Jos avaat
Flightradar24-palvelun millä tahansa hetkellä, on todennäköistä, ettet näe ainuttakaan lentokonetta Tiibetin ylängön yllä.
Käytännössä ainoat poikkeukset tähän tekevät Himalajan vuoristossa sijaitseville lentokentille suuntaavat koneet.
Mutta miksi lentoyhtiöt sitten välttelevät aluetta? Aihetta on käsitelty lokakuussa YouTubessa useammallakin videolla.
Isoin yksittäinen syy on sen korkeus. Ylänköä ei syyttä kutsuta ”maailman katoksi”. Suurin osa sen pinta-alasta nimittäin kohoaa 4000–5000 metriä merenpinnan yläpuolelle. Lisäksi se on maailman korkeimpien vuorenhuippujen (Mount Everest ja K2) koti.
Lentoyhtiöiden reitit kulkevat ylängön ja Himalajan vuoriston vierestä pääasiassa turvallisuussyistä. Mikäli matkustamon ilmanpaine syystä tai toisesta putoaa niin paljon, että matkustajat joutuvat vetämään happinaamarit kasvoilleen, korkeasta maantieteestä muodostuu ongelma.
Happisäiliöt on nimittäin suunniteltu kestämään vain 10–20 minuuttia – riittävän kauan, jotta kone ehtii laskeutua noin 3 kilometrin korkeuteen (jossa hengittäminen on mahdollista ilman apuvälineitä). Ja Tiibetin ylängöllä tämä ei ole pääasiallisesti mahdollista.
Lentokoneet joutuvat laskemaan lentokorkeuttaan myös moottoririkon sattuessa.
Interesting Engineering kertoo videollaan, että turvalliseksi määritetty lentokorkeus voi jälleen olla matalammalla kuin mitä ylänkö mahdollistaa.
Kolmas syy on se, että Tiibetin ylängöllä on vain kaksi lentokenttää, joille hätälaskeutuminen on mahdollista: Tiibetin autonomisen alueen pääkaupunki Lhasan lentokenttä ja Kathmandun kansainvälinen lentokenttä Nepalissa. Vuorenhuippujen ympäröimät lentokentät ovat maailman vaarallisimpien joukossa, eivätkä lentäjät mielellään joudu niille laskeutumaan. Lhasan lentokenttä sijaitsee yli 3 500 metrin korkeudessa.
Lisäksi ilmamassojen liikkeitä häiritsevät vuorenhuiput synnyttävät
kirkkaan ilman turbulenssia. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen mukaan se on johtava matkustajien ja lentohenkilökunnan vammoja aiheuttava ilmiö.
Ja toki lentoyhtiöiden reittivalintaan vaikuttaa myös se, että lyhin reitti määränpäähän kulkee usein muualta kuin Tiibetin ylängön yltä.