F1-kausi 2024

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Pomoja pitää olla 10 jotta yksi työmies saa homman tehtyä. Hurja imu on noissa uusissa autoissa. Kumma ettei sitten joku noista pomoista/FIA saanut ajatusta ennen kisoja että kaikki mahdollinen irtonainen etsitään ja kiinnitetään lujasti tai poistetaan. Kierteet olisi jo kehitystä.
 
Samanlaista sekoilua ollut kaivonkansien kanssa useana kautena eri kisapaikoilla ja hitsivehkeiden kanssa ne on laitettu kiinni. Jostain syystä tuola bahrainissa homma näytti siltä että työnjohtoa, managereita, suunnittelijoita ja muita päälliköitä oli parikymmentä mutta sitä hitsaria ei löytynyt mistään.

Varmaan odotettiin että sen lento Mumbaista tai Kathmandusta laskeutuu.
 
Me aina ihaillaan japanilaisten tehokkuutta mutta siellähän ei tapahdu mitään jollei se suurin isopomo ole hyväksynyt asiaa, vaikka olisi 68 pomoa pähkäilemässä. Ja Suomessa on tekeminen myös hiodasta, jollei keksitä että teosta olisi jollekin haittaa, jos haitta löytyy, homma on hetkessä tehty! ;-D
 
Mä näin unta että avasin telkkarin ja kauden avauskisassa Bottas oli kuudentena ja Sainz kolasi Zhoun yli molemmat ulos kisasta. Saa nähdä miten tarkasti käy toteen, ehkä kuitenkin Bottaksen tilalla on se Sainz.
 
Onko io techissä ollut f1 fantasialiigaa? Tai onko tulossa kaudelle 2024?
 
Eipä taida ajella, sikäli huolestuttavaa kun mietitään mistä se seuraavaa Suomalainen fykköskuski
 
Mahdollisesti joo, jos on taustajoukot kunnossa, kolme tärkeintä sääntöä: massia, massia ja massia.
Toki toivottavasti osaaminenkin vaikuttaa.
Toivotaan parasta.
Eikös Taposen taustalla ole Antti Aarnio-Wihuri nykyisin? Mies joka oli Bottaksenkin f1 uraa rahoittamassa. Luulisi ettei rahasta jää kiinni, kun on miljardööri taustalla. Jos vain suorittaminen on ensiluokkaista ja ei jollain politiikalla ajeta paitsioon niin lupaavammalta näyttää kuin aikoihin.
 
Kuinka moni muuten seurasi Bottaksen junioriuraa? Itse en seurannut ollenkaan ja kuulin hänestä ensimmäistä kertaa ensimmäisten F1-testien yhteydessä.

Muutenkin aika uskomatonta että ollaan niinkin monta vuotta saatu nauttia kahdesta Suomalaisesta kuljettajasta F1-sarjassa. JJ:stä ja Häkkisestä lähtien.
 
Kuinka moni muuten seurasi Bottaksen junioriuraa? Itse en seurannut ollenkaan ja kuulin hänestä ensimmäistä kertaa ensimmäisten F1-testien yhteydessä.

Muutenkin aika uskomatonta että ollaan niinkin monta vuotta saatu nauttia kahdesta Suomalaisesta kuljettajasta F1-sarjassa. JJ:stä ja Häkkisestä lähtien.

Bottas ajoi vuoden GP3-sarjassa ja kiri lopulta sen vuoden mestariksi jonka jälkeen siirtyi suoraan Williamsin testikuskiksi ja vuoden jälkeen kisakuskiksi, eli GP2-sarja joka oli silloinen Formula 2 jäi kokonaan välistä. Käytännössä nykyään ei ole mitään saumaa enää päästä F1-kuskiksi ellei ole myös käynyt F2-sarjaa läpi ja siellä sijoittunut hyvin, eli ajat olivat hyvin erilaiset. Tosin onhan Bottas osoittanut olevansa ihan hyvää tasoa F1-kuskina ja varsinkin Williams-vuodet jolloin löi Massan selkeästi auttoivat kyllä ratkaisevasti F1-uraa eteenpäin.
 
Bottas ajoi vuoden GP3-sarjassa ja kiri lopulta sen vuoden mestariksi jonka jälkeen siirtyi suoraan Williamsin testikuskiksi ja vuoden jälkeen kisakuskiksi, eli GP2-sarja joka oli silloinen Formula 2 jäi kokonaan välistä. Käytännössä nykyään ei ole mitään saumaa enää päästä F1-kuskiksi ellei ole myös käynyt F2-sarjaa läpi ja siellä sijoittunut hyvin, eli ajat olivat hyvin erilaiset. Tosin onhan Bottas osoittanut olevansa ihan hyvää tasoa F1-kuskina ja varsinkin Williams-vuodet jolloin löi Massan selkeästi auttoivat kyllä ratkaisevasti F1-uraa eteenpäin.
Aika huima suoritus kyllä, varsinkin se että kuuppa kesti aivan huipulle asti. Hamiltonille häviäminen on meriitti jo itsessään. Vain yksi kuski F1-historiassa on onnistunut voittamaan Hamiltonin samalla autolla. Ja hänkin puoliksi suomalainen.

E: ei kun voittihan Buttonkin.
 
Aika huima suoritus kyllä, varsinkin se että kuuppa kesti aivan huipulle asti. Hamiltonille häviäminen on meriitti jo itsessään. Vain yksi kuski F1-historiassa on onnistunut voittamaan Hamiltonin samalla autolla. Ja hänkin puoliksi suomalainen.

E: ei kun voittihan Buttonkin.
Ja Russell.
 
Kannattaa katsoa Sam Collinsin esittely mersun innovaatioista. Sattumaa tai ei niin Mersussa on samanlainen auton yläosa kuin RB:ssä.

 
Oliko niin että F2 tai F3 luokissa ei aja suomalaisia lainkaan? :hmm:
Ei, mikä on sääli, koska esim. Virolla on Paul Aron (F2), Ruotsilla Dino Beganovic (F3) ja Norjalla Martinius Stenshorne (F2) & Dennis Hauger (F2) seurattavanaan.
No, kait Suomi ja Tanska voivat olla ylpeimpiä, koska heillä on F1-kuski.
 
Valtteri laittaa jälleen all-in kypäränsä kanssa. Ja esittelyssäkin on melkein vaaran tuntua.

 
Ferrarin special livery Miami GP.

ezgif-6-68f6f27a61.jpg
ezgif-6-392f7e31df.jpg
ezgif-6-da0d6680bc.jpg

 
Ferrari testaamassa Fioranossa "roiskeläppiä" sadekelejä varten. Nuo ei tule osaksi autoa kiinteästi vaan tarkoituksena siis asentaa jos/kun sataa ennen kisaa.

1715243541217.png


Kuvan perusteella noita testataan kuitenkin kuivalla radalla :lol: No joo, toki siellä on varmasti joku pätkä mitä kastellaan, että nähdään käytännön vaikutus vesisuihkuun(tai näin ainakin luulen).

E: Eipä tuo nyt kovin paljon vaikuta. Toki olis hyvä nähdä samasta kohtaa kuva ja edessä ajais auto missä noita "läppiä" ei ole

Screenshot_20240509-123427~2.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs kisoja ne sitten on tähän asti ajanut, jos kausi vasta alkaa? Ts kun mielestäni monella viikonloppuna esim Viaplay näyttänyt regional-kisoja, tosin en niitä ole katsonut, siellä ohjelmalistoissa vaan sattuneet aika ajoin silmään.
 
Mitäs kisoja ne sitten on tähän asti ajanut, jos kausi vasta alkaa? Ts kun mielestäni monella viikonloppuna esim Viaplay näyttänyt regional-kisoja, tosin en niitä ole katsonut, siellä ohjelmalistoissa vaan sattuneet aika ajoin silmään.

Mun mielestä Viaplay on näyttäny sen edellisen Regional middle-east joka päätty joskus vuoden vaihteen jälkeen ja näyttää tämän myös alkavan EU kauden. En ole kyllä tuossa välissä hoksannu mitään formula regional lähetystä Viaplayn puolella.
 
Taponen 3. ensimmäisessä kisassa. Startti oli hyvä ja lähes ampaisi kärkeen, mutta ensimmäiset mutkat "bottasti" ja tippui viidenneksi. Mutta sieltä punnersi palkintopallille ja näin tärkeät avauspisteet tilille.
 
Toinen kisa oli vaikea Tuukalle.
7 ruudusta lähtenyt Taponen tippui ensimmäisellä kierroksella pari sijaa, ja loppukisa vietettiin pitkälti turva-auton takana, joten mahdollisuuksia sijan parannukseen ei syntynyt. Lopputuloksissa siis sijalla 9. Eilinen sijoitus tosin parani pykälällä, kun Wharton sai rangaistuksen.
Mutta ensimmäinen viikonloppu kunnialla läpi ja vauhti kaikin puolin lupaavaa. 18 kisaa jäljellä, joten kyllä me voittoihin uskomme. Ehkä jo Spassa 2 viikon päästä?
 
Maxin simuilut "yömyöhään" ennen kisoja laitettu paussille:


Muistan lukeneeni kuinka se oli, en muista mikä kisa, ajanut kisaa simussa joskus tyyliin aamuyöstä ja seuraavana päivänä oli kisa :geek:

E: Alpinella erikoisväritys Span kisaan:



1721820996216.png
 
Maxin simuilut "yömyöhään" ennen kisoja laitettu paussille:


Muistan lukeneeni kuinka se oli, en muista mikä kisa, ajanut kisaa simussa joskus tyyliin aamuyöstä ja seuraavana päivänä oli kisa :geek:

E: Alpinella erikoisväritys Span kisaan:



1721820996216.png

Mitä ne paussille laittaa toisen simuiluja, juottaisivat kuuluisaa työsuhde-etu juomaa, niin pärisee Max radalla ja radan ulkopuolellakin.

Melkoinen väritys Alpinella kyllä. Ei paha.
 
Tuossa pari kuvaa lisää Alpinen liverystä, joka "inspired by the new film ‘Deadpool & Wolverine’."

A1.jpeg
A2.jpeg

A3.jpeg
A4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hollantilaistoimittaja Rick Winkelman kertoo saaneensa lähteiltään tiedon, että Liam Lawson ajaa RB:n autoa Singaporessa. Lawson korvaa Daniel Ricciardon.

Jostain luin aiemmin, että vaihdos olisi tulossa vasta Austiniin.

E. Formula 1 Rumor: Lawson to replace Ricciardo starting with USGP
 
McLaren joutuu muuttamaan Bakussa nähtyä takasiipeä.

1726837396193.png


AMuS ja muutama muu uutisoi twitterissä.

McLaren on käyttäny tuota takasiipeä Spa:sta lähtien.
 
6 osakilpailua jäljellä kautta ja nyt kuukauden mittainen tauko ennen CotA:a.

[JOSSITTELUA
Mikäli näillä sijoilla tullaan lopuissakin kisoissa maaliin ja Lando saisi jokaisesta kisasta pisteen nopeimmasta kierroksesta olisi kauden lopussa ero Maxiin tasan piste. Maxin hyväksi. Ricciardon luultavasti uran viimeinen nopein kierros saattokin olla tällä matikalla Landolle kohtalokas. Jos Lando olis saanu tästä sen pisteen nopeimmasta kierroksesta olis pisteet ollu tasan kauden päätteeksi ja Lando olis voittanu mestaruuden kun hänellä olisi eniten voittoja kaudelta.
[/QUOTE]
 
6 osakilpailua jäljellä kautta ja nyt kuukauden mittainen tauko ennen CotA:a.

[JOSSITTELUA
Mikäli näillä sijoilla tullaan lopuissakin kisoissa maaliin ja Lando saisi jokaisesta kisasta pisteen nopeimmasta kierroksesta olisi kauden lopussa ero Maxiin tasan piste. Maxin hyväksi. Ricciardon luultavasti uran viimeinen nopein kierros saattokin olla tällä matikalla Landolle kohtalokas. Jos Lando olis saanu tästä sen pisteen nopeimmasta kierroksesta olis pisteet ollu tasan kauden päätteeksi ja Lando olis voittanu mestaruuden kun hänellä olisi eniten voittoja kaudelta.

Eikös Verstappenilla ole tällä hetkellä 331 pistettä ja Norrisilla 279? Näin ainakin Formula1.com mukaan. Eli 52 pistettä eroa ja ottamalla 8 pistettä kiinni jokaisessa kisassa jäisi eroa loppuun 4 pistettä. Noh, jokatapauksessa aiemmin Norrisilla oli teoreettinen mahdollisuus voittaa mestaruus omin avuin mutta tuo on nyt hävinnyt. Piastrin pitäisi alkaa napsimaan kakkossijoja ja varmistaa, että Verstappen on korkeintaan kolmas. Norris saa mestaruuden voittamalla kaikki loput kisat, jos Verstappen on korkeintaan kolmas ja vaikka Verstappen ottaisi nopeimmat kierrokset. Tiukille menee ja McLarenin aiemmat ratkaisut saattavat saada hyvinkin ison merkityksen kauden lopussa. Toki Norriksen onneksi Ferrarit ja Mersut saattavat myös joissain kisoissa syödä Verstappenin pisteitä kun taas McLaren lienee ennakkosuosikki kaikkiin loppukauden kisoihin.

EDIT: Eikun sprintit jäi huomioimatta. Niitä peräti kolme vielä, huoh.. Silloin tosiaan voi mennä tällä tulojärjestyksellä tuohon yhteen pisteeseen. Mutta eiköhän Red Bull harrasta tätä kikkailua tarvittaessa vielä myöhemminkin nopeimpien kierrosten pois varasteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Verstappenilla ole tällä hetkellä 331 pistettä ja Norrisilla 279? Näin ainakin Formula1.com mukaan. Eli 52 pistettä eroa ja ottamalla 8 pistettä kiinni jokaisessa kisassa jäisi eroa loppuun 4 pistettä. Noh, jokatapauksessa aiemmin Norrisilla oli teoreettinen mahdollisuus voittaa mestaruus omin avuin mutta tuo on nyt hävinnyt. Piastrin pitäisi alkaa napsimaan kakkossijoja ja varmistaa, että Verstappen on korkeintaan kolmas. Norris saa mestaruuden voittamalla kaikki loput kisat, jos Verstappen on korkeintaan kolmas ja vaikka Verstappen ottaisi nopeimmat kierrokset. Tiukille menee ja McLarenin aiemmat ratkaisut saattavat saada hyvinkin ison merkityksen kauden lopussa. Toki Norriksen onneksi Ferrarit ja Mersut saattavat myös joissain kisoissa syödä Verstappenin pisteitä kun taas McLaren lienee ennakkosuosikki kaikkiin loppukauden kisoihin.
Loppukisoissa on kolme sprinttiäkin, joten lisää pisteitä pohdittavaksi.
 

Eikös Verstappenilla ole tällä hetkellä 331 pistettä ja Norrisilla 279? Näin ainakin Formula1.com mukaan. Eli 52 pistettä eroa ja ottamalla 8 pistettä kiinni jokaisessa kisassa jäisi eroa loppuun 4 pistettä. Noh, jokatapauksessa aiemmin Norrisilla oli teoreettinen mahdollisuus voittaa mestaruus omin avuin mutta tuo on nyt hävinnyt. Piastrin pitäisi alkaa napsimaan kakkossijoja ja varmistaa, että Verstappen on korkeintaan kolmas. Norris saa mestaruuden voittamalla kaikki loput kisat, jos Verstappen on korkeintaan kolmas ja vaikka Verstappen ottaisi nopeimmat kierrokset. Tiukille menee ja McLarenin aiemmat ratkaisut saattavat saada hyvinkin ison merkityksen kauden lopussa. Toki Norriksen onneksi Ferrarit ja Mersut saattavat myös joissain kisoissa syödä Verstappenin pisteitä kun taas McLaren lienee ennakkosuosikki kaikkiin loppukauden kisoihin.
[/QUOTE]

Otitko huomioon ne 3 sprinttikisaa? Noilla tuo 4 pistettä muuttuu yhdeksi pisteeksi. Kyllä mie tuon nyt omasta mielestäni oikein laskin, voi toki olla että toheloin tässäkin laskussa :whistling:


Kehon kieli aika selvä Ricciardolla, näyttää kuinka meinaa melkeinpä itku tulla. Eiköhän tuo ole vahvistusta vaille valmis, sääli kun olen ukosta aina tykänny.
 
Otitko huomioon ne 3 sprinttikisaa? Noilla tuo 4 pistettä muuttuu yhdeksi pisteeksi. Kyllä mie tuon nyt omasta mielestäni oikein laskin, voi toki olla että toheloin tässäkin laskussa :whistling:

Joo sprintit jäi. Enkä tajunnut, että noita on ängetty peräti kolme vielä loppukisoihin... Menee kyllä tiukoille mutta eiköhän tuo lopputulos Verstappeniin kallistu. Hänellä kuitenkin jo kokemusta mestaruuksien nappaamisesta ja Norrisilla melkoiset paineet, kun pitää tosiaan suorittaa jokaisessa kisassa aina maksimit.
 
Vieläköhän Perez jatkaa tauon jälkee 10. sijan turvin? Taitaa Mclaren karata ellei muutoksia tule.

Jatkaa tän kauden loppuun mikäli on Markoa ja Horneria uskominen. Sillähän oli tehtynä sopimus mikä kattaa kauden 2025 ja 2026, mutta oliko se Marko joka jossain haastattelussa totesi Checon ajavan kauden 2024 loppuun. Tai no, RB on aika nopea liikeissään niin kukapa tuota osaa varmaksi sanoa :lol:
 
Asportinkin foorumeilla sentään ollaan mieltä ettei Ricciardon valinnassa Bottaksen sijaan ole mitään järkeä.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 916
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom