F1 2024 - Unkarin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Huomautus - keskity rakentavaan keskusteluun ja jätä toistuva hyökkäävä ja vähättelevä sävy pois viesteistä
Tämä vanheni hyvin.
Kattelin tämän jälkeenpäin tallenteena ja luin ketjun siinä sivussa, ja kyllähän tuolla ketjun alussa kaikkien spekulaatiot on ihan päin helvettiä. :rofl: McLaren kyllä tunnetaan tallimääräysten suurvaltana, mutta vähän jäi tilaa spekulaatioille että MIKÄ ideologia tarkalleen nyt tässä oli tämän määräyksen takana. Okei, on se joo ehkä ihan melkein reilu peli, että jos tallin strategian myötä Norris menee ohi, niin tallimääräyksellä sen voi palauttaa takaisin, mutta... vastaava aika harvoin olisi edes mahdollista. Yleensä määräyksiä tehdään pistetilanteen mukaan, eli onko Mäkki jo luovuttanut kuskimestaruudesta taistelun? Aika heikkoa urheilullisesti, jos näin on. :thumbsdown:
Piastri sai näin ensimmäisen voittonsa, mutta ei sen tapa urheilijaa ilahduttanut, kuten ei pitäisikään tyydyttää. Nää kuskit on nälkäisiä voittamaan, eikä toi voitto varmastikaan tuntunut ihan voitolta.

Mitä McLaren tällä sitten saavutti? Jos mä johtaisin tallia, pitäisin tärkeänä, että kuskit noudattavat heille annettuja ohjeita ja määräyksiä ja uskoisivat, kun heille sanotaan mihin pitää pyrkiä ja mikä on se iso kuva. Ehkä tämä Norrisin kyykytys edisti tätä tavoitetta? Toivottavasti hot washissa keskustellaan asiasta hyvään sävyyn ja kuskit ovat jatkossa entistä sitoutuneempia tiimiin, koska uskovat paremmin sen, että he ovat osa tiimiä, jota ilman mikään ei onnistu. Tiimipäällikköä ja kisainssiä on syytä kuunnella. Tänään kisainssi onnistui olemaan riittävän uskottava siinä, että tiimin tavoite toteutui.

Melko paljon saa Max törttöillä että toteutuu, mutta otetaan talteen.:)
Häh, etkö sä joka ikisessä postauksessasi ole ehtinyt toitottaa, että mäkki on bullia nopeampi auto? Pelkästään voittamalla loput kisat Norris voittaisi mestaruuden, vaikka Max tulisi kakkoseksi kaikissa kisoissa. Etkö itsekään usko juttuihisi? :tongue:
 
Ei sitten Verstappen saanut rankkua ja syyttää Hamiltonia "I went for a move that was on but in the middle of the braking zone, when I'm committed to the move, he just keeps moving right. If I hadn't turned while braking straight I would have made contact with him. I lock up because he just keeps turning to the right"
 
En ihmettele jos alkaa Lando miettimään tallin vaihtoa. Ei tuota Lando unohda kun voitto vietiin. Katselin Peter Windsorin analyysin kisasta youtubessa niin ymmärrän nyt kyllä huomattavasti paremmin sen miksi Landoa tympii.

Piastri pakotti kisan alussa Landon ulos kun veti oman mutkan pitkäksi ja tiimipelaajana Lando salli sen tapahtuvan, jos olisi ollut joku toinen niin olisi romua lentänyt.

Tuossa on kohta tiimi joka hajoaa sisältä käsin.
 
En ihmettele jos alkaa Lando miettimään tallin vaihtoa. Ei tuota Lando unohda kun voitto vietiin. Katselin Peter Windsorin analyysin kisasta youtubessa niin ymmärrän nyt kyllä huomattavasti paremmin sen miksi Landoa tympii.

Piastri pakotti kisan alussa Landon ulos kun veti oman mutkan pitkäksi ja tiimipelaajana Lando salli sen tapahtuvan, jos olisi ollut joku toinen niin olisi romua lentänyt.

Tuossa on kohta tiimi joka hajoaa sisältä käsin.
Nolo Lando näytti karvansa. Tuolla on kahden tierin kuskeja ja Yes James -kategoriaan joutuminen valitettavasti maksaa saavutuksista.
 
Häh, etkö sä joka ikisessä postauksessasi ole ehtinyt toitottaa, että mäkki on bullia nopeampi auto? Pelkästään voittamalla loput kisat Norris voittaisi mestaruuden, vaikka Max tulisi kakkoseksi kaikissa kisoissa. Etkö itsekään usko juttuihisi? :tongue:
No onhan se mäkki nopeampi, näkeehän sen sokeakin, tai ainakin jokainen lajia ymmärtävä, mutta jokaisen kisan voitto vaatisi jo tuuriakin tai Maxin epäonnistumisia tai ettei kasetti kestä, kuten tänään. Mutta onpahan tulossa jännä loppukausi.
 
Lando pilas oman kisansa startissa ja tiimi pelasi hänet johtoon Hamiltonin/Verstappenin pelossa. Ihan oikein, että päästi Piastrin ohi lopussa. Jos toinen varikkopysähdys ois tehty toisin päin, ei Lando ois ohi päässyt... Peter Windsor nyt analysoi brittilasit päässä...
 
No onhan se mäkki nopeampi, näkeehän sen sokeakin, tai ainakin jokainen lajia ymmärtävä, mutta jokaisen kisan voitto vaatisi jo tuuriakin tai Maxin epäonnistumisia tai ettei kasetti kestä, kuten tänään. Mutta onpahan tulossa jännä loppukausi.
Oliko muuten eka McLarenin kaksoisvoitto sitten Häkkisen ja Coulthardin aikojen? Ei tule yhtäkään toista tapausta mieleen. Kimi oli Montoyan kanssa podiumilla mutta eivät taineet olla koskaan kahdella ensimmäisellä sijalla..?
 
Coulthard pariin otteeseen kisan aikana kysyttäessä vastasi, että jos saisi tehdä päätöksensä uudelleen, kun aikanaan pyydettiin päästämään Mika edelle voittoon, niin ei suostuisi siihen. Arvotti voiton niin korkealle, vaikka kuinka olisi tiimin puolesta tehty päätös. En tosin itse tuon kisan yksityiskohtia muista, eikä David niitä paljoa avannut.

Mietin että jokohan Landoa kaduttaa, vaikka julkisesti esiintyikin rauhallisesti.
 
Coulthard pariin otteeseen kisan aikana kysyttäessä vastasi, että jos saisi tehdä päätöksensä uudelleen, kun aikanaan pyydettiin päästämään Mika edelle voittoon, niin ei suostuisi siihen. Arvotti voiton niin korkealle, vaikka kuinka olisi tiimin puolesta tehty päätös. En tosin itse tuon kisan yksityiskohtia muista, eikä David niitä paljoa avannut.

Mietin että jokohan Landoa kaduttaa, vaikka julkisesti esiintyikin rauhallisesti.

Ainakin suomalaisessa mediassa noita aikoinaan kerrottiin niin että McLarenilla oli "herrasmiessopimus" että se joka pääsee startista kärjessä ekaan mutkaan niin saa voittaa koko kisan. Ehkä Coulthardilla oli jotain kisoja jossa sattui tuon jälkeen päätymään kärkeen pysähdysten myötä. Eli auto oli niin ylivoimainen että tallin kannaltahan tuo oli ihan järkevä kuvio, mutta varmaan vitutti sitä joka oli huonompi aika-ajoissa & starteissa eli Coulthard.

Kattelin tämän jälkeenpäin tallenteena ja luin ketjun siinä sivussa, ja kyllähän tuolla ketjun alussa kaikkien spekulaatiot on ihan päin helvettiä. :rofl:

Okei, oliko tämäkin

Veikkaan nyt Piastria voittoon, talli on sille velkaa ja joko olisi aika :btooth:
 
Ei sitten Verstappen saanut rankkua ja syyttää Hamiltonia "I went for a move that was on but in the middle of the braking zone, when I'm committed to the move, he just keeps moving right. If I hadn't turned while braking straight I would have made contact with him. I lock up because he just keeps turning to the right"
Tuomaristolta (ja vähän extraa):


Ei rangaistuksia

Motorsport.com uutisoi, että kilpailun tuomaristo ei ollut samaa mieltä hallitsevan maailmanmestarin kanssa. Tutkittuaan telemetriatiedot ja videomateriaalin se päätyi siihen, ettei tilanteesta jaeta rangaistuksia.

Perusteluissa Hamilton saa tosin palautetta toiminnastaan.

– Tuomaristo ei pidä tätä tyypillisenä jarrutuksena suunnanmuutoksen aikana, vaikkakin meidän näkemyksemme mukaan auton numero 44 olisi voinut tehdä enemmän kolarin välttääkseen.
 
Kyllä McLaren pelasi tilanteen niin että molempia v**uttaa. Piastrin ensimmäinen voitto oli tallimääräyksellä annettu, joten ei taatusti tuntunut samalta kuin olisi ajamalla sen tehnyt. Etenkin kun Lando oli noin paljon nopeampi lopussa, että gäppi oli jo yli 6 sekuntia. Yleisönkin reaktio voittoon oli taatusti laimeampi kuin mitä se olisi muutoin ollut. Luulisi että talli olisi halunnut maksimoida pistehyödyn kaksoisvoitosta. Samat tallipisteet, mutta Lando olisi lähempänä Verstappenia kuin mitä se nyt on. Sehän se olisi ollut sitä tiimin eteen pelaamista molemmilta kuljettajilta.
 
Lopetin katsomisen kun alkoi hävettää kilpailijoiden ja tallien puhelinhöpinät, ja tuomaristo, hah! Pitää sitten niitäkin hävetä? ;-D
 
Unkarin radan voisi hyvin tiputtaa F1 kalenterista pois: Radalla ei järkeviä ohituspaikkoja ja ainoa sellainen varikolla. Jopa Sauber pystyi pitämään nopeampia takana. Pisteet Maxille, että yritti edes toivotonta ohitusta. Monaco riittää jonossa ajeluun, senkin voisi kyllä poistaa.

Vanha ja tuhottu Hockenheimring olisi ollut huippu nykyautoille. Saisi ladattua akut jarrutuksissa ja tilaa DRS alueille, paljon ohituksia.
 
Nyt kun saisi kumottua muutaman ekan kisan tulokset (RB:n ylivoimaa), voisi tästä tulla mestaruustaiston kannalta mielenkiintoinen kausi.
 
Nyt kun saisi kumottua muutaman ekan kisan tulokset (RB:n ylivoimaa), voisi tästä tulla mestaruustaiston kannalta mielenkiintoinen kausi.
Kyllä vielä ehtii, Perez pyörii seinissä niin Verstappenilla voi tehdä kärjessä tiukkaa yksin ilman rahaa. :nb:
 
Unkarin radan voisi hyvin tiputtaa F1 kalenterista pois: Radalla ei järkeviä ohituspaikkoja ja ainoa sellainen varikolla. Jopa Sauber pystyi pitämään nopeampia takana. Pisteet Maxille, että yritti edes toivotonta ohitusta. Monaco riittää jonossa ajeluun, senkin voisi kyllä poistaa.

Vanha ja tuhottu Hockenheimring olisi ollut huippu nykyautoille. Saisi ladattua akut jarrutuksissa ja tilaa DRS alueille, paljon ohituksia.

Jos miettii niin päin, että tuohan rata on siis hyvä, koska "Jopa Sauber pystyi pitämään nopeampia takana". Muuten se tulos on aina sama, kun pääasiassa muilla radoilla taas voi ohittaa.
Tollanen rata antaa hitaammille autoille yllätyksen mahdollisuuden mitä monilla muilla radoilla ei ole.
 
Joo, jos ei katsojana halua mitään viihdykettä kisasta ja tyytyy jonossa ajeluun. Hitaat autot ovat joka tapauksessa viimeisenä, koska pakollinen pysähdys; ei ne ajamalla pysty yllättämään.
 
Landon reaktio Hamiltonin toteamukseen (kehu) " Te olitte nopeita!", alkaa Lando kiukuttelee.

 
Mikä helvetti tää Lando heittaus täällä ny oikein on? Ensimmäinen kuski 3 vuoteen joka pystyy tosissaan haastamaan Maxin. :confused:
Yksi sympaattisimmista ja lupaavimmista nuorista kuskeista, jos nyt verrataan vaikkapa Russelliin joka on täys ihmispaska koko ukko.
Totta vitussa Lando oli vittuuntunut tuohon lopputulemaan, kukapa ei olis, mutta ymmärti kuitenkin sen että tallimääräys on tallimääräys, ei kuitenkaan vetäny Vettelin multi21:olmosta pöytään ja säilytti kasvonsa.
 
Mikä helvetti tää Lando heittaus täällä ny oikein on? Ensimmäinen kuski 3 vuoteen joka pystyy tosissaan haastamaan Maxin. :confused:
Yksi sympaattisimmista ja lupaavimmista nuorista kuskeista, jos nyt verrataan vaikkapa Russelliin joka on täys ihmispaska koko ukko.
Totta vitussa Lando oli vittuuntunut tuohon lopputulemaan, kukapa ei olis, mutta ymmärti kuitenkin sen että tallimääräys on tallimääräys, ei kuitenkaan vetäny Vettelin multi21:olmosta pöytään ja säilytti kasvonsa.
Mulla ainakin on ikävä Kimiä. Siksi olen tyytymätön melkein kaikkeen mitä sirkus tällä hetkellä tarjoaa.
 
Mulla ainakin on ikävä Kimiä. Siksi olen tyytymätön melkein kaikkeen mitä sirkus tällä hetkellä tarjoaa.

Kannattanee sitten varmaan suosiolla lopettaa lajin seuraaminen, jos tyytyväisyys ja kiinnostus oli yhdestä kuskista kiinni. Kuulostaa ainakin näin sivusta hieman oudolta pakkopullalta vapaaehtoisesti seurata jotain mistä ei pidä.
 
Kannattanee sitten varmaan suosiolla lopettaa lajin seuraaminen, jos tyytyväisyys ja kiinnostus oli yhdestä kuskista kiinni. Kuulostaa ainakin näin sivusta hieman oudolta pakkopullalta vapaaehtoisesti seurata jotain mistä ei pidä.
Päätän ihan itse mitä lopetan ja koska, kiitos vain.
 
Mikä helvetti tää Lando heittaus täällä ny oikein on? Ensimmäinen kuski 3 vuoteen joka pystyy tosissaan haastamaan Maxin. :confused:
Yksi sympaattisimmista ja lupaavimmista nuorista kuskeista, jos nyt verrataan vaikkapa Russelliin joka on täys ihmispaska koko ukko.
Totta vitussa Lando oli vittuuntunut tuohon lopputulemaan, kukapa ei olis, mutta ymmärti kuitenkin sen että tallimääräys on tallimääräys, ei kuitenkaan vetäny Vettelin multi21:olmosta pöytään ja säilytti kasvonsa.

Mitä täällä nyt on heitattu? Muutamia totuuksia heitelty ja heti narina alkaa
 
Mitä täällä nyt on heitattu? Muutamia totuuksia heitelty ja heti narina alkaa

Mitä ihmeen totuuksia? Ai kuten esimerkiksi tuo, että pieni kilpailijan leikkimielinen kiusoittelu (selkeä ilomielinen naureskelu samalla) on jotain kiukuttelua?
 
No juu se olisi hyvä alku. Pienemmät autot, vapaasti hengittävät V10:t ja säästöajelun lopettaminen kelpaisi myös.
Valitettavasti autotehtaat haluaa hyötyä itselle tästä lajista niin nuo päivät ei koskaan palaa. Itselle kelpaisi -90 moottori säännöt, oli erinlaisia koneita V8 - V12 löyty
 
F1:ssä lajina ei tosin ole koskaan ollut aikaa jolloin ei olisi ollut säästöajelua. Kyllönen ei tietenkään ollut perillä monestakaan asiasta, mutta yleensäkin tiedottaminen ei ollut kovin monipuolista.
 
F1:ssä lajina ei tosin ole koskaan ollut aikaa jolloin ei olisi ollut säästöajelua. Kyllönen ei tietenkään ollut perillä monestakaan asiasta, mutta yleensäkin tiedottaminen ei ollut kovin monipuolista.
No moottorin tehoa rajoitetaan polttoainemäärillä. Kyllähän noistakin vehkeistä saisi paljon enemmän irti ilman vihreää siirtymää tylsemmän lajin suuntaan.


ja 1.6 litraiset "kuninkuus"luokan moottorit :thumbsdown:
 
Sitä saa mitä tilaa....kaveri on itse ajanut kuin täysi mielipuoli (niin hyvässä kuin huonossa). Mielestäni aivan turha Verstappenin nyt vetää martyyrihattua päähän.
No jos nyt unohdetaan ketä oli osallisena, ei sääntöjä voi tehdä kuskikohtaisia? Lähdet ohittamaan sisäkurviin ja toinen kääntää kylkeen koska rata kääntyy sinne päin, miten tuossa voi ohittaa enään ketään? Hauskaa kun täällä kitistään kun on formulat tylsää eikä mitään tapahdu, mutta kun tapahtuu lynkataan kuski joka edes yritti jotain. Pitäs päättää haluuko jonossa ajelua vai yrityksiä, joissa joskus rytisee
 
No jos nyt unohdetaan ketä oli osallisena, ei sääntöjä voi tehdä kuskikohtaisia? Lähdet ohittamaan sisäkurviin ja toinen kääntää kylkeen koska rata kääntyy sinne päin, miten tuossa voi ohittaa enään ketään? Hauskaa kun täällä kitistään kun on formulat tylsää eikä mitään tapahdu, mutta kun tapahtuu lynkataan kuski joka edes yritti jotain. Pitäs päättää haluuko jonossa ajelua vai yrityksiä, joissa joskus rytisee
Ehkäpä monet mieltää ärsyttävänä sen, että Verstappen teki itse virheen kun tuli ylikovaa. Ei saanutkaan pysähtymään ja syyttää tästä Hamiltonia joka lähti jo kääntämään mutkaan. Eri asia olisi jos vain toteasi, että teki pikku virheen yrityksessään...
 
Ei verstappen tosin olisi saanut autoa pysähtymään ajoissa tossa tilanteessa vaikka osumaa ei olisi tullutkaan. En oikein ymmärrä tuota sen vinkumista. Kiukuttelu alkoi taas samantien kun ei olekkaan ylivoimaista kalustoa ja voita joka kisaa.
 
No jos nyt unohdetaan ketä oli osallisena, ei sääntöjä voi tehdä kuskikohtaisia? Lähdet ohittamaan sisäkurviin ja toinen kääntää kylkeen koska rata kääntyy sinne päin, miten tuossa voi ohittaa enään ketään? Hauskaa kun täällä kitistään kun on formulat tylsää eikä mitään tapahdu, mutta kun tapahtuu lynkataan kuski joka edes yritti jotain. Pitäs päättää haluuko jonossa ajelua vai yrityksiä, joissa joskus rytisee

Jos Verstappen olisi myöntänyt että oma moka (tai kisatilanne) niin tuskin tuosta sen enempää lynkaamista tulisi. Nyt mies itki radiossa tuosta, ja jatkoi vielä lehdistössä ylimielistä kiukutteluaan ja muille haistattelua. Itki myös siitä ensimmäisestä tilanteesta jossa joutui radan ulkopuolelle vaikka hyötyi siitä aivan selvästi (Hamilton olisi mennyt jo tuossa mielestäni ohitse).

Lisäksi itse Hamilton-Verstappen tilanteessa Verstappen lukitsee ainakin kolme (ellei neljä) pyörää mutkaan tullessa eli vauhtia on aivan liikaa koska jättää jarrutuksen aivan liian myöhäiseksi. Eli mies päätti toheloida ja vetää "naula päässä" mutkaan luottaen että Hamilton väistää tilanteessa. On joo hienoa että yritetään ohituksia, mutta tässä tuo tempaus oli Verstappenin oma moka (liikaa vauhtia ja pyörien lukitus, ilman tuota törmäystä Hamiltonin kanssa Verstappen olisi mennyt mutkan pitkäksi). Viimeistään parin kierroksen päästä olisi aivan varmasti päässyt ohi DRS alueella.
 
No moottorin tehoa rajoitetaan polttoainemäärillä. Kyllähän noistakin vehkeistä saisi paljon enemmän irti ilman vihreää siirtymää tylsemmän lajin suuntaan.


ja 1.6 litraiset "kuninkuus"luokan moottorit :thumbsdown:

Milloin moottoreita EI rajoitettu?

Otetaas vaika ihan eiliseltä: "
1947–1953
This era used pre-war voiturette engine regulations, with 4.5L atmospheric and 1.5L supercharged engines "

Ja milloin mahdollisimman suuri tankki ja mahdolisimman paljon bensaa mukana oli ollut oikea ratkaisu? ;-)
Noista vehkeistä olisi AINA saanut paljon enemmän irti, joka lajissa on aina ollut sääntöjä. Se että nykyisinhalutaan että laji olisi tekniikan keulila, se ei toki kaikia miellytä. Mutta: millaisena laji miellyttäisi kaikkia?
 
Max tuli suhujarrulla suoraan Lewiksen kylkeen ja huutaa että toinen kääntää jarrutuksessa, sit vielä julkisesti vedetää fuck yout kaikille kriitikoille. :D
Priceless.
 
Milloin moottoreita EI rajoitettu?
Ja milloin mahdollisiman suuri tankki ja mahdolisimman paljon bensaa mukana oli ollut oikea ratkaisu? ;-)
Noista vehkeistä olisi AINA saanut paljon enemmän irti, joka lajissa on aina ollut sääntöjä. Se että nykyisinhalutaan että laji olisi tekniikan keulila, se ei toki kaikia miellytä. Mutta: millaisena laji miellyttäisi kaikkia?
Polttoaineen virtauksen ja kokonaismäärän kisaan on ollut vasta 10 vuotta. Se oli muutos väärään suuntaan.

Siihen asti tekniikka kehittyi valtavasti, ja aina vain pienemmistä moottoreista saatiin pikkuhiljaa samat tehot irti kuin edellisesta isommasta.

Sitten tuli rajoituksen polttoaineen käyttöön, mikä tarkoitti absoluuttista maksimia käytettävissä olevaan energiamäärään. Tämä tehtiin vihreyden nimissä, vaikka jokainen tietää että nuo radalla ajetut 300km ei ole yhtään mitään verrattuna sirkuksen kulutukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom