Tottakai voisi halpuuttaa elämää, en kyllä sitä kiellä. En kyllä itseeni paljoa tuhlaile ja elämästä säästäminen olisi huomattavasti kivempaa ja helpompaa ei-perheellisenä.
Toi 40k€+ vuodessa oli pelkästään mun kulut, vaimon menot noin 20ke siihen päälle kun tienaan paremmin niin maksetaan about nettotulojen mukaan kulut.
Mun osuus asumiskuluista on 1600e/kk (sis. kaikki). 2023 valmistunut OKT, 290k velkaa jäljellä yhteensä, eli mun osuus vajaa 200k. Toki vois asua paljon halvemmassa asunnossa, mutta ei tää 450k arvoinen kämppä 09alueelta ole mikään älyttömän ylihintainenkaan kun täällä on lasten kaverit ja omat vanhempani/lapsuudenkaverit. Tietenkin tästä vois nitistää ja ostaa sen 60-luvun rivarinpätkän 160k€ ei-niin-suositusta lähiöstä. Mutta meillä ei ole mökkiä, niin tykätään molemmat panostaa edes siihen asuntoon. Ja toki nollakorkoaikaan asunnon maksaminen oli kivempaa, nyt vähän sylettää korkokulut. Sentään nähtävillä ei ole, että tän kämpän arvo laskis tulevaisuudessa, vaikkei varmaan raketoikkaan.
2x Päiväkotia ja 1x iltapäiväkerho on nopeasti noin 400e/kk.
Ruokakauppakulut (myös sis. kaikki käyttötavaraa mitä nyt normi Prismasta saa ja välillä ehkä Puuilosta) omalta osalta 800-1000e/kk, itse voisin näistä säästää mutta vaimo tykkää pikkasen liikaa laittaa hyvää ruokaa - ostettaessa valitan, syödessä en. Sinkkuna varmaan oikeasti selviäisin jollain 300e/kk kuluilla, mutta 3 pienen lapsen kanssa tuntuu, että ne pienetkin lapset kuluttaa yhtä paljon kuin aikuinen mies - esim. vaipat on ihan todella kalliita ja kun pitää monesti syödä eri ruokia jos mitään suostuvat syömään. Lähikaupassa tänään just tänään pyörittelin silmiäni kun tällänen minikokoinen perus Pilttikin maksaa yli euron:
piltti hedelmäsose
Auton kulut 700e/kk (sis ihan kaikki vakuutuksineen ja käyttövoimakuluineen) ja vaan 1 auto meillä(/mulla). Toki jollain 2k€ kipollakin vois pärjätä, mutta 3 turvaistuinta taakse on vähän vaikea yhtälö kovin moneen mikä aiheutti tilanteen, että tuli insentiivi vaihtaa pykälää isompaan vanhasta 14k€ autosta. Tää kulu ehkä itteeni eniten ärsyttää, koska olin ihan suht. tyytyväinen tuohon edelliseen autoon mutta ei sillä vaan pärjää seuraavaa viittä vuotta. Ja auto on kyllä ihan pakollinen päiväkoti-työ-kauppa-harrastukset -kannalta. Mielenterveys menisi ilman autoa.
Siinäpä ne kulut melkein olikin jo, tuosta tulee nopeasti laskettuna se ~3500e/kk ja sitten jos koetan säästää kaiken lopun, eli 500-800e/kk riippuen miten tulee jotain yllättäviä ylim. kuluja. Bruttopalkka 96.6k€ joten netto jossain 4k€+ eli siinäpä se aikalailla olikin. Mökkiin (0e) eikä matkusteluun (alle <1k€ vuodessa) ei enää ole varaa tässä budjetissa jos meinaa saada säästöön jotain. Ehkä tulevaisuudessa sitten varsinkin jos saisi auton kuluista nipistettyä tai pääsis päiväkotimaksuista eroon niin katsotaan tilannetta matkustelun osalta uudestaan. Harrastukset myös suht. halpoja ja niiden budjetit vähäisiä. Jos tulee hyvät bonarit niin suurin osa säästöön ja saatan hieman repäistä ja hemmotella itseäni päivittämällä ATK:ta
Ehkei tää tosissaan ole niin utopistinen targetti kuitenkaan. Varsinkin jos on kämppä maksettu + Auton takapenkillä ei tartte kuljettaa kuin väliaikaisesti ym ja ruokaa kahdelle viiden sijasta.