F1 2020 - Turkin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Eli jos sinulla on sarjan paras auto, niin et voi olla paras kuski? Logic... :think:
Nyt on kyllä pakko sanoa etten osaa edes kuvitella minkä tasoista mentaaliakrobatiaa pitää harrastaa, että tuosta viestistä voisi saada tuollaisen kuvan.
 
Sitä ei tiedä, ennenkun ovat molemmat samoissa autoissa.

Hamiltonilta uskomaton, virheetön nousu. Verstappenilla eväät podiumille, mutta hölmöili itsensä ulos siitä taistosta. Ei vielä riitä kasetti.

Bottas samalla autolla... niin...
 
Nyt on kyllä pakko sanoa etten osaa edes kuvitella minkä tasoista mentaaliakrobatiaa pitää harrastaa, että tuosta viestistä voisi saada tuollaisen kuvan.
Todistaakseen olevansa paras, pitäisi Hämiksen taistella mestaruudesta huonommalla autolla = et voi olla paras, jos mestaruudet tulee parhaalla autolla. Numerot puhuu sen puolesta, että Hamilton on paras. Voidaan myös kysyä, että olisiko mersu niin hyvä ilman Hamiltonia?
 
Vettelin Red Bull oli ylivoimainen puolissa hänen mestaruuksistaan, loput oli tasaväkistä taistoa Ferraria vastaan.
Schumacherin mestaruuksista ulkomuistista kolme tuli ylivoimaisella autolla, muilla kausilla oli tiukkaa taistoa yhden tai useamman muun tallin kanssa.

Ne mestaruudet nyt tarvii kuitenkin kaksi asiaa; hyvän auton ja hyvän kuskin. Hämiksellä nyt on kummatkin näistä asioista hyvällä tolalla, enkä usko että muut pystyisi samaan mersulla kuin hän.
Nicoki pystyi vain kerran haastamaan hämiksen kunnolla.
Vai väitätkö oikeasti että Hämiksen perinnössä on vain ja ainoastaan kyse autosta?

Näitä juupas-eipäs väittelyjä mestarien saralla on kyllä ollut aina ja kun vuodet viereen niin vasta jälkikäteen ymmärretään näiden paremmuus verrattuna muihin.
 
Hamilton kertoili haastattelussa, että haluaa olla F1:ssä mahdollisimman pitkään. No jospa sieltä vielä se 2-3 mestaruutta tulisi :). Täytyy todeta, että olihan tuo Hamiltonin nousu jossain mielessä pieni yllätys, kun ottaa eilisen ja kisan alun huomioon. Vähän samaa kuin Schumilla parhaimmillaan, että sieltä se vain nousi takaa-ajoasemasta voittoon...
 
Todistaakseen olevansa paras, pitäisi Hämiksen taistella mestaruudesta huonommalla autolla = et voi olla paras, jos mestaruudet tulee parhaalla autolla. Numerot puhuu sen puolesta, että Hamilton on paras. Voidaan myös kysyä, että olisiko mersu niin hyvä ilman Hamiltonia?
Voi olla paras, mutta ylivoimaisilla autoilla kruisailu mestaruuksiin ei riitä todistamaan sitä.
Hamilton taitaa olla ainut mestari (no, sanotaan 80-luvusta lähtien kun en jaksa tonkia vanhempia) joka on ajanut aina huipputallissa, kaikilla muilla on hankittuna kannuksia heikommissa tiimeissä jo ennen kuin pääsi mestaruuskantaan, saati sitten voittamaan mitään ylivoimaisella huippuautolla.

Vai väitätkö oikeasti että Hämiksen perinnössä on vain ja ainoastaan kyse autosta?
Ei tietenkään ole kyse vain autosta. Mutta siinä on välissä aika paljon muitakin vaihtoehtoja kuin "kaikkien aikojen paras kuski ikinä" mitä täällä julistetaan.
 
Voi olla paras, mutta ylivoimaisilla autoilla kruisailu mestaruuksiin ei riitä todistamaan sitä.
Hamilton taitaa olla ainut mestari (no, sanotaan 80-luvusta lähtien kun en jaksa tonkia vanhempia) joka on ajanut aina huipputallissa, kaikilla muilla on hankittuna kannuksia heikommissa tiimeissä jo ennen kuin pääsi mestaruuskantaan, saati sitten voittamaan mitään ylivoimaisella huippuautolla.
Kyllä se nyt jotain kertoo että tulokas vuodellaan oli pisteen päästän ekasta maailmanmestaruudesta ja tallikaverina oli Alonson. Ja hamilton nyt pääsi skippaamaan nuo totuttelu vuodet, eihän Kimikään kyntäny Sauberilla ku yhden kauden ajan.
 
Kyllä se nyt jotain kertoo että tulokas vuodellaan oli pisteen päästän ekasta maailmanmestaruudesta ja tallikaverina oli Alonson. Ja hamilton nyt pääsi skippaamaan nuo totuttelu vuodet, eihän Kimikään kyntäny Sauberilla ku yhden kauden ajan.
Ja tulihan Hämiksen eka mestaruus yhden pisteen erolla kakkoseen :).
 
Voi olla paras, mutta ylivoimaisilla autoilla kruisailu mestaruuksiin ei riitä todistamaan sitä.
Hamilton taitaa olla ainut mestari (no, sanotaan 80-luvusta lähtien kun en jaksa tonkia vanhempia) joka on ajanut aina huipputallissa, kaikilla muilla on hankittuna kannuksia heikommissa tiimeissä jo ennen kuin pääsi mestaruuskantaan, saati sitten voittamaan mitään ylivoimaisella huippuautolla.
Riittävät kannukset on hankittu jo muualla, ei huipputiimiin päästä, tai siellä pysytä, ilman näyttöjä. Loppupeleissä ainoa mitä kuskien välillä voi suoraan verrata toisiinsa on numerot ja niissä Hamilton vie. Kaikki muu on spekulaatiota ilman näyttöä. Yhtälailla ei ole mitään näyttöä sitä vastaan, että Hamilton on kaikkien aikojen paras.
 
eihän Kimikään kyntäny Sauberilla ku yhden kauden ajan.
Mutta kynti sen jälkeen epäluotettavalla McLarenilla 5 vuotta (keskeyttäen 30 kisaa ja saaden lukuisia lähtöruuturangaistuksia), kunnes Ferrarilla 2007 vihdoin luotettavuus riitti mestaruuteen.

Hamiltonin onni ja menestyksen avain on se, että hän vältti 90- ja 2000-luvun epäluotettavien autojen aikakauden. Kannattaa syntyä oikeaan aikaan ;)
 
Osa porukasta ketkä arvostavat Hamiltonin mestaruuksia vähättelevät samalla esimerkiksi Vettelin saavutuksia auton takia. Sehän se vasta huvittavaa onkin. RB ei ollut läheskään yhtä ylivoimainen kuin nykyinen Mersu. Siis tottakai Hamilton on kova kuski Hamilton mutta samaan hänen tilallaan tuolla Mersulla olisivat pystyneet ainakin Verstappen, Vettel, Ricciardo ja Leclerc.

No tätähän me ei ikinä voida tietää eli ihan turhaa jankkausta! Litmanenkin ois maailmanmestari jos ois ollut 90 luvulla italian kansalainen
 
On todella harmillista kun Rosberg lopetti mestaruuteen uransa. Keken poika pisti tämän kultapojan todella ahtaalle ja olisi saattanut jäädä mestaruudet ottamatta.
 
Mutta kynti sen jälkeen epäluotettavalla McLarenilla 5 vuotta (keskeyttäen 30 kisaa ja saaden lukuisia lähtöruuturangaistuksia), kunnes Ferrarilla 2007 vihdoin luotettavuus riitti mestaruuteen.

Hamiltonin onni ja menestyksen avain on se, että hän vältti 90- ja 2000-luvun epäluotettavien autojen aikakauden. Kannattaa syntyä oikeaan aikaan ;)
Joku ne hedelmät poimi, kun Räikköseltä kone laukesi. 2007 Hamilton (ja Alonso) oli pisteen päässä Räikkösestä ja kyllä Kimi tuuria siihen voittoon tarvitsi.
 
Voi olla paras, mutta ylivoimaisilla autoilla kruisailu mestaruuksiin ei riitä todistamaan sitä.
Hamilton taitaa olla ainut mestari (no, sanotaan 80-luvusta lähtien kun en jaksa tonkia vanhempia) joka on ajanut aina huipputallissa, kaikilla muilla on hankittuna kannuksia heikommissa tiimeissä jo ennen kuin pääsi mestaruuskantaan, saati sitten voittamaan mitään ylivoimaisella huippuautolla.


Ei tietenkään ole kyse vain autosta. Mutta siinä on välissä aika paljon muitakin vaihtoehtoja kuin "kaikkien aikojen paras kuski ikinä" mitä täällä julistetaan.
Ei Hami kaikkien aikojen paras kuski ole, aikakaudellaan saattaa olla? Tosin tänäänkin herra liukasteli radan ulkopuolelle useita kertoja. Eihän siinä renkaat kulu, kun antaa vaan mennä pitkäksi.
Juan Manuel Fangio on minun ja muutaman muunkin kaikkien aikojen F1-kuski. Hän ajoi autoilla, jossa sai pelätä
henkeänsä ja radoilla, joissa ulosajo todella maksoi, jos edes pystyi jatkamaan.
 
Cmorellakin oltiin sitä mieltä että Hamilton kaikkien aikojen paras, jopa Salo
 
On todella harmillista kun Rosberg lopetti mestaruuteen uransa. Keken poika pisti tämän kultapojan todella ahtaalle ja olisi saattanut jäädä mestaruudet ottamatta.

Tais olla Nicolle psyykkisesti ja fyysisesti niin raskasta tuo Hämiksen voittaminen, että varmaan tunsi ettei enää rahkeet itsellä riitä sen tempun uusimiseen.
 
Cmorellakin oltiin sitä mieltä että Hamilton kaikkien aikojen paras, jopa Salo

En tiedä miten siitä voisi edes olla eri mieltä enää. Ketään nykygridistä ei pystyisi samaan, edes samalla kalustolla. Mersun auto on hyvä, mutta ei se yksistään ole näin hyvä. Hämis laajentaa rakoa 50 kierrosta vanhoilla renkailla, kun muut liukastelee tuoreilla kumeilla. Täysi mestarisuoritus
 
En tiedä miten siitä voisi edes olla eri mieltä enää. Ketään nykygridistä ei pystyisi samaan, edes samalla kalustolla. Mersun auto on hyvä, mutta ei se yksistään ole näin hyvä. Hämis laajentaa rakoa 50 kierrosta vanhoilla renkailla, kun muut liukastelee tuoreilla kumeilla. Täysi mestarisuoritus
Ei se ole, kun ei radalla pysynyt.
 
Bottaksen ja Räikkösen sijoitus ajamalla ilman tekniikkamurheita tänään 14. ja 15. Pitää mennä kauas taaksepäin, että kaksi suomalaista on maalissa näin huonoilla sijoilla...*wikipedia-selailua*...
Ah, Kiinassa 2012 Kimi oli 14. ja Kovalainen 23.
 
Eipä Räikkönen mikään sadekuski koskaan ole ollutkaan. Autokin vähän sinne päin, hyvä jos kuivallakaan sattuu toimimaan. Bottakselle taas arvosanaksi täydellinen 1. Kyllä niin vihkoon meni, kuin vain voi mennä. Naurattaa vieläkin, kun Kimiläinen meni kehumaan Bottasta aika kovaksi sadekuskiksi jossain lähetyksessä.
 
Jos liukastelun määrällä mitataan, niin Bottaksen pitäisi vaihtaa polkuautoihin tai ryhtyä taitoluistelijaksi. ;)
Ei ollut Bottaksen päivä. Siinä alussa edessä pyörittiin ja Bottaksen oli reagoitava ja pyörähti viimeiseksi.
Tossa kelissä sieltä takaa nousu on haastavaa. Verstappen näytti mallia, kun poistui puolikuivalta ajouralta auto vaan lähtee vesiluisuun , ei siinä auta vaikka olis vesikelispecialistina tunnettu Verstappen. Kuski muuttuu matkustajaksi.
Bottas siellä muiden perässä aikansa ollessa turhaantui ja vaihtoin ekana renkaat (toisen kerran kun teki Hami hyötyi, kun talli pääsi tarkistamaan renkaan kulumattomuuden). Bottaksen autossa oli ilmeisesti muutakin vikaan kuin pelkkä etusiiven päätyläpän puuttuminen. Rattikin vinossa... lopussa motivaatio oli täysin kateissa "kierroksia on aivan liikaa jäljellä".

Veikkaan, ettei Bottas kisaa kovin miellään muistele. Enemmän epäonnea kaudella kuin Hamilla... uskotaan, että saa sen kakkospaikan kauden lopuksi pitää. Ei sekään ihan niitä huonompia ole.
 
Mutta kynti sen jälkeen epäluotettavalla McLarenilla 5 vuotta (keskeyttäen 30 kisaa ja saaden lukuisia lähtöruuturangaistuksia), kunnes Ferrarilla 2007 vihdoin luotettavuus riitti mestaruuteen.

Hamiltonin onni ja menestyksen avain on se, että hän vältti 90- ja 2000-luvun epäluotettavien autojen aikakauden. Kannattaa syntyä oikeaan aikaan ;)
Jep, Schumissa ja Hamissa on jotain samaa, syntyivät samaan aikaan...
 
Eipä Räikkönen mikään sadekuski koskaan ole ollutkaan. Autokin vähän sinne päin, hyvä jos kuivallakaan sattuu toimimaan. Bottakselle taas arvosanaksi täydellinen 1. Kyllä niin vihkoon meni, kuin vain voi mennä. Naurattaa vieläkin, kun Kimiläinen meni kehumaan Bottasta aika kovaksi sadekuskiksi jossain lähetyksessä.

huvitti sama asia, Kimiläinen kehui Bottasta radiossa, joku suolipop ohjelma taisi olla. Kyllä voi mennä hetki keräillessään itseään henkisesti tuon sinisen lipun jälkeen ja muutenkin koko kisan.
 
Vai oli Bottaksella ratti vinossa ja etusiivestä puuttui pala. voi voi. Olisi sitten keskeyttänyt.
 
Kieltämättä tänään oli kyllä ratti enemmän vinossa kuin suorassa.
Mjoo, jos ajamista häiritsee niin kyllä minäkin mieluummin kolmannen pyörähdyksen jälkeen keskeyttäisin kuin tulisin tallitoverin kierroksella ohittamaksi.

Eikä nyt ole tällä lainkaan tarkoitus mollata. Tilanne oli juuri niin nolo kuin miltä se näytti.
 
Bottaksen ja Räikkösen sijoitus ajamalla ilman tekniikkamurheita tänään 14. ja 15. Pitää mennä kauas taaksepäin, että kaksi suomalaista on maalissa näin huonoilla sijoilla...*wikipedia-selailua*...
Ah, Kiinassa 2012 Kimi oli 14. ja Kovalainen 23.
Eikös tuo kisa ollut se Kimin ainoa vuoden 2012 pisteetön kisa? Renkaat petti ihan kisan loppupuolella ja putosi podiumilta kokonaan pisteiden ulkopuolelle.
 
On se kova. Onnittelut Hamiltonille. Omissa kirjoissa kaikkien aikojen paras. Samat seittemän mestaruutta kuin Schumilla, ilman sikailuja.

Samaan hengenvetoon mainittakoon että vaikken ole Strollia järin korkealle arvostanut, niin kyllä tuo kisan eka kolmannes oli hatunnoston arvoinen teko, todella hienosti viety vaikeissa oloissa ja raapi jopa todella rajun kaulan Pereziin.
Harmi että taktiikka ei nyt palvellu Strollia, joskaan en kyllä miehen voittoon uskonu sekuntiakaan muutenkaan.

Vale ajeli miten ajeli, mitäpä sitä puolustelemaan, surkea esitys.
Muita mainitsemisen arvoisia suorituksia oli Albon, joka toki sitten pilasi hienon nousunsa jopa kisan voitosta omaan virheeseen, jälleen kerran.
 
On se kova. Onnittelut Hamiltonille. Omissa kirjoissa kaikkien aikojen paras. Samat seittemän mestaruutta kuin Schumilla, ilman sikailuja.

Samaan hengenvetoon mainittakoon että vaikken ole Strollia järin korkealle arvostanut, niin kyllä tuo kisan eka kolmannes oli hatunnoston arvoinen teko, todella hienosti viety vaikeissa oloissa ja raapi jopa todella rajun kaulan Pereziin.
Harmi että taktiikka ei nyt palvellu Strollia, joskaan en kyllä miehen voittoon uskonu sekuntiakaan muutenkaan.

Vale ajeli miten ajeli, mitäpä sitä puolustelemaan, surkea esitys.
Muita mainitsemisen arvoisia suorituksia oli Albon, joka toki sitten pilasi hienon nousunsa jopa kisan voitosta omaan virheeseen, jälleen kerran.

Pakko myöntää, Strollin tullessa sarjaan ajattelin että taas yksi kloppi isin rahoilla pääsee ajelemaan. Eikä aluksi kovin hyvältä näyttänytkään. Mutta on mennyt kyllä positiivisempaan suuntaan suoritukset. Ei se ihan kädetön olekkaan. On paikkansa ansainnut.
 
Heitäs sun meriitin autourheilussa pöytään ja verrataan tuohon C-moren tiimiin.
Mitä virkaa niillä meriiteillä on, kun se nyt on täysin mielipideasia kuka kenenkäkin mielestä on paras. Omissa kirjoissa kinkku ei ole varmaan edes top kympissä. Mulle on aivan yhdentekevää mitä tilastot ja numerot sanoo. Ei kaikki Gretzkyäkään pidä kaikkien aikojen kiekkoilijana, vaikka pisteiden valossa kuuluisi pitää.
 
Pakko myöntää, Strollin tullessa sarjaan ajattelin että taas yksi kloppi isin rahoilla pääsee ajelemaan. Eikä aluksi kovin hyvältä näyttänytkään. Mutta on mennyt kyllä positiivisempaan suuntaan suoritukset. Ei se ihan kädetön olekkaan. On paikkansa ansainnut.

No, en nyt mene vielä kirkossa moista kuuluttamaan, pitää muistaa kuitenkin että viimeisessä kuudessa kisassa Racing Pointin pisteistä Perez on haalinut 66 Strollin kahta vastaan. Jopa Hulkilla paikkaajana on 4 pistettä plakkarissa.
Hyvin Stroll tosiaan veti alkuun, mutta kokonaiskuvaa kun katsotaan niin en minä tuosta miehestä kovin kummoisia odota jatkossakaan.
 
Vai oli Bottaksella ratti vinossa ja etusiivestä puuttui pala. voi voi. Olisi sitten keskeyttänyt.
On muuten yllättävän vittumaista ajaa, jos ratti on vinossa, säädöt meni samalla uusiksi siinä törmäyksessä. Joskus kokeilin vajaa 30hv karting autoa, jossa oli suorallakin ratti varmaan 20-30 astetta vinossa, ei ollu luottoa ajaa yli satasta mutkaan kuten normaalisti. He ei voi edes siirtää käsien kohtaa ratissa, tuntuma kärsii varmasti.

Mitä virkaa niillä meriiteillä on, kun se nyt on täysin mielipideasia kuka kenenkäkin mielestä on paras. Omissa kirjoissa kinkku ei ole varmaan edes top kympissä. Mulle on aivan yhdentekevää mitä tilastot ja numerot sanoo. Ei kaikki Gretzkyäkään pidä kaikkien aikojen kiekkoilijana, vaikka pisteiden valossa kuuluisi pitää.
Jotain samaa on kuitenkin, erikoiskohtelua molemmilla. Gretzkyä ei saanut edes taklata tai joukkueen poliisi laitettiin asialle. Kaikki ei saa edes mahdollisuutta ja osa kuoli liian varhain.
 
Viimeksi muokattu:
Mjoo, jos ajamista häiritsee niin kyllä minäkin mieluummin kolmannen pyörähdyksen jälkeen keskeyttäisin kuin tulisin tallitoverin kierroksella ohittamaksi.

Eikä nyt ole tällä lainkaan tarkoitus mollata. Tilanne oli juuri niin nolo kuin miltä se näytti.
Saa aika hyvää liksaa, joten sitä pitää koettaa. Oishan turva-auto voinut pelastaa tilannetta, kuten "Hannu Hanhi" Hamille muutaman kerran käynyt.
 
Eikös tuo kisa ollut se Kimin ainoa vuoden 2012 pisteetön kisa? Renkaat petti ihan kisan loppupuolella ja putosi podiumilta kokonaan pisteiden ulkopuolelle.
Olikos tää se kausi kun renkaissa tehtiin isoja muutoksia, kun lotukselle ne sopi pirun hyvin mutta ferrari tais kuluttaa ihan helvetisti
 
Olikos tää se kausi kun renkaissa tehtiin isoja muutoksia, kun lotukselle ne sopi pirun hyvin mutta ferrari tais kuluttaa ihan helvetisti

Jokin kausi, ehkä juuri tuo, oli typerä kun kesken muutettiin renkaita ja vietiin Kimiltä voittoja (vai muistanko taas väärin...)

--
 
En tiedä onko Hamilton paras ikinä, mutta helvetin hyvä ainakin. Harmi vaan että persoonana sen verran oksettava, ettei pysty arvostamaan vaikka voittaisi 100 mestaruutta putkeen.

Suomalaisilta taas perinteisen hyvä sadekisan tulos.
 
En kyllä nosta noita Hamiltonin lähivuosien mestaruuksia kovin korkealle, tyyppi ajanut käytännössä omaa tallikaveria vastaan.

Kyllä niitä mestaruuksia arvostaa enemmän missä on useampi talli taistelemassa.
 
Mjoo, jos ajamista häiritsee niin kyllä minäkin mieluummin kolmannen pyörähdyksen jälkeen keskeyttäisin kuin tulisin tallitoverin kierroksella ohittamaksi.

Eikä nyt ole tällä lainkaan tarkoitus mollata. Tilanne oli juuri niin nolo kuin miltä se näytti.
Saattaahan sitä tulla kisan aikana vielä mahdollisuus napsia pisteitä, vaikka välillä tilanne näyttäisikin surkealta. Nyt ei tosin tullut.
 
Kisan nopeimman kierroksen ajanut Lando Norris totesi muuten olleensa kuluneilla välikelin renkailla tietyissä mutkissa jopa nopeampi kuin harjoituksissa kuivan kelin renkailla. Välikelin rengas ilmeisesti soveltui Turkin GP:n olosuhteisiin parhaiten, kun kuvio oli ensin ajettu sileäksi. Kuivan kelin sileä rengas ei kuitenkaan tullut kyseeseen, kun se olisi vaatinut lämpimämmän kelin.
– Mielestäni kuivan kelin renkaat eivät olleet missään vaiheessa vaihtoehto. Tällaisella asfaltilla sileäksi kulunut välikelin rengas on melkeinpä parempi kuin kuivan kelin rengas, koska optimaalinen toimintalämpötila on alhaisempi. Se on myös hyvin pehmeä rengas.

– Se pito, joka meillä oli lopussa… Vaikka jotkut mutkat olivat märkiä, tein ajan 1:36. Viimeinen mutka oli täysin märkä, ja menetimme siinä ainakin 3–4 sekuntia. Joissakin mutkissa olimme nyt välikelin renkaalla nopeampia kuin koko viikonloppuna kuivan kelin renkaalla, ja tämä on hyvin outoa. Tämä vain kuvaa sitä, miten erikoinen tämä asfaltti oli, Norris sanoi.

F1:n lähetystä juontanut Will Buxton tiivisti voittoisan rengasreseptin niin, että välikelin rengasta piti ensin yliajaa, jotta sen pinta saatiin kulutettua pois. Näin sileäksi kuluneeseen renkaaseen saatiin lopulta tarvittava lämpötila, joka taas tarjosi kuljettajalle maksimaalisen pidon.
Hamilton tuskailii tuoreilla välikelin renkailla Vettelin perässä eikä edes yrittänyt päästä ohi yhden yrityksen jälkeen. Hamilton katsoi parhaaksi vain säästellä rengasta ja odottaa. Tämä osoittautui loistavaksi taktiikaksi, kun renkaat kestivät lopussa hyvin. Hamiltonin vauhti ei hyytynyt lopussa Perezin tavoin, vaikka kierroksia renkaille kertyi enemmän.

Vettel oli sanojensa mukaan pohtinut kuivan kelin rengasta mutta talli ei ollut siihen suostunut. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, miten taktiikka olisi toiminut.
– Mietin kuiviin renkaisiin vaihtamista, kun kisaa oli 20 kierrosta jäljellä. Rata kuivui jatkuvasti ja renkaat olivat kuluneet. Lopulta meillä oli slicksit, Vettel kertoi Motorsport.comin mukaan.

– Minusta kyse oli siitä, ettei kukaan uskaltanut laittaa niitä renkaita. Kisan lopulle luvattiin sadetta, jota ei koskaan tullut. Olisin halunnut todella paljon halunnut laittaa ne alle, koska uskon, että uskon, että se olisi ollut mahdollisuus voittoon. No, olen silti yhtä tyytyväinen kolmanteen sijaan.
 
Kisan nopeimman kierroksen ajanut Lando Norris totesi muuten olleensa kuluneilla välikelin renkailla tietyissä mutkissa jopa nopeampi kuin harjoituksissa kuivan kelin renkailla. Välikelin rengas ilmeisesti soveltui Turkin GP:n olosuhteisiin parhaiten, kun kuvio oli ensin ajettu sileäksi. Kuivan kelin sileä rengas ei kuitenkaan tullut kyseeseen, kun se olisi vaatinut lämpimämmän kelin.

Hamilton tuskailii tuoreilla välikelin renkailla Vettelin perässä eikä edes yrittänyt päästä ohi yhden yrityksen jälkeen. Hamilton katsoi parhaaksi vain säästellä rengasta ja odottaa. Tämä osoittautui loistavaksi taktiikaksi, kun renkaat kestivät lopussa hyvin. Hamiltonin vauhti ei hyytynyt lopussa Perezin tavoin, vaikka kierroksia renkaille kertyi enemmän.

Vettel oli sanojensa mukaan pohtinut kuivan kelin rengasta mutta talli ei ollut siihen suostunut. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, miten taktiikka olisi toiminut.
Hami oli aivan hukassa siinä alussa, käyden useita kertoja radan ulkopuolella. Nyky radat vaan antaa sen tehdä siitä juurikaan rankaisematta. Hyötyi Bottaksesta siinä mielessä, että talli näki miten vähän renkaat kuluvat. Hamin ei juurikaan tarvinnut ohittaa kun muut siitä edestä poistuivat pyöriessään tai renkaiden vaihtoon.

Kyllä Hamilla oli tossa voitossa taidon lisäksi hänelle hänelle muulloinkin tullutta "Hannu Hanhen" tuuria.
Paras auto ja hyvä kuski, joten mestaruutensa ansainnut.

Siellä oli ainakin yksi mutka, jossa slikseillä olis ollut hankalaa, en silti tyrmäisi Vettelin mahdollisuuksia slikseillä.
Olis se ollut mielenkiintoista nähdä... miten muut siihen olisivat reagoineet. Hyvä kisa Vetteliltä, hienoa että sai siitä
palkinnon. Ei taida enää olla Ferrailla ykkösmiehen asemassa.
 
Hami oli aivan hukassa siinä alussa, käyden useita kertoja radan ulkopuolella. Nyky radat vaan antaa sen tehdä siitä juurikaan rankaisematta. Hyötyi Bottaksesta siinä mielessä, että talli näki miten vähän renkaat kuluvat. Hamin ei juurikaan tarvinnut ohittaa kun muut siitä edestä poistuivat pyöriessään tai renkaiden vaihtoon.

Kyllä Hamilla oli tossa voitossa taidon lisäksi hänelle hänelle muulloinkin tullutta "Hannu Hanhen" tuuria.
Paras auto ja hyvä kuski, joten mestaruutensa ansainnut.

Siellä oli ainakin yksi mutka, jossa slikseillä olis ollut hankalaa, en silti tyrmäisi Vettelin mahdollisuuksia slikseillä.
Olis se ollut mielenkiintoista nähdä... miten muut siihen olisivat reagoineet. Hyvä kisa Vetteliltä, hienoa että sai siitä
palkinnon. Ei taida enää olla Ferrailla ykkösmiehen asemassa.
Slikseillä ohittaminen olisi ollut aika vaikeeta, kun olisi pitänyt poistua kuivalta linjalta.
 
Täh? Ei kai noita autoja näille liukkaille ja märille radoille rakenneta? Tämä päivä tuo esille vain sen miten ylivertainen kuljettaja Hamilton on. Ja myös sen että Bottas on yliarvostettu kuljettaja sarjan parhaassa autossa.
Jaa a.

Muutamia kummallisia juttuja kisassa kyllä huomasi.

Mersut toimi tosi huonosti märällä eli kisan alussa ja aika-ajot. Alkoi toimimaan paremmin vähän kuivemmalla.. Toki Valtterin ajosta ei tiedä mikä mätti. Luultavasti se että spinnaili jäähdyttämään renkaansa vähän väliä. (tai puski liian kovaa kun alussa tippui perälle)
Skyllä puhuivat just lumipalloefektistä. Kun saat vähän lämpöä renkaisiin, voit kiihdyttää kovempaa mutkasta, voit jarruttaa myöhempään ja kovempaan jolloin renkaat lämpenee entisestään. Sitte jos et pääse tohon lämpöalueeseen niin renkaat on kokoajan liukkaat ja homma pahimmillaan huononee.
Voihan Mersussa olla jotain, että hyvissä olosuhteissa Valtteri saa auton pelaamaan, mutta kun olosuhteet on erikoisemmat niin ei sovi näppiin sitten ollenkaan? Toki 90% kisoista on hyvissä olosuhteissa, joten autoa on turha suunnitella huonoihin keleihin.

Racing Pointit meni ihan omaa vauhtia tosi märällä, mutta vauhti alkoi hiipumaan vs muut kun rata kuivui. Ehkä venasivat liika kauan renkaan vaihdon kanssa. Jännästi kyllä Strollin vauhti suli täysin kun vaihtoi uudet interit. Toki vähän samaa Bottaksella.. Uudet Interit -> entistä hitaampi vs Hamilton. Eli noi vanhat sileät interit oli paljon paremmat kuin uudet :)

Vettel oli about yhtänopea nyt liukkaalla kuin Leclerc vaikka tyypeillä joku sekunnin ero kuivalla.

Albon ajeli suht hyvää vauhti aina kun pysy radalla jne. vs Verstappen. Kuivalla taas reilusti huonompi.

Bottaksen kisa kyllä lähti perseelleen ihan alussa. Väisti vissiin Renaulttia ja joutui jarruttamaan tms ja spinnasi. Muutenhan lähtö oli aika hyvä jos olisi pysynyt radalla. Varmaan joutunut puskemaan todella limitillä sen jälkeen, koska MM titteli katos hanskasta.. tästä syystä spinnaillut ja spinnailut aiheuttanu lämpötilan laskua renkaissa ja kierre valmis :)

Lewis ajoi välikelin renkaat slikseiksi ja nissä on kai tarpeeks lämpöä :) Riskimpi hakea oikeat sliksit jos niihin ei saa tarpeeksi lämpöä :)
 
Jaa a.

Muutamia kummallisia juttuja kisassa kyllä huomasi.

Mersut toimi tosi huonosti märällä eli kisan alussa ja aika-ajot. Alkoi toimimaan paremmin vähän kuivemmalla.. Toki Valtterin ajosta ei tiedä mikä mätti. Luultavasti se että spinnaili jäähdyttämään renkaansa vähän väliä. (tai puski liian kovaa kun alussa tippui perälle)
Skyllä puhuivat just lumipalloefektistä. Kun saat vähän lämpöä renkaisiin, voit kiihdyttää kovempaa mutkasta, voit jarruttaa myöhempään ja kovempaan jolloin renkaat lämpenee entisestään. Sitte jos et pääse tohon lämpöalueeseen niin renkaat on kokoajan liukkaat ja homma pahimmillaan huononee.
Voihan Mersussa olla jotain, että hyvissä olosuhteissa Valtteri saa auton pelaamaan, mutta kun olosuhteet on erikoisemmat niin ei sovi näppiin sitten ollenkaan? Toki 90% kisoista on hyvissä olosuhteissa, joten autoa on turha suunnitella huonoihin keleihin.

Racing Pointit meni ihan omaa vauhtia tosi märällä, mutta vauhti alkoi hiipumaan vs muut kun rata kuivui. Ehkä venasivat liika kauan renkaan vaihdon kanssa. Jännästi kyllä Strollin vauhti suli täysin kun vaihtoi uudet interit. Toki vähän samaa Bottaksella.. Uudet Interit -> entistä hitaampi vs Hamilton. Eli noi vanhat sileät interit oli paljon paremmat kuin uudet :)

Vettel oli about yhtänopea nyt liukkaalla kuin Leclerc vaikka tyypeillä joku sekunnin ero kuivalla.

Albon ajeli suht hyvää vauhti aina kun pysy radalla jne. vs Verstappen. Kuivalla taas reilusti huonompi.

Bottaksen kisa kyllä lähti perseelleen ihan alussa. Väisti vissiin Renaulttia ja joutui jarruttamaan tms ja spinnasi. Muutenhan lähtö oli aika hyvä jos olisi pysynyt radalla. Varmaan joutunut puskemaan todella limitillä sen jälkeen, koska MM titteli katos hanskasta.. tästä syystä spinnaillut ja spinnailut aiheuttanu lämpötilan laskua renkaissa ja kierre valmis :)

Lewis ajoi välikelin renkaat slikseiksi ja nissä on kai tarpeeks lämpöä :) Riskimpi hakea oikeat sliksit jos niihin ei saa tarpeeksi lämpöä :)
Bottaksella meni ratti vinoon ja tuntuma ilmeisesti hävisi. Racing point oli varmaan säätänyt pyörien kulmat, että saa märällä kelillä lämpöä renkaisiin paremmin, mutta kuivemmalla sitten meinasi ylikuumentua renkaat, vaikka jäähdytti välillä.
 
Bottaksella meni ratti vinoon ja tuntuma ilmeisesti hävisi. Racing point oli varmaan säätänyt pyörien kulmat, että saa märällä kelillä lämpöä renkaisiin paremmin, mutta kuivemmalla sitten meinasi ylikuumentua renkaat, vaikka jäähdytti välillä.
Joo niinhän se Kimikin sanoi että "tiesimme että on vaikeaa jos ei ole kunnon sadekeli"

Toisaalla epäilivät joo että auto säädetty aika-ajoon jo märälle. Pieni riski. Ei ihan riittäny voittoon Racing Pointilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 702
Viestejä
4 544 632
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom