Bahrainin kisa ulkomaisin silmin:
Iso-Britannia ---------
Mirror
Lando Norris won the Australian Grand Prix to start the 2025 season with a bang but has admitted he is 'nowhere near' his best and has made a worrying admission
www.mirror.co.uk
Lando Norris voi olla tyytyväinen johtaessaan edelleen MM-sarjaa, mutta hän myöntää, ettei tunne olevan "lähelläkään" huippusuorituksia. Norris on toistaiseksi ymmällään ongelmien syystä, kun tiimikaveri Oscar Piastri hengittää jo niskaan.
...
"Olen luottavainen, että minulla on kaikki tarpeellinen ja tiedän pystyväni voittamaan mestaruuden", Norris vakuutti. "Olen varma, että olen tarpeeksi hyvä kuski, mutta jostain syystä en pääse auton kanssa samalle viivalle."
"Viime kaudella, tunsin jokaisessa kurvissa, miten auto käyttäytyy ja miten se tulisi toimimaan. Tunsin olevani auton kanssa yhtä. Tämä vuosi tähän saakka ei olisi voinut erilaisempi."
"Jopa Australiassa, voitin kisan, mutta en tuntenut oloani autossa hyväksi, en tuntenut oloa varmaksi. Auto oli täydellinen ja se helpottaa suorituksiani, mutta en saa tällä hetkellä autosta irti sitä minkä tiedän olevan mahdollista, ottaa kipeää myöntää se."
...
Useat tallit haastavat tällä hetkellä McLarenia, mutta heidän 58 pisteen etumatka toisena olevaan Mersuun vain neljän kisan jälkeen on kuitenkin huomattava.
Few gave anyone a chance of stopping McLaren drivers Oscar Piastri and Lando Norris at the Bahrain Grand Prix but George Russell at least got the better of one of them
www.mirror.co.uk
Russelin kisa oli kaukana helposta, kun ohjelmistoviat kiusasivat hänen Mersuaan kisan loppupuolella, jolloin hän miltei menetti koko tuloksensa.
Ensinnäkin, auton transponderi lakkasi toimimasta kunnolla, joka aiheutti hänelle sekä hänen takaan tulleelle Lando Norrisille ongelmia avattavan takasiiven kanssa kisan lopussa. Samalla avattava takasiipi aukesi hetkeksi kohdassa, jolloin sitä ei olisi saanut käyttää, mutta britti selvisi tilanteesta rangaistuksetta tuomariston tutkinnan jälkeen.
...
Myös auton jarruihin tuli vikaa ja hän kertoi ajaneensa kisan viimeiset 10 kierrosta tietämättä toimivatko ne vai ei.
"Se oli todella haastava kisa", Russel kertoi. "Meillä oli ongelmia viimeisillä 12 kierroksella, mukaan lukien jarrujen drive-by-wire järjestelmän vika. Kun painoin jarrua, poljin ei toiminut aina samalla tavalla, minun piti resetoida järjestelmiä saadakseni sen toimimaan."
...
Toto Wulff: "Nyt näimme, miten nopeasti tilanne voi muuttua täysin toisenlaiseksi. George teki tänään upeaa työtä. Hän pelasti podiumisijoituksen tiimille suorituksellaan. Hän kärsi jarruongelmista ja hänen piti ottaa huomioon jarrupolkimen epätasaisuus jokaisessa mutkassa.
Hän pystyi siihen eikä menettänyt ylimääräistä aikaa, se oli uskomatonta. Hän myös piti hyvää huolta pehmeistä renkaistaan viimeisellä stintillä, ajoi nopeasti ja puolusti sijoitustaan oikeilla hetkillä maksimoidakseen suorituksensa."
Australia --------------------
Sydney Morning Herald
The Australian took a commanding lead from pole and did not look back, only relinquishing the lead briefly to pit for new tyres.
www.smh.com.au
Australialainen, ajettuaan hänen uransa 50:nnen GP:nsä, otti McLarenille johtopaikan paalulta eikä luopunut siitä, vaikka turva-auto kutistikin hänen seitsemän sekunnin etumatkansa käytännössä nollaan.
...
Piastri piti hermonsa kun kisa käynnistettiin uudelleen, ja tuli maaliin 15,5 sekunnin erolla toisena tulleeseen Russeliin ja kolmantena maaliin saapuneeseen McLarenin Lando Norrisiin. Piastri johti kisaa käytännössä koko ajan, vain menetettyään johtopaikan hetkeksi varikkopysähdyksen ajaksi ja ajoi tiimipäällikkö Andrea Stellan samoin "täydellisen kisan - täydellinen viikonloppu Oscarilta".
...
Voitto oli Melbournilaiselle Piastrille tämän kauden toinen, voitettuaan aiemmin Kiinan GP:n maaliskuussa, ja ollen näin kauden ensimmäinen kuski joka on voittanut kaksi kisaa.
Tämä merkkipaalu - jonka hän saavutti vain viiden kisan jälkeen - on jo yhtäläinen viime vuoden voittojen kanssa yhteensä, Piastrin voitettua silloin Unkarin ja Azerbaidzanin kisat toisella McLaren-kaudellaan. Voitto Bahrainissa nosti Piastrin nelinkertaisen ja hallitsevan maailmanmestarin, Red Bullin Max Verstappenin, edelle toiselle sijalle 74:llä pisteellä, hän on vain kolme pistettä MM-sarjaa johtavan tiimikaverinsa Norrisin takana. Verstappenilla on nyt 69 pistettä.
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Il britannico duro con se stesso: "Non pensavo che la mia capacità di adattarmi a questa macchina fosse così incostante". Il monegasco: "Risultato migliore possibile, deludente quando dai tutto e finisci quarto". Vasseur: "Quella safety car uscita nel momento in cui andavamo meglio ha cambiato...
www.gazzetta.it
Hamilton: "En odottanut kisan menevän näin huonosti ja että sopeutumiseni tähän autoon on niin hankalaa. Mutta ei se mitään, jatkan yrittämistä". Tämä oli kova kommentti brittikuskilta, joka äänestettiin joka tapauksessa kisan parhaimmaksi kuskiksi. "Toivon näyttäneeni tänään, että minusta on vielä johonkin, minun pitää yrittää jatkaa samalla tavalla".
...
Leclerc: "Heillä [McLarenilla] on tällä hetkellä suorituskykyisin auto, tämä oli meille tänään paras mahdollinen tulos, taistelin mutta se ei riittänyt." Olisiko Saudi Arabiasta odotettavissa jo podiumisijoitus? "Toivon todella sitä, on masentavaa kun yrität kaikkesi ja tulet maaliin neljäntenä", monacolainen kommentoi samaan tapaan kuin edellisessäkin kisassa, "Tämänhetkinen tilanteemme ei hymyilytä, yritin kaikkeni, mutta se ei riittänyt."
...
Vasseur: "En tiedä, olisimmeko pystyneet parempaan. Kun päätimme pidentää ensimmäistä stinttiä, ajatuksena oli saada hyötyä kisan lopussa tuoreemmista renkaista. Turva-auto, joka tuli radalle juuri kun pääsimme hyvään vauhtiin, kuitenkin pilasi suunnitelmamme ja tasoitti erot viimeisellä stintillä. Tällaisia asioita ei voi hallita tai suunnitella etukäteen."
...
Vasseur: "Kaikille on selvää, että McLaren on askeleen edellä, mutta joissain olosuhteissa pystymme haastamaan heidät. Yleisesti ottaen, he ovat keskimäärin kaksi-kolme kymmenystä meitä nopeampia, heidän etunsa on tuossa kokoluokassa. Tänään taistelimme Mersun ja Red Bullin kanssa, jotka ottivat askeleen taaksepäin. Tilanne voi muuttua kisa kisalta, mutta olemme taistelussa mukana."
...
Mitä on odotettavissa Saudi Arabiasta? Vasseur: "Meidän pitää pidättää odotuksiamme. Tänään kaikkien tallien haasteena oli renkaiden kulutus, mutta Jeddahissa käy melkein päinvastoin, voit tehdä vaikkapa kymmenen aika-ajo kierrosta samoilla renkailla. Totesimme sen viime vuonna, kun turva-auto tuli kisan alussa radalle ja laitoimme autoon keskikovat renkaat, joilla ajoimme maaliin saakka."
Il nuovo fondo ha permesso alla monoposto di fare uno step in avanti, lo si è visto in qualifica, e di ridurre il divario da McLaren
www.gazzetta.it
Ferrarin pitkään odotetut päivitykset saatiin käyttöön Bahrainissa. Ne toimivat, myös kuljettajien mielestä. Sakhirin viikonloppu oli Ferrarille toistaiseksi kauden paras, sekä pisteiden että sijoitusten valossa, jos jätämme huomiotta Kiinassa ajetun sprinttikisan.
...
Lewis Hamiltonilla oli taas vaikeuksia yhden nopean kierroksen ajamisessa aika-ajoissa, saavuttaen vain yhdeksännen lähtöruudun. Kisassa britti pääsi viidennelle sijalle, tullessaan maaliin heti tiimikaverinsa jälkeen. Kisasta Ferrari keräsi hyvät pisteet, he voittivat Max Verstappenin molemmilla autoillaan.
...
Punaiset hävisivät kuitenkin taas George Russelille, samaan tapaan kuin kauden kahdessa ensimmäisessäkin kisassa.
...
SF-25 auton uudet osat, erityisesti uusi alusta, veivät sitä askeleen eteenpäin. Se nähtiin jo aika-ajoissa, Leclercin saavuttaessa kauden parhaan tuloksensa, ja myös kisassa, auton käyttäytyessä rauhallisemmin ja ennustettavammin, jos sitä vertaa edellisiin kisoihin.
...
Turva-auton saapuessa radalle kaikki saivat mahdollisuuden vaihtaa alle uudet renkaat. Tällöin SF-25 osoitti siinä olevat puutteet.
...
SF-25 autolla oli hankaluuksia kovien renkaiden kanssa. Hamilton, joka kamppaili hienosti Norrisin kanssa, joutui heti vaikeuksiin. Toisaalta, Leclerc pystyi ylläpitämään hyvää vauhtia usean kierroksen ajan, ennen kuin joutui myös antamaan periksi McLarenin englantilaiskuskille.
...
SF-25:n ja kovien renkaiden "huono suhde" oli nähtävissä myös japanissa, jossa Leclerc menetti vauhtiaan paljon enemmän kuin Russel kisan loppuvaiheilla. Fred Vasseurin ja tiimin pitää selvittää tämä ongelma, jotta he pysyvät mahdollisimman kilpailukykyisinä koko kisojen ajan tulevissa GP:ssä.
Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Oscar Piastri hat das Rennen in Bahrain souverän gewonnen. Der McLaren-Pilot ließ der Konkurrenz keine Chance und feiert den zweiten Saisonsieg. Max Verstappen erlebte einen Tag zum Vergessen. Nico Hülkenberg wird aus der Wertung genommen.
www.auto-motor-und-sport.de
McLarenin australialaisella oli kisa hallussaan lähdöstä maaliin saakka. Otettuaan kauden toisen voittonsa, ja neljännen koko F1 uransa aikana, hän kavensi eroa MM-sarjassa kolmeen pisteeseen tiimikaveriinsa Lando Norrisiin.
...
Toinen sija meni George Russelille. Mersukuski ohitti Charles Leclercin kisan alussa ja otti kauden neljännessä kisassa jo kolmannen podiumisijoituksen. Lando Norris jäi kolmanneksi. McLarenin toinen kuski otti hyvän lähdön, mutta teki kisan itselleen vaikeaksi. Hän ei ollut lähdössä kunnolla omassa lähtöruudussaan.
...
Max Verstappen tuli maaliin kudentena. Hän pääsi lopussa vielä Pierre Gaslyn ohi. F1:n hallitsevan maailmanmestarin kisa ei pysynyt kasassa. Tämä oli parhaimmillaan vahinkojen minimointia. Hän valitti koko kisan ajan Red Bullin huonosta ajettavuudesta. Toisaalta, Gasly ajoi Alpinella vakuuttavasti kisassa vahvan aika-ajon jälkeen ja keräsi Enstonen tallille kauden ensimmäiset pisteet.
...
Haas keräsi Bahrainissa tärkeitä pisteitä. Ex-kuski Nico Hulkenberg oli kaukana siitä. Sauberin kuski tuli maaliin 13 sijalla, mutta kun hänen autonsa pohjalevy oli kulunut liikaa, kisan tuomaristo hylkäsi saksalaisen suorituksen.
George Russell fuhr zum dritten Mal im vierten Rennen auf das Podest. Der zweite Platz des Mercedes-Piloten war eine Meisterleistung bei einem fast totalen elektronischen Blackout. Braucht Mercedes da noch Max Verstappen?
www.auto-motor-und-sport.de
Useampaa kuskia ei enää pystytty seuraamaan puuttuvien transponderien signaalien vuoksi. George Russel kärsi siitä eniten. Mersukuski näkyi tuloslistassa, mutta hänen kierroksensa ja kierrosaikansa jäivät piiloon. Tiimi ei pystynyt seuraamaan kuskiaan monitoreiltaan. Samaan aikaan George Russelin ratissa oleva näyttökin pimeni. Hän ei enää pystynyt seuraamaan omia kierrosaikojaan eikä nähnyt eroja toisiin kuskeihin.
...
Avattavan takasiiven automaattinen hallintakaan ei ollut enää toiminnassa. FIA salli kuskien avata takasiipeä manuaalisesti. Koska useat eri järjestelmät kaatuivat samaan aikaan, tärkeimmät toiminnot uudelleenohjelmoitiin varanappien taakse. Tiimi ohjeisti Russelia käyttämään lisäpainiketta, joka hallitsi sekä avattavaa takasiipeä, että radioliikennettä. Kun Russel yritti puhua tiimille radion kautta, hän tietämättään avasi samalla takasiiven. Kun hän huomasi virheensä, hän sulki takasiiven samantien. FIAn tutkinnassa selvisi, että takasiipi oli auki 37 metrin matkalla, josta Russel sai 0,02 sekunnin edun. Hän kuitenkin hiljensi vauhtiaan tahallaan ennen seuraavaa mutkaa, jolloin hän menetti 0,28 sekuntia. Hän selvisi tilanteesta rangaistuksetta.
...
Pahin tilanne Russelille muodostui kuitenkin jarrujen brake-by-wire -järjestelmän vikaantumisesta 12 kierrosta ennen maalia. Järjestelmä säätää jarrutusvoimaa jarrujen ja moottorijarrutuksen välillä. "Välillä järjestelmä toimi, välillä ei, välillä jarrupoljin toimi pitkään odotetulla tavalla, välillä vain hetken"
...
Jarrujärjestelmän näyttäessä vetelevän viimeisiään, tallin insinöörit ohjeistivat Russelia käyttämään passiivista järjestelmää. Tällöin järjestelmä ei enää hyödyntänyt moottorijarrutusta, mutta ainakin kuski pystyisi luottamaan tasaiseen jarrutukseen.
...
Kisassa toiselle sijalle ajanut Russel selvisi kuitenkin pahimmasta, näyttöruudun täydellisestä pimenemisestä. "Silloin ajamisesta olisi todella tullut täysin sokkona ajamista", päästrategi Rosie Wait selitti. "Georgella ei olisi edes ollut ledejä, jotka kertovat, milloin hänen tulee vaihtaa vaihdetta.". Russel lisäsi: "Kaikki tekemäni asetukset olisivat jääneet voimaan kisan loppuun saakka". Heti kisan jälkeen ei ollut selvää, mikä vian oli aiheuttanut. Tiimipäällikkö Toto Wulff epäili jonkinlaista ongelmaa johtosarjassa.
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Oscar Piastri wint Grand Prix van Bahrein, Max Verstappen knokt zich naar zesde plek. Lees meer op telepsort.nl
www.telegraaf.nl
Verstappen tiesi odottaa Bahrainista vaikeaa kisaa Red Bullille, mutta talli sai todellisen iskun kasvoilleen. Sunnuntain kisassa myös varikkopysähdyksissä oli ongelmia. Verstappen taisteli paremmasta sijoituksesta kisan lopussa.
...
Verstappen, kuten Norris ja Pierre Gasley, kävivät varikolla 10 kierroksen jälkeen, mutta Maxin varikkokäynti kesti pidempään, sillä lähdöstä ilmaiseva liikennevalo jäi näyttämään punaista. Kierrosta myöhemmin kävi samoin myös hänen tiimikaverilleen Yuki Tsunodalle (hän oli lopulta yhdeksäs).
Toisin kuin hänen edellä ajavat kuskit, Verstappen otti alle kovat renkaan keskikovien sijaan toiselle stintille. Hän kuitenkin totesi, ettei renkaissa ollut pitoa ja ne kärsivät ylikuumenemisesta. Antonelli ja Hamilton pääsivät limburgilaisen ohi, jolloin hän tippui takaisin yhdeksännelle sijalle.
...
Verstappen tuli varikolle toistamiseen kierroksen 26 jälkeen, mutta tälläkään kertaa pysähdys ei ollut virheetön. Nyt ongelmaksi muodostui oikean eturenkaan vaihtaminen, jolloin pysähdyksessä kesti melkein viisi sekuntia.
...
Verstappen ja hänen kisainsinöörinsä Gianpiero Lambiase eivät juurikaan keskustelleet kisan loppuosalla. Maailmanmestari ei päässyt kisan kuudentena ajaneen Alpinen Pierre Gasleyn ohi kovilla renkailla.
...
Norris teki kaikkensa päästäkseen Leclercin ohi ja varmisti näin kolmannen sijan. Ferrarikuski puolusti uhmakkaasti ja piti sijastaan pitkään kiinni, mutta joutui luovuttamaan vain viisi kierrosta ennen maalia. Norris lähti jahtaamaan toisena ajanutta Russelia, mutta ei saanut häntä kiinni. Myös Verstappen sai lopulta Gaslyn kiinni ja pääsi vanhan tallikaverinsa ohi päästen maaliin kuudentena.
Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Solita premessa. Scrivo prima di decisioni giuria sul Drs di Russell ed altreeventualità. In breve. Eppure si muove. Ferrari discreta, non tale dagiustificare euforie in stile Ali il comico, perché sempre al netto di giuriaquarti e quinti restiamo, eh. Quarti e quinti. Con una Red...
www.quotidiano.net
Loppujen lopuksi, jos olet lähdössä kärkitalleista ainoa, jolla on allaan keltaraitaiset renkaat, se tarkoittaa että olet edelleen vaikeuksissa Rubikin kuutiosi kanssa.
Mutta kolmen ensimmäisen hävyttömän kisan jälkeen, poislukien Kiinan sprinttikisa, olotila on varovasti rohkaiseva.
Parempi: vähemmän masentava kuin yleensä.
...
Lauantain fiaskon jälkeen, Hamiltonilla oli arvostettava kisa. Hän lähti yhdeksäntenä, tuli maaliin viidentenä.
Mutta Ferrarin todellinen johtaja tällä historiallisella hetkellä on Charles Leclerc. Näimme saman myös Bahrainissa.
...
Odottaessamme todellisen Lewisin ilmestymistä, pitää kysyä itseltämme, mitä Ferrari olisi ollut ilman Charlesia vuodesta 2019 saakka.
...
Norrisilla on ongelma nimeltään Piastri. Piastri, jonka olen aina sanonut näyttävän samalta kuin nuori Kimi Räikkönen.
Kimistä puheenollen: Antonelli oli tällä kertaa pettymys.
Russel on aina liian aliarvostettu