Kommentteja ulkoisilta mailta:
Iso-Britannia -----------------
Sky
Sky Sports F1s Martin Brundle reflects on the contentious penalty Lando Norris was given for overtaking Max Verstappen during the United States Grand Prix, and how Ferraris one-two has reignited a three-way fight for the Constructors Championship
www.skysports.com
Minun täytyy aloittaa kolumnini onnittelemalla Charles Leclerciä mahtavasta voitosta Austinissa ja Ferraria ylivoimaisesta ykkös ja kakkos sijoituksista.
...
Siirryttäessä Meksikoon, McLaren, Red Bull ja Ferrari ovat 48 pisteen päässä toisistaan valmistajien MM-sarjassa, josta on tulossa jännittävä ja tiukka kisa loppuun saakka, varsinkin kun jokainen tiimi voi viedä toisiltaan pisteitä
...
Sprintissä ajettin hurjaa ja jännittävää kisaa kaikista sijoituksista koko kisan ajan, jälleen todistaen, että sprinttikisa on parempi vaihtoehto kolmansien vapaiden harjoitusten sijaan.
...
Yksi sprinttiin liittyvä kritiikki on, että se vain ennakoi seuraavan päivän kisan tulosta, mutta se ei varsinaisesti pidä paikkansa, varsinkaan tämän vuoden sääntömuutosten myötä, jolloin autot eivät ole parc ferme -säännön piirissä sprinttikisan ja sitä seuraavan aika-ajon välissä.
...
Tuomaristo on kovan paineen alla ja heiltä odotetaan nopeita päätöksiä rangaistuksista, jotta ne saadaan annettua, sijoitukset saadaan palautettua ja että tiimit sekä kuskit tietävät kulloisenkin sijoituksensa. Puhumattakaan faneista ja tv-selostajista, varsinkin jos kuski tekee varikkopysähdyksen pian rikkeen jälkeen ja hänen tulisi kärsiä rangaistus.
...
Näimme Itävallassa, jossa pieni määrä soraa ja muut radan rakenteet estävät saamasta hyötyä radan ulkopuolella ajamisesta, ilman että radalle tarvittaisiin korkeita reunakivetyksiä, jotka voivat nostaa auton vaaralliseen lentoon. Olisi kallista tehdä rataan muutoksia ja palauttaa se takaisin moottoripyörille sopivaksi, jossa hiekka-alueet eivät toimi, mutta ottaen huomioon koko F1 sarjan kustannukset, sen ei pitäisi olla liian kallista.
...
Ei kannata syyttää pelkästään tuomareita, se ei ole reilua eikä se ratkaise ongelmaa. Säännökset vaativat merkittävää säätämistä ja huomattavaa yksinkertaistamista.
The Race
Austria and now COTA have shown Lando Norris is being pushed around by Max Verstappen - and simply doesn't have an answer yet to his rival's ruthless ingenuity
www.the-race.com
Olen pahoillani Lando Norrisin puolesta. Hänen tilanteensa ei ole kadehdittava. Hänellä on täysi mahdollisuus voittaa F1:en maailmanmestaruus ensimmäistä kertaa. Mutta voittaakseen, hänen täytyy päihittää jatkuvasti Verstappen kohtuuttomalla pistemäärällä.
Samaan aikaan Verstappen suorastaan kiusaa Norrisia kun he taistelevat tiukasti sijoituksista. Niin kävi Itävallassakin, jonka takia he kolaroivat ja molempien kisa meni pilalle - Landon pahemmin kuin Maxin.
...
Verstappen on ajanut samalla tavalla alusta lähtien. Jos ajat hänen kanssaan samassa tallissa, sinun on joko lähdettävä tallista - kuten Carlos Sainz ja Daniel Ricciardo - tai sinun täytyy tyytyä selkeään apukuskin rooliin, kuten Eddie Irvine oli Schumacherille ja Sergio Perez on tällä hetkellä Verstappenille.
...
Kun Verstappen tuli sarjaan, kukaan ei oikein tiennyt miten häntä tulisi käsitellä. Suunnanvaihdokset jarrutuksissa, joiden takia Ferrarit joutuivat väistelemään radan ulkopuolelle, olivat aiemmin ennennäkemättömiä F1:ssä, jolloin FIAn - ja erityisesti edesmenneen Charlie Whitingin - piti käyttää kovempaa kieltä jotta Verstappen muuttaisi tapojaan.
...
Max tekee edelleen liikkeitä mahdollisimman myöhään ennen jarrutusta, mutta hän on muuttanut tekniikkaansa niin, että se sulautuu paremmin nykysääntöjen mukaiseen puolustamiseen.
...
Auto ei käytännössä koskaan karkaa hänen [Maxin] käsistä, jolla on suuri merkitys, kun tuomaristo päättää kuskin syyllisyydestä radan tapahtumissa.
...
Norrisin ongelma on, että hänen panoksensa ovat isommat. Hän on ainoa todellinen haastaja MM-sarjassa, jonka voittaminen on kuitenkin niin pienestä kiinni, ettei Norrisilla ole varaa kisan päättävään kolariin Verstappenin kanssa.
...
Verstappen tietää sen ja hänen iso etumatkansa MM-pisteissä takaa sen, että kisan päättävä kolari Norrisin kanssa olisi vain eduksi Maxille. Eikä Verstappenin tarvitse oikeastaan välittää valmistajien MM-sarjasta, sillä sen häviäminen on pääasiassa Perezin harteilla, joka ajaa tasaisen heikosti auton suorituskykyyn nähden. Lisäksi paineita on Red Bullilla itsellään, tehdessään RB20 autosta nykyisenkaltaisen hirviön, ja joilta kestää pitkään saada korjattua autossa olevat ongelmat.
Daily Telegraph
Verstappen is the more calculating racer and Norris is not helped by an indecisive team on the pit wall
www.telegraph.co.uk
Kierroksen 52 tapahtumista annettu rangaistus Norrisille oli mielestäni reilu. Kyllä, molemmat autot ajautuivat radan ulkopuolelle mutkassa 12, mutta Norrisin ja McLarenin olisi pitänyt tietää, että ohittaminen radan ulkopuolella on kiellettyä ja siitä saa rangaistuksen.
...
Norrisin olisi pitänyt joko jättää ohitusyritys tekemättä ja valmistautua ohittamaan seuraavissa mutkissa tai McLarenin olisi pitänyt pyytää Norrisia palauttamaan sijoituksensa takaisin heti ohituksen jälkeen, jotta Norris pääsisi yrittämään ohitusta nopeasti uudelleen.
...
Ensinnäkin, vaikka Norris onkin nopea, hänen taitonsa kisaamisessa rengas rengasta vasten vaatii vielä kehittämistä. Miten usein Norris selviää tällaisista tilanteista voittajana? Tiimikaveri Piastri ohitti hänet syyskyyssa Monzassa ja Norris joutui keskeyttämään, kun hän kolaroi Verstappenin kanssa kesäkuussa Itävallassa.
...
Verstappen on maailmanmestari ja hän ajaa häikäilemättömästi Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin tavoin
...
McLarenin olisi pitänyt hoitaa tilanne paremmin. Heidän suurin heikkoutensa on ollut epävarmuus tällaisissa tilanteissa, ja se maksoi heille jälleen sunnuntaina.
...
McLarenin auton kehitys viimeisen 18 kuukauden aikana on ollut huikeaa. Nyt heidän täytyy kehittää myös päätöksentekoaan, jos he haluavat saada paketistaan kaiken irti.
Mirror
Lewis Hamilton's US Grand prix came to a premature end in Austin, but Mercedes chief Toto Wolff has maintained that the problem lied with the car and not with the superstar British driver
www.mirror.co.uk
Mersun tallipäällikkö Toto Wolff oli varma siitä, että Lewis Hamilton ei ollut vastuussa keskeytyksestään GP:ssä sunnuntaina. Wulff vakuutti, että auton pyörähtäminen ei ollut brittilegendan syytä, joka oli varmasti helpottava tieto Ferrarille.
...
Ferrarin pelko Hamiltonin suoritusten heikkenemisestä ennen kuin hän saapuu talliin saivat helpotusta Wulffin kommentoidessa tilannetta kisan jälkeen: "Lewis Hamilton ei menetä autonsa hallintaa tuolla tavalla kisan viidennellä kierroksella"
...
Mersu toi Austiniin kauden viimeisen päivityspakettinsa, mutta he kärsivät silti koko viikonlopun ajan. Kisan jälkeen Wulff pysyi kannassaan, että pyörähdys liittyi autoon eikä seitsenkertaisen maailmanmestarin ajotaitoon.
"Olen tällä hetkellä 100 prosenttisen varma, ettei se ollut Lewisin vika, enkä ole sitä mieltä vain puolustaakseni häntä" Wolff sanoi. "On selvää, että radalla oli puuskaista tuulta ja likaista ilmaa edellä ajavasta autosta, miten se kaikki vaikutti autoon?"
...
Hamilton: "En yrittänyt kunnolla puskea sillä hetkellä. Auto alkoi pomppimaan ja Bono (kisainsinööri Peter Bonnington) sanoi, että autoon osui 40 km/h tuulenpuuska takaa päin, mutta vasen rengas oli ilmassa ja menetin takapään hallinnan"
"Auto on ollut ennenkin vain kolmen pyörän varassa, se on ollut ongelmana aiemminkin. Tällaista ei ole kuitenkaan ennen tapahtunut. Georgelle (Russel) kävi samalla tavalla näillä uusilla osilla, jotka kovan työn tuloksena saatiin tähän kisaan."
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Ad Austin una dimostrazione di forza che non si vedeva da tempo e apre scenari davvero felici: l’anno prossimo non ci saranno rivoluzioni, il modo in cui si conclude questa stagione sarà quello con cui si inizierà la prossima
www.gazzetta.it
Punaiset, jotka näimme Austinissa - ensimmäisessä kauden jäljellä olevasta kuudesta kisasta joka huipentuu joulukuussa Abu Dhabissa - eivät vain voittaneet, vaan vakuuttivat. Heidän nopeutensa koko kisan ajan, moitteettomat varikkotaktiikat molemmilla kuskeilla, täydelliset varikkopysähdykset ja viimeisenä - tärkeänä huomiona tulevaisuutta ajatellen - erinomainen renkaiden hallinta.
...
Maranellon tallin suurin ongelma edellisissä autoissa on ollut juurikin se, että ne "söivät" renkaita, toisin kuin Red Bullin ja sitä edeltävän Mersun voittavat autot.
...
Ensi vuodelle ei ole odotettavissa suuria muutoksia, ne ovat odotettavissa vasta kaudelle 2026 sääntömuutosten myötä, joten tämän kauden lopun tilanne tulee säilymään ensi kauden alkuun saakka. Autot ovat nyt kehitysvaiheensa loppupuolella, talvella on odotettavissa vain yksityiskohtien hiomista.
...
Ajatus siitä, että olemme vain 8 pistettä Red Bullin ja 48 pistettä McLarenin takana valmistajien MM-sarjassa, kutittelee Ferrarin fanien mieltä.
Corriere della Sera
Negli Usa prova di forza su un tracciato difficile, ora arrivano Messico e Brasile. Il Qatar la pista più ostica: i punti da recuperare sulla McLaren sono 48
www.corriere.it
Punaiset ovat löytäneet jotain kuukauden tauon aikana, joka antoi Monzassa esitellyille uudistuksille mahdollisuuden näyttää potentiaalinsa. Uudistukset suunniteltiin poistamaan ongelmat nopeilla radoilla. Austinin radan alkuosa on sekoitus Silverstonea ja Suzukaa, todellinen testipenkki. Testi onnistui hienosti, voimme odottaa uusia tuloksia tulevana viikonloppuna Meksikossa (jossa ajetaan korkeassa ilmanalassa ja moottorin lämpöjen hallinta on olennaista) ja sitä seuraavana Brasiliassa.
...
McLarenin ohittamiseen tarvitsemme lisää täydellisiä viikonloppuja: Papaijat ovat 48 pistettä edellä, lopuissa viidessä kisassa (mukaan lukien kaksi sprinttikisaa ja nopeimpien kierrosten pisteet) on vielä jaossa 250 pistettä.
...
Andrea Stellan tiimi kehitti autoonsa merkittäviä teknisiä innovaatioita, mutta se on saattanut käydä heille kalliiksi sen jälkeen kun FIA keskittyi taittuviin siipiin ja siitä seuranneesta polemiikista Bakussa.
...
Yksi asia täytyy tehdä selväksi: Kun puhumme autojen päivityksistä, niillä saavutetaan enää hyvin vähän, sekunnin kymmenyksen verran. Ja joskus uusien osien asennus aiheuttaa ongelmia auton säätöjen kanssa, joten suorituskykyä täytyy löytää toisella tavalla. Mitä se tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että siipi on näennäisesti täysin samanlainen edellisen kanssa, mutta sen valmistukseen käytetyt materiaalit ovat erilaisia.
...
Viimeisiä päivitysosia odotetaan vielä ennen Las Vegasia ja Qataria (eli tulevina viikkoina), Losailin radan (Qatar) odotetaan olevan hankalin jäljellä olevista kisoista.
Il team principal Mercedes critica la decisione dei commissari, che vale il podio per Verstappen al Gp di Austin, e accusa la Fia di favorire la Red Bull
www.corriere.it
Norrisia rangaistiin hänen ohitettuaan Verstappenin radan ulkopuolelta, mutta Verstappenia ei rangaistu hänen puolustaessaan sijoitustaan samalla tavalla. Red Bullin hallitsevan maailmanmestarin väitettiin saavan erityiskohtelua kaksinkamppailussa hänen pahinta kilpakumppaniaan vastaan.
...
Toto Wolff: "On omituista, että Verstappen saa tehdä sellaista, josta toiset saavat rangaistuksen. Sprinttikisassa näimme joitain tällaisia tilanteita, mutta ketään ei rangaistu. Tiedämme miksi tuomaristo päätti tehdä niin, mutta sitä ei saa sanoa televisiossa". Hän tunnusti tuomarien "hankalan työn". "Jotkut ovat hyviä, toiset yrittävät parhaansa" Wolff myönsi.
Autosprint
Felice per la doppietta il team principal della Ferrari, che però glissa sulle domande riguardanti il titolo: l'imperativo secondo lui è concentrarsi sulle prestazioni da una gara all'altra, nella consapevolezza che devono essere assegnati ancora tanti punti
autosprint.corrieredellosport.it
Vasseur: "Emme voi ajatella itseämme maailmanmestareina tämän kisan jälkeen, koska emme vielä ole mestareita. Meidän pitää muistaa hyvät asiat tästä viikonlopusta, sillä Meksikossa on odotettavissa uusia haasteita korkean ilmanalan ja erilaisen radan vuoksi. Vaikka olimme kilpailukykyisiä Austinissa, ei tarkoita välttämättä sitä, että olisimme sitä myös Meksikossa. Teimme hyvää työtä koko viikonlopun ja keräsimme tärkeitä pisteitä"
Leclerc e Sainz si godono i frutti di un lavoro di sviluppo che, alla prova di un circuito impegnativo, ha confermato il recupero di prestazioni della SF-24
autosprint.corrieredellosport.it
Ferrarin odottama tuomio Yhdysvaltojen kisan jälkeen on tässä. SF-24 on kehittynyt huimasti Monzan ja Singaporen kehitysosien myötä. Hyvä renkaiden hallinta osoitti, että auto kunnossa. Valmistajien MM-sarjan voitto on jälleen tavoiteltavissa.
...
Seuraava kisa on Mexoco Cityssä, Sainzin mukaan toisella Ferrarille erityisesti sopivista radoista. Lennämme Austinista Meksikon GP:hen korkein odotuksin.
...
Leclerc: "Auton vauhti itse kisassa ja koko viikonloppuna oli erittäin hyvää. Siitä on kiittäminen insinöörejä, jotka ovat tehneet töitä hullun lailla viimeisien kuukausien aikana, jotta saimme uudet päivitysosat Singaporeen ja tuleviin viimeisiin kisoihin. Ne näyttävät toimivilta. Koko tiimi tekee hyvää työtä, varikkopysähdykset onnistuivat ja kaikki tekivät parhaansa. Olen erittäin tyytyväinen."
Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Das Upgrade-Rennen zwischen McLaren und Red Bull ging unentschieden aus. Red Bull begann stark und ließ nach. Bei McLaren war es umgekehrt. Zum Sieg reichte es für keinen.
www.auto-motor-und-sport.de
Tämä ei ollut sama Red Bull kuin Kiinan GP:ssä. Eikä nyt nähty myöskään McLarenia, joka on hallinnut edellisissä kisoissa. Molemmat tallit ovat tehneet töitä saadakseen uusia päivitysosia ennen kauden kuutta viimeistä kisaa. Red Bull löytääkseen vanhan vauhtinsa, McLaren lujittaakseen etumatkaansa.
...
Ferrari voi vielä aiheuttaa ongelmia Red Bullille ja McLarenille valmistajien MM-sarjassa. Heidän autonsa kuluttaa renkaita kaikkein vähiten. Sillä on merkitystä kauden viimeisissä kisoissa.
...
Austin oli merkki Red Bullille. Hallitseva maailmanmestari halusi päästä lähemmäs aiempaa voittavaa autoaan, kehitys alkoi Bakussa, ja näyttää muille: Olemme tulleet takaisin. Tuloksena oli kuitenkin vain puolikas voitto. Ja näimme myös todellisen Max Verstappenin auton ratissa.
...
Verstappen voitti sprinttikisan, koska hän pystyi hallitsemaan vauhtia kisan kärjessä ja koska Ferrari ei päässyt käyttämään etuaan renkaiden hallinnassa 19 kierroksen aikana, kuten nähtiin pidemmässä kisassa. Sprinttikisan voittaja ei päässyt maaliin kuitenkaan täysin ilman huolia. Viimeisillä kierroksilla hänen takarenkaansa olivat täysin lopussa.
...
McLaren teki autoonsa useita eri muutoksia. Uudesta etusiivestä, muunnelluista tukivarsista, parannetusta jarrujen jäähdytyksestä ja päivitetystä takasiiven alaosasta ei kuitenkaan ollut apua. Toiset määräsivät kisan tahdin. Stella ei myöntänyt, että McLaren olisi heikentänyt autoaan uusilla päivitysosilla: "Data näyttää, että olemme parantaneet. Tiesimme jo aiemmin, että loppukauden kisoista Austin tulee olemaan kaikkein vaikein".
...
Molempien mestaruuskandidaattien ongelmana on, että muut tallit pystyvät sekoittamaan pakkaa. Ferrari aiheuttaa ongelmia Red Bullille valmistajien sarjassa, Leclerc ja Sainz vievät Norrisilta pisteitä kuljettajien sarjassa.
Am Freitag hatten es die Mercedes-Fahrer in der Hand in die erste Startreihe zu fahren. Einen Tag später sind sie abgestürzt. Keiner weiß warum. George Russells Unfall brachte das Team in Verlegenheit mit Ersatzteilen.
www.auto-motor-und-sport.de
Mersun auto on kuin diiva. Yhtenä päivänä tallin molemmat kuskit kisaavat paalupaikasta. 24 tuntia myöhemmin auton balanssi muuttuu niin, että Lewis Hamilton ei tippuu aika-ajojen ensimmäisessä osiossa ja George Russel ajaa seinään. Kukaan tiimissä ei osaa selittää tätä vaihtelua.
...
Russel näki kisassa koko kauden tuloksen. "Kun saamme auton juuri oikeisiin asetuksiin, voimme ajaa paalupaikasta ja voittaa kisoja. Jos emme, ajamme sijoituksista ynnä muut". Hamilton kuvasi huonoa vauhtia näin: "Auto oli painajaismainen. En löytänyt yhtään pitoa, balanssi vaihteli ääripäästä toiseen"
Haas durfte feiern. Der US-Rennstall fuhr mit sieben Punkten im Gepäck von seinem Heim-Grand Prix nach Hause. Das Upgrade funktioniert. Kleiner Wermutstropfen: Es hätten mehr Punkte sein können.
www.auto-motor-und-sport.de
Haas pääsee yllättämään kerta toisensa jälkeen. Yhdysvaltalaistalli tuo toimivia päivityksiä autoonsa. Jopa kärkitallit voisivat ottaa heistä esimerkkiä. Haas lähti Austinista seitsemän pistettä taskussaan.
...
Nico Hulkenberg tuli maaliin sekä sprintissä että itse kisassa kahdeksantena, mutta hänestä tuntui, että enemmänkin olisi ollut saavutettavissa: "Jos aika-ajot eivät olisi olleet eilen, olisin päässyt starttaamaan Perezin edeltä. Olisin todennäköisesti pystynyt pitämään Checon takanani. Saavutin häntä kisan lopussa"
...
Auton uudelle alustalle ja muunnelluille sivupaneeleille tehtiin ensin vertailu vanhempiin osiin. Hulkenberg ajoi uusilla osilla, Magnussen vanhoilla. Vaikka tanskalainen oli usein miten nopeampi ja tuli sprinttikisassa maaliin ennen saksalaista tiimikaveriaan, Komatsu (tiimipäällikkö) ja tallin insinöörit päättivät laittaa Magnusseninkin autoon päivitetyt osat.
...
Data puhui sen puolesta, että uudet osat toimivat paremmin Haasin VF-24 -autossa. "Se oli parempi niillä osa-alueilla, joissa näimme parannusta tuulitunnelissa", Komatsu selitti.
Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Franco Colapinto se está ganando el corazón de gran parte de los aficionados de la F1 por su naturalidad en sus declaraciones ante la prensa, especialmente ante las
www.mundodeportivo.com
Colapinto paljasti tavallisilla lausunnoillaan Fox Sportsille, että oli hänen ajatuksensa lähteä kisaan kovemmilla renkailla (useimmat starttasivat keskikovilla) ja ajaa erilaisella taktiikalla pidentäen ensimmäistä stinttiä ja vaihtaa toiselle, lyhyemmälle stintille, keskikovat renkaat. Tällöin bensaa olisi vähemmän ja paremmat mahdollisuudet ohituksiin.
...
"Tiiimi ei halunnut startata kovilla renkailla, mutta sanoin heille 'hei kaverit, mennään riskillä, laitetaan kovat renkaat ja ajetaan vähän pidempään, katsotaan mitä tapahtuu'", Pilarilainen (Buenos Aires) kuski kertoi. "He eivät olisi halunneet, eivätkä suostuneet, mutta lopulta sain käännettyä heidän päänsä. Jos en saa tallipaikkaa ensi kaudeksi, aloitan hommat strategia insinöörinä"
Marca
Carlos Sainz logró un podio agridulce en Austin. Ha sido uno de los pilotos más rápidos del fin de semana, pero la suerte no le acompañó como a Charles Leclerc en la salida, y aunq
www.marca.com
Sainz: "Tämä oli taas yksi viikonloppu, jolloin auto tuntui todella hyvältä, olin erittäin nopea sprintissä, aika-ajoissa ja kisoissa, totta puhuen olen myös tyytyväinen nähdessäni tiimin pääsevän maaliin ensimmäisellä ja toisella sijalla ajatellen valmistajien MM-sarjaa."
...
"Toivon, että saan vielä mahdollisuuden ajaa voitosta, koska nyt näyttää olevan vuoden paras hetki ajaa voitoista ennen kuin lähden Ferrarilta ja siksi en ole tänään niin iloinen, mutta toki, jos mahdollisuus tulee niin yritän hyödyntää sen"
...
"Olimme hyviä hallitsemaan renkaiden kulumista, viime vuonna kärsimme siitä paljon, mutta tänä vuonna meillä on auto, joka antaa mahdollisuuden ajaa kärkisijoista kisoissa. Pieni rengaskuluma on todella hienoa, sillä se antaa mahdollisuuden taistella kisoissa loppuun saakka".
Frustrante fin de semana para Fernando Alonso, que estrenaba siete novedades en el coche y, de nuevo, el Aston pareció encojerse. No anda ese AMR24, peor aún, va a peor en cada car
www.marca.com
Fernando Alonsolla oli turhauttava viikonloppu, jossa autoon tuotiin seitsemän uutta parannusta, mutta jälleen Aston jäi muista jälkeen.
...
Alonso varoitteli, että simulaatio näytti heidän pääsevän sijoille 13-14 ja sinne hän myös päätyi, taistellessaan ainoastaan Saubereita vastaan. Tilanne on tällä hetkellä tämä: Alonso on sijoittunut top 10 sijojen ulkopuolelle kahdeksassa kisassa tänä vuonna.
...
On tyydyttävää nähdä Alonson ottavan seitsemännen lähtöruudun silloin, kun auto ei ole parhaimmillaan, mutta on tuskaista katseltavaa kun hän joutuu kärsimään sijoituksissa Haasille, Williamsille tai aloittaville kuskeille, päästessään maaliin sijalla 13. Päästäkää [Adrian] Newey talliin nyt heti.
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Max Verstappen pakt podium in VS na tijdstraf Lando Norris: ’Hoef mijn oordeel niet te delen’. Lees meer op telesport.nl
www.telegraaf.nl
Verstappen saapui maaliin kolmantena, hän kommentoi vaikeaa kisaa: "Minulla ei ollut vauhtia ohituksiin, en voinut jarruttaa myöhään ja kisassa oli hankalaa taistella sijoituksista"
...
"Tein kaikkeni pitääkseni hänet (Norrisin) takanani. Podiumisijoitus on hyvä tulos meille".
Kysyttäessä Norrisin aikarangaistuksesta, Verstappen ei halunnut kommentoida asiaa sen tarkemmin "Minulla on oma käsitykseni, mutta minun ei tarvitse kertoa sitä. Se on kisan tuomariston tehtävä".
Italia – blogi -----------------
Leo Turrini
T tray what? La bagarre Verstappen Norris? Francamente me ne infischio.Ferrari, Ferrari! Una doppietta nell’America che il Drake amava tanto pur nonavendoci mai messo piede. Una impresa che fa venire in mente un vecchio titolodi giornale: tremate, tremate, le Rosse son tornate…(e infatti lo...
www.quotidiano.net
Leclerc otti voiton samalla tavalla kuin Michael Schumacher. Hän otti hyvän startin, kun ensimmäisen mutkan jälkeen hän pääsi neljänneltä sijalta kisan johtoon. Sen jälkeen Carletto pystyi luottamaan upeaan autoonsa, jonka myös Sainzin moitteeton toinen sija osoitti (samaan aikaan: Hamilton on tulossa talliin ja hänen on herättävä!).
En koskaan lakkaa toistamasta, että moottoriurheilussa, jo vuosikymmeniä, auton suorituskyvyllä on suuri merkitys. Austinissa näimme, että tulevaisuus näyttää rohkaisevalta.
...
Punaiset olivat muiden tallien mittatikkuna: siksi on tärkeää jatkaa hyviä suorituksia heti seuraavassa kisassa. Kisakalenteri tulee tässä apuun heille, jotka ovat odottaneet tätä jo pitkään: heti ensi sunnuntaina kisataan Meksikossa. Toista tuplaa tultaisiin arvostamaan korkealle.
edit: De Telegraafin linkki