F1 2022 - Kanadan GP

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Hyvä hyvä. Jos ei muuta niin ainakin oikeudenmukainen päätös. Ohihan Bottas olisi mennyt jo aiemmin, jos Ocon ei olis ollu antamassa jeesiä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 912
Alonson huono kisa kruunautui tuohon. Huomasitteko että Alpine veti Alonson taktiikat ihan vtuiks? Ennen ensimmäistä VSC:tä Alonso oli 15sec Oconia edellä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
566
Alonso ajaa kyllä ihan mielenkiintoista kautta. Periaatteessa on jatkuvasti ihan hyvässä vauhdissa, mutta pisteet menee tekniikkamurheisiin, taktiikoihin huonoon tuuriin ja millon mihinkin. Tänäkin viikonloppuna tallikaveri Ocon ihan pihalla, mutta silti taas maalissa edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Harmi kun Sainzilta jäi vähän piippuun Maxin haastaminen. En tiedä mitä toisaalta olisi voinut tehdä toisin, ehkä laittaa mediumit alle? Itsestä tuntui oudolta, että kun 20 kierrosta matkaa maaliin niin vielä laitettiin kovat alle. Softit olisivat olleet ehkä liian uhkapeliä, mutta medium olisi varmasti kestänyt ruutulipulle asti.

Leclerc nousi hienosti, ja mene tiedä Russell olisi ollut haastettavissa jos varikkopysähdys olisi ollut sekunnin kaksi nopeampi. Jossittelua, mutta minkäs teet kun homma on niin pienestä kiinni. Yllättävän paljon tiimeillä oli hutilointia varikkostopeilla; milloin auto laskettiin liian aikaisin alas ja milloin rengas ei mene kerralla paikalleen jne.

Sääli mm-taistelun kannalta, että Max voitti. Toki kausi on edelleen pitkä, mutta pikkuhiljaa pitää Maxillekin sattua jotain tekniikkaongelmaa ekojen kisojen tapaan jotta tilanne kärjessä tasottuu. Toisaalta Ferrarin varikkomuuri kusee hommat ennemmin tai myöhemmin, niin tuskin noissa potentiaalisissa teknisissä ongelmissa Ferkut niistä pääsee hyötymään. :D
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
971

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
470
Sinänsä harmi että Alonsolla meni kisassa jokseenkin kaikki pieleen loistavan aika-ajon jälkeen. Mutta viimeisin kyllä ihan oma syy ja ilmiselvä rankku.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 186
Niin ehkä tosta kannattikin testata tuleeko rankkua muuten Bottas ois saattanut mennä oconinkin ohi..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
540
Muutenkin Alfa vaikutti hitaalta vaikka siipi oli auki... Myös Valtterin "siipimies" valitti ihan ääneen, kun ei meinannut päästä ohitse suorilla. - Ei ollut niin huikeaa nopeuden kasvamista siipi auki vs. Ferrareilla ja Redbullilla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Eiköhän alfalla vaan ollu laitettu aika-ajoihin lisää siipeä että pärjäisivät paremmin sateella. Tuo sitten kostautui varsinkin zhou:lle kun ei vaan suoravauhti riittänyt ohittamaan edes DRS avulla. Käytännössä Aston kulki samaa vauhtia takasuoralla siipi kiinni kun alfa siipi auki.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Eiköhän alfalla vaan ollu laitettu aika-ajoihin lisää siipeä että pärjäisivät paremmin sateella. Tuo sitten kostautui varsinkin zhou:lle kun ei vaan suoravauhti riittänyt ohittamaan edes DRS avulla. Käytännössä Aston kulki samaa vauhtia takasuoralla siipi kiinni kun alfa siipi auki.
Väärin. Alfa oli nopeimpien joukossa. Mainitsemasi Aston oli hitaampi suoralla. Radalla oli vain vaikea ohittaa, vaati hyvät lähdöt drs-suoraa edeltävästä mutkasta (mutkista). Mm. Leclercillä (nopein suoralla) oli vaikeaa ennen kuin vaihtoi uutta kumia alle.

DRS:n käyttö voi tietty vaikuttaa näihin, mut ktsotaan esim. Sainz, niin ei ole lähimainkaan nopeimpia, vaikka pitkään Verstappenin perässäki maksimeja pääs kokeileen.
Näyttökuva 2022-6-20 kello 17.00.12.png



edit: aika-ajoissa olivat hitaampia (mut ei hitaimpia), mut niin oli myös Astonit ja Leclerc (mm. etusiiven säätöjä kait ainaki saa muuttaa parc fermessä). Oli toki vesikeli, nii nää nyt on mitä on..
Näyttökuva 2022-6-20 kello 17.06.06.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Etusiiven säätöjä saa tosiaan vaihtaa, mutta etusiipi nyt muutenkin vaikuttaa aika minimaalisesti huippunopeuteen ja sillä haetaan lähinnä sopivaa balanssia. Sinällään DRS nopeuksilla ei ole edes hirveästi ole väliä, koska tuolloinhan se koko elementti on takasiivestä auki joka suurilta osin eliminoi isomman siiven määrän. Isoin ero tulee sitten kun ajetaan siipi kiinni (niinkuin esim sateella aika-ajossa jossa DRS ei ole ollenkaan käytössä) Alfahan jopa jäi tossa takasuoralla/tai ei ainakaan yhtään saavuttanut ennenkuin saivat siiven auki vaikka oli kuitenkin johtuu lähellä imussa.

Astonilla taisi olla väärät rengaspaineet AA:ssa, sellaista ainakin kuulin eilen töllöstä syyksi että floppasivat totaalisesti vaikka edeltävässä treenissä olivat tosi kovia sateella.
 
Viimeksi muokattu:

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Sainzilla alkaa olemaan jo melkoinen gorilla selässä ja se vaikuttaa jo ajamiseen, 148 kisaa ja ei voittoa. Pienestä se on ollut kiinni mutta ei vaan ole irronnut, eikä se helpolla tule myöskään jatkossakaan, leclerc on ollut 2-3 kymppää nopeampi, mutta jos se voitto sieltä tulisi niin saattaisi ketsuppipullo aueta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Etusiiven säätöjä saa tosiaan vaihtaa, mutta etusiipi nyt muutenkin vaikuttaa aika minimaalisesti huippunopeuteen ja sillä haetaan lähinnä sopivaa balanssia. Sinällään DRS nopeuksilla ei ole edes hirveästi ole väliä, koska tuolloinhan se koko elementti on takasiivestä auki joka suurilta osin eliminoi isomman siiven määrän. Isoin ero tulee sitten kun ajetaan siipi kiinni (niinkuin esim sateella aika-ajossa jossa DRS ei ole ollenkaan käytössä) Alfahan jopa jäi tossa takasuoralla/tai ei ainakaan yhtään saavuttanut ennenkuin saivat siiven auki vaikka oli kuitenkin johtuu lähellä imussa.

Astonilla taisi olla väärät rengaspaineet AA:ssa, sellaista ainakin kuulin eilen töllöstä syyksi että floppasivat totaalisesti vaikka edeltävässä treenissä olivat tosi kovia sateella.
Et siis edes lukemia katsomalla muuta mieltäsi? Sen sijaan keksit muita selityksiä.. Leclerciä (ohitussetuppi/vähän siipeä, silti oli vaikeaa kovilla renkailla) ja Sainzia (sama auto, mut siipeä enemmän) käytin ihan tarkoituksella myös esimerkkeinä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Et siis edes lukemia katsomalla muuta mieltäsi? Sen sijaan keksit muita selityksiä..
No en kyllä muuta mieltä. Enemmän nuo aika-ajon nopeudet kertoo koska silloin ajettiin takasiipi kiinni ja takasiiven säätöihin ei AA jälkeen saanut koskea. Joko et ymmärrä miten aerodynamiikka/ilmanvastus toimii, tai haluat vaan tahallaan olla ymmärtämättä. Nuo yksittäiset huippunopeudet ei merkkaa juuri mitään, Zhou ja bottas sai kuitenkin aika moneen muuhun nähden ajella eilen aika reilusti siipi auki ja pääsi imussa aina viimeiseen mutkaan DRS hyödyllä ihan toisen perässä. Toki alfan kuskit myös totesivat että eivät ole tarpeeksi nopeita suorilla, mutta ilmeisesti valehtelivat?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
No en kyllä muuta mieltä. Enemmän nuo aika-ajon nopeudet kertoo koska silloin ajettiin takasiipi kiinni ja takasiiven säätöihin ei AA jälkeen saanut koskea. Joko et ymmärrä miten aerodynamiikka/ilmanvastus toimii, tai haluat vaan tahallaan olla ymmärtämättä. Nuo yksittäiset huippunopeudet ei merkkaa juuri mitään, Zhou ja bottas sai kuitenkin aika moneen muuhun nähden ajella eilen aika reilusti siipi auki ja pääsi imussa aina viimeiseen mutkaan DRS hyödyllä ihan toisen perässä. Toki alfan kuskit myös totesivat että eivät ole tarpeeksi nopeita suorilla, mutta ilmeisesti valehtelivat?
Aston oli aika-ajoissaki hitaampi. Koitan tässä nyt sun logiikkaa löytää. Lisäksi vain kahdessa mittauspisteessä oltiin DRS-suoralla. Kyl mun mielestä oli enemmän siitä kiinni, että ei päässy kunnolla perään 10&11 ja 13&14 mutkista. Vähänki jäi, nii ei kukaan saanut ohitusta. edit: + drs-jonot
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Johan tuossa aikaisemmassa viestissä mainitsin että eilen kertoivat telkkarissa että astonilla oli väärät rengaspaineet AA:ssa jonka takia vauhti oli ihan hukassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
540
Eiköhän alfalla vaan ollu laitettu aika-ajoihin lisää siipeä että pärjäisivät paremmin sateella. Tuo sitten kostautui varsinkin zhou:lle kun ei vaan suoravauhti riittänyt ohittamaan edes DRS avulla. Käytännössä Aston kulki samaa vauhtia takasuoralla siipi kiinni kun alfa siipi auki.
Jeh, syytä en voi arvata mutta tuolta se näytti kisassa, oli sitten aika-ajoissa Alfa miten nopea tahansa mutta kisassa vauhti ei juurikaan lisääntynyt vaikka siiven aukaisi... ja juurikin vs. esim Ferrati tai Redbull, joilla siiven avauksen jälkeen vauhti lisääntyi selkeästi...

Jos jollain olisi kuvaa Bottaksen in-carista sillai, että kun siipi aukeaa ja grafiikka näyttäisi paljonko se nopeus nousee niin... Olisi kiva nähdä. - Ja vastaavasti Maxin Redbullista sama.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
892
Jeh, syytä en voi arvata mutta tuolta se näytti kisassa, oli sitten aika-ajoissa Alfa miten nopea tahansa mutta kisassa vauhti ei juurikaan lisääntynyt vaikka siiven aukaisi... ja juurikin vs. esim Ferrati tai Redbull, joilla siiven avauksen jälkeen vauhti lisääntyi selkeästi...

Jos jollain olisi kuvaa Bottaksen in-carista sillai, että kun siipi aukeaa ja grafiikka näyttäisi paljonko se nopeus nousee niin... Olisi kiva nähdä. - Ja vastaavasti Maxin Redbullista sama.
Ei ole todistetta kun en arvannut napata livestä ja Multiview for F1 ei vielä toiseksi tue noita sen omia live timing ovelay juttujaan jälkikäteen.
Mutta omaan silmään pisti myös se että Bottaksen kohdalla jäi se silmin nähtävä hyppäys kiihtyvyydessä pois, kun drs aukesi.
Siitä huolimatta nuo mittauspisteiden nopeudet oli ok, Alfasta jäi vaan puuttumaan se siiven avauksen jälkeinen "hyppäys".
Parhaiten sen näki kun seurasi edellä ajavaa jolla oli myös drs käytössä.
Aina siiven aukaisuun saakka Bottas oli samassa tahdissa edellä ajavan kanssa, mutta samalla hetkellä kun siipi aukesi jäi Bottaksen Alfa heti vähän taaksepäin. Vaikka grafiikka sanoi että hänelläkin oli siipi auki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
540
Aina siiven aukaisuun saakka Bottas oli samassa tahdissa edellä ajavan kanssa, mutta samalla hetkellä kun siipi aukesi jäi Bottaksen Alfa heti vähän taaksepäin. Vaikka grafiikka sanoi että hänelläkin oli siipi auki.
Jos laittais vähän huumoria tähän sekaan ni sekoittikohan Bottas kisan aikana DRS- ja jarruvarjonappulat keskenään?

Sori, pian juhannus, oli pakko, pahoittelut...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
vauhti ei juurikaan lisääntynyt vaikka siiven aukaisi...
Verrattuna mihin? Bottashan oli suurimman osan kisasta drs-junassa. Oliko Alonsolla vikalla kierroksella drs käytössä btw? Ei pysty nyt tsekkaan, ku poistivat videon. Vaikee sanoa ohituksestakaan (tai siis sen mahdollisuudesta) mitään, ku Alonso vaihto (selkeästi) tyylii 6-7 kertaa kaistaa suoralla. Ei ihme, että rankkua napsu.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 668
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom