F1 2020 - Espanjan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri tämän vuoksi pitäisi tehdä jotain, eikä peesata perässä. Hamilton pitää saada pois omalta mukavuusalueelta, muuten sitä kaveria ei voiteta. Se ei tapahdu niin että annetaan Hamiltonin määrätä pelin kulku.

Ja kyllä, välillä riskinotto on lauennut Bottaksen omille näpeille aika pahastikin, mutta nyt kun kausi on käytännössä jo taputeltu mestaruuden osalta, koittaisi edes vähän vetää riskillä. Nytkin olisi voinut hyvin koittaa taistella Verstappenin kanssa. Ehkä Hamiltonin olisi ollut pakko lisätä itsekin vauhtia, tai sitten ei. Joka tapauksessa Bottas olisi saanut ainakin Verstappenin ajon sekoitettua. Nyt vaan kruisailtiin peräkkäin ja tulos oli siinä kohtaa jo selvä kun jäätiin muiden perään ajelemaan. Koittaisi edes ensi kautta ajatellen mikä toimii ja mikä ei.

Verstappen on hyvä esimerkki siitä että pienellä agressiivisuudella tulostakin tulee. Tai jos ei tule niin ainakin arvostetaan siitä että on yrittänyt.

Enkä nyt sano että Bottas olisi huono kuski, päinvastoin. Mutta se mestaruuteen vaadittava särmä ja röyhkeys puuttuu vielä. Ne kun saa haettua jostain niin sitten tapahtuu.
Tämä alkaa kuulostaa absurdilta, kun tiedostat ettei Bottaksen vauhti riitä haastamaan Hamiltonia, mutta silti pitäisi tehdä "jotain". Mitä ihmettä voi tehdä, jos on Hamiltonin takana, eikä pysy kyydissä? Jos kärjessä ajellaan hiljaa, niin toki ne kärkimiehet voi saada kiinni, mutta eihän ne sitä hiljaa ajelua jatka, jos takaa tuleva ajaa kiinni. Silloin kärjessä nostetaan vauhtia, eikä Espanjan kaltaisella radalla ohi yksinkertaisesti pääse. Suhteellisen lähellä voi ajaa, tuhota renkaat ja jarrut siinä sitten samalla. Bottas olisi voinut lähellä ajella muutaman kierroksen alussa, jonka jälkeen olisi menettänyt suorilta pelin koko loppukisan ajaksi. Todennäköisesti ei olisi päässyt edes ohitusta yrittämään, kun Hamiltonilla olisi ollut kaikki keinot käytössä, joiden avulla estää Bottaksen pääseminen ja pysyminen sekunnin sisällä.

Edelleen on niin pirun helppo huudella, että pitäis tehdä jotain, kun ei itse ole sitä siellä tekemässä. Todellisuus on niin kovin erilainen, kuin sinä nyt tässä yrität maalailla.

Bottas ei tarvitse mestaruuteen lisää aggressiivisuutta, vaan lisää vauhtia. Bottas osaa olla järkevällä tavalla aggressiivinen, mutta vauhtia tarvitaan lisää, että sitä voi aidosti hyödyntää. Jos ei pysy edellä ajavan kyydissä, niin ei voi myöskään ohituksia hakea.
 
Jos kärjessä ajellaan hiljaa, niin toki ne kärkimiehet voi saada kiinni, mutta eihän ne sitä hiljaa ajelua jatka, jos takaa tuleva ajaa kiinni. Silloin kärjessä nostetaan vauhtia...
No tämä juuri on se pointti. Ei anneta Hamiltonin ja kumppaneiden kruisailla helppoon voittoon renkaita säästellen, vaan pakotetaan ne muuttamaan sitä suunnitelmaa, joka niillä sillä hetkellä on mielessä. Sekoitetaan pakkaa. Jos ei tule tulosta niin ei tule, onpahan yritetty ainakin ja saatu lisää kokemusta mikä toimii ja mikä ei.

Edelleen on niin pirun helppo huudella, että pitäis tehdä jotain, kun ei itse ole sitä siellä tekemässä.
Totta kai on helppo huudella. Niin kauan kun kukaan meistä ei ajaa kilpaa F1-autolla, niin täällä on helppo huudella tekemisiä puolin ja toisin. Mielipiteitä saa silti esittää ja oma järki sanoo, että yrittämällä saa edes joskus tulosta toisin kuin yrittämättä jättämisellä. Varsinkin nyt kun ei ole enää mitään menetettävää, niin miksei sitten kokeilisi tehdä jotain erilaista.

Itse arvostan enemmän taistelutahtoa ja "out of box" -ajattelua vaikka sitten tulisi maaliin sijalla 10, kuin että kruisailee muiden perässä kolmantena. Eri asia jos mestaruuteen olisi vielä jotain realistisia saumoja, mutta tässä kohtaa voisi vähän löysätä sitä varman päälle ottamista.
 
Bottaksen vauhti ei riitä Hamiltonia haastamaan. Mersu sopii Hamiltonin käsiin paremmin, koska auto on hänelle tehty, jonka lisäksi Hamilton on kuskina jonkin verran parempi. Kun ei vauhti riitä, niin se ei riitä. Bottaksen vauhti voi hyvinkin riittää pitämään Hamilton takana, mutta se ei riitä ohittamiseen Espanjan kaltaisilla radoilla, joissa ohittaminen ja toisen auton seuraaminen on vaikeaa.

Karuja totuuksia, mutta ei sille mitään voi. Bottas tekee sen minkä pystyy, mutta totuuden nimissä Hamiltonin voittaminen vaatii onnistumisia aika-ajoissa ja lähdöissä.
Vaikka ois kuinka Hamiltonille tehty niin eiköhän tässä ajassa ammattilainen olisi oppinut tavan jolla hamilton ajaa
 
Toki kun sopimus on nyt allekirjoitettu olisi ok ajaa päin pari kertaa jotta tekisi statementin. Ehkä näpsä jabi vielä vähintään kypärän sivuun jos ei kehtaa ihan naamaan autoista hiekalle noustessa.
 
Itse arvostan enemmän taistelutahtoa ja "out of box" -ajattelua vaikka sitten tulisi maaliin sijalla 10, kuin että kruisailee muiden perässä kolmantena. Eri asia jos mestaruuteen olisi vielä jotain realistisia saumoja, mutta tässä kohtaa voisi vähän löysätä sitä varman päälle ottamista.

Sama mieltä, mutta voi olla että mersulla eivät pitäisi tästä. Lisäksi kun Valtterilla on aina vain vuoden sopimus, niin sekään ei liiemmin kannusta suuriin riskinottoihin.
 
Sama mieltä, mutta voi olla että mersulla eivät pitäisi tästä. Lisäksi kun Valtterilla on aina vain vuoden sopimus, niin sekään ei liiemmin kannusta suuriin riskinottoihin.
Totta, tosin tallimestaruuskin on jo taputeltu. Autot tietty maksaa jos romua tulee, mutta aika pienellä riskillä saa sekoilla.
 
No tämä juuri on se pointti. Ei anneta Hamiltonin ja kumppaneiden kruisailla helppoon voittoon renkaita säästellen, vaan pakotetaan ne muuttamaan sitä suunnitelmaa, joka niillä sillä hetkellä on mielessä. Sekoitetaan pakkaa. Jos ei tule tulosta niin ei tule, onpahan yritetty ainakin ja saatu lisää kokemusta mikä toimii ja mikä ei.


Totta kai on helppo huudella. Niin kauan kun kukaan meistä ei ajaa kilpaa F1-autolla, niin täällä on helppo huudella tekemisiä puolin ja toisin. Mielipiteitä saa silti esittää ja oma järki sanoo, että yrittämällä saa edes joskus tulosta toisin kuin yrittämättä jättämisellä. Varsinkin nyt kun ei ole enää mitään menetettävää, niin miksei sitten kokeilisi tehdä jotain erilaista.

Itse arvostan enemmän taistelutahtoa ja "out of box" -ajattelua vaikka sitten tulisi maaliin sijalla 10, kuin että kruisailee muiden perässä kolmantena. Eri asia jos mestaruuteen olisi vielä jotain realistisia saumoja, mutta tässä kohtaa voisi vähän löysätä sitä varman päälle ottamista.
Edelleenkään ei tunnu kaaliin menevän se, että tuolla radalla kärjen lähelle ajaminen tuottaa enemmän haittaa itselle, kuin niille edellä meneville. Ja kun vauhti ei oikeasti riitä kunnolla haastamaan, niin ohitusetäisyydelle tuskin olisi päässyt, vaikka olisi kuinka yrittänyt.

Jatkat tätä tyhjänpäiväistä huutelua ajattelematta ollenkaan, että mitä ihan oikeasti on mahdollista tehdä ja mitä ei. Bottas ei ole luovuttanut mestaruuden suhteen ja ajattelee asiat järjellä. Se voi olla katsojan mielestä tylsää, mutta sille ei voi mitään. Jos Bottas ei yrittäisi täysillä voittaa Hamiltonia, niin olisi todennäköisesti nytkin ottanut kisassa toisen sijan, eikä hävinnyt lähdössä kahta sijaa.

Tässä lajissa asioita ei vain voi ajatella liian yksinkertaisesti. Radalla on hirvittävä merkitys, kun tehdään päätöksiä siitä millä taktiikalla saadaan paras tulos aikaiseksi. Espanjan radalla se taktiikka oli nousta kärkeen heti lähdössä, jota Bottas myös yritti, mutta yritti vähän liikaakin, joten se meni metsään. Sen jälkeen vauhti ei olisi riittänyt haastamaan kärkikaksikkoa radalla, joten otti sen mitä otettavissa oli. Tallia olisi kyllä pitänyt haastaa rengasvalinnoissa, mutta muuten oli vaihtoehdot vähissä huonon lähdön jälkeen.

Tottakai minäkin toivoisin Bottaksen taistelevan mestaruudesta kunnolla ja haastavan Hamiltonia radalla, mutta ymmärrän silti reaaliteetit erilaisissa tilanteissa. Aina se katsojan mielestä paras vaihtoehto ei oikeasti ole paras vaihtoehto.
 
Sen jälkeen vauhti ei olisi riittänyt haastamaan kärkikaksikkoa radalla, joten otti sen mitä otettavissa oli. Tallia olisi kyllä pitänyt haastaa rengasvalinnoissa, mutta muuten oli vaihtoehdot vähissä huonon lähdön jälkeen.

Ennemminki olisi pitänyt tehdä undercut Redbullin sijaan. Tämän ja renkaan on jo Mercedes myöntänyt, mut Bottaksen mielestä toi viimeinen renkaanvaihto ei välttis lopputulokseen vaikuttanut. Enkä usko, että Bottas mitää järjetöntä startissa yritti, viime kisassa tuli joku oikosulku päähän, ku ratin valot toimi erilailla kuin normaalisti. Ei hyvä startti, mut huonompiaki on nähty. Onko tosta edes mitää mainintaa, että olis jotain tumpeloinu? Aavistuksen väärät vaihdot, kun taas takaa tultii ruudun nopeiten.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff myönsi kisan jälkeen, että tallin tekemä rengasvalinta oli virheellinen. Tiimipomon mukaan Bottas olisi voinut keskikovilla renkailla tavoittaa edellään olleen Red Bullin Max Verstappenin.
Suomalaiskuski ei kuitenkaan usko, että asia olisi tuosta päätöksestä muuttunut.
– Vähän epäilen. Kuitenkin Verstappen oli mediumilla siinä lopussa. Epäilen, että olisi ollut kauheasti mahkuja, Bottas kommentoi MTV Urheilulle.
– Täällä on niin vaikea ohittaa. Mun mielestä oli ehkä ihan hyvä koettaa, jos se softi olisikin ollut parempi ja toiminut. Olisi ollut ainakin jotain eroa.

Lopulta Red Bull toimi huomattavasti Mercedestä aiemmin. Verstappen tuli toiselle stopille kierroksella 41, kun taas Bottaksen käyntiä venytettiin kierrokselle 48 ja Hamiltonin kierrokselle 50.
– Jälkeenpäin tiimikin myönsi, että okei, siinä olisi ehkä ollut mahis pysähtyä ennen Maxia ja sillä tavalla päästä edelle. Mutta taas jäi se tilaisuus käyttämättä. Sekin analysoidaan tarkemmin.

– Se oli oikeastaan ainut asia, mitä tuossa kisassa olisi voinut tehdä, että olisi ollut mahkut, Bottas kommentoi.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni pitäisi jo tulla ajokielto tuosta ihan suoraan, täysin typerää ja edesvastuutonta toimintaa.
Ehh miksi? Ketä ne avonaiset vyöt haittaa muuta kuin kuskia itseään joka ne vyöt jätti auki? Eikä sitäkään haittaa ellei aja seinään..
 
Ennemminki olisi pitänyt tehdä undercut Redbullin sijaan. Tämän ja renkaan on jo Mercedes myöntänyt, mut Bottaksen mielestä toi viimeinen renkaanvaihto ei välttis lopputulokseen vaikuttanut. Enkä usko, että Bottas mitää järjetöntä startissa yritti, viime kisassa tuli joku oikosulku päähän, ku ratin valot toimi erilailla kuin normaalisti. Ei hyvä startti, mut huonompiaki on nähty. Onko tosta edes mitää mainintaa, että olis jotain tumpeloinu? Aavistuksen väärät vaihdot, kun taas takaa tultii ruudun nopeiten.
Jep, tästä sanoin jo kisan aikana, että en ymmärrä miksi Mersu antaa Red Bullin tehdä undercuttia jatkuvasti.

Ja kyllä Bottas yritti liikaa startissa. On sanonut ennenkin, että lähdöissä tulee yritettyä liikaa, kun se on melkeinpä ainoa paikka mennä Hamiltonin ohi.
 
Ehh miksi? Ketä ne avonaiset vyöt haittaa muuta kuin kuskia itseään joka ne vyöt jätti auki? Eikä sitäkään haittaa ellei aja seinään..
Kuvittelepa sitä paskamyrskyä mikä FIA:lle ja F1:lle siitä tulee jos joku kuski tuolla teloo itsensä ilman vöitä koska ei liputettu sisään? Joo, ei ole FIA:n eikä F1:n vika mutta ei sillä ole nykymaailmassa mitään merkitystä.
 
Onko tosta edes mitää mainintaa, että olis jotain tumpeloinu? Aavistuksen väärät vaihdot, kun taas takaa tultii ruudun nopeiten.
Tolla radalla on erittäin pitkä suora ennen ensimmäistä mutkaa. Takana tulevat hyötyvät imusta,jolloin niillä on kovempi vauhti. Ei Bottaksen lähtö ollut paljoa huonompi kuin Hamiltonin.

Olisin ehkä itse ajanut heti Hamiltonin peesiin kun näko ettei saanut parempaa starttia. Näin olis ollut nopeammalla ajolinjalla ja saanut lisää vauhtia. Siinä olis ollu toki risii että Max tulee rinnalle, mutta tuo eka mutka ei ole sisäkaarteessa ajavalle kovin edullinen..

Jep, tästä sanoin jo kisan aikana, että en ymmärrä miksi Mersu antaa Red Bullin tehdä undercuttia jatkuvasti.

Ja kyllä Bottas yritti liikaa startissa. On sanonut ennenkin, että lähdöissä tulee yritettyä liikaa, kun se on melkeinpä ainoa paikka mennä Hamiltonin ohi.
Veikkaan että mersun taktiikat perustuu siihen että jollain tavalla saadaan Mersu paalulta ykköseksi, parhaassa tapauksessa kaksoisvoitto.

Toiselle autolle ei mitenkään viitsitä miettiä jotain erikoisempaa taktiikkaa, kun edellä mainittu on toiminut aika hyvin sen 6v.

Red Bull taas on ollut 6v altavastaaja 2 tai 3 nopein. Kaikki ajattelu lähtee siitä, miten saataisiin ykköstallin pakka sekaisin ja itselle joku mahis onnistua.
 
Viimeksi muokattu:
Tolla radalla on erittäin pitkä suora ennen ensimmäistä mutkaa. Takana tulevat hyötyvät imusta,jolloin niillä on kovempi vauhti. Ei Bottaksen lähtö ollut paljoa huonompi kuin Hamiltonin.

Olisin ehkä itse ajanut heti Hamiltonin peesiin kun näko ettei saanut parempaa starttia. Näin olis ollut nopeammalla ajolinjalla ja saanut lisää vauhtia. Siinä olis ollu toki risii että Max tulee rinnalle, mutta tuo eka mutka ei ole sisäkaarteessa ajavalle kovin edullinen..
Bottaksen reaktio oli lähdössä hyvä, mutta moottorin kierrokset eivät olleet optimissa ja ainakin yksi vaihto ylöspäin tapahtui liian nopeasti. Vaikutti myös siltä, että se yksi liian aikainen vaihdos sai aikaiseksi ketjureaktion, kun tottumuksesta seuraavatkin vaihdot menivät tavallaan vanhan muistin mukaan, vaikka yksi liian aikainen vaihto viivästyttää seuraavan vaihdon ajankohtaa.

Takaa tulevien imuapu vain pahensi lopputulosta, mutta kyllä Bottas ihan itse sähelsi sen lähdön.
 
Miksi "imuapu" ei ole koskaan aikaisemmin ollut ongelma (edes todella pitkillä lähtösuorilla) mutta nyt yhtäkkiä oli?
Ainahan takaa tulevat saa imuavusta hyötyä, sitä enemmän mitä huonomman lähdön edessä oleva saa ja sitä myöten miten paljon lähempänä pääsee kiihdyttämään?
 
Miksi "imuapu" ei ole koskaan aikaisemmin ollut ongelma (edes todella pitkillä lähtösuorilla) mutta nyt yhtäkkiä oli?
Muistan kyllä montakin kisaa missä edestä lähtevillä on hankaluuksia pitää kärkipaikka, koska takaa tullaan reilusti kovempaa ekaan mutkaan.
 
Muistan kyllä montakin kisaa missä edestä lähtevillä on hankaluuksia pitää kärkipaikka, koska takaa tullaan reilusti kovempaa ekaan mutkaan.
Miksi Hamiltonilla ei ollut tätä ongelmaa? Kyllä se vaatii sen että kuski itse mokailee
 
Miksi Hamiltonilla ei ollut tätä ongelmaa? Kyllä se vaatii sen että kuski itse mokailee
Nimenomaan. Jos kärjen takaa lähtevät saavat kärkeä paremman lähdön, niin imuapua pääsee herkästi hyödyntämään. Jos kärki ottaa hyvän lähdön, niin takaa tulevat eivät pääse yhtä lähelle, jolloin imuapu on vähäisempää, eikä yleensä koidu kärjen osalta ongelmaksi.
 
Edelleenkään ei tunnu kaaliin menevän se, että tuolla radalla kärjen lähelle ajaminen tuottaa enemmän haittaa itselle, kuin niille edellä meneville. Ja kun vauhti ei oikeasti riitä kunnolla haastamaan, niin ohitusetäisyydelle tuskin olisi päässyt, vaikka olisi kuinka yrittänyt.
Hamiltoniin vauhti ei olisi riittänyt, mutta Verstappeniin ainakin. Tulos ei yrittämisestä olisi huonontunut, koska kaikki muut kärkikaksikkoa lukuun ottamatta olivat valovuoden perässä kisavauhdissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 321
Viestejä
4 535 154
Jäsenet
74 789
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom