Koontia ulkomailta:
Iso-Britannia --------------
Sky
Sky Sports F1s Martin Brundle reflects on Lando Norris dominant victory for McLaren at the Singapore Grand Prix, and gives his verdict on the swearing row that has broken out between Max Verstappen and the FIA
www.skysports.com
Max Verstappen teki hyvää työtä pitäen lähtöruudukon toisen sijansa ruutulipulle saakka. Red Bull on ollut yleensä vaikeuksissa Singaporessa, se on ainut kisa tämän vuoden kalenterissa jota he eivät ole koskaan voittaneet, itseasiassa Max on ollut Singaporen GPn johdossa vain kolme kierrosta.
...
Mersu teki omituisen päätöksen lähettäessään Hamiltonin matkaan pehmeillä renkailla, toiveenaan että hän pääsisi Verstappenin ohi ensimmäisessä mutkassa. Strategiaan kuului myös aikainen turva-auto, jota ei nähty radalla ollenkaan, ja se varmisti Lewisille kuudennen sijan.
George Russel lähti neljännestä lähtöruudusta ja hän pääsi maaliin samalla sijalla 62:n raskaan kierroksen jälkeen. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun George ei päässyt Singaporessa pisteille.
...
Charles Leclercillä oli myös huono aika-ajo, päästessään 9:nteen lähtöruutuun. Hänen nopein kierroksensa hylättiin radan reunaviivojen ylityksen vuoksi, mutta ilman sitäkin hän olisi ollut ainoastaan seitsemäs, vaikka Ferrari näytti nopealta vielä perjantain harjoituksissa.
...
Leclerc jäi pitkäksi ajaksi Fernando Alonson ja Nico Hulkenbergin taakse, mutta varikkopysähdyksen jälkeen kierroksella 36, hän pääsi lentoon ohittaen Hamiltonin ja saavuttaessaan Russelin viidennellä sijalla.
...
McLaren kasvatti johtoaan valmistajien MM-sarjassa 41:een pisteeseen, Norris on nyt 52 pistettä Verstappenin takana kun kaudella ajetaan vielä kuusi kisaa ja kolme sprinttiä. Norrisin pitää käytännössä voittaa jokainen kisa ja toivoa, että hänen tiimikaverinsa ja Ferrari sekä Mersu saavat otettua pisteitä Verstappenilta. Se on edelleen mahdollista.
The Race
McLaren's 'mini DRS' rear wing is no more, but another aspect of its mastery of aeroelasticity was crucial in Lando Norris's Singapore Grand Prix domination
www.the-race.com
Tämä oli Norrisilta suurempaa ylivoimaa kuin Zandvoortissa, edellisellä paljon downforcea vaativalla radalla. McLarenin tiimipäällikkö Andrea Stella myöntää, että heidän autonsa on senkaltaisilla radoilla vieläkin parempi verrattuna vähemmän downforcea vaativiin ratoihin, esimerkiksi Monzaan ja Bakuun. Jopa ilman "mini-DRS:" apua.
...
McLarenin ylivoima suurta downforcea vaativilla radoilla johtuu suurien siipien ansiosta muodostuvasta hyvästä tasapainosta. Etu moninkertaistuu sen vaikutuksessa renkaiden kulumiseen.
...
Aerodynamiikan mestarillisen hallinnan myötä auton takasiipi muodostaa "mini-DRS:n" pientä downforcea vaativilla radoilla. Enemmän downforcea vaativilla radoilla sama hallinta on tuottanut etusiivekkeen, joka taittuu isommalla siipikulmalla täydellisesti ollakseen tehokas hitaissa mutkissa. Samalla siipi välttää kuitenkin olemaan liian tehokas nopeissa mutkissa, sen taittuessa taas oikealla tavalla, vähentäen downforcea ja tuottaessa painetta oikeaan kohtaan mutkaa varten.
...
Charles Leclerc, jäädessään Nico Hulkenbergin Haasin taakse, jäi 40 sekuntia kärjestä, mutta osoitti myös, että puhtaassa ilmassa hän pystyi ajamaan kovilla renkailla samaa vauhtia Norrisin kanssa. Samalla tavalla kuin ajaessaan perjantaina pehmeillä ja keskikovilla renkailla.
Toisaalta, tätä suoritusta ei kannata niellä sellaisenaan. Kuten Ferrarin Frederic Vasseur sanoi: "En tosin tiedä, miten paljon Norris hidasti lopussa, koska hänellä oli jo niin suuri etumatka".
Daily Telegraph
Decision to leave Renault, rather than Red Bull, was a mistake but the Australian leaves Formula One with his head held high
www.telegraph.co.uk
Ricciardo päätti siirtyä Red Bullilta Renaultille vuonna 2019, ennen kahta vaikeaa kauttaan McLarenilla, eikä hänellä ollut enää missään vaiheessa kilpailukykyistä autoa allaan.
Missä kohdin asiat menivät pieleen? Useimmat ovat sitä mieltä, että päätös lähteä Red Bullilta Renaultille vuoden 2018 lopussa aloitti alamäen, mutta olen eri mieltä. Mielestäni siirto oli järkevä. Merkittävä käänne Ricciardon uralla ei ollut lähtö Red Bullilta vaan Max Verstappenin saapuminen talliin.
...
Ennen kuin Verstappen astui näyttämölle - hänet nostettiin Toro Rossolta kauden 2016 alussa - Ricciardo oli Red Bullin ykköskuski. Hän voitti kolme kisaa Sebastian Vettelin jäädessä ilman voittoja kaudella 2014.
...
Verstappen oli aluksi nopea, mutta hyvin herkkä tekemään virheitä. Kun hän lopetti kolaroinnin, Ricciardolla oli vaikeuksia pysyä hänen vauhdissaan.
...
Kausilla 2016 - 2018 heidän tilastonsa ovat lähes samanlaisia - 590 pistettä Verstappenin 608:aa ja viisi voittoa Verstappenin neljää vastaan - mutta Hollantilaisen nousu tallin ykköskuskiksi alkoi olla selvää.
...
Ricciardo ehkä näki tilanteensa Red Bullilla heikkenevän, kun tiimi alkoi kehittää autoa enemmän Verstappenin mieltymysten mukaiseksi.
...
Renault oli ehdottomasti heikompi talli kuin Red Bull, mutta siirtyminen tallin ykköskuskiksi, ja parempi palkka, kehittyvässä tallissa saattoivat olla tarpeeksi, jotta hän allekirjoitti sopimuksen ranskalais-tallin kanssa.
...
Väitän, että Ricciardon siirtyminen McLarenille oli virhe.
...
McLarenilla hänen suorituksensa heikkenivät, kun hän jäi Lando Norrisin varjoon heidän kahdella yhteisellä kaudellaan. Vuosi 2021 ei ollut surkea, Ricciardon voittaessa yhden kisan, mutta vuonna 2022 hän sai vain 37 pistettä Norrisin kerättyä 122. Usein heikkenemisen syynä pidettiin McLarenin hankalaa hallittavuutta. Se voi olla tottakin, mutta parhaat kuskit pystyvät kuitenkin sopeutumaan kulloisenkin auton ominaisuuksiin.
...
Ricciardon olisi pitänyt kokemuksellaan pystyä sopeutumaan McLareniin paremmin. Hän ei pystynyt. Se epäilemättä vaikutti hänen itseluottamukseensa, joka teki tilanteesta entistä hankalamman, ja McLaren luopui Ricciardosta ennenaikaisesti vuosi ennen sopimuksen virallista päättymistä.
Mirror
Lewis Hamilton and George Russell both failed to fulfil their media duties after the Singapore Grand Prix upon the advice of Mercedes doctors after finishing sixth and fourth respectively
www.mirror.co.uk
Sekä Lewis Hamilton että George Russell olivat "lämpöhalvauksen rajamailla" Singaporen GP:n jälkeen.
...
Tallin tiedottaja kertoi: "Valitettavasti George tai Lewis eivät ole median haastateltavana illalla, sillä he ovat toipumassa kisan aiheuttamista rasituksista."
Hamilton aloitti kisan pehmeillä renkailla, mutta strategia epäonnistui ja hän tippui kuudenneksi. Tiimikaveri Russel pääsi Lewisin ohi, hänen aloittaessaan kisa taaempaa, mutta Russel nousi neljänneksi. Tiimipäällikkö Toto Wulff pyysi seitsenkertaiselta F1-maailmanmestarilta anteeksi tiimin tekemää huonoa rengastaktiikkaa.
...
Russel: "McLarenien vauhti oli erittäin vaikuttavaa, he olivat täysin eri sarjassa meihin verrattuna, myös Max oli meitä selvästi nopeampi. Pystyimme pitämään Charlesin takanamme kisan lopussa, joten kyseessä oli enemmänkin vahinkojen hallinnasta. Auton suorituskyky huomioiden, tämä tulos oli parasta mihin olisimme pystyneet."
Australia --------------------
Sydney Morning Herald
Lando Norris roared away from pole position at Marina Bay, leading every lap to the chequered flag, but the Australian who’s stolen fans’ hearts was front and centre for a different reason.
www.smh.com.au
Ricciardon suosion merkkinä - jos hänen hyvää palautettaan Netflixin suositun sarjan Drive to Surviven myötä ei oteta huomioon - hänet äänestettiin Singaporen GPn päivän kuskiksi.
...
"Tällä kerralla voin myöntää sen olevan jotain arvokasta - tänään sillä on pientä merkitystä" hän kertoi Skylle. Kysyttäessä hänen viimeisellä kierroksellaan tekemästään nopeimmasta kierrosajasta, Ricciardon aina niin hymyilevä olemus kirkastui hieman. "Jos Max voittaa (mestaruuden) pisteellä, varmistin juuri itselleni mieluisan joululahjan" hän kommentoi.
...
Piastri ei ollut missään vaiheessa ajamassa kärkisijoista.
"Aika-ajot... eilinen ei ollut paras iltapäiväni, joten podium-sijoitus oli hyvä tulos" hän kertoi.
"Tunsin, että auto oli nopea ja meillä oli hyvä strategia Mersun ohittamiseksi"
"Auto oli erinomainen koko viikonlopun ja saimme hyvät pisteet tiimille"
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Ultimo quarto di stagione e campionato piloti ancora apertissimo: Max ha 52 punti su Lando che, però, ha la macchina migliore. Se la giocheranno fino alla fine
www.gazzetta.it
Charles Leclercin missio näyttää olevan ulottumattomissa: tullakseen maailmanmestariksi, Monacolaisen ei pidä ainoastaan toivoa Verstappenin totaalista epäonnistumista, mutta hänen pitäisi päästä myös säännöllisesti Norrisin edelle.
...
Ferrarin kuskit eivät ole aiemmin saavuttaneet menestystä jäljellä olevilla radoilla, mutta tämänhetkinen auto voisi antaa Leclercille mahdollisuuden jossain tilanteessa. Erityisesti Las Vegasissa, jossa on muutamia hitaita mutkia ja jossa hän pääsi maaliin toisena viime kaudella, Leclercillä voisi olla mahdollisuus voittoon, huomioiden hänen hyvä tämänhetkinen kuntonsa.
...
Lisäksi, emme voi sivuuttaa valmistajien MM-sarjaa: Ferrari on nyt 34 pistettä Red Bullin takana. Voitto Milton Keynesin tallista osoittaisi Maranellon ottaneen askelia eteenpäin, ja myös Leclercin kehittyneen kahden viimeisen kauden aikana.
Autosprint
Verstappen ci mette una pezza con il suo secondo posto ma il calo di prestazione è evidentissimo
autosprint.corrieredellosport.it
Nyt tiedämme, että RB20 on hankala auto säädettäväksi radalle sopivaksi ja viime kuukausina teknikoilla on ollut vaikeuksia löytää oikeaa suuntaa asetuksille. Esimerkiksi Bakussa, asetusten muutokset kolmansien vapaiden harjoitusten ja aika-ajojen välillä auttoivat Verstappenia, mutta eivät helpottaneet Pereziä: taas yksi varmistus sille, että kuskeilla on erilaiset ajotyylit.
...
Red Bullin varikkopilttuussa päätettiin jäykistää jousitusta ja kasvattaa downforcea, sen jälkeen kun Verstappen kokeili (epäonnistuneesti) toisissa vapaissa harjoituksissa pienempää kuormaa kuin Perez.
...
Suurempi kuorma (downforce) toi enemmän vakautta ja ennenkaikkea auttoi Verstappenia löytämään parempaa ajettavuutta, jolloin ärsyttävä perjantainen aliohjaus hävisi ja auttoi myös renkaiden lämpötilan hallinnassa. Perezin menettäessä ajettavuuden näillä säädöillä, Verstappen sai sen takaisin: jäykällä RB20 autolla ei voinut ajaa kunnolla reunakivetysten yli samalla tavalla kuin Norrisin McLaren, mutta tulos oli kuitenkin hyvä.
Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Der zweite Platz von Red Bull in Singapur zählte wie ein Sieg. Es hätte auch schlimmer kommen können. Doch, wenn es so weiter geht, ist Max Verstappens Titelverteidigung in Gefahr. Die Wende muss in Austin kommen.
www.auto-motor-und-sport.de
Red Bullin tiimipäällikkö Christian Horner yllättyi eniten kisan alussa, kun johdossa olleelle Norrisille annettiin ohjeeksi kasvattaa ero Verstappeniin 1,8 sekunnista viiteen sekuntiin. MM-sarjassa toisena oleva Norris tarvitsi siihen kolme kierrosta. Kun Norris laittoi vauhdin päälle, hän katosi horisonttiin. "Heidän nopeutensa oli häikäisevää" Horner myönsi.
...
Vaikka Red Bull joutui hakemaan oikeita säätöjä perjantaina, Hornerin mielestä nyt on nähtävillä positiivisia merkkejä: "Tämä oli toinen kisa Bakun jälkeen, jossa olemme parantaneet. Olemme nyt ymmärtäneet ongelmat ja olemme oikealla tiellä niiden ratkaisemiseksi"
...
Horner: "Ero on iso. Milton Keynesissä tullaan tekemään pitkää päivää. Meidän pitää myöntää, että McLaren on kaikkien uusi vertailukohta."
Lando Norris war der offensichtliche Kandidat für die Bestnote. Nico Hülkenberg qualifizierte sich mit seinem sechsten Startplatz und einem Rennen dafür, bei dem er 62 Runden lang unter Dauerbeschuss stand.
www.auto-motor-und-sport.de
Haasin tulos: 6. lähtöruutu, kaksi pistettä kisasta. Hulkenberg jäi vain kuusi kymmenystä paalupaikasta aika-ajojen viimeisessä osiossa. Saksalainen tekee varmaa työtä. Mutta Haasillekin tulee antaa kunniaa. Kuten Bakussa, Yhdysvaltalaistallin autojen säädöt olivat hukassa ensimmäisissä harjoituksissa. Kuskien avulla insinöörit saivat tälläkin kerralla autojen asetukset kohdilleen.
Kisassa Hulkenberg oli jatkuvan paineen alla. Fernando Alonso painosti häntä 24 kierroksen ajan ensimmäisellä stintillä. Tästä huolimatta, Hulkenberg vaihtoi keskikovat renkaat kierroksella 29. Toinen stintti oli vieläkin vaikeampi, nyt Sergio Perez painosti. Meksikolainenkaan ei päässyt Saksalaisen ohi, vaikka hänen takarenkaansa kärsivät pahasti. Virheetön ajo kovien paineiden alla antaa arvosanaksi täydet 10.
Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Fernando Alonso volvió a tapar las deficiencias de su Aston Martin para lograr unos puntos que el equipo volvía a ver como impensables en la previa del GP de Singapur.
www.mundodeportivo.com
Alonso: "Saimme pisteitä Bakussa ja Singaporessa, koska ne ovat katuratoja joilla pärjäsimme hyvin, mutta kun palaamme takaisin tavallisille moottoriradoille, normaaleissa olosuhteissa emme ole saamassa pisteitä, joten meidän pitää parantaa".
...
"Juttelin Nicon (Hulkenberg) kanssa eilen aika-ajojen jälkeen ja hän sanoi heidän (Haas) olevan viidenneksi nopein tiimi. Jos kysyt asiaa Williamsilta, hekin ovat mielestään viidenneksi nopeimpia. Joten on varmaa, ettemme ole top 5 tiimien joukossa ja vaikka olemme saaneet parista edellisestä kisasta hyvän tuloksen, niillä ei voi peittää tämänhetkistä suorituskykyämme."
...
"Tarvitsemme uusia päivitysosia, meidän pitää löytää jostain kolme-neljä kymmenystä jos haluamme päästä keskikastin tallien kärkeen. Tiimi tekee kaikkensa sen eteen. Ja kuskit myös: kun meillä on nopea auto, niin meidän pitää tehdä hyvää tulosta, ja kun meillä ei ole nopeaa autoa, kuten kahdessa edellisessä kisassa, meidän täytyy taistella tosissamme pisteistä."
...
"Toiset pääsivät ohitsesi vain silloin, jos renkaat olivat lopussa. Kun renkaat olivat vielä kunnossa, pystyimme puolustamaan sijoitusta, se oli kisan pääasia. Mutta toisaalta, nämä ovat mielenkiintoisia kisoja, koska ne ovat niin taktisia: täytyy tietää, koska voi ajaa täysillä, koska pitää säästellä ja milloin tehdään varikkopysähdys... pääsimme Nicon ohi undecutilla pysähdyttyämme muutamaa kierrosta aiemmin, joten olin tyytyväinen strategiaamme."
Marca
Frustrante fin de semana para Carlos Sainz, dominador en 2023, con un gran coche para Singapur y, al igual que Leclerc, sin poder cristalizar la superioridad en un podio o una vict
www.marca.com
Sainz: "Otimme ison riskin tällä strategialla, jossa olin alussa hidas, mutta jos halusimme päästä keskikastin autojen ohi, se oli pakollista. Pääsimme maaliin 7:ntenä, jonne ennustimmekin pääsevämme, huolimatta Williamsista, jonka takia ajoimme melkein kolarin heti ensimmäiseen mutkaan. Luulen, että Franco (Colapinto) jarrutti liian myöhään ja oli viedä meiltä muutaman sijan. Tällaisia riskejä debyyttikuskit useinmiten ottavat, mutta mitään ei tapahtunut. Kun taistelemme valmistajien MM-sarjan voitosta ja pisteistä, täytyy olla varovainen kuskien kanssa, joilla ei ole mitään menetettävää"
...
"Uusi siipi? Meidän täytyy odottaa Austinin kisaa, jotta näemme miten se toimii"
Fernando Alonso lo volvió a hacer. El asturiano volvió a llevar al Aston Martin a posiciones que están muy por encima del rendimiento que puede ofrecer el AMR24, y cada punto que s
www.marca.com
Fernando Alonso teki sen taas. Asturialainen toi Aston Martinin taas sijoitukselle, joka on AMR24-auton ulottumattomissa ja jokainen piste, jonka hän tuo, on tiimille yllätys.
...
Viikonlopun aluksi Alonso tunnusti, että he ovat tällä hetkellä seitsemänneksi, ehkä 8-9:nneksi nopeimpia.
...
Mutta aika-ajossa ja kisassa Fernando teki sen, johon vain harvat pystyvät ja toi autonsa maaliin odottamattoman hyvällä sijalla.
...
Mike Krack: "Aamulla keskustelimme, että paras mahdollinen tulos voisi olla 9. sijan tienoilla, ja pääsimme maaliin kahdeksantena tilanteessa, jossa kukaan edellä ajavista ei keskeyttänyt, joten olemme tyytyväisiä."
...
Alonson mielestä normaali sijoitus tässä kisassa olisi ollut 15., kaikissa edellisissä kisoissa tulos on ollut odotettua parempi. Aston Martinin pitää jatkossa lisätä tietokoneensa algoritmeihin erityinen "Alonso kerroin".
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Max Verstappen: ’We wisten dat we het lastig zouden krijgen, tweede plaats goed’. Lees de reactie van Verstappen op Telesport.nl
www.telegraaf.nl
Singaporessa alleviivattiin sitä, että McLaren on Red Bullin pahin kilpailija. Norris voitti vakuuttavasti ja ero MM-sarjaa johtavaan Verstappeniin kutistui 52 pisteeseen.
Tämä oli Verstappenille yksinäinen kisa, hän myönsi kisan jälkeen. "Sitä se oli, kyllä. Yritin ajaa niin hyvin kuin osasin, mutta kärsimme paljon renkaiden kulumisesta ensimmäisellä stintillä. Toinen stintti meni paremmin. Toinen sija oli hyvä tulos ennakkoon vaikeaksi odotetulta viikonlopulta."
...
Verstappen tietää, että hänen johtonsa on kutistumassa "Mutta tilanne voi muuttua nopeastikin. Meidän täytyy jatkaa töitä tilanteen kääntämiseksi, eikä tulla maaliin aina heidän [McLaren] jälkeensä. Katsotaan pystymmekö siihen.
Italia - blogi ---------------------------
Leo Turrini
Profondo Rosso - Blog di Turrini
www.quotidiano.net
Singaporen illan tapahtumat olivat todellinen pettymys. Kisassa Leclerc oli vahva. Hän tuli maaliin viidentenä, Russelin Mersun
pakoputkeen liimaantuneena, vaikka hän lähti kisaan 9:nnestä ruudusta. Jos hän olisi lähtenyt kisaan ensimmäisestä tai toisesta rivistä, mielestäni Carletto olisi kamppaillut Norrisin kanssa. En väitä, että hän olisi voittanut Norrisia, koska McLaren kulkee nyt raketin lailla. Mutta taistelu olisi ollut tasaväkistä.
...
Brittitiimin Italialaisen tallipäällikön Andrea Stellan opetusta ei sovi jättää huomiotta. Voin tiivistää sen James Bondista tuttuun lauseeseen: Älä koskaan sano ei koskaan (Never say never again). Kukaan ei uskonut keväällä, että Itävaltalaistallin diktatuuri on kumottavissa: Stella oli todistetusti eri mieltä.