GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

28220, valot palaa mutta yhteys ei vielä toimi. Mitään viestiä ei ole vielä tullut, jospa huomenna sitten :comp:
 
Paloiko sulla molemmat kokoajan vihreinä ennen kytkentää? Mulla vaihtui eilen yhdestä vilkkuvasta punaisesta -> kahteen vihreään joista toinen vilkkuu. Alue sama 28200.
Punainen valo vilkkui, ja vaihtui kahteen vihreään kun oli kytketty. Tänään pääsin töiden jälkeen testaamaan, ja tuntuisi pelittävän.
 
Sama homma. Viesti tuli, että yhteys kytketty, mutta punaista vilkkuu edelleen. Alue 28220.
 
28220, Ruosniemi, Pori.
Illalla kun tulin töistä, niin huomasin valojen olevan vihreät ja oli näköjään eilen aamupäivällä tullut sähköposti.
Tökkäsin tuossa juuri piuhan paikalleen ja tuntuu toimivan.
Nyt soittoa aspaan ja julkista IP:tä vaatimaan
. Näyttökuva 2024-12-19 110400.png
 
28220, Ruosniemi, Pori.
Illalla kun tulin töistä, niin huomasin valojen olevan vihreät ja oli näköjään eilen aamupäivällä tullut sähköposti.
Tökkäsin tuossa juuri piuhan paikalleen ja tuntuu toimivan.
Nyt soittoa aspaan ja julkista IP:tä vaatimaan
.Näyttökuva 2024-12-19 110400.png

Kerro kokemukset miten meni aspan kanssa, sama edessä :) Pori 28660 vielä odottaa kytkemistä..
 
Kerro kokemukset miten meni aspan kanssa, sama edessä :) Pori 28660 vielä odottaa kytkemistä..
En alkanut puhelimessa jonottamaan, niin laitoin sitten sähköpostia että tahdon julkisen IP:n. Varttia myöhemmin oli vastattu, että päätelaitteiden buuttauksen jälkeen on julkinen käytössä. Toimii...
 
Porukoille tullut aamulla myös ilmoitus (28220 alue), yhteys ei kuitenkaan toimi. Molemmat valot palavat vihreinä.
Soitin aiheesta tänään aspaan. Toisena jonossa ja pienen hetken jälkeen selvisi että kuituyhteys olikin jo kunnossa, mutta nettiliittymä oli tilattu bahnhofilta joten ei osannut sanoa siihen mitään. Antoi kuitenkin bahnhofin aspan numeron. Soitto sinne, ei jonottamista. Selvisi että osoite näkyy heidän järjestelmissä mutta GC:ltä ei ollut tullut ilmoitusta nettiliittymästä. Ei muuta kuin uusi soitto GC:n aspaan. Tällä kertaa ei jonottamista ja selvisi että tieto nettiliittymän aktivoinnista oli siirtymässä bahnhofilla. Pitäisi alkaa toimimaan tämän päivän aikana. Katsotaan nyt miten käy.

Aavistuksen harhaanjohtava se GC:ltä tullut sähköposti kun siitä sai sen käsityksen että kaikki on kunnossa.
 
Missä Porin postialueilla GC jo toimii? 28220 on ainakin tullut jo ilmi, onko muita?
 
Alue 28220, alkuviikosta tullut ilmoitus kytkennästä.

Punainen valo vilkkuu. Olin yhteydessä aspaan ja pyysivät tarkistamaan kuituvastaanottimen tuotetarran sarjanumeron, että täsmääkö heidän tietoihinsa. Ei täsmännyt.

Laitettiin DNAn kaapelisopimus poikki vuodenvaihteeseen. Saapa nähdä, aloitetaanko vuosi ilman nettiyhteyttä.
 

Helsinki – Vantaa​

Ticket number: INC2344102
Location: Helsinki – Vantaa
Description: Multiple customer affecting fault
Fault type: Fiber break

Occurred: 2024-12-23 19:30 CET/CEST
Estimated Time of Repair: To be announced

Status: Fault correction in progress
Next update: 2024-12-23 20:48 CET/CEST

Last update(s):
2024-12-23 19:48 – Cable fault detected. Technicians are working on remedying the issue. // Kabelfel lokaliserat. Tekniker arbetar med att avhjälpa felet.
 
Jep. Toinen kerta tässä kuussa poikki, mukavasti joulun alla.
Onko näistä ilmoituskanavaa asiakaspalvelun aukioloajan ulkopuolella?
 
Edellinen liittymä oli dna valokuitu, siis todellisuudessa kaapeli. Ehti kolme vuotta olla ja yhteys oli poikki sinä aikana kerran, modeemi kyllä vaati uudelleen käynnistyksiä pari kuukauden välein, muuten ok. Tämä valokuitu saatiin nyt syksyllä ja yhteys on ollut kokonaan poikki jo tähän mennessä useamman kerran. Ei oikein vakuuta tämä GlobalDisconnect
 
Varareittejä vahinkotapauksissa ei näytä GC:llä olevan. Aina kun jossain eteläsuomessa on kaapeli poikki, niin koko uusimaa on alhaalla.
Hyvinkäällä ei siis toimi yhteydet, kuten on jo todettu. Ei kovin vakuuttavaa palvelua.
Asiakaspalvelua ei ole edes Ruotsiksi muuten kuin virka-aikana.
 

Helsinki – Vantaa​

Ticket number: INC2344102
Location: Helsinki – Vantaa
Description: Multiple customer affecting fault
Fault type: Fiber break

Occurred: 2024-12-23 19:30 CET/CEST
Estimated Time of Repair: 2024-12-24 07:00 CET/CEST

Status: Fault correction in progress
Next update: 2024-12-23 22:27 CET/CEST

Last update(s):
2024-12-23 21:27 – Subprovider is preparing to repair the cable. The work is estimated to complete during the night. // Underleverantör förbereder för lagning av kabeln. Arbete beräknas bli klart under nattens gång.
 
Sikäli huvittavaa, että valokuidun piti olla se varmempi yhteys mobiiliin verrattuna. Näyttääkin olevan päinvastoin. Yksi kaapeli poikki jossain päin Suomea, ja kaikki on pimeänä.
 
15340 alue pimeenä myös.
Etätöitä tehdään, vaimo tekee koko aika vielä. Mietinpä jatkossa vain, että miten mahdollisten korvauksien suhteen?
 
15340 alue pimeenä myös.
Etätöitä tehdään, vaimo tekee koko aika vielä. Mietinpä jatkossa vain, että miten mahdollisten korvauksien suhteen?
Kuluttaja liittymässä et saa mitään vahingonkorvauksia, jos joku muu kuin GC tai heidän aliurakoitsija on sen kaapelin katkaissut. Korvaus muutenkin on muistaakseni 20€/viikko, joten ei käytännössä mitään (siis silloin kun ongelma johtuu GC tai heidän alihankkijan toimista). Jos haluat, että katkoksesta saa vahingonkorvauksia, niin yritysliittymää kehiin ja soppariin sitten kirjataan vahingonkorvaukset ja tarkat rajaukset. Tosin ei taida ihan pienellä rahalla saada sellaista sopparia, että jonkun muun aiheuttamasta kaapelivauriosta saisi korvauksia. Nämä on lähinnä isommilla firmoilla, jotka myös maksavat sitten jotain ihan muuta kuin kymppejä kuussa yhteydestä. Heillä myös on sitten yleensä useampi kuitu juuri tämän takia. Halvin ratkaisu on hankkia varayhteys ja reitittimeen konffata failover, niin vaihtaa automaattisesti kun kuitu ei toimi.
 
Sikäli huvittavaa, että valokuidun piti olla se varmempi yhteys mobiiliin verrattuna. Näyttääkin olevan päinvastoin. Yksi kaapeli poikki jossain päin Suomea, ja kaikki on pimeänä.

Niin se onkin luotettavampi. Kunhan firma älyää laittaa varareitit kuntoon.
 
04400 Järvenpää alkoi vihdoin toimimaan viime viikolla. Mutta ongelmitta ei ole alku sujunut; ainakin kertaalleen tai kahteen on yhteys ollut poikki jonkinlaisen alueellisen kaapelivaurion vuoksi. Käsittämätöntä jos toimivuutta ei ole varmistettu kunnolla. Toisekseen yhteys on ainakin seluskäytössä selvästi 5G:tä hitaampi, tuntui että sivuja saa ladata välillä oikein kunnolla ennenkuin mitään näkyy. Toki voihan olla, että omat asetukset eivät ole viimeisenpäälle. Käytössä TP-Linkin Deco mesh X20 ja saman valmistajan signaalin vahvistin huoneiston toisessa päädyssä.

Esim. tänä aamun aikaisin mitattuna latausnopeus noin 60 ja upload noin 10. Pääsääntöisesti kuitenkin yli 200. Ping vaihtelee välillä 1-10. Onko vinkkejä voiko jotain itse tehdä asetusten suhteen?

Kaikenkaikkiaan on todettava, että koko GlobalConnectin toimitusketju sakkaa pahemman kerran ainakin meidän kohdalla. Kaikki mitä kuvitella saattaa, meni pieleen, aina vesivahingosta lähtien…
 
04400 Järvenpää alkoi vihdoin toimimaan viime viikolla. Mutta ongelmitta ei ole alku sujunut; ainakin kertaalleen tai kahteen on yhteys ollut poikki jonkinlaisen alueellisen kaapelivaurion vuoksi. Käsittämätöntä jos toimivuutta ei ole varmistettu kunnolla. Toisekseen yhteys on ainakin seluskäytössä selvästi 5G:tä hitaampi, tuntui että sivuja saa ladata välillä oikein kunnolla ennenkuin mitään näkyy. Toki voihan olla, että omat asetukset eivät ole viimeisenpäälle. Käytössä TP-Linkin Deco mesh X20 ja saman valmistajan signaalin vahvistin huoneiston toisessa päädyssä.

Esim. tänä aamun aikaisin mitattuna latausnopeus noin 60 ja upload noin 10. Pääsääntöisesti kuitenkin yli 200. Ping vaihtelee välillä 1-10. Onko vinkkejä voiko jotain itse tehdä asetusten suhteen?

Kaikenkaikkiaan on todettava, että koko GlobalConnectin toimitusketju sakkaa pahemman kerran ainakin meidän kohdalla. Kaikki mitä kuvitella saattaa, meni pieleen, aina vesivahingosta lähtien…
Oletko koittanut laittaa kone suoraan johdolla kuituboksiin kiinni ja katsoa millaiset nopeudet ovat ilman tp-linkkiä?
 
Jos suoraan kuituboksiin littäminen antaa hyvät nopeudet, vois ekana kokeilla ilman tuota range extenderiä ja ainakin päivittää sen firmiksen. Itsellä kävi yhden tollaisen TP-Link wifi-vahvistimen kanssa niin, että se sekoitti totaalisesti omaa lähiverkkoa, yhteydet katkeili tai jäivät onnettomaksi. Malli oli TP-Link TL-WA850RE. Ennemmin hankkisin lisää meshejä kun käyttäsin noita.
 
Jos suoraan kuituboksiin littäminen antaa hyvät nopeudet, vois ekana kokeilla ilman tuota range extenderiä ja ainakin päivittää sen firmiksen. Itsellä kävi yhden tollaisen TP-Link wifi-vahvistimen kanssa niin, että se sekoitti totaalisesti omaa lähiverkkoa, yhteydet katkeili tai jäivät onnettomaksi. Malli oli TP-Link TL-WA850RE. Ennemmin hankkisin lisää meshejä kun käyttäsin noita.
Okei, kiitos vinkistä! Tuon extenderin tarkoitus on saada signaali ulottumaan ulos, auton lämmityksen etäohjausta varten. Heikolla menestyksellä, toimisikohan toinen mesh tässäkin paremmin?

Miten käytännössä saan firmiksen päivitettyä…taisikin onnistua tuolta sovelluksen puolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Toisena aamuna taas mitattu noin 70/60. Päiväsaikaan näyttää yli 200. Erikoista että varhaiset aamut on hitaita. Perus sivustot, kuten tori ja tämä foorumi tökkii pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Toisena aamuna taas mitattu noin 70/60. Päiväsaikaan näyttää yli 200. Erikoista että varhaiset aamut on hitaita. Perus sivustot, kuten tori ja tämä foorumi tökkii pahasti.
Hmm…perus nopeustesti antaa siis tuollaisia tuloksia. Sitten taas Deco-softa näyttää aina 249/249. Voisiko olla niin, että langaton verkko hukkaa kapasiteettiä näin paljon? Extenderin poistin käytöstä.
 
Hmm…perus nopeustesti antaa siis tuollaisia tuloksia. Sitten taas Deco-softa näyttää aina 249/249. Voisiko olla niin, että langaton verkko hukkaa kapasiteettiä näin paljon? Extenderin poistin käytöstä.
Kyllähän tuo vahvasti vaikuttaa sen langattoman verkon ongelmalta jos kerta itse purkilla aina täydet nopeudet. Onhan laitteet 5ghz verkossa?
 
Kyllähän tuo vahvasti vaikuttaa sen langattoman verkon ongelmalta jos kerta itse purkilla aina täydet nopeudet. Onhan laitteet 5ghz verkossa?
Ulkona sijaitseva Wi-Fi-pistoke toimii vain 2,4ghz verkossa, joten sitä olen käyttänyt. Koska kantama ei nyt kuitenkaan riitä että toimisi kunnolla, niin siirsin koko systeemin 5ghz puolelle. Vaikuttaisi hieman paremmalta, kiitos vinkistä!
 
Onko jollain 28220 alueella lähtenyt yhteys toimimaan tai saanut mitään selvitystä asiakaspalvelusta? Itselle vastaus "Urakoitsija palaa teille asian tiimoilta, mikäli kiinteistössä täytyy käydä. IT-tukemme tutkii ongelmaanne."
 
90230 - alueella kytketty pari viikkoa sitten. Kun kävin sähköpostin saatuani kurkkaamassa kuitumuuntimen valoja, olivat valot vihreitä (FiberTwist - muunnin), mutta kun kytkin koneen siihen perään sain 192. - alkuisen osoitteen ja kuitumuunnin ei ollut kytkeytynyt siltaavaan tilaan vaan näytti admin-kirjautumista 192.168.1.1 osoitteessa.
En hoksannut sille mitään siinä tehdä, vaan annoin olla vuorokauden sen siltäänsä (buutti olis varmaan auttanut) ja seuraavalla tarkistuksella sainkin carrier-grade -ip:n (146.x.x.x) ja kuitumuunnin oli siltaavassa tilassa.

Tänään kokeilin päästä kotinettiin ulkopuolelta VPN:llä ja huomasin, että muunnin tai operaattorin verkko blokkaa sen. Jonottelin aikani (n 2h) aspaan joka totesi että joo, kytketään mulle julkinen ip (ei kustannuksia) ja sitten pitäisi pelittää (kunhan ensin buuttaa kuitumuuntimen).
 
15300 alueella tuli viesti, että valokuituyhteys on nyt kytketty toimintaan osoitteessamme. Muuten hienoa, mutta kuitua ei ole hitsattu seinään.
 
Onko jollain 28220 alueella lähtenyt yhteys toimimaan tai saanut mitään selvitystä asiakaspalvelusta? Itselle vastaus "Urakoitsija palaa teille asian tiimoilta, mikäli kiinteistössä täytyy käydä. IT-tukemme tutkii ongelmaanne."
Porukoilla lähti toimimaan joulua edeltäneenä viikonloppuna, alueena 28220. He olivat tehneet liittymäsopimuksen Bahnhofin kanssa. Tiedon välittäminen liittymän avaamisesta GC:ltä Bahnhofille oli ottanut muutaman päivän.
 
Onko jollain 28220 alueella lähtenyt yhteys toimimaan tai saanut mitään selvitystä asiakaspalvelusta? Itselle vastaus "Urakoitsija palaa teille asian tiimoilta, mikäli kiinteistössä täytyy käydä. IT-tukemme tutkii ongelmaanne."

Tuossa ylempänä laitoinkin:

Alue 28220, alkuviikosta tullut ilmoitus kytkennästä.

Punainen valo vilkkuu. Olin yhteydessä aspaan ja pyysivät tarkistamaan kuituvastaanottimen tuotetarran sarjanumeron, että täsmääkö heidän tietoihinsa. Ei täsmännyt.

Laitettiin DNAn kaapelisopimus poikki vuodenvaihteeseen. Saapa nähdä, aloitetaanko vuosi ilman nettiyhteyttä.

23.12. sain viestin, että korjauspyyntö laitettu tekniselle tuelle ja sanoivat, että perjantaina saadaan korjattua mikäli ongelma on juurikin tuossa koodissa. Tänään kysyin tilannetta ja vastaus oli, että urakoitsija ei ole vielä ratkaissut yhteysongelmaa. Siirsin kaapelinetin irtisanomisen kuukauden päähän, ehkä jo ens vuonna saadaan valokuitu toimimaan :hmm:
 
IMG_7984.jpeg


Onko muille tullut vastaavaa huijausviestiä? Lähetetty @globalconnect.no ja Googlen yrityspostin roskapostisuodatuksen läpi päässyt. Voiko olla vain puhdas sattuma, että vähän sen jälkeen, kun olen heihin yhteydessä, tulee tuollainen viesti heidän nimissään?
 
IMG_7984.jpeg


Onko muille tullut vastaavaa huijausviestiä? Lähetetty @globalconnect.no ja Googlen yrityspostin roskapostisuodatuksen läpi päässyt. Voiko olla vain puhdas sattuma, että vähän sen jälkeen, kun olen heihin yhteydessä, tulee tuollainen viesti heidän nimissään?
Aika epämääräinen. Varsinkin kun Nordea on kirjoitettu väärin kuvan ala laitaan
 
IMG_7984.jpeg


Onko muille tullut vastaavaa huijausviestiä? Lähetetty @globalconnect.no ja Googlen yrityspostin roskapostisuodatuksen läpi päässyt. Voiko olla vain puhdas sattuma, että vähän sen jälkeen, kun olen heihin yhteydessä, tulee tuollainen viesti heidän nimissään?
Veikkaan sattumaa, koska itse sain juuri samanlaisen, enkä ole pitänyt yhteyttä valokuitufirmoihin.
 
28220, Ylikylä. Vahvistusviesti tullut perjantaina 27.12., mutta liittymä ei kuitenkaan vielä toimi. Liittymä on GC:n kautta, eli ei pitäisi siitäkään olla kiinni. Kaikki resetoinnit tehty ja kokeiltu monenlaisella laitteistolla, eli tuskin on omista laitteista kiinni.
Vuokranantaja on loppuviikosta aspaan yhteydessä. Saa nähdä, onnistuuko GC:n ammattimiehiltä saada yhteydet kuntoon ennen juhannusta :kahvi:
 
28220, Ruosniemi, Pori, edelleen toimii ja alkoi toimimaan silloin 19. päivä. Liittymä on GC:n oma. Täällä tuskin on asentajia liikkeellä ennen ens viikkoa...
 
28220, Ruosniemi, Pori, edelleen toimii ja alkoi toimimaan silloin 19. päivä. Liittymä on GC:n oma. Täällä tuskin on asentajia liikkeellä ennen ens viikkoa...
Sama liittymä, mutta ei ole Tuulikylässä lähtenyt toimimaan. Ei myöskään kaverilla parin sadan metrin päässä. Joo voi olla, että menee vähintään seuraavaan viikkoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 329
Viestejä
4 564 398
Jäsenet
75 166
Uusin jäsen
Lepa22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom