• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

F1 2020 - Steiermarkin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Yllättävä kommentti, missä olit viikko sitten?
Kyllähän kuka vaan ajaa kuivalla radalla parhaalla autolla.. mutta nyt kun katotaan kellä on munaa vetää tossa kelissä. Verstappen ois voinu ollut lähellä paalua jos ei ois kämmänny
 
Tällä kelillä ei ole helppoa saada puhdasta kierrosta.
Ei tosiaankaan ole, jokainen kiihdytys ja jarrutus oli pidon kanssa taiteilua jopa suoralla. Sopivat ajolinjat pitää myös löytää, kun poikkeaa paikotellen reilustikin kuivasta kelistä. Lopuksi pitää löytää sopiva väli, että edes näkee jotain.
 
Kyllähän kuka vaan ajaa kuivalla radalla parhaalla autolla.. mutta nyt kun katotaan kellä on munaa vetää tossa kelissä. Verstappen ois voinu ollut lähellä paalua jos ei ois kämmänny
Verstappen oli toisen sektorin jälkeen jo yli 0.4 s perässä Hamiltonin nopeinta aikaa, joten aika kovan viimeisen sektorin olisi joutunut ajaa, että olisi yltänyt lähellekään paalua.
 

"Kimi Räikkönen tuomariston kuultavaksi – Ferrari-tähti tuplatutkinnan kohteena"

No Kimin tilanne oli tietääkseni aika selkeä ettei rangaistusta välttämättä tulisi koska tämä ylitti maaliviivan muutama sekunti punaisten lippujen jälkeen. Leclercin tilanteeseen en ota kantaa.
 
Kyllähän kuka vaan ajaa kuivalla radalla parhaalla autolla.. mutta nyt kun katotaan kellä on munaa vetää tossa kelissä. Verstappen ois voinu ollut lähellä paalua jos ei ois kämmänny
Ensimmäisestä ja viimeisestä lauseesta olen eri mieltä. Vaikka lyötäisiin mersu alle ja kuiva keli, niin kovin moni f1-kuskeista ei anna Hamiltonille aika-ajossa turpaan.

Hamilton näytti, miksi on moninkertainen mestari. Käsittämättömän iso ero kaikkiin ja lakkia päästä. Kaveri on selostajien mukaan napsinut viimeisimmät kolme sadekelin aika-ajojen paalua. Autojen väliset tehoerot taitavat kaiken lisäksi tuossa kelissä tasoittua reippaasti, koska maksimeita kiihtyvyydessä ja huippunopeudessa ei saada ulosmitattua.

Oli viihdyttävä aika-ajo ja onneksi kenenkään auto ei mennyt palasiksi. Huomiseen kisaan saadaan kaikki lähtöruudukkoon. Vettä oli lopussa kyllä paljon ja tunnustan minulle olleen yllätys, että homma vedettiin läpi noinkin hienosti.
 
Hamilton oli kyllä tänään maagisen hyvä. Näin leikkisästi sanoen veti Bottastakin kuivalla kakkoseen.
 
Hamilton näytti, miksi on moninkertainen mestari. Käsittämättömän iso ero kaikkiin ja lakkia päästä. Kaveri on selostajien mukaan napsinut viimeisimmät kolme sadekelin aika-ajojen paalua. Autojen väliset tehoerot taitavat kaiken lisäksi tuossa kelissä tasoittua reippaasti, koska maksimeita kiihtyvyydessä ja huippunopeudessa ei saada ulosmitattua.
Onhan sadekelin aika-ajot ja kisat olleet jo pitkään pääosin mersun ja erityisesti Hamiltonin juhlaa.

”Kun otetaan huomion 13 viimeisintä sateessa ajettua aika-ajoa, Hamilton on saavuttanut niissä kaikkiaan yhdeksän paalupaikkaa. Loput neljä ovat Nico Rosbergin nimissä.”
 
Onhan sadekelin aika-ajot ja kisat olleet jo pitkään pääosin mersun ja erityisesti Hamiltonin juhlaa.

”Kun otetaan huomion 13 viimeisintä sateessa ajettua aika-ajoa, Hamilton on saavuttanut niissä kaikkiaan yhdeksän paalupaikkaa. Loput neljä ovat Nico Rosbergin nimissä.”
Jep. Tänään kaikissa osioissa Hammer oli ykkönen Maxin seuratessa perässä. Bottaksen edellä oli kaikissa osioissa vähintään yksi McLaren, ensimmäisessä osiossa molemmat. Ei oikein irronnut Bottakselta ja mtv3:n mukaan etujarrulevyn lasittumisen kanssa oli ongelmia.
 
Kyllähän kuka vaan ajaa kuivalla radalla parhaalla autolla.. mutta nyt kun katotaan kellä on munaa vetää tossa kelissä. Verstappen ois voinu ollut lähellä paalua jos ei ois kämmänny
Ei se munasta kiinni ole, vaan kuka löytää parhaan pidon. Selvästi on paikotellen huomattavissa sadekelin ajolinjoja ja "kuivan linjan" ylitykset meni myös aika hyvin.

 
Verstappen oli toisen sektorin jälkeen jo yli 0.4 s perässä Hamiltonin nopeinta aikaa, joten aika kovan viimeisen sektorin olisi joutunut ajaa, että olisi yltänyt lähellekään paalua.
Max hävisi paalun yhden pikku suoran seisovaan veteen. Hami ei siitä ajanut mutta Max ajoi ja renkaat alkoi sutimaan. Game over
 
Huomasi kyllä, että Hamiltonin auto kulki aika-ajossa paljon vakaammin kuin Verstappenin.
 
Skylla hyvä vertailu Lewiksen ja Maxin kierroksista. Lewiksen ajolinjat sekä vaihteen- ja kaasunkäyttö parempaa, joilla vältti pahimmat luistot. Ero ennen kahta viimeistä mutkaa jo 0.6 s.
 
Skylla hyvä vertailu Lewiksen ja Maxin kierroksista. Lewiksen ajolinjat sekä vaihteen- ja kaasunkäyttö parempaa, joilla vältti pahimmat luistot. Ero ennen kahta viimeistä mutkaa jo 0.6 s.
Tappi veti "kuivan linjan" yli liian tiukasti ja se on sateella liukas! Hämis haki pidon edestä ja ylitti normaalin ajolinjan loivemmin, jolloin pitoa on enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Fack!! C-morella ei enää toimi aika-ajojen video. Muut toimii muttei tuo. How dump..
 
Kyllähän Bottaksen touhu oli jokseenkin surullista räpeltämistä, Hamiltonin rinnalla ainakin. Noh Kisassa paremmin sitten.
 
Ei ole jostain syystä suomalaiset koskaan loistaneet märällä. Onhan Ham ja Verstappeen vaan parhaita noissa olosuhteissa nykykuskeista. Eihän se tietty helpota jos jarrut mättää.. Saakohan asialle jotain tehtyä enne kisaa vai lasittuneen levyn kanssa sinne kisaanko täytyy runtata?
 
Park ferme on käytössä ni käytännössä niillä osilla mentävä mitä on kiinni siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran lähtee aika-ajossa varikolta. Tosin onhan noita poikkeuksia ollut että "turvallisuuteen" vedoten tallit saaneet erikoisluvan FIA:lta vaihtaa osia, mutta tuossa tapauksessa pitää olla vedenpitävät todisteet ja lasittunut jarrulevy ei nyt välttämättä ole mikään turvallisuusriski koska jarrut kuitenkin toimii, joskaan ei optimaalisesti suorituskyvyn kannalta.. Mutta noin yleistettynä jos osia vaihtaa aika-ajon ja kisan välillä ni joutuu lähtemään varikolta.
 
Vaikka Bottas pääsisikin startissa Verstappenin ja Sainzin ohi, ei hän todennäköisesti tule roikkumaan alle sekunnin päässä Hamiltonista missään vaiheessa kisaa kuten toisinpäin oli tilanne viikko sitten.

Mikäli lähdössä ei suurempia draamoja niin Hamilton kadonnee maisemaan.
 
Vaikka Bottas pääsisikin startissa Verstappenin ja Sainzin ohi, ei hän todennäköisesti tule roikkumaan alle sekunnin päässä Hamiltonista missään vaiheessa kisaa kuten toisinpäin oli tilanne viikko sitten.

Mikäli lähdössä ei suurempia draamoja niin Hamilton kadonnee maisemaan.

Näinhän se on, mutta kyllä Bottas oli viime kisassa myöskin hyvällä karkumatkalla, kunnes tuli turva-auto.
 
Vaikka Bottas pääsisikin startissa Verstappenin ja Sainzin ohi, ei hän todennäköisesti tule roikkumaan alle sekunnin päässä Hamiltonista missään vaiheessa kisaa kuten toisinpäin oli tilanne viikko sitten.

Mikäli lähdössä ei suurempia draamoja niin Hamilton kadonnee maisemaan.
Sormet ristissä odotellaan Verstappenilta lähes tarpeeksi hyvää lähtöä, Hamiltonilta parempaa. Juuri sen verran, etta Hamilton ajattelee että ei se voi kuvitella yrittävänsä tunkea sisämutkaan ja Verstappen tietenkin kuvittelee mahtuvansa sieltä oikein hyvin :sdevil:
 
Sormet ristissä odotellaan Verstappenilta lähes tarpeeksi hyvää lähtöä, Hamiltonilta parempaa. Juuri sen verran, etta Hamilton ajattelee että ei se voi kuvitella yrittävänsä tunkea sisämutkaan ja Verstappen tietenkin kuvittelee mahtuvansa sieltä oikein hyvin :sdevil:
Tämä olisi herkullinen skenaario, mutta Hamiltonin autolle ei vaan koskaan tapahdu näissä mitään. :btooth:
 
Jännä nähdä, että kestääkö autot yhtään paremmin ja onko turva-autosääntö yhä ekan kisan tasolla. Eli jokaisesta kilometrin säteelle radasta pysähtyneestä autosta pistetään SC radalle. :rofl: Onko siitä Virtual Safety-Car säännöstä luovuttu kaikessa hiljaisuudessa? Ekassa kisassa olisi about jokaisesta tilanteesta selvitty sillä. Vai onko sarjan pomo sanonut, että nyt kun ei ole liveyleisöä, niin kaikki keinot käyttöön, jotta kisasta saadaan tv-katsojille mielenkiintoisempi? Bottas voittaa, Kimi nousee pisteille ja Hamilton kolaroi.

edit. Nyt on kovat alkuseremoniat. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Taasko siellä pitää polvistua ennen kisaa?

Jotenkin pientä facepalmia aiheuttaa toi kansallislaulumeininki :)
edit. jaa olikin joku Steiermarkin maakuntalaulu tms : ) ilmankos oli vähän omituinen.
 
Saapa nähä pystyykö mersut käyttämään paljon kanttaria, ainakaan toton mukaan ei hirveästi.
 
Sky sportsilla itketään kun polvistumista ei näytetä tarpeeksi ja huolissaan siitä, minkä kuvan antaa lajista kun kaikki ei osallistu.
 
Kohta mennään, uskoisin että mielenkiintoinen kisa tulossa ja Bottaksen voitolle tietenkin peukut pystyyn. Saas nähä tuleeko keskeytyksiä teknisten ongelmie vuoksi enään ihan niin paljon...
 
"Asiantuntija" maikkarilla taas oli hieman väärässä. Ei uskonut 15minuuttia sitten, että kukaan lähtee softilla. :D
 
Vielä ei valitettavasti ole luottamusta Bottaksen kisavauhtia kohtaan. Viime kisassa Bottas ei ajanut yhtään Hamiltonia karkuun, kun välissä oli vain rata. Yhdellä kierroksella Bottas pistää komeasti kaikkien aikojen aika-ajokuninkaalle vastaan, mutta kisoissa voitto tarvitsee Hamiltonille ongelmia tai tallimääräystä.

Jos Bottas pääsee kakkossijalle, niin mersu rauhoittanee kisan, kuten viime viikonloppuna. Silloin ajellaan HAM-BOT järjestyksessä maaliin.

Bottakselle vauhtia ja hyvää tuuria tekniikan kanssa :thumbsup:

Ja aika naiivia väittää, että Hamiltonia fanitetaan ihonvärin takia. Kyllä ajokyvyt, paalupaikkojen/voittojen/mestaruuksien määrä puhuttelee, Lewisilla on ilmiömäinen kyky ajaa lujaa. Enkä fanita Hamiltonia.
 
"Asiantuntija" maikkarilla taas oli hieman väärässä. Ei uskonut 15minuuttia sitten, että kukaan lähtee softilla. :D
Ei ollut yksin uskomuksensa kanssa, Skyllä povattiin myös että kaikki lähtee samoilla kumeilla
edit: vai onko siellä kaikki softeilla? olen seurannut "radiokuunnelmana" tähän asti
 
Vettelillä auto jo rikki,hyvin alkoi Ferrarilla taas
Edit: keskenään kolaroivat voi helvetti mitä säätöä
 
Jännä nähdä, että kestääkö autot yhtään paremmin ja onko turva-autosääntö yhä ekan kisan tasolla. Eli jokaisesta kilometrin säteelle radasta pysähtyneestä autosta pistetään SC radalle. :rofl: Onko siitä Virtual Safety-Car säännöstä luovuttu kaikessa hiljaisuudessa? Ekassa kisassa olisi about jokaisesta tilanteesta selvitty sillä. Vai onko sarjan pomo sanonut, että nyt kun ei ole liveyleisöä, niin kaikki keinot käyttöön, jotta kisasta saadaan tv-katsojille mielenkiintoisempi? Bottas voittaa, Kimi nousee pisteille ja Hamilton kolaroi.

edit. Nyt on kovat alkuseremoniat. :thumbsup:
Heti ekalla kierroksella olisi VSC riittänyt? Liian herkällä itse safety carin käyttö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 459
Viestejä
4 536 045
Jäsenet
74 811
Uusin jäsen
Testiinpä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom