F1 Yleiskeskustelu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 300
Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 447
Olisiko mahdollista, ts kieltääkö säännöt tms, että itsenäisenä/vapaalla-statuksella joku autonsuunnittelija suunnittelisi useammallekin tallille auton?
Ei tietoa, mutta jotain rajoituksia yhteystyölle tallien välillä on ollut, ja vuosien saatossa ollut epäilyjä että joku talli liian "satummalta" päätynyt kovasti samankaltaisiin suunnittelu ratkaisuihin kuin kumppani talli. Eli mielikuva että tallin pitää tietyt asikokonaisuudet, komponentit ratkaista itsenäisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 300
Lähinnä ajattelin että jos esim tuollainen Neweyn/vastaavan tasoinen vaan yksityisenä toimijana ja yrittäjänä myisi auton kaavion vaikka useammallekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 257
Äkkiä kuviteltuna tuo vaan kuulostaa lähes mahottomalta. Newey ja muut kehittää autoa koko kauden niin siinä vois olla vähän kiirettä yhdellä kaverilla käydä läpi dataa useammalta tallilta. Eikä se auto minkä tuot radalle ensimmäiseen kisaan ole se sama auto millä kausi päätetään, siis niinkö "kaavion" perusteella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
927
En, sitä on toitotettu aika monta kertaa eri medioissa niin on jäänyt muistiin.
ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.
ei sillä että Bottas välttämättä häikäisevän paljon parempaa jälkeä tekisi, mutta tuntuu olevan aika monella unohtunut kuinka umpisurkea tuo Sauber oikeastaan onkaan.

juu vauhdillisesti sillä varmaan ottaisi paalun jos vastaan laittaisi Formula 2 autoja, mutta en välttämättä näkisi edes Max Vertappenin ja Lewis Hamiltonin kuskikokoonpanolla kisamitassa Sauberin välttämättä voittavan edes Formula 2 autoja.

tuossa valossa tuo "LOLTD!!!XDXD BOTTAS ON VASTA 22. 20 KULJETTAJAN SARJASSA!!!DXDX" huutelu on kyllä aika tyhjänpäiväistä.
kuitenkin pitää muistaa että Bearman pääsi Ferrarin (kisassa 7) ja Haasin (kisassa 10) rattiin.

toki tuota Haasin pistesijaa voi pitää hatun noston arvoisena, vaikka kärjestä tippuikin Perez ja Sainz.
ei sillä että kumpaakaan uutta tulokasta huonona pitäisin, mutta se on kuin laittaisi ammatijuoksijan päälle 60-luvun Nasan avaruuspuvun ja itelles kevyet juoksijan puvut ja kehut kuinka paljon nopeampi olet kuin ammattiurheilija.

F1 on kuitenkin paljolti välineurheilua ja pari viimekautta Sauber on ajattanut koko sarjan selkeästi hitainta autoa.
ihan kauden alussa oli mahdollista ottaa pari jämäpistettä ja nimenomaan Bottaksen ajamana, mutta minkäs teet kun Sauber päätti ottaa huvikseen vielä parin sekunnin huilit hutiloimalla varikkopysähdyksen aikaan.
 

JES

Liittynyt
05.10.2020
Viestejä
111
Nojoo olisihan tuo mielenkiintoista nähdä Bearman tai Colapinto ajamassa pari kisaa Sauberilla. Isompi ongelma Bottaksen kannalta on kumminkin se että nuo tulokkaat ovat pärjänneet noinkin hyvin jo myös kokeneita tiimikavereita Albonia ja Hülkenbergia vastaan. Tuo ei mitenkään nosta Bottaksen osakkeita jos ja kun muutkin tiimit ymmärtää että F2:ssa ajaa joukko kuljettajia jotka voisivat teoriassa aivan hyvin pärjätä ykkösissä. Bearman ja Colapintohan eivät ole mitenkään erottuneet F2:ssa joukosta. Bearman on jopa pärjännyt heikosti siellä tänä vuonna.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 447
ihan kyllä kiinnostaisi vaihtaa kahden kisan ajaksi Colapinto Sauberin pulkkaan ja Bottas williamsin rattiin.
ei sillä että Bottas välttämättä häikäisevän paljon parempaa jälkeä tekisi, mutta tuntuu olevan aika monella unohtunut kuinka umpisurkea tuo Sauber oikeastaan onkaan.
Lyhyellä varoitusajalla auton vaihto nostaa merkittäväksi tekiäksi uuden auton simulaattorin "hyvyys" (henkilökuntineen), oletuksella että aikaa ei rajoiteta. (kun tuo rata-aikaa ei ole vuosiin ollut).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 300
Nuo saman tien tulevat ajopaikat on sellaisia että monta tekijää vaikuttaa meneekö pieleen vai tuleeko yllätystulosta. Ei pelkästään kuskin taidot sinällään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 447
Nuo saman tien tulevat ajopaikat on sellaisia että monta tekijää vaikuttaa meneekö pieleen vai tuleeko yllätystulosta. Ei pelkästään kuskin taidot sinällään.
Ja voisi kuvitella että pikakomennuksen saanut kuski saa sitä simulaattoriaikaa niin paljon kuin vain suinkin mahdollista, ja optimoinneissa ei haeta riskejä samalla tavalla kuin vakkarikuskin osalta.
Sitte kovasti puhutaan miten eri autot sopii eri kuskeille erilailla, tiedä sitten onko tuollaista optimointia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 300
Joo tuo että joku auto myös saattaa vaan sopia jollekin kuskille melkein suoraan ja sitten saattaisi olla että jonkun toisen tallin auto olisi ihan toivoton, tai ainakin paljon hankalampi saada taltutettua. Paitsi sitten ajan/useamman kisan kanssa.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
112
Räikkönen ja Alonso ovat mielestäni hyviä esimerkkejä tietyntyylisestä ajotavasta ja minkälainen vaatimus autolle on, jotta ovat/olivat nopeita. Kimille piti olla erittäin tarkka etupää (oversteer) ja Alonso kääntää ratin mutkan sisään voimakkaasti, jotta renkaan painopiste siirtyy ulkosyrjälle. Jos auto ei käyttäytyt oikein, niin lopputulos näkyi aina kellossa. Koitin myös kaivella vanhaa KMAG:n kommenttia, että todellisuudessa kaikki kuskit olisivat 0,4sekunnin sisään samalla autolla. En laskisi välttämättä mukaan ihan kaikkia kuskeja tuohon joukkoon jokaiselta kaudelta, mutta kertoo myös yleisesti siitä, että kuinka autopainotteinen sarja oikeasti on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 300
Plus ei Heikki niin huono ollut kuin miten Lotuksen kanssa kävi niissä muutamassa tuurauksessa. Monta asiaa vaikuttaa eikä kaikki ole sitä miltä näyttää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 447
Plus ei Heikki niin huono ollut kuin miten Lotuksen kanssa kävi niissä muutamassa tuurauksessa. Monta asiaa vaikuttaa eikä kaikki ole sitä miltä näyttää.
Mutta Salo oli hyvä Ferrari tuurauksessa.
No noisa ajoisa ilmeisesti mailma muuttunut paljon, ei taineet nuo tahkota simulaattorilla autoa yötä myöten tutuksi, säätöjä mieleiseekseen, yhteyttä tiimiin hyväksi.

No pointtisi taisi olla se että Ferrarilla resursseja ja halusi menestystä, Lotuksella ehkä (liijoitellen) enemmän se että startissa mukana.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 300
Tulee kyllä sääli Bottasta. Varmasti vauhtia vielä riittäisi, jos alla olisi kilpailukykyinen kalusto. Iästä se ei ole kiinni; 35-vuotiaana ja myöhemmin on monet mestaruudetkin voitettu (Hamilton, Schumi, Hill, Prost, Mansell...).

Surullinen loppu uralle, jos viimeinen kausi tulee olemaan pisteetön. Olisiko myös jonkin sortin "huonousennätys" 10 voittoa ja enemmän ajaneiden kuskien keskuudessa. Vertailua toki vaikeuttaa se, että ennen muinoin kilpailuissa oli niin paljon keskeytyksiä, että Sauberin kaltainen jämätiimi saattoi yltää top 6:een vain selviytymällä maaliin saakka.

Jälkiviisaana voi edelleen todeta, että Valen olisi pitänyt siirtyä 3 vuotta sitten Williamsille, vaikka 2022 olikin hyvä vuosi Sauberille. Vaan mistäpä kuljettaja osaa ennustaa, että talli romahtaa noin totaalisesti.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 457
Tulee kyllä sääli Bottasta. Varmasti vauhtia vielä riittäisi, jos alla olisi kilpailukykyinen kalusto. Iästä se ei ole kiinni; 35-vuotiaana ja myöhemmin on monet mestaruudetkin voitettu (Hamilton, Schumi, Hill, Prost, Mansell...).

Surullinen loppu uralle, jos viimeinen kausi tulee olemaan pisteetön. Olisiko myös jonkin sortin "huonousennätys" 10 voittoa ja enemmän ajaneiden kuskien keskuudessa. Vertailua toki vaikeuttaa se, että ennen muinoin kilpailuissa oli niin paljon keskeytyksiä, että Sauberin kaltainen jämätiimi saattoi yltää top 6:een vain selviytymällä maaliin saakka.

Jälkiviisaana voi edelleen todeta, että Valen olisi pitänyt siirtyä 3 vuotta sitten Williamsille, vaikka 2022 olikin hyvä vuosi Sauberille. Vaan mistäpä kuljettaja osaa ennustaa, että talli romahtaa noin totaalisesti.
Niin,mä luulen että kyse oli tuolloin euroista, eli parempi liksa Bottaksella Sauberilla. Nyt joutunee liksaansa pudottamaan, jos silloinkaan paikka-aukeaa. Olis hyvä
pärjätä vika kisoissa, mutta kyllä mäkin autollani Ferrarin perässä pysyn ... sekän siinä kylläkin on että välimatka kasvaa.
=> Veikkaan, ettei ilman muiden epäonnea pisteille tolla pääsene.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 447
Olis hyvä
pärjätä vika kisoissa, mutta kyllä mäkin autollani Ferrarin perässä pysyn ... sekän siinä kylläkin on että välimatka kasvaa.
Tästä tulimieleen kysymys, mites nykyään nämä kierroksella ohitettavat, aikanaan ne aiheutti kärki kuskeille jännitystä, mutta jotenkin fiilis että onko ne vähentyneet, vai onko niistä nykään vähemmän haittaa.(riskiä)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 457
Tästä tulimieleen kysymys, mites nykyään nämä kierroksella ohitettavat, aikanaan ne aiheutti kärki kuskeille jännitystä, mutta jotenkin fiilis että onko ne vähentyneet, vai onko niistä nykään vähemmän haittaa.(riskiä)
Ennen oli enemmän kierroksella ohituksia, tais olla 7% sääntö eli auto sai olla 7% hitaampi kuin kärkiauto, jotta pääs kisaan eli n.6 sekkaa hitaampi / kierros monella radalla.
Nyt ovat paljon tasaisempia heikoimillakin autoilla (= Bottaksen laite). Musta Bottas häviää noissa turhan paljon, mutta voi olla ettei halua yhtään haitata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
200
Vettel tuumas Kimistä että jos joka kisaviikonloppuun kuskit vaihtaa talleja ei kukaan mahtais Kimille mitään. Sano että välillä oikein turhautti kun Kimi hyppäsi autoon meni se heti kovaa ja itse joutu hinkkaamaan ja tuijottaa dataa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 411
Tästä tulimieleen kysymys, mites nykyään nämä kierroksella ohitettavat, aikanaan ne aiheutti kärki kuskeille jännitystä, mutta jotenkin fiilis että onko ne vähentyneet, vai onko niistä nykään vähemmän haittaa.(riskiä)
Onhan niitä vähemmän, mutta toisaalta tuntuu myös että nykyään hitaammat autot antaa paremmin tilaa. Tuon näkee parhaiten aika-ajoissa, välillä ihmettelee kun radalla on 15 autoa erityyppisillä kierroksilla ja hitaammat antaa tilaa aika optimaalisissa kohdissa ja kunnolla. Välillä nopeampi kärsii hieman mutta noita on vähemmän kuin ennen.
Tuohon verrattuna kisojen kierroksella ohitukset on todella helppoa kamaa erityisesti kun hyvin pitkälti ollaan samalla kierroksella. Joku Bottas on noissa varmaan aika rutinoitunut :smoke:
"Ennen" taisi olla niitäkin keissejä jossa kierroksella ohitettava tuuppaa ohittajan kylkeen kun tuli niin yllättäen tai sitten ei :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 831
Joka päivä tulee uusi "huonoja uutisia Bottaksen kannalta" :D Päästäkää nyt Bottas ja fanit tuskistakaan ja palkatkaa sinne Sauberille joku.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
608
Jotenkin huvittavaa että Bortoleto on keksitty uudestaan uutena huonona uutisena. Ei kai se nyt sieltä välillä mihinkään kadonnut ole?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 453
Tuntuu että noi nyt vaan repii otsikoita pienestäkin ja kierrättää vanhaa, kun muut tallipaikat on pitkälti selvillä eikä sellaista uutisointia paljon enää saada. Koko ajanhan on ollut selvää, että Sauber miettii kokemuksen ja nuoren lupauksen väliltä. Jo viikkoja sitten Binotto sanoi, että Bottaksen lisäksi vaihtoehtoina on ties kuinka monta nuorta kuskia, eikä muuten jostain syystä sulkenut Vetteliäkään pois, vaikka sitä tuskin kukaan pitää kovin todennäköisenä. Ja jo ennen Binottoa Bottaksen haastajat oli selvillä.

Ehkä se on oikeasti uusi konkreettinen tieto, että talli pyrkii tekemään päätöksen viikkojen sisällä, kun se ei siihen kesätauolla tai taukoon mennessä pystynyt.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
112
Mielestäni Binetto teki oikein avaamalla pelin uudelleen, koska hänellä oli jollain saunasopimuksella tehty kolmos korin kuski jo valmiiksi tallissa. Nyt joutuu pohtimaan tuon toisen kuskin paikan hyvin tarkkaan, että ottaako siihen nuoren kuskin vai VB:n. Nuori kuski ei välttämättä pysty antamaan sitä inputtia, mahdollisesti kolariherkkä etc., jota talli ei halua kuljettajalta ja VB on pian eläkeläissarjassa Hulkista nyt puhumattakaan, mutta selkeästi parempi kuljettaja millä mittarilla tahansa. Optimi olisi, IMO, että siellä on podium-kuski ja nuori kuski kasvamassa korkoa, kuten Aston Martinilla.

En yllättyisi, jos Hulk ei lopulta edes ajaisi Audilla.
Hulkenberg in "a bit of a shock" about Audi's F1 management shake-up (motorsport.com)
"He was quizzed about the developments at the top of the Audi/Sauber project as F1 reconvened at Spa, where Hulkenberg revealed he had briefly spoken with Binotto but was yet to speak to Seidl.
"No, not concerned," he replied when asked if he was worried about potential instability at his soon-to-be new team, where he also raced for one year, in 2013."
" "The fact that two people that were closely involved in signing me are not there anymore is of course maybe a bit sad. "
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 447
kierroksella. Joku Bottas on noissa varmaan aika rutinoitunut :smoke:
"Ennen" taisi olla niitäkin keissejä jossa kierroksella ohitettava tuuppaa ohittajan kylkeen kun tuli niin yllättäen tai sitten ei :kahvi:
Varikkonmuurin vastuulla ilmeisesti tuossa paljon, jos miettii sitä miten paljon tallit edelleen sählää siellä muurilla, niin tuli ajatus että olisko tuohon tullut järjestäjältä jotain apuja, se somettava kisainssikin saa varoitukset muualta, tai sitten "konkarit" valinneet rekkapeilet ja tottuneet keskittyyn nopeampien seuraamiseen ja paikat mititty mielessä valmiiksi. :)

Mielestäni Binetto teki oikein avaamalla pelin uudelleen, koska hänellä oli jollain saunasopimuksella tehty kolmos korin kuski jo valmiiksi tallissa. Nyt joutuu pohtimaan tuon toisen kuskin paikan hyvin tarkkaan, että ottaako siihen nuoren kuskin vai VB:n. Nuori kuski ei välttämättä pysty antamaan sitä inputtia, mahdollisesti kolariherkkä etc., jota talli ei halua kuljettajalta ja VB on pian eläkeläissarjassa Hulkista nyt puhumattakaan, mutta selkeästi parempi kuljettaja millä mittarilla tahansa. Optimi olisi, IMO, että siellä on podium-kuski ja nuori kuski kasvamassa korkoa, kuten Aston Martinilla.
Jos talli haluaa "varata" jonkin nuoren, tulokkaan, niin se voi motivoida ottamaan riskiä ja tarjoamaan pitkää rahakasta sopparia, mutta jos suojattiin uskova manageri, niin se ei halua sitoa tulevaa tähteä riskisopparilla johonkin epävarmaan talliin.

Jos tallille on ihan sama kuka kuski siellä pyörii toiminnan ylösnoston aikana, niin sitten katseet voi olla millainen rahareppu (seteli, kumppanni, jne) kaverilla, millainen seuramies.

Jos toiminnan ylösajossa jotain tähdellisiä tehtäviä kuskille, tarvitsevat sitä, kykyjä, niin sitten tsekataan niitä, jos tarve on määräaikainen, niin sopparin pituus sen mukainen.

Bottaseklta puuttuu se pullea kassi, jotain kykyjä joidenkin mukaan on, osuuko tarpeeseen, seuramiehenä, jäänyt vähän ilmaan, jossain kehuttu, mutta se mielikuva mitä Mersulla olosta luotiin, niin kaikki pyöri Hamiltonin ympärillä. Voi toki olla vain tarinankerrontaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 196
Viestejä
4 407 065
Jäsenet
73 121
Uusin jäsen
jk95

Hinta.fi

Ylös Bottom