Gold Rush

Eikös tuonne niin kirjoitettukin, että työkierrokset hienosäädetään sähköisesti toimivalla potentiometri säätimellä ?...Olen ajanut -80 luvun alliksen kaivurillakin ja siinä säädettiin kaasu haluamakseen muistaakseni kaasuvivulla, joka oli yhteydessä pumppuun vaijerilla. Uudemmissa kaivinkoneissa on tosiaan sähköisesti, solenoideilla toimiva kaasu (kopissa on pyöritettävä säädinnuppi kierroksia varten). Vanhassa 836 valmetissa piti itse painaa kaasua takapolkimella kuormatessa, uusissa menee kierrokset napista päälle. Myös noissa uudemmissa metsäkoneissa voi säätää työkierrokset erikseen ja niillä voi ajaa työkierrokset päälläkin.

Kirjoitin myös että noiden hydrauliikka ei toimi alhaisella kierrosluvulla kunnolla, eikä noita myöskään ole fiksua huudattaa niillä max. kierroksillakaan koska menee enemmän polttoainetta ja moottori ei ole optimaalisella käyntialueella. Kyllä nuo muut isommat koneet oli kaikki tuollaisilla automaattisilla työkierroksilla toimivia ja merkeiltään Komatsu, Daewoo 130LC-Solar, Hyundai 140LC7 vm-07, New Holland, Case CX75 SR -04, 2 eri 55-9A hyundain minikaivuria ja vanha fiat-allis .

Jos on yhtään mistään koneista kokemusta, niin nuo lisätyt ääniefektit tässä ohjelmassa huomaa hyvin, enkä tarkoita sitä työkierrosten nostoääntä, koska tuo efektiääni "kaasutus" ei siltä kuulosta vaan siltä kuin polkimella pumppaisi kaasua nopeasti, mikä taas ei tuollaisella potikkakaasulla onnistu. Tuota kaivureiden kaasuttelua kuuluu esim. kun yrittävät vetää välillä huuhtomoa johonkin, tai nostaa painavaa liukuhihnaa. Noissa telojen äänissäkin on lisätty efektiääni (ärsyttävä kirskunta), jollaista en yhdenkään oikean koneen telasta ole kuullu. Oikeasti telasta kuuluu lähinnä kolkottava ääni ja kitinä vasta sitten kun kivi juuttuu johonkin väliin.

Olen ajanut traktoriakin 8-vuotiaasta lähtien ja silloin ajoin myös traktorikaivurillakin ensimmäistä kertaa. Samoin metsäkonetta olen ajanut jonkin verran, joten kokemusta löytyy koneista ja niiden äänistä paljonkin. Muitakin eri koneita olen käyttänyt.

Uskon että noissa Volvoissakin toimii kaasu ihan samalla tavalla kuin noissa komatsuissa ja hyundain kaivureissa. Ei muuten nuo 460 ja 700 Volvot tuossa ohjelmassa kaikki ihan tuliteriä ole mielestäni ja huomaa erilaisesta pakoputkestakin. Uudemmissa se on sellainen iso kantikas savuhormi ja vanhoissa pyöreä putki.

Voihan siihen vanhaan koneeseenkin vetää kaasun täysille, mutta mitään hyötyä siitä ei ole...nekin toimivat parhaiten 1500-1700rpm kierroksilla.

edit: tässä on kuva kaivurin "kaasusta", eli säätöpotikasta kuva on Case cx75 kaivurista ja 2004 mallista

Maarakennus-Case-041892d446441a7b-medium.jpg



Näkyy 2011 Volvossa olevan samanlainen kaasupotikka ikkunan vieressä ja kuvassa oikealla oleva poljin ei ole kaasu, vaan lisähydrauliikkaa varten esim. kallistuvan kauhan käyttöön:

Kaivinkoneet-Volvo-7425f7cd18549da2-medium.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän pari jaksoa sitten hajosi Volvon dumperista kardaani ja näytettiin kun pari muutakin konetta makasi levällään siellä "varikolla". Kai tuollaiset hajoamiset on ihan normaalia tuollaisella käytöllä mitä tuolla on. Vedetään täysillä koko ajan niin ihme jos jotain ei hajoa.

Ja tosiaan tuo kaivureiden kaasuttelu ärsyttää myös. Kun se ei ole mahdollistakaan niin miksi sellainen efekti on sitten pitänyt lisätä?

Ääni on selkeästi nauhoitettu jostain kuorma-autosta tms.
 
Kyllä sitä ihan samaa kitinää on lisätty muihinkin Discoveryn ohjelmiin. Ainakin american loggers ohjelmassa huomasin saman ääniefektin. Niin paljon olen työkoneita käyttänyt, että voin sanoa 100% varmuudella nuo äänet pelkäksi ääniefektiksi.

Olen katsonut myös Yukon Gold ohjelmaa nat geo. kanavalta, eikä siinäkään ole lisätty näitä lapsellisia kitinöitä teloihin tai KA-kaasuttelua.

Kyllähän pari jaksoa sitten hajosi Volvon dumperista kardaani ja näytettiin kun pari muutakin konetta makasi levällään siellä "varikolla". Kai tuollaiset hajoamiset on ihan normaalia tuollaisella käytöllä mitä tuolla on. Vedetään täysillä koko ajan niin ihme jos jotain ei hajoa.

Ja tosiaan tuo kaivureiden kaasuttelu ärsyttää myös. Kun se ei ole mahdollistakaan niin miksi sellainen efekti on sitten pitänyt lisätä?

Ääni on selkeästi nauhoitettu jostain kuorma-autosta tms.

Näytin tuossa edellisessä viestissä melko hyvin, miten kaivurin kaasu toimii ja miksi sillä ei voi kaasuttaa kuten kuorma-autolla. Tuo kaasutus kuulostaa tosiaan aivan kuorma-autolta. Tuommoisesta kaasutuksesta voisi olla apua vain kuorma-autolla, jos meinaa juuttua ja täytyy pitoa hakea. Kaivurissa siitä ei ole edelleenkään mitään hyötyä, eikä se todellakaan onnistu siinä. Tuo telan efektikitinä kuuluu melkein aina kun ovat kuvanneet puskutraktorin tai kaivurin telaa. Tuo sama telojen kirskunta on kuulunut jo 1-kaudelta asti. Tuota samaa kaasuttelua on kuulunut välillä dumppereistakin, kun on tullut tiukka paikka.

Tässä on myös paljon vaimennettu koneiden ääniä, koska tuollainen kaivurikin pitää aika kolinaa kauhasta normaalisti ja ohjaamoon kuuluu hammaskehän jurina kääntäessä. Myös hydrauliikasta lähtee ääntä.

Kyllähän tuollainen murros voi hajota oikeasti, mutta on tässä ohjelmassa ollut jotkut tilanteet vähän liioteltujakin. Onhan tänä talvena esim. ponssen metsäkoneista hajonnut periä runsaan lumen takia.

Ihan mielenkiinnosta onko turboahdin ajanut yhtäkään työkonetta ikinä metriäkään ?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on myös paljon vaimennettu koneiden ääniä, koska tuollainen kaivurikin pitää aika kolinaa kauhasta normaalisti ja ohjaamoon kuuluu hammaskehän jurina kääntäessä. Myös hydrauliikasta lähtee ääntä.

Kauhasta eikä esim. koiranluista ei pitäis tulla yhtään kolinaa. Jos sitä tulee, on väljää.
Ja jos vaikka väljyys on kauhan ja mahd. pikakiinnikkeen välissä, sinne laitetaan lisää shimmilevyjä.
Tosin noissa kultakuumeen vehkeissä taitaa järjestään olla kauha suoraan kiinni koiranluissa, niin tapeissa väljää, jonka takia kolistaa.
Suomessahan on onneksi keskusrasvari arkipäivää, niin ei pitäs kulua tappien ym. niin herkästi.

Ja en minä ainakaan ole käännön jyrinää kuullut kuin vuoden -91 n. 28 000h ajetussa 42tonnin painoisessa Åkermanissa..

Missään uudemmissa en ole kuullut. Ja olen _joutunut_ ajamaan työni takia yli neljääkymmentä ympäripyörivää, aina yhden tonnin yanmarista hitachiin, jonka mallimerkintä oli 650(eli varmaan siinä 65tn kieppeillä).
Kääntöhän kyllä ääntä pitää, varsinkin isoimmissa koneissa(kun lopettaa käännön ja alkaa käännön jarrutus), muttei se mielestäni mitään jyrinää/jurinaa ole.

Ja siis olen n. kymmentä konetta joutunut ns. täyspäiväisesti ajamaan, muut ollut siirtoja / jonkun muutaman tunnin hommia.

Edit. tietysti tuo käännön "jurina" voi johtua siitä, jos kone huonolla pidolla niin kääntökehä on kuivana. Niitähän on joko rasvattavia(rasvanippa/rasvarinletku menee kääntökehälle), tai sitten öljyssä uivia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se kääntökehä jurisee aina vähän, jopa Valmetin motossa jossa on pyörivä ohjaamo. Hyvin alkaa olla metsäkoneenkin nosturissä välyksiä jo siinä 15 000h paikkeilla. Aika monessakin kaivurissa olen nähnyt väljää kauhan kiinnikkeissä, vaikka ajettu reippaasti alle 10 000h. Tietenkinhän noihin vaikuttaa sekin onko osien rasvaus jätetty väliin useasti ja vanha kauha, niin onhan sekin kulunut kiinnitysreijistä väljäksi.

Noita nostureiden välyksiä korjataan myös ns. expander tapeilla.

Tuollainen kääntöhän toimii suorilla hampailla, joten siitä lähtee aina vähän ääntä, kuten vaikka suorakytkentä-vaihdelaatikostakin ralliautossa. Moottoripyörässä on kanssa suorat hampaat vaihdelaatikossa ja pieni volina kuuluu niistäkin.

Ainakin Valmetin hakkuukoneisiin pitäisi laittaa sellaista mustaa pikimäistä vaseliiniä kääntökehälle, koska tavallinen vaseliini on liian löysää eikä kestä hampaiden välissä.

Kaikenlaisilla koneilla ajettu koko ikä, eikä moiset muutamiin kohtin lisätyt äänet minun katselunautintoa haittaa. Kannattaa vaikka ottaa muutama olut ennen Gold rushin katselua, jos niin pollaa kiristää.
Jos on ajettu koneita koko ikä, niin luulisi huomaavan erikoistehoste-äänet tässä ohjelmassa. Ei minun tarvitse mitään tässä ottaa, koska pollaa ei kiristä, muista en tiedä kiristääkö pollaa. Toin vain oman näkökantani noihin ääniefekteihin ja ei siitä tarvitse herneitä vetää.


Tuossa on kyllä koneen äänet lisätty jälkikäteen. Tottahan sitä joutuvat varmasti paljonkin tekemään, että äänimaailma ei yhtä kakofoniaa olisi.

Miksi sitten Yukon Gold ohjelmassa ei ole ääniä lisätty pahemmin, vaikka siinäkin ajettiin kaivurilla ja puskutraktoreilla samalla tavalla ?

Ei tässäkään gold rush ohjelmassa kaikkia koneen ääniä ole muokattu/lisätty mutta osa on aivan selvästi. En oikein ymmärrä miksi noiden telojenkin täytyy pitää samaa kirskuntaa heti, kun kamera kuvaa niiden liikettä.

edit: juuri tuota jarrutuksesta lähtevää ääntä kaivurissa tarkoitinkin ja tottahan isommassa koneessa on painavampi yläosa, niin kuuluu selvemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika monessakin kaivurissa olen nähnyt väljää kauhan kiinnikkeissä, vaikka ajettu reippaasti alle 10 000h. Tietenkinhän noihin vaikuttaa sekin onko osien rasvaus jätetty väliin useasti ja vanha kauha, niin onhan sekin kulunut kiinnitysreijistä väljäksi.
Useimmiten se kauhan kolina on sen takia, kun koneessa pikakiinnike. Tällöin voi firmassa vaikka ntp-10 kiinnikkeellä olevia koneita olla 5, niin saman kiinnikkeen kauhoja on yli tuplaten. Toisessa koneessa kauha on hyvä vähillä shimmilevyillä ja toiseen niitä pitäs laittaa monen millin edestä lisää, jottei kolistais..

Sen takia tässä firmassa jossa olen töissä, on joka koneeseen "omat" kauhat(luiska, kynsi sekä kapea(kaapeli. tms))
Sitten löytyy spesiaali kauhoja ja kouria yms, niin aina on shimmilevyjen kanssa pelattava, kun laittaa toiseen koneeseen.
 
En ole muuten nähnyt suomikoneissa sitä "peukaloa" kaivureissa, mitä ovat tämänkin sarjan koneissa käyttäneet. Taitaa kyllä engcon ja koura olla parempi.
 
En ole muuten nähnyt suomikoneissa sitä "peukaloa" kaivureissa, mitä ovat tämänkin sarjan koneissa käyttäneet. Taitaa kyllä engcon ja koura olla parempi.

Monesti tullut mieleen, kun jotaan isoa kantoa yrittää saada kauhassa pysymään, että olis siinä tilanteessa ihan hyödyllinen kampe.. Varsinkin kun kanto on kauhassa ja rupeaa ojentamaan kuorma-autoon, missä korkeat lavan laidat.. Ei pääsis putoamaan niin herkästi.
 
Ei tässäkään gold rush ohjelmassa kaikkia koneen ääniä ole muokattu/lisätty mutta osa on aivan selvästi. En oikein ymmärrä miksi noiden telojenkin täytyy pitää samaa kirskuntaa heti, kun kamera kuvaa niiden liikettä.
Tuo kirskunta oli kyllä hyvä jossain jaksossa, koneen alavaunu yltäpäältä saven peitossa ja silti telat kirskui :D
Ja tietysti juuri tuo kaivinkoneiden moottorin kierrosten nousu/eläminen on vähän huvittavaa..
 
Olen pistänyt merkille myös että miksi eivät laita noissa dumppereissakaan lukkoja päälle, kun kone meinaa jäädä jumiin ?...näkyvät aina vedättävän vain parilla renkaalla. Yhdessä jaksossa oli kanssa hyvä kohtaus kun Rick ajoi dumpperin metsään ja kamera pusikossa odottamassa. Vetivät toisella koneella takaisin tielle, vaikka olis tullut peruuttamallakin pois sieltä.

ei noista kirskuntaa oikein muuten normaalisti lähde, ellei ole kivi välissä.

miksiköhän näissä eurooppa/suomi koneissa ei tuota peukaloa ole tainnut koskaan olla.

kanto on muuten välillä aika hankala saada pysymään kauhassa tai iso kivi.

Lähteeköhän se parkerkin nyt tekemään guynaan konkurssin, kuten hoffmanit ja sen jälkeen näyttävä paluu klondikeen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen pistänyt merkille myös että miksi eivät laita noissa dumppereissakaan lukkoja päälle, kun kone meinaa jäädä jumiin ?...näkyvät aina vedättävän vain parilla renkaalla. Yhdessä jaksossa oli kanssa hyvä kohtaus kun Rick ajoi dumpperin metsään ja kamera pusikossa odottamassa. Vetivät toisella koneella takaisin tielle, vaikka olis tullut peruuttamallakin pois sieltä.
Kai se on vaan shown takia. Saadaan näyttämään katsojille, että ei ole helppoa :D

Mutta vaikka onkin sarja tollasta "käsikirjotettua", niin ite kyllä tykänny kattoa, vaikka jotkut jutut pistääkin silmään.. Varmaan toimii vielä paremmin niille katsojille, joilla ei ole niin suurta tietämystä maansiirtovehkeistä.
Ja varmaan sellaiset ovatkin suurin katsojakunta..
 
Ainakin metsäkone ja traktori täytyy pysäyttää lukkojen kytkennän ajaksi, eikä lukot päällä saa kääntää jyrkästi. Oletan että dumpperin lukko toimii aika samalla tavalla kuin metsäkoneenkin.

Ketjuissa on se ongelma että saattavat täyttyä mudasta/savesta jolloin niistäkään ei ole hyötyä. Leveät telat toimisivat mudassa paremmin, kantavuudenkin takia. Onhan tuollainen Volvon A40 jo melko painava kone muutenkin pehmeään maastoon. Painaa ilmeisesti 30-40T. Vielä kun on 6 renkainen niin käännöksessä leikkaa maanpinnan tehokkaasti ja kyntää siihen jumiin.

Ohjelmaa katsoo kyllä, mutta aika liioittelua on monet tilanteet.
 
Ei tarvi pysäyttää. Volvoista ainakin löytyy myös lattiasta "poljin", jota painamalla sai muistaakseni kaikki lukot päälle siksi aikaa, kun poljinta painaa.

Ja muutenkin lukot voi vivuista kytkeä päälle ajaessa. Eivät tosin kytkeydy helposti, ellei aja suoraa.
 
Jääkö se lukko päälle vai onko poljinta painettava jatkuvasti ?..joissain traktoreissa/metsäkoneissa täytyy painaa poljinta tai nappia koko ajan, ja joissakin sen saa jatkuvasti päälle. Uusissa traktoreissa on jopa automaattiset lukot.

onhan tässä dumpperi kaatunut melkein tasamaallakin, välillä näyttänyt että olisi kaivurilla kipattu tahallaan nurin se vaunuosa.
 
Viimeksi muokattu:
Jääkö se lukko päälle vai onko poljinta painettava jatkuvasti ?..joissain traktoreissa/metsäkoneissa täytyy painaa poljinta tai nappia koko ajan, ja joissakin sen saa jatkuvasti päälle. Uusissa traktoreissa on jopa automaattiset lukot.

onhan tässä dumpperi kaatunut melkein tasamaallakin, välillä näyttänyt että olisi kaivurilla kipattu tahallaan nurin se vaunuosa.

Mutuna heittäisin ettei tarvitse pysähdellä pois ottamiseksi. Noissa koneissa kun tuottavuus halutaan maksimoida niin lukkojen poiskytkennän takia pysähtyminen heikentäisi tuottavuutta. Kuitenkin noita lukkoja voi joutua käyttämään useita kertoja ajon aikana.

Noissa uudemmissa on varmasti kaikenlaista automatiikkaa kaikeen ajamiseen liittyen, niin pystyy kuski keskittymään enempi tavaran kuskaamiseen kuin miettimään jäädäänkö kiinni vai ei.

offtopic
Hölmöin ratkaisu mitä olen tavannut on mersun pakettiautoissa ja kuorma-autoissa joissa sähkösesti/paineilmalla kytkettävät lukot lähtevät vasta pois päältä kun peruuttaa muutaman metrin. Ekan kerran kun mesessä koittaa lukkoja saada pois, eikä tiedä tätä, saattaa peliverkkarit revetä ja hiukset huveta täästä :rofl:
/offtopic
 
Tuonkin perusteella hölmöä tässä sarjassa että ei kokeilla edes lukoilla ensin lähteekö kone pois, vaan haetaan se kaivuri avuksi samantien. Silloinhan sekin on pois omista töistään ja aikaa menee hukkaan, sekä tuottavuus kärsii. En tiedä dumppereista, mutta noissa traktoreissa ja metsäkoneissa harvoin tarvitsee lukkoa kytkeä. Vasta sitten kun meinataan upota oikeasti.

Fiat 110-90 traktorissa on sellainen lukko että se ei meinaa lähteä pois päältä, ellei konetta rynkytä jarruilla. Vanhoissa maastoautoissa on ollut myös napalukkoja, jotka lähtevät pois päältä kun pakittaa pari metriä. Tosin niillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa.
 
Jääkö se lukko päälle vai onko poljinta painettava jatkuvasti ?..joissain traktoreissa/metsäkoneissa täytyy painaa poljinta tai nappia koko ajan, ja joissakin sen saa jatkuvasti päälle. Uusissa traktoreissa on jopa automaattiset lukot.
On päällä niin kauan, kuin poljinta painaa. Vaihtoehtoisesti on sitten 2 vipua(pitkittäis- ja poikittaislukko), joilla lukot on päällä, niin kauan kun haluaa.
Ja tietääkseni on uudemmissa dumppereissakin jo jonkinlainen traction control..
 
Kyllä olen sitä mieltä edelleen noista ketjuista että savessa/mudassa eivät toimi kovinkaan hyvin. Mitä nähnyt raskaiden pyöräkuormaajienkin ketjuja, mitä käytetään louhoksilla niin aika tiheäkuvioisia ovat. Samoin jos koneessa on painoa se 30-50T niin ei sellaisessa ketjut välttämättä kestä pitkään. Sen verran olen metsässä ajanut koneita ketjujen ja telojen kanssa, että niiden pito-ominaisuudet on kyllä hyvin perillä. Traktorissakin on eturenkaissa ollut talven poikkiketjut ja niistäkin loppuu pito tarpeeksi syvässä hangessa. Tuollaisesta dumpperistakin, jos särjetään lukko niin aika varmasti menee peräkin siinä samassa.

Eikös tuolla guyanassa ollut maa melko savista, mitä katsoi noiden hoffmaneiden rypemistä siellä. Tosin eihän se juuttuminen ollut suurin ongelma siellä, vaan se ettei kultaa/timantteja vaan kerta kaikkiaan löytynyt sieltä tarpeeksi.

Tosiaan tuollainen uudehko (2014), CVX Casekin laittaa nelivedon ja lukot päälle automaattisesti kun renkaat alkaa sutia. Voi olla uusissa dumppereissakin jo sama systeemi.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan tuollainen uudehko (2014), CVX Casekin laittaa nelivedon ja lukot päälle automaattisesti kun renkaat alkaa sutia. Voi olla uusissa dumppereissakin jo sama systeemi.
Joo itellä ollut eniten kokemuksia noista vanhoista volvon a25 dumppereista, jotka sai tieliikenteesenkin ja C mallin 35. Vähän D malliakin ajanut, mutta ainakin noihin G malleihin ollut tota traction controllia..

Ja kun sinulla on "uudehko" vm2014, niin itellä dumppereissa on uudehko = 2000luvulta :D
 
Kyllä olen sitä mieltä edelleen noista ketjuista että savessa/mudassa eivät toimi kovinkaan hyvin. Mitä nähnyt raskaiden pyöräkuormaajienkin ketjuja, mitä käytetään louhoksilla niin aika tiheäkuvioisia ovat. Samoin jos koneessa on painoa se 30-50T niin ei sellaisessa ketjut välttämättä kestä pitkään. Sen verran olen metsässä ajanut koneita ketjujen ja telojen kanssa, että niiden pito-ominaisuudet on kyllä hyvin perillä. Traktorissakin on eturenkaissa ollut talven poikkiketjut ja niistäkin loppuu pito tarpeeksi syvässä hangessa. Tuollaisesta dumpperistakin, jos särjetään lukko niin aika varmasti menee peräkin siinä samassa.
Itellä on tasan 1 kokemus ketjuista savessa. Ajotilauksen viimeistä kuormaa vein kippipaikalle, ei vaan päässyt maan pehmenemisen/saveentumisen takia lähellekkään haluttua paikkaa. No laitoin telivetoisen auton ekan vetävän akselin ulompiin renkaisiin ketjut, niin jo vain pääsi perille..
Sen perusteella väittäisin, että kyllä niistä apua on.. Ei tosin varmaan nuo louhoksella käytettävät ketjut savessa auta, ne kun on suojana kivien pistoja varten.

Jos Jääketju Lumiketju 20.5R25 EO2052510_20.5R25 tuollaiset laittas dumpperiin, niin luulisin että menohalut parantuis. Tietysti ei noillakaan pintapainetta vähennä, se onnistuu vaan leveämmilla renkailla..

Edit: Linkki noihin "louhosketjuihin" : Cat Wheel Loader Tyre Chains - Buy Cat Wheel Loader Tyre Chains,Cat Tyre Chains,Wheel Loader Tire Chains Product on Alibaba.com
 
Viimeksi muokattu:
Siis ei minulla tuollaista CVX Casea itsellä ole ja sellainenhan maksaakin sen yli 100Teur uutena. Olen vain ajanut sellaistakin ja paria uudehkoa New Hollandiakin T6 malleja, toisessa oli R4 kone ja toisessa R6.

Vaikka ketjut lisäisivätkin pitoa, niin pintapaineeseen ne eivät vaikuta juuri mitenkään ja aika äkkiä tuolla yli 30T dumpperi sinne jämähtää. Verrokkina yleisimmät metsäkoneetkin painavat vain 13-25T väliltä yleensä. Silti nuokin jäävät kiinni silloin tällöin. Jostain kumman syystä nykyään alkaneet valmistamaan 8-renkaisia hakkuukoneitakin ponsse, komatsu, john deere sekä rottne, eikä 6-renkaisia ajokoneitakaan nykyään ole oikein missään, kaikki mitä näkynyt olleet 8-renkaisia. Olen ajanut 6-renkaista 836 valmettiakin, missä oli ketjut joka renkaassa.

Eikös ne siellä viidakossa upottaneet sen Volvon kaivurinkin, johonkin suonsilmään.

Ei tuollainen 6-renkainen runko-ohjattu kone pysy läheskään yhtä hyvin pinnalla kuin esim. 8-renkainen teloilla. Tosin auttaahan 6-renkaisessa leveämmät eturenkaat.

Alkaahan tuollainen -2000 luvun alun konekin olemaan jo 18v vanha.

edit:

Tuli joku gold rush erikoisjakso tänään, jossa näytettiin noita hoffmanien aikaisempia hölmöilyjä ja pätkä sieltä gyuanastakin. Näytti maa siellä sellaiselle puurolle/savelle, että ei siellä mitkään ketjut tukkeutumatta toimi. Kovasti se savimaa tarttui kaivurin ja puskutraktorin teloihinkin. Huomion arvoista sekin että nuo ketjut lisäävät myös koneen painoa aika äkkiä.

Ei ne ketjut aina muutenkaan lisää pitoa välttämättä vaan huonontaa sitä. Ajelin yhtenä kesänä ajettavalla ruohonleikkurilla ketjujen kanssa, ja ylämäessä niillä kävi sellainen ilmiö, että alkoi hyppiä niiden kanssa ja kaivaa kuoppaa, myös kulkeminen tyssäsi siihen. Kokeilin paljailla renkailla 0.5bar paineilla ja meni saman kohdan ongelmitta ylös.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäköhän repäisit tuon 20kg/rengas ?...nämäkin: Jääketju Lumiketju 20.5R25 EO2052510_20.5R25, aika yksinkertaiset ketjut painavat 135kg/kappale, eli painolisä on yhdelle akselille lähes 300kg (270kg/pari) noillakin. Löysällä olevat ketjut vaan saattaa myös tippua aika äkkiä siitä renkaan päältä. Metsäkoneen ketju painaa 500kg/kpl.

Traktorissa on eturenkaat 13,6-24 ja varmasti painaa yksi yksinkertainen poikkiketju yhdellä renkaalla vähintään 40-60kg. Noita ei voi kauhean löysällä pitää, koska tosiaan tippuvat renkaan päältä helpommin.

Metsäkoneissa on yleensä jommassa kummassa teliakselissa telat ja ketjut parissa pyörässä. Kyllä ne muuten mudassakin pitää aika hyvin, koska tiheä kuvio ja korkeat nastat. Savivelli taas saattaa pakkautua tuollaisiin ketjuihin.

edit:

Kyllä ne varmaan silloin painaa 20kg, kun tekee ne koiran talutusketjusta. Ei tuollaisessa raskaassa yli 30T koneessa mitkään kevytketjut kestä, eikä tuollaisia poikkiketjua luultavasti suoraan sopivana missään edes myydä noin raskaaseen koneeseen, eli DIY-hommaksi menee. Eihän traktorinkaan kevyketjuilla suositella metsäajoa juurikin siitä syystä, että menevät paskaksi siellä. Tuskin ne ketjut renkaan päällä pahemmin mitään piiskaavat, kun ei maastossa voi oikein kävelyvauhtia kovempaa ajaa, 2-10kmh yleensä vauhti. Traktorissa kun jätät ketjut liian löysälle, niin äkkiä hakkaa tieajossa lokarit/vilkut kappaleiksi.

Olen kyllä todella hyvin perillä metsäkoneista, että niissä ketjut/telat läpi vuoden koska löytyy ajokokemusta niistäkin tuhansia tunteja. Olen ajanut metsässä maataloustraktorillakin, jossa oli metsäkärri ja ei sekään kulkenut oikein kunnolla paljailla renkailla kesäkelissäkään. Liukas kuusenjuuri niin siihenkin meinasi jäädä sutimaan.

Sekin on auttamaton tosiasia että se 30-50T dumpperi on liian painava lehmä pehmeässä maastossa. Kuulema tuollainen Ponssenkaan 8x8 scorpion hakkuukone ei pysy pinnalla pehmeässä maastossa, vaikka painaa muistaakseni 23-25T.

Tarkistin niin scorpion painaa noin 22T, ja ponssen suurin moto bear 8x8 painaa vain 25T, mutta silläkään ei oikein pehmeällä uppoamatta ajeta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku ei ole huomannut, niin maanantaina alkaa uusin kausi sitä häiritsevää telojen kirskuntaa ja kaivurin kaasuttelua kutoselta.

:smoke:
 
Se kausi meni jo discovery channelil just. Nyt Parkerin seikkailut viidakossa :cigar2:

Onkohan eläimien ääniä tehostettu kun laitteisto vähissä siellä viidakossa?
 
Se kausi meni jo discovery channelil just. Nyt Parkerin seikkailut viidakossa :cigar2:

Onkohan eläimien ääniä tehostettu kun laitteisto vähissä siellä viidakossa?

Sori. Ajattelin ettei kaikilla ehkä näkyisi kyseinen kanava.


Ot. Kohta alkaa viidakkotoilailut, tiistaina vei Oak island voiton ni jäi katsomatta, eikä Elisa viihteessä voi tallentaa maksukanavia.
 
Ei kai tuollainen sileä kuorma-auton rengas mudassa pidä muutenkaan yhtään mitään. Luultavasti karkea traktorikuvioinen, rengas pitää lähes yhtä hyvin. Nuo videon ketjut on täysin samanlaiset, kuin tuossa omassa traktorissa on eturenkaissa. Mudassa en ole niillä ajanut, joten en osaa sanoa pidosta.

Olihan siellä viidakossa joku jokiruoppaaja, mutta lisätyistä äänistä en osaa sanoa. Äkkiseltään ei ainakaan kuulostanut ruoppaaja kaasuttelevan tai kirskuvan. Eläimien ääniä ei varmaan tarvitse lisäillä ja onhan viidakossa valmiiksi mekkalaa. Tai no mistäs sitä "reality"-ohjelmassa, koskaan voi varmaksi sanoa.

aika taistelulle näytti mannin meno ketjujenkin kanssa...

edit: tuollaiset renkaat dumpperiinkin niin olisi kulkenut jo vähän paremmin viidakossa. Paripyörillä olisi pysynyt pinnallakin.

loader.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuollainen murros voi hajota oikeasti, mutta on tässä ohjelmassa ollut jotkut tilanteet vähän liioteltujakin. Onhan tänä talvena esim. ponssen metsäkoneista hajonnut periä runsaan lumen takia.
Tämä kohta jäi vähän kaivelemaan.. Miten perä voi lumen takia hajota?
 
Jos on ikinä ajanut syvässä lumessa metsäkonetta varsinkin telojen kanssa, tai vaikka traktoria ketjuilla, niin tietää kokemuksesta, miten sellainen käyttäytyy syvässä lumessa. Se lumi hyppyyttää ja täristää renkaita/teliä ja sen takia se perä saattaa hajota. Kalkinlevittäjätkin tänä talvena valittaneet kun on lunta liikaa ja koneet hajoaa. Nuo perien hajoamiset on kuultu ihan ponsse huollossa olevalta asentajalta. Että kyllä se perä saattaa sen lumen takia hajota ihan helposti ja onhan noissa metsäkoneissa mennyt telejäkin jumiin metsässä kesken ajonkin, kun on rattaat tai laakerit hajonneet telin sisältä.

Monesta traktoristakin on rikottu etuakseleiden periä liian rajulla etukuormaaja käytöllä.

Ne ketjutkaan kun eivät lisää sitä kantavuutta yhtään niin se 30-50T lehmä jää sinne mutaan jumiin silti. Painava kuorma tuohon päälle lisäksi niin varmasti jää jumiin. Leveät renkaat olisivat melkein paras ratkaisu.

Nyt ajoivat viidakossa mönkijöilläkin eikä oltu lisätty kaasuttelua, mikä on ihme.

Tosin vaikka olisi ollut niissä h*lvetin dumppereissa 1.5m renkaat piikkiketjujen kanssa niin surkeasti meni, jos vain 65 grammaa löytyi kultaa sieltä viidakosta. Lisäksi varmaan oli koko juttu yhtä scriptattua teatteria, kuin se Jungle Gold viidakkopelleily jokunen vuosi sitten mitä näyttivät myös Discoveryllä. Mitä tuosta parkerin ja rickin ohjelmasta katsoin, niin näyttivät paikalliset huuhtovan letkulla ja pumpuilla sen maan ensin lietteeksi ja sitten rännin läpi, ei tuollaisella perinteisellä dumpperi, kaivuri ja pyöräkuormaaja maansiirrolla, kuten klondikessa.

Nythän hoffmanit laittoivatkin sitten pillit pussiin.
 
Viimeksi muokattu:
Parker löysi näköjään doosanin viidakosta ja tietenkin siitä tipahti tela melkein samantien. Kirskuntaa oli taas lisäilty yllättäen. Ihmeen oikeaoppisesti meni tällä kertaa tela takaisin paikalleen, ilman suurempaa draamaa. Valittavat työkalujen puutteesta, joten millähän telan kiristivät, jos ei rasvaprässiäkään ollut matkassa.

eivät kai saaneet mistään volvoa sinne viidakkoon tällä kertaa...
 
Viimeksi muokattu:
Noista lisätyistä koneiden äänistä tulee aina mieleen amöriikkalaiset, jotka tykkäävät laittaa "töö-töööööööötttt" -äänitorven huudatuksen melkein joka kuvanpätkään jossa rekka (tai siis "semi-truck") menee ohitse. Kiinnittäkääpä huomiota, niin se käytännössä sama kaksiosainen tööt kuuluu melko hemmetin monessa ohjelmassa ja elokuvassa.
 
Tuo on muuten kans totta, että noita rekan tööttäyksiäkin lisätty joihinkin pätkiin ja yksi ohjelma, missä niitä rekan tööttäilyitä on mahdollisesti laiteltu on Ice Road Truckers. Onko tuo jenkeillä joku pakkomielle "tehostaa" kohtauksia, noilla lapsellisilla ja typerillä lisä-ääniefekteillä ?

Tasan yhtä typeriä kuin vanhoissa elokuvissa lisätyt renkaan vinkumisefektit, jopa hiekkatiellä renkaat ulisee kuin asfaltilla ajettaisi.

Ei noihin ääniin tavallinen katsoja varmaan kiinnitä paljoa huomiota. Mutta jos on koneilla ajanut oikeasti, niin kyllä ne efektiäänet sieltä erottaa selvästi.

Ihme ettei parker "kaasutellut" doosanillakin. Oli muuten aika väljät kauhankiinnikkeet tuossakin, välystä ihan reilusti.
 
Viimeksi muokattu:
Tasan yhtä järkevää parkerinkin viidakkoreissu, kuin Jungle Gold pellejenkin afrikan seikkailu. Eikös tuo parkerin viidakkoseikkailu kestänyt muistaakseni jotain 6-viikkoa.

kiertelihän ne siellä jokiruoppaajalla ja paikallisilla kaivoksillakin...ennen kuin löytyi doosan.
 
Tasan yhtä järkevää parkerinkin viidakkoreissu, kuin Jungle Gold pellejenkin afrikan seikkailu. Eikös tuo parkerin viidakkoseikkailu kestänyt muistaakseni jotain 6-viikkoa.

kiertelihän ne siellä jokiruoppaajalla ja paikallisilla kaivoksillakin...ennen kuin löytyi doosan.

Saapuivat Marudiin loputtoman viidakkoseikkailun jälkeen kun retkestä oli jäljellä n. 2 viikkoa. Lentokoneellakin olisi paikalle päässyt (kuten poistuessa) mutta päättivät mennä jokiveneellä koskien ja viidakon läpi ja matka kesti 5 päivää. :facepalm: Matkustaminen tuskin oli rahasta kiinni (ei Parkerin eikä Discoveryn), showtahan tässä ollaan tekemässä. Paljokohan nettosivat tuostakin reissusta per päivä?
 
Saatiinhan noilla Bear Grylls ultimate survival viidakkoleikeillä hyvää reality-tv materiaalia lisää, jos ei muuta. Onhan noita eri selviytymisohjelmiakin Discoveryllä tosiaan monta muutakin, missä on monesti oltu viidakossakin. Saihan nuo varmaan hyvät kuvauspalkkiot tuosta retkestä per/jakso.

Tekihän ne hoffmanitkin muutaman retken viidakkoon, ennen sinne lähtemistä. Yksi oli Gold Rush the jungle erikoisjakso, S2 ja S3 välissä. Sitten se Gold Rush South America viidakkoretket, missä kiertelivät etsimässä länttiä Etelä-Amerikassa. Että on tässä sarjassa aikaisemminkin seikkailtu viidakossa.

On se näiden toiminta klondikessakin aika teatteria ja showta...koneet hajoaa aina sopivasti kriittisellä hetkellä, joko klassikko tela tipahtaa/katkeaa, huuhtomo tukkeutuu tai liukuhihna katkeaa, dumpperin lava kaatunut monta kertaa yms....kamerahan on aina valmiina kuvaamassa hajoavaa kohdetta joka kerta.

eikös hoffmanin porukkakin aina istunut joka jakson lopussa nuotiolla ja ihaili kultapurkkeja siinä.
 
Viimeksi muokattu:
No jos vaikka ensin kuvataan kuskia ohjaamossa, joka sanoo kameralle vaikkapa "toivottavasti kone ei hajoa yms..", niin totta h*lvetissä se tela putoaa, dumpperin lava kaatuu tai tela katkeaa juuri sillä hetkellä, samoin aika moni koneen juuttumistilannekin näyttää lavastetulta. Ei sitten enempää voi käsikirjoitus paistaa läpi. Eihän siinä nat geon yukon goldissakaan kauden lopussa yksikään ryhmä esitellyt samalla tavalla kaikkea kaivettua kultaa pöydällä kauden lopuksi, vaan myivät sitä kauden aikana pois, jotta saisivat kulut maksettua.

Yhdessäkin jaksossa oli hieno kohtaus kun rick laski dumpperin hiekkatieltä lepikkoon ja kamera oli pusikossa odottamassa siinä kohdassa.

Se on kyllä nähty että tässä ohjelmassa on koko ajan niitä "kriittisiä hetkiä".

Täälläkin on mielenkiintoista luettavaa sarjasta: 15 Dark Secrets Behind Gold Rush
 
Viimeksi muokattu:
No mutta parkerin viidakkoreissuhan meni aika lailla samalla tavalla, kuin Jungle Gold sankareidenkin Afrikassa ja tuli lähes samanlainen äkkilähtö parkerillekin Etelä-Amerikasta, kuin kiinteistömoguleilla Afrikassa. Tuli niin kiire että Doosankin jäi palauttamatta ja kultakin jäi ränniin :D...meni reissu vielä huonommin kuin hoffmanin porukalla aikoinaan.

Varmaan lähtee parker seuraavassa trailissa sinne Afrikkaan, noiden kiinteistömogulien Scottin ja Georgen jalanjäljissä...

Vanha uutinen mogulien maanpaosta, ihmetyttää vähän että mitä h*lvettiä nämä ääliöt lähtivät vaaralliseen Afrikkaan kullan perässä, jos sitä olisi löytynyt varmaan Alaskastakin. Ai niin siellähän kuvattiinkin Gold Rush "realitya", niin ei se käykään tuotantoyhtiölle.

Viidakon kultaa -realityn kuvaukset päättyivät pakomatkaan - pidätysmääräys pelästytti

taitanee olla tuo white waterikin lähinnä spinnoff, tuosta kullan sukeltajista...
 
Viimeksi muokattu:
Eikä ei voi olla totta ?:lol:..onko totta että kultaa kaivetaan enemmän kuin 20 tuntia kesässä:rofl:. Voi vittu kun tuota en tiennytkään, luulin että kaikki näytetään telkkarissa. Eiköhän todellisuudessa muissakin s**tanan realitypelleilyssä , sekä tv-ohjelmissa kuvausmateriaalia ole muutenkin useamman sadan tai jopa tuhansien tuntien edestä. Vähän pakkohan siinä on leikkaajaa käyttää, jos ohjelman jakson kesto on n. 45min, ihan missä ohjelmassa tahansa. Myytinmurtajistakin saisi behind the scenes materiaalia varmaan melkoisesti.

Missään ohjelmassa ei varmaankaan laiteta juuri siihen TV:ssä tulevaan jaksoon niitä pieleen menneitä kohtauksia muutenkaan, edes rehellisesti käsikirjoitetuissakaan, kuten vaikka salkkarit. Tosin saahan niistä aina hyvää "shokkipaljastus"-materiaalia kaikenmaailman special, behind the scenes yms..jaksoihin. Siihen vielä lisätään vähän ylimääräistä draamaa, niin avot. Johan uppoaa pertsa peruskatsojaan.

Sinulle voi tulla yllätyksenä että tällaiset realityt, kun eivät vaan ole 100% totta. Lavastettua pelleilyä nämä ovat enimmäkseen, kuten vaikkapa Discoveryn Street Outlaws, jossa poliisi on sulkenut sopivasti tiet kisojen ajaksi. Ihan varmasti ajaisitkin kovaäänisella pro street lasikuitu-dragsterilla kisoja kaupungin lähellä, ilman että konstaapelit saapuvat paikalle.

Trokareista kans löytyy juttua lavastuksesta. Amish Mafia taisi kans olla aika fakeshow. Joel Lambertin Lone Target olisi kanssa aika helppoa lavastaa. Eikös Bear Grylls kärähtänyt aikoinaan myös siitä, että käytti kesyjä hevosia "villihevosina" yhdessä jaksossa. Samoin karhuna oli esiintynyt kuvausryhmän jäsen.

Luettelo Gryllsin vilunkikeinosta:

  • Grylls vietti öitä hotelleissa vaikka katsojille väitettiin, että hän on yksin erämaassa.
  • Eräässä jaksossa hän yritti ratsastaa villihevosilla, mutta ne olivat oikeasti kesyjä ja ne oli tuotu autoilla läheiseltä tallilta.
  • Sarjassa esitettiin tulivuorenpurkaus. Oikeasti laava olikin sulatettua kivihiiltä ja "myrkkykaasut" tehtiin savukoneella.
  • Katsojille näytettiin, kuinka "karhu" liikuskelee Gryllsin majan lähistöllä. Oikeasti se oli ohjelman työryhmän jäsen karhupuvussa.
Kovaa faktaa että Discovery on aikasemminkin tehnyt tekaistua "realityä", ennen Gold Rushia. Myös History kunnostautunut valerealityssä noiden Storage Wars yms. kans. Varastoja on täytetty etukäteen kiinnostavalla tavaralla.

Muistui kans mieleen vanha Dirty Sanchez MTV-kanavalta. Sekin taisi olla aika pitkälti näyteltyä toimintaa. Jossain oli tietoa että tuo kolmikko ei edes pitänyt muutenkaan toisistaan, vaan toimivat pelkkinä työkavereina. Sama juttuhan oli myytinmurtaja parin Adam Savage ja Jamie Hyneman kanssa. Eivät tulleet oikein toimeen keskenään kameroiden ulkopuolella. Adam Savagehan oli myös kertonut haastattelussa, ettei työskentele Hynemanin kanssa enää ikinä.

Ihan varmasti hommaatkin uudet Volvon koneet parin konkurssin jälkeen, kuten hoffmanitkin tekivät tässä sarjassa. Noin se ei oikeassa elämässä mene. Ulosotto kun vie koneet Suomessa, niin se yrittäminen loppuu h*lvetti siihen.

edit:

Jenkeissä ilmeisesti voi tehdä "henkilökohtaisen" konkurssin, mikä mahdollistaisi tuollaisen uuden velanoton. Jos lie hoffman käyttänyt sellaista sitten. Suomessa ei tuollainen onnistu.

Henkilökohtainen konkurssi – Wikipedia

Kunnon koneurakoinnissa ei muuten 20h/päivä välttämättä riitä ja turvesuollakin ajavat hyvällä poutakelillä kesällä jopa yli 30h putkeen. Tuollaisenkin asian tietää, jos on ajanut oikeasti koneilla, eikä farming simulatorilla. Tietysti jos asuu kehä 3 sisällä, niin mitäpä noista ymmärtäisikään.

kummasti alkoi sarjan kritisointi ottamaan päähän näköjään.

Olen muuten katsonut tätäkin sarjaa ihan alusta saakka ja aika pelleilyksi tämä on alkanut menemään, nykypäivänä.

Jos vaikka Yukon Gold-ohjelmassa alettaisiin ottamaan otoksia uusiksi niin mitäs lottoat, mitä oikeat mainarit siitä pitäisivät ?...saattaisi tulla vähän palautetta kuvausryhmälle. Oikeasti kriittisellä hetkellä ei tasan varmasti aleta tuollaisia koneiden rikkoutumisia, huuhtomon juuttumisia ottamaan millään uusintaotoksilla. Sama jos Ice Road Truckers ohjelmassa sanottaisiin kuskille vaikkapa: "peruutatko tuon järven yli takaisin niin saadaan parempi kohtaus jään ritinästä". Luultavasti kameramies lentäisi ulos aika äkkiä hytistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se koneiden ajaminen eri tavalla menee kuin tv-ohjelmissa.

Tässäkin "realityssä", näkee hyvin kaivurin käytössä virheitä. Ainakin lastatessa näkyy monesti kauha olevan vajaa. Noillakin pitäisi yrittää käyttää polttoaine tehokkaasti ja saada jotain aikaan. Kalliiksi käy kuutioissa/kuluissa tuollaiset vajaat kauhalliset kaivurilla pitkällä tähtäimellä todellisuudessa. Aikoinaan hautasin alliksella kantoja ja risuja pellonpohjalle ja siinäkin annettiin ohjeeksi, että kauha oltava aina multaa täynnä, ei vajaa. Myös puomin turhia liikkeitä pitää välttää, sama juttu on metsäkoneenkin kanssa. Turhat liikkeet laskevat työtehoa, sekä kuluttavat turhaan löpöä. Avolouhoksillakin on tiukat aikataulut kuormureiden kierrossa, eikä sielläkään vajailla kauhoilla maata nosteta. Kuorma on myös saatava täyteen aina samassa ajassa. Pyöräkuormaajallakin tulee aika paljon hukkatyötä/turhia kuluja, mikäli puoliksi tyhjällä kauhalla ajetaan liikaa. Turhaa koneen siirtelyäkin on vältettävä. Isommat firmatkin käyttävät tod.näk huoltosopimuksia uusien koneiden kanssa, että varmasti toimivat kuten pitää, eivätkä katko telaa tai muuta pelleilyä kesken hommien. Se saattaa olla kallis lasku jos kone on pitkään pois töistä rikon takia. Onhan lumen aurauksessakin vältettävä turhaa ajoa, koska polttoainetta kuluu turhaan, sekä auran terä kuluu turhanpäiten.

Juuri tuollaisten turhien liikkeiden minimoimiseksi on nykyään John Deerekin kehittänyt IBC-kärkiohjauksen koneisiin. Komatsulla kans parannettu hydrauliikan virtausta hydraulilohkossa. Ponssesta en tiedä onko kehitetty mitään.

Maanviljelyssä on traktoreissa tänä päivänä GPS-satelliitilla toimiva automaattiohjaus olemassa, sekä kylvökoneissa yms..kans GPS-antennit ohjaamassa että se kone menee suoraan, eikä tamppaa turhaan kylvettyä kohtaa ja traktori ei aja turhaan samasta kohdasta. Lomittajanhan tämä pitäisikin tietää.

Kaivinkoneissakin on suunnilleen kaikissa 3D-ohjaukset avustamassa, korkokeppejä ei enään paljoa käytetä.

Tässä oli vähän infoa lomittajallekin, miten koneita tulisi käyttää oikein ja kuinka hommat menee reaalimaailmassa. Voit myös lukea aikaisemman postauksen nro. 118, se löytyy pari sivua taaksepäin.


lomittajan ainakin luulisi, että on ajanut ainakin traktoria. Kyllähän täällä varmaan muutkin voivat avoimesti kertoa koneilla ajokokemuksiaan. Tosin vaikeaahan se varmaan on jos ei ole oikeasti ajanut. Ei niillä ajaminen ole sama kuin vaikka simulaattorilla kokeilu. Olen käyttänyt metsäkone-simulaattoriakin ja ajanut paljon oikealla koneella. Simulaattori ei vastaa oikeaa ajokokemusta lähellekään. Sama juttu autokoulun pimeänajon-simulaattorissa myös. Eteen juokseva hirvikin on melkein samanlainen simulaattorissa kuin my summer car pelissä. Tuollahan opetetaan kans että pitkiä pitäisi väläyttää autolla, ennen ohitusta ja en ole kenenkään nähnyt tuota tekevän kertaakaan.

Muutama muukin on tänne kommentoinut noista lisätyistä efekteistä ja kaivurin kaasutuksesta yms...että ei ne ihan sontaakaan ole.

Jos selaat pari sivua taaksepäin, niin kyllä siellä on mainittu että olen ajanut montaakin konetta. Joten kyllä olen huomannut senkin asian kertoa ajat sitten. Ihan yksi v*tun sama todistella asiaa mihinkään nettikeskusteluun, joko uskoo tai sitten ei. Voin kyllä alkaa luettelemaan niitä koneita jos tarvitsee. Pystyisin myös nimeään niille omistajat/firman kenen se kone oli.

Tekstini sentään perustuvat oikeaan kokemukseen koneista/laitteista,
eikä mihinkään mutu-tuntumaan, kuten osalla näkyy selvästi olevan juttujen taso. Pakkohan ei ole tekstejäni lukea.


Voittehan tekin mennä itse koeajamaan traktorillakin johonkin liikkeeseen, tai vaikka metsäkone-simulaattoria metkoon jämsään. Saattaa siellä saada oikeaa kaivuriakin kokeilla, tai ajokoneella lenkki metsässä. Pari kaveriakin kävi aikoinaan koe-ajamassa agrimarketissa uudella jontikallakin, vaikka ikää oli 15v. Että jos menee rohkeasti kysymään niin varmasti saa koeajon, niin saa tuntumaa oikeaan koneeseen, jos haluaa.

Olen ajanut yli 100Teur CVX Casellakin maantiellä yli 80km lenkin. Senkään käyttöä ei pahemmin neuvottu etukäteen. Avaimesta kone käyntiin ja kokeilemaan miten lähtee liikkeelle.

Saa nähdä tuleeko tähänkään viestiin asiallisia argumentteja vai turhaa jauhantaa...

Eikös muuten Jimmy Dorseykin ole jo monessa haastattelussa sanonut myös että Gold Rush on aika paljon käsikirjoitettu. Luultavasti hän puhuu ihan totta.

‘Gold Rush’ Is Fake, According To Former Cast Member

The Truth About the Discovery Channel’s Gold Rush Alaska



On muuten aika monessa muussakin paikassa pohdittu ohjelman scriptausta esim. redditissä.

jos jollakin on parempaa tietoa niin saa korjata...

lomittajaa tai muitakin, jos kiinnostaa lisätieto kaivurinkin käytöstä niin tässä on lisää yksityiskohtaisempaa tietoa, ei tarvitse siitä TV-realitystä ottaa mallia. Kuvassa on vielä Volvon kaivuri sopivasti, tosin ei varmaan Discoveryn vuokraama ole (ei ainakaan näy Cowin tai Great West Equipment tarraa kyljessä). Nyt ei pitäisi siis olla epäselvää kuinka homma hoituu.

Tela-alustaisen kaivinkoneen peruskäyttö – Metsätehon opas
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se koneiden ajaminen eri tavalla menee kuin tv-ohjelmissa.

Tässäkin "realityssä", näkee hyvin kaivurin käytössä virheitä. Ainakin lastatessa näkyy monesti kauha olevan vajaa. Noillakin pitäisi yrittää käyttää polttoaine tehokkaasti ja saada jotain aikaan. Kalliiksi käy kuutioissa/kuluissa tuollaiset vajaat kauhalliset kaivurilla pitkällä tähtäimellä todellisuudessa. Aikoinaan hautasin alliksella kantoja ja risuja pellonpohjalle ja siinäkin annettiin ohjeeksi, että kauha oltava aina multaa täynnä, ei vajaa. Myös puomin turhia liikkeitä pitää välttää, sama juttu on metsäkoneenkin kanssa. Turhat liikkeet laskevat työtehoa, sekä kuluttavat turhaan löpöä. Avolouhoksillakin on tiukat aikataulut kuormureiden kierrossa, eikä sielläkään vajailla kauhoilla maata nosteta. Kuorma on myös saatava täyteen aina samassa ajassa. Pyöräkuormaajallakin tulee aika paljon hukkatyötä/turhia kuluja, mikäli puoliksi tyhjällä kauhalla ajetaan liikaa. Turhaa koneen siirtelyäkin on vältettävä. Isommat firmatkin käyttävät tod.näk huoltosopimuksia uusien koneiden kanssa, että varmasti toimivat kuten pitää, eivätkä katko telaa tai muuta pelleilyä kesken hommien. Se saattaa olla kallis lasku jos kone on pitkään pois töistä rikon takia. Onhan lumen aurauksessakin vältettävä turhaa ajoa, koska polttoainetta kuluu turhaan, sekä auran terä kuluu turhanpäiten.

Juuri tuollaisten turhien liikkeiden minimoimiseksi on nykyään John Deerekin kehittänyt IBC-kärkiohjauksen koneisiin. Komatsulla kans parannettu hydrauliikan virtausta hydraulilohkossa. Ponssesta en tiedä onko kehitetty mitään.

Maanviljelyssä on traktoreissa tänä päivänä GPS-satelliitilla toimiva automaattiohjaus olemassa, sekä kylvökoneissa yms..kans GPS-antennit ohjaamassa että se kone menee suoraan, eikä tamppaa turhaan kylvettyä kohtaa ja traktori ei aja turhaan samasta kohdasta. Lomittajanhan tämä pitäisikin tietää.

Kaivinkoneissakin on suunnilleen kaikissa 3D-ohjaukset avustamassa, korkokeppejä ei enään paljoa käytetä.

Tässä oli vähän infoa lomittajallekin, miten koneita tulisi käyttää oikein ja kuinka hommat menee reaalimaailmassa. Voit myös lukea aikaisemman postauksen nro. 118, se löytyy pari sivua taaksepäin.


lomittajan ainakin luulisi, että on ajanut ainakin traktoria. Kyllähän täällä varmaan muutkin voivat avoimesti kertoa koneilla ajokokemuksiaan. Tosin vaikeaahan se varmaan on jos ei ole oikeasti ajanut. Ei niillä ajaminen ole sama kuin vaikka simulaattorilla kokeilu. Olen käyttänyt metsäkone-simulaattoriakin ja ajanut paljon oikealla koneella. Simulaattori ei vastaa oikeaa ajokokemusta lähellekään. Sama juttu autokoulun pimeänajon-simulaattorissa myös. Eteen juokseva hirvikin on melkein samanlainen simulaattorissa kuin my summer car pelissä. Tuollahan opetetaan kans että pitkiä pitäisi väläyttää autolla, ennen ohitusta ja en ole kenenkään nähnyt tuota tekevän kertaakaan.

Muutama muukin on tänne kommentoinut noista lisätyistä efekteistä ja kaivurin kaasutuksesta yms...että ei ne ihan sontaakaan ole.

Jos selaat pari sivua taaksepäin, niin kyllä siellä on mainittu että olen ajanut montaakin konetta. Joten kyllä olen huomannut senkin asian kertoa ajat sitten. Ihan yksi v*tun sama todistella asiaa mihinkään nettikeskusteluun, joko uskoo tai sitten ei. Voin kyllä alkaa luettelemaan niitä koneita jos tarvitsee. Pystyisin myös nimeään niille omistajat/firman kenen se kone oli.

Tekstini sentään perustuvat oikeaan kokemukseen koneista/laitteista,
eikä mihinkään mutu-tuntumaan, kuten osalla näkyy selvästi olevan juttujen taso. Pakkohan ei ole tekstejäni lukea.


Voittehan tekin mennä itse koeajamaan traktorillakin johonkin liikkeeseen, tai vaikka metsäkone-simulaattoria metkoon jämsään. Saattaa siellä saada oikeaa kaivuriakin kokeilla, tai ajokoneella lenkki metsässä. Pari kaveriakin kävi aikoinaan koe-ajamassa agrimarketissa uudella jontikallakin, vaikka ikää oli 15v. Että jos menee rohkeasti kysymään niin varmasti saa koeajon, niin saa tuntumaa oikeaan koneeseen, jos haluaa.

Olen ajanut yli 100Teur CVX Casellakin maantiellä yli 80km lenkin. Senkään käyttöä ei pahemmin neuvottu etukäteen. Avaimesta kone käyntiin ja kokeilemaan miten lähtee liikkeelle.

Saa nähdä tuleeko tähänkään viestiin asiallisia argumentteja vai turhaa jauhantaa...

Eikös muuten Jimmy Dorseykin ole jo monessa haastattelussa sanonut myös että Gold Rush on aika paljon käsikirjoitettu. Luultavasti hän puhuu ihan totta.

‘Gold Rush’ Is Fake, According To Former Cast Member

The Truth About the Discovery Channel’s Gold Rush Alaska



On muuten aika monessa muussakin paikassa pohdittu ohjelman scriptausta esim. redditissä.

jos jollakin on parempaa tietoa niin saa korjata...

lomittajaa tai muitakin, jos kiinnostaa lisätieto kaivurinkin käytöstä niin tässä on lisää yksityiskohtaisempaa tietoa, ei tarvitse siitä TV-realitystä ottaa mallia. Kuvassa on vielä Volvon kaivuri sopivasti, tosin ei varmaan Discoveryn vuokraama ole (ei ainakaan näy Cowin tai Great West Equipment tarraa kyljessä). Nyt ei pitäisi siis olla epäselvää kuinka homma hoituu.

Tela-alustaisen kaivinkoneen peruskäyttö – Metsätehon opas


eli salapoliisityön kautta selvitit että televisiossa ei kaikki ole totta ja nyt kerrot meille muille tämän jättipaljastuksen. kiitos!

ajopäiväkirjasi sopisi ehkä paremmin johonkin muuhun lankaan.
 
Mahtaakohan olla 9 kausi alkamassa Suomen Discoveryllä?
Viime lauantain jo pyöri mainoksia, että "Tänään klo21:00 alkaa":D

Tiistai 16.10. klo 20:00
päättyy klo 21:00 // kesto 60 min
Yukonin kullankaivajat palaavat kullankiilto silmissään. Kultasuonta etsivät uudet kaivajat, uusissa kohteissa ja uusilla laitteilla, ja panokset ovat entistä korkeammat!

Tiistai 16.10. klo 21:00
päättyy klo 23:00 // kesto 120 min
Yukonin kullankaivajat ovat taas valmiina pistämään kaiken peliin. Kultasuonta etsivät uudet kaivajat, uusissa kohteissa ja uusilla laitteilla, ja panokset ovat entistä korkeammat!
 
Tiistaina tuli ainakin kertausjakso aikasemmista kausista ja sneakpeak 9 kaudesta, joten vahva veikkaus, että ensi tiistaina (16.10) jatkuisi. Kasista ysiin vissiin perus studiohöpöttely ja sitten ysistä eteenpäin varsinainen jakso.
 
Millä viiveellä nuo tuonne Dplayhin tulee?
On siellä ysikaudesta jo pari kertausjaksoa.

Dplay

En tiedä onko siellä joku kämmi käyny, mutta ainakin mobiilisovellukseen oli tullut tämä ensimmäinen eilen esitetty jakso jo maanantaina katsottavaksi. Tämä siis ihan ilmaisella puolella. Vähän outoa kun ymmärsin, että tuo maksullinen puoli on nimeenomaan se mistä voi katsoa about heti nuo kultakuumeen jaksot mm.
 
Todd Hoffmanin porukka ei sitten näytä olevan mukana tällä kaudella.

Juu, sehän taisi ilmoittaa jo viime kauden päätteeksi että ei jatka.

Toddin uudesta Greenhorn Gold -sarjasta oli juttua joskus kesällä, ja pari päivää sitten oli myös uutinen. Eli joukko amatöörejä kaivamaan ja katotaan kuka voittaa.

"The competition series “is giving complete amateurs a chance at mining for gold and taking that gold home for themselves at the end of the season. A chance to live the dream.”

"A field of forty complete rookies will be narrowed down to twenty in a massive tryout, and then, one by one eliminated until only six remain at the end of the season. Those six will walk away with roughly $200k in raw gold to take home to their families at the end of each season.”


Greenhorn Gold: Todd Hoffman (Gold Rush) Partners with Bering Sea Gold EPs for Competition Series - canceled TV shows - TV Series Finale
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 499
Viestejä
4 537 887
Jäsenet
74 815
Uusin jäsen
Jaroja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom