F1-kausi 2024

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
On se Ferrari vaan upea. Ilahduttavasti vähemmän mustaa nyt mukana kuin aiemmin.

Sen sijaan Stake ja Aston menevät todnäk helpohkosti sekaisin keskenään tv:ssä.
 
Mercedes W15



Näkyy olevan vähän vanhaa hopeaakin värityksessä matkassa
 
Ferrari ja Mersu on kyllä hienoja. Tai ei Mersu sinänsä ole kuulunut aina omiin suosikkeihin, mutta toi on nyt harvoja autoja, joissa on mustaa mukana ilman että se häiritsee. Ja ihan kiva idea yhdistellä hopeaa sekä mustaa Mersua. Ferrarilla taas kivasti perinteistä tyyliä mukana.
 
Ferrari ja Mersu on kyllä hienoja. Tai ei Mersu sinänsä ole kuulunut aina omiin suosikkeihin, mutta toi on nyt harvoja autoja, joissa on mustaa mukana ilman että se häiritsee. Ja ihan kiva idea yhdistellä hopeaa sekä mustaa Mersua. Ferrarilla taas kivasti perinteistä tyyliä mukana.

Komppaan täysin. Toki Ferrari nyt on itelle aina ollu Ferrari vaikka värityksessä olis Halinalle-teema niin se on radan parhaimman näkönen auto :lol:
 
Mersu ilmeisesti löytänyt pienen possunkolon säännöistä, koskien etusiiven ylintä läppää, joka kiinni ohuella "langalla". Aikanaan FIA kertoo onko sallittu vai ei.


 
Eipä toi Staken autokaan ihan hölmöltä näytä radalla.



Ei se mikään perinteisen kaunis ole, mutta tässä ei myöskään toi runsas musta haittaa. Enemmän se pistää silmään esimerkiksi McLarenilla, kun on ensin tottunut siihen oranssiin ja nyt näyttää jo siltä, että mustaa on melkein enemmän. Ehkä joku toinen näkee asian eri tavalla.
 
Mersu ilmeisesti löytänyt pienen possunkolon säännöistä, koskien etusiiven ylintä läppää, joka kiinni ohuella "langalla". Aikanaan FIA kertoo onko sallittu vai ei.

Aerodynaamiikkaa tuntematta niin mikähän hyöty tuolla on? En äkkiseltään keksi kyllä mitään :hmm:
 
Aerodynaamiikkaa tuntematta niin mikähän hyöty tuolla on? En äkkiseltään keksi kyllä mitään :hmm:
Ilma kulkee vapaammin tuosta kohdin missä "lanka".

"The top flap is no longer attached to the inside of the nose,” he noticed. “This creates a gap between the outer part of the element and the chassis through which air can flow unhindered."
 
Viimeksi muokattu:
Red Bull RB20



Onpa kumman näkönen tuo moottorin kate, kauhean iso kyhmy :hmm: Sivuponttooneissa ei tuossa renderöidyssä kuvassa oikein hahmotu ilmanottolle mitään "aukkoa"
 
Red Bull RB20



Onpa kumman näkönen tuo moottorin kate, kauhean iso kyhmy :hmm: Sivuponttooneissa ei tuossa renderöidyssä kuvassa oikein hahmotu ilmanottolle mitään "aukkoa"

Tuossa kuvaa ilmanotosta miten tehty. Pari muutakin kuvaa.

IMG_2215.jpeg
IMG_2216.jpeg
IMG_2217.jpeg
IMG_2218.jpeg
 
Tuossa kuvaa ilmanotosta miten tehty. Pari muutakin kuvaa.

IMG_2215.jpeg
IMG_2216.jpeg
IMG_2217.jpeg
IMG_2218.jpeg

Törmäsinki näihin valotettuihin kuviin myöhemmin. Tuo moottorikatteen kyhmy on kyllä hyvin samantapainen kuin viime vuoden W14 nähtiin, tai siinä missä mersussa kyhmy oli aika "suora" niin RB:lla tuo kyhmy pyöristyy tavallaan.
 
Huomenna se taas alkaa. Vain yhdet testit ja siitä viikko, niin on eka kisaviikonloppu. Viaplay näyttää testit. Eipä ole kovin suuria odotuksia yllätyksille tällä kaudella, mutta toivottavasti joku talli on keksinyt jotain yllättävää ja toimivaa. Testit antanee jo jotain osvittaa. Kun on vain yksi testirupeama, niin tuskin kauheasti on millään tallilla varaa piilotella vauhtia tai ongelmia.
 
Eipä ole kovin suuria odotuksia yllätyksille tällä kaudella, mutta toivottavasti joku talli on keksinyt jotain yllättävää ja toimivaa.
Jännitetään sitä mikä talli on epäonnistunut eniten, testeissä :-) sen jälkeen voi jänittään mitä saa parsittua ensimmäiseen kisaan.
 
Huomenna se taas alkaa. Vain yhdet testit ja siitä viikko, niin on eka kisaviikonloppu. Viaplay näyttää testit. Eipä ole kovin suuria odotuksia yllätyksille tällä kaudella, mutta toivottavasti joku talli on keksinyt jotain yllättävää ja toimivaa. Testit antanee jo jotain osvittaa. Kun on vain yksi testirupeama, niin tuskin kauheasti on millään tallilla varaa piilotella vauhtia tai ongelmia.

Jep! Tätä onki taas odotettu kuin sitä kuuluisaa kuuta taivaalta :nb:

Katoinki eilen niin Viaplay näyttää tänäki vuona kokonaisuudessaan testit, lähetys alkaa aamu 9 ja päättyy illalla 1930 :tup:
 
Ei mitään uutta mutta tulipahan vastaan kun katselin wikipediasta kalenteria...
" All driver and team combinations that competed in the final round of the previous season are set to remain unchanged for the start of the next season for the first time in Formula One World Championship history "

:sdarra:

Eiköhän tallien väliset voimasuhteetkin ole tarkalleen samat :btooth:
 
Todennäköisesti kun säännöthän on "jäädytetty" vielä tämän ja ens kauden. Toki jos nyt joku on löytäny jonku porsaanreiän niin, no se jää sitten nähtäväksi.

Onko mitään rajoitusta kehittämiseen, mielikuva että on rajoituksia, mikä siis hillitsee kirimisiä tai irtiottoja.
 
Onko mitään rajoitusta kehittämiseen, mielikuva että on rajoituksia, mikä siis hillitsee kirimisiä tai irtiottoja.

En tiedä mitä rajoituksia on, varmaan jotain. Jokunen vuosi sitten oli käytössä ne "kehitys poletit/tokenit", mutta ei ole enää hetkeen näitä käytetty. Kyllähän viime kaudellakin tallit toi noita päivityspaketteja kesken kautta ja yleensähän ne koski nimenomaan aero puolta, voimaansiirto taitaa olla ihan jäissä.

E: Niin unohtu mainita, nykyään se ainoa rajoittava tekijä noissa päivityksissä on budjettikatto.
 
En tiedä mitä rajoituksia on, varmaan jotain. Jokunen vuosi sitten oli käytössä ne "kehitys poletit/tokenit", mutta ei ole enää hetkeen näitä käytetty. Kyllähän viime kaudellakin tallit toi noita päivityspaketteja kesken kautta ja yleensähän ne koski nimenomaan aero puolta, voimaansiirto taitaa olla ihan jäissä.

E: Niin unohtu mainita, nykyään se ainoa rajoittava tekijä noissa päivityksissä on budjettikatto.
Jotain wiki selailin , niin ilmeisesti on jäädytetty joidenkin komponenttien kehitys useammaksi vuodeksi.
 
Jotain wiki selailin , niin ilmeisesti on jäädytetty joidenkin komponenttien kehitys useammaksi vuodeksi.

En tiedä mitä wikiä luet, mutta todennäköisesti siinä puhuttiin nimenomaan tuosta voimansiirrosta mikä on jäädytetty. En nyt ihan varmaksi muista, mutta käsittääkseni tuo kattaa moottorin, turbon, energian talteenoton ja itse sähkömoottorin.

Toki joku joka tietää paremmin korjannee :tup:
 
Mitäs, meinaako porukka katsella huomenna alkavat pre-season testit?
 
Tulee varmaan välistä harjotuksia vilkuiltua, Ihan siisti nähdä tallien uudet autot radalla.
F1TV:ssä olisi Kimin comebackistä kertova dokkari, sen voisi väijyä
 
Tulee varmaan välistä harjotuksia vilkuiltua, Ihan siisti nähdä tallien uudet autot radalla.
F1TV:ssä olisi Kimin comebackistä kertova dokkari, sen voisi väijyä
Just äsken katsoin tuon dokkarin, on se Kimi kyllä kone!

Ja tottakai harjoituksia katsotaan:)
 
Tallit ennakoivat tiukkaa tasaista taistelua tälle kaudelle. (niin varmaan joo)

Opening day driver line-up:

Red Bull: Verstappen
Mercedes: Russell
Ferrari: Leclerc (AM), Sainz (PM)
McLaren: Piastri (AM), Norris (PM)
Aston Martin: Alonso (AM), Stroll (PM)
Alpine: Ocon (AM), Gasly (PM)
Williams: Albon (AM), Sargeant (PM)
RB: Tsunoda (AM), Ricciardo (PM)
Sauber: Bottas (AM), Zhou (PM)
Haas: Magnussen (AM), Hulkenberg (PM)
 
Viimeksi muokattu:
Bottonen kiertänyt tyhjäl autol?
 

Liitteet

  • snapshot.jpg
    snapshot.jpg
    141,8 KB · Luettu: 181
Alpinen ja VisaCashAppRacingBullin väritys järkyttäviä. Sauber erottuu mukavasti ruudukosta.

edit. Horner on tosiaan varikolla, mutta eipä ole Red Bullin sponorivehkeet enää päällä. ns. siviilivaatteet päällä. Mervi ennustaa potkuja tänään. Hornerilla puhelin kädessä, viestittelee jatkuvasti. :)
edit2. siviilivaate-teoria kumottu. Monella muullakin on talvitesteissä siviilivaatteet.
 
Viimeksi muokattu:
Bottonen kiertänyt tyhjäl autol?

En mitään muuta edes voisikaan odottaa F1-sarjan nopeimmalta & parhaalta kuskilta kuin kärkisijoitusta näin alkuun talvitesteissä sekä kauden päätteeksi itse mestaruustaulukossa.
 
Alpinen ja VisaCashAppRacingBullin väritys järkyttäviä. Sauber erottuu mukavasti ruudukosta.

edit. Horner on tosiaan varikolla, mutta eipä ole Red Bullin sponorivehkeet enää päällä. ns. siviilivaatteet päällä. Mervi ennustaa potkuja tänään. Hornerilla puhelin kädessä, viestittelee jatkuvasti. :)

varmaan lähettelee jotain häirikkö seksi viestejä
 
En mitään muuta edes voisikaan odottaa F1-sarjan nopeimmalta & parhaalta kuskilta kuin kärkisijoitusta näin alkuun talvitesteissä sekä kauden päätteeksi itse mestaruustaulukossa.
Valtsu näyttää munat kaikille tällä kaudella.
 
Siis 1. vuosi, muille sen ~140€.

Onneksi kerkeää katsoa 3 ensimmäistä kisaa ennenkuin uusi maksujakso alkaa eli en ole vielä hyväksynyt uutta hintaa, joka päivittyisi 26.03.
Ei se vaadi kun uuden tunnuksen luomisen toiseen sähköpostiin, niin alen saa.
 
Testien ensimmäinen radalle hyytyminen nähty. Williams, Albon.


Leaderboard
  1. Verstappen, Red Bull, 1m32.548s - 55 laps
  2. Leclerc, Ferrari, 1m33.247s - 52 laps
  3. Alonso, Aston Martin, 1m33.385s - 72 laps
  4. Piastri, McLaren, 1m33.812s - 45 laps
  5. Tsunoda, RB, 1m34.136s - 52 laps
  6. Bottas, Sauber, 1m34.431s - 55 laps
  7. Albon, Williams, 1m34.587s - 39 laps
  8. Ocon, Alpine, 1m34.677s - 52 laps
  9. Russell, Mercedes, 1m34.907s - 38 laps
  10. Magnussen, Haas, 1m35.692s - 51 laps
 
Verstappenin täyttä dominointia. :cigar2:


Pos
Driver
Team
Time
Gap
Laps
Tyres
1​
Max Verstappen​
Red Bull​
1:31.344s​
142​
C3​
2​
Lando Norris​
Mclaren​
1:32.484s​
+1.140s​
72​
C3​
3​
Carlos Sainz​
Ferrari​
1:32.584s​
+1.240s​
69​
C3​
4​
Daniel Ricciardo​
RB​
1:32.599s​
+1.255s​
51​
C3​
5​
Pierre Gasly​
Alpine​
1:32.805s​
+1.461s​
60​
C3​
6​
Lance Stroll​
Aston Martin​
1:33.007s​
+1.663s​
53​
C3​
7​
Charles Leclerc​
Ferrari​
1:33.247s​
+1.903s​
64​
C3​
8​
Fernando Alonso​
Aston Martin​
1:33.385s​
+2.041s​
77​
C3​
9​
Oscar Piastri​
Mclaren​
1:33.658s​
+2.314s​
57​
C3​
10​
Zhou Guanyu​
Sauber​
1:33.871s​
+2.527s​
62​
C3​
11​
Logan Sargeant​
Williams​
1:33.882s​
+2.538s​
21​
C3​
12​
George Russell​
Mercedes​
1:34.109s​
+2.765s​
121​
C2​
13​
Yuki Tsunoda​
RB​
1:34.136s​
+2.792s​
64​
C3​
14​
Valtteri Bottas​
Sauber​
1:34.431s​
+3.087s​
68​
C3​
15​
Alexander Albon​
Williams​
1:34.587s​
+3.243s​
40​
C3​
16​
Esteban Ocon​
Alpine​
1:34.677s​
+3.333s​
60​
C2​
17​
Kevin Magnussen​
Haas​
1:35.692s​
+4.348s​
66​
C3​
18​
Nico Hulkenberg​
Haas​
1:35.906s​
+4.562s​
82​
C3​
 
En kerenny tänään juurikaan katteleen, mutta onko tietoa ajoko tallit jotain aika-ajo simulaatioita esim? Maxin aikaa jos vertaa viime vuoden Q3 aikaan niin ~1,5s hitaampi tän päivän nopein.

Aamulla sen verran kerkesin kattoon, että Mervi julisti "varmana" tietona Hornerin saaneen potkut RB:lta. Mervi Kalliolta kova uutispommi suorassa lähetyksessä Viaplayllä

En nyt nopeasti löytäny ainakaan Twitteristä(X) mitään tarkempaa tietoa. Toki noista potkuista nyt on huhuiltu jo hetken.
 
Itse katselin Skyltä, sen verran kuin silmä pysyi auki, ja oli kiinnostavaa kertausta siitä mitä nykytallit ovat aiemmin olleet. Horny oli tosiaan koko ajan puhelimessa kinni joka kerta kun kamera osui.
 
Hmm, Red Bullin ja Mersun kakkoskuskit ei nähtävästi käyneet radalla ollenkaan.

Kertookohan toi Verstappenin kierrosmäärä enemmän siitä, että haluaa tarjota tallille dataa vai jäikö kaivelemaan, että viimekaudella muutama voitto lipsahti muille?

Edit: korjattu aivopieru
 
Viimeksi muokattu:
Perinteisesti testeissä yksi kuski ajaa koko päivän, joten tässä on muutos tapahtunut -se että RedBullilla eikä Mersulla olla menty uuteen moodin kertoo ehkä siitä ettei niillä olla menty uuteen moodiin.

Mutta sinänsä olisi mielenkiintosta funtsia kuinka monta insinööriä ja talipomoa vähemmällä talli pääsisi jos kuskit päättäisivät miten testit ajetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, Red Bullin ja Mersun kakkoskuskit ei nähtävästi käyneet radalla ollenkaan.

Kertookohan toi Verstappenin kierrosmäärä enemmän siitä, että haluaa tarjota tallille dataa vai jäikö kaivelemaan vai, että viimekaudella muutama voitto lipsahti muille?

Tämä on nykyään käytäntö, testit kestää 3pv ja kuskeilla on käytännössä 1,5pv aikaa testata. Toiset tallit ajattaa 1pv kuskia ja kolmantena 50/50, kun toiset vetää koko 3pv testit 50/50.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 805
Viestejä
4 568 829
Jäsenet
75 299
Uusin jäsen
saab99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom