Ja millä tavalla mikään tässä on ongelma? Suurin osa peleistä ei pyri realismiin, vaan hauskuuteen. Ja tämän saavuttaakseen pelit "helpottavat" pelaajan tekemisiä erilaisin tavoin. Kun puhutaan taisteluista, niin tämä yleensä tarkoittaa tyhmää AI:ta. AI voi olla tyhmä ihan sen vuoksi ettei siihen ole panostettu hirvittävästi - tai sitten sen vuoksi, että se käyttäytyy tilanteissa tietyllä tavalla.
Vaikuttaa siltä, että suurimmalle osalle pelaajista FC5 maistuu ja osasyynä varmasti on juuri se, miten FC5:n taistelut on hoidettu. Jos haluaa päästä "helpommalla", niin voi tappaa kaikki viholliset hiljaisuudessa, mutta jos haluaa pitää hauskaa rymisemällä etuovesta sisään, niin sekin voi olla toimiva taktiikka. Isossa osassa peleistä ryminätaktiikat eivät ole kovin toimivia ja sitä kautta hauskoja tapoja pelata peliä.
Jos realismia haluaa, niin kannattaa katsella ihan muita pelejä. Tai jos FC5:n kaltainen taistelu ei nappaa, niin - jälleen kerran - kannattaa katsella muita pelejä. Tässä on ihan tarkoituksella toteuttu asioita tietyllä tavalla ja muista peleistä hieman poikkeavasti, joka mahdollistaa pelin pelaamisen tavoilla, mitkä monissa muissa peleissä eivät yhtälailla mahdollisia ole.
Itse kyllä nautin siitä, että FC5 mahdollistaa hiippailun, mutta myös rymistelyn. Enkä kaipaa jokaiselta pelaamaltani peliltä ylivertaista haastetta. Haastetta tulee tässä ihan sitä kautta, että ei yritä pelata tilanteita sieltä missä aita on matalin, vaan keksii hauskoja tapoja hyödyntää avointa maailmaa tai muita asioita, jotta peliin tulee vaihtelua ja sitä kautta lisää hauskuutta.