Tässä taas palasia ulkomaiden lehdistöltä:
Iso-Britannia -----------------------
BBC
Lando Norris says after winning the Dutch Grand Prix that it was “pretty stupid” to think about winning the world championship - but his victory has Red Bull worried.
www.bbc.com
Norris kertoi kisan jälkeen, että oli "melko tyhmää" ajatella MM-sarjan voittoa tällä hetkellä. Hänen ylivoimainen suoritus huolestutti kuitenkin Red Bullia.
...
McLarenilla oli paineita muuttaa heidän hyvä suorituskykynsä kisojen voitoksi ja he saapuivat kesätauon jälkeen Zandvoortiin uusien päivitysosien kanssa. He kertoivat, ettei uusia osia olisi niin paljoa, vain noin 30% Miamiin verrattuna. Ne näyttivät silti auttaneen merkittävästi.
...
Kesäkuussa Kanadassa Mersun tekninen johtaja James Allison sanoi, että näyttäisi siltä kuin Red Bullin Imolan kisaan tuomalla päivityspaketilla olisikin ollut suorituskykyä heikentävä vaikutus. Red Bullin tiimipäällikkö Horner kielsi Allisonin väitteen.
Siltikin, Zandvoortissa Verstappen käytti auton pohjan versiota, joka esiteltiin kauden alussa. Sergio Perez käytti myöhempää versiota. Näyttää siltä, että Red Bullilla on haasteita auton kehityksen kanssa.
Sky
George Russell finished seventh, with Mercedes team-mate Lewis Hamilton eighth as the Silver Arrows strong run of form came to an end at the Dutch GP; Mercedes were using an upgraded floor in Zandvoort; watch the Italian GP this weekend at Monza live on Sky Sports F1
www.skysports.com
Toto Wulff myönsi, että Mersuun Hollannin GP:hen asennettu uusi pohja saattoi olla yhtenä syynä heikkoon suoritukseen viikonloppuna.
...
Hopeanuolet käyttivät uutta pohjaa nyt toista kertaa, hylättyään sen aiemmin Span ensimmäisten harjoitusten jälkeen. Ilman uutta pohjaa, Mersut tulivat maaliin ensimmäisinä, ennen kuin Russelin suoritus hylättiin kisan jälkeen auton alipainon takia.
...
Russel: "Tuntui siltä kuin ei olisi pitoa, auto liukui kuin jäällä. Jokin vaikutti renkaisiin. Teimme jossain kohtaa väärän ratkaisun, mutta en tiedä missä."
"Tämä kisa oli poikkeustapaus. Kuudessa edellisessä kisassa olemme olleet kärjessä. Suorituskyky muuttuu ratojen välillä, mutta tämä viikonlippu oli omituinen. Kummallista, että voitimme edelliset kolme kisaa, sitten tulemmekin maaliin 50 sekuntia voittajan perässä"
The Race
Ferrari's nightmare Zandvoort weekend turned to delight - so where on earth did that come from and what does it mean for Monza?
www.the-race.com
Ferrarilla oltiin pettyneitä aika-ajojen päätyttyä jäätyään kohtuulliseksi asetetuista tavoitteistaan. Leclerc myönsi tilanteen: "Emme uskoneet jäävämme yhdeksän kymmenystä paalupaikasta" ja Sainz kertoi aika-ajon jälkeen olevansa "pessimistinen ja masentunut"
...
Kaudelle 2024 näyttää olevan tyypillistä, että Ferrari on hidas aika-ajossa, mutta nopea itse kisassa. Kahden edellisen vuoden aikana totuttiin päinvastaiseen suoritukseen, Ferrarin saatua 21:stä paalupaikasta vain viisi voittoa. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut.
"Olemme olleet parempia kisassa kuin aika-ajossa koko tämän kauden" Vasseur myönsi kisan jälkeen.
...
Ferrarin suhteellinen nopeus kisassa oli parempaa McLareniin verrattuna. Aika-ajossa Leclerc jäi Norrisista 0,909 sekuntia. Kisassa tappioksi jäi vain 0,277 sekuntia kierrosta kohti.
...
Sainz on jo kauden alusta saakka valittanut autonsa pomppimisesta. Espanjaan tuotu uusi pohja toi autoon enemmän downforcea, joka pahensi ongelmaa entisestään. Unkarissa pohjaan tehtiin pieniä muutoksia, jolla ongelmaa saatiin taas vähän rajattua, mutta lopullinen ratkaisu odottaa vielä tekijäänsä. Tämän takia Ferrari jouduttiin säätämään hieman ylemmäs, joka sitten hidasti menoa tasaisesti koko kierroksen ajan.
...
Ferrari tarvitsisi enemmän kuin pari kymmenystä voittaakseen Monzassa, he ovat siellä kuitenkin paremmassa asemassa. Ferrarin pitää kuitenkin saada auton pomppiminen hallintaan ennen kuin he voivat tosissaan haastaa toisia talleja kärkisijoista.
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Il monegasco della Ferrari dopo il GP di Olanda: "Podio inaspettato, siamo riusciti a passare davanti ai nostri avversari e a tenerli dietro". Il team principal: "In gara è andato tutto bene, dalla strategia alla gestione, ed è incoraggiante per il futuro"
www.gazzetta.it
Aika-ajojen jälkeen Leclerc ei odottanut taistelevansa podium-sijoituksista, mutta kisan jälkeinen kolmas sija palautti ilon kuskin kasvoille. "En ole yleensä tyytyväinen kolmanteen sijaan, mutta tällä kertaa voimme olla todella tyytyväisiä. Perjantaista lähtien meillä oli vaikeuksia, mutta kisassa löysimme lisää vauhtia strategiamme toimi täydellisesti."
...
Myös tallipäällikkö Vasseur oli tyytyväinen: "Arvostamme tätä tulosta, sillä tullessamme tänne emme olleet kovin optimistisia, tilanne näytti huonolta myös aika-ajojen jälkeen. Kisa meni kuitenkin loistavasti: lähtö, strategia ja renkaiden hallinta. Leclerc onnistui pitämään Piastrin takanaan, jolla oli rengasetu puolellaan. Myös Sainz nosti hyvin sijoitustaan. Oletimme, että olisimme parempia käytetyillä renkailla"
...
"Pitää kuitenkin muistaa, että taistelemme aina kisan voitosta, emme kolmansista sijoista. Kautta on vielä yhdeksän kisaa jäljellä, meidän pitää olla optimistisia: tiedämme, että Monza tulee olemaan parempi rata autollemme. Nyt kuitenkin nautimme tästä viikonlopusta"
Autosprint
Il team principal della Ferrari è soddisfatto del risultato ottenuto e guarda già al prossimo appuntamento a Monza: "Avremo condizioni migliori, ma occhio a Norris..."
autosprint.corrieredellosport.it
Ferrari aloitti loppukauden Zandvoortissa hyvällä pistesaaliilla (25, Leclercin ollessa kolmas ja Sainz viides), mutta lisäksi heillä on nyt käsissään auto, jolla voisi päästä kärkisijoillekin.
Lopputulos ei ollut aika-ajojen jälkeen vielä selvä, kun Sainz ei päässyt kolmanteen osioon ja Leclerc pääsi kuudenteen ruutuun, melkein sekunnin paalupaikasta jääneenä.
...
Ero kisan voittajaan pysyi suurena, mutta Hollanin GP antoi Maranelloon kuitenkin piristysruiskeen seuraavaa, Italian GP:n viikonloppua ajatellen.
...
Vasseur: "Aika-ajo oli vaikea molemmille kuskeille, mutta kisa meni hienosti."
...
"Meidän pitää pysyä positiivisina ja ottaa ilo irti tästä suorituksesta. Samalla täytyy kuitenkin muistaa, että Norris voitti kisan isolla marginaalilla ja meidän pitää keskittyä voittamaan kisoja, ei ottamaan kolmansia sijoja. Tämä oli kuitenkin iso askel eteenpäin"
Saksa -----------------------
Die Welt
Seit fünf Rennen ist Weltmeister Max Verstappen in der Formel 1 ohne Sieg. Beim Heimspiel in Zandvoort wird der Niederländer von Lando Norris deklassiert. Das erschreckt den Motorsport-Chef von Red Bull.
www.welt.de
Verstappen on nyt jäänyt ilman voittoa viidessä perättäisessä kisassa, jääden pois palkintopallilta kolmesti tämän kauden aikana. Heidän tilalleen on noussut perinteinen brittitalli McLaren. Norris voitti kauden toisen kisansa ja neljä viikkoa sitten tallikaveri Piastri voitti Unkarissa.
Red Bullin Helmut Marko pitää tilannetta huolestuttavana: "Meidän insinöörien pitää keksiä jotain. Yhdeksän kakkossijaa ei ole tarpeeksi"."Tilanne on huolestuttava. Tiimin täytyy tehdä enemmän töitä tai molemmat MM-mestaruudet ovat vaarassa". Valmistajien MM-sarjassa Red Bull on vielä 30 pistettä McLarenin edellä. Itävaltalaisen tiimin täytyy nyt toimia. "McLaren on yksinkertaisesti vahvempi, meidän täytyy keksiä jotain", Marko sanoi. "Meillä on paljon töitä edessä"
Auto, motor und sport
So schnell kann das gehen. In Spa kamen die Mercedes auf den Plätzen 1 und 2 ins Ziel. Ein Rennen später waren die Silberpfeile nur vierte Kraft. Starke Reifenabnutzung zwang die Mercedes-Piloten zu zwei Boxenstopps.
www.auto-motor-und-sport.de
Ennen kesätaukoa Mersu otti kolme voittoa neljässä kisassa. Zandvoortissa Russel ja Hamilton olivat kaukana kärjen takana. He tulivat maaliin seitsemäntenä ja kahdeksantena, jääden 45 ja 49 sekuntia voittajasta. He olivat ainoat top 10 sijojen kuskit, jotka tekivät kaksi varikkopysähdystä.
Strategian luonne muuttui olosuhteiden myötä arpapeliksi. "Kaikilta rengasseoksilta puuttui vauhtia", Russel valitteli. Mersuun ei saatu pitoa. Tämän vuoksi renkaiden lämpötilat nousivat ja hidastivat menoa entisestään. Tilanne oli erityisen huono kovilla renkailla.
...
Uusien päivitysosien lisäksi ongelmana saattoi olla autojen säädöt. Perjantaina tilanne näytti olevan hallinnassa. Pienten muutosten jälkeen se muuttui. Zandvoortissa takarenkaiden sutiminen aiheuttaa kaksikertaisen ongelman. Pitkissä mutkissa renkaat ylikuumenevat ja kun renkaat ovat liian kuumat, ne eivät toimi seuraavissakaan mutkissa. Noidankehä on valmis ja siitä on vaikeaa päästä irti. Russel oli kuitenkin positiivinen: "Olimme kärkisijoilla edellisessä kuudessa kisassa. Olen luottavainen, että tämä oli vain yksittäinen harha-askel".
Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Carlos Sainz protagonizó una buena remontada en Zandvoort, en el GP de los Países Bajos de F1, acabando 5º después de salir 10º. Lo hizo al volante de un Ferrari que
www.mundodeportivo.com
Carlos Sainz ei löytänyt syytä muuttuneelle kisavauhdille kerratessaan kisaansa Espanjan lehdistölle.
"Se oli hieno kisa. Itseasiassa se meni paremmin kuin odotimme. Masentavan aika-ajon jälkeen ja viikonlopun muut ongelmat huomioiden, olimme kierroksella sekunnin jäljessä paalupaikasta. Sitten yhtäkkiä kisassa kaikki toimi hienosti. Heti ensimmäisistä kierroksista lähtien auto tuntui paremmalta ja pääsin yrittämään ohitusta Perezistä. Olisimme ohittaneet Russelinkin, jos hän ei olisi tehnyt varikkopysähdystä. Joten kisa meni hienosti."
"En usko, että monellakaan tallilla on tilanne hallinnassa. Ainoa talli, joka näyttää olevan hyvässä kunnossa on McLaren, joka on nyt kaikkien tähtäimessä."
...
"Varsinkin Lando teki hyvää työtä tänä viikonloppuna, Piastri jäi Leclercin taakse neljänneksi"
...
"Tärkeintä kisassa oli jäähdytellä renkaita ohitusten jälkeen, jotta ne olisivat valmiit seuraavaan ohitukseen. Onnistuin kisassa erityisesti juuri renkaiden lämpötilan hallinnassa ohitusten jälkeen. Kisan lopussa olin taas nopeampi kuin edellä oleva Piastri ja hänen pari hänen edellä ajavaa."
...
"On selvää, että meidän pitää tutkia tarkemmin tämän viikonlopun suoritusta. Monissa haastatteluissa aika-ajon jälkeen emme olettaneet pääsevämme kovin korkealle, kun jäimme sekunnin paalupaikasta, melkein katastrofi. Ja nyt kisan jälkeen, Ferrari oli loistava ja voimme jopa odottaa voittoa Monzassa. Menimme ääripäästä toiseen. Meidän täytyy löytää näiden väliltä oikea tasapaino, McLaren on onnistunut siinä loistavasti.
Fernando Alonso arrancó 7º, pero acabó 10º, salvando un punto a pocas vueltas para el final adelantando a Hülkenberg con ruedas más frescas que el alemán. Quedó
www.mundodeportivo.com
Alonso lähti kisaan seitsemännestä ruudusta, mutta pääsi maaliin sijalla 10, siepattuaan kisan viimeisillä kierroksilla viimeisen MM-pisteen Hulkenbergilta. Oli selvää, että seitsemäs sija aika-ajossa oli poikkeama, jotain mistä he voisivat haaveilla, ja että todellisuus näkyi kisassa, jossa Aston Martinilta puuttuu vauhtia.
...
Alonso: "Yksi piste on ehkä enemmän kuin tämänhetkinen vauhtimme antaisi ymmärtää. Saimme aika-ajossa hyvän lähtöpaikan ja se antoi mahdollisuuden tähän yhteen pisteeseen. Meidän täytyy parantaa. Parissa viime kisassa olemme olleet vaikeuksissa pysyä muiden keskitason tallien vauhdissa mukana. Meidän pitää selvittää mistä se johtuu ja tehdä parannuksia."
Marca
www.marca.com
Perez kertoi Espanjan lehdistölle kisan jälkeen, että talli on löytänyt "ongelmat, joita autossa on ja miten ne vaikuttavat. Ratkaisujen löytäminen kestää vielä hetken aikaa. Olemme edenneet ongelman ymmärtämisessä, se on paljastunut odotettua monimutkaisemmaksi". Perez ajoi Hollannissa yhden parhaista kisoistaan edellisen puolen vuoden aikana, jossa hän jäi kuitenkin kuudennelle sijalle Leclercin ja Sainzin taakse.
...
Hankalinta Red Bullin kannalta on se, että seuraavat kaksi kisaa ajetaan radoilla, joilla he eivät ole koskaan viihtyneet. Viime vuonna Sainz otti paalun Monzassa. Vielä huonommin kävi Singaporessa, jossa Sainz otti uransa mahtavimman voiton ja Max jäi viidenneksi. McLarenin ollessa vahva radalla kuin radalla, kisoista on tulossa Red Bullille vaikeita.
...
"En tiedä. Meidän pitää ratkaista auton balanssin ongelmat. Luulen, että renkaiden kuluminenkin paranisi samalla. Toki Monzassa on odotettavissa paljon uusia asioita. Uusi asfaltti, reunakivetykset ja ensimmäisen ja toisen mutkan uusi muoto. Joten meidän täytyy selvittää vielä asioita. Tiedämme, että meillä on paljon töitä edessä.", Verstappen kommentoi tulevaa Monzan kisaa peläten pahinta radalla, jossa on korkeat reunakivetykset ja kaksi tärkeää shikaania. Toisin sanoen, hänen autonsa tämänhetkiset kipukohdat.
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Max Verstappen nuchter na mislopen zege in Zandvoort: ’Kan ze niet allemaal winnen’. Lees meer op telesport.nl
www.telegraaf.nl
Norrisin ohitettua Verstappenin, hänen onnistui vielä tehdä 20 sekuntia eroa autojen välillä. Hollantilainen ei voittanut tänään, mutta Verstappen oli tyytyväinen. "Sain hyvän lähdön ja yritin kaikkeni, mutta oli selvää, ettemme olisi tarpeeksi nopeita.", hallitseva maailmanmestari kommentoi.
"Yritin päästä toisena maaliin. Yritin vain ajaa omaa kisaa. Se riitti kisan lopussa kakkossijalle. Olisin mielelläni voittanut tänään, mutta kaikkia kisoja ei voi voittaa. Olen tyytyväinen toiseen sijaan ja toivon, että katsojatkin olivat iloisia. Nähdään ensi vuonna"
Suprematie McLaren baart Red Bull-teambaas Christian Horner zorgen: ’We hebben de snelheid niet’. Lees meer op telesport.nl
www.telegraaf.nl
Horner: "Opimme taas uutta tästäkin kisasta. On selvää, että autoa pitää edelleen parantaa. Maxin johto MM-sarjassa kaventui neljättä kertaa peräkkäin, joten jos Max ei voita, hänen täytyy päästä maaliin toisena. Tänään se onnistui"
Horner ei osannut ennakoida tulevia kisoja. "Emme ole voittaneet viittä edellistä kisaa, tänään otimme riskin laittamalla autoon enemmän downforcea. Ensi viikolla ajamme Monzassa, jossa rata on saanut uuden päällysteen ja olosuhteet ovat täysin erilaiset"
Italia – blogi -------------------------------
Leo Turrini
Ah, noi ferraristi! Se non ci fossimo, dovrebbero inventarci! Era appenacalata la bandiera a scacchi sul Gp d’Olanda e sono stato sommerso da whatsappdi amici. Unico slogan: a Monza vinciamo! Eh, che cosa è la nostra passione, acosa ci spinge, a quali deliranti emozioni ci espone! Segue ora...
www.quotidiano.net
McLaren on kuin toiselta planeetalta, ja myös Verstappen alkaa ymmärtämään sen. Norris voitti Verstappenin kotonaan ja selvästi uskoo maailmanmestaruuteen.
Leclercin podiumsijoitus Zandvoortissa antaa uskoa Monzaan tallin reaktioista päätellen. Tätä tukee myös Sainzin hyvä suoritus.
...
Hollannissa nähtiin Leclerciltä yksi hänen uransa parhaimmista suorituksista. Mutta se ei ollut yllättävää. Anna kun selitän. En ole juuri koskaan näinä hankalina vuosina sanonut, että Punaisten ongelmana ratin takana oleva kuski... Ferrarilta on puuttunut kunnollinen auto. Insinöörejä on tullut ja mennyt kuin karusellissa: tuloksena on ollut auto, joka ei ole vastannut kuskin taitoja.
...
En usko, että Norris on parempi kuski kuin Leclerc. Kaikki riippuu Ferrarista: vielä keväällä se oli vahvempi kuin McLaren...