- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 311
Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
Ei tietoa, mutta jotain rajoituksia yhteystyölle tallien välillä on ollut, ja vuosien saatossa ollut epäilyjä että joku talli liian "satummalta" päätynyt kovasti samankaltaisiin suunnittelu ratkaisuihin kuin kumppani talli. Eli mielikuva että tallin pitää tietyt asikokonaisuudet, komponentit ratkaista itsenäisesti.Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
Niin ja Bottasfaneja on tässä yhteydessä kiva muistuttaa siitä, että Vale on 20 kuljettajan sarjassa sijalla 22.Joko mainittu, että Bearman on sitten ennätysmies? Kaksi ekaa kisaa, eri talleissa ja pisteille.
Oi, kylläpä pääsi sivaltamaanNiin ja Bottasfaneja on tässä yhteydessä kiva muistuttaa siitä, että Vale on 20 kuljettajan sarjassa sijalla 22.
Tuolta voi lukea aiheesta lisää: Kommentti: Valtteri Bottaksen taaperrus on surullista seurattavaa – nyt on aika jättää F1Oi, kylläpä pääsi sivaltamaan
Keksitkö ihan itse tämän näppärän sivalluksen?Niin ja Bottasfaneja on tässä yhteydessä kiva muistuttaa siitä, että Vale on 20 kuljettajan sarjassa sijalla 22.
En, sitä on toitotettu aika monta kertaa eri medioissa niin on jäänyt muistiin.Keksitkö ihan itse tämän näppärän sivalluksen?
ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.En, sitä on toitotettu aika monta kertaa eri medioissa niin on jäänyt muistiin.
Lyhyellä varoitusajalla auton vaihto nostaa merkittäväksi tekiäksi uuden auton simulaattorin "hyvyys" (henkilökuntineen), oletuksella että aikaa ei rajoiteta. (kun tuo rata-aikaa ei ole vuosiin ollut).ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.
ei sillä että Bottas välttämättä häikäisevän paljon parempaa jälkeä tekisi, mutta tuntuu olevan aika monella unohtunut kuinka umpisurkea tuo Sauber oikeastaan onkaan.
Ja voisi kuvitella että pikakomennuksen saanut kuski saa sitä simulaattoriaikaa niin paljon kuin vain suinkin mahdollista, ja optimoinneissa ei haeta riskejä samalla tavalla kuin vakkarikuskin osalta.Nuo saman tien tulevat ajopaikat on sellaisia että monta tekijää vaikuttaa meneekö pieleen vai tuleeko yllätystulosta. Ei pelkästään kuskin taidot sinällään.
Mutta Salo oli hyvä Ferrari tuurauksessa.Plus ei Heikki niin huono ollut kuin miten Lotuksen kanssa kävi niissä muutamassa tuurauksessa. Monta asiaa vaikuttaa eikä kaikki ole sitä miltä näyttää.
Niin,mä luulen että kyse oli tuolloin euroista, eli parempi liksa Bottaksella Sauberilla. Nyt joutunee liksaansa pudottamaan, jos silloinkaan paikka-aukeaa. Olis hyväTulee kyllä sääli Bottasta. Varmasti vauhtia vielä riittäisi, jos alla olisi kilpailukykyinen kalusto. Iästä se ei ole kiinni; 35-vuotiaana ja myöhemmin on monet mestaruudetkin voitettu (Hamilton, Schumi, Hill, Prost, Mansell...).
Surullinen loppu uralle, jos viimeinen kausi tulee olemaan pisteetön. Olisiko myös jonkin sortin "huonousennätys" 10 voittoa ja enemmän ajaneiden kuskien keskuudessa. Vertailua toki vaikeuttaa se, että ennen muinoin kilpailuissa oli niin paljon keskeytyksiä, että Sauberin kaltainen jämätiimi saattoi yltää top 6:een vain selviytymällä maaliin saakka.
Jälkiviisaana voi edelleen todeta, että Valen olisi pitänyt siirtyä 3 vuotta sitten Williamsille, vaikka 2022 olikin hyvä vuosi Sauberille. Vaan mistäpä kuljettaja osaa ennustaa, että talli romahtaa noin totaalisesti.
Tästä tulimieleen kysymys, mites nykyään nämä kierroksella ohitettavat, aikanaan ne aiheutti kärki kuskeille jännitystä, mutta jotenkin fiilis että onko ne vähentyneet, vai onko niistä nykään vähemmän haittaa.(riskiä)Olis hyvä
pärjätä vika kisoissa, mutta kyllä mäkin autollani Ferrarin perässä pysyn ... sekän siinä kylläkin on että välimatka kasvaa.
Ennen oli enemmän kierroksella ohituksia, tais olla 7% sääntö eli auto sai olla 7% hitaampi kuin kärkiauto, jotta pääs kisaan eli n.6 sekkaa hitaampi / kierros monella radalla.Tästä tulimieleen kysymys, mites nykyään nämä kierroksella ohitettavat, aikanaan ne aiheutti kärki kuskeille jännitystä, mutta jotenkin fiilis että onko ne vähentyneet, vai onko niistä nykään vähemmän haittaa.(riskiä)
Onhan niitä vähemmän, mutta toisaalta tuntuu myös että nykyään hitaammat autot antaa paremmin tilaa. Tuon näkee parhaiten aika-ajoissa, välillä ihmettelee kun radalla on 15 autoa erityyppisillä kierroksilla ja hitaammat antaa tilaa aika optimaalisissa kohdissa ja kunnolla. Välillä nopeampi kärsii hieman mutta noita on vähemmän kuin ennen.Tästä tulimieleen kysymys, mites nykyään nämä kierroksella ohitettavat, aikanaan ne aiheutti kärki kuskeille jännitystä, mutta jotenkin fiilis että onko ne vähentyneet, vai onko niistä nykään vähemmän haittaa.(riskiä)
Varikkonmuurin vastuulla ilmeisesti tuossa paljon, jos miettii sitä miten paljon tallit edelleen sählää siellä muurilla, niin tuli ajatus että olisko tuohon tullut järjestäjältä jotain apuja, se somettava kisainssikin saa varoitukset muualta, tai sitten "konkarit" valinneet rekkapeilet ja tottuneet keskittyyn nopeampien seuraamiseen ja paikat mititty mielessä valmiiksi.kierroksella. Joku Bottas on noissa varmaan aika rutinoitunut
"Ennen" taisi olla niitäkin keissejä jossa kierroksella ohitettava tuuppaa ohittajan kylkeen kun tuli niin yllättäen tai sitten ei
Jos talli haluaa "varata" jonkin nuoren, tulokkaan, niin se voi motivoida ottamaan riskiä ja tarjoamaan pitkää rahakasta sopparia, mutta jos suojattiin uskova manageri, niin se ei halua sitoa tulevaa tähteä riskisopparilla johonkin epävarmaan talliin.Mielestäni Binetto teki oikein avaamalla pelin uudelleen, koska hänellä oli jollain saunasopimuksella tehty kolmos korin kuski jo valmiiksi tallissa. Nyt joutuu pohtimaan tuon toisen kuskin paikan hyvin tarkkaan, että ottaako siihen nuoren kuskin vai VB:n. Nuori kuski ei välttämättä pysty antamaan sitä inputtia, mahdollisesti kolariherkkä etc., jota talli ei halua kuljettajalta ja VB on pian eläkeläissarjassa Hulkista nyt puhumattakaan, mutta selkeästi parempi kuljettaja millä mittarilla tahansa. Optimi olisi, IMO, että siellä on podium-kuski ja nuori kuski kasvamassa korkoa, kuten Aston Martinilla.
Mulle on jäänyt käsitys, että Bottasta kuljettajana arvostetaan ja kuskin kokemuksella on uutta autoa kehitettäessä oma arvonsa. Nuoret kuskit ovat siinä usein vielä kehitysvaiheessa vaikkakin vauhtia löytyisi. Eurojahan Bottas ei tuone, joten miten arvottavat ton kokemuksen vs rookie kuski rahan kanssa?Varikkonmuurin vastuulla ilmeisesti tuossa paljon, jos miettii sitä miten paljon tallit edelleen sählää siellä muurilla, niin tuli ajatus että olisko tuohon tullut järjestäjältä jotain apuja, se somettava kisainssikin saa varoitukset muualta, tai sitten "konkarit" valinneet rekkapeilet ja tottuneet keskittyyn nopeampien seuraamiseen ja paikat mititty mielessä valmiiksi.
Jos talli haluaa "varata" jonkin nuoren, tulokkaan, niin se voi motivoida ottamaan riskiä ja tarjoamaan pitkää rahakasta sopparia, mutta jos suojattiin uskova manageri, niin se ei halua sitoa tulevaa tähteä riskisopparilla johonkin epävarmaan talliin.
Jos tallille on ihan sama kuka kuski siellä pyörii toiminnan ylösnoston aikana, niin sitten katseet voi olla millainen rahareppu (seteli, kumppanni, jne) kaverilla, millainen seuramies.
Jos toiminnan ylösajossa jotain tähdellisiä tehtäviä kuskille, tarvitsevat sitä, kykyjä, niin sitten tsekataan niitä, jos tarve on määräaikainen, niin sopparin pituus sen mukainen.
Bottaseklta puuttuu se pullea kassi, jotain kykyjä joidenkin mukaan on, osuuko tarpeeseen, seuramiehenä, jäänyt vähän ilmaan, jossain kehuttu, mutta se mielikuva mitä Mersulla olosta luotiin, niin kaikki pyöri Hamiltonin ympärillä. Voi toki olla vain tarinankerrontaa.
Toinen vaihtoehto ajattaa toisessa autossa vaihtuvaa kuskia, koska se nyt on ihan sama, kuka sieltä sen 0 pistettä tuo maaliin.Veikkaan, että Sauber ajaa ensi vuoden yhdellä kuskilla, koska ei kerta kaikkiaan pystynyt tekemään päätöstä kakkoskuskista.
En ole sääntöihin niin tarkkaan tutustunu, mutta olisko tuo mahdollista F1:ssä? Eli sama juttu kun rallissa, kuski X ajaa puolet kauden kisoista ja kuski Y sitten loput. Rookie kuskien ns. try-out, kumpi tekee parempaa tulosta saa seuraavalle kaudelle vakituisen penkin Eihän tuo tavallaan uus juttu ole, tuotahan RB on tehny aikasemmin aika säälimättömästi.Toinen vaihtoehto ajattaa toisessa autossa vaihtuvaa kuskia, koska se nyt on ihan sama, kuka sieltä sen 0 pistettä tuo maaliin.