F1 2025 - Australian GP

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
346
Kausi 2025

01. Australian GP, Melbourne, 14.-16.3.
02. Kiinan GP, Shanghai, 21.–23.3. (sprint)
03. Japanin GP, Suzuka, 4.–6.4.
04. Bahrainin GP, Sakhir, 11.-13.4.
05. Saudi Arabian GP, Jeddah, 18.-20.4.
06. Miamin GP, Miami, 2.-4.5. (sprint)
07. Emilia-Romagnan GP, Imola, 16.-18.5.
08. Monacon GP, Monaco, 23.–25.5.
09. Espanjan GP, Barcelona, 30.5.–1.6.
10. Kanadan GP, Montreal, 13.–15.6.
11. Itävallan GP, Spielberg, 27.–29.6.
12. Iso-Britannian GP, Silverstone, 4.–6.7.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 25.-27.7. (sprint)
14. Unkarin GP, Budapest, 1.–3.8.
15. Hollannin GP, Zandvoort, 29.-31.8.
16. Italian GP, Monza, 5.–7.9.
17. Azerbaidzhanin GP, Baku, 19.-21.9.
18. Singaporen GP, Marina Bay, 3.–5.10.
19. Yhdysvaltain GP, Austin, 17.–19.10. (sprint)
20. Meksikon GP, Mexico City, 24.–26.10.
21. Brasilian GP, São Paulo, 7.–9.11. (sprint)
22. Las Vegasin GP, Las Vegas, 20.-22.11.
23. Qatarin GP, Doha, 28.–30.11. (sprint)
24. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 5.-7.12.

____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Perjantai
1. vapaat harjoitukset 03:30
2. vapaat harjoitukset 07:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 03:30
Aika-ajo 7:00

Sunnuntai
GP 6:00

____________________________

Sää:

Long term weather forecast for Albert Park Circuit
Sää Melbourne, Australia - Ilmatieteen laitos

____________________________

23px-Flag_of_Australia.svg.png
Albert Park Circuit

2025-01_australia.png


Ratamuutokset:

- The kerb at the exit of Turn 6/apex of Turn 7 has been replaced with a negative kerb and gravel has been installed.
- The barrier on the left-hand side of Turn 6 has been reprofiled.
- The pit exit line has been repainted in the configuration last used in 2018.

____________________________

Black round Pirelli:


2025-01_australia.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin, kuten viime kaudella:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

Sprinttiviikonloppuna:
Hard 2
Medium 4
Soft 6

Under starters orders in Melbourne and something new on the podium

____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 LOUIS VUITTON AUSTRALIAN GRAND PRIX 2025
Radan nimi: Albert Park Circuit
Radan pituus: 5,278 km
Kisapituus: 58 kierrosta = 306,124 km
Kierrosennätys: 1:19.813
19px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari SF-24 (2024)

2024
Podium:
1.
23px-Flag_of_Spain.svg.png
Carlos Sainz Jr., Ferrari
2.
19px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari
3.
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lando Norris, McLaren-Mercedes

Paalupaikka:
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda RBPT, 1:15.915

Kisan nopein kierros:
19px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari, 1:19.813

Edellisiä voittajia:
2023:
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda RBPT
2022:
19px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari
2019:
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Valtteri Bottas, Mercedes


Max Verstappen's Pole Lap | 2024 Australian Grand Prix



Meet The 2025 Formula 1 Drivers!



The 2025 Rookie Roundtable! | First Impressions, Close Battles, 2025 Predictions & More

_____________________

MM-pistetilanne (0/24 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Alexander Albon 0
02. Andrea Kimi Antonelli 0
03. Carlos Sainz 0
04. Charles Leclerc 0
05. Esteban Ocon 0
06. Fernando Alonso 0
07. Gabriel Bortoleto 0
08. George Russell 0
09. Isack Hadjar 0
10. Jack Doohan 0
11. Lance Stroll 0
12. Lando Norris 0
13. Lewis Hamilton 0
14. Liam Lawson 0
15. Max Verstappen 0
16. Nico Hulkenberg 0
17. Oliver Bearman 0
18. Oscar Piastri 0
19. Pierre Gasly 0
20. Yuki Tsunoda 0

Tallit:

01. Alpine 0
02. Aston Martin 0
03. Ferrari 0
04. Haas 0
05. Kick Sauber 0
06. McLaren 0
07. Mercedes 0
08. Racing Bulls 0
09. Red Bull 0
10. Williams 0

Epävirallinen Nations Cup:

01. Alankomaat 0
02. Australia 0
03. Brasilia 0
04. Espanja 0
05. Iso-Britannia 0
06. Italia 0
07. Japani 0
08. Kanada 0
09. Monaco 0
10. Ranska 0
11. Saksa 0
12. Thaimaa 0
13. Uusi-Seelanti 0

____________________________

Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Sprinttikisan pistesysteemi: Pisteet jaetaan sijoille 1-8. Voittajalle kahdeksan ja siitä aina piste vähemmän per sija.

Kilpailun nopeimmasta kierroksesta ei enää saa pistettä.

____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Oracle Red Bull Racing AUT Honda RBPT
1 Max Verstappen NED
30 Liam Lawson NZL
Christian Horner

Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team GER Mercedes
12 Andrea Kimi Antonelli ITA
63 George Russell GBR
James Allison

Scuderia Ferrari HP ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Lewis Hamilton GBR
Frédéric Vasseur

McLaren Formula 1 Team GBR Mercedes
4 Lando Norris GBR
81 Oscar Piastri AUS
Andrea Stella

Aston Martin Aramco Formula One Team GBR Mercedes
14 Fernando Alonso ESP
18 Lance Stroll CAN
Andy Cowell

BWT BWT Alpine Formula One Team FRA Renault
7 Jack Doohan AUS
10 Pierre Gasly FRA
Oliver Oakes

Williams Racing GBR Mercedes
23 Alexander Albon THA
55 Carlos Sainz ESP
James Vowles

Racing Bulls ITA Honda RBPT
22 Yuki Tsunoda JPN
6 Isack Hadjar FRA
Laurent Mekies

Stake F1 Team Kick Sauber SUI Ferrari
5 Gabriel Bortoleto BRA
27 Nico Hulkenberg GER
Mattia Binotto

MoneyGram Haas F1 Team USA Ferrari
31 Esteban Ocon FRA
87 Oliver Bearman GBR
Ayao Komatsu

____________________________

TechBBS F1-kausi 2025
TechBBS F1 yleiskeskustelu
TechBBS F1-lähetykset
MTV F1
Motorsport.com F1
BBC F1
Sky Sports F1

____________________________
 
Viimeksi muokattu:
Tulee kolareita ja Sainz voittaa.

Aika rankka vkl tulee kun tämä/muut formulat, sitten nassen luokat x3 ja Imsan Sebring 12h. Kevyesti parikymmentä tuntia/yli joutuu moottoriurheilua katsomaan.
 
Sadetta näyttää tulevan kisan ajaksi.
Joten suurin osa ajetaan turva-auton perässä ja loppu kisa istutaan varikolla.
 
Ai taas mennään. :cool: Vielä pitäisi päättää omalla kohdalla, että mistä näitä katsoisi, mutta se toki toisen ketjun asiaa. Mielenkiintoinen kausi luvassa. Paljon uusia kuskeja ja jännä nähdä jatkuuko Red Bullin alamäki, vai onko siellä saatu taas juna raiteilleen.
 
Tokan harkan jälkeen viiden kärki on Leclerc, Piastri, Norris, Tsunoda ja Hamilton. Max molempien RB:n jälkeen seitsemäntenä, Russell kymmenes ja Antonelli 16. sijalla.

 
Williams on kyllä tän kauden seurattavin talli itellä tällä kaudella, näyttää hiton hyvältä. :hungry:
 
HAAS näyttää todellakin ottaneen askeleen taaksepäin. Sama meno kuin testeissä jatkuu. Onneksi ei Vale siirtynyt tuonnekaan.
 
Veikkaukset ekaan kisaan:

-Norris voittaa aika-ajot mutta Piastri voittaa kisan. Piastri näyttää miten ekaan mutkaan ajetaan jos omistaa pallit
-Verstappen ajaa viidenneksi lähdettyään 7 ruudusta
-Leclerc voittaa Hamiltonin aika-ajoissa sekä kisassa
-Antonelli aiheuttaa kisassa joko joukkokolarin tai ajaa ulos
-Sainz ajaa pisteille

Veikkauksia kaudelle 2025:
-Norris ajaa mestariksi
-Verstappen sijoittuu sarjassa vasta neljänneksi ja tekee sopparin Mercedeksen kanssa vuodeksi 2026. Kiukuttelee lähes joka kisassa kuin pikkulapsi koska auto ei kulje. Aiheuttaa kauden aikana myös lukusia vaaratilanteita koska ei suostu tulevan ohitetuksi. Kolareilta ja rangaistuspisteiltä ei myöskään vältytä
-Hamilton ei pärjää Leclercille ja tajuaa aikansa huipulla olevan ohi. Ajaa korkeintaan 2 kautta Ferrarilla ja lopettaa. Katkeroituu koska ei saavuttanut 8 mestaruutta. Yrittää myöhemmin oikeusteitse ryöstää vuoden 2021 mestaruutta Verstappenilta itselleen.
-Antonelli saa potkut kauden loppupuoliskolla jatkuvien ulosajojen ja virheiden takia ja B0tAss tulee tuuraamaan häntä. B0tAss ajaa 0.5s hitaampia kierrosaikoja kuin Russell joka radalla ja B0tAss ei tule saamaan enää ikinä tallipaikkaa mistään tallista.
 
Jatkoin tuonne kausi ketjuun
....

Veikkauksia kaudelle 2025:
-Norris ajaa mestariksi
-Verstappen sijoittuu sarjassa vasta neljänneksi ja tekee sopparin Mercedeksen kanssa vuodeksi 2026. Kiukuttelee lähes joka kisassa kuin pikkulapsi koska auto ei kulje. Aiheuttaa kauden aikana myös lukusia vaaratilanteita koska ei suostu tulevan ohitetuksi. Kolareilta ja rangaistuspisteiltä ei myöskään vältytä
-Hamilton ei pärjää Leclercille ja tajuaa aikansa huipulla olevan ohi. Ajaa korkeintaan 2 kautta Ferrarilla ja lopettaa. Katkeroituu koska ei saavuttanut 8 mestaruutta. Yrittää myöhemmin oikeusteitse ryöstää vuoden 2021 mestaruutta Verstappenilta itselleen.
-Antonelli saa potkut kauden loppupuoliskolla jatkuvien ulosajojen ja virheiden takia ja B0tAss tulee tuuraamaan häntä. B0tAss ajaa 0.5s hitaampia kierrosaikoja kuin Russell joka radalla ja B0tAss ei tule saamaan enää ikinä tallipaikkaa mistään tallista.

Mitäs veikataan Ferrarin osalta, siis sen mestaruus haaveille. vai mennäänkö samaa, taistelee kovasti, mutta jää auttamattomasti ja selkeästi kyydistä, parhaimillaan kakkosena.
 
Bearman jo hiekalla heti 3. harjoituksen alussa ja punainen lippu.

Ja lopputulos:

Harkat3.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Joko voi julistaa Norriksen mestariksi?
Ei nyt vielä. Häkkinenkin oli 25 vuotta sitten Melbourne yli puoli sekuntia Ferrareita nopeampi. Mutta kisassa Mersun moottori poksahti.
Joskin se oli sitä aikaa. Nykyään ei kuskien tarvitse kauheasti pelätä teknisten vikojen suhteen.

Norris, Max ja Leclerc nyt vain 26 tuhannesosan sisällä
 
McLaren tekee elämän jännäksi. Piastrilta virhe ja Norrisin kierrosaika hylätty. Jää yhden yrityksen varaan.
 
Yukin ongelma taitaa olla persoona, luonne, karisma yms. Jolle mies itse ei mitään voi, mutta estää pääsyn huipputalliin.
 
Tuskin olisi pärjännyt. Nyt ei ole paineita mutta RB:llä olisi mega paineet.

Kannattaa muistaa että tuo RB on tehty 100% Verstappenin hanskaan.
Veikkaan että olisi pärjännyt paremmin kuin Lawson kuitenkin ja RB Lawsonille paineettomampi ympäristö opetella. Voihan niitä vaihtaa kesken kauden jos ei Yukilta lähde - niin on ennenkin tehty. Itseä yllätti jo silloin kun varmistui että menee noin päin. Jotenkin tuntuu että jotain henkilökohtaista on Yukia vastaan tuolla tallin sisällä kun ei anneta edes koittaa.
 
Veikkaan että olisi pärjännyt paremmin kuin Lawson kuitenkin ja RB Lawsonille paineettomampi ympäristö opetella. Voihan niitä vaihtaa kesken kauden jos ei Yukilta lähde - niin on ennenkin tehty. Itseä yllätti jo silloin kun varmistui että menee noin päin. Jotenkin tuntuu että jotain henkilökohtaista on Yukia vastaan tuolla tallin sisällä kun ei anneta edes koittaa.
On ennenkin nähty vaihtoja ja tulokset on olleet katastrofaalisia (paitsi Maxin siirto).

Itse en lähtisi vetämään vielä mitään johtopäätöksiä yhden aika-ajon perusteella vaikka se kuinka huvittavalta näyttäisikin.
 
Kiinnitin huomiota McLarenin paikkaan varikolla. Miksi McLarenin paikka on viimeinen? Mestari talli saa valita paikan, mutta eikö varikolla se ensimmäinen paikka ole yleensä se nopein? Oletan, että tuo varikkopaikan valinta on kisakohtainen?
 
Kiinnitin huomiota McLarenin paikkaan varikolla. Miksi McLarenin paikka on viimeinen? Mestari talli saa valita paikan, mutta eikö varikolla se ensimmäinen paikka ole yleensä se nopein? Oletan, että tuo varikkopaikan valinta on kisakohtainen?
Ensimmäisen hyviä puoli on se että lähtiessä ei tarvi väistää sitä perässä tullutta kilpailiaa, eli ihan merkittävä etu.
 
Ensimmäisen hyviä puoli on se että lähtiessä ei tarvi väistää sitä perässä tullutta kilpailiaa, eli ihan merkittävä etu.

Isoin etuhan on se ajallinen etu. Suora linja pilttuuseen eikä tartte kääntää erikseen varikolle tultaessa. Toki tuossa puhutaan ajallisesti jostain sekunnin osista, mutta kaikki merkitsee :geek:
 
Isoin etuhan on se ajallinen etu. Suora linja pilttuuseen eikä tartte kääntää erikseen varikolle tultaessa. Toki tuossa puhutaan ajallisesti jostain sekunnin osista, mutta kaikki merkitsee :geek:
Joo, en tiedä nyky säännöistä, mutta voisi olla ihan ajatusta jos paikat saisi valita käänteisesti, jos ei koko kaudeksi sama, niin jokin pidempi jakso.
 
Isoin etuhan on se ajallinen etu. Suora linja pilttuuseen eikä tartte kääntää erikseen varikolle tultaessa. Toki tuossa puhutaan ajallisesti jostain sekunnin osista, mutta kaikki merkitsee :geek:
Se tuossa on vttumainen jos/kun huomenna sataa. Sitten kun kaikki päättää samaan aikaan tulla vaihtamaan renkaat niin ekan pilttuun talli odottelee koko letkan ennen kuin voi päästää kuskin ruudusta. Sen jälkeen yksi jos toinenkin meinaa tulla ruuduista kylkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 232
Viestejä
4 686 356
Jäsenet
76 739
Uusin jäsen
Smeeij

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom