F1 2024 - Unkarin GP

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 007
Max tuli suhujarrulla suoraan Lewiksen kylkeen ja huutaa että toinen kääntää jarrutuksessa, sit vielä julkisesti vedetää fuck yout kaikille kriitikoille. :D
Priceless.
no ainakin minun silmään Verstappen tuli suoraan ja Hamilton käänsi kylkeen. Olis vain Hamilton menny suoraan ja odottanut että Verstappen ajaa ulos, kuten täällä näköjään kaikki on mieltä, niin ei olis tarvinnu kolaria ajaa?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 007
Ei verstappen tosin olisi saanut autoa pysähtymään ajoissa tossa tilanteessa vaikka osumaa ei olisi tullutkaan. En oikein ymmärrä tuota sen vinkumista. Kiukuttelu alkoi taas samantien kun ei olekkaan ylivoimaista kalustoa ja voita joka kisaa.
tämän takia on ok että Hamilton kääntää kylkeen?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 169
no ainakin minun silmään Verstappen tuli suoraan ja Hamilton käänsi kylkeen. Olis vain Hamilton menny suoraan ja odottanut että Verstappen ajaa ulos, kuten täällä näköjään kaikki on mieltä, niin ei olis tarvinnu kolaria ajaa?
Niin siinä oli mutka ja max veti sukelluksen sisäpuolelta. Silloin yleensä käy noin että ulkokaarteen puolella oleva on ajamassa normaalisti mutkaan ja sisäkaarteessa tullaan renkaat lukossa eli ei käännytä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
3 147
No moottorin tehoa rajoitetaan polttoainemäärillä. Kyllähän noistakin vehkeistä saisi paljon enemmän irti ilman vihreää siirtymää tylsemmän lajin suuntaan.


ja 1.6 litraiset "kuninkuus"luokan moottorit :thumbsdown:
Kuninkuusluokassa ollut pienempiäkin koneita, kuin1.6l. Ihan jees myllyt nyt alla. Toki V8-V10-V12 oli soundien sinfoniaa, jota nykyiset koneet ei tuota mutta tehoa löytyy omiin tarpeisiin ja joille jopa liikaakin. Luotettavuus etusijalla. Aikoinaan kuninkuusluokassa mentiin1.5l myllyillä kirkuen pitkin rataa, kun tehoa irtosi 900hp-1400hp, riippuen ruuvin asennosta ja kuskin kantista mutta luotettavuus oli vähän mitä sattui. Hondan RA16 V6 1,494 cc saatiin 600–1,350 hp riippuen asetuksista. BMW veti samansuuntaisia tehoja 4 cyl. 1.5l BMW M12/13 myllystä 300–1,681 bhp ja epäluotettava kone.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 007
Niin siinä oli mutka ja max veti sukelluksen sisäpuolelta. Silloin yleensä käy noin että ulkokaarteen puolella oleva on ajamassa normaalisti mutkaan ja sisäkaarteessa tullaan renkaat lukossa eli ei käännytä.
Eli turha yrittää ohitusta kun ulkopuolella oleva voi kääntää kylkeen kun menee normaalia ajolinjaa vain? Yhävain, mahdotonta ohittaa näillä säännöillä
 

Kosoki

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
no ainakin minun silmään Verstappen tuli suoraan ja Hamilton käänsi kylkeen. Olis vain Hamilton menny suoraan ja odottanut että Verstappen ajaa ulos, kuten täällä näköjään kaikki on mieltä, niin ei olis tarvinnu kolaria ajaa?
No kuvailemallasi tavallahan se ois mennyt Hamiltonin osalta täydellisesti. Nyt kun osuma tuli, oli se silti Verstappenin syytä kun tuli renkaan lukossa sisäpuolelta. Eli edelleen Verstappen teki virheen joka johti osumaan, mutta hän vyöryttää syytä Hamiltonille...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 007
No kuvailemallasi tavallahan se ois mennyt Hamiltonin osalta täydellisesti. Nyt kun osuma tuli, oli se silti Verstappenin syytä kun tuli renkaan lukossa sisäpuolelta. Eli edelleen Verstappen teki virheen joka johti osumaan, mutta hän vyöryttää syytä Hamiltonille...
Edelleen miten pitäisi mennä? Yritetään ohittaa niin ei tartte kun kääntää kylkeen, se on ohittajan syy?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
No kuvailemallasi tavallahan se ois mennyt Hamiltonin osalta täydellisesti. Nyt kun osuma tuli, oli se silti Verstappenin syytä kun tuli renkaan lukossa sisäpuolelta. Eli edelleen Verstappen teki virheen joka johti osumaan, mutta hän vyöryttää syytä Hamiltonille...
Kun täällä ei saa salatiittoteorioita esittää (tuomareillemaksettu :) ), niin todetaan vaan, että Verstappenilla ei ollut mitään edellytyksiä onnistua tuossa järjettömässä syöksyssään ja voisi tarjota tuomareille oluet suopeasta silmien ummistamisesta. Tosin kisa on mennyt ja lähtöruuturankut ovat tulevien kisojen kannalta ikäviä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 007
Kun täällä ei saa salatiittoteorioita esittää (tuomareillemaksettu :) ), niin todetaan vaan, että Verstappenilla ei ollut mitään edellytyksiä onnistua tuossa järjettömässä syöksyssään ja voisi tarjota tuomareille oluet suopeasta silmien ummistamisesta. Tosin kisa on mennyt ja lähtöruuturankut ovat tulevien kisojen kannalta ikäviä.
Jos yrittää ohittaa niin virhettä ei voi tehdä, kyllä näillä neuvoilla saadaan lisää tilanteita kisoihin. Sitten vielä kitistään jonoajelusta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 000
Syöksypommi sisäkurviin ei ole ohitusyritys kuin Verstappenin ja Ricciardon sekä heidän fanilaumansa mielestä. Siis tuollainen epätoivoinen toivotaan syöksy, joka perustuu vain siihen että "yrityksen" kohde väistää syöksyn edestä.
 

Kosoki

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
Edelleen miten pitäisi mennä? Yritetään ohittaa niin ei tartte kun kääntää kylkeen, se on ohittajan syy?
Tämähän olisi ollut hieno ohitus jos Max ei olisi lukinnut renkaitaan --> mitään osumaa ei olisi tullut. Eihän kilpa-ajossa voi sisäpuolelta ohitettava aina varoa ohittajan virhettä? Ja ei sisäpuolelta ohittaja voi olettaa, että jos hän tekee virheen niin ohitettava kerkiää reagoida ja ei käännä mutkaan?

Jos osapuolet olisi tilanteessa ollut toisinpäin, niin tuskin Verstappen ois sanonut että hän on syyllinen tapahtumaan...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
395
Jos yrittää ohittaa niin virhettä ei voi tehdä, kyllä näillä neuvoilla saadaan lisää tilanteita kisoihin. Sitten vielä kitistään jonoajelusta
Katso uudestaan tuo tilanne. Apexi alkaa, Hamilton on reilusti edellä ja saa näin valita ajolinjan. Verstappen tulee Daniel Kvyat tyyliin mutkaan ja 1) jättää jarrutuksen aivan liian myöhäiseksi, 2) on sijoittunut tuohon mutkaan aivan väärin. Ainoa tarkoitus Verstappenilla oli olettaa että Hamilton himmaa ja väistää kauemmas ulkomutkaan. Verstappen tekee hienoja ohituksia, mutta vastapainona tekee myös todella paljon näitä riskiohituksia joissa olettaa että toinen antaa periksi. Ei ole sattumaa että yleensä epäselvissä tilanteissa on mukana Verstappen (silloin kun ei pääse ajamaan täysin omassa rauhassa ilman ratapositiosta taistelua).

Ohituksia saa ja pitää tulla, mutta ei niitä voi torbedohyökkäyksillä tehdä. Olit sitten maailmanmestari tai peräpään ajelija.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 007
Syöksypommi sisäkurviin ei ole ohitusyritys kuin Verstappenin ja Ricciardon sekä heidän fanilaumansa mielestä. Siis tuollainen epätoivoinen toivotaan syöksy, joka perustuu vain siihen että "yrityksen" kohde väistää syöksyn edestä.
No kerroppa sääntö koska tuosta rangaistaan ja koska ei? Niin että joku vielä uskaltaa yrittää. PS. En fanita kumpaakaan, haluan vain tietää millä säännöillä ohituksia tehdään( iotechin mielestä )
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Jos yrittää ohittaa niin virhettä ei voi tehdä, kyllä näillä neuvoilla saadaan lisää tilanteita kisoihin. Sitten vielä kitistään jonoajelusta
Joo tavallaan olen samaa mieltä kanssasi, laji on mennyt tylsemmäksi sääntöineen ja eritehoisine autoineen sekä autot todella kalliita särettäviksi.

Tossa
sitten enemmän "hölmöillään" ja haetaan niitä auton ja ajamisen rajoja. Onneksi autot halvempia, mutta ei noikaan enää "ilmasia" ole.
Katsojan kannalta kyllä huomattavasti viihdyttävämpää menoa useinmiten.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
86
Kumpaakaan kuskia ei tuosta tilanteesta sitten loppujen lopuksi kuitenkaan rankaistu. Se lienee tärkeää muistaa.


- Auton 1 (Verstappen) kuljettaja väitti, että auto 44 (Hamilton) vaihtoi suuntaa jarrutettaessa. Auton 44 kuljettaja sanoi, että hän vain noudatti normaalia kilpalinjaansa, mikä vahvistettiin aiempien kierrosten video- ja telemetrianäytöillä, FIA toteaa päätöksessään.

- Oli selvää, että auto 1 lukitsi molemmat etupyörät lähestyessään käännöstä 1 ennen törmäystä. Auton 44 kuljettaja sanoi, että kyseessä oli kilpailutapahtuma, kun taas auton 1 kuljettaja väitti, että kyseessä oli suunnanmuutos jarrutettaessa. Näin ollen päätämme, että kumpikaan kuljettaja ei ollut pääasiallisesti syyllinen, ja päätämme olla ryhtymättä jatkotoimiin, tiedote jatkuu.


Omaan silmään tuo tilanne oli kuitenkin sellainen epätoivoinen divebomb yritys Verstappenin puolelta. Näitä sisäkurviin syöksymisiähän (juurikin tyyliin, että toinen on kääntämässä ja toinen syöksyy väliin) on nähty formuloissa iät ja ajat. Ja kuinkahan paljon niistä tilanteista on kolareita syntynyt... Varmaan satoja...

Vastahan Verstappen valitti Norrisista Itävällassa että "He is just divebombing... it's not how you overtake..." :D

Nyt Tappi sitten samoissa hommissa itse. Hamiltonkaan ei oikeastaan edes ymmärtääkseni liikkunut jarruttaessa, vaan kuten tuossa uutisessa oli niin ajoi normaalia ajolinjaa. Jos katsoo Itävallan uusintaa, niin Verstappenhan liikku aika huomattavasti jarruttamisen aikana.

Mutta niinhän se varmasti on, että kun itse johtaa niin houkutus tehdä kaikki konnankoukut on kova.

Edit: Jossain luki, että Hamilton olisi saanut nuhteet tuomaristolta koska olisi voinut tehdä enemmän kolarin välttämiseksi.. Mitähän tuostakin nyt ajattelisi :D
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
575
Oli tuossa niin Verstappenin syytä ja myös Hamiltonille annettiin pienoista noottia. Hamilton olisi voinut välttää kolarin. Verstappen oli jo vieressä kun Hamilton käänti, että eturengas menee Verstappenin takarenkaan eteen. Näin katsomatta uusintaa, mutta näki sen kyllä ennen kääntämistään.

Mutta anyway ei rangaistuksia ja hermot oli muutenkin kireällä kisatapahtumista :D ja auton säädöt oli mitä oli.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
606
Milloin moottoreita EI rajoitettu?

Otetaas vaika ihan eiliseltä: "
1947–1953
This era used pre-war voiturette engine regulations, with 4.5L atmospheric and 1.5L supercharged engines "

Ja milloin mahdollisimman suuri tankki ja mahdolisimman paljon bensaa mukana oli ollut oikea ratkaisu? ;-)
Noista vehkeistä olisi AINA saanut paljon enemmän irti, joka lajissa on aina ollut sääntöjä. Se että nykyisinhalutaan että laji olisi tekniikan keulila, se ei toki kaikia miellytä. Mutta: millaisena laji miellyttäisi kaikkia?
Sekun sais virittää moottoria äärimmilleen ja etsiä se raja että milloin kestää ja milloin ei
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 594
Selvästihän sen huomas että vähä kiukuttaa
Varmasti tilanne hiersi ja harmitti, näkee sen tuosta lippiksen heitostakin, mutta ei tuossa kyllä Hamiltonille tai hänen kommentilleen kiukuteltu. Kaikkia kuljettajia tuolla kismittäisi kisassa tapahtunut. Sellainen joka olisi tuon kanssa ok ei kuulu tuonne tai pärjää tässä lajissa. Norris käyttäytyi varsin asiallisesti tilanne huomioiden vaikka täällä osa leipoo hänestä kiukuttelijaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 169
Kuninkuusluokassa ollut pienempiäkin koneita, kuin1.6l. Ihan jees myllyt nyt alla. Toki V8-V10-V12 oli soundien sinfoniaa, jota nykyiset koneet ei tuota mutta tehoa löytyy omiin tarpeisiin ja joille jopa liikaakin. Luotettavuus etusijalla. Aikoinaan kuninkuusluokassa mentiin1.5l myllyillä kirkuen pitkin rataa, kun tehoa irtosi 900hp-1400hp, riippuen ruuvin asennosta ja kuskin kantista mutta luotettavuus oli vähän mitä sattui. Hondan RA16 V6 1,494 cc saatiin 600–1,350 hp riippuen asetuksista. BMW veti samansuuntaisia tehoja 4 cyl. 1.5l BMW M12/13 myllystä 300–1,681 bhp ja epäluotettava kone.
Silloin ei rajoitettu käytettävissä olevaa energiamäärää.... Nykyisillä laitteilla pystyttäisi rakentamaan huomattavasti kestävämpiä koneita kuin "sotien jälkeen". Ja sehän on(oli) lajin suolakin, kuka pystyy rakentamaan laitteen joka on sekä nopea että kestävä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 353
no ainakin minun silmään Verstappen tuli suoraan ja Hamilton käänsi kylkeen. Olis vain Hamilton menny suoraan ja odottanut että Verstappen ajaa ulos, kuten täällä näköjään kaikki on mieltä, niin ei olis tarvinnu kolaria ajaa?
Todellisuudessa Verstappenilla ei ollut mitään mahdollisuutta kääntää mutkaan. Tässä näkee hyvin mm. 0:27 -> että hän ei edes yritä kääntää ja on jo pois ajolinjalta kun kontakti tapahtuu. Siitähän tulisikin hauskaa kun ohitettavan pitää väistää kun takaa kaveri tulee ylikovaa.



Max, you nail it... :tup:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 977
Joo, joku uutisointihan oli että joutuivat ottamaan Maxin johonkin suljettuun tilaan rauhoittumaan kisan jälkeen, kun oli ollut liian raivona.
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
575
Todellisuudessa Verstappenilla ei ollut mitään mahdollisuutta kääntää mutkaan. Tässä näkee hyvin mm. 0:27 -> että hän ei edes yritä kääntää ja on jo pois ajolinjalta kun kontakti tapahtuu. Siitähän tulisikin hauskaa kun ohitettavan pitää väistää kun takaa kaveri tulee ylikovaa.



Max, you nail it... :tup:

Itse asiassa kun tarkasti kahtoo. Renkaat kun lukittuu ja ihan hetki ennen Hamiltonin osumaa alkoi Max kääntämään autoa. Viimeisestä hidastuksesta huomaa parhaiten(kuvattu menosuunnasta).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
481
Ihkua aikaa Mika-kaudella, kun testeissä rikottiin vain 50 moottoria ja aika-ajoissa käytettiin vain muutama. Jarkevaa, ihanaa ja urheilun parasta puolta!
Toihan tuo aikoinaan oman mausteensa kisoihin näin katsojana, kun ei yhtään tiennyt koska kenenkäkin moottori posahtaa. Mutta en oikein usko, että tallitkaan tuohon haluaisi palata.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
606
Ei tuossa kyllä Hamiltonilla paljoa ollut tehtävissä.. hyvä vaan että tulee näitä osumia, tulee pientä kismaa kuskien välille ja kisoista mielenkiintoisempia
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
133
Syöksypommi sisäkurviin ei ole ohitusyritys kuin Verstappenin ja Ricciardon sekä heidän fanilaumansa mielestä. Siis tuollainen epätoivoinen toivotaan syöksy, joka perustuu vain siihen että "yrityksen" kohde väistää syöksyn edestä.
Itävallassa Max valitti Landon vastaavista syöksyistä ettei noin ohiteta. Kummasti mieli muuttunut ihan hetkessä.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
27
Myöhäinen lehtikatsaus ulkomaille....


Iso-Britannia ---------------

BBC
Verstappenilta kysyttiin, oliko hän mielestään ollut liian epäkunnioittava talliaan kohtaan osoittamassaan kritiikissä. Verstappen käytti kirosanoja ehdottaessaan että asia ei kuulunut muille.
...
Verstappenin turhautumista Unkarin kisan jälkeen lisäsi se, että huolimatta uusista päivitysosista, Red Bull ei pystynyt palaamaan takaisin kärkisijoille.
"Sanoin jo eilen [lauantaina], etteivät kaikki ehkä ole samalla aallonpituudella", Vertappen kertoi. "Tiesin, että tästä tulee vaikea kisa ja McLarenin voittamisesta tulisi hankalaa. Meidän olisi pitänyt päästä edes kolmannelle sijalle, mutta se jäi saavuttamatta"


SKY

Ensinnäkin, on tehtävä selväksi, että Andrea Stella ansaitsee isot kiitokset tekemästään työstään McLarenilla. Viime vuoden alkupuolen viimeiset sijat ovat vaihtuneet kärkikamppailuksi, jossa toisten tallien on taisteltava heidän kanssa tosissaan.
...
Miamin kisan voiton jälkeisten virheiden takia, erityisesti Norrisin kohdalla, voitot ovat jääneet vähiin. Tämän vuoksi onkin noussut esiin kysymyksiä, ovatko talli ja kuskit valmiina taistelemaan tosissaan mestaruudesta.
Stellan kommenttien perusteella tästä ei ollut Unkarissa kyse. Hänen mukaansa talli halusi vähentää painetta varikkotiimin harteilta. "En halunnut tilannetta, jossa pieleen mennyt varikkokäynti päästäisi Mersun tai Ferrarin ohitsemme".
...
Kisan jälkeen heräsi kysymyksiä, onko Norris sittenkin "liian kiltti" päästäkseen maailmanmestariksi.
...
Norrisin ei tarvitse muuttua kisan ulkopuolella, mutta kun kypärät laitetaan päähän, voisi kysyä, olisiko pienestä itsekkyydestä kuitenkin hyötyä tulevaisuudessa?


The Race

Verstappen kritisoi Red Bullin strategiaa, antoi huonon arvosanan isolle auton päivityksille ja varoitti useampaan kertaan viikonlopun aikana, että jotkut tiimin sisällä eivät ole "samalla aallonpituudella" ymmärtäessään tilanteen vakavuuden.
On tullut entistäkin selvemmäksi, että Verstappen on erittäin turhautunut auton viimeaikaiseen kehitykseen, johtuen joko siitä, ettei hänen kehitysehdotuksiaan ole otettu tosissaan tai sitten siitä, että muut tallit ovat kehittäneet autoja nopeampaan tahtiin.
...
Joka tapauksessa, on selvää, että Verstappen on nyt epävarmempi tiimistään kuin muutama kuukausi sitten. Se vaikuttaa ylireagoinnilta tilanteessa, jossa hän johtaa MM-sarjaa 76:llä pisteellä ja valmistajien sarjassa Red Bull on vielä 51 pisteen johdossa. Mutta juuri tätä asennetta Verstappen pelkääkin. Red Bull taistelee nyt tosissaan ja Verstappen vihjaa, etteivät kaikki tiimissä ymmärrä tätä uutta tilannetta.
....
Verstappenin epäilyt ovat kuitenkin perusteltuja, uskoo Red Bull sitten mitä tahansa. Max on ollut kriittinen auton suorituskyvyn suhteen jo pitkään. Se ei ollut ongelma, kun Red Bullilla oli iso etu muihin talleihin nähden, mutta kilpailijoiden hengittäessä niskaan tilanne on toinen. Kun auton mekaniikka on pidetty ennallaan Verstappenin huomioista huolimatta, Red Bull ajanut itsensä nurkkaan aerodynamiikan kehityksen näkökulmasta. Ehkäpä tämän vuoksi muut tallit ovat löytäneet isompia kehitysaskeleita.


Daily Telegraph

McLaren ansaitsee kiitokset autonsa kehittämisestä viimeisen vuoden aikana. Heidän tulee vielä oppia, miten kisat voitetaan varikolta käsin. Sunnuntain voitosta ei ollut epäilyksiä, mutta kokemattomuus näkyi kisan läpiviennissä. Tiimi on kokenut, mutta kokematon kisojen voittamisessa.
...
Talli luottaa liikaa kuskien kisainsinööreihin. Heidän kommunikointinsa tulisi olla selkeämpää ja ohjeistavaa.
McLarenin olisi pitänyt kertoa Norrisille etukäteen - ei pelkästään Piastrille - miksi he ottavat Norrisin ensin sisään ja että hänen tulee luovuttaa sijoituksensa Piastrille. Oli virhe kertoa tilanteesta Norrisille vasta Piastrin pysähdyksen jälkeen. Tämä johti 20 kierrosta kestäneeseen radiokeskusteluun. Jos Norris olisi tiennyt, että hänen varikkokäynti tehtiin ensin, jotta takana tulevat eivät pääsisi ohi, tilanne olisi voinut olla toinen.
...
Omana aikanani F1:ssä [Jutun kirjoittaja Gary Anderson oli Jordanilla ja Jaguarilla teknisenä johtajana], tallissamme ei onneksemme ollut koskaan tilannetta, jossa tiimikaverit olisivat taistelleet keskenään kisojen voitoista. Eddie Irvine ja Rubens Barrichello, sekä Ralf Schumacher ja Giancarlo Fisichella aiheuttivat kuitenkin samanlaisia tilanteita.
Barrichello ja Irvine vihasivat toisiaan. Jos jompikumpi oli ohittamassa toisen, he kolaroivat toistensa kanssa. Sitä ei voinut estää millään tavalla, käskyt varikkomuurilta menivät kuuroille korville. Kumpikaan ei halunnut toisen olevan parempi. Ralfin ja Fisin tilanne oli lähes samanlainen. Fisichella ei olisi koskaan ajanut tahallaan Ralfin päälle, mutta Ralf ei olisi antanut Fisille tilaa. Uhkasin lukita heidät samaan huoneeseen jotta he saisivat ratkaistua keskinäiset ongelmansa.


Italia ----------------------

La Gazzetta dello Sport

Ferrarilla oli yllätyksetön kisa Unkarissa. Aika-ajoissa 4. ja 6. sija, kisassa samat sijat, mutta kuskit tulivat maaliin eri järjestyksessä, Leclerc neljäntenä ja Sainz kuudentena. Palkintopallisija oli saavutettavissa.
...
"Se oli aika hyvä suoritus" Vasseur kommentoi "Saimme sen, mihin meillä oli tänä viikonloppuna mahdollisuus"
...
"Meidän on vielä saatava autoon lisää suorituskykyä. Viime vuonna tulimme maaliin 65 sekuntia Red Bullin takana, tänä vuonna 20 sekuntia McLarenin perässä. Olemme menossa oikeaan suuntaan. Miksi käytimme kovia renkaita vain 17 kierrosta? Jos olet samalla rengasseoksella kuin kilpailijasi, vaikka olisit vähän nopeampikin, et pääse toisten ohi. Jos kopioit edellä olevien strategiaa, sinulla ei ole mahdollisuuksia. Yritimme undercutia Verstappeniin nähden, mutta Hamilton palasi radalle samalla kierroksella. Jäimme sitten Lewisin taakse jumiin. Se oli aggressiivinen strategia, mutta nähdäkseni se näytti silloin parhaalta vaihtoehdolta"
...
"Vauhtimme oli riittävää Mersuun ja Red Bulliin nähden, kyse oli sekunnin kymmenyksistä. Toivon, että tulevat radat sopisivat autollemme paremmin, kuin Unkarin rata. Viime viikolla Mersu oli paalulla, tänä viikonloppuna he olivat neljänsiä ja uskon että tilanne pysyy tällaisena kauden loppuun saakka. Siksi on tärkeää ottaa jokaisesta kisasta mahdollisimman paljon pisteitä, kun emme ole kärkikamppailussa mukana. Olemme siitä näkökulmasta tehneet hyvää työtä"


Corriere della Sera
Lewis Hamilton: arvosana 10
Kyllä, annamme parhaan arvosanan Sir Hamiltonille. Kahdessadas palkintopallisija pian 40-vuotiaalle kuskille ja hyvä taistelu Verstappenin kanssa, joka teki virheen ja kolaroi itsensä ulos palkintopallilta. Lewis on F1:n LeBron James, joka oli kisan jälkeen kuin isoisä ylpeänä lapsenlapsistaan kehuessaan kisan kärkikaksikkoa Piastria ja Norrisia.

Ferrari: arvosana 6,5
Ferrari on alkanut saamaan asioita kohdilleen viimeaikaisen sekoilun jälkeen. Esimerkiksi Leclercille alle laitetut kovat renkaat olivat hyvä idea. Ongelmat eivät ole kuitenkaan vielä ohi. McLaren nousi valmistajien MM-sarjassa toiseksi 338:lla pisteellä, Ferrarin pistesaalis on nyt 322.


Autosprint

Kuten aiemmin ennakoitiin, tulemme näkemään vasta Spassa, miten Ferrarin palaaminen auton aikaisempaan kehitysversioon ja jatkokehitetty diffuusori ovat auttaneet aerodynamiikan osalta nopeissa mutkissa.
Leclerc: "Se tulee olemaan todellinen testi näiden vaikeuksien jälkeen. Tällä näytimme ottavan pienen askelen eteenpäin, mutta Unkarin rata peitti auton huonoja puolia. Spa kertoo meille tarkemmin, miten paljon auton kehitys on mennyt eteenpäin."
...
"Tavoitteemme tälle viikonlopulle oli maksimoida auton potentiaalinen suorituskyky. Autosta puuttuu vielä nopeutta, joudumme odottamaan sen suhteen vielä uusia osia. Spasta voi tulla vaikea viikonloppu, mutta jos tänne Unkariin tuodut päivitysosat toimivat odotettua paremmin, kisasta voi tulle helpompi. Aika näyttää, miten ne toimivat. Pelkään, että Spasta on tulossa hankala kisa."


Saksa -----------------------

Frankfurter Allgemeine Zeitung
Hulkenberg lähti 11:stä ruudusta, putosi alussa, ajoi tapahtumaköyhän kisan ja tuli maaliin sijalle 13. Haasin nousujohteinen trendi ei jatkunut Unkarissa.
...
Mikäli Verstappen jää ilman podiumsijoitusta Spassa ensi viikonloppuna, viimeisessä kisassa ennen kesätaukoa, tästä tulisi hänen pisin putkensa ilman palkintopallisijaa sitten vuoden 2020. Maailmanmestarin hermot ovat kireällä, se tuli selväksi epäonnistuneen Unkarin kisan jälkeen. Ongelmien syytä etsitään muualta kuin Verstappenista. "Joidenkin henkilöiden tiimissä on herättävä" kommentoivat Hollannin lehdistön edustajat.


Die Welt

Verstappenin tallikaveri Perez yritti pelastaa huonon aika-ajon kisassa.
Aika-ajossa kolaroinut Perez lähti kisaan 16:sta lähtöruudusta. Unkari ja Belgian Spa ovat todennäköisesti hänen viimeiset näyttöpaikkansa, jotta ei menettäisi sopimustaan tallin kanssa. "Emme voi juosta vain yhdellä jalalla", Horner kommentoi tilannetta Unkarissa. Perez tuli lopulta maaliin seitsemäntenä.


Auto, motor und sport

McLarenin tapaus saattoi maksaa Norrisille maailmanmestaruuden. Mestaruudesta taisteleva Norris joutui palauttamaan johtopaikan kolme kierrosta ennen ruutulippua, vaikka hän johti kisaa kuuden sekunnin erolla Piastriin.
...
Kriitikot puhuvat heikkoudesta, mutta mielestäni Norris teki oikein.
Hän ei olisi päässyt johtoasemaan, jos McLaren olisi tehnyt varikkopysähdykset tavalliseen tapaansa, jossa johtava kuski otetaan sisään ensin. Emme siinä tapauksessa kävisi nyt tätä keskustelua. Norrisin pieni mahdollisuus saada Verstappen kiinni MM-pisteissä riippuu siitä, saako hän apua tallikaveriltaan. Hän tarvitsee Piastria, joka vie pisteitä vastustajalta. McLaren tarvitsee myös kaksi tyytyväistä kuskia voittaakseen valmistajien MM-sarjan. Se ei olisi mahdollista, jos Piastri tuntisi, että hänen voittonsa olisi estetty tahallaan.


Espanja -----------------------

Mundo Deportivo

Norris onnistui pienentämään piste-eroa Verstappeniin. Heidän välillään on 76 pistettä, liian vähän, jotta Max tuntisi olonsa luottavaiseksi. Esimerkiksi, jos Norris voittaa kaikki loput sunnuntain kisat ja Max olisi toinen, Lando voittaisi MM-sarjan.
...
Jos Red Bull ei paranna, Maxille voi tulla pitkä loppukausi. On toki selvää, että jäljellä on vielä heidän autolle sopivampia ratoja. Kannattaa myös huomioida, että Verstappenin tämän kauden moottorikiintiö tuli täyteen muutama kisa sitten. Odotettavissa on, että hän ottaisi Spa:ssa rangaistuksen uuden moottorin käyttöönotosta. Puolet kaudesta on kuitenkin vielä jäljellä, joten todennäköisesti hän joutuu ottamaan rangaistuksia vielä myöhemminkin.



Alonso yritti ymmärtää, miksi hänen varikkopysähdys tehtiin niin aikaisessa vaiheessa.
"Mielestäni strategiamme ei ollut optimaalinen, vaikkakin se on jälkeenpäin helppoa sanoa. Ehkä tiimi oletti siinä vaiheessa kisaa, että se oli hyvä ajatus."
"Kisasta ei oikein tullut mitään. Kierroksella 7 teimme varikkopysähdyksen ja seuraavalla kierroksella voitiin todeta, ettemme taistele tänään pisteistä. 63 kierrosta mediumeilla ja toinen setti kovilla renkailla ei toimi meidän autossamme. Luulisin, että tiimikin tiesi sen, keskustelimme asiasta palaverissa ennen kisaa. En tiedä miksi teimme pysähdyksen 7:llä kierroksella. No, se on nyt myöhäistä. Yritämme ottaa tästä opiksi ja olla parempia Spassa"
...
"Tämä oli ensimmäinen pidempi veto uusilla osilla, joten tutkimme dataa ja myös tehtaalla selvitetään tilannetta, myös renkaiden kulutusta. Opimme varmasti jotain Spa:n kisaa varten"


Marca

Vaikuttaa siltä, että Red Bull on tullut kehityksensä päähän nykyistenkaltaisten maaefekti-autojen kanssa, ainakin toistaiseksi. Pääsyynä tälle käänteelle on, että Japanin kisaan tuotujen uudistusten jälkeen, jotka eivät toimineet odotetulla tavalla, Red Bull pystyi silti voittamaan suuremman etumatkansa ansiosta ja oli odotettavissa että voittaisivat myös MM-sarjan.
...
Japanissa tehtiin päätös kääntää katseet vuoden 2025 auton kehitykseen, seuraavaan tulevaan menestysvuoteen. Olisi turhaa keskittyä voittamaan loput kuluvan vuoden kisoista, kun autoon panostettu kehitys ei hyödyttäisi tulevaa vuotta. Näin varmasti Red Bullilla ajateltiin. Edellisenä vuotena he voittivat 21 kisaa 22:sta, tänä vuonna olisi odotettavissa melkein samanlainen kausi. He eivät kuitenkaan odottaneet McLarenin nousua Miamissa.
...
Red Bullin johto voikin joutua yllättäen palauttamaan kehityspanostuksia takaisin tämän vuoden auton kehitykseen. Voisit kuvitella, että paluu nopeille ja hyvää aerodynamiikkaa vaativille radoille, kuten Spa, McLarenin ja Red Bullin voimasuhteet kääntyisivät toisinpäin. Se ei ole kuitenkaan varmaa. MCL38 oli paras sekä Silverstonessa että Unkarissa, ilman uusia kehitysosia.


Italia – blogi ----------------

Leo Turrini

Sanon heti alkuun, että olisin tehnyt samoin kuin Andrea Stella.
Et ehkä pidä siitä, Norris oli kyllä edellä, mutta ei omasta ansiostaan. Vuonna 2002 Itävallassa Barrichello oli päässyt Schumin edelle hyvällä henkilökohtaisella suorituksella.
...
En tiedä tuleeko Antonelli todella korvaamaan Hamiltonin Mersun ratissa, toisaalta hän on antanut hyviä näyttöjä siihen suuntaan. Sunnuntaina Unkarissa F2-kisassa hän teki uskomattoman nousun voittoon. Viikonlopun ainoa iloinen hymyilijä oli Antonelli.
...
Olen samaa mieltä Vasseurin kanssa siitä, että tällä kertaa Ferrari ei joutunut taistelemaan häntäpään sijoituksista. Mutta nyt McLarenin pitää käyttää kiikareita, jotta he näkisivät Leclercin ja Sainzin takanaan. Myös Hamilton on Ferrarin edellä (Russel joutui taipumaan huonon aika-ajon takia). Vaikuttaa siltä, että autosta ei saa enempää irti. Strategioista voidaan aina keskustella, mutta yksi asia on selvä: kaudella, jolla on ollut 7 eri voittajaa tähän mennessä (jota ei ole tapahtunut sitten kauden 2012!), Punaiset toimivat vain tukijoukkoina.
...
On häpeäksi, että näin tasaväkiseksi muodostuneella F1 kaudella Ferrari ei ole mukana kärkikamppailussa.


edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
139
Itävallassa Max valitti Landon vastaavista syöksyistä ettei noin ohiteta. Kummasti mieli muuttunut ihan hetkessä.
Olisiko silloin jo kuulunut rangaistus Landolle? Aika vastaava tilanne, jossa Verstappen väisti ja vältti osuman, nyt Hamilton käänsi ja tuli osuma.
Mutta hyvä että on kilvanajoa, toivottavasti säännöt samat kaikille. Noissa sisäpuolen syöksyissä on kyllä riskinsä, ja jos ne yltiöpäiset yritykset sallitaan, sillä on seurauksensa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 920
Aivan käsittämätöntä porukkaa täällä puolustelemassa formuloiden uutta kultapoikaa, seuraavaksi varmaan väitätte aurinkoa kuuksi vakavalla naamalla. Se osuma oli vain, ainoastaan ja yksin Verstappenin vika.
Muiden tehtävä ei ole väistää uhmaikäisen lapsen oikkuja
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
139
Aivan käsittämätöntä porukkaa täällä puolustelemassa formuloiden uutta kultapoikaa, seuraavaksi varmaan väitätte aurinkoa kuuksi vakavalla naamalla. Se osuma oli vain, ainoastaan ja yksin Verstappenin vika.
Muiden tehtävä ei ole väistää uhmaikäisen lapsen oikkuja
On se myös käsittämätöntä kuinka Verstappenia täytyy vihata yli kaiken, lähinnä kerroin että vastaavia tilanteita tulee puolin ja toisin. Itse tykkään kun Lando ja Piastri on päässeet vauhtiin, joko jompikumpi ensikaudella uusi maailmanmestari?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 296
Jäsenet
72 149
Uusin jäsen
saloseleyläriodota

Hinta.fi

Ylös Bottom