Fractal Design -kotelot

Juu-u niinkuin epäilinkin niin nuo Northin vakio tuulettimet ovat kauniisti sanottuna aivan sysipaskat. Vaihdoin Arctit P14:t tilalle ja heti kone reippaasti hiljaisempi, nyt juuri ja juuri kuulee että on käynnissä kuten halusinkin, ja lämmötkin laski pikkuisen Steel Nomadissa. Laitan vielä pari lisää kattoon kun ylimääräisiä sattuu olemaan kun 5-päkin ostin. Varmaankin tuon Noctuan ohjeen mukaan, vaikkakin 140mm ropellit? Eli taaempi poistamaan ja edempi imemään, ja etummaiseen spaceria alle turbulenssin vähentämiseksi. Vielä kun noita spacereita olisi saatavilla jostain, siis sellaisia jotka sopii muuhunkin kuin Noctuoihin. Pitää vissiin askarrella itse

Eli joo yleisesti suosittelen Northin omistajille että heti vakioropellit pois ja paremmat tilalle, saa koneesta hiljaisen ja myös erittäin hyvin jäähdytetyn. Vaikka monella tapaa erinomainen kotelo mihin olen varsin tyytyväinen niin hiukan kyllä tavallaan nyppii että 170e lootassa on mukana 0 kelvollista tuuletinta ja kasa SER-jätettä. Saisivat myydä koteloa ilman tuulettimia jos eivät kunnollisia viitsi laittaa mukaan
Noctua tosiaan noin suosittelee että katossa sekä poistoa että imua mutta omissa testeissä tuo nosti GPU lämpöjä eikä ollut iso ero CPU:lle. Jätin näin ollen kattoon vain yhden taakse poistamaan. Meshify 2 compact tosin kotelona. Myös tässä videossa huonosti toimi katossa em. yhdistelmä.

Viimeksi muokattu:
Onko normia että Meshify 2 compactin sivuseinät, sekä metalli/lasi rämisevät/on playta varsinkin oikeassa yläreunassa. Pitäisikö sinne joku ohut pehmusterantu tms laittaa.

Onko normia että Meshify 2 compactin sivuseinät, sekä metalli/lasi rämisevät/on playta varsinkin oikeassa yläreunassa. Pitäisikö sinne joku ohut pehmusterantu tms laittaa.

Mulla on metallikylkisenä tämä koppa. Joissain kulmissa oli hieman löysää mutta en kyllä mitään räminä ääniä saanut aikaan ja aika voimakkaasti sai sormella painaa että tuntui se. Sanoisin että omassa yksilössä aika tiiviisti ovat paneelit kiinni. Jos nostaisin kopan sivuttain ja yrittäisin heiluttaa tai nostella ylös alas, uskoisin ettei kuuluisi mitään ääniä sivupaneeleista.

Päädyin lopulta Torrenttiin.
Mitenköhän nuo tuulettimet kannattaa kytkeä?
Kotelon ohjekirjassa on, että tuuletinkontrolleriin pitäisi kytkeä CPU-tuulettimen liittimeen emolevyllä ja sitten CPU-tuuletin ja kotelotuulettimet kaikki tuuletinkontrolleriin eli toisin sanoen kotelotuulettimet ja CPU-tuuletin menisi kaikki prossun lämmön mukaan.
Emolevyssä (ASUS PROART X870E-CREATOR) on minulla on paikka vaikka kaikille kotelotuulettimielle (5 kpl). Itse vähän ajattelin, että jos kuitenkin kytkisi CPU-tuulettimen suoraan emolevylle. Pohjan kaksi tuuletinta suoraan emolevylle ja loput kolme kontrollerin kautta yhteen emolevyn tuuletinliittimeen. Ajatus olisi ettei kaikki menisi pelkästään CPU:n kautta, kai emolevykin mittaa jostain lämpöjä? Vai onko tuo Fractalin ohje se järkevin?

Define S2:sta virtanappi hajosi. Ei tunnu oikein mistään löytyvän uusia, löytyisiköhän jostain
jotain purkukoteloita mistä saisi? Define R6:ssa taitaa olla samanmallinen virtanappi.

Kotelon ohjekirjassa on, että tuuletinkontrolleriin pitäisi kytkeä CPU-tuulettimen liittimeen emolevyllä ja sitten CPU-tuuletin ja kotelotuulettimet kaikki tuuletinkontrolleriin eli toisin sanoen kotelotuulettimet ja CPU-tuuletin menisi kaikki prossun lämmön mukaan.
Emolevyssä (ASUS PROART X870E-CREATOR) on minulla on paikka vaikka kaikille kotelotuulettimielle (5 kpl). Itse vähän ajattelin, että jos kuitenkin kytkisi CPU-tuulettimen suoraan emolevylle. Pohjan kaksi tuuletinta suoraan emolevylle ja loput kolme kontrollerin kautta yhteen emolevyn tuuletinliittimeen. Ajatus olisi ettei kaikki menisi pelkästään CPU:n kautta, kai emolevykin mittaa jostain lämpöjä? Vai onko tuo Fractalin ohje se järkevin?
Itsellä on vain nuo etuosan 180mm tuulettimet tuossa kontrollerissa kiinni, loput 5kpl (kaksi CPU jäähyn + kolme kotelotuuletinta) on sitten emon liitännöissä erikseen ohjattavissa.
Tosin CPU jäähyä lukuun ottamatta kaikki on säädetty FanControllista ohjautumaan GPU:n lämpötilan mukaan, sillä pelatessa monesti näytönohjain on se joka on 99% käyttöasteella samalla kuin CPU on jossain 20-30% tietämillä.

Oma lähestymistapa noissa kotelotuulettimissa on minimaalinen härö ts. kiinteä nopeus, joka on määritelty maksimitasolle sen mukaan, mikä ei vielä häiritse. Juu, ison osan ajasta kotelossa on ns. tarpeettoman viileää, mutta se tuskin haittaa yhtään toimivaa komponenttia tuolla kotelossa :)

GPU ja CPU tuulettimet sitten menee omien lämpöjensä mukaan.

Oma lähestymistapa noissa kotelotuulettimissa on minimaalinen härö ts. kiinteä nopeus, joka on määritelty maksimitasolle sen mukaan, mikä ei vielä häiritse. Juu, ison osan ajasta kotelossa on ns. tarpeettoman viileää, mutta se tuskin haittaa yhtään toimivaa komponenttia tuolla kotelossa :)

GPU ja CPU tuulettimet sitten menee omien lämpöjensä mukaan.

Itsekin tykkään tästä filosofiasta. Olen säätänyt jokaisen tuulettimen erikseen niin ettei minkäänlaista resonointia tai muita ylimääräisiä ääniä lähde. Tämän vuoksi suosin jokaisen tuulettimen kiinnitystä suoraan emolevyyn. Mulla ei nykyisessä kokoonpanossa täysin staattiset kierrokset ole, vaan tein 2 tasoa tuuletinprofiiliin. Idle joka on käytännössä äänetön ja rasitus joka nostaa hieman kierroksia mutta pysyen erittäin hiljaisena. Itse teen edelleen biosista tuuletinkäyrät koska en halua ylimääräisiä ohjelmia koneelle. Jos CPU lämpöjen mukaan tekee tuommoisen profiilin kuin itselläni on niin pitää löytää vaan lämpötila joka perus nettiselailussa ei ylity, mutta ylittyy kuitenkin pelirasituksessa aina. En muista tarkelleen mikä se oli nykyisessä 9800x3d, olikohan noin 50 astetta minkä jälkeen nostaa niille korkeammille kierroksille. Hyvin homma pelannut, idlenä ja kevyessä selailussa äänetön ja suht kevyissäkin peleissä on aina noussut lämpö tuon rajan yli ja aktivoitunut nopeammat kierrokset.

Eli tälläinen on oma käyrä suurinpiirtein. Luvut on jotain satunnaisia lukuja kun en niin tarkaan muista niitä. Jokainen kotelotuuletin ja CPU tuuletin näin säädetty. Näytönohjain on yleensä automaattikierroksilla, eli suosin erittäin hiljaisia jotka eivät tule yli kotelotuulettimien äänentason.

Fan1.png

Minä laitoin kaikki erikseen emon liittimille, kun niitä on tarpeeksi ja jäi jopa muutama ylikin. Näkeepähän ainakin kaikkien tuulettimien nopeudet erikseen ja voi halutessa myös säätää jokaista erikseen. Toistaiseksi tosin pohjan tuulettimet ovat minulla yhtenä ryhmänä ja etupaneelin tuulettimet omanaan.

Alkoi North XL:ssä olemaan muistien lämpöjen kanssa haasteita, kun jännitettä menee 1.5v. Hetken pähkäiltyä, tuumasta toimeen, printteri laulamaan ja valmistui 120mm tuulettimella varustettu tunneli muistislottiin.

Evo1:
ac1c5667-5aa9-4969-9e21-bd0c58646aa1.jpg

Lähtötilanne (lämmöt otettu 1h memtestin jälkeen):
Screenshot 2025-03-27 105253.png

Jälkeen:
Screenshot 2025-03-27 120347.png

Imee viileätä suoraan sivuverkon läpi. Tilaa kun on, niin Evo2 malli suunnitteilla, joka tulee 140mm tuulettimella. Samassa yhteydessä pitää tuoda tunnelia muutama sentti lähemmäksi ja melkein kiinni sivuverkkoon.

beca70a8-3bc1-4584-8993-43ea810e735a.jpg

Edit: Tuli tehtyä myös Evo2 140mm versio, samalla toin tuuletinta 3cm lähemmäs kylkeä.

Lämmöt muisteilla max. 45.2c tunnin memtestin jälkeen, joten 20 astetta tuli alas lähtötilanteesta.
140.png

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
273 050
Jäsenet
76 956
Uusin jäsen
Tiimonade

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom