Myöhäinen lehtikatsaus ulkomaille....
Iso-Britannia ---------------
BBC
Max Verstappen says Red Bull "need to do a better job" and that he sees no need to apologise for a series of bad-tempered radio messages during the Hungarian Grand Prix.
www.bbc.com
Verstappenilta kysyttiin, oliko hän mielestään ollut liian epäkunnioittava talliaan kohtaan osoittamassaan kritiikissä. Verstappen käytti kirosanoja ehdottaessaan että asia ei kuulunut muille.
...
Verstappenin turhautumista Unkarin kisan jälkeen lisäsi se, että huolimatta uusista päivitysosista, Red Bull ei pystynyt palaamaan takaisin kärkisijoille.
"Sanoin jo eilen [lauantaina], etteivät kaikki ehkä ole samalla aallonpituudella", Vertappen kertoi. "Tiesin, että tästä tulee vaikea kisa ja McLarenin voittamisesta tulisi hankalaa. Meidän olisi pitänyt päästä edes kolmannelle sijalle, mutta se jäi saavuttamatta"
SKY
McLaren took their first one-two in three years at the Hungarian Grand Prix but it came with inter-team drama; Lando Norris was repeatedly told to slow down and let Oscar Piastri through in the final stages before eventually letting him past
www.skysports.com
Ensinnäkin, on tehtävä selväksi, että Andrea Stella ansaitsee isot kiitokset tekemästään työstään McLarenilla. Viime vuoden alkupuolen viimeiset sijat ovat vaihtuneet kärkikamppailuksi, jossa toisten tallien on taisteltava heidän kanssa tosissaan.
...
Miamin kisan voiton jälkeisten virheiden takia, erityisesti Norrisin kohdalla, voitot ovat jääneet vähiin. Tämän vuoksi onkin noussut esiin kysymyksiä, ovatko talli ja kuskit valmiina taistelemaan tosissaan mestaruudesta.
Stellan kommenttien perusteella tästä ei ollut Unkarissa kyse. Hänen mukaansa talli halusi vähentää painetta varikkotiimin harteilta. "En halunnut tilannetta, jossa pieleen mennyt varikkokäynti päästäisi Mersun tai Ferrarin ohitsemme".
...
Kisan jälkeen heräsi kysymyksiä, onko Norris sittenkin "liian kiltti" päästäkseen maailmanmestariksi.
...
Norrisin ei tarvitse muuttua kisan ulkopuolella, mutta kun kypärät laitetaan päähän, voisi kysyä, olisiko pienestä itsekkyydestä kuitenkin hyötyä tulevaisuudessa?
The Race
Max Verstappen’s escalating radio exchanges and biting post-race criticism at the Hungarian Grand Prix expose the cracks emerging between himself and Red Bull as a seemingly straightforward 2024 Formula 1 title charge becomes unusually strained
www.the-race.com
Verstappen kritisoi Red Bullin strategiaa, antoi huonon arvosanan isolle auton päivityksille ja varoitti useampaan kertaan viikonlopun aikana, että jotkut tiimin sisällä eivät ole "samalla aallonpituudella" ymmärtäessään tilanteen vakavuuden.
On tullut entistäkin selvemmäksi, että Verstappen on erittäin turhautunut auton viimeaikaiseen kehitykseen, johtuen joko siitä, ettei hänen kehitysehdotuksiaan ole otettu tosissaan tai sitten siitä, että muut tallit ovat kehittäneet autoja nopeampaan tahtiin.
...
Joka tapauksessa, on selvää, että Verstappen on nyt epävarmempi tiimistään kuin muutama kuukausi sitten. Se vaikuttaa ylireagoinnilta tilanteessa, jossa hän johtaa MM-sarjaa 76:llä pisteellä ja valmistajien sarjassa Red Bull on vielä 51 pisteen johdossa. Mutta juuri tätä asennetta Verstappen pelkääkin. Red Bull taistelee nyt tosissaan ja Verstappen vihjaa, etteivät kaikki tiimissä ymmärrä tätä uutta tilannetta.
....
Verstappenin epäilyt ovat kuitenkin perusteltuja, uskoo Red Bull sitten mitä tahansa. Max on ollut kriittinen auton suorituskyvyn suhteen jo pitkään. Se ei ollut ongelma, kun Red Bullilla oli iso etu muihin talleihin nähden, mutta kilpailijoiden hengittäessä niskaan tilanne on toinen. Kun auton mekaniikka on pidetty ennallaan Verstappenin huomioista huolimatta, Red Bull ajanut itsensä nurkkaan aerodynamiikan kehityksen näkökulmasta. Ehkäpä tämän vuoksi muut tallit ovat löytäneet isompia kehitysaskeleita.
Daily Telegraph
The contest between Lando Norris and Oscar Piastri at the Hungarian Grand Prix could have been managed with more direct communication
www.telegraph.co.uk
McLaren ansaitsee kiitokset autonsa kehittämisestä viimeisen vuoden aikana. Heidän tulee vielä oppia, miten kisat voitetaan varikolta käsin. Sunnuntain voitosta ei ollut epäilyksiä, mutta kokemattomuus näkyi kisan läpiviennissä. Tiimi on kokenut, mutta kokematon kisojen voittamisessa.
...
Talli luottaa liikaa kuskien kisainsinööreihin. Heidän kommunikointinsa tulisi olla selkeämpää ja ohjeistavaa.
McLarenin olisi pitänyt kertoa Norrisille etukäteen - ei pelkästään Piastrille - miksi he ottavat Norrisin ensin sisään ja että hänen tulee luovuttaa sijoituksensa Piastrille. Oli virhe kertoa tilanteesta Norrisille vasta Piastrin pysähdyksen jälkeen. Tämä johti 20 kierrosta kestäneeseen radiokeskusteluun. Jos Norris olisi tiennyt, että hänen varikkokäynti tehtiin ensin, jotta takana tulevat eivät pääsisi ohi, tilanne olisi voinut olla toinen.
...
Omana aikanani F1:ssä [Jutun kirjoittaja Gary Anderson oli Jordanilla ja Jaguarilla teknisenä johtajana], tallissamme ei onneksemme ollut koskaan tilannetta, jossa tiimikaverit olisivat taistelleet keskenään kisojen voitoista. Eddie Irvine ja Rubens Barrichello, sekä Ralf Schumacher ja Giancarlo Fisichella aiheuttivat kuitenkin samanlaisia tilanteita.
Barrichello ja Irvine vihasivat toisiaan. Jos jompikumpi oli ohittamassa toisen, he kolaroivat toistensa kanssa. Sitä ei voinut estää millään tavalla, käskyt varikkomuurilta menivät kuuroille korville. Kumpikaan ei halunnut toisen olevan parempi. Ralfin ja Fisin tilanne oli lähes samanlainen. Fisichella ei olisi koskaan ajanut tahallaan Ralfin päälle, mutta Ralf ei olisi antanut Fisille tilaa. Uhkasin lukita heidät samaan huoneeseen jotta he saisivat ratkaistua keskinäiset ongelmansa.
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Così il monegasco: "Gara della svolta? Credo che siamo arrivati a Budapest con dei risultati ben precisi, ma ci vorrà ancora tempo per vedere dei miglioramenti..."
www.gazzetta.it
Ferrarilla oli yllätyksetön kisa Unkarissa. Aika-ajoissa 4. ja 6. sija, kisassa samat sijat, mutta kuskit tulivat maaliin eri järjestyksessä, Leclerc neljäntenä ja Sainz kuudentena. Palkintopallisija oli saavutettavissa.
...
"Se oli aika hyvä suoritus" Vasseur kommentoi "Saimme sen, mihin meillä oli tänä viikonloppuna mahdollisuus"
...
"Meidän on vielä saatava autoon lisää suorituskykyä. Viime vuonna tulimme maaliin 65 sekuntia Red Bullin takana, tänä vuonna 20 sekuntia McLarenin perässä. Olemme menossa oikeaan suuntaan. Miksi käytimme kovia renkaita vain 17 kierrosta? Jos olet samalla rengasseoksella kuin kilpailijasi, vaikka olisit vähän nopeampikin, et pääse toisten ohi. Jos kopioit edellä olevien strategiaa, sinulla ei ole mahdollisuuksia. Yritimme undercutia Verstappeniin nähden, mutta Hamilton palasi radalle samalla kierroksella. Jäimme sitten Lewisin taakse jumiin. Se oli aggressiivinen strategia, mutta nähdäkseni se näytti silloin parhaalta vaihtoehdolta"
...
"Vauhtimme oli riittävää Mersuun ja Red Bulliin nähden, kyse oli sekunnin kymmenyksistä. Toivon, että tulevat radat sopisivat autollemme paremmin, kuin Unkarin rata. Viime viikolla Mersu oli paalulla, tänä viikonloppuna he olivat neljänsiä ja uskon että tilanne pysyy tällaisena kauden loppuun saakka. Siksi on tärkeää ottaa jokaisesta kisasta mahdollisimman paljon pisteitä, kun emme ole kärkikamppailussa mukana. Olemme siitä näkökulmasta tehneet hyvää työtä"
Corriere della Sera
Voti e giudizi del Gp Ungheria di F1: Leclerc trova un momento «alto», 7,5. La Red Bull non domina più e vede il vantaggio in classifica scendere: 5
www.corriere.it
Lewis Hamilton: arvosana 10
Kyllä, annamme parhaan arvosanan Sir Hamiltonille. Kahdessadas palkintopallisija pian 40-vuotiaalle kuskille ja hyvä taistelu Verstappenin kanssa, joka teki virheen ja kolaroi itsensä ulos palkintopallilta. Lewis on F1:n LeBron James, joka oli kisan jälkeen kuin isoisä ylpeänä lapsenlapsistaan kehuessaan kisan kärkikaksikkoa Piastria ja Norrisia.
Ferrari: arvosana 6,5
Ferrari on alkanut saamaan asioita kohdilleen viimeaikaisen sekoilun jälkeen. Esimerkiksi Leclercille alle laitetut kovat renkaat olivat hyvä idea. Ongelmat eivät ole kuitenkaan vielä ohi. McLaren nousi valmistajien MM-sarjassa toiseksi 338:lla pisteellä, Ferrarin pistesaalis on nyt 322.
Autosprint
L'analisi di Charles nel dopogara del GP d'Ungheria è positiva per il ritmo della Ferrari, vicina a lottare per il podio. Sarà in Belgio che arriveranno le risposte sui problemi degli ultimi GP. Manca comunque prestazione pura
autosprint.corrieredellosport.it
Kuten aiemmin ennakoitiin, tulemme näkemään vasta Spassa, miten Ferrarin palaaminen auton aikaisempaan kehitysversioon ja jatkokehitetty diffuusori ovat auttaneet aerodynamiikan osalta nopeissa mutkissa.
Leclerc: "Se tulee olemaan todellinen testi näiden vaikeuksien jälkeen. Tällä näytimme ottavan pienen askelen eteenpäin, mutta Unkarin rata peitti auton huonoja puolia. Spa kertoo meille tarkemmin, miten paljon auton kehitys on mennyt eteenpäin."
...
"Tavoitteemme tälle viikonlopulle oli maksimoida auton potentiaalinen suorituskyky. Autosta puuttuu vielä nopeutta, joudumme odottamaan sen suhteen vielä uusia osia. Spasta voi tulla vaikea viikonloppu, mutta jos tänne Unkariin tuodut päivitysosat toimivat odotettua paremmin, kisasta voi tulle helpompi. Aika näyttää, miten ne toimivat. Pelkään, että Spasta on tulossa hankala kisa."
Saksa -----------------------
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Das Rennen in Ungarn ist turbulent. Oscar Piastri siegt erstmals in der Formel 1, weil sein Teamkollege Lando Norris vom Gas geht. Die Nerven von Weltmeister Max Verstappen sind angespannt.
www.faz.net
Hulkenberg lähti 11:stä ruudusta, putosi alussa, ajoi tapahtumaköyhän kisan ja tuli maaliin sijalle 13. Haasin nousujohteinen trendi ei jatkunut Unkarissa.
...
Mikäli Verstappen jää ilman podiumsijoitusta Spassa ensi viikonloppuna, viimeisessä kisassa ennen kesätaukoa, tästä tulisi hänen pisin putkensa ilman palkintopallisijaa sitten vuoden 2020. Maailmanmestarin hermot ovat kireällä, se tuli selväksi epäonnistuneen Unkarin kisan jälkeen. Ongelmien syytä etsitään muualta kuin Verstappenista. "Joidenkin henkilöiden tiimissä on herättävä" kommentoivat Hollannin lehdistön edustajat.
Die Welt
Oscar Piastri gewinnt in Ungarn und feiert seinen ersten Grand-Prix-Sieg. McLaren-Rivale Lando Norris kommt hinter ihm ins Ziel. Norris braucht aber mehrere Standpauken von der Box. Völlig gefrustet war Weltmeister Verstappen – der Grund ist hausgemacht.
www.welt.de
Verstappenin tallikaveri Perez yritti pelastaa huonon aika-ajon kisassa.
Aika-ajossa kolaroinut Perez lähti kisaan 16:sta lähtöruudusta. Unkari ja Belgian Spa ovat todennäköisesti hänen viimeiset näyttöpaikkansa, jotta ei menettäisi sopimustaan tallin kanssa. "Emme voi juosta vain yhdellä jalalla", Horner kommentoi tilannetta Unkarissa. Perez tuli lopulta maaliin seitsemäntenä.
Auto, motor und sport
McLaren hat eine mutige Entscheidung getroffen. Lando Norris musste trotz sechs Sekunden Vorsprung Oscar Piastri den Sieg überlassen, weil Piastri aus Strategiegründen die Führung verloren hatte. Eine richtige Entscheidung, meint Michael Schmidt.
www.auto-motor-und-sport.de
McLarenin tapaus saattoi maksaa Norrisille maailmanmestaruuden. Mestaruudesta taisteleva Norris joutui palauttamaan johtopaikan kolme kierrosta ennen ruutulippua, vaikka hän johti kisaa kuuden sekunnin erolla Piastriin.
...
Kriitikot puhuvat heikkoudesta, mutta mielestäni Norris teki oikein.
Hän ei olisi päässyt johtoasemaan, jos McLaren olisi tehnyt varikkopysähdykset tavalliseen tapaansa, jossa johtava kuski otetaan sisään ensin. Emme siinä tapauksessa kävisi nyt tätä keskustelua. Norrisin pieni mahdollisuus saada Verstappen kiinni MM-pisteissä riippuu siitä, saako hän apua tallikaveriltaan. Hän tarvitsee Piastria, joka vie pisteitä vastustajalta. McLaren tarvitsee myös kaksi tyytyväistä kuskia voittaakseen valmistajien MM-sarjan. Se ei olisi mahdollista, jos Piastri tuntisi, että hänen voittonsa olisi estetty tahallaan.
Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Faltan 11 Grandes Premios para terminar la temporada. Un Mundo. Y a ello hay que sumarle que 4 de ellos son fines de semana al sprint (8 puntos por cada carrera corta de
www.mundodeportivo.com
Norris onnistui pienentämään piste-eroa Verstappeniin. Heidän välillään on 76 pistettä, liian vähän, jotta Max tuntisi olonsa luottavaiseksi. Esimerkiksi, jos Norris voittaa kaikki loput sunnuntain kisat ja Max olisi toinen, Lando voittaisi MM-sarjan.
...
Jos Red Bull ei paranna, Maxille voi tulla pitkä loppukausi. On toki selvää, että jäljellä on vielä heidän autolle sopivampia ratoja. Kannattaa myös huomioida, että Verstappenin tämän kauden moottorikiintiö tuli täyteen muutama kisa sitten. Odotettavissa on, että hän ottaisi Spa:ssa rangaistuksen uuden moottorin käyttöönotosta. Puolet kaudesta on kuitenkin vielä jäljellä, joten todennäköisesti hän joutuu ottamaan rangaistuksia vielä myöhemminkin.
Fernando Alonso, que salía desde la 7ª posición en el GP de Hungría, terminó 11º, fuera de los puntos, justo detrás de Lance Stroll, que logró un punto en el 10º
www.mundodeportivo.com
Alonso yritti ymmärtää, miksi hänen varikkopysähdys tehtiin niin aikaisessa vaiheessa.
"Mielestäni strategiamme ei ollut optimaalinen, vaikkakin se on jälkeenpäin helppoa sanoa. Ehkä tiimi oletti siinä vaiheessa kisaa, että se oli hyvä ajatus."
"Kisasta ei oikein tullut mitään. Kierroksella 7 teimme varikkopysähdyksen ja seuraavalla kierroksella voitiin todeta, ettemme taistele tänään pisteistä. 63 kierrosta mediumeilla ja toinen setti kovilla renkailla ei toimi meidän autossamme. Luulisin, että tiimikin tiesi sen, keskustelimme asiasta palaverissa ennen kisaa. En tiedä miksi teimme pysähdyksen 7:llä kierroksella. No, se on nyt myöhäistä. Yritämme ottaa tästä opiksi ja olla parempia Spassa"
...
"Tämä oli ensimmäinen pidempi veto uusilla osilla, joten tutkimme dataa ja myös tehtaalla selvitetään tilannetta, myös renkaiden kulutusta. Opimme varmasti jotain Spa:n kisaa varten"
Marca
www.marca.com
Vaikuttaa siltä, että Red Bull on tullut kehityksensä päähän nykyistenkaltaisten maaefekti-autojen kanssa, ainakin toistaiseksi. Pääsyynä tälle käänteelle on, että Japanin kisaan tuotujen uudistusten jälkeen, jotka eivät toimineet odotetulla tavalla, Red Bull pystyi silti voittamaan suuremman etumatkansa ansiosta ja oli odotettavissa että voittaisivat myös MM-sarjan.
...
Japanissa tehtiin päätös kääntää katseet vuoden 2025 auton kehitykseen, seuraavaan tulevaan menestysvuoteen. Olisi turhaa keskittyä voittamaan loput kuluvan vuoden kisoista, kun autoon panostettu kehitys ei hyödyttäisi tulevaa vuotta. Näin varmasti Red Bullilla ajateltiin. Edellisenä vuotena he voittivat 21 kisaa 22:sta, tänä vuonna olisi odotettavissa melkein samanlainen kausi. He eivät kuitenkaan odottaneet McLarenin nousua Miamissa.
...
Red Bullin johto voikin joutua yllättäen palauttamaan kehityspanostuksia takaisin tämän vuoden auton kehitykseen. Voisit kuvitella, että paluu nopeille ja hyvää aerodynamiikkaa vaativille radoille, kuten Spa, McLarenin ja Red Bullin voimasuhteet kääntyisivät toisinpäin. Se ei ole kuitenkaan varmaa. MCL38 oli paras sekä Silverstonessa että Unkarissa, ilman uusia kehitysosia.
Italia – blogi ----------------
Leo Turrini
Dico subito che io mi sarei comportato come Andrea Stella. Puo’ non piacere,Norris era davanti ma era davanti per un merito non suo. A Zeltweg 2002Barrichello invece era davanti a Schumi con pieno merito. Ovviamente, pienacittadinanza a chi ha una opinione opposta. La Ferrari non mi ha...
www.quotidiano.net
Sanon heti alkuun, että olisin tehnyt samoin kuin Andrea Stella.
Et ehkä pidä siitä, Norris oli kyllä edellä, mutta ei omasta ansiostaan. Vuonna 2002 Itävallassa Barrichello oli päässyt Schumin edelle hyvällä henkilökohtaisella suorituksella.
...
En tiedä tuleeko Antonelli todella korvaamaan Hamiltonin Mersun ratissa, toisaalta hän on antanut hyviä näyttöjä siihen suuntaan. Sunnuntaina Unkarissa F2-kisassa hän teki uskomattoman nousun voittoon. Viikonlopun ainoa iloinen hymyilijä oli Antonelli.
...
Olen samaa mieltä Vasseurin kanssa siitä, että tällä kertaa Ferrari ei joutunut taistelemaan häntäpään sijoituksista. Mutta nyt McLarenin pitää käyttää kiikareita, jotta he näkisivät Leclercin ja Sainzin takanaan. Myös Hamilton on Ferrarin edellä (Russel joutui taipumaan huonon aika-ajon takia). Vaikuttaa siltä, että autosta ei saa enempää irti. Strategioista voidaan aina keskustella, mutta yksi asia on selvä: kaudella, jolla on ollut 7 eri voittajaa tähän mennessä (jota ei ole tapahtunut sitten kauden 2012!), Punaiset toimivat vain tukijoukkoina.
...
On häpeäksi, että näin tasaväkiseksi muodostuneella F1 kaudella Ferrari ei ole mukana kärkikamppailussa.
edit: typoja