..
Minusta siis kaikki tollaset negatiivisetkin (mahdollisia kuluja asikkaalle aiheuttavat) pitäisi olla selvästi tuotu esiin kootusti jo liittymää markkinoidessa.
- se antaisi ko. yrityksistä asikkaallekin positiivisen viestin, koska mitään negatiivista peitellä sopimuksen sisälle.
Valokuitunen on kuituoperaattori, ei nettioperaattori.
Valokuitnen eroaa muista avoimenkuidun operaatoreista siinä että kuidunosuuden laskuttaa nettioperaattori.
, ylläpitomaksu peritään 5v jälkeen silloin kun asiakas haluaa pitää kuituliittymän virroissa, mutta ei ole tilannut mitään palvelua. Jolloin Valokuitunen laskuttaa suoraan asiakasta.
Jos asiakas ei ole aikeissa käyttää kuitua lähiaikoina niin hän voi sen kuitusopparin irtisanoa/irtikytkeä, silloin en mene ylläpitomaksua, toki ne kuidut jää sinne kiinteistöön "rasitteeksi", kuten kaikilla muillakkin. Muilla operaattoreilla , jotka myyvät myös sen palvelun, niin pitää katsoa mitän liittymän irtisanominen tarkoittaa ja mitä uudelleen kytkentä mahdollisesti maksaa. Valoo/Adola markkinoi nyky hinnastolla että määriksen jälkeen jos irtisanoo palvelun, niin kamat jää asiakkaan tiloihin. Jos haluaa purkaa sen kuidun, niin ei taida olla kertahinnoiteltu
Valokuitusella vuokraliittyn kk maksuun kuuluu ylläpitomaksu, mutta jos haluaa sanoa vuokrasopimuksen katki, mutta pitää kuitekin virrat päällä, niin on tuo ylläpito on edullisempi kuin vuokra.
Sitä ei tietenkään tiedetä mitkä ovat hinnasto hinnat viidenvuoden päästä.
Oli operaattori mikä vain, niin ennen irtisanomista kannattaa varmistaa ne uudelleen kytkennän kustannukset siltä varalta jos tarkoitus myöhemmin ottaa liittymä käyttöön, jos ei purkua tilaa, niin tuskin ne operaattori rientää teknisesti kuidunpäitä irottaan, jos ei siitä kyse että tarvitaan muuhunkäyttöön. Ja kilpailutilanteesta riippuen operaattorin tuskin kannattaa suuria uudelleen kytkentämaksuja periä, varsinkaan jos tehdään määräaikainen sopimus.