F1 2024 - Yhdysvaltain GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Niin eli jos norris olis tos jarruttanu ja tullu maxin taakse olis 5sek pitäny tulla maksille ?

Maxikin aika vahvasti ulkona radalta niin eikös maxikin olis pitäny saada 5sek rankku ?

Screenshot_20241021_171811_Instagram.jpg
Taisi Bottas olla edellä apexissa eli siinä ero.

Onhan tuo tuomarointi/säännöt nyt ihan rikki: jos pystyt olemaan edellä sisäkurvin kohdalla, voit ajattaa toisen ulos radalta ja tuosta tulee sääntöjen vastainen ohitus jos kiertää edelle. Eihän Max edes yrittänyt pysyä radalla vaan ajattaa Norris ulos. Ihme ettei ajattanut hiekalle tai seinälle asti. Eihän Norriskaan olisi saanut noilla vauhdeilla käännettyä autoa ratarajojen puitteissa. Tavoite vaan päästä ensimmäisenä mutkan apexiin.

Jos Norris olisi tehnyt vastaavan liikkeen muutama kierros aikaisemmin, olisiko pystynyt tekemään eroa yli 5s? Nythän eroa jäi vain 0,9s tuon rankun jälkeen. Lisäksi käytössä olisi ollut paremmassa kunnossa oleva rengas, kun olisi ajanut muutaman kierrosta vähemmän likaisessa ilmassa.
 
Ei kyllä mene mun oikeustajuun mitenkään tämä Landon 5s rankku. Sehän oli jo ohi Maxista, mutta Max ajattaa pihalle jonka jälkeen Lando jatkaa radalle tullessaan samalla sijalla kun oli mutkassa?
 
Niin eli jos norris olis tos jarruttanu ja tullu maxin taakse olis 5sek pitäny tulla maksille ?

Maxikin aika vahvasti ulkona radalta niin eikös maxikin olis pitäny saada 5sek rankku ?

Screenshot_20241021_171811_Instagram.jpg
Ei, sen enempää Maxille rankkua kuin kukaan mukaan saa ratarajojen ylityksestä normi tilaanteessa. Norris sen sijaan ohitti ratarajojen ulkopuolelta ja se on kiellettyä. Russel taas ohituksessa pakotti Valtterin radalta ulos ja sai sen takia rankkua. Tässä on siis, nykysääntöjen mukaan ero onko ohittaja vai ohitettava.

Brundel tuota sääntöä eilisessä lähetyksessä kritisoi aika lailla mutta tämän hetken säännöt on näin
 
Ei, sen enempää Maxille rankkua kuin kukaan mukaan saa ratarajojen ylityksestä normi tilaanteessa. Norris sen sijaan ohitti ratarajojen ulkopuolelta ja se on kiellettyä. Russel taas ohituksessa pakotti Valtterin radalta ulos ja sai sen takia rankkua. Tässä on siis, nykysääntöjen mukaan ero onko ohittaja vai ohitettava.

Brundel tuota sääntöä eilisessä lähetyksessä kritisoi aika lailla mutta tämän hetken säännöt on näin
Eikös ekan mutkan tilanne ollu aivan vastaava ku tuo russelin tilanne ? Max pommittaa sisälle ja ajattaa russelin ulos radalta, siitä ei tullut mitään.
 
Eikös ekan mutkan tilanne ollu aivan vastaava ku tuo russelin tilanne ? Max pommittaa sisälle ja ajattaa russelin ulos radalta, siitä ei tullut mitään.
Sitä pitäs kysyä tuomareilta, ei noi rankut mitenkään selkeitä ollu. Kuten Brundle sanoi niin edellä olija katsotaan kurvin apexin kohdalla, kumpi oli edellä eka kierroksella? Tai Ver-Norris tilaanteessa? Tai missä kohtaa se edes oli tuossa ekassa kurvissa?

Nyt vain kun netti on täynnä noita vertailuja Russel-Bottas vs Ver-Norris kerroin miksi rankut meni noin noissa tilanteissa. Minun mielestäni, mielipiteen muodostin Brundlen kommmenttien peruusteella
 
Jos Norris ei olisi väistänyt niin olisi ollut kolari koska max ei osumasta välitä.

Tuo tämänkertainen sääntötulkinta tarkoittaa myös että sukellus takmatkalta sisämutkaan on ok jotta olet "edellä" mutkassa ja vaikkei jätä ulkokaarteeseen tilaa niin siitä ei rangaista.
 
Eikös ekan mutkan tilanne ollu aivan vastaava ku tuo russelin tilanne ? Max pommittaa sisälle ja ajattaa russelin ulos radalta, siitä ei tullut mitään.
Jos viittaat lähdön jälkeiseen mutkaan, niin sehän tulkitaan löysemmin hanskoin, kuin seuraavien kierrosten vastaavat.
 
tulee kyllä ERITTÄIN mielenkiintoisia näistä loppukauden ja oletettavan väistämättömään tulevaan sääntömuutokseen saakka.
meinaa kun kaikki alkaa ajattaa Maxin säännöillä väkeä 20 metrin verran pihalle mutkasta, niin on kyl aika hazardia meinikiä luvassa.
Mut hei. jos kerran Max saa, niin miksei myös muutkin kuskit saisi sikailla muita pihalle mutkassa.
 
tulee kyllä ERITTÄIN mielenkiintoisia näistä loppukauden ja oletettavan väistämättömään tulevaan sääntömuutokseen saakka.
meinaa kun kaikki alkaa ajattaa Maxin säännöillä väkeä 20 metrin verran pihalle mutkasta, niin on kyl aika hazardia meinikiä luvassa.
Mut hei. jos kerran Max saa, niin miksei myös muutkin kuskit saisi sikailla muita pihalle mutkassa.
Ei saa, piste koska Red Bull
 
Voi toki olla että seuraavaksi Maxille tulee helpommin rankku. Tuomarit saa sillä taas sitten siimaa.
 
Max itse oikeastaan toi tuon ulos ajattamisen näihin kisoihin. Nico toki teki sitä muutaman kerran, mutta Max tekee sitä aika säännöllisesti. Ja jos siitä ei ala tulla rangaistuksia, niin vaikeaksi menee ohittaminen. PIdetään sisäpuoli kiinni ja ajatetaan ulos jos yrittää ulkokautta. Ohitettavan ei tarvitse pystyä ajamaan mutkaa radalla pysyen, näköjään.
 
Max itse oikeastaan toi tuon ulos ajattamisen näihin kisoihin. Nico toki teki sitä muutaman kerran, mutta Max tekee sitä aika säännöllisesti. Ja jos siitä ei ala tulla rangaistuksia, niin vaikeaksi menee ohittaminen. PIdetään sisäpuoli kiinni ja ajatetaan ulos jos yrittää ulkokautta. Ohitettavan ei tarvitse pystyä ajamaan mutkaa radalla pysyen, näköjään.
Ulkokaarteessa ohittaminen on nykyään kielletty.
 
Kommentteja ulkoisilta mailta:


Iso-Britannia -----------------

Sky
Minun täytyy aloittaa kolumnini onnittelemalla Charles Leclerciä mahtavasta voitosta Austinissa ja Ferraria ylivoimaisesta ykkös ja kakkos sijoituksista.
...
Siirryttäessä Meksikoon, McLaren, Red Bull ja Ferrari ovat 48 pisteen päässä toisistaan valmistajien MM-sarjassa, josta on tulossa jännittävä ja tiukka kisa loppuun saakka, varsinkin kun jokainen tiimi voi viedä toisiltaan pisteitä
...
Sprintissä ajettin hurjaa ja jännittävää kisaa kaikista sijoituksista koko kisan ajan, jälleen todistaen, että sprinttikisa on parempi vaihtoehto kolmansien vapaiden harjoitusten sijaan.
...
Yksi sprinttiin liittyvä kritiikki on, että se vain ennakoi seuraavan päivän kisan tulosta, mutta se ei varsinaisesti pidä paikkansa, varsinkaan tämän vuoden sääntömuutosten myötä, jolloin autot eivät ole parc ferme -säännön piirissä sprinttikisan ja sitä seuraavan aika-ajon välissä.
...
Tuomaristo on kovan paineen alla ja heiltä odotetaan nopeita päätöksiä rangaistuksista, jotta ne saadaan annettua, sijoitukset saadaan palautettua ja että tiimit sekä kuskit tietävät kulloisenkin sijoituksensa. Puhumattakaan faneista ja tv-selostajista, varsinkin jos kuski tekee varikkopysähdyksen pian rikkeen jälkeen ja hänen tulisi kärsiä rangaistus.
...
Näimme Itävallassa, jossa pieni määrä soraa ja muut radan rakenteet estävät saamasta hyötyä radan ulkopuolella ajamisesta, ilman että radalle tarvittaisiin korkeita reunakivetyksiä, jotka voivat nostaa auton vaaralliseen lentoon. Olisi kallista tehdä rataan muutoksia ja palauttaa se takaisin moottoripyörille sopivaksi, jossa hiekka-alueet eivät toimi, mutta ottaen huomioon koko F1 sarjan kustannukset, sen ei pitäisi olla liian kallista.
...
Ei kannata syyttää pelkästään tuomareita, se ei ole reilua eikä se ratkaise ongelmaa. Säännökset vaativat merkittävää säätämistä ja huomattavaa yksinkertaistamista.


The Race
Olen pahoillani Lando Norrisin puolesta. Hänen tilanteensa ei ole kadehdittava. Hänellä on täysi mahdollisuus voittaa F1:en maailmanmestaruus ensimmäistä kertaa. Mutta voittaakseen, hänen täytyy päihittää jatkuvasti Verstappen kohtuuttomalla pistemäärällä.
Samaan aikaan Verstappen suorastaan kiusaa Norrisia kun he taistelevat tiukasti sijoituksista. Niin kävi Itävallassakin, jonka takia he kolaroivat ja molempien kisa meni pilalle - Landon pahemmin kuin Maxin.
...
Verstappen on ajanut samalla tavalla alusta lähtien. Jos ajat hänen kanssaan samassa tallissa, sinun on joko lähdettävä tallista - kuten Carlos Sainz ja Daniel Ricciardo - tai sinun täytyy tyytyä selkeään apukuskin rooliin, kuten Eddie Irvine oli Schumacherille ja Sergio Perez on tällä hetkellä Verstappenille.
...
Kun Verstappen tuli sarjaan, kukaan ei oikein tiennyt miten häntä tulisi käsitellä. Suunnanvaihdokset jarrutuksissa, joiden takia Ferrarit joutuivat väistelemään radan ulkopuolelle, olivat aiemmin ennennäkemättömiä F1:ssä, jolloin FIAn - ja erityisesti edesmenneen Charlie Whitingin - piti käyttää kovempaa kieltä jotta Verstappen muuttaisi tapojaan.
...
Max tekee edelleen liikkeitä mahdollisimman myöhään ennen jarrutusta, mutta hän on muuttanut tekniikkaansa niin, että se sulautuu paremmin nykysääntöjen mukaiseen puolustamiseen.
...
Auto ei käytännössä koskaan karkaa hänen [Maxin] käsistä, jolla on suuri merkitys, kun tuomaristo päättää kuskin syyllisyydestä radan tapahtumissa.
...
Norrisin ongelma on, että hänen panoksensa ovat isommat. Hän on ainoa todellinen haastaja MM-sarjassa, jonka voittaminen on kuitenkin niin pienestä kiinni, ettei Norrisilla ole varaa kisan päättävään kolariin Verstappenin kanssa.
...
Verstappen tietää sen ja hänen iso etumatkansa MM-pisteissä takaa sen, että kisan päättävä kolari Norrisin kanssa olisi vain eduksi Maxille. Eikä Verstappenin tarvitse oikeastaan välittää valmistajien MM-sarjasta, sillä sen häviäminen on pääasiassa Perezin harteilla, joka ajaa tasaisen heikosti auton suorituskykyyn nähden. Lisäksi paineita on Red Bullilla itsellään, tehdessään RB20 autosta nykyisenkaltaisen hirviön, ja joilta kestää pitkään saada korjattua autossa olevat ongelmat.


Daily Telegraph
Kierroksen 52 tapahtumista annettu rangaistus Norrisille oli mielestäni reilu. Kyllä, molemmat autot ajautuivat radan ulkopuolelle mutkassa 12, mutta Norrisin ja McLarenin olisi pitänyt tietää, että ohittaminen radan ulkopuolella on kiellettyä ja siitä saa rangaistuksen.
...
Norrisin olisi pitänyt joko jättää ohitusyritys tekemättä ja valmistautua ohittamaan seuraavissa mutkissa tai McLarenin olisi pitänyt pyytää Norrisia palauttamaan sijoituksensa takaisin heti ohituksen jälkeen, jotta Norris pääsisi yrittämään ohitusta nopeasti uudelleen.
...
Ensinnäkin, vaikka Norris onkin nopea, hänen taitonsa kisaamisessa rengas rengasta vasten vaatii vielä kehittämistä. Miten usein Norris selviää tällaisista tilanteista voittajana? Tiimikaveri Piastri ohitti hänet syyskyyssa Monzassa ja Norris joutui keskeyttämään, kun hän kolaroi Verstappenin kanssa kesäkuussa Itävallassa.
...
Verstappen on maailmanmestari ja hän ajaa häikäilemättömästi Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin tavoin
...
McLarenin olisi pitänyt hoitaa tilanne paremmin. Heidän suurin heikkoutensa on ollut epävarmuus tällaisissa tilanteissa, ja se maksoi heille jälleen sunnuntaina.
...
McLarenin auton kehitys viimeisen 18 kuukauden aikana on ollut huikeaa. Nyt heidän täytyy kehittää myös päätöksentekoaan, jos he haluavat saada paketistaan kaiken irti.


Mirror
Mersun tallipäällikkö Toto Wolff oli varma siitä, että Lewis Hamilton ei ollut vastuussa keskeytyksestään GP:ssä sunnuntaina. Wulff vakuutti, että auton pyörähtäminen ei ollut brittilegendan syytä, joka oli varmasti helpottava tieto Ferrarille.
...
Ferrarin pelko Hamiltonin suoritusten heikkenemisestä ennen kuin hän saapuu talliin saivat helpotusta Wulffin kommentoidessa tilannetta kisan jälkeen: "Lewis Hamilton ei menetä autonsa hallintaa tuolla tavalla kisan viidennellä kierroksella"
...
Mersu toi Austiniin kauden viimeisen päivityspakettinsa, mutta he kärsivät silti koko viikonlopun ajan. Kisan jälkeen Wulff pysyi kannassaan, että pyörähdys liittyi autoon eikä seitsenkertaisen maailmanmestarin ajotaitoon.
"Olen tällä hetkellä 100 prosenttisen varma, ettei se ollut Lewisin vika, enkä ole sitä mieltä vain puolustaakseni häntä" Wolff sanoi. "On selvää, että radalla oli puuskaista tuulta ja likaista ilmaa edellä ajavasta autosta, miten se kaikki vaikutti autoon?"
...
Hamilton: "En yrittänyt kunnolla puskea sillä hetkellä. Auto alkoi pomppimaan ja Bono (kisainsinööri Peter Bonnington) sanoi, että autoon osui 40 km/h tuulenpuuska takaa päin, mutta vasen rengas oli ilmassa ja menetin takapään hallinnan"
"Auto on ollut ennenkin vain kolmen pyörän varassa, se on ollut ongelmana aiemminkin. Tällaista ei ole kuitenkaan ennen tapahtunut. Georgelle (Russel) kävi samalla tavalla näillä uusilla osilla, jotka kovan työn tuloksena saatiin tähän kisaan."


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport

Punaiset, jotka näimme Austinissa - ensimmäisessä kauden jäljellä olevasta kuudesta kisasta joka huipentuu joulukuussa Abu Dhabissa - eivät vain voittaneet, vaan vakuuttivat. Heidän nopeutensa koko kisan ajan, moitteettomat varikkotaktiikat molemmilla kuskeilla, täydelliset varikkopysähdykset ja viimeisenä - tärkeänä huomiona tulevaisuutta ajatellen - erinomainen renkaiden hallinta.
...
Maranellon tallin suurin ongelma edellisissä autoissa on ollut juurikin se, että ne "söivät" renkaita, toisin kuin Red Bullin ja sitä edeltävän Mersun voittavat autot.
...
Ensi vuodelle ei ole odotettavissa suuria muutoksia, ne ovat odotettavissa vasta kaudelle 2026 sääntömuutosten myötä, joten tämän kauden lopun tilanne tulee säilymään ensi kauden alkuun saakka. Autot ovat nyt kehitysvaiheensa loppupuolella, talvella on odotettavissa vain yksityiskohtien hiomista.
...
Ajatus siitä, että olemme vain 8 pistettä Red Bullin ja 48 pistettä McLarenin takana valmistajien MM-sarjassa, kutittelee Ferrarin fanien mieltä.


Corriere della Sera
Punaiset ovat löytäneet jotain kuukauden tauon aikana, joka antoi Monzassa esitellyille uudistuksille mahdollisuuden näyttää potentiaalinsa. Uudistukset suunniteltiin poistamaan ongelmat nopeilla radoilla. Austinin radan alkuosa on sekoitus Silverstonea ja Suzukaa, todellinen testipenkki. Testi onnistui hienosti, voimme odottaa uusia tuloksia tulevana viikonloppuna Meksikossa (jossa ajetaan korkeassa ilmanalassa ja moottorin lämpöjen hallinta on olennaista) ja sitä seuraavana Brasiliassa.
...
McLarenin ohittamiseen tarvitsemme lisää täydellisiä viikonloppuja: Papaijat ovat 48 pistettä edellä, lopuissa viidessä kisassa (mukaan lukien kaksi sprinttikisaa ja nopeimpien kierrosten pisteet) on vielä jaossa 250 pistettä.
...
Andrea Stellan tiimi kehitti autoonsa merkittäviä teknisiä innovaatioita, mutta se on saattanut käydä heille kalliiksi sen jälkeen kun FIA keskittyi taittuviin siipiin ja siitä seuranneesta polemiikista Bakussa.
...
Yksi asia täytyy tehdä selväksi: Kun puhumme autojen päivityksistä, niillä saavutetaan enää hyvin vähän, sekunnin kymmenyksen verran. Ja joskus uusien osien asennus aiheuttaa ongelmia auton säätöjen kanssa, joten suorituskykyä täytyy löytää toisella tavalla. Mitä se tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että siipi on näennäisesti täysin samanlainen edellisen kanssa, mutta sen valmistukseen käytetyt materiaalit ovat erilaisia.
...
Viimeisiä päivitysosia odotetaan vielä ennen Las Vegasia ja Qataria (eli tulevina viikkoina), Losailin radan (Qatar) odotetaan olevan hankalin jäljellä olevista kisoista.


Norrisia rangaistiin hänen ohitettuaan Verstappenin radan ulkopuolelta, mutta Verstappenia ei rangaistu hänen puolustaessaan sijoitustaan samalla tavalla. Red Bullin hallitsevan maailmanmestarin väitettiin saavan erityiskohtelua kaksinkamppailussa hänen pahinta kilpakumppaniaan vastaan.
...
Toto Wolff: "On omituista, että Verstappen saa tehdä sellaista, josta toiset saavat rangaistuksen. Sprinttikisassa näimme joitain tällaisia tilanteita, mutta ketään ei rangaistu. Tiedämme miksi tuomaristo päätti tehdä niin, mutta sitä ei saa sanoa televisiossa". Hän tunnusti tuomarien "hankalan työn". "Jotkut ovat hyviä, toiset yrittävät parhaansa" Wolff myönsi.


Autosprint
Vasseur: "Emme voi ajatella itseämme maailmanmestareina tämän kisan jälkeen, koska emme vielä ole mestareita. Meidän pitää muistaa hyvät asiat tästä viikonlopusta, sillä Meksikossa on odotettavissa uusia haasteita korkean ilmanalan ja erilaisen radan vuoksi. Vaikka olimme kilpailukykyisiä Austinissa, ei tarkoita välttämättä sitä, että olisimme sitä myös Meksikossa. Teimme hyvää työtä koko viikonlopun ja keräsimme tärkeitä pisteitä"


Ferrarin odottama tuomio Yhdysvaltojen kisan jälkeen on tässä. SF-24 on kehittynyt huimasti Monzan ja Singaporen kehitysosien myötä. Hyvä renkaiden hallinta osoitti, että auto kunnossa. Valmistajien MM-sarjan voitto on jälleen tavoiteltavissa.
...
Seuraava kisa on Mexoco Cityssä, Sainzin mukaan toisella Ferrarille erityisesti sopivista radoista. Lennämme Austinista Meksikon GP:hen korkein odotuksin.
...
Leclerc: "Auton vauhti itse kisassa ja koko viikonloppuna oli erittäin hyvää. Siitä on kiittäminen insinöörejä, jotka ovat tehneet töitä hullun lailla viimeisien kuukausien aikana, jotta saimme uudet päivitysosat Singaporeen ja tuleviin viimeisiin kisoihin. Ne näyttävät toimivilta. Koko tiimi tekee hyvää työtä, varikkopysähdykset onnistuivat ja kaikki tekivät parhaansa. Olen erittäin tyytyväinen."


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Tämä ei ollut sama Red Bull kuin Kiinan GP:ssä. Eikä nyt nähty myöskään McLarenia, joka on hallinnut edellisissä kisoissa. Molemmat tallit ovat tehneet töitä saadakseen uusia päivitysosia ennen kauden kuutta viimeistä kisaa. Red Bull löytääkseen vanhan vauhtinsa, McLaren lujittaakseen etumatkaansa.
...
Ferrari voi vielä aiheuttaa ongelmia Red Bullille ja McLarenille valmistajien MM-sarjassa. Heidän autonsa kuluttaa renkaita kaikkein vähiten. Sillä on merkitystä kauden viimeisissä kisoissa.
...
Austin oli merkki Red Bullille. Hallitseva maailmanmestari halusi päästä lähemmäs aiempaa voittavaa autoaan, kehitys alkoi Bakussa, ja näyttää muille: Olemme tulleet takaisin. Tuloksena oli kuitenkin vain puolikas voitto. Ja näimme myös todellisen Max Verstappenin auton ratissa.
...
Verstappen voitti sprinttikisan, koska hän pystyi hallitsemaan vauhtia kisan kärjessä ja koska Ferrari ei päässyt käyttämään etuaan renkaiden hallinnassa 19 kierroksen aikana, kuten nähtiin pidemmässä kisassa. Sprinttikisan voittaja ei päässyt maaliin kuitenkaan täysin ilman huolia. Viimeisillä kierroksilla hänen takarenkaansa olivat täysin lopussa.
...
McLaren teki autoonsa useita eri muutoksia. Uudesta etusiivestä, muunnelluista tukivarsista, parannetusta jarrujen jäähdytyksestä ja päivitetystä takasiiven alaosasta ei kuitenkaan ollut apua. Toiset määräsivät kisan tahdin. Stella ei myöntänyt, että McLaren olisi heikentänyt autoaan uusilla päivitysosilla: "Data näyttää, että olemme parantaneet. Tiesimme jo aiemmin, että loppukauden kisoista Austin tulee olemaan kaikkein vaikein".
...
Molempien mestaruuskandidaattien ongelmana on, että muut tallit pystyvät sekoittamaan pakkaa. Ferrari aiheuttaa ongelmia Red Bullille valmistajien sarjassa, Leclerc ja Sainz vievät Norrisilta pisteitä kuljettajien sarjassa.


Mersun auto on kuin diiva. Yhtenä päivänä tallin molemmat kuskit kisaavat paalupaikasta. 24 tuntia myöhemmin auton balanssi muuttuu niin, että Lewis Hamilton ei tippuu aika-ajojen ensimmäisessä osiossa ja George Russel ajaa seinään. Kukaan tiimissä ei osaa selittää tätä vaihtelua.
...
Russel näki kisassa koko kauden tuloksen. "Kun saamme auton juuri oikeisiin asetuksiin, voimme ajaa paalupaikasta ja voittaa kisoja. Jos emme, ajamme sijoituksista ynnä muut". Hamilton kuvasi huonoa vauhtia näin: "Auto oli painajaismainen. En löytänyt yhtään pitoa, balanssi vaihteli ääripäästä toiseen"


Haas pääsee yllättämään kerta toisensa jälkeen. Yhdysvaltalaistalli tuo toimivia päivityksiä autoonsa. Jopa kärkitallit voisivat ottaa heistä esimerkkiä. Haas lähti Austinista seitsemän pistettä taskussaan.
...
Nico Hulkenberg tuli maaliin sekä sprintissä että itse kisassa kahdeksantena, mutta hänestä tuntui, että enemmänkin olisi ollut saavutettavissa: "Jos aika-ajot eivät olisi olleet eilen, olisin päässyt starttaamaan Perezin edeltä. Olisin todennäköisesti pystynyt pitämään Checon takanani. Saavutin häntä kisan lopussa"
...
Auton uudelle alustalle ja muunnelluille sivupaneeleille tehtiin ensin vertailu vanhempiin osiin. Hulkenberg ajoi uusilla osilla, Magnussen vanhoilla. Vaikka tanskalainen oli usein miten nopeampi ja tuli sprinttikisassa maaliin ennen saksalaista tiimikaveriaan, Komatsu (tiimipäällikkö) ja tallin insinöörit päättivät laittaa Magnusseninkin autoon päivitetyt osat.
...
Data puhui sen puolesta, että uudet osat toimivat paremmin Haasin VF-24 -autossa. "Se oli parempi niillä osa-alueilla, joissa näimme parannusta tuulitunnelissa", Komatsu selitti.


Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Colapinto paljasti tavallisilla lausunnoillaan Fox Sportsille, että oli hänen ajatuksensa lähteä kisaan kovemmilla renkailla (useimmat starttasivat keskikovilla) ja ajaa erilaisella taktiikalla pidentäen ensimmäistä stinttiä ja vaihtaa toiselle, lyhyemmälle stintille, keskikovat renkaat. Tällöin bensaa olisi vähemmän ja paremmat mahdollisuudet ohituksiin.
...
"Tiiimi ei halunnut startata kovilla renkailla, mutta sanoin heille 'hei kaverit, mennään riskillä, laitetaan kovat renkaat ja ajetaan vähän pidempään, katsotaan mitä tapahtuu'", Pilarilainen (Buenos Aires) kuski kertoi. "He eivät olisi halunneet, eivätkä suostuneet, mutta lopulta sain käännettyä heidän päänsä. Jos en saa tallipaikkaa ensi kaudeksi, aloitan hommat strategia insinöörinä"


Marca
Sainz: "Tämä oli taas yksi viikonloppu, jolloin auto tuntui todella hyvältä, olin erittäin nopea sprintissä, aika-ajoissa ja kisoissa, totta puhuen olen myös tyytyväinen nähdessäni tiimin pääsevän maaliin ensimmäisellä ja toisella sijalla ajatellen valmistajien MM-sarjaa."
...
"Toivon, että saan vielä mahdollisuuden ajaa voitosta, koska nyt näyttää olevan vuoden paras hetki ajaa voitoista ennen kuin lähden Ferrarilta ja siksi en ole tänään niin iloinen, mutta toki, jos mahdollisuus tulee niin yritän hyödyntää sen"
...
"Olimme hyviä hallitsemaan renkaiden kulumista, viime vuonna kärsimme siitä paljon, mutta tänä vuonna meillä on auto, joka antaa mahdollisuuden ajaa kärkisijoista kisoissa. Pieni rengaskuluma on todella hienoa, sillä se antaa mahdollisuuden taistella kisoissa loppuun saakka".


Fernando Alonsolla oli turhauttava viikonloppu, jossa autoon tuotiin seitsemän uutta parannusta, mutta jälleen Aston jäi muista jälkeen.
...
Alonso varoitteli, että simulaatio näytti heidän pääsevän sijoille 13-14 ja sinne hän myös päätyi, taistellessaan ainoastaan Saubereita vastaan. Tilanne on tällä hetkellä tämä: Alonso on sijoittunut top 10 sijojen ulkopuolelle kahdeksassa kisassa tänä vuonna.
...
On tyydyttävää nähdä Alonson ottavan seitsemännen lähtöruudun silloin, kun auto ei ole parhaimmillaan, mutta on tuskaista katseltavaa kun hän joutuu kärsimään sijoituksissa Haasille, Williamsille tai aloittaville kuskeille, päästessään maaliin sijalla 13. Päästäkää [Adrian] Newey talliin nyt heti.


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Verstappen saapui maaliin kolmantena, hän kommentoi vaikeaa kisaa: "Minulla ei ollut vauhtia ohituksiin, en voinut jarruttaa myöhään ja kisassa oli hankalaa taistella sijoituksista"
...
"Tein kaikkeni pitääkseni hänet (Norrisin) takanani. Podiumisijoitus on hyvä tulos meille".
Kysyttäessä Norrisin aikarangaistuksesta, Verstappen ei halunnut kommentoida asiaa sen tarkemmin "Minulla on oma käsitykseni, mutta minun ei tarvitse kertoa sitä. Se on kisan tuomariston tehtävä".


Italia – blogi -----------------
Leo Turrini
Leclerc otti voiton samalla tavalla kuin Michael Schumacher. Hän otti hyvän startin, kun ensimmäisen mutkan jälkeen hän pääsi neljänneltä sijalta kisan johtoon. Sen jälkeen Carletto pystyi luottamaan upeaan autoonsa, jonka myös Sainzin moitteeton toinen sija osoitti (samaan aikaan: Hamilton on tulossa talliin ja hänen on herättävä!).
En koskaan lakkaa toistamasta, että moottoriurheilussa, jo vuosikymmeniä, auton suorituskyvyllä on suuri merkitys. Austinissa näimme, että tulevaisuus näyttää rohkaisevalta.
...
Punaiset olivat muiden tallien mittatikkuna: siksi on tärkeää jatkaa hyviä suorituksia heti seuraavassa kisassa. Kisakalenteri tulee tässä apuun heille, jotka ovat odottaneet tätä jo pitkään: heti ensi sunnuntaina kisataan Meksikossa. Toista tuplaa tultaisiin arvostamaan korkealle.

edit: De Telegraafin linkki
 
Katsoikohan tuomarit Norriksen Maxin ohituksessa oliko hänellä talla pohjassa? Jos oli +5sek rankku oli minimi. Silloin ei Norris edes yrittänyt muuta kuin ohittaa Max ulkokaarteen puolelta!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 556
Viestejä
4 557 147
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom