F1-kausi 2025

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Puoli milliä. Se ei ole paljon. Ei muuta kun lähetyksistä zoomailemaan. Aika pilkunviilaukselta kuulostava sääntö tuokin. Keksit jonkun kahden millimetrin jipon nopeuttaaksesi autoa, niin heti on joku kieltämässä. :geek:
Se siipi joustaa oikeasti enemmän. Mittaukset tehdään paikallaan ennalta määritetyn painon kanssa milloin se ei saa joustaa.
 
Ihminen käynyt kuussakin, kai nyt materiaalit autoihin löytyy jotka eivät jousta liikaa/tai joustavat vain suunnitellusti.
 
Ihminen käynyt kuussakin, kai nyt materiaalit autoihin löytyy jotka eivät jousta liikaa/tai joustavat vain suunnitellusti.
Toki löytyy, useampikin materiaali. Mutta tällaiset muutokset kesken kauden tulee todella kalliiksi talleille. Isoilla talleilla budjettia ja R&D kapasiteettia riittää, mutta jos pienen budjetin tallit joutuu suunnittelemaan takasiiven uudelleen niin se on iso paukku. Turha selittää jotain kulujen järkeistämisestä jos tällaisia liikkeitä sitten kuitenkin tehdään.
 
RB ja Helmut Marko äänessä Lawsonin suhteen:


Otsikko on tehty kyllä melkolailla klikkiotsikoksi, lainaus sivulta:

"Liam Lawson’s Australian Grand Prix didn’t go to plan but Helmut Marko won’t pass judgement on the Red Bull rookie until he’s completed “three to five” races with the senior team."

Vapaasti meikäläisittäin siis Marko ei Lawsonia ole vielä "tuominnut" vaan katsellaan seuraavat 5 osakilpailua. No RB ja Marko on kyllä tunnettuja aika nopeistakin liikkeistä kuskien vaihdon suhteen kesken kautta.
 
Sääli ettei Marko pidä Valtterista, muuten voisi olla jo Bottaskin livauttanut käyntikortin Helmutin taskuun.
 
Toki löytyy, useampikin materiaali. Mutta tällaiset muutokset kesken kauden tulee todella kalliiksi talleille. Isoilla talleilla budjettia ja R&D kapasiteettia riittää, mutta jos pienen budjetin tallit joutuu suunnittelemaan takasiiven uudelleen niin se on iso paukku. Turha selittää jotain kulujen järkeistämisestä jos tällaisia liikkeitä sitten kuitenkin tehdään.

Eikä se että se tulee voimaan kesken kauden mutta että se tulee alle viikossa voimaan :lol:
 
Sääli ettei Marko pidä Valtterista, muuten voisi olla jo Bottaskin livauttanut käyntikortin Helmutin taskuun.
Noh jos Lawson tosissaan möhlii seuraavat viisi kisaa Markon painekattilassa, saattaa se 7–9 miljoonan Valtterikin alkaa vaikuttaa vaihtoehdolta hetkeksi.

Mutta joo enpä jaksa uskoa vielä, että Lawson tuon niin pahasti tyrii, vaikka viisi kisaa onkin kyllä nuorelle tyypille lyhyt aika todistella.
 
Jos leikitellään ajatuksella, että Lawson tyrii ja saa monoa kesken kauden niin kenet RB nostais Verstappenin kaveriksi? Yuki varmaan olis se "varmin" vaihtoehto? Nähdäänkö samanlainen vaihdos kun esim. aikoinaan Kvyat Toro Rossolle ja Verstappen RB:lle(ja tietenki Verstappen voitti heti sen ekan kisan :lol:)?

En nyt ole tarkemmin asiaa tutkiskellu onko RB:lla potentiaalisia nousijoita esim. F2:sta "emotalliin". Entä villinä korttina Colapinto? Jos en väärin muista niin RB/Helmut oli jossain kohtaa Colapintoa kosiskellu talliin? Tosin Colapintolla taitaa nyt olla monivuotinen sopimus Alpinen kanssa :hmm:

Mutta kuten historia sen todistaa niin noista pääsee rahalla aika helposti irti tarvittaessa(Alonso+Santander -> Kimille maksettiin koko kaudesta 2010 vaikkei ajanut kisaakaan).
 
Jos leikitellään ajatuksella, että Lawson tyrii ja saa monoa kesken kauden niin kenet RB nostais Verstappenin kaveriksi? Yuki varmaan olis se "varmin" vaihtoehto? Nähdäänkö samanlainen vaihdos kun esim. aikoinaan Kvyat Toro Rossolle ja Verstappen RB:lle(ja tietenki Verstappen voitti heti sen ekan kisan :lol:)?

En nyt ole tarkemmin asiaa tutkiskellu onko RB:lla potentiaalisia nousijoita esim. F2:sta "emotalliin". Entä villinä korttina Colapinto? Jos en väärin muista niin RB/Helmut oli jossain kohtaa Colapintoa kosiskellu talliin? Tosin Colapintolla taitaa nyt olla monivuotinen sopimus Alpinen kanssa :hmm:

Mutta kuten historia sen todistaa niin noista pääsee rahalla aika helposti irti tarvittaessa(Alonso+Santander -> Kimille maksettiin koko kaudesta 2010 vaikkei ajanut kisaakaan).
Itse ajattelisin, että ehkä Yuki ja Liamin voi vaihtaa päittäin. Colapinto, jolla oli ihan hyvät näytöt ennen loppukauden romutuksia, lienee korvaamassa Doohanin kuitenkin, jos hänellä ei ala tuloksia tulemaan
 
Yukihan se loogisin vaihtoehto olisi ja olisi ollut heti kauden alusta mutta kun ei käy niin ei käy.
Yukin ongelma taitaa olla persoona, luonne, karisma yms. Jolle mies itse ei mitään voi, mutta estää pääsyn huipputalliin.
Itseä yllätti jo silloin kun varmistui että menee noin päin. Jotenkin tuntuu että jotain henkilökohtaista on Yukia vastaan tuolla tallin sisällä kun ei anneta edes koittaa.
Yukin ongelma taitaa olla Helmut Marko.
Jonkun ego tuolla kokisi kolauksen jos Yuki nostettaisiin niin ei nosteta. Todennäköisesti Hadjar, Colapinto ja vaikka se Suomen Nopein Valtterikin on kaikki Yukin edellä jonossa Lawsonin penkille.
 
Nythän Marko kohuskelee Yukia:

– Yuki on aivan erilainen kuljettaja kuin aikaisemmin. Hän on elämänsä kunnossa. Hän on vaihtanut manageria ja nyt hänellä on eri lähestymisitapa. Hän on kasvanut. Siinä kesti jonkin aikaa, mutta juuri nyt näyttää siltä, että homma toimii, Marko kehui japanilaista.
 
Kyllähän Lawsonin puolella siinä mielessä on sympatiat, että nuorelle kuskille pari huonoa kisaa nyt ei pitäisi siitä potentiaalista vielä kertoa. Tässä kohtaa vaan ne paineet uhkaa muodostaa lumipalloefektin, ja kun kaikki tietää tallin maineen äkkinäisten kuskivaihdosten suhteen niin ei kyllä helpota.

Toisaalta eipä tässä omat yöunet mene, jos Yuki ja Liam päittäin vaihdettaisiinkin. Onhan sitä Yukille kaikkea hyvää tässä toivottukin.
 
[
Eikä tuo olisi vielä Lawsonille katastrofi, jos kuitenkin saisi jatkaa Racing Bullsissa. On sitä muidenkin Maxin rinnalta väistymään joutuneiden ura jatkunut.

Varmaan ennemminkin helpotus, pääsis taisteleen pisteistä eikä tarvis perää pitää joka kisassa. Yuki kun vielä floppaa red bullilla niin sinne ei varmaan kohta edes halua kukaan😆
 
En usko, että Lawsonia vaihdetaan ainakaan ennen kauden puoliväliä. Eiköhän se ole selvää, että Red Bull on suunniteltu Maxin käsiin sopivaksi, ja melkein kuka vaan kuski jää kierrosajoissa noin sekunnin. Lawson on ajanut noin kymmenen kisaa Tsunodan kanssa ja oli keskimäärin noin kaksi sijoitusta Tsunodaa huonompi niissä. Tämänhän Red Bull tiesi jo ennestään, ja silti valitsi Lawsonin. Lawsonin alkukausi on toki ollut paljon huonompi kuin moni olisi arvannut, mutta ei ole kovin selvää, että vaihtamalla paranisi.

Ja Tsunodahan oli Kiinan kisassa jumbo ja Australiassa kahdestoista. Tsunoda Red Bullilla ajaisi useimmiten sijoista 8-10. Sillä ei olisi paljon merkitystä. McLaren voittaa tallimestaruuden ja Ferrari on toinen, ja Red Bull kolmas tai neljäs riippuen onnistuuko Russell ja Antonelli saamaan enemmän pisteitä kuin Max ja Red Bullin kakkoskuski. Bottas olisi paras valinta Red Bullille - silti odotusarvo olisi sijat 6-8, joka kyllä jo "varmistaisi" että Red Bull saisi tallien pronssia.
 
Eiköhän se Tsunoda siirry Redbullille seuraavaan kisaan niin veikkaan.

Pikku RB epäonnistui nyt taktiikassa ja Tsunodalta hajosi itsestään etusiipi, niin siksi tulos oli viimeinen.

RB kuskit oli aika ajoissa 7 ja 9 (Tsunoda huonompi). Lawson oli taas Redbullilla viimeinen, eli ei olisi voinut surkeammin mennä.

Ei Redbull halua Bottasta, niin tuo ei ole vaihtoehto. Käyttävät ainakin huomattavasti mieluummin noita omia kuskeja.

Eka kisa nyt oli sadekisa, niin ehkä sieltä ei kannata tuloksia kovin tarkasti katsoa. Ajoihan siellä esim Alonso seinään, vaikka onkin kokenut kuski. Eikä Hamiltonkaan osannut ajaa uudella Ferrarillaan.

Saattaa olla, että Redbull häviäisi myös Mersulle tämän vuoden tallipisteissä? Eli olisi vasta 4. paras talli. Toki jos Redbull löytää jostain lisää vauhtia, niin silloin olisi vielä jotain mahdollisuuksia. Nytkin Redbull oli aika surkea, kun Max vasta 4. Toki Russel ajoi nyt hyvän kisan ja Kimillä olisi hieman vielä parannettavaa.

Toivottavasti siis Max kyntää myös Japanissakin ja jäisi ilman podiumia :) Ainakin Ferrarilla olisi paljon parannettavaa :D
 
Hamilton on saanut ainakin nauttia Ferrarin tunnetusta "tutti frutteilusta" kun molemmat kuskit hylättiin Kiinan kisasta. Kuinkahan monta kilpailua vielä ennen kuin Sir Hämiksen pää räjähtää.. :lol:

Räikkösenkin piti ensin voittaa omat talli kamppailussa ennen kuin mestaruus tuli 2007. Ja tämä mestaruus on vieläkin Ferrarin viimeisin, ja tulee pysymään tämänkin kauden.
 
Hamilton on saanut ainakin nauttia Ferrarin tunnetusta "tutti frutteilusta" kun molemmat kuskit hylättiin Kiinan kisasta. Kuinkahan monta kilpailua vielä ennen kuin Sir Hämiksen pää räjähtää.. :lol:

Räikkösenkin piti ensin voittaa omat talli kamppailussa ennen kuin mestaruus tuli 2007. Ja tämä mestaruus on vieläkin Ferrarin viimeisin, ja tulee pysymään tämänkin kauden.
Räikkösen mestaruuskaudella tallipäällikkönä toimi viimeistä kauttaan Jean Todt, joka oli aika vahvasti Räikkösen ”kornerissa.” Tallin presidentti Montezemolo puolestaan ei niinkään Kimistä välittänyt, vaan olisi ymmärtääkseni jo 2007 halunnut Alonson talliin.

2008 Domenicalli tuli talliin Todtin tilalle, ja vahvan alun jälkeen Räikkösellä meno sakkasi aina vuoteen 2009 ja Massan loukkaantumiseen asti, minkä jälkeen keräsi sysipaskalla Ferrarilla enemmän pinnoja kuin muut kuskit. Sattumaa? :D

Vahvasti uskon, että jos Todt olisi pysynyt vaikka 2010 asti puikoissa niin Kimillä olisi useampikin Ferrarilla ajettu mestaruus taskussa. On siellä Hamiltonilla nyt sentään Vesseur päällikkönä, mutta kyllä siellä tartteis muutenkin ei-italialaisia talliin jotta oikeasti (säännöllisesti) alkaisivat ajella voitoista (ja mestaruuksista). Ekana strategiaosasto uusiksi, ja mahdollisesti kisainssit.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 542
Viestejä
4 704 912
Jäsenet
76 916
Uusin jäsen
Sntnn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom