Tuntuu, että pitää aika paljon lukea psykologiaa selittääkseen, miksi miehet on perseestä.
Omaan ja tuttavapiirin empiiriseen kokemukseen vedoten, en kyllä lähtis heti sanoon et miehet on huonompia tai jopa kykenemättömiä käsittelemään arkipäiväisiä tunteita kuten pettymystä, mustasukkaisuutta jos vertaa naisiin. Naiset eivät ole mustasukkaisia? Syömishäiriöt ei laukea yhdestä kommentista jne? Eli naiset tuntuu olevan paljon enemmän herkkiä lasinsiruja ja alttiita arkipäiväisille kommenteille kun miehet.
Myös feminismi ja miesviha on aivan varmasti lisääntynyt ja lisääntyy sitä tahtia kun kahtiajako yhteiskunnassa lisääntyy. Silti jotenki jännä, että vain miehissä on vikaa kuten annat ihan selkeästi ymmärtää ja mihin koko feministinen tasa-arvokäsitys perustuu - Eli korjataan väkisin jokainen epäkohta siten, että naiset on vähintään miesten tasalla. Toisinpäin ei kinosta.
Ja mitä tulee aggressiivisuuteen, niin kyllä miehet on lähtökohtaisesti aggressiivisempia. Yleensä toista miestä kohtaan, eikä nekään tilanteet ole reiluja mies.vs.mies vaan usein 2v1 tai 110kg vs 65kg.
Sekä mitä omasta elämästä ja tuttavien kautta tiedän, niin todella paljon useampi mies on saanut iskuja naiselta kuin toisinpäin. Silti, kumpi näistä päätyy uutisiin? Tottakai tilanne on vakavampi kun mies lyö naista, mutta taas jos mennään johonkin vihanhallintapsykologiaan niin siinä kohtaa meni jo naiselta yli kun lähti väkivallan tielle - vaikka joku litsari naiselta usein ei paljoa vahinkoa tee.
Sekä se on myös havaittavissa, että mitä potentiaalisempi väkivallankäyttäjä/enemmän testoja/aggressiivisempi mies, niin aivan takuuvarmasti sitä enemmän näiden miesten ympärillä pyörii naisia. Kun siltä tiikeriltä miehen vaatteissa ottaa sitten nainen pataan mustasukkaisuuspuuskissa, niin kollektiivisesti kaikki hissukkamiehet ja komeroissa asuvat pojatkin ovat tästä vastuussa feministien mukaan. Ehkä se saattaa kirvoittaa muutaman ikävän kommentin netin anonyymeillä keskustelupalstoilla.
/end of keittiöpsykologia
Saatoin olla osin epäselvä, eli tarkoituksena ei ollut perustella sitä että miehet olisivat "persiistä", vaan sitä mitä aivoissa tunnetasolla tapahtuu ennen kuin ihminen tekee jotain peruuttamatonta, kuten sanoa toiselle jotain pahasti tai jotain vielä pahempaa. Se mitä kerroin pätee tottakai siis ihmisiin, sekä miehiin että naisiin. Oman näkemyksen mukaan miehillä näin käy useammin, tai sitten seuraukset miehillä tunteiden solmuun menemisestä ovat vain seurauksiltaan sellaiset että päätyvät todella useammin otsikoihin.
Misogynia keveimmillään on vain joku naisia halventava vitsi tai meemi, toisaalta monesti ihan järjestelmällistä naisten haukkumista tai pyrkimyksiä alentamaan naisen ihmisarvoa jossain sosiaalisessa mediassa. Tuolloin fiksuimmat jo ymmärtävät olla komppaamatta, sillä on erittäin selvää että pahojansa puhuva ihminen ei ole mitenkään automaattisesti oikeassa, vaan päinvastoin purkaa omaa pahaa oloansa. Tuo olo voi johtua jostain tietystä pelosta, yleensä näin mikäli viha on se päällimäinen tunne. On tärkeää hyväksyä se että nämäkin ovat oikeasti oire jostain. Psykologiassa on tuttu ilmiö etenkin traumojen kanssa,
ettei raivoava tai toisia muutoin kaltoinkohteleva ihminen ole suuttunut juuri siitä asiasta joka on käsillä, vaan jostain mahdollisesti jo vuosikymmeniä sitten tapahtuneesta. Nykyinen käsillä oleva asia on vain triggeröinyt ihmisen negatiiviseen, vahvaan tuntemukseen. Mutta ilman tätäkin mahdollista yhteyttä menneisyyteen, viha pohjaa pelkoon. Eli yksi tunne johtaa toiseen viha --> pelko.
Viha on ihan luonnollinen tuntemus ihmisellä, eikä sellaista olekaan kuin väärä tunne. Niitä ei yksinkertaisesti vain ole, sillä jokainen tuntee kuten tuntee. Tunteisiin tosin voi reagoida väärin, ja pahin tilanne on jos ihminen ei edes ymmärrä tai ole kuulut näiden erosta. Silloin ihmisellä mitä todennäköisimmin ei ole ollut edes mahdollista yrittää ottaa vastuuta omasta käyttäymisestään. Tätä tietä kun mennään eteenpäin, vastaan tulee sellainenkin asia kuin heikko itsetunto, joka on ihan usein monia eri asioita vihaavan ihmisen tavaramerkki sen tuomine ongelmineen.
On ihan selvää että puolet maailman väestöstä eivät voi olla lähtökohtaisesti "huonompia" kansalaisia, koko ajatuskin tuntuisi absurdilta. Hyvyyttä ja huonoutta ihmisistä kyllä voi hakea, mutta itse käytän niiden määrittelemisessä jotain muuta kuin sitä mitä haarovälistä löytyy. Jos taas ihminen on ihan aidosti misogyyni eli jatkuvasti tuntee tarvetta haukkua tai alistaa naisia ihan vain koska ovat naisia, kertoo se minulle ainakin 3 asiaa joista olen varma jo ihan edes näkemättä ihmistä:
1) hän on erittäin pahasti tunteidensa vietävissä
2) omaa ihan oikean luonnehäiriön tai useamman
3) mahdollinen mielenterveysongelma ( vaikea sanoa mikä, niitä on todella monia )
Joka tapauksessa siis sellainen henkilö johon ihan oman mielenterveyden kannalta mun ei olisi järkevää olla minkäänlaisessa yhteydessä. Tämä on siis kuinka itse omalla nykyisellä ymmärryksellä suhtaudun misogyniaan. Painotan kuitenkin sitä että oman käsityksen mukaan misogynia on erittäin harvinaista, mutta sitäkään ei pidä unohtaa että misogynia keveimmillään voi olla niitä pikkuisia, mukahauskoja meemejä ja vitsejä.
E: ja nykyisin itse olen "varma" siitä että tunteet pohjaavat ihan vain hermoratoihin ja niiden toimintaan. En edes tiedä mitä nykytiede sanoo asiasta tai edes päivän psykologia. Mutta tunteet eivät voi sua satuttaa, mutta se jos ihminen reagoi niihin väärin, voi.