• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Okei mutta onko siitä nyt pakko joka vitun välissä alkaa öyhöttään? Tuosta artikkelista, tai sen lähdeartikkelista, ei käy mitenkään ilmi että mikä on tuon ryhmän kanta maahanmuuttoon. Mutta vitut siitä, pakko alkaa öyhöttään ja kutsumaan noita tekopyhiksi ja ties mitä.

Lisäksi tuo sun viimeinen lause on suht absurdi. Muslimit, tai mitkään maahanmuuttajat, eivät keksineet perheväkivaltaa ja puolisojen tappamista. Vaan kaikki kansat läpi maailman ovat keksineet tuon ja taidetaan me ihan vitivalkoiset suomalaisetkin olla ainakin Euroopan kärkikastissa tuon osalta. Ja ei siis positiivisessa mielessä.
Tietyissä kulttuureissa esim väkivalta ja naisten alistaminen kuuluu ko kulttuuriin. Se lukee ko kulttuurin "säännöissä" ja niissä myös kielletään kuoleman uhalla sääntöjen minkäänlainen muuttaminen.
Kun näkee läjän paskaa, niin sen toteaminen "Hei, tuolla on muuten läjä paskaa" ei ole "öyhöttämistä", vaan faktan toteaminen. Valitettavasti "feministit" haluavat sulkea silmänsä monelta faktalta, josta seuraa todella absurdeja juttuja. Mutta se on ärsyttävää, että oman hölmöilyn seurauksista syyllistetään sitten muita ja sitten älyttömät "raiskaavathan, murhaavathan, pahoinpiteleväthän" jne nuokin ei ole mitään järkeä, kun katsotaan ja huomataan,( jos uskalletaan katsoa), että siellä on ne tietyt ryhmän edustettuna massiivisesti, joten ongelmaa kannattaisi siten käydä ratkomaan ko ryhmien osalta.

Feminismiin valitettavasti nyt kuuluu paljon valehtelua ja tekopyhyyttä. Toinen typeryys, joka jaksaa ärsyttää ko ryhmässä on valehtelu tasa-arvon hakemisesta, vaikka feminismi on nimenomaan naisten asian edistämistä. Jos joku toteaa että "olen feministi, ja ajan muuten sitten naisten etua ja paremapaa asemaa", Niin se on minustä täysin ok ja hyväksyttävää, onhan ihmisistä kuitenkin karkeasti puolet näisia.
Mutta sitten, kun käydään satuilemaan tasa-arvosta ja käydään esim tuputtamaan ko epätasa-arvoista ideologiaa lastentarhassa / koulussa lapsille, niin silloin loppuu itseltä ko asian suvaitseminen. ko Ideologioiden tuputus ei vain kuulu tiettyihin paikkoihin. Tasa-arvosta voidaan puhua lapsille, se on täysin ok, mutta silloin ei saa mainita esim feminismiä sanallakaan.
 
Feminismiin valitettavasti nyt kuuluu paljon valehtelua ja tekopyhyyttä.

Juu varmasti mutta liittyykö se tuohon kyseiseen ryhmään maahanmuuton osalta?
Jos pelkästään sanan "feminismi" käyttäminen aiheuttaa tuollaisen reaktion maahanmuuttopolitiikasta kun meillä ei ole mitään tietoa tuon kyseisen porukan kannoista maahanmuuttoon niin sitten se kyllä menee öyhötyksen puolelle. Ymmärtäisin tuon reaktion jos samaisista artikkeleista kävisi ilmi että sama porukka myös liimailee "Refugees welcome" tarroja tuossa ohella. Mutta sen perusteella mitä noista artikkeleista löytyy niin tämä menee taas siihen että nykyään ei voi käydä keskustelua juuri mistään yhteiskunnallisesta aiheesta ilman että jotku tulee rakentamaan sitä aasinsiltaa sinne maahanmuuttoöyhytykseen.
 
Sitä voi jaaritella loputtomiin mikä on kenenkin öyhöttämisen taso asteikolla 1-10, mutta loppupeleissä kaikki vaan kiteytyy siihen että halutaanko käsitellä syitä vai seurauksia. Tässä oli joku porukka joka halusi käsitellä seurauksia, asia selvä, jatkakoon sitä...
 
Pariisissa feministit ovat liimanneet miesten tappamien naisten nimiä seinille. Olisi ollut fiksua laittaa myös syyllisten nimet seinälle, mutta niiden nimet eivät taida sopia agendaan?


Mitkä ne nimet on?

edit: Jaaha, täällähän oli jo whatabout mamut täysillä vauhdissa. Mutta oliko niistä miesten nimistä tietoa?
 
En oikein tiedä mihin threadiin tämä pohdinta kuuluisi, mutta laitan nyt tänne.

Historia lehden numerossa 10/2020 on artikkeli Afrikkalaiset merirosvot Pohjolassa: Skandinaaveja myytiin orjiksi sanotaan "Yhdysvaltalainen historiantutkija Robert Davis on arvioinut, että ainakin noin miljoona eurooppalaista myytiin orjiksi Pohjois-Afrikkaan vuosina 1500-1800."

Tiedän kyllä, että esim suomestakin on viety orjia muihin maihin, mutta että noinkin paljon euroopasta.

Miksi tästä ei koskaan puhuta kun puhutaan orjuudesta? Aina afrikkalaiset ovat kärsijän osana, vaikka yhtälailla afrikkalaiset olivat syyllisiä orjuuttamiseen.
Kuitenkin USA:ssa orjien jälkeläiset vieläkin kokevat olevansa jotenkin uhreja ja valkoiset ovat syyllisiä, vaikka kukaan nykyihmisistä ei ole vastuussa näistä historian tapahtumista.

En ole koskaan kuullut kenenkään suomalaisen tai eurooppalaisen tekevän jotain asiaa koska "eurooppalaisten orjuuttaminen" yms tekosyyt.
Ja tuo on siis mielestäni hyvä asia. Ollaan noustu asian yläpuolelle, eikä käytetä tekosyinä mihinkään ja nyt tehdään asiat paremmin kuin ennen.
Sivuhuomautuksena vielä; en ole myöskään koskaan kuullut kenenkään suomalaisen käyttävän tekosyynä ruotsin vallan ajan tekoja suomalaisia kohtaan, vaan suomalaiset ja ruotsalaiset ovat erittäin hyvissä väleissä nykyään, eikä anneta menneiden vaikuttaa nykyisiin suhteisiin.

Mutta sitten taas kuitenkin niistä USA:n mustista ja orjien jälkeläisistä saa vähän väliä lukea "koska orjuuttaminen" ja huikeat tekosyyt sitten tehdä tyhmiä asioita ja syytellä, koska valkoinen paha.

Kuinkahan monta sataa vuotta vielä valkoinen mies on paha, koska orjuus, vaikka me valkoiset olivat juuri niitä jotka lopettivat sen orjuuttamisen, vaikka muut sitä vielä jatkoivat ja jatkavat.

Pitäisiköhän vihdoin USA:n mustan väestönkin nousta asian yläpuolelle ja ymmärtää, ettei kukaan elossa oleva ihminen ole enää syyllinen tai vastuussa menneistä asioista ja nykysukupolvien syyttäminen historiasta on lähinnä vain tyhmää.
 
En oikein tiedä mihin threadiin tämä pohdinta kuuluisi, mutta laitan nyt tänne.

Historia lehden numerossa 10/2020 on artikkeli Afrikkalaiset merirosvot Pohjolassa: Skandinaaveja myytiin orjiksi sanotaan "Yhdysvaltalainen historiantutkija Robert Davis on arvioinut, että ainakin noin miljoona eurooppalaista myytiin orjiksi Pohjois-Afrikkaan vuosina 1500-1800."

Tiedän kyllä, että esim suomestakin on viety orjia muihin maihin, mutta että noinkin paljon euroopasta.

Miksi tästä ei koskaan puhuta kun puhutaan orjuudesta? Aina afrikkalaiset ovat kärsijän osana, vaikka yhtälailla afrikkalaiset olivat syyllisiä orjuuttamiseen.
Kuitenkin USA:ssa orjien jälkeläiset vieläkin kokevat olevansa jotenkin uhreja ja valkoiset ovat syyllisiä, vaikka kukaan nykyihmisistä ei ole vastuussa näistä historian tapahtumista.

En ole koskaan kuullut kenenkään suomalaisen tai eurooppalaisen tekevän jotain asiaa koska "eurooppalaisten orjuuttaminen" yms tekosyyt.
Ja tuo on siis mielestäni hyvä asia. Ollaan noustu asian yläpuolelle, eikä käytetä tekosyinä mihinkään ja nyt tehdään asiat paremmin kuin ennen.
Sivuhuomautuksena vielä; en ole myöskään koskaan kuullut kenenkään suomalaisen käyttävän tekosyynä ruotsin vallan ajan tekoja suomalaisia kohtaan, vaan suomalaiset ja ruotsalaiset ovat erittäin hyvissä väleissä nykyään, eikä anneta menneiden vaikuttaa nykyisiin suhteisiin.

Mutta sitten taas kuitenkin niistä USA:n mustista ja orjien jälkeläisistä saa vähän väliä lukea "koska orjuuttaminen" ja huikeat tekosyyt sitten tehdä tyhmiä asioita ja syytellä, koska valkoinen paha.

Kuinkahan monta sataa vuotta vielä valkoinen mies on paha, koska orjuus, vaikka me valkoiset olivat juuri niitä jotka lopettivat sen orjuuttamisen, vaikka muut sitä vielä jatkoivat ja jatkavat.

Pitäisiköhän vihdoin USA:n mustan väestönkin nousta asian yläpuolelle ja ymmärtää, ettei kukaan elossa oleva ihminen ole enää syyllinen tai vastuussa menneistä asioista ja nykysukupolvien syyttäminen historiasta on lähinnä vain tyhmää.
Koska totuus ei sovi narratiiviin. Kannattaa myös tutustua Välimeren alueen muslimivaltioiden merirosvoukseen ja orjienhakumatkoihin Eurooppaan.
 
En oikein tiedä mihin threadiin tämä pohdinta kuuluisi, mutta laitan nyt tänne.

Historia lehden numerossa 10/2020 on artikkeli Afrikkalaiset merirosvot Pohjolassa: Skandinaaveja myytiin orjiksi sanotaan "Yhdysvaltalainen historiantutkija Robert Davis on arvioinut, että ainakin noin miljoona eurooppalaista myytiin orjiksi Pohjois-Afrikkaan vuosina 1500-1800."

Tiedän kyllä, että esim suomestakin on viety orjia muihin maihin, mutta että noinkin paljon euroopasta.

Miksi tästä ei koskaan puhuta kun puhutaan orjuudesta? Aina afrikkalaiset ovat kärsijän osana, vaikka yhtälailla afrikkalaiset olivat syyllisiä orjuuttamiseen.
Kuitenkin USA:ssa orjien jälkeläiset vieläkin kokevat olevansa jotenkin uhreja ja valkoiset ovat syyllisiä, vaikka kukaan nykyihmisistä ei ole vastuussa näistä historian tapahtumista.

En ole koskaan kuullut kenenkään suomalaisen tai eurooppalaisen tekevän jotain asiaa koska "eurooppalaisten orjuuttaminen" yms tekosyyt.
Ja tuo on siis mielestäni hyvä asia. Ollaan noustu asian yläpuolelle, eikä käytetä tekosyinä mihinkään ja nyt tehdään asiat paremmin kuin ennen.
Sivuhuomautuksena vielä; en ole myöskään koskaan kuullut kenenkään suomalaisen käyttävän tekosyynä ruotsin vallan ajan tekoja suomalaisia kohtaan, vaan suomalaiset ja ruotsalaiset ovat erittäin hyvissä väleissä nykyään, eikä anneta menneiden vaikuttaa nykyisiin suhteisiin.

Mutta sitten taas kuitenkin niistä USA:n mustista ja orjien jälkeläisistä saa vähän väliä lukea "koska orjuuttaminen" ja huikeat tekosyyt sitten tehdä tyhmiä asioita ja syytellä, koska valkoinen paha.

Kuinkahan monta sataa vuotta vielä valkoinen mies on paha, koska orjuus, vaikka me valkoiset olivat juuri niitä jotka lopettivat sen orjuuttamisen, vaikka muut sitä vielä jatkoivat ja jatkavat.

Pitäisiköhän vihdoin USA:n mustan väestönkin nousta asian yläpuolelle ja ymmärtää, ettei kukaan elossa oleva ihminen ole enää syyllinen tai vastuussa menneistä asioista ja nykysukupolvien syyttäminen historiasta on lähinnä vain tyhmää.

USA:n kohdalla siitä puhutaan siksi koska sen orjuuden (ja sitä seuranneen 100 vuoden rotusyrjinnän) jäljet näkyvät vielä todella vahvasti USA:n yhteiskunnassa. Ja Yhdysvallat, niin valtiona kuin yhteiskuntana, ei ole missään vaiheessa onnistunut kunnolla korjaamaan noita orjuuden ja rotusyrjinnän tekemiä tuhoja vaan tuo vaikuttaa vielä tänäkin päivänä konkreettisesti mustien elämiin. Jonka seurauksena sen keskiverto mustan elämän lähtöasetelmat ovat paljon huonommat kuin sen keskiverto valkoisen. Ja syyt tuohon löytyvät todella pitkälle niistä valkoisten "menneisyyden synneistä".
 
USA:n kohdalla siitä puhutaan siksi koska sen orjuuden (ja sitä seuranneen 100 vuoden rotusyrjinnän) jäljet näkyvät vielä todella vahvasti USA:n yhteiskunnassa. Ja Yhdysvallat, niin valtiona kuin yhteiskuntana, ei ole missään vaiheessa onnistunut kunnolla korjaamaan noita orjuuden ja rotusyrjinnän tekemiä tuhoja vaan tuo vaikuttaa vielä tänäkin päivänä konkreettisesti mustien elämiin. Jonka seurauksena sen keskiverto mustan elämän lähtöasetelmat ovat paljon huonommat kuin sen keskiverto valkoisen. Ja syyt tuohon löytyvät todella pitkälle niistä valkoisten "menneisyyden synneistä".
Eli vääristellään historiaa tarkoituksella, koska Yhdysvaltain yhteiskunnassa on ongelmia. Hyvä meininki ja erinomainen lähtökohta "menneisyyden syntien" korjaamiselle.

Miksi muuten esimerkiksi Suomessa on päästy yli isoista ja pienistä vihoista, mutta Yhdysvalloissa tämä on täysin mahdotonta? Kyse ei ainakaan ole siitä, että raakuudet olisivat täällä olleet millään mittarilla vähäisempiä. Onkohan täällä ymmärretty jotain, mitä tuolla ei vaan tajuta?
 
Et sitten viitsinyt edes lukea tuota @Korppikuningas viestiä johon vastasit?

Ei tietenkään, ei ikinä. Mitä nyt vähän valikoidaan sopivasti.

Luin kyllä. Ja selitin että miksi USA:n kohdalla orjuudesta puhutaan siten kuin siitä puhutaan.
Mutta jos se ei tuosta vielä käynyt selväksi niin avataan lisää:

Se miten orjuudesta puhutaan riippuu siitä että kuinka merkittävä se on nykypäivän yhteiskunnassa. USA:n kohdalla orjuudesta puhutaan paljon koska sen jäljet ovat vieläkin näkyvissä sen yhteiskunnassa ja vaikuttaa ihmisten elämään siellä. Ja koska USA on kuitenkin se valtio minkä menoa ja kulttuuria seurataan joka puolella maailmaa, etenkin Euroopassa, niin tuo vielä antaa sille suurentavan vaikutuksen ihan USA:n ulkopuolellakin.

Mutta jos kyseessä on historiallinen orjuus jonka vaikutukset ovat jo sekoittuneet historian hiekkaan, esimerkiksi vaikkapa maaorjuus Euroopassa tai viikinkien harrastama orjakauppa, niin sitten niitä kyllä käsitellään historian oppikirjoissa ja muussa kirjallisuudessa mutta ne eivät enää nouse aktiivisesti esiin yhteiskunnallisissa keskusteluissa.

Taaskin jos katsotaan nykypäivää niin on aika paljon puhetta muun muassa siitä nykypäivän versiosta orjuudesta mikä jyllää Lähi-idässä. Ja siellä ne orjuuttajat ovat arabeja ja orjat aasialaisia. Ja tuosta puhutaan ihan siinä yhteiskunnallisessa ja poliittisessa kontektissa. Ei toki niin paljon kuin siitä pitäisi puhua mutta tuo johtuu valitettavasti siitä että mitä etäisempiä ihmiset ovat niin sitä vähemmän niistä välitetään.
 
Ihan hyvä kirjoitus kertomuksen vaarat -projektilla facebookissa tuohon cuties leffaan liittyen. Teksti spoilerissa alla koska on aika pitkä.


#varokertomusta #huolimatontulkinta #kertomussota #cuties
Joko tiesit, että Netflixissä pyörii järkyttävä pedofiilielokuva Cuties, jossa esiteini-ikäisten tyttöjen tanssimista seksualisoidaan oksettavalla tavalla? Tai tiesitkö ainakin, että tämän ranskalaiselokuvan sisällöstä ”käydään keskustelua”, jossa pohditaan, syyllistyykö se sopimattomaan lasten seksualisointiin? Jos tiesit, tämä päivitys on suunnattu sinulle.
---
Ranskansenegalilaisen elokuvaohjaajan Maïmouna Doucouren esikoiselokuva Söpöläiset (ransk. Mignonnes, engl. Cuties) on kasvu- ja kehityskertomus 11-vuotiaasta Amysta, joka etsii omaa identiteettiään islaminuskoisen perheen ja ranskalaisen arkikulttuurin välimaastossa. Amy on köyhän pariisilaislähiössä asuvan senegalilaisperheen tytär, jonka kotielämää värittää konservatiivinen uskonnollisuus ja sen naiselle määräämä kapea asema. Amyn isä on ottamassa toista vaimoa ja äiti on alistunut osaansa moniavioisen islamin traditiossa.
Päästäkseen osaksi ikätovereidensa yhteisöä Amy innostuu tanssimisesta. Tytöt kuvaavat kännykkäkameralla tanssivideoita, jotka mukailevat heidän näkemiään musiikkivideoita ja heitä vanhempien tyttöjen ihailtua tanssitiimiä. Älypuhelimet toimivat tyttöjen porttina maailmaan, joka ei ole vielä heidän ikäisilleen sopiva. Suosiota saavuttaakseen tytöt ajautuvat kopioimaan esitykseensä yhä rohkeampia ja seksuaalisesti vihjailevampia tanssiliikkeitä, ja lopulta tyttöjen esitys perustuu eräänlaiselle twerk-tanssin variaatiolle. Tanssiliikkeiden sopimaton seksuaalisuus on yksi elokuvan kantavista teemoista, jonka kautta Söpöläiset (joka on myös tyttöjen tanssiryhmälleen antama nimi) ottaa kantaa länsimaisen kulttuurisen kuvaston yliseksualisoitumiseen ja sosiaalisen median aiheuttamiin paineisiin.
Söpöläiset sai ensi-iltansa tammikuussa Sundancen elokuvajuhlilla, missä se voitti parhaan kansainvälisen ohjauksen palkinnon. Elokuvaa on myös esitetty Ranskassa elokuvateattereissa elokuusta alkaen ja se on saanut elokuvakriitikoilta yleisesti myönteisen vastaanoton.
Tilanne muuttui kuitenkin elokuussa, kun Netflix tiedotti Söpöläisten kansainvälisestä julkaisusta suoratoistopalvelussaan. Söpöläisten ympärille syntyi nopeasti kohu ja moraalipaniikki, jossa elokuva kehystettiin suoranaiseksi pedofiileille suunnatuksi pehmopornoksi. Kohun aloittajana toimivat Netflixin harkitsemattomat kuvavalinnat elokuvan markkinoinnin yhteydessä. Kuvissa tytöt esiintyivät niukoissa vaatteissa ja seksuaalisesti provosoivissa asennoissa, mikä herätti varsinkin yhdysvaltalaisyleisössä yleistä paheksuntaa. Seuranneessa mediakohussa konservatiivipoliitikot ovat vaatineet elokuvan sensurointia ja sadattuhannet ihmiset ovat allekirjoittaneet adresseja elokuvan julkaisua ja osin myös koko Netflixiä vastaan. Elokuvaa puolustaville kriitikoille on sadellut tappouhkauksia.
Kohun saattaisi kuvitella laantuneen Söpöläisten viimeviikkoisen julkaisun myötä, kun odotukset elokuvan sisällöstä osoittautuvat vääristyneiksi, mutta tilanne näyttää lähteneen pikemminkin uusille kierroksille. Someinfluensserit kauhistelevat tällä hetkellä videoissaan Netflixin ”pedofiilielokuvaa”, ja tietoverkon algoritmit vaikuttavat suosivan tätä tulkintaa. Esimerkiksi omiin katsomistottumuksiini mukautunut Youtuben sisältöhaku tuottaa tällä hetkellä ”Cuties”-hakusanalla käytännössä lähinnä videoita, joissa ”osoitetaan” asiayhteydestään irrotetuilla videoklipeillä, kuinka elokuva on lapsia seksualisoivalta sisällöltään ”vieläkin pahempi” tapaus kuin mitä Netflixin markkinointimateriaali antoi ymmärtää.
---
Kuinka tulkita tällaista sosiaalisen median ilmiötä, jossa suhteellisen pienen yleisön ranskalaiselokuva nousee yllättäen kansainvälisen somekohun ja merkityskamppailun keskiöön? Yksi apuväline tilanteen lähestymiseen löytyy HUOLIMATTOMAN TULKINNAN käsitteestä, jonka avulla elokuvan tulkinnasta käydyt kamppailut voidaan kontekstoida osaksi nykyisen totuudenjälkeisen ajan kulttuuri- ja kertomussotia. Käsite on peräisin projektimme tutkija Matias Nurmiselta, joka on tarkastellut sen avulla nykyisten miesliikkeiden tapaa uudelleentulkita länsimaisen kirjallisuuden klassikoita antifeministisestä näkökulmasta. (Taustalla on myös politiikantutkija Ari-Elmeri Hyvösen laajempi ajatus huolimattomasta puheesta totuudenjälkeisyyden määrittäjänä.) Huolimattomat tulkinnat ovat ennen kaikkea tiettyyn ideologiseen positioon lukittuja tulkintatapoja, jotka perustuvat haluttomuuteen hyväksyä tai edes huomioida teoksen tyypillisiä ja vakiintuneita tulkintoja.
Huolimaton tulkinta on pohjimmiltaan vastustavaan lukemiseen nojaava tulkintastrategia, jossa kriittinen tulkitsija torjuu tekstin – tai tässä tapauksessa elokuvan – itsensä tarjoaman suhtautumistavan. Erityisesti siihen liittyy kuitenkin tapa huomioida tulkinnassa vain tietyt tekstin ominaisuudet samalla kun monet muut jätetään valikoivasti huomiotta. Söpöläisten tapauksessa huolimaton tulkinta nousee ennen kaikkea järkyttymisestä elokuvan visuaalisesta sisällöstä, joka peittää alleen kaikki elokuvan tarinalliseen sisältöön ja teemoihin liittyvät nyanssit. Huomio kiinnittyy näin pelkästään elokuvan provosoiviin tanssikohtauksiin, eikä lainkaan siihen, miten ne kytkeytyvät päähenkilön kehityskertomukseen.
Kulttuurisen keskustelun kannalta huolimattomat tulkinnat ovat haasteellisia, sillä vaikka ne eivät ole kovinkaan uskollisia tulkittavalla tekstille ja perustuvat selkeästi tarkoitushakuiseen ideologiseen kehystykseen, niitä ei voi myöskään osoittaa yksioikoisen vääriksi tai virheelliseksi. Niitä voidaan näin hyödyntää merkitysten manipuloinnissa ja suoranaisessa propagandassa, jonka avulla tiettyjä tulkintoja voidaan vahvistaa sekä oman ideologisen yhteisön sisällä että myös sen ulkopuolella. Kun huolimattomat tulkinnat alkavat levitä kohun saattelemana sosiaalisessa mediassa, heijastavat ne kertomuksen ylle oman auransa, josta emme varsinaisesti pysty rypistelemään irti. Tietylle yleisölle edes Söpöläiset-elokuvan katsominen ei näin enää mahdollista irrottautumista pedofiliaan liittyvistä tulkinnoista, sillä huolimaton tulkinnallinen kehystys tarjoaa elokuvan tarkastelulle selkeän mallin, jolle ei vaikuta olevan vaihtoehtoja.
On vaikeaa päästä selville kaikkien Söpöläisiä koskevan moraalipaniikin levittäjien motiiveista, mutta mukaan vaikuttaa mahtuvan sekä ihmisiä, jotka ovat aidosti huolissaan lasten ylenpalttisesta seksualisoinnista valkokankaalla, että ihmisiä, jotka hyödyntävät kohua poliittisiin tarkoituksiin. Kuten Vox-lehti on analyysissaan (linkki kommenteissa) nostanut esiin, elokuvaa ympäröivä kohu on toiminut räjähdysalttiina polttoaineena esimerkiksi Trumpia fanittavien QAnon-salaliittoteoreetikoiden levittämälle pedofiliahysterialle. Elokuva onkin kaapattu sosiaalisessa mediassa osaksi kertomussodankäyntiä, jossa se kytkeytyy osaksi villejä salaliittoteorioita valtaapitävien pedofiiliringeistä ja juutalaisten hallitsemasta mediasta. Tummaihoinen maahanmuuttajataustainen naiselokuvaohjaaja sopii tämän porukan näkökulmasta mainiosti syntypukiksi, jonka kustannuksella edistää omia poliittisia tavoitteitaan.
Tulkintaa ohjaavat lisämerkitykset varmistavat Söpöläisten kohdalla joka tapauksessa sen, että elokuvan oma kasvutarina identiteettiään etsivän tytön kasvamisesta naiseuteen kahden eri kulttuurin ongelmallisten naiskäsitysten puristuksessa peittyy kokonaan ulkopuolisen pedofiliakehystyksen varjoon. Näin esimerkiksi elokuvan vaikuttavinta kohtausta, jossa Amyn haavoittuvaa asemaa islamin ja populaarikulttuurin tarjoamien ahtaiden naiskäsitysten välissä kuvataan fyysisesti uskonnollisen puhdistautumisriitin ja kouristuksenomaisten tanssiliikkeiden välimuotona, tulkitaan Youtubessa (hakutuloksissa tietysti nimellä “Most Craziest Scene in Cuties That Crossed the Line”) tällä hetkellä lähinnä ohjaajan likaisena seksifantasiana. Kohun avulla tummaihoisen tytön kasvukokemukset on näin saatu häivytettyä näkyvistä, ja jäljellä on enää lähinnä antisemitistinen salaliittoteoria Netflixin juutalaisomistajista pedofilian levittäjinä.
Yhdellekään elokuvan nähneelle ja elokuvakerrontaa vähänkään ymmärtävälle katsojalle ei silti pitäisi olla epäselvää, että Söpöläiset on kehitys- ja kasvukertomus, joka käsittelee kriittisesti länsimaisen viihdekuvaston ja sosiaalisen median vaikutuksia alaikäisten tyttöjen käsityksiin naiseudesta. Elokuvan tanssikohtaukset aiheuttavat katsojassaan epämukavia tunteita, ja se on niiden tarkoituskin: lähikuvat lannettaan vatkaavista 11-vuotiaista tarjoavat katsojalle vieraannuttavan näkökulman erityisesti populaarimusiikin seksualisoituun videokuvastoon ja lasten pyrkimyksiin etsiä sosiaalisesta mediasta hyväksyntää idoleitaan matkimalla.
Oma keskustelunsa voitaisiin käydä siitä, onko kritisoitavan ilmiön esittäminen elokuvallisin keinoin tarpeellista, mutta Söpöläisten kuvasto ei sinällään juuri eroa varhaisteinien TikTokiin, Instagramiin tai Snapchatiin lataamista videoista. Myöskään elokuvan oma näkökulma aiheeseen ei jää millään tavalla epäselväksi: Söpöläiset alleviivaa monin eri keinoin, kuinka päähenkilö ei ole tarpeeksi kypsä ymmärtämään seksuaalisesti virittyneen tanssin tai esimerkiksi verkkoon ladattujen alastonkuvien kaikkia ulottuvuuksia ja seurauksia. Amy etsii tanssin avulla pakokeinoa konservatiivisen kotielämän asettamista rajoitteista, mutta törmää voimaantumisen sijaan toisenlaisiin naisen roolille asetettuihin rajoituksiin.
Suomenkielisessäkin sosiaalisessa mediassa päivystää tällä hetkellä kommentoijia, jotka väittävät Söpöläisten olevan niin järkyttävä elokuva, että koko Netflix tulisi asettaa sen takia boikottiin. Elokuvaa näkemättömän ulkopuolisen silmiin tilanne näyttää siis ikään kuin debatilta, jossa on kaksi osapuolta – elokuvan puolustajat ja sen vastustajat. Tässä asetelmassa elokuvaa demonisoivat äänet saavat väistämättömän etulyöntiaseman. Tilanteessa, jossa keskustelu aloitetaan hyökkäävällä syytöksellä, muut keskusteluun osallistujat pakotetaan käsittelemään aihetta hyökkääjän määrittelemästä näkökulmasta ja puolustautumaan syytöksiltä. Vaikka elokuvaa on todellisuudessa jopa varsin vaikea tulkita pedofiliaa tai lasten seksualisoimista tukevaksi, herättää sen vastustajien tarjoama tulkintakehys meissä niin vahvoja moraalisia tuntemuksia, että kaikki vastakkaiset argumentit alkavat vaikuttaa epäilyttäviltä. Kun verkko on täynnä syytöksiä elokuvan ”pedofiliasta” ja kun sosiaalinen media on vieläpä täytetty tätä tulkintaa vahvistavilla kuvakaappauksilla ja videoklipeillä, on vaikea hahmottaa, miten elokuva voisi olla mitään muuta.
Vielä toissapäivänä, nähtyäni joitakin asiayhteydestään irrotettuja pätkiä elokuvasta ja luettuani Kalle Kinnusen kiinnostavan blogikirjoituksen aiheesta (linkki kommenteissa), kuvittelin silti edelleen myös itse, että elokuvaan liittyy jonkinlaista epäselvyyttä sen suhtautumisesta lasten seksualisoimiseen valkokankaalla. Vasta elokuvan katsottuani pystyin siis kunnolla havaitsemaan, että myös omaa mielipidettäni oli ohjailtu huolimattomien tulkintojen avulla luoduilla mielikuvilla. Söpöläiset esittää toki yleisölle provosoivaa kuvastoa, mutta on hankala kuvitella, että elokuvaa tulkittaisiin ”pedofiileille suunnattuna” ilman nyt nähtyä somekohua. Sen myötä Söpöläisten lapsia seksualisoivasta kehystyksestä on kuitenkin tullut jo käytännössä elokuvan vallitseva ja ensisijainen tulkintatapa, jonka voi haastaa ainoastaan katsomalla elokuvan itse – eikä sekään välttämättä enää auta.
-JR
 
Tuli varmuus tällekin "rasismi"tapaukselle:

Metron ”rasismiselkkaus”: Näin tapahtumat oikeasti etenivät – nuori mies rettelöi, repi ja uhkasi lyödä
HSL:n lipuntarkastajat tekivät laiturilla massatarkastusta heinäkuun 4. päivänä ja tarkastivat yli 500 ihmisen matkaliput. Tummaihoinen 17-vuotias nuori mies ja hänen valkoihoinen kaverinsa jäivät kiinni pummilla matkustamisesta. Tummaihoinen mies ja hänen vanhempansa syyttivät jälkikäteen lipuntarkastajia ja järjestyksenvalvojia rasistisesta kiinniotosta ja pahoinpitelystä.

Tapaus herätti runsaasti huomiota sosiaalisessa mediassa, ja viestimissä alkoivat levitä kiertoviestit, joissa vaadittiin HSL:ää tilille rasismista. Valkoihoista nuorta miestä ei otettu kiinni samassa tilanteessa.

Kiinniotetun vanhemmat väittivät rikosilmoituksessa, että poika vietiin tahallaan valvontakameroiden katvealueelle. Kiinniotettu koki joutuneensa väkivalloin kohdelluksi ja väitti, että voimankäytölle ei ollut perusteita. Poliisi pyysi HSL:ltä ja turva-alan yhtiö Avarnilta selvitystä.
.
Selvitysten mukaan nuori mies kieltäytyi keskustelemasta tarkastajien kanssa eikä esittänyt matkalippua. Hän ei myöskään suostunut todistamaan aluksi henkilöllisyyttään. Tarkastajien havainnon mukaan kohdehenkilö pälyili puolelta toiselle ja katseli jatkuvasti liukuportaisiin. Nuori mies yritti poistua tilanteesta, jolloin tarkastaja esti yrityksen.

Tarkastajien esimies kertoi jatkoselvittelystä: kohdehenkilö ei uskonut sanallisia ohjeita tai käskyjä, vaan käyttäytyi aggressiivisesti. Hän repi ja riuhtoi itseään irti tilanteesta. Vielä maassa ollessaan nuori mies jatkoi vastarintaa. Käsi meni kertaalleen lyöntiasentoon ja nyrkkiin.

Poliisin mukaan myös videotallenteista voi päätellä, että kohdehenkilö käyttäytyi levottomasti ja rauhattomasti. Päätöksen toimittanut rikostarkastaja Teemu Jokinen arvioi, että tarkastajilla oli perusteltu syy epäillä, että kohdehenkilö yrittää paeta. Voimakeinot eivät olleet liian kovia, poliisi lisää.

Poliisi puntaroi myös väitettyä rasismia. Keskeistä oli se, kohtelivatko tarkastajat ja järjestyksenvalvojat valkoihoista nuorta paremmin tummaihoisen kustannuksella. Lipuntarkastajan mukaan valkoihoinen nuori ei käyttäytynyt levottomasti eikä aiheuttanut käytetyn termin mukaisesti jännittyneisyyttä, toisin kuin tummaihoinen nuori.

Menettely on kaikkien asiassa ilmenneiden seikkojen perusteella johtunut hänen omasta toiminastaan eikä tarkastajien tai järjestyksenvalvojien epäasiallisista vaikuttimista, rikostarkastaja Jokinen arvioi.
Metron ”rasismiselkkaus”: Näin tapahtumat oikeasti etenivät – nuori mies rettelöi, repi ja uhkasi lyödä

Omasta tyhmyydestä kärsii kaikki, ihonväristä välittämättä.
 
Tuli varmuus tällekin "rasismi"tapaukselle:

Metron ”rasismiselkkaus”: Näin tapahtumat oikeasti etenivät – nuori mies rettelöi, repi ja uhkasi lyödä
HSL:n lipuntarkastajat tekivät laiturilla massatarkastusta heinäkuun 4. päivänä ja tarkastivat yli 500 ihmisen matkaliput. Tummaihoinen 17-vuotias nuori mies ja hänen valkoihoinen kaverinsa jäivät kiinni pummilla matkustamisesta. Tummaihoinen mies ja hänen vanhempansa syyttivät jälkikäteen lipuntarkastajia ja järjestyksenvalvojia rasistisesta kiinniotosta ja pahoinpitelystä.

Tapaus herätti runsaasti huomiota sosiaalisessa mediassa, ja viestimissä alkoivat levitä kiertoviestit, joissa vaadittiin HSL:ää tilille rasismista. Valkoihoista nuorta miestä ei otettu kiinni samassa tilanteessa.

Kiinniotetun vanhemmat väittivät rikosilmoituksessa, että poika vietiin tahallaan valvontakameroiden katvealueelle. Kiinniotettu koki joutuneensa väkivalloin kohdelluksi ja väitti, että voimankäytölle ei ollut perusteita. Poliisi pyysi HSL:ltä ja turva-alan yhtiö Avarnilta selvitystä.
.
Selvitysten mukaan nuori mies kieltäytyi keskustelemasta tarkastajien kanssa eikä esittänyt matkalippua. Hän ei myöskään suostunut todistamaan aluksi henkilöllisyyttään. Tarkastajien havainnon mukaan kohdehenkilö pälyili puolelta toiselle ja katseli jatkuvasti liukuportaisiin. Nuori mies yritti poistua tilanteesta, jolloin tarkastaja esti yrityksen.

Tarkastajien esimies kertoi jatkoselvittelystä: kohdehenkilö ei uskonut sanallisia ohjeita tai käskyjä, vaan käyttäytyi aggressiivisesti. Hän repi ja riuhtoi itseään irti tilanteesta. Vielä maassa ollessaan nuori mies jatkoi vastarintaa. Käsi meni kertaalleen lyöntiasentoon ja nyrkkiin.

Poliisin mukaan myös videotallenteista voi päätellä, että kohdehenkilö käyttäytyi levottomasti ja rauhattomasti. Päätöksen toimittanut rikostarkastaja Teemu Jokinen arvioi, että tarkastajilla oli perusteltu syy epäillä, että kohdehenkilö yrittää paeta. Voimakeinot eivät olleet liian kovia, poliisi lisää.

Poliisi puntaroi myös väitettyä rasismia. Keskeistä oli se, kohtelivatko tarkastajat ja järjestyksenvalvojat valkoihoista nuorta paremmin tummaihoisen kustannuksella. Lipuntarkastajan mukaan valkoihoinen nuori ei käyttäytynyt levottomasti eikä aiheuttanut käytetyn termin mukaisesti jännittyneisyyttä, toisin kuin tummaihoinen nuori.

Menettely on kaikkien asiassa ilmenneiden seikkojen perusteella johtunut hänen omasta toiminastaan eikä tarkastajien tai järjestyksenvalvojien epäasiallisista vaikuttimista, rikostarkastaja Jokinen arvioi.
Metron ”rasismiselkkaus”: Näin tapahtumat oikeasti etenivät – nuori mies rettelöi, repi ja uhkasi lyödä

Omasta tyhmyydestä kärsii kaikki, ihonväristä välittämättä.


Tiedätsä mitä seuraavaksi tapahtuu? Joku hyvin vasemmalta tuleva henkilö uhriutuu ja alkaa tästäkin syyttää poliisia ja sitä kuinka lähes kaikki poliisit ovat kantaväestöä ja vieläpä valkoisia heteromiehiä ja siksi tutkinta päätti ettei ole rasismista kyse. Tässäkin tapauksessa on varmasti taas kyse rakenteista..
 
Huomautus: Ei referointia
Hauska pätkä mutta surullista, että tämä on todellisuutta monen kohdalla.

 
Aika surullista. No huonomminkin voisi mennä ja voisivat laskeskella ja vouhottaa ulkomaalaistaustaisten osuutta.

Voisivat kyllä mutta se ei olisi mitenkään THL:n agendan mukaista kuten ei olisi kirjoittaa siitä että pojat joutuvat useimmin koulukiusaamisen uhreiksi mutta sitten kun asiaa voikin käsitellä kulmasta jossa saadaan pojat syyllistettyä niin vihreää valoa.
 
Täältä, kun lukee näitä "neversurrender" kommentteja niin jos tällainen ajattelutapa laajenee on aivan turha kuvitella, että mitään sopua saataisiin koskaan aikaan: Laulaja Evelina, 25, saa osakseen tytöttelyä – pahimmat kommentit ovat tulleet mieskollegoilta
Kyllähän tuon naisen/tytön/eukon/ämmänkäppänän kommenteista rankasti huokuu kiittämättömyys. Ei ymmärrä, kuinka hyvin hänellä asiat oikeastaan on ja osittain juuri siksi, että on suomalainen nainen. Ei keskiverto miesartistilla olisi tuolla alalla yhtään sen helpompaa eikä mitään kannata ottaa itsestäänselvyytenä. Ei maailma ole Evelinalle mitään velkaa.

Itse asiassa nykyajan parikymppisenä suomalaisnaisena oleminen on parasta mitä ihmiselle on voinut tapahtua tällä maapallolla koskaan. Ei ole huonosti asiat tuolla demografialla, ja monessa mielessä asiat on paremmin kuin miehillä.

Ja nythän vasta uutisoitiin, että monet suomalaiset vasemmistolaiset miespoliitikot ovat kokeneet miehisyydestä olleen haittaa heille poliittisella urallaan. Eli kokevat, että naiset saavat ylimääräistä etua. Mikä lienee ihan totta. Näkeehän sen sokea lammaskin kun katsoo valtioneuvoston rakennetta esimerkiksi.
 
Täältä, kun lukee näitä "neversurrender" kommentteja niin jos tällainen ajattelutapa laajenee on aivan turha kuvitella, että mitään sopua saataisiin koskaan aikaan: Laulaja Evelina, 25, saa osakseen tytöttelyä – pahimmat kommentit ovat tulleet mieskollegoilta
Joo, ottamatta sen suuremmin kantaa aiheeseen, totean kuitenkin että varsinkin naiset osaavat ihan oikeasti olla hankalia tapauksia tunnepuuskineen. Se on aika kaukana itsevarmuudesta. Miehissä varmasti samaa käytöstä, mutta huomattavasti harvemmassa. Tai ainakin usemmiten he osaavat perustella kantansa loogisesti. Sori, oon sika!
 
Joo, ottamatta sen suuremmin kantaa aiheeseen, totean kuitenkin että varsinkin naiset osaavat ihan oikeasti olla hankalia tapauksia tunnepuuskineen. Se on aika kaukana itsevarmuudesta. Miehissä varmasti samaa käytöstä, mutta huomattavasti harvemmassa. Tai ainakin usemmiten he osaavat perustella kantansa loogisesti. Sori, oon sika!

Oliko tuossa tytöttelystä kyse?

No kyllä mä oon kuullut "mä en oo mikään vitun poika sulle" useammin kuin jonkun naisen kilahtavan sanasta tyttö. Poika-sanaa tulee ihan tietoisesti vältettyä aikuisista miehistä puhuessa, se on ihan vakiona loukkaus. Mitä enemmän wannabe maskuliininen mies kyseessä, sitä pahempi.
 
Ikä on yksi asia, mutta kuinka moni 25-vuotias mies valittaisi tuohon tyyliin, vaikka olisi aihettakin valittaa?

Meinasin kyllä sarkastisesti kirjoittaa, että kyllä minä niin monta kertaa olen mieleni pahoittanut kun joku on nuoreksi kutsunut vaikka ikää on ollut yli 30.
Tosin tuohon olen vaan aina sanonut, että en mä mikään nuori ole kun toinen jalka on jo puoliksi haudassa.
Samoin saanut kuulla kuinka näytän aina ihan vittuuntuneelta ja siihenkin olen todennut, että se nyt vaan on mun normaali ilme.
Jos joku kutsuisi pelottavaksi niin olisin vaan tyytyväinen, mutta sen sijaan mummot pyytää kaupassa apua kun eivät itse ylety ottamaan jotain hyllyn päältä.
Kyllä mä taas tuostakin niin mieleni pahoitin perkele.
 
Jos miehellä olisi tuollaisia mielipiteitä kyseessä olisi ihme ruikuttaja. Kun nainen itkee ja vinkuu se on sitten vahva ja voimakastahtoinen. Ainakin omasta mielestään ilmeisesti.

Ei tosin pystynyt kyllä lukemaan kovin pitkälle. Vaikutti aika "high maintenance" tapaukselta.
 
medusa-1.jpg


Mielenkiintoinen symboli tuolle metoo-liikkeelle :cigar2:
 
Okei mutta onko siitä nyt pakko joka vitun välissä alkaa öyhöttään? Tuosta artikkelista, tai sen lähdeartikkelista, ei käy mitenkään ilmi että mikä on tuon ryhmän kanta maahanmuuttoon. Mutta vitut siitä, pakko alkaa öyhöttään ja kutsumaan noita tekopyhiksi ja ties mitä.

Lisäksi tuo sun viimeinen lause on suht absurdi. Muslimit, tai mitkään maahanmuuttajat, eivät keksineet perheväkivaltaa ja puolisojen tappamista. Vaan kaikki kansat läpi maailman ovat keksineet tuon ja taidetaan me ihan vitivalkoiset suomalaisetkin olla ainakin Euroopan kärkikastissa tuon osalta. Ja ei siis positiivisessa mielessä.
Ei todellakaan ollqa tuossa Euroopan kärkipäätä. Tutkimusten mukaan Suomi on maailman vähiten epäonnistunut valtio, parhaita paikkoja olla nainen, parhaita paikkoja olla äiti jne. Mutta noissakin sijoitus huononee, kun tänne tule porukkaa maista, joiden uskonto ja kulttuuri eivät pidä naisia, vähemmistöjä ja muiden uskontojen harjoittajia tai ateisteja tasa-arvoisina.

Monissa muslimaissa ei tunneta raiskaus avioluiitossa käsitettä ja yksin kulkeva bnainen on vapaata riistaa. Joten lopeta se tekopyhä öyhöttäminen, tuo "mutta kun suomalaisetkin", on väsynyt ja kulunut puolustus muista kulttuureista tulevien na9isten ahdistetulle ja raiskauksille,

Turussa monet naiset ja tytöt eivät enää uskalla kulkea monella alueella tai lähteä lenkillle illalla,
 
En oikein tiedä mihin threadiin tämä pohdinta kuuluisi, mutta laitan nyt tänne.

Historia lehden numerossa 10/2020 on artikkeli Afrikkalaiset merirosvot Pohjolassa: Skandinaaveja myytiin orjiksi sanotaan "Yhdysvaltalainen historiantutkija Robert Davis on arvioinut, että ainakin noin miljoona eurooppalaista myytiin orjiksi Pohjois-Afrikkaan vuosina 1500-1800."

Tiedän kyllä, että esim suomestakin on viety orjia muihin maihin, mutta että noinkin paljon euroopasta.

Miksi tästä ei koskaan puhuta kun puhutaan orjuudesta? Aina afrikkalaiset ovat kärsijän osana, vaikka yhtälailla afrikkalaiset olivat syyllisiä orjuuttamiseen.
Kuitenkin USA:ssa orjien jälkeläiset vieläkin kokevat olevansa jotenkin uhreja ja valkoiset ovat syyllisiä, vaikka kukaan nykyihmisistä ei ole vastuussa näistä historian tapahtumista.

En ole koskaan kuullut kenenkään suomalaisen tai eurooppalaisen tekevän jotain asiaa koska "eurooppalaisten orjuuttaminen" yms tekosyyt.
Ja tuo on siis mielestäni hyvä asia. Ollaan noustu asian yläpuolelle, eikä käytetä tekosyinä mihinkään ja nyt tehdään asiat paremmin kuin ennen.
Sivuhuomautuksena vielä; en ole myöskään koskaan kuullut kenenkään suomalaisen käyttävän tekosyynä ruotsin vallan ajan tekoja suomalaisia kohtaan, vaan suomalaiset ja ruotsalaiset ovat erittäin hyvissä väleissä nykyään, eikä anneta menneiden vaikuttaa nykyisiin suhteisiin.

Mutta sitten taas kuitenkin niistä USA:n mustista ja orjien jälkeläisistä saa vähän väliä lukea "koska orjuuttaminen" ja huikeat tekosyyt sitten tehdä tyhmiä asioita ja syytellä, koska valkoinen paha.

Kuinkahan monta sataa vuotta vielä valkoinen mies on paha, koska orjuus, vaikka me valkoiset olivat juuri niitä jotka lopettivat sen orjuuttamisen, vaikka muut sitä vielä jatkoivat ja jatkavat.

Pitäisiköhän vihdoin USA:n mustan väestönkin nousta asian yläpuolelle ja ymmärtää, ettei kukaan elossa oleva ihminen ole enää syyllinen tai vastuussa menneistä asioista ja nykysukupolvien syyttäminen historiasta on lähinnä vain tyhmää.
Orjakauppaa oli Afrikassakin jo ennen eurooppalaisia, afrikkalaiset metsästivät toisia afrikkalaisia orjiksi itselleen, muslimeille ja Intiaan, orjakauppiaina toimivat muslimit. Afrikkalaisia vietiin enemmän orjiksi muslimaihin ja Intiaan kuin Afrikkaan. Tiede lehdessä oli tästä juttu joskus 1990-luvulla ja vasta artikkeli hesarissa.

Kuten Keskisarja kertoi suomalaisia orjuutettiin suhteessa eniten väestön kokoon nähden.

Tuossa Tiede lehden artikkelissa, kerrottiin, että maurit ryöstivät laivoja sieppsivat orjiksi eurooppalaisia Islannista ja Fär saarilta asti. Kunnes USA pakotti ne lopettamaan sen 1700-luvulla, turvatakseen merenkulun.
 
Eli vääristellään historiaa tarkoituksella, koska Yhdysvaltain yhteiskunnassa on ongelmia. Hyvä meininki ja erinomainen lähtökohta "menneisyyden syntien" korjaamiselle.

Miksi muuten esimerkiksi Suomessa on päästy yli isoista ja pienistä vihoista, mutta Yhdysvalloissa tämä on täysin mahdotonta? Kyse ei ainakaan ole siitä, että raakuudet olisivat täällä olleet millään mittarilla vähäisempiä. Onkohan täällä ymmärretty jotain, mitä tuolla ei vaan tajuta?
Suomi menette väestöstään noin viidesosan Iso- ja Pikkuvihassa, suomalaiset olivat ensin Ruotsin- ja sitten Venäjän vallan alla. Ruotsin vallan alla verotuloista suuri osa meni emämaahan, Venäjän vallan alla verotulot jäivät Suomeen.

Suomen itsenäsityminen oli tuskallista kansalaissodan takia. Sitten Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen ja aiheutti Talvisodan ja sen seurauksena Jatkosodan. Sodat tuluvat kalliiksi ja sen päälle Suomi joutui maksamaan kalliit sotakorvaukset, eikä uskaltanut ottaa vastaan Marshall apua Neuvostoliiton pelosta. Suomalaiset eivät jääneet ruikuttamaan vaan nostivat Suomen hyvinvointivaltioksi, jota nyt punaviherhallitus on tuhoamassa.
 
Luin kyllä. Ja selitin että miksi USA:n kohdalla orjuudesta puhutaan siten kuin siitä puhutaan.
Mutta jos se ei tuosta vielä käynyt selväksi niin avataan lisää:

Se miten orjuudesta puhutaan riippuu siitä että kuinka merkittävä se on nykypäivän yhteiskunnassa. USA:n kohdalla orjuudesta puhutaan paljon koska sen jäljet ovat vieläkin näkyvissä sen yhteiskunnassa ja vaikuttaa ihmisten elämään siellä. Ja koska USA on kuitenkin se valtio minkä menoa ja kulttuuria seurataan joka puolella maailmaa, etenkin Euroopassa, niin tuo vielä antaa sille suurentavan vaikutuksen ihan USA:n ulkopuolellakin.

Mutta jos kyseessä on historiallinen orjuus jonka vaikutukset ovat jo sekoittuneet historian hiekkaan, esimerkiksi vaikkapa maaorjuus Euroopassa tai viikinkien harrastama orjakauppa, niin sitten niitä kyllä käsitellään historian oppikirjoissa ja muussa kirjallisuudessa mutta ne eivät enää nouse aktiivisesti esiin yhteiskunnallisissa keskusteluissa.

Taaskin jos katsotaan nykypäivää niin on aika paljon puhetta muun muassa siitä nykypäivän versiosta orjuudesta mikä jyllää Lähi-idässä. Ja siellä ne orjuuttajat ovat arabeja ja orjat aasialaisia. Ja tuosta puhutaan ihan siinä yhteiskunnallisessa ja poliittisessa kontektissa. Ei toki niin paljon kuin siitä pitäisi puhua mutta tuo johtuu valitettavasti siitä että mitä etäisempiä ihmiset ovat niin sitä vähemmän niistä välitetään.
Niin, mitä sitten puhut menneistä, USA:ssakin orjuus loppui melkein 160-vuotta sitten. Amerikan väetöltään mustin valtio Haiti itsenäistyi 1804, ja on silti vielä romahtanut valtio. Afrikan maat ovat olleet itsenäisiä n. 50-60 vuotta, monilla niistä on suuret ja rikkaat luonnonvarat, joista saavat päättä itse, ja joita myyvät hyvällä hinnalla, lisäksi ovat saaneet satoja miljardeja kehitysapua.

Miksi sitten ovat vieläkin paljon huonomassa jamassa, kuin Suomi oli 1967, 50-vuotta itsenäistymisen jälkeen. Ja jolloin sodan loppumisesta oli vain 23-vuotta ja viimeisistä sotakorvauksista 15-vuotta.

I- ja II-maailmansotien aikana Ruotsi rikastui myymällä malmia ja aseita sotiville maille, joten ei kannata vertailla Ruotsiin.
 
Eikös tuolle ole joku erityinen termikin mitä käytetään muun muassa siitä että tietyn väriset ihmiset eivät saisi harjoittaa jotain ammattia tai harrastusta jne?
 
Eikös tuolle ole joku erityinen termikin mitä käytetään muun muassa siitä että tietyn väriset ihmiset eivät saisi harjoittaa jotain ammattia tai harrastusta jne?

cultural appropriation tai suomeksi kulttuurin omiminen, silloin kun hiuksia ei saisi pitää tietyllä tavalla tai käyttää tiettyjä vaatteita jne.
 
Kyllähän tuollainen mielensä pahoittaminen on ihan yleistä harrastuspiireissä. Aina on joku pussihousu volvokerholainen joka on päättänyt ääneen nillittää, jos hänen mielstään joku toinen volvokerholainen on pilannut hienon volvonsa laittamalla siihen hänen mielestään vääränlaisia osia. Harvemmin näistä vaan mediassa tehdään laajaa selvitystä... Tai no kerran oli lehdessä yleisönosastokirjoitus joka paheksui, miksi jo kauan sitten valmiiksi saatua kitaran hienoa heleää ääntä pitää säröyttämällä tyystin pilata. Olisipa ollut some, niin olisimme voineet painostaa särökitaristeja pyytämään anteeksi.
 
Kyllähän tuollainen mielensä pahoittaminen on ihan yleistä harrastuspiireissä. Aina on joku pussihousu volvokerholainen joka on päättänyt ääneen nillittää, jos hänen mielstään joku toinen volvokerholainen on pilannut hienon volvonsa laittamalla siihen hänen mielestään vääränlaisia osia. Harvemmin näistä vaan mediassa tehdään laajaa selvitystä... Tai no kerran oli lehdessä yleisönosastokirjoitus joka paheksui, miksi jo kauan sitten valmiiksi saatua kitaran hienoa heleää ääntä pitää säröyttämällä tyystin pilata. Olisipa ollut some, niin olisimme voineet painostaa särökitaristeja pyytämään anteeksi.

Volvokerhot ei nyt juuri mitenkään liity käsiteltävään aiheeseen, että vasemmistolaisten käsitys (tässäkin tapauksessa) kulttuuriapproriaatiosta on suht. selkeää rasismia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuollainen mielensä pahoittaminen on ihan yleistä harrastuspiireissä. Aina on joku pussihousu volvokerholainen joka on päättänyt ääneen nillittää, jos hänen mielstään joku toinen volvokerholainen on pilannut hienon volvonsa laittamalla siihen hänen mielestään vääränlaisia osia. Harvemmin näistä vaan mediassa tehdään laajaa selvitystä... Tai no kerran oli lehdessä yleisönosastokirjoitus joka paheksui, miksi jo kauan sitten valmiiksi saatua kitaran hienoa heleää ääntä pitää säröyttämällä tyystin pilata. Olisipa ollut some, niin olisimme voineet painostaa särökitaristeja pyytämään anteeksi.

Joo ihan sama homma. Kategorisesti suhtaudutaan vihamielisesti valkoisiin ihmisiin ja heidän tekoihinsa pyytelemällä jatkuvasti anteeksipyyntöjä jostain olemattomista teoista.

Vois joku alkaa selvittelemään kaikki innovaatiot ja muut jutut, mitä valkoinen ihminen on kehitellyt tuhansien vuosien aikana asuessaan kylmässä pohjolassa ja sitten aletaan kehittelemään somemyrskyjä, kun joku erehtyy soveltamaan ilman mainintaa alkuperästä.
 
Joo ihan sama homma. Kategorisesti suhtaudutaan vihamielisesti valkoisiin ihmisiin ja heidän tekoihinsa pyytelemällä jatkuvasti anteeksipyyntöjä jostain olemattomista teoista.

Vois joku alkaa selvittelemään kaikki innovaatiot ja muut jutut, mitä valkoinen ihminen on kehitellyt tuhansien vuosien aikana asuessaan kylmässä pohjolassa ja sitten aletaan kehittelemään somemyrskyjä, kun joku erehtyy soveltamaan ilman mainintaa alkuperästä.
Jep, tuon artikkelin logiikalla voisi alkaa vaatimaan mustia ulos jenkkifudis- ja koripallojoukkueista. Valkoisia on oltava joukkueissa enemmän, koska nämä ovat valkoisten keksimiä lajeja. Lisäksi mustien pelaajien on pyrittävä tuomaan esiin lajien alkuperää valkoisten lajeina.
Näin päin tämä toki on päivänselvää rasismia, eikä mitenkään verrattavissa siihen, että jonkun mielestä tietynlaiset tuning osat eivät sovi Volvoihin. :eek:
 
Jep, tuon artikkelin logiikalla voisi alkaa vaatimaan mustia ulos jenkkifudis- ja koripallojoukkueista. Valkoisia on oltava joukkueissa enemmän, koska nämä ovat valkoisten keksimiä lajeja. Lisäksi mustien pelaajien on pyrittävä tuomaan esiin lajien alkuperää valkoisten lajeina.
Näin päin tämä toki on päivänselvää rasismia, eikä mitenkään verrattavissa siihen, että jonkun mielestä tietynlaiset tuning osat eivät sovi Volvoihin. :eek:

Enemmän ihmettelisin Jalkapalloa ja Krikettiä. Ne kun on aika levinneitä lajeja, niin ehkä kaikkien muiden kuin brittien pitänee alkaa pyytelemään anteeksi pelaamistaan. Ehkä jopa lopettaa.
 
Enemmän ihmettelisin Jalkapalloa ja Krikettiä. Ne kun on aika levinneitä lajeja, niin ehkä kaikkien muiden kuin brittien pitänee alkaa pyytelemään anteeksi pelaamistaan. Ehkä jopa lopettaa.
Ehkä englanti silloin pysyisi kupissa vähän teepussia pidempään. Kannatetaan
 
Eikös tuolle ole joku erityinen termikin mitä käytetään muun muassa siitä että tietyn väriset ihmiset eivät saisi harjoittaa jotain ammattia tai harrastusta jne?

Kyllä, se on ihan 100 % rasismia.

Lisäksi tämä poiminta linkin takaa:

"Sowe ja Mponda yrittävätkin parhaillaan rakentaa Suomeen täysin uudenlaista twerk-yhteisöä.
Yhteisön rakentamiseen kuuluu muun muassa healing workshopeja, joissa tila on tarkoitettu pelkästään Suomen POC-tanssijoille."

Eli valkoihoisilta pääsy kielletty :) Siinä myös 100-prosenttista rasismia. Lisäksi nämä ja suvakit eivät edes ymmärrä, että tuo on rasismia, vaan he ylpeästi hyväksyvät tämän toiminnan.

Esimerkiksi Suomessa on jo tullut selväksi se tosiasia, että rasistisimpia ihmisiä Suomessa ovat he, jotka itseään pitävät suvaitsevaisina. Jos he haluavat nähdä enemmän tummaihoisia tanssivideoilla, niin he voivat ihan vapaasti tehdä sellaisia tanssivideoita, joissa on justiinsa se määrä tummaihoisia kuin haluavat. Mutta kenelläkään muulla ei tällaista velvollisuutta ole. Ja jos jotain henkilöä häiritsee se, että jollain videolla on liian vähän tai ei ollenkaan tietyn värisiä ihmisiä, niin kyseinen henkilö on rasisti. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 
Viimeksi muokattu:
Suomitwerkki, miten eroaa tämän "rasismin" tasolla vaikkapa suomiräpistä?

Kummassakin valkonaamat vetävät vahvasti muuteltua versiota alkuperäisestä mustien jenkkien kulttuurin jutusta. Miksi räppi on ok jos twerkki ei?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom