Fritz!Box 6590 kaapelimodeemi ei toimi

Mitä sulla näyttää tämä sivu eli löytääkö kanavia moleempiin lähetys ja vastaan otto suuntaa?

CONFIG.jpg

Toivottavasti tuosta saa selvän, pakkasin kuvaa aika paljon. Itselläni ainakin näkyy kun tallentaa koneelle ja zoomaa.

EDIT: niin, siellä ei tosiaankaan ole minkäänlaista kaikua taajuuksissa.
 
Kun DOCSIS-yhteensopiva kaapelimodeemi käynnistyy, ja löytää kaapelisignaalista kanavan/t jo(i)lla operaattorilta modeemille päin tuleva data virtaa, se tekee ensimmäiseksi "ranging"-operaation virittääkseen oman lähettimensä oikealle paluukanavalle ja sopivalle teholle. Tässä kohdassa T3-timeout tarkoittaa että vastausta ei saatu, ja operaatiota yritetään uudestaan. Vasta "T4 timeout" tai 16 peräkkäistä epäonnistunutta ranging-yritystä tarkoittaisi että yhteys kaapelimodeemista ulospäin on poikki. T4-aikavakio on tyypillisesti 30 sekunnin luokkaa, kun T3 voi olla 200 millisekuntia.

Kun yhteys on päällä, ranging-operaatio toistetaan automaattisesti T4-aikavakion määräämin välein, eri esimerkiksi kaksi kertaa minuutissa. Näin tarkkaillaan yhteyden päällä pysymistä ja tarpeen vaatiessa hienosäädetään viritystä.

Ranging-operaation onnistuttua modeemi hakee DHCP:llä itselleen IP-osoitteen ja erinäisiä muita parametreja, ja hakee sitten operaattorin TFTP-palvelimelta konfiguraatiotiedoston DHCP-vastauksen tietojen perusteella. "TLV-11 - Illegal Set operation failed" vaikuttaisi siltä että ollaan päästy käsiksi konfiguraatiotiedoston sisältöön mutta siinä on jotakin vikaa.

DOCSIS-modeemin konfiguraatiotiedosto on binäärimuotoinen Type/Length/Value-tiedosto, eli ensin tulee standardimittainen numero (Type tai Tag) joka kertoo mikä seuraava tietoalkio on, sitten standardimittainen pituusarvo (length) joka kertoo kuinka pitkä tietoalkio on, ja sitten varsinainen tietoalkio. Tällaisia ryhmiä on tiedostossa peräkkäin (ja joissain tapauksessa myös sisäkkäin) tarpeellinen määrä. Ensimmäisessä DOCSIS-standardin versiossa sama tagiarvo sai toistua, mutta DOCSIS 2.0 ja uudemmat tulkitsevat sen virheeksi. Virhe tässä vaiheessa ei kuitenkaan välttämättä pysäytä koko prosessia, vaan virheellinen tagi vain ohitetaan. DOCSIS-standardin tagiarvo 11 viittaa tietoalkioon joka sisältää vapaavalintaisia SNMP-asetuskomentoja, eli saattavat olla jotakin jolla on merkitystä vain operaattorin vakiomodeemille.

En ole itse mikään kaapelimodeemien asiantuntija, kunhan vaan googlailen. Mutta minullekin noista virheistä tulee mieleen sellainen tilanne että yhteys modeemista ulospäin tuntuisi olevan häiriöinen tai muuten kovin epävakaa: välillä tulee ongelmia jo ranging-vaiheessa, toisinaan päästään pitemmälle mutta sitten TFTP-pyyntöön ei saada vastausta tai saadaan ehkä rikkinäinen vastaus. Ne operaattorin gurut varmaan osaavat selvittää minkälaisella voimakkuudella modeemin signaali on näkynyt operaattorille päin silloin jos/kun sitä on viimeksi nähty.

Tulee mieleen että onkohan talon TV-kaapeliverkossa kiinni joku vanha televisio jota vaikka ukkonen on lievästi vikuuttanut, tai kenties kaapelia vioitettu esimerkiksi ruuvattaessa jotain hyllyä seinään jossakin? Tarvitsisi varmaan kaapeliTV-asentajan vianhakutalkoisiin, joissa vaikka kaivetaan esiin paikat joissa kaapeliverkko haarautuu, kytketään haarautumakohdasta vähäksi aikaa irti yksi haara kerrallaan ja katsotaan minkä haaran irtikytkeminen poistaa häiriön: silloin vika on jossain sen irtikytketyn haaran varrella.
 
CONFIG.jpg

Toivottavasti tuosta saa selvän, pakkasin kuvaa aika paljon. Itselläni ainakin näkyy kun tallentaa koneelle ja zoomaa.

EDIT: niin, siellä ei tosiaankaan ole minkäänlaista kaikua taajuuksissa.

Joo siltä näyttää ettei minkäänlaista yhteyttä ole kumpaankaan suuntaan...
 
.. gurut varmaan osaavat selvittää minkälaisella voimakkuudella modeemin signaali on näkynyt operaattorille päin silloin jos/kun sitä on viimeksi nähty.

Tulee mieleen että onkohan talon TV-kaapeliverkossa kiinni joku vanha televisio jota vaikka ukkonen on lievästi vikuuttanut, tai kenties kaapelia vioitettu esimerkiksi ruuvattaessa jotain hyllyä seinään jossakin? Tarvitsisi varmaan kaapeliTV-asentajan vianhakutalkoisiin, joissa vaikka kaivetaan esiin paikat joissa kaapeliverkko haarautuu, kytketään haarautumakohdasta vähäksi aikaa irti yksi haara kerrallaan ja katsotaan minkä haaran irtikytkeminen poistaa häiriön: silloin vika on jossain sen irtikytketyn haaran varrella.

Hauskinta on, että tästä aiheesta olen jankuttanut sekä talon hallitukselle, isännöitsijälle sekä operaattorille Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Kohtalon ivaa lie myös se että ostin hyvien ominaisuuksien lisäksi FritzBoxin kun moni sanoo, että pätkimisongelmat ovat hävinneet kun eivät ole niin häiriöherkkiä laitteita
 
Valmistajan uusin ohje tilanteeseen:

You have to find out what's necessary to activate your device. Please contact your provider for further informations. Your device can't sync with the cable connection, that's what we seeing in your screenshots.
 
Hauskinta on, että tästä aiheesta olen jankuttanut sekä talon hallitukselle, isännöitsijälle sekä operaattorille Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Kohtalon ivaa lie myös se että ostin hyvien ominaisuuksien lisäksi FritzBoxin kun moni sanoo, että pätkimisongelmat ovat hävinneet kun eivät ole niin häiriöherkkiä laitteita

Ostin pari viikkoa sitten fritzbox 6490 mallin ja mulla on ihan tismalleen samat ongelmat telian kaapelissa kuin ap:lla

Ja murofoorumilla on tosiaan kolmas tyyppi jolla on samoja ongelmia (sama liittymä ja modeemi kun mulla)

Vanhalla modeemilla (cisco epc3825 yhteys toimii ok)

Tällä uudella kaikki kanavat on pimeinä ja jauhaa vaan edestakasin kun yrittää etsiä signaalia.
 
Ostin pari viikkoa sitten fritzbox 6490 mallin ja mulla on ihan tismalleen samat ongelmat telian kaapelissa kuin ap:lla

Ja murofoorumilla on tosiaan kolmas tyyppi jolla on samoja ongelmia (sama liittymä ja modeemi kun mulla)

Vanhalla modeemilla (cisco epc3825 yhteys toimii ok)

Tällä uudella kaikki kanavat on pimeinä ja jauhaa vaan edestakasin kun yrittää etsiä signaalia.

Mistä ostit?
 
Ostin pari viikkoa sitten fritzbox 6490 mallin ja mulla on ihan tismalleen samat ongelmat telian kaapelissa kuin ap:lla

Ja murofoorumilla on tosiaan kolmas tyyppi jolla on samoja ongelmia (sama liittymä ja modeemi kun mulla)

Vanhalla modeemilla (cisco epc3825 yhteys toimii ok)

Tällä uudella kaikki kanavat on pimeinä ja jauhaa vaan edestakasin kun yrittää etsiä signaalia.

Kerro jos saat jotain järkeä modeemin toimintaan suomen kamaralla.
 
Ostin pari viikkoa sitten fritzbox 6490 mallin ja mulla on ihan tismalleen samat ongelmat telian kaapelissa kuin ap:lla

Ja murofoorumilla on tosiaan kolmas tyyppi jolla on samoja ongelmia (sama liittymä ja modeemi kun mulla)

Vanhalla modeemilla (cisco epc3825 yhteys toimii ok)

Tällä uudella kaikki kanavat on pimeinä ja jauhaa vaan edestakasin kun yrittää etsiä signaalia.
Täällä 6490 ja Telian kaapeli. Ei mitään ongelmia. Ciscon pätkimisistä ei tietoakaan.
 
Kertokaahan viisaammat, onko tuossa jokin tekninen ero noilla palveluntarjoajilla? Vai mikä on syynä, että tietyt laitteet eivät tunnu toimivan tietyssä verkossa? Operaattorin osaamattomuus?
 
Jahas, juuri saamamme tiedon mukaan operaattorin gurut ovat selvitelleet tilannetta. Modeemi on kuulemma todennäköisimmin rikki, on init -tilassa eikä he pääse käsiksi configgeihin eikä mitään signaalia saa, että sitä saisi nostettua verkkoon. Valmistajan mukaanhan laite tuskin on rikki. Taloyhtiötä ei kiinnosta ja isännöitsijä ei ymmärrä :D
 
FritzBoxi ostettu pari viikkoa sitten Amazon.de:n kautta uutena.
Kertokaahan viisaammat, onko tuossa jokin tekninen ero noilla palveluntarjoajilla? Vai mikä on syynä, että tietyt laitteet eivät tunnu toimivan tietyssä verkossa? Operaattorin osaamattomuus?
Modeemi on kuulemma todennäköisimmin rikki, on init -tilassa eikä he pääse käsiksi configgeihin eikä mitään signaalia saa, että sitä saisi nostettua verkkoon. Valmistajan mukaanhan laite tuskin on rikki.
Ostettiin joku 6-7 vuotta sitten vuosia duuniin pari Fritz!Boxia, erään yhteensopivuusongelman ratkaisemiseksi.

Vein yhden myös huvikseni kotiin, ja selvisi että laitteiden linja-asetukset on tosiaan lukittuja (tietyn maan operaattoreiden mukaan). Palvelee toki kyseisen maan käyttäjiä, kun voi vain poimia ISP:n listalta, mutta käsin niitä ei voinut muuttaa (eri firmiksellä varmaan onnistuisi, mikäli sellaisen saat flässättyä). Hieman kummajainen siis, yleensä niitä voi vapaasti säätää. Mutta toki "for dummies" ratkaisu myöa toisaalta.

Ongelma lienee siis siinä, että ostit sen Saksasta etkä Suomesta. Sanoitko sinne AVM:n aspaan että käytät laitetta nimenomaan Suomessa? Ehkä ovat avuliaita ja saat firmiksen mikä toimii täällä, jos juuri ko. malliin siis semmoinen löytyy. Toki varmin keino korjata tilanne on hankkia jokin muu reititin, sellainen joka toimii kaikkialla.

Sain jollain hackilla sen silloin toimimaan, mutta en enää muista miten. Todennäköisimmin telnetin yli pääsi jonkin portin kautta konffaamaan asetuksia, joita GUI:lla ei löydy lainkaan.
 
Downloads

tuolta uusinta firmistä tupaan...ei tuossa minusta merkitystä ole ostaako tuon saksasta vai suomesta...samoja vehkeitä ellei joltain tietyltä operaattorilta osta.
 
Ostettiin joku 6-7 vuotta sitten vuosia duuniin pari Fritz!Boxia, erään yhteensopivuusongelman ratkaisemiseksi.

Vein yhden myös huvikseni kotiin, ja selvisi että laitteiden linja-asetukset on tosiaan lukittuja (tietyn maan operaattoreiden mukaan). Palvelee toki kyseisen maan käyttäjiä, kun voi vain poimia ISP:n listalta, mutta käsin niitä ei voinut muuttaa (eri firmiksellä varmaan onnistuisi, mikäli sellaisen saat flässättyä). Hieman kummajainen siis, yleensä niitä voi vapaasti säätää. Mutta toki "for dummies" ratkaisu myöa toisaalta.

Ongelma lienee siis siinä, että ostit sen Saksasta etkä Suomesta. Sanoitko sinne AVM:n aspaan että käytät laitetta nimenomaan Suomessa? Ehkä ovat avuliaita ja saat firmiksen mikä toimii täällä, jos juuri ko. malliin siis semmoinen löytyy. Toki varmin keino korjata tilanne on hankkia jokin muu reititin, sellainen joka toimii kaikkialla.

Sain jollain hackilla sen silloin toimimaan, mutta en enää muista miten. Todennäköisimmin telnetin yli pääsi jonkin portin kautta konffaamaan asetuksia, joita GUI:lla ei löydy lainkaan.

Pistin tästä AVM:lle viestiä, katsotaan mitä vastaavat.

Downloads

tuolta uusinta firmistä tupaan...ei tuossa minusta merkitystä ole ostaako tuon saksasta vai suomesta...samoja vehkeitä ellei joltain tietyltä operaattorilta osta.

Tuota, pakko kysyä typerä kysymys, mutta mistä tuolta voi mitään ladata valmiiksi koneelle? En löytänyt mitään download-linkkiä, pelkästään tekstiä mitä päivitykseen on tehty.

EDIT: siis kun mulla ei pääse ollenkaan tuolla Fritzillä nettiin ja sen oman OS:n kautta ei pysty silloin mitään lataamaan. Tuon firmiksen jos saisi toisella modeemilla ladattua koneelle ja flashattyä Fritzin OS:n kautta niin asia olisi jo mahdollinen.
 
Noniin, valvotun yön ansiosta uusin firmis on nyt onnistuneesti sisässä. En saanut pelittämään Fritziä toisen modeemin perässä, joten tajusin ähräämisen jälkeen että USB-tetherillä kännykästä netti. Päivityksen jälkeen jotain signaalejakin alkoi jo näkymään, mutta ei silti suostu yhdistämään. Mietin, josko operaattori olisi jo poistanut MAC-osoitteen heidän tiedoistaan, kun gurut olivat sitä mieltä, että laite on rikkinäinen. En tiedä onko näistä mitään hyötyä, mutta tässäpä vähän tietoja mitä sain kaivettua Fritzin sisältä:

Untitled-1.jpg

09.01.2019 05:51:07 TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register

09.01.2019 05:51:07 TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:48:04 TLV-11 - Illegal Set operation failed;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:48:00 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:47:26 TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register

09.01.2019 05:47:26 TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:44:23 TLV-11 - Illegal Set operation failed;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:43:07 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:38;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:42:31 TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register

09.01.2019 05:42:31 TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:39:27 TLV-11 - Illegal Set operation failed;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01.01.1970 02:03:46 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:38;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
 
Noniin, valvotun yön ansiosta uusin firmis on nyt onnistuneesti sisässä. En saanut pelittämään Fritziä toisen modeemin perässä, joten tajusin ähräämisen jälkeen että USB-tetherillä kännykästä netti. Päivityksen jälkeen jotain signaalejakin alkoi jo näkymään, mutta ei silti suostu yhdistämään. Mietin, josko operaattori olisi jo poistanut MAC-osoitteen heidän tiedoistaan, kun gurut olivat sitä mieltä, että laite on rikkinäinen. En tiedä onko näistä mitään hyötyä, mutta tässäpä vähän tietoja mitä sain kaivettua Fritzin sisältä:

Untitled-1.jpg

09.01.2019 05:51:07 TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register

09.01.2019 05:51:07 TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:48:04 TLV-11 - Illegal Set operation failed;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:48:00 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:47:26 TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register

09.01.2019 05:47:26 TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:44:23 TLV-11 - Illegal Set operation failed;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:43:07 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:38;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:42:31 TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register

09.01.2019 05:42:31 TFTP failed - Request sent - No Response;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

09.01.2019 05:39:27 TLV-11 - Illegal Set operation failed;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:3a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01.01.1970 02:03:46 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=44:4e:**:**:**:**;CMTS-MAC=e0:2f:6d:6d:79:38;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Vaikuttaa lupaavalta. Vielä kerran kannattaa kokeilla saisiko ooeraattori rekisteröityä laitteen.
 
Downloads

tuolta uusinta firmistä tupaan...ei tuossa minusta merkitystä ole ostaako tuon saksasta vai suomesta...samoja vehkeitä ellei joltain tietyltä operaattorilta osta.
Nykyhetkestä en tiedä, mutta aiemmin oli firmiksen base-buildikin varioitu alueittain, joten eri regionin softaa ei suostunut laite edes päivittään. Toki rauta on juu samaa, lähinnä tuohon viittasin kun Saksasta ostettu...
 
Ei onnistunut, operaattori sanoo, että tilanne sama - ei mitään eloa laitteessa. Pitää vielä odottaa AVM:ltä mahdollista ratkaisua.
 
Eihän tässä nyt ole mistään tällaisesta kyse? Fritz!Box 6490 Cable | OmaYhteisö

Tämäkin kävi mielessä, mutta aika vaikea osoittaa todeksi.

EDIT: Mietin, että mitenkä jos ilmoittaa uuden MACin ja operaattorin kysyessä valmistajaa, ilmoittaa heille laitekannan merkin / mallin mitä he itse myyvät? Vai onko näissä jotain laitekohtaisia operaattorin asetuksia? Lähinnä ajattelin, että tuolla keinoin voisi mahdollisesti kiertää tuon laitesyrjinnän.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuolla tosiaan vääntöä kun anvian myymät boksit ollut ns. Operaattorilukittuja joita ei itse pysty päivittää ja tuollahan oli ohje 6490 boksiin jolla saa tehdas firmiksen tupaan että saa itse päivitettyä. Elisa ollut nihkeä noihin päivityksiin anvia oston myötä....

Edit. Kysyin avmltä että toimiiko saksasta ostetut boksit suomessa ja tälläisen vastauksen sain...

thank you very much for your inquiry and interest in AVM products.

The FRITZ! Box 6490 Cable and the FRITZ! Box 6590 Cable can only be obtained in Finland via the cable provider. It is not possible to use a Germany-bought FRITZ! Box in Finland.

With best regards
Jörg Reuß

AVM GmbH
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuolla tosiaan vääntöä kun anvian myymät boksit ollut ns. Operaattorilukittuja joita ei itse pysty päivittää ja tuollahan oli ohje 6490 boksiin jolla saa tehdas firmiksen tupaan että saa itse päivitettyä. Elisa ollut nihkeä noihin päivityksiin anvia oston myötä....

Edit. Kysyin avmltä että toimiiko saksasta ostetut boksit suomessa ja tälläisen vastauksen sain...

thank you very much for your inquiry and interest in AVM products.

The FRITZ! Box 6490 Cable and the FRITZ! Box 6590 Cable can only be obtained in Finland via the cable provider. It is not possible to use a Germany-bought FRITZ! Box in Finland.

With best regards
Jörg Reuß

AVM GmbH

Onpa helvetin tyhmää. Eikö tuo olisi ratkaistavissa sillä, että kuluttaja voisi ajaa maakohtaisen firmiksen sisään, kuten puhelimissakin. Ei AVM mulle mitään maininnut asiasta kun kyselin tuota. Sanoivat vain, että pitäisi toimia moitteetta ja operaattori ei osaa. Ihmettelen myös, minkä takia tuote on ylipäänsä kansainvälisessä myynnissä, jos ne ovat alueblokattuja vehkeitä.
 
Onpa helvetin tyhmää. Eikö tuo olisi ratkaistavissa sillä, että kuluttaja voisi ajaa maakohtaisen firmiksen sisään, kuten puhelimissakin. Ei AVM mulle mitään maininnut asiasta kun kyselin tuota. Sanoivat vain, että pitäisi toimia moitteetta ja operaattori ei osaa. Ihmettelen myös, minkä takia tuote on ylipäänsä kansainvälisessä myynnissä, jos ne ovat alueblokattuja vehkeitä.

Joo en itsekään kyllä nyt ymmärrä tuota kun verkkokauppa.comin ja amazon.de ja jonkun toisen saksan kaupan sivuilla ean ja tuotekoodi samat. Tai sitten vaan pesi kätensä avm tuki ettei tule sitä ongelmaa että huonolla tsägällä tilaa jonkun saksalaisen operaattorin brändätyn mallin....

Yks vaihtoehto jota kokeilisin tuohon jos sulla löytyy joku tuttu joka tekis samasta boksista backup filun ja ajaisi sen sun boksiin...
 
Tuli vielä avmltä tarkempi vastaus.

thank you very much for your reply.

Since your cable Internet provider has no objections, you can use a FRITZ! Box 6490 Cable or FRITZ! Box 6590 Cable. However, this must be an international product variant. Only the international editions have a release for use outside of Germany. The differences between the 3 FRITZ!Box Cable-models can be found here:
Cable
With best regards
Jörg Reuß
AVM GmbH
- Sales -
 
Tuli vielä avmltä tarkempi vastaus.

thank you very much for your reply.

Since your cable Internet provider has no objections, you can use a FRITZ! Box 6490 Cable or FRITZ! Box 6590 Cable. However, this must be an international product variant. Only the international editions have a release for use outside of Germany. The differences between the 3 FRITZ!Box Cable-models can be found here:
Cable
With best regards
Jörg Reuß
AVM GmbH
- Sales -

Samaa herjaa Verkkokaupasta ostetulla vehkeellä. Ei vaan saa yhteyttä. Eli laitteessa ei ole vika vaan nyt epäilen vahvasti operaattoria. En ainakaan keksi enää mikä voisi mättää. Vanha Thomson 770 toimii normaalisti samalla setupilla, mitä nyt pudottelee WiFiä pois päältä toisinaan. Itsellänihän tässä onkin tuhlaantunut aikaa ja rahaa sievoisesti.
 
Operaattori myönsi taannoin että eivät ole kuulleetkaan FritzBoxista aiemmin. Mietin, onko nyt ongelma ainoastaan siinä, etteivät osaa kytkeä sitä verkkoonsa? Onko tällaisen valmiuden asettaminen edes kovin monimutkaista jos operaattori osaa asiansa? Epäilen että ei ole kovin vaikeaa
 
Joo kyllä tuo vaikuttaisi operaattorin osaamattomuuten tai talon verkon puutteisiin menevän.
Hain kanssa vlopulla kun löytyi torista naapuripitäjästä fritz!box 6490 niin ei ollut mitään ongelmia aktivoinnissa vaikka vetäsin operaattorin muokkaaman firmiksen päälle tehdas firmiksen jottai sai päivitettyä uusimpaan versioon... ja suomessahan jo laki märää että kuluttaja saa valita itse minkä modeemin hankkii... Mistään en muuten löytänyt että mistä tietää näissä fritzboxeissa että mikä version on eli international tai muu...
 
Onko edes teknisesti mahdollista,eettä talon verkossa vika, jos Technicolor tc7230 ja Thompson TCW770 on toiminut ihan ok tuolla samalla setupilla samasta kaapelirasiasta?
 
Hain kanssa vlopulla kun löytyi torista naapuripitäjästä fritz!box 6490 niin ei ollut mitään ongelmia aktivoinnissa vaikka vetäsin operaattorin muokkaaman firmiksen päälle tehdas firmiksen jottai sai päivitettyä uusimpaan versioon... ja suomessahan jo laki märää että kuluttaja saa valita itse minkä modeemin hankkii...

Oliskohan näitä firmiksiä / asetuksia jostain saatavilla vaikka meidän operaattorille tai omaan testiin? AVM:n sivuilta toki löytyy se originaali.

Onko viittausta / linkkiä tähän laitteen hankintaan liittyvään lakiin?
 
Oliskohan näitä firmiksiä / asetuksia jostain saatavilla vaikka meidän operaattorille tai omaan testiin? AVM:n sivuilta toki löytyy se originaali.

Onko viittausta / linkkiä tähän laitteen hankintaan liittyvään lakiin?

"Viestintäviraston tehtävänä on valvoa tietoyhteiskuntakaaren säännöksiä ja niiden perusteella annettuja määräyksiä. Lain mukaan teleyritys ei saa lähtökohtaisesti estää käyttäjää liittämästä yleiseen viestintäverkkoon lain vaatimusten mukaista telepäätelaitetta (246 §). Samoin niin sanotun EU:n verkkoneutraliteettiasetuksen (2015/2120) 3 artiklan mukaan internetyhteyspalvelun käyttäjällä on muun ohella oikeus käyttää valitsemiaan päätelaitteita."
 
Firmiksiä tuskin on oikeen virallisessa jaossa missään. Tuohon 6490 löysin ohjeen tuolta.
Fritz!Box 6490 Cable | OmaYhteisö

Minulla se käsitys että silloin kun mac osoitteen ilmoitat niin operaattorin pitäisi päästä säätämään omat asetuksensa boksiisi. Elisalla sanoivat että noin 2h saattaa mennä ennenkun menee modeemi langoille. 2h jälkeen ei nettiä niin käytin virrattomana boksin niin sen jälkeen vasta löysi netin.
 
Firmiksiä tuskin on oikeen virallisessa jaossa missään. Tuohon 6490 löysin ohjeen tuolta.
Fritz!Box 6490 Cable | OmaYhteisö

Minulla se käsitys että silloin kun mac osoitteen ilmoitat niin operaattorin pitäisi päästä säätämään omat asetuksensa boksiisi. Elisalla sanoivat että noin 2h saattaa mennä ennenkun menee modeemi langoille. 2h jälkeen ei nettiä niin käytin virrattomana boksin niin sen jälkeen vasta löysi netin.

Täälläpäin aspa toimii ainoastaan klo 16 asti, ja veikkaan ettei uusia rekisteröityjä laitteitakaan tämän jälkeen säädetä, kun niitä ei voi normaalin työajan jälkeen ilmoittaakaan. Pitää huomenna soittaa ja kysyä mikä meininki. Onnistuneesti päivitin firmiksen ilman hankaluuksia USB-tetherillä / kännyn netillä FritzBoxin omasta OS updatesta.
 
Tahtookos tämä sanoa, että signaalissa on paljon kohinaa / virhettä, mitä ei pitäisi olla? = operaattorissa / jakamossa tms. vikaa?

MSE error.jpg

Omat laitteet näyttää toimivan ihan normaalisti kaikin puolin. Wlan ja Lan toimii kotosalla laitteiden välillä / em. modeemilla, TV näkyy modeemin kautta normaalisti (laskeeko signaalin suoraan "läpi"), mutta netti ei toimi. Nä'yttäisi kuitenkin tunnistavan, että operaattori operoi Ciscon vehkeillä:

Untitled-1.jpg

Ja tätä yhä valittaa, sitä samaa kuin edelliselläkin Fritzillä, minkä palautin kun operaattori epäili laitetta rikkinäiseksi:

info.jpg
 
Omalla kohdalla loppui kärsivällisyys..

Kaksi modeemia tuli kokeiltua ja kummallakaan ei mitään elonmerkkejä.

Eniten ärsytti telian suhtautuminen asiaan.. jäi sellainen fiilis että heitä ei pahemmin kiinnostanut asia.
Lähinnä vastaus oli että modeemi on rikki.

Kumman paljon nyt sattuu näitä ”rikkinäisiä” purkkeja :vihellys: (jokainen voi vetää omat johtopäätökset tästä)

Molemmat kokeilemani modeemit heitti virheilmoituksena seuraavaa (en muista tarkkaan enkä ottanut screenshottia) jos näistä olisi jotain apua.

- mdd message timeout
- missing mandatory mdd tlv on primary ds channel
- no ranging response received t3 time out
 
Omalla kohdalla loppui kärsivällisyys..

Kaksi modeemia tuli kokeiltua ja kummallakaan ei mitään elonmerkkejä.

Eniten ärsytti telian suhtautuminen asiaan.. jäi sellainen fiilis että heitä ei pahemmin kiinnostanut asia.
Lähinnä vastaus oli että modeemi on rikki.

Kumman paljon nyt sattuu näitä ”rikkinäisiä” purkkeja :vihellys: (jokainen voi vetää omat johtopäätökset tästä)

Molemmat kokeilemani modeemit heitti virheilmoituksena seuraavaa (en muista tarkkaan enkä ottanut screenshottia) jos näistä olisi jotain apua.

- mdd message timeout
- missing mandatory mdd tlv on primary ds channel
- no ranging response received t3 time out

Joo, on tässä itselläkin kärsivällisyys koetuksella, mutta lupasivat nyt hoitaa asiaa. Tietenkään mitään aikataulua ei pystytty antamaan. Outoa on että login virheilmoitukset muuttuivat heti sen jälkeen erilaisiksi kun soitin aspaan ja kysyin että onhan MAC osoite provisioitu oikein, eli sillä on lupa tulla dhcp lle hakemaan IP. Eli ellen täysin väärässä, MACiä ei oltu aiemmin rekisteröity / provisioitu oikein. Vieläkään ei kyllä netti toimi :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, on tässä itselläkin kärsivällisyys koetuksella, mutta lupasivat nyt hoitaa asiaa. Tietenkään mitään aikataulua ei pystytty antamaan. Outoa on että login virheilmoitukset muuttuivat heti sen jälkeen erilaisiksi kun soitin aspaan ja kysyin että onhan MAC osoite provisioitu oikein, eli sillä on lupa tulla dhcp lle hakemaan IP. Eli ellen täysin väärässä, MACiä ei oltu aiemmin rekisteröity / provisioitu oikein. Vieläkään ei kyllä netti toimi :)

Toi MAC oli kuuma aihe omalla kohdalla.. sitä kyseltiin ja valtuutettiin eri aspan tyyppien kanssa sen verran että olis luullut että osuu kohdilleen :lol:
(tietenkin kaikkien splittereiden, piuhojen ja muun normisetin tarkistusten ohessa)

Omalla kohdalla viimeinen niitti oli kun luvattiin ohjata propellihattu-osastolle sen 20:nen kerran ja tyyppi sanoo..

- valtuutetaas se MAC osoite vielä kerran.. eikun hetkinen en pystykään tekemään sitä tästä (hetken hiljaisuus)

- ei kyllä tämä valtuutus onnistu multa (hetken hiljaisuus)

- nyt kyllä pitää kysyä kollegoilta (hetken hiljaisuus) soitan kohta takaisin tuut tuut tuut...

- vikapuolelta propellihattu tässä taas terve.. kyllä se nyt on niin että toi sun modeemi on rikki.

Ja tämä kahteen kertaan hieman eri sanoilla.

:confused2:
 
mulla tällästä.

Kateeksi käy. Toi ainoa kanava, mikä tuossa omassa laitteessa vilahtaa, näyttäisi kuitenkin taajuuksiltaan olevan samaa luokkaa kun sun kuvissa. Ihmetyttää nyt kuitenkin, miksei se yhdistä mihinkään. Mietin, voiko tuo TV-rasia tosiaan olla sökö ja häiritsee Fritziä kun muut modeemit toimivat ihan normaalisti siitä (mitä nyt pätkivät). Eikös juuri Fritzin vehkeiden pitäisi olla melko häiriövapaita, verrattuna noihin halpoihin vehkeisiin? Palomuurin Network -asetuksetkin väittäisi, että yhteys löytyy eikä mitään ole rajoitettu. VPN on kytketty pois päältä, sen vuoksi kuvan "disconnected". VPN blokkaa pääsyn Fritz!OS:ään, jostain pitäisi löytää sillekin konsti (tai oikeastaan löytää Freedomen käyttämä VPN filu, minkä voi Fritzin asetukista ladata että toimii VPN:n kanssa).

kis.jpg

Voisin vaikka maksaa vähän rahaa, että tämä homma ratkeis. Kohta pari viikkoa paininut asian kanssa, alkaa ottaa jo päähän melko lailla. Tai oikeastaan itse ongelmanratkaisu on sinänsä ihan mukavaa, mutta kun aika on muutenkin tiukilla työprojektien kanssa, ei olisi aikaa säätää enää näitä.
 
En pysty noissa kaapelimodeemi asioissa auttamaan kun en ymmärrä tekniikasta, mutta jos olisin tilanteessasi jossa netti ei toimi kaapelimodeemin kautta vaikka on kokeillut kaikki järkevät jutut, eri valmistajien modeemit ja asiakastukikaan ei osaa auttaa useista yrityksistä huolimatta. Antaisin heidän pitää tunkkinsa ja ottaisin netin jollain toisella tekniikalla esim 4G yhteyden kautta ja SatShopista hyvä antenni niin riippuen asuin paikasta sillä saa jo hyvät yhteydet. Toinen vaihtoehto on ADSL tekniikka.
 
Mikset käytä sitä modeemia mikä toimii? Sen perään sitten oikea laite tekemään työtä.
 
En pysty noissa kaapelimodeemi asioissa auttamaan kun en ymmärrä tekniikasta, mutta jos olisin tilanteessasi jossa netti ei toimi kaapelimodeemin kautta vaikka on kokeillut kaikki järkevät jutut, eri valmistajien modeemit ja asiakastukikaan ei osaa auttaa useista yrityksistä huolimatta. Antaisin heidän pitää tunkkinsa ja ottaisin netin jollain toisella tekniikalla esim 4G yhteyden kautta ja SatShopista hyvä antenni niin riippuen asuin paikasta sillä saa jo hyvät yhteydet. Toinen vaihtoehto on ADSL tekniikka.

ASDL kaapelitaloyhtiöön? No, joka tapauksessa taloyhtiöön ainoa kiinteä kaista on mahdollista saada kaupungissa monopolia pitävältä BLC:ltä. Olen yrittänyt ajaa jo pari vuotta kuitua taloyhtiöön, mutta vuokralaisen roolissa tuntuu olevan ihan yhtä tyhjän kanssa. Varsinkin kun enemmistö asukkaista on seniori-ikäistä. 4G yhteyksistä en ole kuullut oikeastaan mitään hyvää. Nopeudet pitäisi riittää 4K-toistoon sekä yhteyden oltava vakaa ja matalalla pingillä peliharrastuksen vuoksi. Eikä taas uusien vehkeiden hankinta kiinnostaisi.


Mikset käytä sitä modeemia mikä toimii? Sen perään sitten oikea laite tekemään työtä.

Jästipäisyys :D

Itselläni ei ole aiemmin ollut erikseen modeemia ja reititintä. Mietin, että jos vajavaisesti toimivan modeemin laittaa ottamaan yhteyden ja käyttää Fritziä reitittimenä, eikä tuo pätkivä modeemi toimi ihan yhtä pätkivänä, vai meneekö se data täysin käsittelemättä suoraan Fritziin ikään kuin "by pass" -meiningillä?

Ylimääräiset laitteet + töpselipaikanviejät + sähkönviejät eivät sinälläänkään houkuttele. Myös se, että jos teknisesti Fritzin pitäisi toimia ihan moitteetta, haluaisin selvittää miksei se toimi. Jos taas kyseessä on operaattorin osaamattomuus tahi haluttomuus, tähän asiaankin on saatava muutos, koska näitä laitteita myydään myös Suomessa. Tuskin laitteen conffaaminen mahdottoman iso operaatio on saada heidän verkossaan toimimaan. Ylipäätään puistattaa ajatus, että firmat tekevät miten tahtoo, eikä kuluttajan piipityksellä ole suuremmin mitään väliä.
 
ASDL kaapelitaloyhtiöön? No, joka tapauksessa taloyhtiöön ainoa kiinteä kaista on mahdollista saada kaupungissa monopolia pitävältä BLC:ltä. Olen yrittänyt ajaa jo pari vuotta kuitua taloyhtiöön, mutta vuokralaisen roolissa tuntuu olevan ihan yhtä tyhjän kanssa. Varsinkin kun enemmistö asukkaista on seniori-ikäistä. 4G yhteyksistä en ole kuullut oikeastaan mitään hyvää. Nopeudet pitäisi riittää 4K-toistoon sekä yhteyden oltava vakaa ja matalalla pingillä peliharrastuksen vuoksi. Eikä taas uusien vehkeiden hankinta kiinnostaisi.

Itselläni on 600MB / s 4G LTE+ tekniikalla (joka käyttää samaan aikaan kahta 300MB / s 4G kanavaa) ja markkinoiden paras antenni pystyn käyttämään kolmea eri 4K video streemiä samaan aikaan pätkimättä. Suurempaa määrää en ole kokeillut. Yhteysnopeus lyö mennentullen kaikki nopeimmatkin ADSL paketit mitä markkinoilla on.

Veikkaan, että nämä 4G haukkuvat on näitä daijuja (joita suomessa riittää), jotka käyttävät sitä kännykällä tai nettitikulla jollain mikro antennilla tajuamatta, että radioverkoissa yhteys on juuri niin hyvä kuin on antenni ja miten hyvin antenni on sijoitettu (tai suunnattu jos käyttää suunnattavaa antennia). Jos väkisin yrittää käyttää yhteyttä jollain liian pienellä antennilla jossain katveessa niin ei se yhteys tietenkään toimi senhän sanoo järki kenelle tahansa tekniikan päälle ymmärtävälle. Kun pistää edes 100€ antenniin ja asentaa sen siten, että kuuluvuus on hyvä yhteys toimii kuin junan vessa. Kännykkäverkoihin perustuvassa netissä on vielä se etu, että netti toimii sähkökatkojenkin aikana kun kaikki tekniikka on akkuvarmennettua jos modeemilla on joku akkuvarmennus.

Itse päädyin kokeilujen jälkeen 4G kun se on paras mitä ainakaan omalla kotiseudullani saa. Kun taloyhtiöni seniorit eivät halua kuitua ja adsl jää ihan kakkoseksi 4G jossa on hyvä ulkoinen antenni on asennettu hyvään paikkaan mistä saa parhaan kuuluvuuden.
 
Joo 4g hyvä jossei muuta saatavilla... tuo mua ihmetyttää kun moodemi löytää vaan yhdet kanavat molempiin suuntiin...paljonko noita kanavia löytyy toimivalla modeemilla? Oletko katsonut ettei pistorasiassa mitään skeidaa esim. Maalia tai muuta vikaa. Noitten jälkeen tule mieleen kun signaalien tasojen mittaus ja mahdollinen talovahvistimen säätö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 020
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom