Nvidiallahan ei ole mitään velvollisuutta antaa satojen/tuhansien eurojen hardwarea ilmaiseksi kenellekään. Ymmärrän jos nuo FE:t halutaan ohjata mielummin ”ou mai gaad this is so cool!!!”-tuubaajille kuin rauhallisille ja pragmaattisille tuotearvostelijoille.
Kyse ei ole siitä, että "saa" FE-kortin, siihen liittyy paljon muutakin. Kyse on meille arvostelijoille työkalusta, joka on pakollinen, jotta voimme tehdä työmme. Testiin saapuvalla näytönohjaimella tai prosessorilla ei ole meille minkäänlaista rahallista arvoa.
FE-kortin saajat briiffataan etukäteen, saa pääsyn etukäteen ajureihin ja muihin taustatietoihin ja materiaaleihin sekä tärkeimpänä kuten 3080 ja 3070 kohdalla FE:n arvostelun sai julkaista 1-2 päivää aiemmin kuin AIB-korttien.
Itse olen AMD:n, Intelin ja NVIDIAn kanssa ollut tekemisissä vajaa 20 vuotta ja tällä hetkellä AMD:n ja NVIDIAn kanssa tilanne on erittäin hyvä, Inteliin ei ole minkäänlaista kontaktia (kuten ei monella muullakaan eurooppalaisella medialla) koska Pohjoismailla ei ole omaa PR-kontaktia tai kenenkään vastuulla.
NVIDIAn kanssa on asiat parantuneet huomattavasti 1-2 vuoden aikana, 1080 Ti launchissa ei saatu briiffausta etukäteen, mutta testikappale kuitenkin saatiin pari päivää ennen julkaisua ja artikkeli julki kun NDA loppui. Myöskään RTX 20 -sarjan briiffauksiin ei kutsuttu ja ei lopulta saatu 2080 Ti, 2080 tai 2070 FE -korttia lainkaan, vaan testattiin muutaman päivän viiveellä AIB-näytönohjaimilla. RTX 30 launchissa oltiin hyvin mukana (Pohjoismaissa käytännössä 2 mediaa mukana NVIDIAn allokaatiossa ja norjalainen Tek.no on tainnut lopettaa komponenttiarvostelut, joten me ollaan nykyään Sweclockersin rinnalla se toinen)
RTX 3090 FE ei saatu julkaisupäiväksi, mutta AIB-korttien NDA loppui samana päivänä ja meillä oli MSI käsissä ja testissä. 3090 FE saatiin sitten joku viikko julkaisun jälkeen. NVIDIAn kontakti vaihtui juuri tuossa 3090 launchin yhteydessä, aiemmin oli ok, nyt hyvä.
En tiedä johtuuko Suomen pienestä koosta, suomenkielestä, Pohjoismaisesta kulttuurista, meidän maineesta rehellisinä ja lehdistön vapaudesta, mutta minulle ei ole kumpikaan NVIDIA tai AMD yrittänyt painostaa tai pakottamaan tekemään mitään vastineeksi testikappaleista, ei tiettyjä ohjelmia tai pelejä tai tekniikoita. Meidän testit perustuu siihen, että olemme saaneet yrityksiltä briiffauksen ja taustamateriaalin ja tuotteen, jonka pohjalta teen omat testit, arviot ja yhteenvedon.
Sen verran olen kuitenkin eurooppalaisilta kollegoilta kuullut että tilanne ei ole muualla yhtä hyvä, vaan esim. Saksassa on medioiden välillä kovempi kilpailu, erityisesti kirjoitettu media alkaa olla ahdingossa videon ajaessa ohi, bannerimainonta on hiipumassa ja valmistajat ovat aika paljon aggressiivisemmin yhteydessä testeihin liittyen, HBU tapaisia ylilyöntejä tapahtunut sielläkin.
Viimeksi muokattu: