Eikös tuonne niin kirjoitettukin, että työkierrokset hienosäädetään sähköisesti toimivalla potentiometri säätimellä ?...Olen ajanut -80 luvun alliksen kaivurillakin ja siinä säädettiin kaasu haluamakseen muistaakseni kaasuvivulla, joka oli yhteydessä pumppuun vaijerilla. Uudemmissa kaivinkoneissa on tosiaan sähköisesti, solenoideilla toimiva kaasu (kopissa on pyöritettävä säädinnuppi kierroksia varten). Vanhassa 836 valmetissa piti itse painaa kaasua takapolkimella kuormatessa, uusissa menee kierrokset napista päälle. Myös noissa uudemmissa metsäkoneissa voi säätää työkierrokset erikseen ja niillä voi ajaa työkierrokset päälläkin.
Kirjoitin myös että noiden hydrauliikka ei toimi alhaisella kierrosluvulla kunnolla, eikä noita myöskään ole fiksua huudattaa niillä max. kierroksillakaan koska menee enemmän polttoainetta ja moottori ei ole optimaalisella käyntialueella. Kyllä nuo muut isommat koneet oli kaikki tuollaisilla automaattisilla työkierroksilla toimivia ja merkeiltään Komatsu, Daewoo 130LC-Solar, Hyundai 140LC7 vm-07, New Holland, Case CX75 SR -04, 2 eri 55-9A hyundain minikaivuria ja vanha fiat-allis .
Jos on yhtään mistään koneista kokemusta, niin nuo lisätyt ääniefektit tässä ohjelmassa huomaa hyvin, enkä tarkoita sitä työkierrosten nostoääntä, koska tuo efektiääni "kaasutus" ei siltä kuulosta vaan siltä kuin polkimella pumppaisi kaasua nopeasti, mikä taas ei tuollaisella potikkakaasulla onnistu. Tuota kaivureiden kaasuttelua kuuluu esim. kun yrittävät vetää välillä huuhtomoa johonkin, tai nostaa painavaa liukuhihnaa. Noissa telojen äänissäkin on lisätty efektiääni (ärsyttävä kirskunta), jollaista en yhdenkään oikean koneen telasta ole kuullu. Oikeasti telasta kuuluu lähinnä kolkottava ääni ja kitinä vasta sitten kun kivi juuttuu johonkin väliin.
Olen ajanut traktoriakin 8-vuotiaasta lähtien ja silloin ajoin myös traktorikaivurillakin ensimmäistä kertaa. Samoin metsäkonetta olen ajanut jonkin verran, joten kokemusta löytyy koneista ja niiden äänistä paljonkin. Muitakin eri koneita olen käyttänyt.
Uskon että noissa Volvoissakin toimii kaasu ihan samalla tavalla kuin noissa komatsuissa ja hyundain kaivureissa. Ei muuten nuo 460 ja 700 Volvot tuossa ohjelmassa kaikki ihan tuliteriä ole mielestäni ja huomaa erilaisesta pakoputkestakin. Uudemmissa se on sellainen iso kantikas savuhormi ja vanhoissa pyöreä putki.
Voihan siihen vanhaan koneeseenkin vetää kaasun täysille, mutta mitään hyötyä siitä ei ole...nekin toimivat parhaiten 1500-1700rpm kierroksilla.
edit: tässä on kuva kaivurin "kaasusta", eli säätöpotikasta kuva on Case cx75 kaivurista ja 2004 mallista
Näkyy 2011 Volvossa olevan samanlainen kaasupotikka ikkunan vieressä ja kuvassa oikealla oleva poljin ei ole kaasu, vaan lisähydrauliikkaa varten esim. kallistuvan kauhan käyttöön:
Kirjoitin myös että noiden hydrauliikka ei toimi alhaisella kierrosluvulla kunnolla, eikä noita myöskään ole fiksua huudattaa niillä max. kierroksillakaan koska menee enemmän polttoainetta ja moottori ei ole optimaalisella käyntialueella. Kyllä nuo muut isommat koneet oli kaikki tuollaisilla automaattisilla työkierroksilla toimivia ja merkeiltään Komatsu, Daewoo 130LC-Solar, Hyundai 140LC7 vm-07, New Holland, Case CX75 SR -04, 2 eri 55-9A hyundain minikaivuria ja vanha fiat-allis .
Jos on yhtään mistään koneista kokemusta, niin nuo lisätyt ääniefektit tässä ohjelmassa huomaa hyvin, enkä tarkoita sitä työkierrosten nostoääntä, koska tuo efektiääni "kaasutus" ei siltä kuulosta vaan siltä kuin polkimella pumppaisi kaasua nopeasti, mikä taas ei tuollaisella potikkakaasulla onnistu. Tuota kaivureiden kaasuttelua kuuluu esim. kun yrittävät vetää välillä huuhtomoa johonkin, tai nostaa painavaa liukuhihnaa. Noissa telojen äänissäkin on lisätty efektiääni (ärsyttävä kirskunta), jollaista en yhdenkään oikean koneen telasta ole kuullu. Oikeasti telasta kuuluu lähinnä kolkottava ääni ja kitinä vasta sitten kun kivi juuttuu johonkin väliin.
Olen ajanut traktoriakin 8-vuotiaasta lähtien ja silloin ajoin myös traktorikaivurillakin ensimmäistä kertaa. Samoin metsäkonetta olen ajanut jonkin verran, joten kokemusta löytyy koneista ja niiden äänistä paljonkin. Muitakin eri koneita olen käyttänyt.
Uskon että noissa Volvoissakin toimii kaasu ihan samalla tavalla kuin noissa komatsuissa ja hyundain kaivureissa. Ei muuten nuo 460 ja 700 Volvot tuossa ohjelmassa kaikki ihan tuliteriä ole mielestäni ja huomaa erilaisesta pakoputkestakin. Uudemmissa se on sellainen iso kantikas savuhormi ja vanhoissa pyöreä putki.
Voihan siihen vanhaan koneeseenkin vetää kaasun täysille, mutta mitään hyötyä siitä ei ole...nekin toimivat parhaiten 1500-1700rpm kierroksilla.
edit: tässä on kuva kaivurin "kaasusta", eli säätöpotikasta kuva on Case cx75 kaivurista ja 2004 mallista
Näkyy 2011 Volvossa olevan samanlainen kaasupotikka ikkunan vieressä ja kuvassa oikealla oleva poljin ei ole kaasu, vaan lisähydrauliikkaa varten esim. kallistuvan kauhan käyttöön:
Viimeksi muokattu: