Far Cry 5 (PC, Xbox One, PS4)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu
Pelimekaniikka voi olla pääosin samaa kuin ennenkin (tosin radiotorneja ei ole, niiden tilalla on jotain muuta), mutta se itselleni tärkein eli kampanjan pelaaminen co-oppina alusta loppuun on ensimmäistä kertaa mukana tässä osassa. En siis pysty mitenkään pitämään tätä aiempien osien toisintona.
Tässähän ei tallennu sen "kaverin" edistyminen vaan sen pelaajan kenen peliin liittyy. Joten se pitää tehdä siten että pääpelaaja ei pelaa tarinaa eteenpäin ilman apupelaajaa.

Näin olen käsittänyt ja tämähän sai noottia mutta mielestäni ei niin tärkeä koska se olisi varmaa vaikea tehdä kampanha savea coop modessa. Et voikkaan jatkaa peliä ilman toista jne.

Vaan toinen pelaaja toimii avustavan roolissa ja veikkaan että tarina videoissa avustava kaveri on muutenkin leikattu pois. Toista esim on Gears of war tai army of two jotka perustuu tuolle.
 
1,2,3 pelattu ja kakkonen paras vaikka siinäkin oli heikkoutensa, nelosen ja primalin jätin välistä niin kyllä tämä vitonen tulee ihan CO-OP pelin takia hommattua, sitten kun se CO-OP tulee.
 
1,2,3 pelattu ja kakkonen paras vaikka siinäkin oli heikkoutensa, nelosen ja primalin jätin välistä niin kyllä tämä vitonen tulee ihan CO-OP pelin takia hommattua, sitten kun se CO-OP tulee.

Minusta kakkonen oli sarjan huonoin osa ja nelosesta pidin eniten. 5 tulee hankittua myös, räiskintä avoimessa ja graafisesti näyttävässä ympäristössä maistuu.
 
Minusta kakkonen oli sarjan huonoin osa ja nelosesta pidin eniten. 5 tulee hankittua myös, räiskintä avoimessa ja graafisesti näyttävässä ympäristössä maistuu.

Kakkosessa oli asiallinen tunnelma ja jotenkin sellainen arvoituksellinen meininki. Kolmonen heitti kaiken totisuuden romukoppaan ja pilipaliahan se on sitten ollut siitä eteenpäin.
 
Muut Far Cry:t pelattu läpi, mutta tuo kakkonen on jäänyt kokeilematta. Minulla oli tuohon aikaan fossiiliseksi käynnyt kone, ja ai että otti vitutusta siitä kun jollain arvosteluartikkelin kommenteissa kuului monelta "no eihän tuo edes paljoa vaadi" :mad:

Mutta ei tuo Far Cry 2 menestynyt kovinkaan hyvin arvosteluissa. Olikos siinä sellainen ongelma että jo tapetut viholliset ovatkin heränneet samassa paikassa henkiin? Jotain tuollaista paikkatietoisuutta muistelen lukeneeni pelistä. Kehuttu sitä vastoin oli näkymiä jne.
 
Kokeilin kakkosta, mutta kyllästyin siihen, ku kuolin 5 kertaa peräkkäin siinä pelin alussa sen malarian taikka vihollisten takia. Sen koommin en ole testaillu.

Ehkä astun trollimiinaan (tai ymmärsin täysin väärin) mutta siinä pelin alussa joko ei selviä vastustajista ja "kuolee" tai sitten pääsee ulos kaupungista ja "kuolee" malariaan. Se kuuluu pelin juoneen ja homma jatkuu sen "kuoleman" jälkeen.

Siinä oli semmoinen ongelma, että ne vallatut tukikohdat eivät olleet pysyviä, vaan viholliset palasivat niihin. Samoin ilmeisesti viholliset kerran sut havaitessaan jahtas sua koko kartan lävitte, vaikka kuinka kauas niiden näkymättömiin pääsit karkuun.

Vallatut guard postit respawnasivat kun lähdit tarpeeksi kauas siitä jolloin ylitit näkymättömän karttaviivan. Kyseessä konsolien rajoitus. Tuossahan ei ole mitään ongelmaa koska pelaaja käy yhden miehen sissisotaa ja yhden miehen sissisodassa ei ikinä mennä takaisin paikkaan jossa juuri käytiin tappelemassa. Kartanlukutaito auttaa asiassa kummasti.

Tuota jahtaamista en ymmärrä. Ainakaan viimeisellä patsilla pelatessa viholliset saa helposti kadotettua näkyvistä. Paitsi mikäli ajat autolla tiellä, niin sitten saattavatkin jahdata pitkään, loogista kyllä.

Far Cry 2 jäi viimeistelemättä, mutta monet pelin huonoista puolista johtuvat vain siitä etteivät pelaajat tajua mistä pelissä kyse. Itse pidän selvästi parempana kuin 3. osaa ja seuraajia. Puutteista huolimatta. Täysin vapaa liikkuminen pelimaailmassa on jotain mitä kolmososa ja seuraajat eivät tarjoa (leaving mission area, return to area or mission will fail).
 
Niin piti lisätä että Far Cry 2 oli myös sopivasti haastavampi, kun taas uudemmmissa ei tarvitse juuri yritellä. Myönnän etten itsekään siltikään läpi asti pelannut.
 
Joo, kyllähän FC2:ssa oli huomattavasti vakavampi ja pahaenteisempi tunnelma kuin myöhemmissä sarjan peleissä. Puutteita siinä tietysti oli (tai on), eikä peli yltänyt sille tasolle jolla sitä hypetettiin ennen julkaisua. Siinä piti olla uskottavat maastopalot ja mitä kaikkea. Kyllähän se ruoho hetkeksi syttyy kun polttopullon viskaa heinikkoon, mutta ei se nyt ihan vakuuttanut kuitenkaan.
 
Far Cry 2 ehkä periaatteessa vähän lähempänä joitaki nykypäivän survival-pelejä ja FC3 oli taas sit enemmän sen aikainen CoD avoimella maailmalla. Toisessa aseet toimi jos toimi, oli tautia, ympäristö ei suosinut pelaajaa. Kolmosessa ollaan puolijumala perkeillä ja asemodeilla. Kakkonen sai paljon kritiikkiä myös asioista jotka toimi, mutta joita pelaajat ei tosiaan ymmärtäneet(esim. hiipimen kun ei ollut semmosta helppoa, että pysy kyykyssä nii olet näkymätön).

Molemmissa ite tarinat sit oli mitä oli, kakkonen oli todella pehmennetty ja vesitetty tarina joka on parhaimmillaan siinä ekan ja viimisen minuuttien aikana. Kolmonen taas semmonen valkosen collegepojan voimafantasia, joka tempoo tunnelmassaan joka suuntaan.
 
Joo, kyllähän FC2:ssa oli huomattavasti vakavampi ja pahaenteisempi tunnelma kuin myöhemmissä sarjan peleissä. Puutteita siinä tietysti oli (tai on), eikä peli yltänyt sille tasolle jolla sitä hypetettiin ennen julkaisua. Siinä piti olla uskottavat maastopalot ja mitä kaikkea. Kyllähän se ruoho hetkeksi syttyy kun polttopullon viskaa heinikkoon, mutta ei se nyt ihan vakuuttanut kuitenkaan.

Maastopalo toimii juuri kuten pitääkin. Polttopullolla, flare pistolilla tai räjähtävällä saa sytytettyä palavaa materiaalia (kuten heinikkoa). Palon saa leviämään kunnolla jos:

1. ei sada
2. ympärillä on palavaa materiaalia
3. tuulen suunta on sopiva

Palo loppuu helposti sateella. Samoin silloin kun palo kohtaa palamatonta materiaalia (kallio, tie) tai tuuli tyyntyy.

Eli maastopalo toimii juuri niin kun sen pitäisikin toimia. Tietenkin mikäli oletuksena on "saan aikaan suurpalon kun heitän randomipaikkaan polttopullon", se ei toimi.

Far Cry 2 ehkä periaatteessa vähän lähempänä joitaki nykypäivän survival-pelejä ja FC3 oli taas sit enemmän sen aikainen CoD avoimella maailmalla. Toisessa aseet toimi jos toimi, oli tautia, ympäristö ei suosinut pelaajaa. Kolmosessa ollaan puolijumala perkeillä ja asemodeilla. Kakkonen sai paljon kritiikkiä myös asioista jotka toimi, mutta joita pelaajat ei tosiaan ymmärtäneet(esim. hiipimen kun ei ollut semmosta helppoa, että pysy kyykyssä nii olet näkymätön).

Juuri näin. Pelaajat eivät yleisellä tasolla tajunneet kyseessä olevan melko realistinen kuvaus malariaa sairastavasta miehestä joka yrittää selvitä miljoonaa vastustajaa vastaan vihamielisessä ympäristössä. Silloin ei välttämättä ole kaikkein paras idea ajaa tietä pitkin suoraan vihollisten tiesululle ja alkaa räiskimään kun ei samalla edes pysty ajamaan. Tietä pitkin ajaminen on nopea tapa siirtyä paikasta toiseen, muttei sissitaktiikassa kaikkein paras. Valintoja. Kyseessä ei myöskään ollut varsinainen hiiviskelypeli eivätkä vastustajat eivät olleet umpisokeita idiootteja monen muun pelin tapaan. Eivät vastustajat toisaalta myöskään huijanneet näkemisen suhteen, eli jos olet poissa näkyvistä, eivät vastustajat millään röntgenkatseella löydä ja heti tiedä mennä oikeaan paikkaan.

Ehkä kakkosen saaman vastaanoton takia kolmososasta piti tehdä massoille kasuaaliroskaa tisseillä hyöstettynä.
 
Ylläolevat kirjoittavat ovat asian ytimessä. Far Cry 2 on varmasti maailman väärinymmäretyimpiä pelejä, bugisuuden lisäksi sen ainoa oikea vika on heikko tarina. Niin tyydyttäviä ja armottomia stealth-selviytymispelejä ei tule montaa mieleen. Harmi että yleisö ilmeisesti odotti juuri sellaista kolmosessa ja nelosessa nähtyä perseilymeininkiä, ja pettyi kun hiiviskely ei toiminutkaan Skyrim-tyyppisesti (olen kyykyssä, eli näkymätön) tai - uskomatonta sinänsä - armeija ei hylkääkään outposteja vain siksi että yksi mies on ne kerran tyhjentänyt :D

Pelin idea oli kierrellä metsien ja soiden läpi kohteisiin väistellen vihollisia, mutta peruspelaajat ajoivat yleisillä teillä ja kehtasivat vielä yllättyä, että näillä teillä tulee vastaan vihollisten autoja, ja että nämä jopa yrittävät tappaa pelaajan. Kun Far Cry kakkoseen liittyvää kritiikkiä lukee, ei tiedä pitäisikö nauraa vai suuttua.

Osa syyttävästä sormesta toki osoittaa myös Ubin suuntaan, koska pelimekaniikkoja ja pelin ideaa ei selvästikään markkinoitu ja opetettu tarpeeksi selvästi massoille. Itsekin ymmärsin miten mahtavasta pelistä on kyse vasta nähtyäni videoita, joissa joku asiantunteva pelaaja näytti mitä kaikkea kyseisessä pelissä oikeasti voikaan tehdä.

Yhtä kaikki Kakkosen upean tunnelman ja armottoman selviytymistaistelun jälkeen pelisarja on valinnut linjansa ja se on massoille yksinkertaistettua superjumalaräiskintää, jossa jousipyssy toimittaa hiiviskelyn virkaa ja ilman realismimodeja viholliset näkyvät kilometrien päästä seinien läpi.
 
Far Cry 2 ehkä periaatteessa vähän lähempänä joitaki nykypäivän survival-pelejä ja FC3 oli taas sit enemmän sen aikainen CoD avoimella maailmalla. Toisessa aseet toimi jos toimi, oli tautia, ympäristö ei suosinut pelaajaa. Kolmosessa ollaan puolijumala perkeillä ja asemodeilla. Kakkonen sai paljon kritiikkiä myös asioista jotka toimi, mutta joita pelaajat ei tosiaan ymmärtäneet(esim. hiipimen kun ei ollut semmosta helppoa, että pysy kyykyssä nii olet näkymätön).

Molemmissa ite tarinat sit oli mitä oli, kakkonen oli todella pehmennetty ja vesitetty tarina joka on parhaimmillaan siinä ekan ja viimisen minuuttien aikana. Kolmonen taas semmonen valkosen collegepojan voimafantasia, joka tempoo tunnelmassaan joka suuntaan.

2:ssa ei oikeastaan pystynyt jhiipimään mihinkään. Yölläkin rääsyissö olevat vartijat ak-47:n kanssa spottaa sut satojen metrien päästä viidakosta, jos sattuvat katsomaan sinne päin.

Aseet meni lisäksi jumiin koko ajan, vaikka hetkisitten sama ase toimi vihulla 100% varmuudella. Malaria oli niin turha ja ärsyttävä juttu, ettei mitään järkeä.

Uudelleen miehittyvät vartiopisteet ei olis haitannu yhtään, jos niiden ohi olis pystynyt hiippailemaan, mutta se oli muistaakseni aika mahdotonta.
 
Maastopalo toimii juuri kuten pitääkin. Polttopullolla, flare pistolilla tai räjähtävällä saa sytytettyä palavaa materiaalia (kuten heinikkoa). Palon saa leviämään kunnolla jos:

1. ei sada
2. ympärillä on palavaa materiaalia
3. tuulen suunta on sopiva

Palo loppuu helposti sateella. Samoin silloin kun palo kohtaa palamatonta materiaalia (kallio, tie) tai tuuli tyyntyy.

Eli maastopalo toimii juuri niin kun sen pitäisikin toimia. Tietenkin mikäli oletuksena on "saan aikaan suurpalon kun heitän randomipaikkaan polttopullon", se ei toimi.



Juuri näin. Pelaajat eivät yleisellä tasolla tajunneet kyseessä olevan melko realistinen kuvaus malariaa sairastavasta miehestä joka yrittää selvitä miljoonaa vastustajaa vastaan vihamielisessä ympäristössä. Silloin ei välttämättä ole kaikkein paras idea ajaa tietä pitkin suoraan vihollisten tiesululle ja alkaa räiskimään kun ei samalla edes pysty ajamaan. Tietä pitkin ajaminen on nopea tapa siirtyä paikasta toiseen, muttei sissitaktiikassa kaikkein paras. Valintoja. Kyseessä ei myöskään ollut varsinainen hiiviskelypeli eivätkä vastustajat eivät olleet umpisokeita idiootteja monen muun pelin tapaan. Eivät vastustajat toisaalta myöskään huijanneet näkemisen suhteen, eli jos olet poissa näkyvistä, eivät vastustajat millään röntgenkatseella löydä ja heti tiedä mennä oikeaan paikkaan.

Ehkä kakkosen saaman vastaanoton takia kolmososasta piti tehdä massoille kasuaaliroskaa tisseillä hyöstettynä.

Tosta olen kyllä eri mieltä. Röntgenkatse oli ainakin enne mitään pätsejä hyvin vahvasti läsnä. Se oli itelle viimenen niitti FC2:n arkkuun. Ihan turha oli edes yöllä koitta hiippaill mihinkään vihollisleiriin. Heti kun tuli esiin metsän reunasta ja leiriin vielä joku 200m, niin alko huuto kuulua ja kuulaa ropista niskaan... Todella realistista juu.
 
Aseet meni lisäksi jumiin koko ajan, vaikka hetkisitten sama ase toimi vihulla 100% varmuudella. Malaria oli niin turha ja ärsyttävä juttu, ettei mitään järkeä.

Uudelleen miehittyvät vartiopisteet ei olis haitannu yhtään, jos niiden ohi olis pystynyt hiippailemaan, mutta se oli muistaakseni aika mahdotonta.

Boldattu ei pidä paikkaansa. Vihollistenkin aseet menevät usein jumiin. Malaria vaikuttaa suoraan myös siihen paljonko pelaaja jaksaa juosta.

Vartiopisteiden ohi pääsee aina hiippailemalla jos vain osaa. Toisekseen pelissä on tasan yksi vartiopiste jonka respawnaus ihan oikeasti häiritsee. Mikäli useampi häiritsee, silloin ei vaan osaa.

Tosta olen kyllä eri mieltä. Röntgenkatse oli ainakin enne mitään pätsejä hyvin vahvasti läsnä. Se oli itelle viimenen niitti FC2:n arkkuun. Ihan turha oli edes yöllä koitta hiippaill mihinkään vihollisleiriin. Heti kun tuli esiin metsän reunasta ja leiriin vielä joku 200m, niin alko huuto kuulua ja kuulaa ropista niskaan... Todella realistista juu.

Pelasin alusta alkaen viimeisellä patsilla, joten en osaa sanoa miten ilman patseja toimii.
 
Tuli se kakkonen pelattua läpi tuossa 2-3v sitten ihan vaan sen Afrikka fiiliksen takia. Hiippailu kyllä onnistu, mutta vaati oikeasti kärsivällisyyttä. Muistelisin kyllä itekki että sillon julkasun aikoihin oli jotain röntgennäkö-ongelmaa, mutta toisaalta sillon en muista että oletinko pelin hiippailun olevan nii helppoa ku se useimmissa peleissä on(vihu näkee max 10m, 45 asteen alueelle eteensä). Toki siinä vaiheessa ku vihu löytää nii vihut sit myös löytää vähän turhanki hanakasti, mutta tää nyt on vielä jokaisen pelin ongelma, että AI toimii vähän kuin hive-mindina.
 
hyvä peli kakkonen oli. tosin aloin sitä pelata varmaan viisi kertaa ja jätin aika alkuun, sitten kolmosen läpipelattuani palasin kakkoseen ja pelasin loppuvihuun asti. hieno peli, tosin kyllä se malaria ja hajoavat aseet on lähinnä turhauttavia
 
Malaria ja hajoavat aseet toivat juuri sitä oikeasta maailmasta tuttua paskaa niskaan, jota peleissä ei oikeastaan koskaan koe. FC2 tulee aina olemaan sarjan paras peli ja heart of darknessista lainattu tarina olisi kyllä voinut epäonnistua paljon pahemminkin, joten narinaa tarinasta en koskaan ymmärrä.
 
Uusi video esittelee Far Cry 5:n yhteistyöpeliä, eläimiä ja pelaamisen vapautta | Muropaketti.com
Joulukuussa lykätty Far Cry 5 ilmestyy reilun parin kuukauden päästä, ja nyt kehittäjät ovat jälleen antaneet uuden maistiaisen pelistä. Ubisoftin Blogissa julkaistulla videolla projektin luova johtaja Dan Hay ja tuottaja Philippe Fournier esittelevät pelin ominaisuuksia, ja samalla nähdään uusia pätkiä pelikuvaakin.

Kehittäjät paljastavat videolla muun muassa, että Far Cry 5 sisältää valtavasti enemmän henkilöhahmoja kuin sarjan aiemmat pelit. Siinä missä aiemmissa Far Cry -peleissä oli parikymmentä hahmoa, on henkilöitä nyt yli 65, eivätkä kehittäjät edes tiedä tarkkaa lukumäärää. Jo tämä kertoo, että kyse on asteen suuremmasta pelistä.

Lisäksi videolla esitellään pelimaailman eläimiä ja kerrotaan hieman myös yhteistyöpelaamisesta.

Far Cry 5 ilmestyy 27. maaliskuuta PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Joulukuussa peli sai myös uuden trailerin.

 
kuin sarjan aiemmat pelit. Siinä missä aiemmissa Far Cry -peleissä oli parikymmentä hahmoa, on henkilöitä nyt yli 65, eivätkä kehittäjät edes tiedä tarkkaa lukumäärää. Jo tämä kertoo, että kyse on asteen suuremmasta pelistä.
Calling bullshit tason markkinointia. "on niin paljon ,ettei me etes pysytä laskuissa ku sormet loppuu kymppiin!" Tai sit vaihtoehtosesti kukaan firmassa ei oikeesti tiiä mihin suuntaan peli on menossa ja tekijöillä on vapaat kädet luoda irrallisia sivutehtäviä ja hahmoja koko paikka täyteen. Ja sit teema tempoilee kuten Far Cry 3, ensin teinit itkee ja draamailee ja sit räjähtäviä apinoita yms.
 
:D

Tosissaan sanottuna olen aika vakuuttunut, että itse tykkään paljon. Eiköhän tuohon koheltamiseen mene jokunen kymmen tuntinen. Miljööltäänkin peli on juuri minun makuuni.
 
Mulla yleensä mennyt se 20-30h näiden kanssa, en toki ihan kaikkia niitä sivutehtäviä tee vaiko tuleeko niitä loputtomasti mutta isommat, kaikki päivitykset ja avoinna olevat tehtävät yleensä tulee tehtyä.

Itellä tapana näissä grindaa alussa kun mahdollista ainakin ase slotit käyttöön että saa mahd monta asetta ja panoksia mukaan.
 
Itellä tapana näissä grindaa alussa kun mahdollista ainakin ase slotit käyttöön että saa mahd monta asetta ja panoksia mukaan.
Njoo, vähän samaa vikaa, sit ite tarinatehtävät menee aika keveästi ja oikeastaa mikään ei ite tarinassa enää yllätä. Vähän tämmönen ubi-efekti, viimeksi AC4 ehin vallottaa melkee kaikki linnotukset ennenku se tuli vastaan tarinassa. Edellisissä ubin peleissä ollut varsinki erityisen tympeää tuo kartan piilottaminen tornien taakse, jolloin käytännössä koko kartan on halunnut koluta ensin läpi tornit hakien, jotta näkee sitte ite tehtävissä missä on ja minne menee. Tässä vissiin onneksi oli luovuttu sekä torneista että minimapista.
 
Ainoastaan coopin takia tämä kiinnostaa, ja luultavasti lähtee hankintaan. Yksinpelinä ei jaksaisi enää kiinnostaa.
 
Ainoastaan coopin takia tämä kiinnostaa, ja luultavasti lähtee hankintaan. Yksinpelinä ei jaksaisi enää kiinnostaa.
Samoilla linjoilla. Varmaan pleikkarille tulee hommattua jos saa kaverin innostumaan pelistä. Jos ei niin jää hankkimatta.
 
Videon perusteella tässä on pelaajalla kolmosesta tuttu röntgennäkö ja muuta kasuaalipaskaa. Modien kanssa ehkä pelattava juuri ja juuri.

Kiitos näistä kaikille joiden mielestä kakkososa oli huono.
 
Kakkonenhan oli ihan hirveä räpellys. Kolmonen taasen rautaa.
 
Itellä tapana näissä grindaa alussa kun mahdollista ainakin ase slotit käyttöön että saa mahd monta asetta ja panoksia mukaan.
Näin se on itselläkin ollut tapana jopa vahingossakin vaikka olisin yrittänyt välttää tietoista grindausta. Nyt kuitenkin viimeksi aloin uhallani pelaamaan FC4:ää sillä tavalla, että hankin vain kolme slottia aseille ja yritin olla käymättä koko ajan asekaapilla hakemassa taikaseinästä uusia varusteita. Peli ei tosin tullut ollenkaan vaikeammaksi vaikken pelannutkaan edes puoleen väliin. Ja ongelmaksi alkoi muodostua loottaaminen, kun lompsa täyttyi rahasta, koska ylimääräistä valuuttaa ei purkanut turhiin panoksiin ja aseisiin.

Olisi hyvä jos npc-vihuille tulisi edes sen verran älyä, että kun sniputtaa kaverin vierestä ketoon, niin loput hakeutuisivat suojaan ja pakottaisivat sillä tavalla pelaajan vaihtamaan strategiaa. Siitäkään en pidä, että ainoa tapa nostaa vaikeusastetta pelin edetessä on vain lisätä panssaria vihujen päälle ja myöhemmässä vaiheessa lisätä baseissa odottavien superpanssaroitujen vihujen määrää, vihujen yhteismäärän kuitenkin pysyessä samana.

Kiitos näistä kaikille joiden mielestä kakkososa oli huono.
Kakkonen oli huono. Ubisoft vain ei ymmärtänyt, mikä siitä teki huonon. Vika ei ollut liiassa realismissa vaan realismin puutteessa. Aseisiin mahtui vain kourallinen panoksia ja lisää ei voinut kantaa, aseet hajosivat parin reload-syklin jälkeen ja autot liikkuivat luonnottoman hitaasti, mikä johti tuskalliseen matkantekoon. Ukko ei jaksanut juosta kymmentä metriä ja sitten vielä ne skriptatusti spawnailevat npc:t....
 
Kakkonen oli huono. Ubisoft vain ei ymmärtänyt, mikä siitä teki huonon. Vika ei ollut liiassa realismissa vaan realismin puutteessa. Aseisiin mahtui vain kourallinen panoksia ja lisää ei voinut kantaa, aseet hajosivat parin reload-syklin jälkeen ja autot liikkuivat luonnottoman hitaasti, mikä johti tuskalliseen matkantekoon. Ukko ei jaksanut juosta kymmentä metriä ja sitten vielä ne skriptatusti spawnailevat npc:t....

Aseisiin mahtui juuri sen verran panoksia kuin niiden tosielämän esikuviinkin mahtui. Päähenkilön kantokyky oli sitä luokkaa kuin kuvittelisi normaalilla palkkasoturilla olevan ilman että liikkuminen liikaa kärsii. Vain maasta poimitut aseet hajosivat parin reload syklin jälkeen, ostetut kestivät monta kymmentä. Autot liikkuivat sillä nopeudella kuin voisi kuvitellakin liikkuvan paskassa kunnossa olevalla tiellä tai viidakkomaastossa (näitkö jossakin asfalttitietä?). Ukko ei jaksanut juosta koska oli sairas. Onhan se kauheaa kun kilpailevat ryhmittymät eivät jätä paikkaamatta outpostia sen jälkeen kun joku nevahöördi on käynyt vähän raidaamassa :D Sitäpaitsi spawnaavat guad postit häiritsevät tasan yhdessä juonitehtävässä mikäli osaa lukea karttaa. Jos ne häiritsevät useammassa, user error.

Sen myönnän ettei kakkosta oltu viimeistelty kunnolla. Silti selvästi parempi kuin kolmonen ja varsinkin nelonen, jota ei loppuun saakka jaksa pelata.
 
Aseisiin mahtui juuri sen verran panoksia kuin niiden tosielämän esikuviinkin mahtui. Päähenkilön kantokyky oli sitä luokkaa kuin kuvittelisi normaalilla palkkasoturilla olevan ilman että liikkuminen liikaa kärsii.

Vain maasta poimitut aseet hajosivat parin reload syklin jälkeen, ostetut kestivät monta kymmentä. Autot liikkuivat sillä nopeudella kuin voisi kuvitellakin liikkuvan paskassa kunnossa olevalla tiellä tai viidakkomaastossa (näitkö jossakin asfalttitietä?). Ukko ei jaksanut juosta koska oli sairas.

Onhan se kauheaa kun kilpailevat ryhmittymät eivät jätä paikkaamatta outpostia sen jälkeen kun joku nevahöördi on käynyt vähän raidaamassa :D Sitäpaitsi spawnaavat guad postit häiritsevät tasan yhdessä juonitehtävässä mikäli osaa lukea karttaa. Jos ne häiritsevät useammassa, user error.
Niin eli huonolla suunnittelulla ei ole mitään väliä, koska sinä satut ymmärtämään sitä. Onnea sinulle! Sen malarian mainitseminen minulta unohtui, mutta sehän ei ole realismia nähnytkään, vaan on juuri sellainen "out of convenience" -tyylinen juttu, joka on lisätty peliin, jotta saataisiin jollain tavalla heikennettyä pelaajaa.

Periaatteessa panosten kantamisen rajoitukset voi kuvitella realismiksi, mutta silloin pitäisi vähintään voida vaihtaa ne hyödyttömät telamiinat vaikka ylimääräisiin panoslippaisiin. Sillähän ei ollut mitään väliä, että kantoiko mukanaan kertasinkoa tai telluja vai ei, niin silti taskuun mahtui vain kaksi lipasta pistooliin. Jes!

Tuolloin olisi myös kätevää, jos ympäristö tukisi realistisia päätöksiä, jotta voisi jemmata muutaman lippaan vaikka autoon ja kuljettaa niitä mukanaan siellä. Mutta tämä menee jo vähän ylisuunnitteluksi varsinkin kymmenen vuotta vanhasta pelistä puhuttaessa. Mutta mielestäni tuollainen malli sopisi näihin uudempiin Far Cry -peleihin paremmin kuin ne taikaseinät, joista saa mitä tahansa koska tahansa, kunhan on muutama tonni taskussa.
 
Viimeksi muokattu:
Far cry 2 kuuluu omiin lempipeleihin. Tykkäsin myös juonesta yms. Tuohonhan on saatavilla modi minkä kanssa olen itse pelaillut niin aseet kestää paremmin ja viholliset ei spawnaudu niin usein jne. En muista olenko ilman modia koskaan pelannut. Ainakin itse tykkäsin paljon enemmän tuosta kakkosesta kuin kolmosesta. Kolmosessa ärsytti kun kaikki boss fightit mitkä olisi ollut kiva olla vaikeita oli jossain unimaailman tyylisessä mestassa ja helppoja. Pitäisi jossain vaiheessa nuo 4 ja Primal pelailla kun tulee halvalla vastaan mitä tähän mennessä ei ole tullut.
 
Aseisiin mahtui juuri sen verran panoksia kuin niiden tosielämän esikuviinkin mahtui. Päähenkilön kantokyky oli sitä luokkaa kuin kuvittelisi normaalilla palkkasoturilla olevan ilman että liikkuminen liikaa kärsii. Vain maasta poimitut aseet hajosivat parin reload syklin jälkeen, ostetut kestivät monta kymmentä. Autot liikkuivat sillä nopeudella kuin voisi kuvitellakin liikkuvan paskassa kunnossa olevalla tiellä tai viidakkomaastossa (näitkö jossakin asfalttitietä?). Ukko ei jaksanut juosta koska oli sairas. Onhan se kauheaa kun kilpailevat ryhmittymät eivät jätä paikkaamatta outpostia sen jälkeen kun joku nevahöördi on käynyt vähän raidaamassa :D Sitäpaitsi spawnaavat guad postit häiritsevät tasan yhdessä juonitehtävässä mikäli osaa lukea karttaa. Jos ne häiritsevät useammassa, user error.

Sen myönnän ettei kakkosta oltu viimeistelty kunnolla. Silti selvästi parempi kuin kolmonen ja varsinkin nelonen, jota ei loppuun saakka jaksa pelata.
Aah, se kakkosen "hiivintä". Vihut näkee yöllä camopuku päällä puskissa kykkivän pelaajan kilometrin päästä. Sen jälkeen ne saavat pelaajan hengiltä ampumalla maailmankaikkeuden tarkimmalla ruosteisella AK-47:lla.
T-paita päällä päällä kykkivään viholliseen saa pumpata lippaalisen uzilla ennenkuin henki lähtee.
Joka puolella näkymättömiä seiniä ja käytännössä saa mennä pelkkiä putkia myöten paikasta toiseen.
Ja ah, ne respaavat outpostit. Ei helvetti. Valtaat postin ja tuut minutin päästä takas ja kaikki on taas respannu. Ai että ku on mukavaa.

Komea peli tuo oli, ja ihan hyviä asioita, mutta pelattavuus oli kyllä ihan perseestä ja muutenkin jääny vähän puolitiehen. Liekkö aika loppunu.
Kolmonen taas oli lähellä täydellisyyttä. Siinä hommat toimi niinkuin pitää.
 
Niin eli huonolla suunnittelulla ei ole mitään väliä, koska sinä satut ymmärtämään sitä. Onnea sinulle! Sen malarian mainitseminen minulta unohtui, mutta sehän ei ole realismia nähnytkään, vaan on juuri sellainen "out of convenience" -tyylinen juttu, joka on lisätty peliin, jotta saataisiin jollain tavalla heikennettyä pelaajaa.

Periaatteessa panosten kantamisen rajoitukset voi kuvitella realismiksi, mutta silloin pitäisi vähintään voida vaihtaa ne hyödyttömät telamiinat vaikka ylimääräisiin panoslippaisiin. Sillähän ei ollut mitään väliä, että kantoiko mukanaan kertasinkoa tai telluja vai ei, niin silti taskuun mahtui vain kaksi lipasta pistooliin. Jes!

Malaria kuului pelin juoneen. Mikäli se olisi "out of convinience", miksi lähes jokainen Far Cry 2 modi säilyttää sen? Kertoo siitä ettet oikeasti ymmärrä pelistä.

Mitkä ihmeen telamiinat? Ei Far Cry 2:ssa ollut mitään telamiinoja. Pistooli olikin tarkoitettu secondary weaponiksi jonka saa nopeasti esiin ja johon saa nopeasti vaihdettua lippaan. Sitä ei oltu tarkoitettu jatkuvaan käyttöön ja siksi ammusmäärä oli OK. Sitäpaitsi vastustajilta sai usein pistooliin ammuksia.

Aah, se kakkosen "hiivintä". Vihut näkee yöllä camopuku päällä puskissa kykkivän pelaajan kilometrin päästä. Sen jälkeen ne saavat pelaajan hengiltä ampumalla maailmankaikkeuden tarkimmalla ruosteisella AK-47:lla.
T-paita päällä päällä kykkivään viholliseen saa pumpata lippaalisen uzilla ennenkuin henki lähtee.
Joka puolella näkymättömiä seiniä ja käytännössä saa mennä pelkkiä putkia myöten paikasta toiseen.
Ja ah, ne respaavat outpostit. Ei helvetti. Valtaat postin ja tuut minutin päästä takas ja kaikki on taas respannu. Ai että ku on mukavaa.

Komea peli tuo oli, ja ihan hyviä asioita, mutta pelattavuus oli kyllä ihan perseestä ja muutenkin jääny vähän puolitiehen. Liekkö aika loppunu.
Kolmonen taas oli lähellä täydellisyyttä. Siinä hommat toimi niinkuin pitää.

Vihut eivät näe puskissä kyykkivää pelaajaa edes päivällä, ellei pelaaja jotenkin mokaa itse tulemalla näkyviin.

T-paitavastustajat kyllä saa hengiltä hyvin helposti. Far Cry 2:ssa ei ole näkymättömiä seiniä ainakaan kovin montaa. Tiettyihin paikkoihin ei pääse koska hahmo ei pysty hyppäämään tarpeeksi korkealle. Ne "putket" sopivat hyvin sissisotaan, avomaastossa olisi 100 heppua kimpussa heti kun kerran ammut. Mikäli valtaat postin ja menet minuutin päästä takaisin, olet mokannut itse. Olet ympäristössä jossa on pelkkiä vihollisia. Menetkö 4 minuutin päästä samaan paikkaan takaisin jossa juuri taistelit? Et. Ja kuten jo sanoin, vain yhdessä tehtävässä spawnaavat guard postit oikeasti häiritsevät. Mikäli häiritsevät useammassa, et todellakaan osaa. Onhan se tietysti kamalaa kun pitää osata karttaa lukea.

Pelibudjetti loppui kesken. Silti Far Cry 2:n osalta nillitetään asioista jotka ovat kunnossa, eikä niistä asioista jotka oikeasti jäivät kesken (kuten ääninäyttely ja juoni).

Mikä Far Cry 3:ssa oikeasti muka toimii? Pelaajalla röntgenkatse jolla näkee seinien läpi. Vastustajilla mittari joka näyttää milloin huomaavat pelaajan. Vastustajat umpityhmiä "ajampa tuosta autolla viidakkoon ja puuta päin jotta auto räjähtää". Pelaaja on alussa säikky opiskelija joka ei uskalla nylkiä porsasta, sen jälkeen onkin tappokone joka tappaa 6 vastustajaa puukolla tuosta vain. Pelaajalla on käytössä maaginen kartta joka näyttää kaikki vastustajat, kasvit ja piilotetut esineet tuosta vain. Pelaajan pitää poimia esineet pitämällä nappia pohjassa pari sekuntia. Valtaamalla guard postin, vastustajat putsataan alueelta pois jotta pelaajalla taatusti olisi turvallinen olo eikä tarvitse miettiä tulisiko jostakin vähän häiriötä ja kenties voisi olla jopa vaarassa käydä huonosti...

Vaikea keksiä mikä Far Cry 3:ssa oikeasti toimii. Tissit kyllä, muuten hiljaista.
 
Malaria kuului pelin juoneen. Mikäli se olisi "out of convinience", miksi lähes jokainen Far Cry 2 modi säilyttää sen? Kertoo siitä ettet oikeasti ymmärrä pelistä.
Pikemminkin malarian sisällyttäminen modeihinkin kertoo siitä, että ilman kyseistä juonihackia peli olisi aika kehno.

Mitkä ihmeen telamiinat? Ei Far Cry 2:ssa ollut mitään telamiinoja.
Tiedät kyllä itsekin, mistä oli kyse, ellet ole aivan täysi saapas.

Pistooli olikin tarkoitettu secondary weaponiksi jonka saa nopeasti esiin ja johon saa nopeasti vaihdettua lippaan. Sitä ei oltu tarkoitettu jatkuvaan käyttöön ja siksi ammusmäärä oli OK. Sitäpaitsi vastustajilta sai usein pistooliin ammuksia.
Niin eli vika ei ole vika, koska sinä osaat vääntää mielesi hyväksymään sen. Ok, ei siinä mitään. Ei kuitenkaan kumoa sitä, mitä minä sanoin. Ja jos et olisi tahallisesti pilkuntarkka sanoistani, niin ymmärtäisit sen, että yhtä hyvin lippaiden määrän laajentamisen olisi voinut ulottaa myös rynnäkkökivääreihin. Pistoolin lippaista puhuminen oli kärjistävä esimerkki, koska miinat ja muut raskaat räjähteet ovat paljon suurempi taakka. :facepalm:
 
Pikemminkin malarian sisällyttäminen modeihinkin kertoo siitä, että ilman kyseistä juonihackia peli olisi aika kehno.

Tai sitten se modien tekijöidenkin mielestä kuuluu peliin?

Tiedät kyllä itsekin, mistä oli kyse, ellet ole aivan täysi saapas.

IED on "hieman" eri asia kuin telamiina. Lisäksi IED:sta on ainakin 3 eri variaatiota ("putkiräjähde", "mortar shell" ja "miina").

Niin eli vika ei ole vika, koska sinä osaat vääntää mielesi hyväksymään sen. Ok, ei siinä mitään. Ei kuitenkaan kumoa sitä, mitä minä sanoin. Ja jos et olisi tahallisesti pilkuntarkka sanoistani, niin ymmärtäisit sen, että yhtä hyvin lippaiden määrän laajentamisen olisi voinut ulottaa myös rynnäkkökivääreihin. Pistoolin lippaista puhuminen oli kärjistävä esimerkki, koska miinat ja muut raskaat räjähteet ovat paljon suurempi taakka. :facepalm:

Jos pelaat Far Cry kolmosta, ei siinä juurikaan (yhtään?) enempää ammuksia saa pistooliin tai rynkkyyn ilman päivityksiä. Eli sama mistä valitat Far Cry 2:n suhteen on myös kolmosessa läsnä. Kumma juttu myös ettet näe ongelmaksi Far Cry 3:n rajoitusta jossa mukaan mahtuu alussa vain yksi ase kun kakkosessa saa heti alkuun 3.

Sama paino-ongelma on läsnä myös Far Cry 3:ssa jossa raskas ase ei mitenkään vähennä kykyä kantaa muiden aseiden ammuksia. Valitat siis asiasta joka on kolmosessa ja nelosessa ihan yhtä pielessä kuin kakkosessa :facepalm::facepalm:
 
T-paitavastustajat kyllä saa hengiltä hyvin helposti. Far Cry 2:ssa ei ole näkymättömiä seiniä ainakaan kovin montaa. Tiettyihin paikkoihin ei pääse koska hahmo ei pysty hyppäämään tarpeeksi korkealle. Ne "putket" sopivat hyvin sissisotaan, avomaastossa olisi 100 heppua kimpussa heti kun kerran ammut. Mikäli valtaat postin ja menet minuutin päästä takaisin, olet mokannut itse. Olet ympäristössä jossa on pelkkiä vihollisia. Menetkö 4 minuutin päästä samaan paikkaan takaisin jossa juuri taistelit? Et. Ja kuten jo sanoin, vain yhdessä tehtävässä spawnaavat guard postit oikeasti häiritsevät. Mikäli häiritsevät useammassa, et todellakaan osaa. Onhan se tietysti kamalaa kun pitää osata karttaa lukea.

Ei ollut nökymättömiö seiniö, mutta ihan vammasia keinotekoisia putkia pistetty sinne "avoimeen" maailmaan, että ei varmasti pysty vahingossakaan kiertämään niitä saatanan outposteja. Itestä tuntui FC 2:sta pelatessa, että oli yritetty vaan tehdä peli, joka ottaa kupoliin mahdollisimman monella tavalla ja siinä se todellakin onnistui.

Hieno kartta ja maailma meni kyllä niin hukkaan tuossa pökäleessä.
 
Ei ollut nökymättömiö seiniö, mutta ihan vammasia keinotekoisia putkia pistetty sinne "avoimeen" maailmaan, että ei varmasti pysty vahingossakaan kiertämään niitä saatanan outposteja. Itestä tuntui FC 2:sta pelatessa, että oli yritetty vaan tehdä peli, joka ottaa kupoliin mahdollisimman monella tavalla ja siinä se todellakin onnistui.

Hieno kartta ja maailma meni kyllä niin hukkaan tuossa pökäleessä.

Hassu juttu kun en ole moisia "keinotekoisia putkia" huomannut vaikka olen pelannut pelin läpi aika monta kertaa. Ne putket nimenomaan auttavat pelaajaa kun ei joka hetki tarvitse katsoa mistä suunnasta tulee vastustajia. Kolmosessa se ei ole ongelma, valtaa outpostin ja vastustajat loppuvat kertaheitolla.

Mitä taas tulee outpostien kiertämiseen, pelissä on alle 10 outpostia jotka voi laskea "hankalasti kierrettäviksi". Kaikki muut kiertää helposti ellei viitsi tapella.
 
Ei ollut nökymättömiö seiniö, mutta ihan vammasia keinotekoisia putkia pistetty sinne "avoimeen" maailmaan, että ei varmasti pysty vahingossakaan kiertämään niitä saatanan outposteja. Itestä tuntui FC 2:sta pelatessa, että oli yritetty vaan tehdä peli, joka ottaa kupoliin mahdollisimman monella tavalla ja siinä se todellakin onnistui.

Hieno kartta ja maailma meni kyllä niin hukkaan tuossa pökäleessä.

"Pelaat väärin, et vain osaa ja tajua!"

edit: :sarcasm:
 
Viimeksi muokattu:
Muusta kasuaalista en tiedä, mutta "röntgennäön" sai 3:ssa & 4:ssa pois ihan asetuksista klikkaamalla. Tekee muuten pelistä heti paljon kiinnostavamman.
Ongelmahan on se että peli antaa sen vaihtoehdon.
Itelleni ei kakkonen napanut yhtään sitten kolmosen ja nelosen jälkeen.
Mutta oliskohan tässä taas joku TES syndrooma että aikasemmat pelit on parasta ja sitten uudempia laitettu tekee massoja mielyttäväksi isompien myyntien toivossa ja näin varmaan onnisukin.

Sitä en sano että näistä peleistä pitäisi poistaa näitä asioita jotka tekevät siitä realistisemman vaan päinvastoin, jotka haluaa pelata "helppoa" far cry 3/4 tyyliä ettei aseet koskaa jumiudu niin asetuksista saisi laitettua ne ja sitten ketkä haluavat kevyttä viihdettä kuten far cryit varmaan onkin tarkoitettu ainakin ubin alaisuudessa ja itse pitänyt niistä siksi.

Vaan sanoisin tekijöille että antakaa isommat mahdolisuudet säätää vaikeusastetta pelaajille sitä juttua ja jos oikeasti haluaa "realisim" vaikeustason niin sitten se on että vihut näkee liikettä satojen metrin päästä ja lähtevät tutkii sitä jne
Sitten panssari vihuissa jos osuu molempiin käsiin ampuu niin ei voi käyttää enää vihu asetta mutta paljastaa pelaajan sen hetkisen sijain vaikka huutamalla.
Koska viihdettähän nämä pelit ovat ja siksi varmasti tehdääkin typeriä juttuja eri vaikeusasteissa ainakin n.s paremman pelaajan näkökulmasta.
 
Hassu juttu kun en ole moisia "keinotekoisia putkia" huomannut vaikka olen pelannut pelin läpi aika monta kertaa. Ne putket nimenomaan auttavat pelaajaa kun ei joka hetki tarvitse katsoa mistä suunnasta tulee vastustajia. Kolmosessa se ei ole ongelma, valtaa outpostin ja vastustajat loppuvat kertaheitolla.

Mitä taas tulee outpostien kiertämiseen, pelissä on alle 10 outpostia jotka voi laskea "hankalasti kierrettäviksi". Kaikki muut kiertää helposti ellei viitsi tapella.

No voi olla, että osan pystyi kiertämään, mutta se yksikin keinotekoisesti sumputettu checpoint on liikaa. Miksi sitä putkea ei voinu edes tehdä kunnolla. Siellä oli semmoset pienet "mäet" joita ei vaan pystynyt kiipeämään ylös, vaikka toisissa kohdissa samanmoisia mäkiä pystyi helposti kipuamaan. Muistan oiken hyvin, kuinka vittuuntuneena noita "mäkiä" koitin kiipeillä.

Kaikkein pahintahan tuossa 2:ssa oli se, että taistelu oli ihan paskaa pakkopullaa, ja sitä pyrki välttämään viimeiseen asti. Realistista ehkä siinä mielessä, että taistelua nyt varmaan oikeasti pyrkisi välttämään, mutta hyvää pelattavaa siitä si saanu millään. Kun siihen combattiin sitten noiden putki chekpointtien kohdalla pakotettiin, niin se oli siinä.
 
No voi olla, että osan pystyi kiertämään, mutta se yksikin keinotekoisesti sumputettu checpoint on liikaa. Miksi sitä putkea ei voinu edes tehdä kunnolla. Siellä oli semmoset pienet "mäet" joita ei vaan pystynyt kiipeämään ylös, vaikka toisissa kohdissa samanmoisia mäkiä pystyi helposti kipuamaan. Muistan oiken hyvin, kuinka vittuuntuneena noita "mäkiä" koitin kiipeillä.

Kaikkein pahintahan tuossa 2:ssa oli se, että taistelu oli ihan paskaa pakkopullaa, ja sitä pyrki välttämään viimeiseen asti. Realistista ehkä siinä mielessä, että taistelua nyt varmaan oikeasti pyrkisi välttämään, mutta hyvää pelattavaa siitä si saanu millään. Kun siihen combattiin sitten noiden putki chekpointtien kohdalla pakotettiin, niin se oli siinä.

Missä tuollaisia "mäkiä" on? Voisin kokeilla itsekin, kun en suoraan sanottuna muista yhtäkään.

Mikäli oikeasti olisit yksi vastaan miljoona, sitä taistelua pyrkisitkin välttämään. Ne putket tekevät taistelun välttämisen helpommaksi (ja ylipäätään selviämisen mahdolliseksi) kun joka suunnasta ei pysty koko ajan tulemaan vastustajia. Lisäksi kuten sanoin, checkpointeista korkeintaan yksi kuudesta on sellaisia joissa oikeasti on vaikea välttää taistelua. Muista menee ohi hyvin helposti mikäli osaa. Sitäpaitsi on pelkästään realistista että checkpointit laitetaan nimenomaan choke pointteihin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom