Google Stadia

Osin noin, mutta väitän, että se on vähenevä kansanosa joka jaksaa kokoajan repiä ylimääräisen fps:n jne. Veikkaan, että itseni ohella moni miettii, että alkaako sijoittamaan pari tonnia koneeseen jos lähes mikä tahansa matopurkki himassa tuo nykyaikaiset pelit ja muut sovellukset ulottuville.

Koko planeetta on menossa kokoajan enemmän tilanteeseen missä käytetään, ei osteta omaksi -mentaliteettia niin yritysten kuin yksityistenkin puolella. Se rahan kiinnittäminen nopeasti vanhentuvaan tekniikkaan ja omaisuuteen vain nähdään turhana, mitä se monesti onkin.

Itse odotan innolla miten tämä lähtee liikkeelle eri tarjoajien kesken. Tietoliikennefirmat tekevät kyllä rahaa, ihan pienillä yhteyksillä näitä ei pelata kunnolla, mutta 5G on nurkan takana ja osuu erittäin sopivasti näiden palveluiden lanseerausaikaan. Sattumaa tai ei. :think:
Toki. Ja hyvä että tulee valintoja kun meitä on moneksi. Edelleenkin ne nopeiden pelien ystävät jotka pelaavat hiirellä ovat edelleen sen fyysisen koneen kanssa. Ne joille input lagi ei ole niin iso juttu niin pelaavat padilla rennosti pilvestä. Lagiahan voi mitigoida sillä että palvelinsalit pitää saada lähemmäs käyttäjiä. Kaikki ihmiset yli 500km päässä salista ovat käytännössä ulkopuolella kohtuullisesta lagista jokapäiväiseen käyttöön. Eli suomessa helsingissä asuvat ovat kohderyhmää.

EDIT: Googlen kartta näytti heidän esityksessään että suomessa oli useita palloja. Myös helsinki, jyväskylä, oulu paikkeilla. Tuohan voi tarkoittaa että latenssi on vähän.
 
Yleisesti ottaen, hc-käyttäjät ovat aina erikseen, oli mikä hyvänsä laite tai palvelu. Lisäksi äärimmäisen moni luulee monesti, että he esim. tarvitsevat 3200Mhz -muistit, vaikka väitän, että yksikään ihminen planeetalla ei huomaa mitään vaikka olisi 2666Mhz -muistit jne.

Tässähän on myös Netflixin tavoin mahdollisuus, että tietoliikenneoperaattorit ottavat kiihdytinpalvelimia käyttöön, jotka tuovat apua aivan kuten Netflixinkin tapauksessa, kaikkea dataa ei tarvitse hakea konesalista asti. Toki ei nyt varmasti ensimmäisenä Suomessa. :D

Mutta mielenkiinnolla odotan tulevia palveluja, sen verran paljon näppis+hiiri -comboa jo esiteltiin, että tuskin siinä on mitään kauhean paskaa toteutusta. Samaan aikaan Sonyn Now on jo käytössä ilman ongelmia, niin saas nähdä.
 
Lisätään tähän kuva tuosta palvelinsali kartasta. Tämä voisi toimia tuolla kattavuudella jos esim Oulussa asuva pääsee saliin kiinni ~1ms viiveellä.

Screenshot 2019-03-20 at 10.52.54.png
 
Lisätään tähän kuva tuosta palvelinsali kartasta. Tämä voisi toimia tuolla kattavuudella jos esim Oulussa asuva pääsee saliin kiinni ~1ms viiveellä.

Screenshot 2019-03-20 at 10.52.54.png
Jos tuo on siitä eilisestä streamista niin tuossahan vain näytettiin missä kaikkialla Googlella on datakeskuksia tai edes jossain määrin servereitä. Pelikäyttöön dedikoituja pönttöjä tulee ehkä pieneen murto-osaan tuosta.
 
Upeaa kyllä jos kaikki menis turvallisesti Googlen servereiden kautta. Cheaterit ja warehomot ois historiaa nopeasti.

Huijaamisen vaikeutuminen on iso etu, ja pelifirmat kiittävät, kun piratismi vähenee. Mutta huono puoli on se, että Googlella ja heidän alustaa käyttävällä pelifirmalla on entistä enemmän valtaa päättää siitä, miten ja kuinka kauan heidän peliä pelataan. Jos firma päättää, että pelaaminen syystä tai toisesta loppuu tänään, se loppuu. Retropelaaminen ei tulevaisuudessa käy, jos se ei sovi firman agendaan.
 


Cheattereista ei taideta eroon päästä..

Tuohan on pientä jos ruudulla näkyvään voidaan tehdä clickejä. Päästäänhän tuossa kuitenkin pois kaikesta muusta pienestä mitä on nähty:
  • Globaalit esteettömät tapot miltä etäisyydeltä tahansa mistä tahansa karttaa välittömästi.
  • Lentävät hahmot
  • Lentävät ajoneuvot
  • Supernopeat liikkumiset paikasta toiseen (teleportaatio)
  • Gearin ja aseiden spawnaamien omaan käyttöön
  • Kuolemattomuus
  • Näkymättömyys
  • Aidosti näkymättömien/stealth hahmojen näkyviin saattaminen
  • Vihollisten paikallistaminen kartalle/näytölle ilman oikeaa kykyä nähdä niitä (Fog of war, esteet, yms)
  • Välitön reload
  • Loppumaton lipas / panokset
  • Miljoona kertainen damage aseista.
  • Regeneraatio
 
Tässähän on myös Netflixin tavoin mahdollisuus, että tietoliikenneoperaattorit ottavat kiihdytinpalvelimia käyttöön, jotka tuovat apua aivan kuten Netflixinkin tapauksessa, kaikkea dataa ei tarvitse hakea konesalista asti. Toki ei nyt varmasti ensimmäisenä Suomessa. :D
Netflixin tapauksessa kyse on staattisesta sisällöstä, jota striimataan yhteen suuntaan. Sellaista on aika paljon helpompi cachettaa, kuin esim. tässä tapauksessa pelisisältöä, jonka tapahtumat riippuvat käyttäjän tekemisistä. Googlen omat datakeskukset ja niiden väliset nopeat yhteydet eivät myöskään auta kuluttajaliittymien viiveissä ja niiden nopeuksissa.

Mielenkiintoinen konsepti tuo toki on ja joissakin vähemmän hektisissä ja yksinkertaisemmissa peleissä tuo voi olla ihan toimivakin. Se on sitten eri asia kuinka miellyttäviä ovat pelien sekaan tungettavat mainokset jne. :D

Olisihan se ihan hienoa, jos ei tarvitsisi ostaa kallista pelikonetta, vaan voisi maksaa pelaamisesta "pay as you play" -periaatteella. Saas nähdä mitä tästä tulee, vai tuleeko mitään. Onhan näitä yritetty aiemminkin, mutta maailma on nyt edes vähän valmiimpi ja googlella on ihan eri tavalla resursseja kuin näillä aiemmilla kyhäelmillä.
 
Osa matskusta voi vallan hyvin olla 'cachessa' jossain välipalvelimella esim. graafikan osalta tietyn alueen matskut, välitettäväksi jää lähinnä vain kontrollit, parametrit jne sinne konesaliin asti. Mitä milloin on missäkin välivarastossa, on pelisession aikana toteutettavissa taustalla käyttäjän siitä mitään tietämättä.

Eiköhän nämä eri tarjoajat ole miettineet näitä asioita ja toteutus on ihan fiksu, johan tosiaan tuo PS Now on toiminnassa vastaavalla tavalla. Googlen kapasiteetit tietoliikenneverkkojen ja datakeskusten osalta on tietysti aivan eri universumissa muihin nähden.

Mielenkiintoista nähdä minkä sopan tuo mukaan esim. Microsoftin xCloud. Asiassa on toki hyvät ja huonot puolet kuluttajan kannalta, liikatarjonta aiheuttaa pirstaloitumista sisällön suhteen ja harva tilaa montaa eri palvelua, toisaalta kilpailu pitää paskan tekniikan poissa ja huonot palvelut kuolevat pois + hinta- ja laatukilpailu asiakkaista.
 
Huijaamisen vaikeutuminen on iso etu, ja pelifirmat kiittävät, kun piratismi vähenee. Mutta huono puoli on se, että Googlella ja heidän alustaa käyttävällä pelifirmalla on entistä enemmän valtaa päättää siitä, miten ja kuinka kauan heidän peliä pelataan. Jos firma päättää, että pelaaminen syystä tai toisesta loppuu tänään, se loppuu. Retropelaaminen ei tulevaisuudessa käy, jos se ei sovi firman agendaan.
Puhumattakaan modeista, plugareista yms.
Toki ei lienee mene hetkeäkään kun Google tai joku muu palvelu lanseeraa oman "hyväksytyt modit" palvelun tai workshopin tms. josta sitten voi hillittömän sensuurin ja muiden rajoitteiden jälkeen poimia joitain valikoituja modeja. Vähän ajan päästä tuosta alettaan vielä rahastamaan ja vetämään välistä.

Tavallaan tämä as-a-service mallin pakottaminen joka paikkaan tekee ehkä elämästä helpompaa jossain määrin, mutta helvetin iso osa pelaamista, pelikulttuuria/sceneä ja tätä nykyistä punk meininkiä alkaa kuolla. Jotkut vanhat jarrut ehkä muistavat, mutta aikoinaan oli aivan minimi normi oletus että pelien mukana toimitetaan dedicated server toolit, kenttäeditori ja ehkä jopa täysi modaus-SDK. Nuo ovat kaikki hiljalleen kadonneet ja ne jarrut jotka ennen pitivät oikeuksista kiinni ovat perustaneet perheen ja ajan puutteessa lopettaneet harrastuksen/väsyneet eivätkä enää taistele vastaan ja uudet nuoret sukupolvet taas ottavat entistä syvemmälle korporaatioiden lekaa koska eivät tiedä paremmasta.

Arvostan siis todellakin helppoutta ja nopeutta, mutta kohta ei enää edes hiirtä voi liikuttaa vapaasti jos San Fransicolainen megakorporaatio toteaa ettei se ole heidän kannalta sellainen palvelu mitä he haluavat tarjota.
 
Osa matskusta voi vallan hyvin olla 'cachessa' jossain välipalvelimella esim. graafikan osalta tietyn alueen matskut, välitettäväksi jää lähinnä vain kontrollit, parametrit jne sinne konesaliin asti. Mitä milloin on missäkin välivarastossa, on pelisession aikana toteutettavissa taustalla käyttäjän siitä mitään tietämättä.

Eiköhän nämä eri tarjoajat ole miettineet näitä asioita ja toteutus on ihan fiksu, johan tosiaan tuo PS Now on toiminnassa vastaavalla tavalla. Googlen kapasiteetit tietoliikenneverkkojen ja datakeskusten osalta on tietysti aivan eri universumissa muihin nähden.

Mielenkiintoista nähdä minkä sopan tuo mukaan esim. Microsoftin xCloud. Asiassa on toki hyvät ja huonot puolet kuluttajan kannalta, liikatarjonta aiheuttaa pirstaloitumista sisällön suhteen ja harva tilaa montaa eri palvelua, toisaalta kilpailu pitää paskan tekniikan poissa ja huonot palvelut kuolevat pois + hinta- ja laatukilpailu asiakkaista.
Kuinka tuota grafiikkaa voi cachettaa, jos ruudulla näkyvään kuvaan vaikuttaa erittäin suuresti pelaajan input, esim hiiren liike first-person pelissä? Tai kun toinen verkkopelaaja ilmestyy pelaajan näkökenttään?
 
Ihan yhtälailla se graafiikkapaketti voi olla palvelimella mitä se on tällä hetkellä makoillut kovalevyllä. Turha ylianalysoida vielä tuotetta koska sitä ei ole kuin beta-testissä ja _vähän luulen_, että näitä asioita mietitään muuallakin kuin iotechissä. :rofl:
 
Ihan yhtälailla se graafiikkapaketti voi olla palvelimella mitä se on tällä hetkellä makoillut kovalevyllä. Turha ylianalysoida vielä tuotetta koska sitä ei ole kuin beta-testissä ja _vähän luulen_, että näitä asioita mietitään muuallakin kuin iotechissä. :rofl:
Mitä ne grafiikka-assetit tekevät siellä random välipalvelimella kun renderöinti tulee kuitenkin tehdä siellä Google linux-instanssissa?
 
Siellähän voi iso grafiikasta olla jo renderöitynä, se mitä näytetään riippuu sitten mitä valintoja pelaaja tekee.
 
Siellähän voi iso grafiikasta olla jo renderöitynä, se mitä näytetään riippuu sitten mitä valintoja pelaaja tekee.
Pelimoottori renderöi framen eli siis toisin sanoen yhden still-kuvan per renderöinti-iteraatio. Jos noissa välipalvelimissa yritettäisiin pitää jotain frame-storagea niin ensinnäkin a) eri permutaatioita olisi käytännössä ääretön määrä, hakuaika olisi loputon ja se logiikka/algoritmi jolla pystyttäisiin etsimään tilanteeseen sopiva frame olisi käytännössä niin älytön että tuosta tulisi ihan mieletön overhead aikateknisesti.
 
Siellähän voi iso grafiikasta olla jo renderöitynä, se mitä näytetään riippuu sitten mitä valintoja pelaaja tekee.

Esirenderöinti ei taida oikein toimia kuin ehkä teoriassa joissain yksinkertaisissa 2D-peleissä, koska mahdollisia näkymiä on käytännössä ääretön määrä. Pienikin muutos pelihahmon katseen suuntaan, toisen hahmon sijantiin tms. ja kaikki menee uusiksi.

Käyttäjän puolella renderöinnistä on tässä ilmeisesti tarkoitus päästä kokonaan eroon, joten korkeamman tason 3D-objektien välitys ei oikein taida tulla kyseeseen.

e: hidas
 
No kuten todettua, katsellaan mitä sieltä tulee. Odyssey kyllä pyöri mallikkaasti demoissa ja sitä ovat betatestaajat kehuneet, varmaan osa haukkunutkin jotain. Tässä varmaan muuttuu myös pelimoottoreiden logiikka ja käytännöt näiden cloudpalvelujen myötä erilaisiksi pikkuhiljaa. Tietysti käyttäjienkin osalta tapahtuu muutosta, vanhat änkyrät (mieleltään) jäävät kellottamaan pönttöpuuceita kellottamisen ilosta ja normokansa vain nauttii palveluista.
 
Tuohan on pientä jos ruudulla näkyvään voidaan tehdä clickejä. Päästäänhän tuossa kuitenkin pois kaikesta muusta pienestä mitä on nähty:
  • Globaalit esteettömät tapot miltä etäisyydeltä tahansa mistä tahansa karttaa välittömästi.
  • Lentävät hahmot
  • Lentävät ajoneuvot
  • Supernopeat liikkumiset paikasta toiseen (teleportaatio)
  • Gearin ja aseiden spawnaamien omaan käyttöön
  • Kuolemattomuus
  • Näkymättömyys
  • Aidosti näkymättömien/stealth hahmojen näkyviin saattaminen
  • Vihollisten paikallistaminen kartalle/näytölle ilman oikeaa kykyä nähdä niitä (Fog of war, esteet, yms)
  • Välitön reload
  • Loppumaton lipas / panokset
  • Miljoona kertainen damage aseista.
  • Regeneraatio

Suurin osa näistä kuten kuolemattomuus, näkymättömyys ja teleportaatio on ollut mahdollista eliminoida oikealla suunnittelulla tähänkin asti.

Sen sijaan esimerkiksi seinien ja savujen läpi katsomista on ollut vaikeaa tai mahdotonta estää kokonaan nykytoteutuksilla. Siihen tämä tuo ratkaisun.

Aimbotit ja vastaavat ovat edelleen mahdollisia, mutta huomattavasti työläämpiä. Kun pelimaailman kohteita ei voida suoraan lukea, on käytettävä hahmontunnistusta ja vastaavia tekniikoita.
 
No kuten todettua, katsellaan mitä sieltä tulee. Odyssey kyllä pyöri mallikkaasti demoissa ja sitä ovat betatestaajat kehuneet, varmaan osa haukkunutkin jotain. Tässä varmaan muuttuu myös pelimoottoreiden logiikka ja käytännöt näiden cloudpalvelujen myötä erilaisiksi pikkuhiljaa. Tietysti käyttäjienkin osalta tapahtuu muutosta, vanhat änkyrät (mieleltään) jäävät kellottamaan pönttöpuuceita kellottamisen ilosta ja normokansa vain nauttii palveluista.

Vaikuttaa siltä, että jos nostaa esille potentiaalisia ongelmia tuotteeseen liittyen, on se "mieleltään vanhan änkyrän ylianalysointia".

Mikäli tekniikkaan liittyvät haasteet eivät kiinnosta, voit ihan hyvin sivuuttaa sen keskustelun, ja "jäädä katselemaan mitä sieltä tulee".
 
Ei, en meinannut sinua vanhana änkyränä, vaan tämmöisiä palveluita aina vastustetaan yleensä jopa ilman mitään perusteita. Tekniikassa on varmaan haasteita, mutta naurattaa kovasti kun keskustelufoorumilla osa tietää jo etukäteen, että ei millään voi onnistua.
 
Ei, en meinannut sinua vanhana änkyränä, vaan tämmöisiä palveluita aina vastustetaan yleensä jopa ilman mitään perusteita. Tekniikassa on varmaan haasteita, mutta naurattaa kovasti kun keskustelufoorumilla osa tietää jo etukäteen, että ei millään voi onnistua.

No joo, tässä on kyllä perää :)
 
Ei, en meinannut sinua vanhana änkyränä, vaan tämmöisiä palveluita aina vastustetaan yleensä jopa ilman mitään perusteita.
En muista että koko ketjussa olisi yhtään absoluuttista vastustajaa tälle idealle ollut, mutta kritiikkiä ja varsinkin perusteita kritiikille on tullut. Pelaaminen on kuitenkin mennyt monelta eri kantilta viim. 15v aikana päin helvettiä verrattuna aikaisempaan joten lienee ehkä ihan ok että asiasta voi myös keskustella kriittisesti eikä vain kaikkea niellä sellaisenaan koska iso jenkkifirma sanoi niin?

Tekniikassa on varmaan haasteita, mutta naurattaa kovasti kun keskustelufoorumilla osa tietää jo etukäteen, että ei millään voi onnistua.
Sanoiko joku että millään ei voi onnistua? Noh jos se unohtui niin voin korjata tilanteen ainakin mitä tuohon äsken kuvailemaan scenaarioon tulee. Se ei voi millään onnistua.
Ainakaan ellei tekniikka tee aivan helvetillistä harppausta seuraavien vuosien aikana. About suurempaa mitä ihmiskunta on tähän asti nähnyt. Jos kvanttitietokoneet tulevat toimimaan niin kuin on ennustettu optimistisimpien ennusteiden mukaan ja sen saataisiin tähän yhtälöön mukaan niin voi olla että laskentateknisesti tuo ongelma ehkä saataisiin ratkaistua. Tämän jälkeen sitten jää kuitenkin ratkaistavaksi kapasiteetti ja latenssiongelmat jos tuota edellä kuvattua systeemiä yritettäisiin esim hajauttaa useammalle koneelle yms.

*Näin oheistietona kvanttitietokoneiden hinnat ovat miljardeissa eikä kukaan osaa käyttää niitä tai ymmärrä niistä juuri mitään ainakaan vielä eli siis tämä ei ollut mikään todellinen ratkaisuehdotus vaan lähinnä kuvaus siitä kuinka mielettömästä ongelmasta on kyse.

Olisihan se kiva hypätä hypejunan kyytiin ja odottaa messiasta, mutta olen pahoillani että joudun olemaan tämä mulkku ilonpilaaja. Kun näitä juttuja tekee työnä että harrastuksena päivittäin ja tietää tarkalleen miten tietotekniikka toimii, missä tilanteessa maailman tekniikan kehitys on ja millaisia rajoitteita asioiden suhteen on niin on pakko palautella porukkaa maanpinnalle ainakin näiden kaikkein hurjimpien kuvitelmien suhteen.
 
Paitsi että tämä palvelu lienee luontevasti käytettävissä myös Linuxilla, voitaisiinko tässä elätellä toiveita myös ei-striimattavien pelien Linux-tuen parantumisesta? Jos peli tehdään toimivaksi Googlen pilvialustalla, se varmaan toimii myös työpöytä-Linuxilla melko vähällä lisävaivalla, mikäli se julkaistaan myös perinteiseen tapaan paikallisesti pelattavaksi.

Googlehan ilmoitti tämän palvelun toimivan Linuxin päällä, mikä oli tietysti odotettavissakin, koska Googlea tuskin kiinnostaa pätkän vertaa maksaa Microsoftille lisenssimaksuja.
 
Kokeilin joskus huvikseni pelata Witcher3:sta Steamin In-Home Streaming -menetelmällä koti-LANin yli. Witcher3 pelin voisi ajatella sijoittuvan latenssivaatimuksen suhteen jonnekin online-refleksiammuskelun ja vuoropohjaisen naksuttelun välimaastoon. Peliä pystyi pelaamaan, mutta ei se kuitenkaan ollut nautinnollista viiveen takia, eli sanoisin että ei ollut pelattava. Yhteys oli gigabitin Ethernet pelkällä kuparilla.

Olen kuitenkin onnistuneesti pelannut samalla systeemillä kävelysimulaattori-genren peliä ja muutamaa puzzle-peliä.
 
Steamin streamus on kyllä ihan hanurista, joten sen perusteella ei todellakaan kannata tehdä mitään analyysejä. Tossa nyt muutaman päivän pyöritellyt NVIDIA shield TV:n kautta (GameStream) PC:n pelejä koti LAN:n (100Mbit) yli, niin ei voi muuta sanoa kun että eroa on kun yöllä ja päivällä. Steamin homestream pykii, paukkuu ja pikselöytyy vähän väliä jo 1080p resolla, kun tuo Shield TV:n gamestream pyörittelee 4k@60FPS ilman ongelmia. En lle vielä hiirtä tohon viritellyt, mutta autopeleissä ei padin kanssa kyllä huomaa mitään lisäviivettä siihen verrattuna, että pelaisi suoraan PC:llä.

Itseä ei tämä Stadia kyllä juuri lämmitä, kun turha kuvitella tällä 4G yhteydellä pelaavansa pilvipalvelusta streamattavaa peliä. GeForce now pelejä tolla shieldillä vähän testaillu ja aika hirveetä pykimistähän se on.
 
Huijaamisen vaikeutuminen on iso etu, ja pelifirmat kiittävät, kun piratismi vähenee. Mutta huono puoli on se, että Googlella ja heidän alustaa käyttävällä pelifirmalla on entistä enemmän valtaa päättää siitä, miten ja kuinka kauan heidän peliä pelataan. Jos firma päättää, että pelaaminen syystä tai toisesta loppuu tänään, se loppuu. Retropelaaminen ei tulevaisuudessa käy, jos se ei sovi firman agendaan.
No toisaalta ethän sä omista niitä pelejä Steamissakaan. Omistatko Originissa tai UPlayssa? En tiedä, mutta epäilen. Maailma on täynnä pelejä joita ei voi enää pelata koska serverit on laitettu kiinni.

Ja ei suuret pörssiyhtiöt voi myydä sulle peliä joka ei sit toimikaan vuoden päästä.
 
Tavallaan tämä as-a-service mallin pakottaminen joka paikkaan tekee ehkä elämästä helpompaa jossain määrin, mutta helvetin iso osa pelaamista, pelikulttuuria/sceneä ja tätä nykyistä punk meininkiä alkaa kuolla. Jotkut vanhat jarrut ehkä muistavat, mutta aikoinaan oli aivan minimi normi oletus että pelien mukana toimitetaan dedicated server toolit, kenttäeditori ja ehkä jopa täysi modaus-SDK. Nuo ovat kaikki hiljalleen kadonneet ja ne jarrut jotka ennen pitivät oikeuksista kiinni ovat perustaneet perheen ja ajan puutteessa lopettaneet harrastuksen/väsyneet eivätkä enää taistele vastaan ja uudet nuoret sukupolvet taas ottavat entistä syvemmälle korporaatioiden lekaa koska eivät tiedä paremmasta.
Tirsk... :facepalm: Toverit taisteluun suurta ja pahaa vastaan.

Luultavammin pelintekijät eivät tällä hetkellä halua, että heidän taideteoksiin kajotaan. Siksi ei tarjota edes mahdollisuutta. Painotus sanalle taideteos.

Vähän sama jos sä kuvaisin leffoihin vaihtoehtoisia loppuja tai lisäisisit smells like teen spirit biisiin oman säkeistön väliin, kun siitä sun mielestä vaan puuttui jotain?

Olet siinä kylllä täysin oikeassa, että se vanha porukka ei enää tule olemaan entisellään. Tämä "ongelma" jos sitä ongelmaksi voidaan sanoa koskettavan kaikkia muitakin aloja. Ei pelkästään peliteollisuutta...
 
Tirsk... :facepalm: Toverit taisteluun suurta ja pahaa vastaan.

Luultavammin pelintekijät eivät tällä hetkellä halua, että heidän taideteoksiin kajotaan. Siksi ei tarjota edes mahdollisuutta. Painotus sanalle taideteos.

Vähän sama jos sä kuvaisin leffoihin vaihtoehtoisia loppuja tai lisäisisit smells like teen spirit biisiin oman säkeistön väliin, kun siitä sun mielestä vaan puuttui jotain?

Olet siinä kylllä täysin oikeassa, että se vanha porukka ei enää tule olemaan entisellään. Tämä "ongelma" jos sitä ongelmaksi voidaan sanoa koskettavan kaikkia muitakin aloja. Ei pelkästään peliteollisuutta...
Ja kantsii muistaa et toi "porukka" on aivan lilliputtimainen kuluttajaryhmä. Maailmassa on miljardeja kuluttajia joilla on pääsy internetiin ja Chromeen, mutta pieni määrä kuluttajia joilta löytyy kotoa pelikelpoinen tietokone. Tai edes dedikoitu pelikonsoli. Maailman mittakaavassa noiden suosituidenkin konsolien myyntimäärät on lopulta pieniä.

Steamissa on tällä hetkellä noin 13 miljoonaa käyttäjää onlinessa. Onhan siinäkin määrässä ostovoimaa mutta hyvin pieni joukko toi on esim netinkäyttäjiin verrattuna. Tai kuluttajiin joilta joku Chromecast-kelpoinen laite löytyy kotoa. Google on nyt tän alustan kanssa aivan oikealla tiellä. Tuolla on erittäin suuri potentiaalinen markkina just jollekin tälläselle. NVidiakin julkaisee oman palvelunsa varmaa tänä vuonna. Mä en jaksa uskoa et tältä palstalta löytyy parempaa tietoa kuin noista kahdesta firmasta.
 
Tirsk... :facepalm: Toverit taisteluun suurta ja pahaa vastaan.
Vähän sama jos sä kuvaisin leffoihin vaihtoehtoisia loppuja tai lisäisisit smells like teen spirit biisiin oman säkeistön väliin, kun siitä sun mielestä vaan puuttui jotain?

No täytyy kyllä sanoa että aika monesta leffasta tulisi katsottava jos tuo olisi mahdollista! :D Nimittäin semmoista paskaa tämä maailma täynnä tuolla elokuva-alalla.
 
Tirsk... :facepalm: Toverit taisteluun suurta ja pahaa vastaan.
Niin no jos F2P, lootbox, DLC, ikuinen early access jäte on hyvää kehitystä niin ei kait siinä jos haluaa tyytyä paskaan.

Luultavammin pelintekijät eivät tällä hetkellä halua, että heidän taideteoksiin kajotaan. Siksi ei tarjota edes mahdollisuutta. Painotus sanalle taideteos.
Luultavasti pelintekijöitä ei kiinnosta vittuakaan koko asia tai jopa haluavat sitä, mutta tuottajat yms. eivät halua koska ne asiat mitkä olivat ennen/ovat nyt itsestäänselvyyksiä voidaan tuotteistaa tai myydä uudelleen myöhemmin. Toiseksi ei minua kiinnosta vittuakaan mitä pelintekijät asiasta ajattelevat, koska se mitä minä teen pelillä ei milläänlailla kuulu heille.

Vähän sama jos sä kuvaisin leffoihin vaihtoehtoisia loppuja tai lisäisisit smells like teen spirit biisiin oman säkeistön väliin, kun siitä sun mielestä vaan puuttui jotain?
Noh ei kyllä ole todellakaan ole koska siinä missä modaaminen yms. on useimmille peleille ehdottoman hyvä etu, joillekin lähes elinehto ja joitain pelejä ei olisi edes syntynyt ilman modaamista, niin tuo taas kuulostaa paskalta idealta. Toki edelleen sama pätee eli vaikka muokkaisin millälailla elokuvaa niin ei se kuulu ollenkaan muille.

Olet siinä kylllä täysin oikeassa, että se vanha porukka ei enää tule olemaan entisellään. Tämä "ongelma" jos sitä ongelmaksi voidaan sanoa koskettavan kaikkia muitakin aloja. Ei pelkästään peliteollisuutta...
Asioiden muuttuminen paskaksi ja tuotteiden heikkeneminen lienee aika selkeä ongelma? En tiedä mihin muihin aloihin nyt vertaat, mutta miten ne liittyvät milläänlailla tähän?
 
Ja kantsii muistaa et toi "porukka" on aivan lilliputtimainen kuluttajaryhmä. Maailmassa on miljardeja kuluttajia joilla on pääsy internetiin ja Chromeen, mutta pieni määrä kuluttajia joilta löytyy kotoa pelikelpoinen tietokone. Tai edes dedikoitu pelikonsoli. Maailman mittakaavassa noiden suosituidenkin konsolien myyntimäärät on lopulta pieniä.

Steamissa on tällä hetkellä noin 13 miljoonaa käyttäjää onlinessa. Onhan siinäkin määrässä ostovoimaa mutta hyvin pieni joukko toi on esim netinkäyttäjiin verrattuna. Tai kuluttajiin joilta joku Chromecast-kelpoinen laite löytyy kotoa. Google on nyt tän alustan kanssa aivan oikealla tiellä. Tuolla on erittäin suuri potentiaalinen markkina just jollekin tälläselle. NVidiakin julkaisee oman palvelunsa varmaa tänä vuonna. Mä en jaksa uskoa et tältä palstalta löytyy parempaa tietoa kuin noista kahdesta firmasta.

Kyllä se GeForce Now on jo aika monta vuotta pyörinyt ... :think:
 
Ja kantsii muistaa et toi "porukka" on aivan lilliputtimainen kuluttajaryhmä. Maailmassa on miljardeja kuluttajia joilla on pääsy internetiin ja Chromeen, mutta pieni määrä kuluttajia joilta löytyy kotoa pelikelpoinen tietokone.
Totta, mutta noista a) aivan häviävän pieni murto-osa on milläänlailla kiinnostunut ns. "oikeasta" pelaamisesta mihin tämä alusta iskee. b) vieläkin pienempi määrä omistaa sellaisen nettiyhteyden jolla saa vakaasti Googlen palvelimilta käytettyä tuota palvelua. Suomi ja Suomen nettiyhteydet vakalla hyvällä kaistalla, pingillä ilman datacappeja ja ilman katkoksia ovat harvinaista herkkua suurimmalle osalle. Ihmisille joille pelaaminen on ylipäätään mahdollista ja relevanttia muutaman satasen investointi Switch tai Pleikkariin vakaasta ja yhdenmukaisesta kokemuksesta on aivan naurettavan pieni hinta ja laite palvelee vuosikausia. Ei sillä etteikö tämä Googlen palvelu voisi hyvinkin iskeä mehemään markkinarakoon, mutta kannattaa jo heti kättelyssä unohtaa vertailut Chrome käyttäjiin. :D
 
Niin no jos F2P, lootbox, DLC, ikuinen early access jäte on hyvää kehitystä niin ei kait siinä jos haluaa tyytyä paskaan.

Nämä ovat juurikin niitä "ammattimiesten" modeja joita nämä ihmiset tekee työkseen. Jos et halua tukea antamalla rahaa heidän kokeiluistaan niin ei ole pakko. He tekevät sitä työkseen mitä jotkut tekevät harrastuksenaan. Joskus myös heiltä tulee ihan loistavaa materiaalia, kuten kotikoodaajiltakin.

Luultavasti pelintekijöitä ei kiinnosta vittuakaan koko asia tai jopa haluavat sitä, mutta tuottajat yms. eivät halua koska ne asiat mitkä olivat ennen/ovat nyt itsestäänselvyyksiä voidaan tuotteistaa tai myydä uudelleen myöhemmin. Toiseksi ei minua kiinnosta vittuakaan mitä pelintekijät asiasta ajattelevat, koska se mitä minä teen pelillä ei milläänlailla kuulu heille.

Jos nyt kuitenkin luet sen pelin mukana tulevan loppukäyttäjän lisenssisopimuksen, niin siellä tämä kielletään suoraan. Jos et ehtoja hyväksy, niin neppaile vaikka kassejasi ja jätä peli kauppaan. Se ei ole kutenkaan sinun oikeus vaikka näin haluat tehdä.

Noh ei kyllä ole todellakaan ole koska siinä missä modaaminen yms. on useimmille peleille ehdottoman hyvä etu, joillekin lähes elinehto ja joitain pelejä ei olisi edes syntynyt ilman modaamista, niin tuo taas kuulostaa paskalta idealta. Toki edelleen sama pätee eli vaikka muokkaisin millälailla elokuvaa niin ei se kuulu ollenkaan muille.

Kehittäjät tarjoavat työkalut jos haluavat, että joku puukottaa heidän koodia. Eikö?
 
Totta, mutta noista a) aivan häviävän pieni murto-osa on milläänlailla kiinnostunut ns. "oikeasta" pelaamisesta mihin tämä alusta iskee. b) vieläkin pienempi määrä omistaa sellaisen nettiyhteyden jolla saa vakaasti Googlen palvelimilta käytettyä tuota palvelua. Suomi ja Suomen nettiyhteydet vakalla hyvällä kaistalla, pingillä ilman datacappeja ja ilman katkoksia ovat harvinaista herkkua suurimmalle osalle. Ihmisille joille pelaaminen on ylipäätään mahdollista ja relevanttia muutaman satasen investointi Switch tai Pleikkariin vakaasta ja yhdenmukaisesta kokemuksesta on aivan naurettavan pieni hinta ja laite palvelee vuosikausia. Ei sillä etteikö tämä Googlen palvelu voisi hyvinkin iskeä mehemään markkinarakoon, mutta kannattaa jo heti kättelyssä unohtaa vertailut Chrome käyttäjiin. :D

Pitää muistaa sekin että Switch tai Pleikkari pelit pystyy ostamaan edelleen fyysisenä kopiona. Kun taas Google Stadia ei tarjoa. Jos Google Stadia ole suuri menestys, nii kyl Google sulkee tämänkin vähin äänin ja sinne menee myös pelit.
 
Pitää muistaa sekin että Switch tai Pleikkari pelit pystyy ostamaan edelleen fyysisenä kopiona. Kun taas Google Stadia ei tarjoa. Jos Google Stadia ole suuri menestys, nii kyl Google sulkee tämänkin vähin äänin ja sinne menee myös pelit.
Se porukka on yksi pieru Saharassa (jos edes sitäkään), jota kiinnostaa nykypäivänä ostaa näitä kertakäyttöpelejä fyysisinä kopioina. Sillä ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä mihinkään. Ja siis Google Stadiahan on vuokrapalvelu, eli ei sieltä ole tarkoituskaan ostaa mitään itselleen omistettavaksi. Jos palvelu ei toimi, tai se menee nurin, niin sitten päättyy myös vuokranmaksu. Sama idea tavallaan kuin vaikkapas Netflixissä. Melkoisen riskitön vaihtoehto kuluttajalle siinä mielessä siis.

Näitä pelien striimauspalveluita on nähty vaikka minkälaisia ja kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän huonoja. Ja beta-tason kamaahan tämä(kin) on vielä pitkän aikaa, mutta saas nyt nähdä saisivatko tällä kerralla ulostettua edes jotain käyttökelpoista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se GeForce Now on jo aika monta vuotta pyörinyt ... :think:
En varsinaisesti kuulu kohderyhmään, mutta hyppäsin GeforceNOW:n remmiin tuossa nelisen kuukautta sitten kun kiinnosti tuo tekki. Silloin kun kokeilin niin input lag oli kyllä kamala. Nyt tänään kun kokeilin tämän triidin myötä Warframea, niin täytyy sanoa että nVidia on kunnostautunut huikeasti.

Tuo nykyinen input lag NorthWest serverillä (en muista mikä serveri silloin nelisen kuukautta sitten itselläni oli käytössä) on suhteellisen mitätön, siis vertailukohtana kaverin videotykki (video/audio signaali kulkee koneesta vahvistimen läpi tykille) -- jossa pelaamisesta ei tullut mitään ja viive tuntui olevan puolen sekunnin luokkaa. Sama juttu taloyhtiön kerhohuoneessa oleva halpis TV ja sillä pelailu oli kyllä karmaiseva kokemus. Kaveri kyllä pärjäsi siinä ihan mennen tullen, kun tottunut hitaaseen ruutuun, mutta itselläni pelailuista ei tullut kyllä yhtään mitää (suom. vaatii totuttelua).

Palatakseni takaisin GeforceNOW:iin, mitään hajua missä tuo EU NorthWest serveri sijaitsee - joku mainitsi Irlannin? NW servu sanoo mulle kuitenkin näin:

sshot-23.png

Kyllä tuo hienosti pelattavissa oli tuo Warframe input lagin suhteen Geforce NOW -palvelussa. Ei todellakaan vastaa graafisesti (pikselöityminen nopeissa kohdissa), eikä FPS:iltään (kohteen träkkäämine ym), eikä väreiltään eikä tuntumaltaan eikä kontrolleiltaan todellakaan sitä mitä peli on paikallisesti pelattuna g-sync päällä, 144hz pelinäytöllä.

En nyt tiedä kertooko seuraava video mitään mitään tuosta lagista mutta tältä se näytti/näyttää:

(GF NOW:in huono puoli Warframessa on ettei se tallenna kaikkia asetuksia. Pelailut alkaa siinä 2 minuutin ja säätämisen jälkeen ja muutenkin jos meinaatte painaa playta; pikakelatkaa tuo alku ja katsokaa videota sieltä täältä).


Muutoinkin pelailen tota watukkaa pädillä niin oli hieman totuttelemista takaisin hiireen.

Eli jos Googlen konehuoneet sijaitsee ihan täällä suomessa, ja jos Stadia vastaa tekiltään (ja input-lagiltaan) yhtään GF Nowia, niin mikä jottei.
 
Viimeksi muokattu:
25Mbps linja vaaditaan 1080p@60:lle ja ainakin kerrotaan 30Mbps riittävän 4K:lle, joka on kyllä hieman sanotaanko kysymysmerkki.


What internet speed do you need to run Stadia?

“We were able to test a lot of this with our Project Stream test late last year, starting back in October. To get 1080p, 60 frames per second, required approximately 25 megabits per second. In fact, we use less than that, but that’s where we put our recommended limit at. But with innovations that we’ve made on the streamer side and on the compression side since then, when we launch, we will be able to get to 4K but only raise that bandwidth to about 30 megabits per second. So if you have less bandwidth, we’ll give you a lower resolution… We do a lot of that for you in the background, and we will only offer up the appropriate bandwidth for the infrastructure that you have.”

Google Stadia Boss Answers (And Dodges) Our Questions
 
Googlen demoalueelta videoa. Input lag yllättäen aika tuuheaa settiä kuten odottaa saattaa.

 
Nämä ovat juurikin niitä "ammattimiesten" modeja joita nämä ihmiset tekee työkseen. Jos et halua tukea antamalla rahaa heidän kokeiluistaan niin ei ole pakko. He tekevät sitä työkseen mitä jotkut tekevät harrastuksenaan. Joskus myös heiltä tulee ihan loistavaa materiaalia, kuten kotikoodaajiltakin.
Tehkööt vain mitä tahansa omia viritelmiä haluavat kunhan muutkin voivat tehdä. Olet oikeassa että sekä peliyhtiöiltä että sceneltä molemmilta tulee loistavaa materiaalia, mutta tällä kehityksellä tulee vain peliyhtiöiltä eli siis efektiivisesti ajat pelien ja pelaamisen heikentämistä.

Jos nyt kuitenkin luet sen pelin mukana tulevan loppukäyttäjän lisenssisopimuksen, niin siellä tämä kielletään suoraan. Jos et ehtoja hyväksy, niin neppaile vaikka kassejasi ja jätä peli kauppaan. Se ei ole kutenkaan sinun oikeus vaikka näin haluat tehdä.
...
...
...
Kehittäjät tarjoavat työkalut jos haluavat, että joku puukottaa heidän koodia. Eikö?
a) Tämä ensinnäkin riippuu täysin pelistä.
b) En todellakaan lue jotain juristien tekemää kuivaa wall of text paskaa mikä ei kuitenkaan ole milläänlailla sitova tai koske minua. Toki jos palkkioista sovitaan niin asiaa voidaan harkita.
c) Lähdet nyt vääristämään ja sidetrackaamaan keskustelua. Kyse ei ole siitä mikä on kenenkin oikeus vaan mikä onko asia hyväksi vai ei ja mikä on sen vaikutus pelaamiseen. Näillä on pelkästään negatiivinen, etkä ole tuonut mitään vasta-argumenttia sille.

Vaikka esim tuotanketjua pitävällä tehtaalla olisi oikeus kipata kaikki prosessissa syntyvät jätteensä jokiin ja järviin, ei se tarkoita sitä etteikö asiaa tulisi vastustaa tai pyrkiä estämään.


25Mbps linja vaaditaan 1080p@60:lle ja ainakin kerrotaan 30Mbps riittävän 4K:lle, joka on kyllä hieman sanotaanko kysymysmerkki.


What internet speed do you need to run Stadia?

“We were able to test a lot of this with our Project Stream test late last year, starting back in October. To get 1080p, 60 frames per second, required approximately 25 megabits per second. In fact, we use less than that, but that’s where we put our recommended limit at. But with innovations that we’ve made on the streamer side and on the compression side since then, when we launch, we will be able to get to 4K but only raise that bandwidth to about 30 megabits per second. So if you have less bandwidth, we’ll give you a lower resolution… We do a lot of that for you in the background, and we will only offer up the appropriate bandwidth for the infrastructure that you have.”

Google Stadia Boss Answers (And Dodges) Our Questions
30 Mpbps kuulostaa aika laihalta, puhumattakaan kun päälle tulee vielä 60 FPS ja HDR vaatimukset. Toki Googlella voi olla kätevät pakkausalgoritmit hanskassa, mutta sitten taas nousee esiin kysymys hävikistä.

Kuitenkin suurimpana ongelmana en näkisi niinkään kaistaa vaan viiveen ja vakauden.
 
Viimeksi muokattu:
Tehkööt vain mitä tahansa omia viritelmiä haluavat kunhan muutkin voivat tehdä.

Ei se maailma pyöri sillä tavalla...

a) Tämä ensinnäkin riippuu täysin pelistä.
b) En todellakaan lue jotain juristien tekemää kuivaa wall of text paskaa mikä ei kuitenkaan ole milläänlailla sitova tai koske minua. Toki jos palkkioista sovitaan niin asiaa voidaan harkita.
c) Lähdet nyt vääristämään ja sidetrackaamaan keskustelua. Kyse ei ole siitä mikä on kenenkin oikeus vaan mikä onko asia hyväksi vai ei ja mikä on sen vaikutus pelaamiseen. Näillä on pelkästään negatiivinen, etkä ole tuonut mitään vasta-argumenttia sille.

Vaikka esim tuotanketjua pitävällä tehtaalla olisi oikeus kipata kaikki prosessissa syntyvät jätteensä jokiin ja järviin, ei se tarkoita sitä etteikö asiaa tulisi vastustaa tai pyrkiä estämään.

Tuosta negatiivisuudesta voidaan olla ehkä jossain määrin samaa mieltä, mutta edelleenkään se softa ei ole sinun. Se on sinulla vain "lainassa". Tahdoit tai et.

En aina jaksa ymmärtää miksi kaikkea pitää vastustaa ja olla vaatimassa omia oikeuksiaan ja halua tehdä juuri kuten hyödykkeen tekijä ei olisi halunnut. Ehkä ne pelit kannattaa jättää hyllyyn jos aina vituttaa, kun kannessa lukee EA tai Ubisoft. Jos siihen koodiin ei voi olla koskematta niin älä pelaa. Me ei tarvittaisi PunkBuster tai muita huijauksen esto ohjelmia, jos te pelaisitte näitä pelejä ilman koodin puukottamista.
 
Eihän tämä ole kuin netistä / latenssista kiinni, muu infra on varmasti riittävän toimivaa.
Joku kysy jossain ketjussa että mitä odotat eniten tietotekniikalta tulevaisuudessa niin tämä on kyllä yksi niistä. Omalla kohdalla siis.
Sen verran kypsyttää nämä 20 kiloa painavat (ja melkein maksavat) peeceet nykyään, varsinkin kun laadunvalvonta ei näköjään kuulu valmistajille vaan kuluttajille.
Sori offtopic.
 
Kyllä se GeForce Now on jo aika monta vuotta pyörinyt ... :think:
Ei ole. Sekoilevat ton brändin kanssa. Stadian kilpailija on vasta tulossa betaan. Game anywhere on your Mac, PC, or SHIELD with NVIDIA’s cloud gaming service - GeForce NOW.

Totta, mutta noista a) aivan häviävän pieni murto-osa on milläänlailla kiinnostunut ns. "oikeasta" pelaamisesta mihin tämä alusta iskee. b) vieläkin pienempi määrä omistaa sellaisen nettiyhteyden jolla saa vakaasti Googlen palvelimilta käytettyä tuota palvelua. Suomi ja Suomen nettiyhteydet vakalla hyvällä kaistalla, pingillä ilman datacappeja ja ilman katkoksia ovat harvinaista herkkua suurimmalle osalle. Ihmisille joille pelaaminen on ylipäätään mahdollista ja relevanttia muutaman satasen investointi Switch tai Pleikkariin vakaasta ja yhdenmukaisesta kokemuksesta on aivan naurettavan pieni hinta ja laite palvelee vuosikausia. Ei sillä etteikö tämä Googlen palvelu voisi hyvinkin iskeä mehemään markkinarakoon, mutta kannattaa jo heti kättelyssä unohtaa vertailut Chrome käyttäjiin. :D
Oon toista mieltä mut eipä siitä sen enempää :) Jokatapauksessa tosi mielenkiintoinen tuote tämä. Kukaan ei vielä tiedä vastauksia näihin teknisiin väittämiin. Tai väittämiin pitentiaalisista markkinoista.
Ei se maailma pyöri sillä tavalla...



Tuosta negatiivisuudesta voidaan olla ehkä jossain määrin samaa mieltä, mutta edelleenkään se softa ei ole sinun. Se on sinulla vain "lainassa". Tahdoit tai et.

En aina jaksa ymmärtää miksi kaikkea pitää vastustaa ja olla vaatimassa omia oikeuksiaan ja halua tehdä juuri kuten hyödykkeen tekijä ei olisi halunnut. Ehkä ne pelit kannattaa jättää hyllyyn jos aina vituttaa, kun kannessa lukee EA tai Ubisoft. Jos siihen koodiin ei voi olla koskematta niin älä pelaa. Me ei tarvittaisi PunkBuster tai muita huijauksen esto ohjelmia, jos te pelaisitte näitä pelejä ilman koodin puukottamista.
Tämä. Ja eihän muutkaan palvelut anna sitä peliä sulle omaksi. Laillisesti on aivan sama "ostatko" Steamista tai Epic launcherista, tai tilaatko Stadian(uutisten mukaan kukaan ei tiedä millainen rahastusmalli tulee)
 
Ei ole. Sekoilevat ton brändin kanssa. Stadian kilpailija on vasta tulossa betaan. Game anywhere on your Mac, PC, or SHIELD with NVIDIA’s cloud gaming service - GeForce NOW.
No itse olen jo viikon verran shield TV:llä sitä pyöritellyt ja se oli saatavilla jo ekan shield TV:n aikaan 2015. Sama tuote se on, vaikka toki kehittnyt ja kehittyy jatkossakin. Sitä en tiedä, milloin tuon käyttö on laajentunut PC ja Mac laitteille, mutta Shieldillä tosiaan jo vuosia ollut käytössä.
 
No itse olen jo viikon verran shield TV:llä sitä pyöritellyt ja se oli saatavilla jo ekan shield TV:n aikaan 2015. Sama tuote se on, vaikka toki kehittnyt ja kehittyy jatkossakin. Sitä en tiedä, milloin tuon käyttö on laajentunut PC ja Mac laitteille, mutta Shieldillä tosiaan jo vuosia ollut käytössä.
No ei ole sama palvelu. Saman niminen kyllä, ja sekavaa kyllä. Ne käyttää samaa brändiä monelle tuotteelle.
 
No ei ole sama palvelu. Saman niminen kyllä, ja sekavaa kyllä. Ne käyttää samaa brändiä monelle tuotteelle.

Ihan tosissaanko väität, että ovat rakentaneet alusta asti uuden palvelun, kun heillä on ollut toimiva streamauspalvelu jo vuosia... Ei kovin järkevälle kuulostaisi moinen toiminta... :think:

Kyllä se pohjimmiltaan on se ihan sama palvelu, joka nyt vaan lanseerataan uudelleen ja laajennetaan Shield TV:n lisäksi PC ja Mac käyttäjille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 733
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom