F1 2024 - Hollannin GP

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
537
Voi tulla pitkä vuosi Hulkenbergille. :D
Tai sitten pitkät vuoDET. Kun jotenkin en jaksa uskoa, että Audi nyt heti olisi missään kärkikahinoissa mukana, jos tulee koskaan olemaan kun korkeintaan keskikastissa. Jotenkin vaan muistuu mieleen Toyotan yritys päästä lajin huipulle. Eipä nekään nyt millään napeilla pelanneet ja taisi myös ratapuoleltakin kyllä kokemusta olla, mutta piippuun jäi ja poistuminen sarjasta.
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
755
Ei ois ollu edellä missään vaiheessa, jos talli ei ois ottanu hänelle under cunt taktiikkaa ja meni samalla sillä edelle. Tallikaveri johti jokaista kierrosta ennen under cunt, joten voitto olisi ollut Ferrarin sorsimisen käsikirjasta.
Näin jälkiviisaana olis kannattanut päästää tallikaveri nopeammin edelle, ja ohittaa radalla sen jälkeen, kun kerran oli viimeisellä stintillä helposti nopeampikin. Tai ainakin tallipomo (jälkiviisaana) sanoi että ehdottomasti olisivat saaneet ajaa sen jälkeen kilpaa, mutta nyt ei ilmeisesti saaneet/Landoa enää huvittanut/kerennyt.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 790
Tai sitten pitkät vuoDET. Kun jotenkin en jaksa uskoa, että Audi nyt heti olisi missään kärkikahinoissa mukana, jos tulee koskaan olemaan kun korkeintaan keskikastissa. Jotenkin vaan muistuu mieleen Toyotan yritys päästä lajin huipulle. Eipä nekään nyt millään napeilla pelanneet ja taisi myös ratapuoleltakin kyllä kokemusta olla, mutta piippuun jäi ja poistuminen sarjasta.
Jep, samat fiilikset. Toyotalta ennakkoon haiskahtaa. Toisaalta kaudelle 2026 tulevat sääntömuutokset mahdollistavat yllätyksen mahdollisuuden. (ns. tekevät Brawnit). Mut joo ei kyllä tule olemaan kuskeilla helppoa. Toki saksalainen työkulttuuri vs. japanilainen. Ehkä Audi onnistuu siinä missä Toyota ei. Toivottavasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12 124
Toyotahan, ehkä, olisi juuri alkanut kulkea siinä vaiheessa kun lähtivät/jos olisivatkin jatkaneet.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 768
Ei ois ollu edellä missään vaiheessa, jos talli ei ois ottanu hänelle under cunt taktiikkaa ja meni samalla sillä edelle. Tallikaveri johti jokaista kierrosta ennen under cunt, joten voitto olisi ollut Ferrarin sorsimisen käsikirjasta.
No se on sitten kysyttävä tallissa että halutaanko tähdätä siihen kuljettajan mestaruuteen vai ei. Tuossa olisi järjestys muuttunut oikeaksi varikkotaktiikalla, muuten fiksu talli olisi tehnyt tallimääräyksen ja Norris ekana maaliin. Nyt sitä mahdollisuutta ei vaan moraalikiimassa käytetty ja se saattoi maksaa mestaruuden. Jos haluaa pärjätä niin on pakko kasata pisteet yhdelle kuljettajalle, kokska kilpailijallakin pisteet menee vain toiselle

Vaikka se tallikaveri on sinä?
No tottakai se v**uttaa kun tulee se "Valtteri, this is James..." sieltä radiosta. Mutta se on pelin henki. Ja jos tilanne olisi toisin päin ja itse olisi ajanut alkukauden paremmin, niin odotus olisi että silloin se vastaava tuki tallikaverilta tulee itselle. Tallille siellä ajetaan eikä itselle. Talli sen palkan kuitekin maksaa ja siellä on satoja ihmisiä tölssä ja itse on vain toinen kisakuskeista.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 501
Red Bull vahvistaa (joo ei lähdettä) että Maxin käyttämä alkukauden lattia oli eilisessä kisassa 0,2s/kierros hitaampi kuin Perezin. Ihmettelinkin jo miten Perez jäi Maxista vain 17sec
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 436
Bottas on toiveikkaampi Monzan kisan suhteen. Pitäisi kyllä jo antaa kauden ekat pisteet jo ihan siitä, että motivaatio on tuollaisen tallin leivissä riittänyt edelleen antamaan näitä we give it our all in the next race -lausuntoja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
105
Jos viittaat Brawn GP:hen, niin se oli Honda.
Kaudella 2009 Toyota ajoi yhden paalun ja useita podiumeja. Jossain oli spekuloitu että heidän 2010 vuoden auto olisi ollut huippuauto mutta kukapa tietää kun laittoivat pillit pussiin 2009 kauden päätteeksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 435
Kaudella 2009 Toyota ajoi yhden paalun ja useita podiumeja. Jossain oli spekuloitu että heidän 2010 vuoden auto olisi ollut huippuauto mutta kukapa tietää kun laittoivat pillit pussiin 2009 kauden päätteeksi.
Joo, toi oli raju päätös Toyotalta, rakennetaan kaikki about tyhjästä ja sitten, kun aletaan menestyä, heitetään kaikki pois.
Toki japskeilla kulttuurissa menestyksen paineet monesti voittaa terveen järjen ja Toyotalla tuolloin eka tappiollinen vuosi ikänä, niin paineita varmaan joka puolelta tarjolla...

Tälläin maallikkona olisi voinut kuvitella, että edes koittaisivat myydä tallia, mutta siitä ei ole hirveästi viitteitä olemassa.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
29
Tässä taas palasia ulkomaiden lehdistöltä:


Iso-Britannia -----------------------

BBC

Norris kertoi kisan jälkeen, että oli "melko tyhmää" ajatella MM-sarjan voittoa tällä hetkellä. Hänen ylivoimainen suoritus huolestutti kuitenkin Red Bullia.
...
McLarenilla oli paineita muuttaa heidän hyvä suorituskykynsä kisojen voitoksi ja he saapuivat kesätauon jälkeen Zandvoortiin uusien päivitysosien kanssa. He kertoivat, ettei uusia osia olisi niin paljoa, vain noin 30% Miamiin verrattuna. Ne näyttivät silti auttaneen merkittävästi.
...
Kesäkuussa Kanadassa Mersun tekninen johtaja James Allison sanoi, että näyttäisi siltä kuin Red Bullin Imolan kisaan tuomalla päivityspaketilla olisikin ollut suorituskykyä heikentävä vaikutus. Red Bullin tiimipäällikkö Horner kielsi Allisonin väitteen.
Siltikin, Zandvoortissa Verstappen käytti auton pohjan versiota, joka esiteltiin kauden alussa. Sergio Perez käytti myöhempää versiota. Näyttää siltä, että Red Bullilla on haasteita auton kehityksen kanssa.


Sky
Toto Wulff myönsi, että Mersuun Hollannin GP:hen asennettu uusi pohja saattoi olla yhtenä syynä heikkoon suoritukseen viikonloppuna.
...
Hopeanuolet käyttivät uutta pohjaa nyt toista kertaa, hylättyään sen aiemmin Span ensimmäisten harjoitusten jälkeen. Ilman uutta pohjaa, Mersut tulivat maaliin ensimmäisinä, ennen kuin Russelin suoritus hylättiin kisan jälkeen auton alipainon takia.
...
Russel: "Tuntui siltä kuin ei olisi pitoa, auto liukui kuin jäällä. Jokin vaikutti renkaisiin. Teimme jossain kohtaa väärän ratkaisun, mutta en tiedä missä."
"Tämä kisa oli poikkeustapaus. Kuudessa edellisessä kisassa olemme olleet kärjessä. Suorituskyky muuttuu ratojen välillä, mutta tämä viikonlippu oli omituinen. Kummallista, että voitimme edelliset kolme kisaa, sitten tulemmekin maaliin 50 sekuntia voittajan perässä"


The Race
Ferrarilla oltiin pettyneitä aika-ajojen päätyttyä jäätyään kohtuulliseksi asetetuista tavoitteistaan. Leclerc myönsi tilanteen: "Emme uskoneet jäävämme yhdeksän kymmenystä paalupaikasta" ja Sainz kertoi aika-ajon jälkeen olevansa "pessimistinen ja masentunut"
...
Kaudelle 2024 näyttää olevan tyypillistä, että Ferrari on hidas aika-ajossa, mutta nopea itse kisassa. Kahden edellisen vuoden aikana totuttiin päinvastaiseen suoritukseen, Ferrarin saatua 21:stä paalupaikasta vain viisi voittoa. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut.
"Olemme olleet parempia kisassa kuin aika-ajossa koko tämän kauden" Vasseur myönsi kisan jälkeen.
...
Ferrarin suhteellinen nopeus kisassa oli parempaa McLareniin verrattuna. Aika-ajossa Leclerc jäi Norrisista 0,909 sekuntia. Kisassa tappioksi jäi vain 0,277 sekuntia kierrosta kohti.
...
Sainz on jo kauden alusta saakka valittanut autonsa pomppimisesta. Espanjaan tuotu uusi pohja toi autoon enemmän downforcea, joka pahensi ongelmaa entisestään. Unkarissa pohjaan tehtiin pieniä muutoksia, jolla ongelmaa saatiin taas vähän rajattua, mutta lopullinen ratkaisu odottaa vielä tekijäänsä. Tämän takia Ferrari jouduttiin säätämään hieman ylemmäs, joka sitten hidasti menoa tasaisesti koko kierroksen ajan.
...
Ferrari tarvitsisi enemmän kuin pari kymmenystä voittaakseen Monzassa, he ovat siellä kuitenkin paremmassa asemassa. Ferrarin pitää kuitenkin saada auton pomppiminen hallintaan ennen kuin he voivat tosissaan haastaa toisia talleja kärkisijoista.


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Aika-ajojen jälkeen Leclerc ei odottanut taistelevansa podium-sijoituksista, mutta kisan jälkeinen kolmas sija palautti ilon kuskin kasvoille. "En ole yleensä tyytyväinen kolmanteen sijaan, mutta tällä kertaa voimme olla todella tyytyväisiä. Perjantaista lähtien meillä oli vaikeuksia, mutta kisassa löysimme lisää vauhtia strategiamme toimi täydellisesti."
...
Myös tallipäällikkö Vasseur oli tyytyväinen: "Arvostamme tätä tulosta, sillä tullessamme tänne emme olleet kovin optimistisia, tilanne näytti huonolta myös aika-ajojen jälkeen. Kisa meni kuitenkin loistavasti: lähtö, strategia ja renkaiden hallinta. Leclerc onnistui pitämään Piastrin takanaan, jolla oli rengasetu puolellaan. Myös Sainz nosti hyvin sijoitustaan. Oletimme, että olisimme parempia käytetyillä renkailla"
...
"Pitää kuitenkin muistaa, että taistelemme aina kisan voitosta, emme kolmansista sijoista. Kautta on vielä yhdeksän kisaa jäljellä, meidän pitää olla optimistisia: tiedämme, että Monza tulee olemaan parempi rata autollemme. Nyt kuitenkin nautimme tästä viikonlopusta"


Autosprint
Ferrari aloitti loppukauden Zandvoortissa hyvällä pistesaaliilla (25, Leclercin ollessa kolmas ja Sainz viides), mutta lisäksi heillä on nyt käsissään auto, jolla voisi päästä kärkisijoillekin.
Lopputulos ei ollut aika-ajojen jälkeen vielä selvä, kun Sainz ei päässyt kolmanteen osioon ja Leclerc pääsi kuudenteen ruutuun, melkein sekunnin paalupaikasta jääneenä.
...
Ero kisan voittajaan pysyi suurena, mutta Hollanin GP antoi Maranelloon kuitenkin piristysruiskeen seuraavaa, Italian GP:n viikonloppua ajatellen.
...
Vasseur: "Aika-ajo oli vaikea molemmille kuskeille, mutta kisa meni hienosti."
...
"Meidän pitää pysyä positiivisina ja ottaa ilo irti tästä suorituksesta. Samalla täytyy kuitenkin muistaa, että Norris voitti kisan isolla marginaalilla ja meidän pitää keskittyä voittamaan kisoja, ei ottamaan kolmansia sijoja. Tämä oli kuitenkin iso askel eteenpäin"


Saksa -----------------------
Die Welt

Verstappen on nyt jäänyt ilman voittoa viidessä perättäisessä kisassa, jääden pois palkintopallilta kolmesti tämän kauden aikana. Heidän tilalleen on noussut perinteinen brittitalli McLaren. Norris voitti kauden toisen kisansa ja neljä viikkoa sitten tallikaveri Piastri voitti Unkarissa.
Red Bullin Helmut Marko pitää tilannetta huolestuttavana: "Meidän insinöörien pitää keksiä jotain. Yhdeksän kakkossijaa ei ole tarpeeksi"."Tilanne on huolestuttava. Tiimin täytyy tehdä enemmän töitä tai molemmat MM-mestaruudet ovat vaarassa". Valmistajien MM-sarjassa Red Bull on vielä 30 pistettä McLarenin edellä. Itävaltalaisen tiimin täytyy nyt toimia. "McLaren on yksinkertaisesti vahvempi, meidän täytyy keksiä jotain", Marko sanoi. "Meillä on paljon töitä edessä"


Auto, motor und sport

Ennen kesätaukoa Mersu otti kolme voittoa neljässä kisassa. Zandvoortissa Russel ja Hamilton olivat kaukana kärjen takana. He tulivat maaliin seitsemäntenä ja kahdeksantena, jääden 45 ja 49 sekuntia voittajasta. He olivat ainoat top 10 sijojen kuskit, jotka tekivät kaksi varikkopysähdystä.
Strategian luonne muuttui olosuhteiden myötä arpapeliksi. "Kaikilta rengasseoksilta puuttui vauhtia", Russel valitteli. Mersuun ei saatu pitoa. Tämän vuoksi renkaiden lämpötilat nousivat ja hidastivat menoa entisestään. Tilanne oli erityisen huono kovilla renkailla.
...
Uusien päivitysosien lisäksi ongelmana saattoi olla autojen säädöt. Perjantaina tilanne näytti olevan hallinnassa. Pienten muutosten jälkeen se muuttui. Zandvoortissa takarenkaiden sutiminen aiheuttaa kaksikertaisen ongelman. Pitkissä mutkissa renkaat ylikuumenevat ja kun renkaat ovat liian kuumat, ne eivät toimi seuraavissakaan mutkissa. Noidankehä on valmis ja siitä on vaikeaa päästä irti. Russel oli kuitenkin positiivinen: "Olimme kärkisijoilla edellisessä kuudessa kisassa. Olen luottavainen, että tämä oli vain yksittäinen harha-askel".


Espanja -----------------------
Mundo Deportivo

Carlos Sainz ei löytänyt syytä muuttuneelle kisavauhdille kerratessaan kisaansa Espanjan lehdistölle.
"Se oli hieno kisa. Itseasiassa se meni paremmin kuin odotimme. Masentavan aika-ajon jälkeen ja viikonlopun muut ongelmat huomioiden, olimme kierroksella sekunnin jäljessä paalupaikasta. Sitten yhtäkkiä kisassa kaikki toimi hienosti. Heti ensimmäisistä kierroksista lähtien auto tuntui paremmalta ja pääsin yrittämään ohitusta Perezistä. Olisimme ohittaneet Russelinkin, jos hän ei olisi tehnyt varikkopysähdystä. Joten kisa meni hienosti."
"En usko, että monellakaan tallilla on tilanne hallinnassa. Ainoa talli, joka näyttää olevan hyvässä kunnossa on McLaren, joka on nyt kaikkien tähtäimessä."
...
"Varsinkin Lando teki hyvää työtä tänä viikonloppuna, Piastri jäi Leclercin taakse neljänneksi"
...
"Tärkeintä kisassa oli jäähdytellä renkaita ohitusten jälkeen, jotta ne olisivat valmiit seuraavaan ohitukseen. Onnistuin kisassa erityisesti juuri renkaiden lämpötilan hallinnassa ohitusten jälkeen. Kisan lopussa olin taas nopeampi kuin edellä oleva Piastri ja hänen pari hänen edellä ajavaa."
...
"On selvää, että meidän pitää tutkia tarkemmin tämän viikonlopun suoritusta. Monissa haastatteluissa aika-ajon jälkeen emme olettaneet pääsevämme kovin korkealle, kun jäimme sekunnin paalupaikasta, melkein katastrofi. Ja nyt kisan jälkeen, Ferrari oli loistava ja voimme jopa odottaa voittoa Monzassa. Menimme ääripäästä toiseen. Meidän täytyy löytää näiden väliltä oikea tasapaino, McLaren on onnistunut siinä loistavasti.


Alonso lähti kisaan seitsemännestä ruudusta, mutta pääsi maaliin sijalla 10, siepattuaan kisan viimeisillä kierroksilla viimeisen MM-pisteen Hulkenbergilta. Oli selvää, että seitsemäs sija aika-ajossa oli poikkeama, jotain mistä he voisivat haaveilla, ja että todellisuus näkyi kisassa, jossa Aston Martinilta puuttuu vauhtia.
...
Alonso: "Yksi piste on ehkä enemmän kuin tämänhetkinen vauhtimme antaisi ymmärtää. Saimme aika-ajossa hyvän lähtöpaikan ja se antoi mahdollisuuden tähän yhteen pisteeseen. Meidän täytyy parantaa. Parissa viime kisassa olemme olleet vaikeuksissa pysyä muiden keskitason tallien vauhdissa mukana. Meidän pitää selvittää mistä se johtuu ja tehdä parannuksia."


Marca
Perez kertoi Espanjan lehdistölle kisan jälkeen, että talli on löytänyt "ongelmat, joita autossa on ja miten ne vaikuttavat. Ratkaisujen löytäminen kestää vielä hetken aikaa. Olemme edenneet ongelman ymmärtämisessä, se on paljastunut odotettua monimutkaisemmaksi". Perez ajoi Hollannissa yhden parhaista kisoistaan edellisen puolen vuoden aikana, jossa hän jäi kuitenkin kuudennelle sijalle Leclercin ja Sainzin taakse.
...
Hankalinta Red Bullin kannalta on se, että seuraavat kaksi kisaa ajetaan radoilla, joilla he eivät ole koskaan viihtyneet. Viime vuonna Sainz otti paalun Monzassa. Vielä huonommin kävi Singaporessa, jossa Sainz otti uransa mahtavimman voiton ja Max jäi viidenneksi. McLarenin ollessa vahva radalla kuin radalla, kisoista on tulossa Red Bullille vaikeita.
...
"En tiedä. Meidän pitää ratkaista auton balanssin ongelmat. Luulen, että renkaiden kuluminenkin paranisi samalla. Toki Monzassa on odotettavissa paljon uusia asioita. Uusi asfaltti, reunakivetykset ja ensimmäisen ja toisen mutkan uusi muoto. Joten meidän täytyy selvittää vielä asioita. Tiedämme, että meillä on paljon töitä edessä.", Verstappen kommentoi tulevaa Monzan kisaa peläten pahinta radalla, jossa on korkeat reunakivetykset ja kaksi tärkeää shikaania. Toisin sanoen, hänen autonsa tämänhetkiset kipukohdat.


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Norrisin ohitettua Verstappenin, hänen onnistui vielä tehdä 20 sekuntia eroa autojen välillä. Hollantilainen ei voittanut tänään, mutta Verstappen oli tyytyväinen. "Sain hyvän lähdön ja yritin kaikkeni, mutta oli selvää, ettemme olisi tarpeeksi nopeita.", hallitseva maailmanmestari kommentoi.
"Yritin päästä toisena maaliin. Yritin vain ajaa omaa kisaa. Se riitti kisan lopussa kakkossijalle. Olisin mielelläni voittanut tänään, mutta kaikkia kisoja ei voi voittaa. Olen tyytyväinen toiseen sijaan ja toivon, että katsojatkin olivat iloisia. Nähdään ensi vuonna"


Horner: "Opimme taas uutta tästäkin kisasta. On selvää, että autoa pitää edelleen parantaa. Maxin johto MM-sarjassa kaventui neljättä kertaa peräkkäin, joten jos Max ei voita, hänen täytyy päästä maaliin toisena. Tänään se onnistui"
Horner ei osannut ennakoida tulevia kisoja. "Emme ole voittaneet viittä edellistä kisaa, tänään otimme riskin laittamalla autoon enemmän downforcea. Ensi viikolla ajamme Monzassa, jossa rata on saanut uuden päällysteen ja olosuhteet ovat täysin erilaiset"


Italia – blogi -------------------------------
Leo Turrini
McLaren on kuin toiselta planeetalta, ja myös Verstappen alkaa ymmärtämään sen. Norris voitti Verstappenin kotonaan ja selvästi uskoo maailmanmestaruuteen.
Leclercin podiumsijoitus Zandvoortissa antaa uskoa Monzaan tallin reaktioista päätellen. Tätä tukee myös Sainzin hyvä suoritus.
...
Hollannissa nähtiin Leclerciltä yksi hänen uransa parhaimmista suorituksista. Mutta se ei ollut yllättävää. Anna kun selitän. En ole juuri koskaan näinä hankalina vuosina sanonut, että Punaisten ongelmana ratin takana oleva kuski... Ferrarilta on puuttunut kunnollinen auto. Insinöörejä on tullut ja mennyt kuin karusellissa: tuloksena on ollut auto, joka ei ole vastannut kuskin taitoja.
...
En usko, että Norris on parempi kuski kuin Leclerc. Kaikki riippuu Ferrarista: vielä keväällä se oli vahvempi kuin McLaren...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 160
Viestejä
4 374 926
Jäsenet
72 733
Uusin jäsen
Jankko12

Hinta.fi

Ylös Bottom