F1 2025 - Yhdysvaltain GP

Ei tästä kisasta mikään klassikko tullut.
Ei tule mutta kuljettajien mestaruuden kannalta hyvä viikonloppu, jos mennään näillä loppuun. Näillä tuloksillahan Verstappen taitaa olla jo asemassa, että voi ihan omalla tekemisellään napata mestaruuden eikä tarvitse McLareneilta enää epäonnea?

EDIT: Tai no Piastrin pitäisi vissiin olla kerran kolmas vaikka Verstappen saisi loppukaudesta täydet pisteet.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - keskity asialliseen keskusteluun
F1TV:llä spekuloivat että McLarenin pulttipyssyjen ohjelmistossa on jotain vikaa ja jostain syystä,, mitä eivät avaa, eivät voi korjata kauden aikana
Niin että ovat solmineet mahtavan sopimuksen pyssyistä joka maksaa miljardin purkaa, niin nyt mennään tämä kausi näin, eihän tuota nyt usko vanha mummokaan. Vituttaa muutenkin koko vitun talli kun yrittävät ajaa tuon saatanan narisijan mestariksi. Jonku Häkkisen aikoina jos ois jonkun varikkomokan takia pitänyt antaa sijoitus niin ei ois tapahtunut.
 
Niin että ovat solmineet mahtavan sopimuksen pyssyistä joka maksaa miljardin purkaa, niin nyt mennään tämä kausi näin, eihän tuota nyt usko vanha mummokaan. Vituttaa muutenkin koko vitun talli kun yrittävät ajaa tuon saatanan narisijan mestariksi.
McLarenin ongelma on kylläkin ennemmin se, että eivät koita ajattaa kumpaakaan kuskeista mestariksi. Oli narisija mielestäsi kumpi ikinä noista. Kohta voikin sitten alkaa aidosti panikoimaan Verstappenin suhteen.
 
Niin että ovat solmineet mahtavan sopimuksen pyssyistä joka maksaa miljardin purkaa, niin nyt mennään tämä kausi näin, eihän tuota nyt usko vanha mummokaan. Vituttaa muutenkin koko vitun talli kun yrittävät ajaa tuon saatanan narisijan mestariksi. Jonku Häkkisen aikoina jos ois jonkun varikkomokan takia pitänyt antaa sijoitus niin ei ois tapahtunut.
Jos ohjelmistossa vikaa niin eikai pyssyn purkaminen auta?
 
Jos ohjelmistossa vikaa niin eikai pyssyn purkaminen auta?
Ei tuo pyssy ja sen ohjelma mitään rakettitiedettä ole, aika pirun moni sarja käyttää noita pyssyjä ihan ongelmitta. Vai onko mclaren kehittänyt jonku oman hienon koodin omille pyssyille ja nyt ovat naimisissa sen kanssa, tuskin. Vitun paska talli nykyään jota johtaa täysi amatööri, ei käy kuskeja sääliksi.
 
Lercci päivän kuski ansaitusti ja osoitti taas olevan Ferrarin #1 kuski, melkein voitti molemmat Mäkit vaikka ne ovat nopeampia autoja.
 
Ei tuo pyssy ja sen ohjelma mitään rakettitiedettä ole, aika pirun moni sarja käyttää noita pyssyjä ihan ongelmitta. Vai onko mclaren kehittänyt jonku oman hienon koodin omille pyssyille ja nyt ovat naimisissa sen kanssa, tuskin. Vitun paska talli nykyään jota johtaa täysi amatööri, ei käy kuskeja sääliksi.
Piti oikein googlata kun alkoi kiinnostamaan. Kaikilla talleilla on Italiaisen Paolin pulttipyssyt. Mutta eipä paljoa muuta kerrota mitä ohjelmistoja siellä pyörii, pyssyt kerää ainakin telemetria tietoa kaikesta. Sulla varmaan on sitten parempaa tietoa?
 
Tosiaan kiinnostava kuulla oliko Piastrin autossa jotain. Ferrarin taktiikka Lecrercin kohdalla toimi hienosti, vaikka veikkaan ettei tämän saitin spekulantit sitä hokanneet lähtöruuudukossa? Toki olisi pitänyt koska kuitenkin täällä kaikki tiedettiin.
 
Olipa tylsä kisa. Onnrksi en tuhlannut siihen aikaani kuin 10min pikakelauksella.
 
Joo, nyky adhd spritit mielummin kuin kestävyyskisoja. Sprintitkin voisi olla kahden kierroksen kisoja jossa toinen kierros mainoksia.
 
Alpinen omat "papaya" säännöt. Naurettava talli. :D
Tämä oli ehkä kisan helmi. :D Tyypit ajaa sijoilla 17 ja 18, ja tallimääräyksellä jäädytetään sijoitukset. Gasly etummaisena on niin hidas että tallikaveri Colapinto vähät välittää käskystä, ja hetkeä myöhemmin myös Bortoletto painaa Gaslyn edelle. Että mitä ihmettä. Jos edessä ajava tallikaveri on noin hidas, niin miksi jäädyttää sijat kun ollaan 17 ja 18, kun 19 autoa on jäljellä kisassa?

Olisihan se ollut PR-katastrofi jos Bottas olisi tuonne sen 1-vuotisen sopimuksen vuosi sitten allekirjoittanut.
 
Plus olisiko ollut kiva jollain Rellulla siviilissä ajella, kun voi nyt ajaa reteesti stetson päässä Escaladella tai muulla Caddyllä.
 
Ensi kaudella kaikki voi toki olla toisin. Alpine ajelee jatkossa Mersun supermoottorilla (lähde niki juusela) ja nauraa ohitellessaan Bottaksen Ferrari-Caddyä kierros toisensa jälkeen.
 
Toivottavasti Max tulee ja pyyhkii pöydän. Mclarenin tallipomo on niin pirun amatööri että ei tuo talli ansaitse kuskien mestaruutta. Landolla meni varikkokäynti pitkäksi Monzassa, mutta hei, Oskarihan antaa sen paikan hänelle. Kunnon perseilyä tuo touhu kun maha on niin iso että ei nää edes omaa munaansa tuo äijä. Ois pitänyt antaa alusta asti taistella mies miestä vastaan siellä radalla, mutta ei tuommonen paska tallipäällikkö semmoiseen pysty!
 
Toivottavasti Max tulee ja pyyhkii pöydän. Mclarenin tallipomo on niin pirun amatööri että ei tuo talli ansaitse kuskien mestaruutta. Landolla meni varikkokäynti pitkäksi Monzassa, mutta hei, Oskarihan antaa sen paikan hänelle. Kunnon perseilyä tuo touhu kun maha on niin iso että ei nää edes omaa munaansa tuo äijä. Ois pitänyt antaa alusta asti taistella mies miestä vastaan siellä radalla, mutta ei tuommonen paska tallipäällikkö semmoiseen pysty!

Red Bull sortui härskiin temppuun - yritti sabotoida Lando Norrisin starttia - SuomiF1 no en tie ansaitseeko red bull tallina sitä mestaruutta yhtään sen enempää :lol: Vittu mitä touhua.
 
Mestaruustodennäköisyydet:
Piastri 35,5 %
Verstappen 32,25 %
Norris 32,25 %

Täällä hivenen poikkeavia kertoimia: F1 Drivers Champion

Piastri 39 % tuolla. Vähän liioiteltu se.

Pieni nousu Verstappenilta, jonka kerroin elokuussa taisi olla jo 300.

Taas yksi tylsä kausi lisää...
 
Red Bull sortui härskiin temppuun - yritti sabotoida Lando Norrisin starttia - SuomiF1 no en tie ansaitseeko red bull tallina sitä mestaruutta yhtään sen enempää :lol: Vittu mitä touhua.

Vähän juoni paljastusta, tallit tekee teipeillä merkitöjä että kuskit osaisi pysäyttää auton lähtöruudukassa oikeaan kohtaan, mutta Red bull meni repii kilpailijan teippejä.

Autosport kertoo useiden saamiensa lähteiden mukaan, että tarkoituksena oli repiä brittikuskin referenssiteippi irti, jotta McLaren-kuski sortuisi jälleen noloon virheeseen.
Ilmeisesti ei ensimmäinen kerta
Autosportin mukaan Red Bullin kaltaista ”juonittelua” on nähty kuluvalla kaudella aiemminkin ja nimenomaan McLarenin paikkamerkinnät ovat olleet kohteena
(lainauksest linkistäsi)

Rankku ilmeisesti tuli siitä että Red Bullin edustajan tunekutumisesta lähtösuoralla sen jälkeen kun porttia oltiin sulkemassa.
 
Ensi kaudella kaikki voi toki olla toisin. Alpine ajelee jatkossa Mersun supermoottorilla (lähde niki juusela) ja nauraa ohitellessaan Bottaksen Ferrari-Caddyä kierros toisensa jälkeen.
Se on ihan mahdollista, ja käsittääkseni Bottakselle olisi kelvannut esim. kaksi tai useampivuotinen soppari jolloin olisi tuollakin päässyt ajelemaan. Mutta tarjottiin vaan sitä 1-vuotista.
 
Tuskin on ainoa koiruus mitä ovat tehneet. Yhtäkkiä autoon tuli 1,5s/kierros lisää vauhtia.
Autossa on uusiksi muokattu pohjalevy.

AI selvitti asiaa näin:
"Red Bull Racing on ottanut käyttöön uuden ja merkittävän pohjalevyn (floor upgrade) kaudella 2025, joka on mullistanut tallin RB21-auton suorituskyvyn kesän ja syksyn aikana.

Uuden pohjalevyn kehitys ja käyttöönotto​

  • Uusi pohjalevy esiteltiin ensimmäisen kerran Monzan osakilpailussa ja sen jälkeen käytettiin menestyksekkäästi Azerbaidžanin (Baku) ja Singaporen kilpailuissa.autoracing1+2
  • Alun perin Silverstonessa nähdystä versiosta kehitettiin edelleen “Monza-spec”, jossa painopiste oli aerodynaamisessa vakaudessa ja virtauskuvion hallinnassa auton keskiosassa.formula1+1

Tekninen vaikutus​

  • Uudessa rakenteessa pohjalevyn alapuolen kanavia ja reunaprofiilia (floor edge) muokattiin niin, että aerodynaamisen virtausalueen turbulenssi väheni ja alipainepinnan tehokkuus kasvoi.youtubefacebook
  • Tämä mahdollisti auton matalamman ajokorkeuden ilman pohjakosketusta, mikä lisäsi pitoa erityisesti korkeanopeuksisissa mutkissa.
  • Kuljettajat, erityisesti Max Verstappen, raportoivat selvästi paremmasta tasapainosta jarrutuksessa ja ulostuloissa sekä vähemmästä liiallisesta aliohjautumisesta.gpblog+1

Suoritus radalla​

  • Pohjalevyn ansiosta Red Bull palasi vahvaan iskuun kesän epävarman jakson jälkeen.
  • Verstappen saavutti sen käyttöönoton jälkeen peräkkäiset voitot Monzassa ja Bakussa, ja auton suorituskyky korkeilla ja matalilla downforce-asetuksilla parani huomattavasti.formula1+1

Jatkopäivitykset​

  • Singaporeen tiimi toi lisäksi uuden etusiiven, joka komppaa uutta pohjalevyä ja parantaa ilmavirran hallintaa korkeilla downforce-radoilla.racingnews365
  • Tiimin pääinsinööri Paul Monaghan ja uusi tallipäällikkö Laurent Mekies kertoivat, että nämä päivitykset ovat myös tärkeä testialusta Red Bullin 2026-autolle, joka tulee uuteen moottori- ja rungonsäännöstöön.autosport
Yhteenveto:
Red Bullin RB21:n uusi pohjalevy on parantanut auton pitoa, vakautta ja aerodynaamista tehokkuutta merkittävästi. Se on palauttanut tiimin kilpailukyvyn erityisesti matalan downforcen radoilla, ja toimii samalla siirtymänä kohti 2026-sääntökauden kehityssuuntaa."
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 353
Viestejä
4 967 886
Jäsenet
79 775
Uusin jäsen
KLA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom