Ulkomaista uutisointia Japaniasta:
Iso-Britannia ---------
The Race
Max Verstappen put on a masterclass to win the Japanese GP, but McLaren probably should've taken a third victory at the start of F1 2025. Mark Hughes looks at where the team lost this race
www.the-race.com
Mikäli Oscar Piastri ei olisi tehnyt virhettä radan toisessa mutkassa hänen aika-ajo kierroksellaan, hän olisi päässyt paalulle Verstappenin uskomattomasta kierroksesta huolimatta ja kärkipaikalta hän olisi pystynyt hallitsemaan kisaa.
...
McLarenin taktiikka ihmetytti, kun Norris kutsuttiin varikkopysähdykselleen. Jotta kuski pystyisi hyötymään myöhemmästä pysähdyksestä, hänen piti olla 1,5 sekunnin päässä edellä ajavasta autosta. Kierroksella 20 Norris oli tasan 1,5 sekuntia Verstappenin takana, jolloin McLaren päätti ottaa Piastrin sisään Norrisin sijaan.
Piastrin stopin myötä, Red Bull otti Verstappenin varikolle, samalla kierroksella kuin Norris. Yhtäkkiseltään näytti siltä, että tällä taktiikalla McLaren menetti varman mahdollisuuden päästä kärkeen. Tilanne oli kuitenkin monimutkaisempi.
Ensinnäkin, Piastrin oli pakko tulla varikolle, koska viidennellä sijalla ajanut George Russel oli juuri tehnyt oman stoppinsa. Ottaessaan Piastrin heti seuraavalla kierroksella sisään, he varmistivat sen, ettei Russel päässyt hänen ohitseen.
...
Toiseksi, Norrisilla ei ollut tarpeeksi etäisyyttä 10:llä sijalla ajaneeseen Haasin Oliver Bearmaniin, jotta hän ei olisi joutunut ruuhkaan, mikäli pysähdys olisi tehty vasta kierrosta myöhemmin.
...
Verstappenin tehdessä oman pysähdyksensä kierroksella 21, hän pysyi juuri ja juuri Haasin edellä. Mikäli McLaren olisi ottanut Norrisin ensin sisään kierroksella 20, hän olisi todennäköisesti tippunut neljänneksi.
Koska olosuhteet olivat Norrisia vastaan, ettei hän pystynyt hyödyntämään aikaisempaa varikkokäyntiä, olisiko hän voinut jäädä pidemmäksi aikaa radalle ja saada hyötyä paremmista renkaista kisan lopussa?
Tässä oli esteenä matala renkaiden kulutus, joka ei olisi antanut juurikaan etua Norrisille, mutta hän olisi voinut olla vaarassa menettää sijansa Piastrille ja ehkä myös Ferrarin Charles Leclercille.
...
Yhteenvetona voi todeta, että väite siitä, että McLaren hävisi kisan jo lauantaina, on todennäköisempi kuin että he pilasivat mahdollisuutensa sunnuntaina. Lisäksi, uudelleenpinnoitettu ensimmäinen sektori esti McLarenin saaman edun paremmasta renkaiden hallinnasta.
Australia --------------------
Sydney Morning Herald
The four-time reigning world champion has won in Suzuka for the fourth time in a row, despite Norris and Piastri having the best race car on the grid.
www.smh.com.au
Verstappen, joka otti uransa 64:nnen GP-voiton, on Christian Hornerin mukaan "varauksettomasti" maailman paras F1 kuljettaja, mutta Melbournen supertähti Piastrilla ja hänen tiimikaverilla Lando Norrisilla näyttäisi olevan kuluvan kauden paras auto - ja he tietävät sen.
...
Piastri: "Vauhti oli todella hyvä ja olin siihen tyytyväinen - pääsin lähelle muutamaan otteeseen ja yritin päästä kärkeen, mutta lähtöruutu ratkaisee täällä todella paljon joten, luulisin, että Verstappen käytännössä voitti kisan jo eilen enkä tehnyt silloin tarpeeksi hyvää työtä"
...
"Tunsin, että vauhti olisi riittänyt, ja jos olisin ollut Maxin takana, olisin ehkä voinut päästä ohi, mutta näin käy kun aika-ajoissa ei saa hyvää tulosta, valitettavasti.
Kysyin tiimiltä sijojen vaihtamisesta, he antoivat mielestäni reilun vastauksen. Se oli mielestäni hyvä kisa, näin niitä pitääkin ajaa"
...
Andrea Stella: "Kisa ajettiin suurimmaksi osaksi jo aika-ajoissa, kun Verstappen, muutaman millisekunnin erolla, ajoi paalupaikalle.
Hän puolusti sijoitustaan hyvin ensimmäisellä kierroksella ja sen jälkeen ei kisassa enää tapahtunutkaan paljoa. Mielestäni varikkopysähdyksien ajoitukset muodostuivat paljolti muiden kuskien pysähdysten mukaan - niissä ei ollut juurikaan varaa muutoksille - jolloin päädyimme samoille sijoille kuin aika-ajoissakin."
Italia ----------------------
Autosprint
Kimi Antonelli vola sul circuito del Giappone e batte ben 2 record, il futuro della Formula 1 sembra oggi più vicino che mai
autosprint.corrieredellosport.it
Mersu-kuski, joka ei ollut tätä aiemmin edes ajanut Suzukan radalla, rikkoi kaksi ennätystä. Kimistä tuli kaikkien aikojen nuorin nopeimman kierroksen tehnyt kuljettaja ja johtaessaan F1-kisaa vain 18 vuoden, 7 kuukauden ja 11 päivän ikäisenä. Unohtumattoman kisan päättyessä Antonelli ajoi maaliin kuudentena, tiimikaveri George Russelin jälkeen.
...
"Olen kisaan tyytyväinen ja vauhtiini kovilla renkailla. Erityisesti ensimmäisellä stintillä pystyin hallitsemaan autoa paremmin ja se teki oloni rauhalliseksi. Kerään kokemusta jokaisesta viikonlopusta, ymmärrän nyt paremmin renkaita ja miten saan autosta enemmän irti, varsinkin aika-ajoissa. Ensi viikolla siirrymme radalle, jonka tunnen paremmin, joten yritämme ajaa paremman aika-ajon ja sitten näemme miten kisa sujuu."
Il pilota della Ferrari guarda il bicchiere mezzo pieno dopo la gara di Suzuka: ecco le sue parole dopo il 4° posto in Giappone
autosprint.corrieredellosport.it
Vaikka Monacolainen ei kisannut palkintopallisijoituksesta, hän ajoi kauden parhaimman tuloksensa Ferrarilla viikonloppuna, jossa sai vihdoin ajaa ilman ylimääräisiä ongelmia.
...
"Olen iloinen, koska kisa tuntui paremmalta ja nyt tiedän paremmin, mitä minun tulee tehdä eri tavalla tulevissa kisoissa, jotta saamme samanlaisia tuloksia jatkossakin. Tähän ei voi kuitenkaan olla täysin tyytyväinen, sillä vaikka teimme kovasti töitä, tuloksena oli vain neljäs sija"
...
"Meidän pitää olla tyytyväisiä työhömme, jolla saimme autosta kaiken irti, mutta toisaalta se toi meille vain neljännen sijan. Meidän täytyy tehdä enemmän töitä ja tiedän, että tiimi tekee Maranellossa paljon sen eteen. Toivon, että Bahrainin kisasta alkaen meillä on parempi vauhti. Bahrain tulee olemaan tärkeä kisa. Tiedän nyt paremmin, miten minun tulee ajaa siellä, verrattuna talven testeihin, toivottavasti saamme sillä tuloksia aikaan."
Il pilota britannico della Ferrari commenta la gara di Suzuka che lo ha visto chiudere al 7° posto
autosprint.corrieredellosport.it
Hamilton: "Kisa meni ihan hyvin, siinä ei ollut mitään ihmeellistä. En vieläkään tunne kaikkia palasia läpikotaisin. Minun pitää tehdä töitä sen eteen parantaakseni suoritustani. Emme ole tällä hetkellä nopein tiimi, joten meidän pitää parantaa."
...
"Strategiani? Verrattuna Charlesiin, en ollut yhtä nopea, joten en odottanutkaan enempää. Aika-ajo on täällä tärkeässä osassa, mutta vaikka olisinkin sijoittunut Mersujen edelle, luulisin että ainakin toinen niistä olisi päässyt ohitseni, sillä he olivat paljon nopeampia"
Leclerc ed Hamilton diversificano la strategia, ma non basta: la SF-25 oggi è limitata. E rispetto a Suzuka 2024, il quadro è addirittura peggiorato
autosprint.corrieredellosport.it
Frederic Vasseur kertoi toivoneensa sateetonta kisaa, saadakseen Sf-25 auton todelliseen testiin Japanissa. Valitettavasti kuiva Japanin GP vei Ferrarilta mahdollisuuden saada keskinkertaista parempaa tulosta.
...
Viikonlopun voisi summata yhteen Hamiltonin lauantaisen kommentin mukaisesti, jolloin hän myönsi, että Ferrari oli "säädetty korkeammalle kuin olisimme halunneet". Seuraavien viikkojen keskusteluiden keskiössä tulee olemaan se, että SF-25:ssä on potentiaalia, mutta siitä ei saada kaikkea irti, koska sen takaosassa on ongelmia. Ennen kuin se on ratkaistu, Ferraria voisi kuvailla sanoilla "haluaisin, mutta en pysty"
...
Ero kisan voittajaan (20 sekuntia viime vuonna, 15 tänä vuonna) on pienentynyt, mutta myös kamppailu on kiristynyt: viime vuonna Punaiset olivat kisan toiseksi vahvin talli, nyt Ferrari jäi McLarenien ja Verstappenin taakse, Mersujen kanssa samalle viivalle.
...
Leclercistä tuli Japanin kisassa eniten MM-pisteitä saavuttanut Ferrari-kuljettaja, kerättyään nyt 1411 pistettä Punaisissa. Se ei silti riitä tuomaan hymyjä kasvoille.
Espanja -----------------------
Marca
Fernando segura que el 11º es "un pequeño milagro, no estamos ni para ser 18º", reconocía tras la carrera
www.marca.com
Fernando Alonso oli tyytyväinen autonsa suorituskykyyn, "tasainen koko kisan ajan, ei yhtään pitoa", jolla hän pääsi maaliin jääden juuri pisteiden ulkopuolelle. Alonso kommentoi kisaansa kriittisesti ja ironisesti, toivoen, että kisan jälkeen tulisi hylkäyksiä samaan tapaan kuin Kiinassa, jolloin Stroll pääsi pisteille.
Alonso ei uskonut, että olisi pystynyt saamaan parempaa tulosta. "En usko, on fakta, ettemme kuulu tällä hetkellä top 10 joukkoon. En usko, että olemme tarpeeksi nopeita ollaksemme edes top 18 joukossa. Joten 11. sija on pieni ihme, koska auto tuntui samalta koko kisan ajan. Autossa ei ollut pitoa, joten vaihdoimme renkaat suojellaksemme 11 sijaa ja jos jotain olisi tapahtunut, olisimme päässeet pisteille.
...
"Uskon, että Bahrainissa, varsinkin talven testien jälkeen, olimme epävarmoja ja toivoimme saavamme vielä yhden päivän lisätesteihin. Nyt olemme oppineet lisää kolmen ensimmäisen kisan aikana ja kun pääsemme Bahrainiin, käytämme ensimmäisiä harjoituksia aiempien epävarmuuksien selvittämiseen. Luulen että siitä tulee vaikea kisa, mutta vaikeat kisat saavat meidät yrittämään enemmän ja tänään pääsimme melkein pisteille, joten emme varmasti tule antamaan periksi.
El madrileño fue uno de los pilotos más activos del Gran Premio de Japón, buscó adelantar, pero no pudo remontar hasta los puntos
www.marca.com
Japanin GP ei tarjonnut juurikaan tapahtumia tai kommentoitavaa ja jos joku ansaitsi valokeilan suorituksilleen, se oli Carlos Sainz. 14:s sijoitus ei tule jäämään mieleen arvokkaana tuloksena, mutta Madridilainen tarjosi sen vähän showsta, mitä Japanissa nähtiin. Hän joutui lähtemään kisaan kolme ruutua taaempaa, saatuaan aika-ajoissa rangaistuksen Lewis Hamiltonin hidastelusta, ja sai näin unohtaa toiveet MM-pisteistä.
...
Sainz ei päässyt parantamaan sijoitustaan, hän oli nykypäivän ohitusvaikeuksien uhri. "Olin täysin jumissa. Autossa oli hyvä vauhti ja tunsin oloni hyväksi, mutta kun lähdet kisaan ruudusta 15, se on hankalaa." Sainz selitti.
...
"Täytyy muistaa olla tekemättä tyhmiä virheitä lauantaisin." espanjalainen kertoi. Hän viittasi kommentillaan aika-ajojen kolmanteen osioon ja tapahtumiin Lewis Hamiltonin kanssa. "Kun pääsemme tällaisista eroon, pääsen ajamaan täysiä viikonloppuja ja ajamaan pisteille".
...
"Suzuka on kuin nopea Monaco", Sainz vitsaili. Mutta se on totta. "Sinulla täytyy olla kova luottamus päästäksesi nostamaan sijoitustasi, tein kolme-neljä hyvää ohitusta, mutta se oli myöhäistä.". Hän oli kuitenkin positiivinen. "Yritän olla positiivinen. Meidän pitää vielä parantaa, olemme menossa jo oikeaan suuntaan"
Verstappen piensa que, de pilotar un McLaren, "no le hubieran visto". El muro naranja debió primar a su piloto más rápido, Piastri, para apretar más la clavijas al rey de la F1 actual
www.marca.com
Verstappen uskoi, että jos hän olisi ollut McLarenin ratissa, "hei eivät olisi edes nähneet minua". Oranssin tallin olisi pitänyt antaa nopeammalle kuskille, Piastrille, mahdollisuus haasta F1-sarjan tämänhetkinen kuningas.
...
Suzuka on kuin nopea Monaco. Se on haastavan moottoriurheilulajin katedraali, mutta radalla on lähes mahdotonta tehdä kuivalla kelillä ohituksia. Lisäksi, Max ei vielä tiennyt juhliessaan lauantaina paalupaikkaa, että myös kylmä keli tuli hänen avukseen. Se oli onnekasta Red Bullille, jonka takarenkaat ylikuumenevat helposti. He tulevat kärsimään siitä Bahrainissa.
...
Voittaaksesi Maxin, sinun täytyy olla rohkeampi. Tiimin ei olisi pitänyt pelätä tehdä Norrisin varikkopysähdystä kierrosta aiemmin. He eivät kuitenkaan uskaltaneet tehdä sitä, sen sijaan he ottivat Piastrin sisään. Norrisin kannalta ei ollut myöskään järkevää ajaa rinnakkain Verstappenin kanssa varikkosuoralla, jatkaa suoraan ruohikolle ja pyytää siitä Maxille rangaistusta. Hän yritti liikaa ja hukkasi mahdollisuutensa varikolta poistumisessa.
...
Nelinkertaisen mestarin voitto on aina isku Wokingin tallin moraalille, varsinkin kun heillä on vielä mekaaninen etu puolellaan. Emme tiedä mitä Barcelonassa tulee tapahtumaan, kun FIA tiukentaa kontrolliaan etusiiven joustavuudesta.
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Red Bulls topadviseur Helmut Marko was dit keer te bang voor weddenschap: ‘Ik denk dat dit het hele seizoen zo doorgaat’
www.telegraaf.nl
"Ennakoimme pääsevämme kolmanteen riviin aika-ajoissa", Helmut Marko kertoi iloisena nähdessään Max Verstappenin ottamassa paalupaikan ja sunnuntaina kisan voiton Suzukassa. "En uskaltanut lyödä vetoa sen puolesta... Max ajoi 53 kierrosta täydellisesti, 53 aika-ajo kierrosta. Ilman yhtäkään virhettä. Se on uskomatonta"
...
"Otimme askeleita eteenpäin auton säätöjen kanssa, jouduimme muuttamaan niitä paljon. Meidän täytyy jatkaa kamppailua ja jatkaa töiden tekemistä yhdessä. Se on ainoa keino McLarenin voittamiseen. Jos emme voi voittaa, meidän täytyy tehdä paras mahdollinen suoritus. Luulen, että se tulee jatkumaan tällaisena koko kauden ajan"
...
"Strategia oli heidän valintansa", Marko hymyili, joka ei ollut pettynyt nähdessään Norrisin ja Piastrin palaavan takaisin samoille sijoille varikkopysähdysten jälkeen. "Oscar näytti olevan heistä nopeampi. Olisiko hänellä ollut mahdollisuus päästä Maxin edelle? Kisa olisi varmasti päättynyt toisella tavalla tämänkaltaisella radalla. Mutta ehkä tämä oli seuraava versio McLarenin säännöistä..."
Max Verstappen kon zijn geluk niet op na zijn overwinning in Japan. Zeker niet omdat het eerder in het weekend er totaal niet naar uitzag.
www.telegraaf.nl
"Viikonloppu lähti heti huonosti liikkeelle, mutta emme antaneet periksi ja olemme parantaneet autoa. Tänään auto oli parhaimmillaan", Verstappen iloitsi otettuaan Japanin GP:n neljännen perättäisen voiton. "Paalupaikka antoi meille mahdollisuuden voittoon. McLarenit ahdistelivat takananti, joten se ei ollut helppoa. Olen uskomattoman onnellinen"
...
"Tämä merkitsee minulle paljon ja viimeisillä kierroksilla ajattelin sitä. Tässä jätimme tavallaan jäähyväiset Hondalle heidän kotonaan Japanissa. Olen todella ylpeä siitä, mitä olemme saavuttaneet viime vuosina."
Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Allora, scrivo al netto di eventuali squalifiche (visti i precedenti, non sisa mai). La Ferrari questa è. Mediocre. Non aurea. Mediocre e basta. Si puòimmaginare un recupero da sviluppi, ma nel presente la situazione non sipresta ad equivoci. La SF25 è nata male. E si vede. Si era già capito...
www.quotidiano.net
Tätä on nykypäivän Ferrari.
Keskinkertainen. Ei kultainen. Keskinkertainen ja siinä se.
Voit toivoa parannusta uusista kehitysosista, mutta tällä hetkellä tilanne on selvä.
SF25 syntyi heikkona. Ja se näkyy. Se oli jo tiedossakin, mutta sitten voimme tarttua ikuiseen toiveeseen paremmasta, tietenkään tekemättä itseämme naurunalaiseksi.
...
Italialaisena saan lohtua Kimi Antonellista.
Hän ajoi ensimmäistä kertaa Suzukassa. Hän oli loistava. Hän ajoi jopa kisan nopeimman kierroksen. Radalla, jota on aina pidetty todellisena kokeena uusille kuskeille.
...
En enää tiedä, mitä kirjoittaisin Verstappenista. Hän on yksi mahtavimmista hulluista, joita on koskaan elänyt. Olen pahoillani heidän puolestaan, jota eivät tunnusta hänen mahtavuuttaan.
Papaijalla on paras auto. Mutta he ovat jo hävinneet ensimmäisen kerran...