F1 2025 - Belgian GP

Toisaalta rata on siinä viivojen sisäpuolella. Mikään ei pakota, paitsi ehkä huono ajotaito, ajamaan radan ulkopuolella. Toki tämä moderni ongelma kun ennen oli hyvällä tavalla valli, puut tai meri tms siinä heti seuraavaksi. Eipä oiottu silloin.
 
Juurikin noin, aika kova rankku yhdestä ylityksestä. Pitäisi olla joku "kolme varoitusta ja neljännestä sekä siitä eteenpäin, aina hylky"

Jep! Piti itekki tämä lisätä tuohon äsköseen viestiin, mutta aivosolusta matka sormille katkes :lol:

Eikös se ole kisassakin tämä sama sääntö? Tarpeeksi monta kertaa ylittää ratarajat niin tulee rankkua. Aika-ajoissa vois olla vaikka tyyliin eka katotaan sormien läpi ja tokasta eteenpäin sitte rankkua säälimättä.
 
Tokihan tämän ongelman ratarajoista poistaa kun otetaan nuo kanttarit pois. Asfaltin jälkeen on soraa, sinne kun vedät niin kyllä se ajassa näkyy välittömästi. Toki sitten tullaan sitten taas tähän turvallisuuteen.
 
12:ssa minuutissa ehtii ajamaan Spassakin kuusi kierrosta, joten luulisi sen aikana ehtivän ajaa laillisen kierroksen. Jossain välissä vain tietyissä mutkissa ulosajo vaikutti päätökseen hylätä kierrosaika ja siten tämä ehdoton on paras malli sillä silloin ei ole erikseen tulkintoja siitä mikä ketäkin hyödyttää.

Edelleen ratojen pitäisi olla leveämpiä radalla, ei radan ulkopuolella. Sääntö on kaikille sama ja ennen siitä nousi poru kun joku ajoi aikansa radalla ja toinen ajoi paremman ajan menemällä mutkia leveiksi. Saahan nytkin ajaa melkein kaksi metriä radan ulkopuolella ennenkuin se suoritus hylätään, ja joissain paikoissa viivoistakin on tehty erityisleveitä.
 
Tänään taidetaan ajaa vain F2:t kun keskellä päivää ei pitäisi sataa.
Viimeisten tietojen mukaan sadetta koko päiväksi. Toki voi muuttua yllättäen parempaankin suuntaan mutta epäilen suuresti.
 
Tulee taas Spa jossa pistetään kisa nimellisesti käyntiin jotta katsojat ei voi vaatia rahoja takas.

Eikös tässä pari vuotta sitten ollu sama tilanne? Järjestäjät eivät maksaneet rahoja takaisin koska "ajettiin" pari kierrosta kisaa, mutta samalla lipulla pääsi seuraavana vuonna kisaan? Sekin tais mennä jotenki vituiksi?
 
Jep! Piti itekki tämä lisätä tuohon äsköseen viestiin, mutta aivosolusta matka sormille katkes :lol:

Eikös se ole kisassakin tämä sama sääntö? Tarpeeksi monta kertaa ylittää ratarajat niin tulee rankkua. Aika-ajoissa vois olla vaikka tyyliin eka katotaan sormien läpi ja tokasta eteenpäin sitte rankkua säälimättä.
No eihän tuo nyt toimisi mitenkään. Jokainen kuski hakisi sen mutkan jossa olisi eniten aikahyötyä mennä leveäksi tai oikaista ja ottaisi sen yhden ylityksen tahallaan nopeimmalle kierrokselle.
 
Tulee taas Spa jossa pistetään kisa nimellisesti käyntiin jotta katsojat ei voi vaatia rahoja takas.
Silverstonessa saatiin ihan hyvä kisa aikaiseksi, mutta Spa on kyllä vaikeimpia paikkoja ajaa jos seisovaa vettä on paljon radalla kun et näe mitään jossain Eau Rougessa ja mennään 300 km/h.
 
No eihän tuo nyt toimisi mitenkään. Jokainen kuski hakisi sen mutkan jossa olisi eniten aikahyötyä mennä leveäksi tai oikaista ja ottaisi sen yhden ylityksen tahallaan nopeimmalle kierrokselle.

No nyt kun asian näin muotoilit niin olet kyllä aivan oikeassa 🫡

Seison korjattuna.
 
  • Tykkää
Reactions: JES
No nyt kun asian näin muotoilit niin olet kyllä aivan oikeassa 🫡

Seison korjattuna.
Kuten kirjoitin, tietyt radan ulkopuolella käynnit edesauttoivat ratakierroksessa( joskus aika hylättiin, aina ei) ja siitä syystä 2002-2010 otettiin käyttöön ns. sausage curbit radan ulkopuolella ajon estämiseksi. Ne osoittautuivat suorastaan vaarallisiksi joissain tilanteissa ja lopulta 2023 päätettiin/ toivottiin( kuljettajien toiveesta), että välillä mielivaltaisille rangaistuksille pitää tulla stoppi ja todettiin, että valkoisen viivan ulkopuolella ajo on aina rangaistavaa( ajan poistolla ja neljännestä ylityksestä myös aikasakolla). Sitä ennen oli sallittua ajaa myös joillain radoilla punavalkoraidan päällä. Viivan leveydellä muutettiin joidenkin ratojen ulkokaaren muotoa, jotta radallapysyminen olisi hieman helpompaa.

Haulla löysin aika hyvän historiaselonteon tälle 'uudelle' käytännölle ja myönnän muistaneeni väärin syyn miksi tämä uusi käytöntö otettiin käyttöön; se ei ollut suoranaisest aikahyötyperustainen vaan tulkinnanvarainen.
 
Taitaa jäädä kisa ajamatta. Tai jos ajetaan, niin kolme kierrosta ja farssi. Sääennusteet ei ainakaan tue sitä teoriaa, että kisa pystyttäisiin ajamaan. :(
 
siirretään vaikka jokusella tunnilla tai siirretään huomiselle vai onko taas joku ihme soppari et pitää tiettynä päivänä ajaa?
 
Just tällä hetkellä ei näytä satavan, kun kyyditsivät rekalla kuskeja ympäri rataa, mutta todennäköisyys sateelle on jotain 80% ja Belgia, ni eiköhän siellä sadetta saada. 🤞
 
Aika usein Spassa tulee vettä jopa liikaakin, ajankohta nähtävästi sopiva näille olosuhteille. :lol:
 
siirretään vaikka jokusella tunnilla tai siirretään huomiselle vai onko taas joku ihme soppari et pitää tiettynä päivänä ajaa?
Siellä menee ”muutamalla” lentoliput, logistiikka jne vtuiksi.

Sade helpottaa parin tunnin päästä eli tullaan näkemään ne pari feikki kierrosta kilpailua.
 
Ymmärrän kun ennen vanhaan esim Malesiassa keskeytettiin kisat vesiliirtojen takia, mutta nyt alkaa taas tämä näkyvyys -pelleily.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 055
Viestejä
4 866 199
Jäsenet
78 501
Uusin jäsen
Ansta_5256

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom