempi (kuin turhaan ylipitkä.)
Mitä luulette, mahtaisiko tuo auttaa? Jos ei, niin mikä sitten?
Kysymys2. Olisiko mahdollista, että tuo hdmi piuhan uusiminen mahdollistaisi myös tuon resoluution nostamisen maksimiin. (tosiaan tällä hetkellä sen korkean resoluution saa kyllä sinne, mutta kuva alkaa heti pätkimään ja se ei tietenkään ole vaihtoehto)
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Koitan nyt lähipäivinä hommata sen uuden HDMI "letkun" (kuten Gigantin myyjät vitsikkäästi aina sanovat) ja jos / kun hommat ei lähde tuosta paranemaan, niin jatketaan siitä sitten.