F1 Yleiskeskustelu

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
13 055
Formula 1 keskustelua. Tänne kaikki jutut, jotka ei liity suoraan kisaviikonloppuihin tai kausikeskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Senna ei kuollut välittömästi vaan vasta tuntien päästä sairaalassa. Aivokuollut hän todennäköisesti oli jo hyvin pian osuman jälkeen. Tarkkaa syytä ei varmasti ikinä ratkaistakaan mutta todennäköisin syy oli pohjan osuminen maahan joka vei ohjattavuuden jota tukee videomateriaali jossa Sennan auto raapii pohjaa monessa kohtaa kisan alusta alkaen ja enemmän uusintastartin jälkeen. Näin sitä on tuumannut moni F1:n parissa ollut persoona, mm. Newey.
Newey nyt on aika jäävi sanomaan yhtään mitään Sennan tapauksesta. Sitä paitsi Sennan auton incar-kamerasta näkee, miten kesken mutkan Sennan pää notkahtaa vasemmalle, eli ratti antaa kesken väännön periksi. Jos kyseessä olisi auton pohjaaminen, se olisi kuitenkin kääntynyt edes hieman ennen seinään osumista. G-voimien mukaan mentiin kuitenkin ihan suoraan.
 
Rupesin miettimään, että millon McLaren on voittanu viimeks merkkimestaruuden ja siitä on niinkin kauan aikaa kuin 21 vuotta vuonna 1998.

Viimeisin voitto on tullu brasiliasta 2012 Buttonin ajamana.
 
Rupesin miettimään, että millon McLaren on voittanu viimeks merkkimestaruuden ja siitä on niinkin kauan aikaa kuin 21 vuotta vuonna 1998.

Viimeisin voitto on tullu brasiliasta 2012 Buttonin ajamana.

Viimeisin voitto on tosiaan Brasilian GP:stä 2012, mutta Hamiltonin ajamana.
 
Kimi on ollut ihan hyvässä iskussa, en usko että kukaan muu ois voinu ottaa niitä pisteitä, melkein 10/10 hommaa

Kimin kisavauhti on huikeaa, harva pystyy vastaamaan siihen
 
Jotenki tuntuu et Bottaksella on jotain vaikeuksia henkisellä tasolla..Henkimaailman juttuja?
 
Ei kun kertoo siitä että monet noista voitoista tulivat mc laren aikoina jolloin talli itse sai
päättää bensamäärän millä aika-ajoihin osallistuttiin ja larenilla oli hyvin usein paljon enemmän bensaa kuin muilla ja kimi ajoi paljon pidemmän ekan stintin kuin muut ja nousi voittoon vaikka aika-ajoissa ei paalulla ollutkaan.

Kun erilaisia tilastoja "tulkitaan" niin pitää aina huomioda asioihin vaikuttavat tekijät, eikä vetää johtopäätöksiä jotka usein ovat vääriä.

No kerroppas meille tilastot, montako noista viidestä voitosta mclarenilla?
 
Ei se koskenut pelkästään mc larenin aikoja vaan myös 3 ensimmäistä vuotta ferrarilla. 2003-2009 oli sääntö jossa quali bensoilla lähdettiin matkaan ja oli välitankkaukset.

Tuoltahan noita voi katella:
Kimi Räikkönen - Wikipedia

2005 oli 5 paalua ja 7 voittoa, eli ainakin 2 tuli ei paalulta (muistaakseni tuli useampi, koska auto hajos aika monesti kimin johtaessa paalulta).
2007 oli 3 paalua ja 6 voittoa, eli ainakin 3 tuli ei paalulta.
2009 oli 0 paalua ja 1 voitto, eli 1 tuli ei paalulta.

Kaikki nuo siis aikakaudella jossa aika-ajot ajettiin niillä bensoilla joilla kisa alkaa ja autoissa oli usein isojakin eroja bensamäärissä mikä tietenkin vaikuttaa aika-ajo nopeuteen joko positiivisesti tai negatiivisesti.
Puhe oli voitoista lähtöruutu viiden ulkopuolelta. Mutta ymmärrän pointtisi. Itse väitän vieläkin että kimi ei kummoinen aika-ajo kuski ole. Nuo sun tilastot ei nyt bensa määristä mitään kerro
 
Ulkomuistista heitän myös, että Kimi ajeli McLarenilla joinain vuosina paljon painavammalla autolla aika-ajoissa, jolloin otti takkiin siellä, mutta kisassa sitten hyödynsi sen + renkaat ja oli kova.

Jossain kisassa muistan selostajienkin miettineen, että millon Kimi tulee varikolle ja toinen totes, että monacossa.

Kimin hyvyyttä ei pysty oikeen tilastojen perusteella ees kattomaan, kun se on välillä ollu ihan uskomattoman kova, mutta auto ei oo kestäny yms.
 
Se ,että Kimi on ajanu monia kausia voittamalla vain 1 kisan/kaudella, on vähän alle odotusten..

Vähän paremmin ois voinu mennä!
 
Tässä sääntömuutoksia kaudelle 2021: 2021 F1 Rules: The proposed blueprint for racing's future | Formula 1®

Aika paljon menee remonttiin, hyvä mahdollisuus pikkutalleillakin nostaa tasoaan ainakin hetkeksi.
Ihan konsultti lätinää. Jarrujärjestelmien yms epäolennaisten osien standarsointi on lillukan varsia jotka ei auta sarjaa olemaan tasaisempi ja parempi. Isot valmistajat vie Liberty Mediaa ja FIA kuin märkää rättiä eikä tehoyksikköön tai vaihteistoon kosketa.
 
Ihan konsultti lätinää. Jarrujärjestelmien yms epäolennaisten osien standarsointi on lillukan varsia jotka ei auta sarjaa olemaan tasaisempi ja parempi. Isot valmistajat vie Liberty Mediaa ja FIA kuin märkää rättiä eikä tehoyksikköön tai vaihteistoon kosketa.
Pienistä asioista tuo standardisointi pitää aloittaa tai muuten kadottaa valmistajat. Jäähdyttimien standardisointi voi myös osoittautua aika isoksi tasoittavaksi tekijäksi sillä jäähdyttäjän muodot sanelevat paljon aerodynaamisia pintoja.
 
Sääntömuutoksista: Lokasuojat ei minusta kuulu formuloihin. Mitä mieltä muut?
 
Pienistä asioista tuo standardisointi pitää aloittaa tai muuten kadottaa valmistajat. Jäähdyttimien standardisointi voi myös osoittautua aika isoksi tasoittavaksi tekijäksi sillä jäähdyttäjän muodot sanelevat paljon aerodynaamisia pintoja.

Jäähdytin ei ratkaise mitään kun tehot tulee muualta.

Iso kasa ongelmaa ratkeaisi jo nyt kun kisojen kierrokset olisi 5-6s nopeampia. Tämä onnistuisi kun sallittaisiin enemmän tehoyksiköitä -> tallit repii enemmän tehoja -> moottoririkkoja ja kuskit ajaa limitillä. Suurempia pa virtauksia ja välitankkaukset -> taktiikoita lisää ja autoja ajetaan taas limitillä.
 
Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
5429c3e963a2a0a2cd9ebd08037524fa_crop_exact.jpg
 
Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
5429c3e963a2a0a2cd9ebd08037524fa_crop_exact.jpg

Oli sentään näitä tulipaloja ja sekös oli viihdyttävää
 
Jäähdytin ei ratkaise mitään kun tehot tulee muualta.

Iso kasa ongelmaa ratkeaisi jo nyt kun kisojen kierrokset olisi 5-6s nopeampia. Tämä onnistuisi kun sallittaisiin enemmän tehoyksiköitä -> tallit repii enemmän tehoja -> moottoririkkoja ja kuskit ajaa limitillä. Suurempia pa virtauksia ja välitankkaukset -> taktiikoita lisää ja autoja ajetaan taas limitillä.

Mielenkiintoinen teoria, mutta haluaisin kuulla jotain totuuspohjaa millä tavoin tuo kierrosajan parantuminen tasoittaisi kilpailua?

Mercedeksen mukaan tehosensitiivisimmillä radoilla 10 lisähevosvoimaa vastaa 0.25 s kierrosajassa. Jotta päästäisiin noihin 5-6s nopeampiin kierrosaikoihin tarvittaisiin 200-240 hevosvoimaa lisää kisaolosuhteisiin. Eli vaatisi todellakin nykysääntöjen uusimista. Mercedes-AMG Petronas Motorsport - INSIGHT: What is Power Sensitivity?

Aerodynamiikka on ylivoimaisesti suurin määräävä tekijä suorituskyvyssä ja askeleet sen standardoimisessa tekevät myös selvästi suurimman vaikutuksen. Siihen vakiokokoisilla jäähdyttimillä on vaikutusta. Jotkut pienet tehoerot moottorien välillä ovat taas niitä lillukanvarsia.
 
Ohittaminen ei mielestäni ole liian vaikeaa. Kyllä siellä ohi pääsee, eikä sen tarvitsekaan ihan helppoa olla. (no sillä yhdellä "legendaarisella" radalla ei pääse ohi, ja sen voiskin heivata helvettihin kisakalenterista)
Ylivoimaisesti suurin ongelma on liian isot tasoerot tallien välillä.
 
Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
5429c3e963a2a0a2cd9ebd08037524fa_crop_exact.jpg

Oon kyllä ollu aina siinä uskossa, että aerodynamiikan parantuminen (takana ajamisen vaikeus) on ollu yks suurimmista syistä ohitusten vähentymiseen. 2011(?) tuli sitten DRS.
edit: 82(?) kiellettiin maaefektiautot ja siitä eteenpäin sitten siivet ja runko on luonu downforcea.

edit2: ja siis varmaan se välitankkaus on jotenkin vaikuttanu siihen kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Välitankkauksen palvojat eivät selvästikään katsoneet kisoja silloin, en nyt jaksa etsiä graafia missä on ohitusten määrä koko F1:sten historian ajalta mutta -94 - -09 (eli välitankkausvuodet) on kaikkien aikojen vähäohituksisin ajanjakso.
5429c3e963a2a0a2cd9ebd08037524fa_crop_exact.jpg

2009 tuli KERS ja isot aero rajoitukset, 2011 DRS jne. Välitankkauksien lopettamisella ei ole mitään vaikutusta ohitus tilastoihin.

Ohituslukumäärä mittari on minusta huono mittari mittaamaan koska tulokseen vaikuttavia muuttujia on liian paljon.

Mielenkiintoinen teoria, mutta haluaisin kuulla jotain totuuspohjaa millä tavoin tuo kierrosajan parantuminen tasoittaisi kilpailua?

Mercedeksen mukaan tehosensitiivisimmillä radoilla 10 lisähevosvoimaa vastaa 0.25 s kierrosajassa. Jotta päästäisiin noihin 5-6s nopeampiin kierrosaikoihin tarvittaisiin 200-240 hevosvoimaa lisää kisaolosuhteisiin. Eli vaatisi todellakin nykysääntöjen uusimista. Mercedes-AMG Petronas Motorsport - INSIGHT: What is Power Sensitivity?

Aerodynamiikka on ylivoimaisesti suurin määräävä tekijä suorituskyvyssä ja askeleet sen standardoimisessa tekevät myös selvästi suurimman vaikutuksen. Siihen vakiokokoisilla jäähdyttimillä on vaikutusta. Jotkut pienet tehoerot moottorien välillä ovat taas niitä lillukanvarsia.

Tallit repii moottoreista aika-ajoista tarvittavat tehot mutta rajoitukset pakottaa kaikki ajamaan säästö modessa. Silverstone paalu 1:25.750, Hamilton ajoi suurimman osan kisasta 1:29 aikoja. eli 3-4s hitaampia. Tämä on itseasiassa jopa pieni ero.

Mikään yksittäinen helpotus esim. poimimasi kierrosnopeuden lisäys ei paranna tilannetta. Siksi sanoin useamman jolla saataisiin lisää säpinää ja ennalta-arvaamattomuutta.

Ainoa aero standarsointi on "maaefekti" takaisin. Autot on sitten liimattu tiehen vielä paremmin. Itse antaisin siipien lukumäärälle rajoitteet.

Edit: En kyllästy kehumaan kuinka Indyssä on nykyisin kaikki elementit kohdillaan. Sarjajohtajalla on 11 kisasta 3 voittoa ja mm. 15:s ja 19:s sijoitukset. Sarja kakkosella 2 voittoa ja 22:n sekä 5:s sija kolme kertaa.

Sarjassa on 17 kisaa ja vain 5 ovaalia ja lähetysajatkin siedettäviä. Ainoastaan 3 kisaa tulee keskellä yötä, muut illalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vettel on nyt epäonnistumisen kierteessä, yhdellä hyvällä suorituksella tuolta vois ehkä nousta, mutta ei se siltä näytä että se hyvä suoritus ois tulossa.

Saksan ulosajon jälkeen Vettel ei ole ollut entisellään, ehkä se oli liian kova pala henkisesti ja ei pysty nollamaan.

Ajaminen on yleensäkin momentumista kiinni, jos pääsee siihen hyvään tilaan ja kaikki toimii niin sillon ei ole hätää, mutta jos on henkisesti alhaalla ja se jatkuu niin ei sieltä ole enää helppo tulla takaisin.

En ihmettelis vaikka Vettel lopettais tähän kauteen, koska en usko että hän nauttii tällä hetkellä pätkääkään tuosta ajamisesta, oon silti 99% varma että jatkaa myös ensi kaudella.
 
Leclerk painoi Maxsin ulos radalta vitun törkeästi, pitäskö meidän alkaa itkemään?


 
Viimeksi muokattu:
Jos puhutaan siitä paskasta mitä max teki viime kisassa, pi1tää olla aika sekasin jos ei tajua että lecler teki sitä koko ajan maxsille, avatkaa nyt vittu silmät!
 
Oon sitä mieltä että Max on tämän sarjan tulevaisuus, mun on pakko ihailla sen raakuutta, tuo jätkä oikeasti dikkaa ajamisesta
 
Jos puhutaan siitä paskasta mitä max teki viime kisassa, pi1tää olla aika sekasin jos ei tajua että lecler teki sitä koko ajan maxsille, avatkaa nyt vittu silmät!
Pitäisköhän sunkin laittaa korkki kiinni?
 
Ohittaminen ei mielestäni ole liian vaikeaa. Kyllä siellä ohi pääsee, eikä sen tarvitsekaan ihan helppoa olla. (no sillä yhdellä "legendaarisella" radalla ei pääse ohi, ja sen voiskin heivata helvettihin kisakalenterista)
Ylivoimaisesti suurin ongelma on liian isot tasoerot tallien välillä.
Itse ohittaminen on sopivan vaikeaa, mutta oikeastihan tässä ohittamisella tarkoitetaan perässä ajamisen ja seuraamisen vaikeutta (likainen ilma jne.). Ei voi ohittaa, jos ei koskaan pääse tarpeeksi lähelle. Siinä mielessä se yksi perinteinen rata on irrelevantti esimerkki kun siellä ohittaminen ei onnistu radan kapeudesta johtuen eikä niinkään aerodynamiikasta.
 
Jäähdytin ei ratkaise mitään kun tehot tulee muualta.

Iso kasa ongelmaa ratkeaisi jo nyt kun kisojen kierrokset olisi 5-6s nopeampia. Tämä onnistuisi kun sallittaisiin enemmän tehoyksiköitä -> tallit repii enemmän tehoja -> moottoririkkoja ja kuskit ajaa limitillä. Suurempia pa virtauksia ja välitankkaukset -> taktiikoita lisää ja autoja ajetaan taas limitillä.
Ja taas vaihteeksi unohtuu se tämänkin hetken suurin rajoittavin tekijä eli renkaat. Lisätehot tai yksiköiden vähempi rajoittaminen ei auta juustorenkaisiin pätkääkään (lähinna pahentaisi tilannetta koska noin monta sekuntia vaatisi aika isoa tehonlisäystä). Ideasi ei varmaan paljoa myöskään lämmitä pikkutalleja jotka ne lisämoottori(yksiköt) joutuu ostamaan.

Mutta onneksi FIA:lta ei unohtunut:

F1 set to abandon high-deg tyres in 2021, admits approach was wrong
 
Ja taas vaihteeksi unohtuu se tämänkin hetken suurin rajoittavin tekijä eli renkaat. Lisätehot tai yksiköiden vähempi rajoittaminen ei auta juustorenkaisiin pätkääkään (lähinna pahentaisi tilannetta koska noin monta sekuntia vaatisi aika isoa tehonlisäystä). Ideasi ei varmaan paljoa myöskään lämmitä pikkutalleja jotka ne lisämoottori(yksiköt) joutuu ostamaan.

Mutta onneksi FIA:lta ei unohtunut:

F1 set to abandon high-deg tyres in 2021, admits approach was wrong

Mikä sinun mielestä renkaissa on vikana?

Pikku tallit ei joutuisi maksamaan senttiäkään lisää kisatehoista. Ne on jo heillä. Niitä ei vaan voi käyttää kun sanktiot on liian suuret.
 
Mikä sinun mielestä renkaissa on vikana?
Liian huono ns. suunniteltu kestävyys, kun sellaiset Pirellin on käsketty tehdä. Ei vaan mun vaan monen muun mielestä ja jo pitkään, ja nyt myös FIA:lta joku sen sanoi ääneen. Tämä ehkä toimi 2010-alussa ja sen vaihteessa mutta huono yhdistelmä nykyisen aerodynamiikan & seuraamisen vaikeuden kanssa.

Kauden 2019 ketjussa mainitsit tätä aihetta sivuavana Indycarin, varsinaisista seoksista ja spekseistä ja miten vertaantuu F1:een en tiedä, mutta harvemmin kuulee valitusta renkaiden sulamisesta heti kun vähän puskee kovempaa ja mikään jatkuva puheenaihe se ei ainakaan ole.

Pikku tallit ei joutuisi maksamaan senttiäkään lisää kisatehoista. Ne on jo heillä. Niitä ei vaan voi käyttää kun sanktiot on liian suuret.
Ei ne lisätehot tyhjästä tule, nykyiset on suunniteltu nykyisille rajoituksille. Itsehän jo mainitsit moottorien paukkumiset. Vaikka ei paukkuisikaan mutta kun sallittua maksimimäärää nostettaisiin niin joka tapauksessa niitä tietenkin yritetään käyttää sallittu maksimimäärä koko kauden aikana.

En muista oliko tuoreita lukuja mutta aika merkittävä summa se taitaa olla pienemmille talleille kun usein verrataan aiempaan aikakaiteen jonka aikana kiitos kehitysjäädytyksen hinta saatiin todella alas.
 
Viimeksi muokattu:
Liian huono ns. suunniteltu kestävyys, kun sellaiset Pirellin on käsketty tehdä. Ei vaan mun vaan monen muun mielestä ja jo pitkään, ja nyt myös FIA:lta joku sen sanoi ääneen. Tämä ehkä toimi 2010-alussa ja sen vaihteessa mutta huono yhdistelmä nykyisen aerodynamiikan & seuraamisen vaikeuden kanssa.

Kauden 2019 ketjussa mainitsit tätä aihetta sivuavana Indycarin, varsinaisista seoksista ja spekseistä ja miten vertaantuu F1:een en tiedä, mutta harvemmin kuulee valitusta renkaiden sulamisesta heti kun vähän puskee kovempaa ja mikään jatkuva puheenaihe se ei ainakaan ole.

Ei ne lisätehot tyhjästä tule, nykyiset on suunniteltu nykyisille rajoituksille. Itsehän jo mainitsit moottorien paukkumiset. Vaikka ei paukkuisikaan mutta kun sallittua maksimimäärää nostettaisiin niin joka tapauksessa niitä tietenkin yritetään käyttää sallittu maksimimäärä koko kauden aikana.

En muista oliko tuoreita lukuja mutta aika merkittävä summa se taitaa olla pienemmille talleille kun usein verrataan aiempaan aikakaiteen jonka aikana kiitos kehitysjäädytyksen hinta saatiin todella alas.

Kyllä, Pirelli on tehnyt sellaiset renkaat kuin on pyydetty + sellaiset jotka ei mene vahingossakaan käyttämällä rikki.

Indycareissa renkaita kuormitetaan niin paljon että renkaat on finaalissa n. 15 kierroksen jälkeen. Puskemalla 10 kierrosta. Tämän vuoksi 3 varikkopysähdystä on aika normaalia per kisa. Tällä kaudella muutama hyvä nousu on pystytty perästä tekemään kun autoa ja renkaat antaa mahdollisuuden esim. Dixon road americassa.

Toto Wolffin mukaan asiakastallien moottorit maksaa 8-10% kokonaisbudjetista (lähde). Lisämoottoreiden ostaminen tähän ei toisi merkittävää lisää kustannuksiin.

Moottorikehitys on "jäädytetty" mutta lähes aina talleille on tarjolla uutta versiota moottorista.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 884
Viestejä
4 876 260
Jäsenet
78 713
Uusin jäsen
Aksum

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom