F1 2020 - Bahrainin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Olipa paskaa strategiaa Merssulla. Ihme pelleilyä vaihdatella renkaita ihan lämpimikseen.
 
Ei varmaan kuulus revetä ihan tuohon malliin tuon kaiteen, hyvä että telemetria/kameraboksi pysätti :kahvi:
damage-to-the-barrier-after-a-.jpg
 
Sky:llä oli puhetta että kaikki osa-alueet toimi niinku piti, myös tuo kaide. Ja ilmeisesti myös tuo kameraboksi =)

edit: Onko tuo ollu niin että tuo auto katkesi ko tuo kaiteen pystypalkki osu sopivaan kohtaan? Näyttäs ainaki siltä.
 
Nimenomaan kuuluu revetä noin että hidastaa liikeenergian pois verrattuna äkkipysähdykseen
Kyllä sen kaiteen varmaan pitäisi pysyä ehjänä ettei auto mene läpi tai jää kaide tuohon päälle kuten nyt? Eikös nuo yleensä perustu siihen että nuo maa-ankkurit antaa periksi jossain vaiheessa jolloin se seinä joustaa. Voisi tuossa joka tapauksessa olla vähän kehittämisen varaa.
 
Kyllä sen kaiteen varmaan pitäisi pysyä ehjänä ettei auto mene läpi tai jää kaide tuohon päälle kuten nyt? Eikös nuo yleensä perustu siihen että nuo maa-ankkurit antaa periksi jossain vaiheessa jolloin se seinä joustaa. Voisi tuossa joka tapauksessa olla vähän kehittämisen varaa.

Ei kun tolleen ton kuuluu toimia, toi oli sellanen paikka missä tuollaista törmäystä ei pitäisi tapahtua. Kun ajetaan nokka kohtisuoraan kaidetta päin reilu 200km/h niin sillon pitäs olla rengasvallia yms hidastamassa(niinkuin useissa paikoissa on missä tuollaisen riski on suurempi)
 
Ei kun tolleen ton kuuluu toimia, toi oli sellanen paikka missä tuollaista törmäystä ei pitäisi tapahtua. Kun ajetaan nokka kohtisuoraan kaidetta päin reilu 200km/h niin sillon pitäs olla rengasvallia yms hidastamassa(niinkuin useissa paikoissa on missä tuollaisen riski on suurempi)
Tjoo toki paikka jossa ei kolareita pitäisi "tapahtua" ja ikävästi vielä poistumistie niin aika kohtisuoraan.
 
Ei kun tolleen ton kuuluu toimia, toi oli sellanen paikka missä tuollaista törmäystä ei pitäisi tapahtua. Kun ajetaan nokka kohtisuoraan kaidetta päin reilu 200km/h niin sillon pitäs olla rengasvallia yms hidastamassa(niinkuin useissa paikoissa on missä tuollaisen riski on suurempi)

Paitsi että tuossa ei törmätty kohtisuoraan aitaan. Jarrutusjälkien, videoiden ja kuvien perusteella törmäyskulma oli n. 45 astetta. Auto meni ilmeisesti puolittain läpi aidasta ja aidan tolppa katkaisi auton. Tuollaisella kulmalla auton ei pitäisi mennä aidasta läpi vaan kimmota 45 asteen kulmassa radan suuntaan jolloin g-voimat olisi jääneet huomattavasti pienemmiksi eikä auto olisi katkennut aiheuttaen vaarallista tulipaloa. Vähän huonommalla tuurilla ei Grosjean olisi itse päässyt autosta jolloin olisi voinut käydä aika huonosti.
 
Taidettiin nähdä myös Romainin uran viimeinen kisa.
Todennäköisesti kyllä jos puheet kylkiluiden murtumisista on totta.

Näistä kavereista kumpaakaan tuskin nähdään korvaamassa Grosjean:
 
On kyllä uskomattoman kestäviä nuo autot nykyään, ja palo suojatuille varusteillekin tuli nyt käyttöä.
 
Oisko joku näistä Fittipaldi, Deletraz, Schumacher tai Mazepin. Kaksi ekaa tän kauden testikuskit ja kaksi vikaa huhuttuja ens kauden kuskeja.

Schumacher olisi muuten hyvä mutta hän varmaan keskittyy ennemmin F2 mestaruuden nappaamiseen. Haasilla kerkeää kyllä körötellä sijoilla ynnämuut sitten ensikaudella. Mazepin varmaan pyrkii myös puolustamaan F2 kolmossijaansa. Abu Dhabin kisan aikaan F2:set ovat toki sitten jo paketissa, joten siellä voidaan ehkä nähdä Schumacher.
 
Ainaki Grosjean lopetti F1-uran näyttävästi :cool: Ending with bang!
 
Viimeksi muokattu:


Mersun sekoilua, toista eturengasta ei vaihdeta...


Itsekin katoin että mitäs vattua, mutta taisi mennä ihan suunnitellusti. Samaa seostahan saa käyttää eri seteissä. Jos yhdessä setissä oli vuoto yhdessä renkaassa niin tuossa otettiin käyttöön vaan sen vanhemman setin kolme muuta rengasta.
 

Täytyy vielä tästä onnettomuudesta sanoa, että on kyllä nykyiset formulat uskomattoman kestäviä. Käsitinkö oikein, mutta eikö Grosjean mennyt auton etuosan kanssa kaiteen LÄPI? Miten tuosta voi selviytyä hengissä? Näin unta myös onnettomuudesta, sillä tämä oli oikeasti kova tälli. Kuskia suojaava kaari ilmeisesti välitti törmäyksen voimat pois kuskista.

Esimerkiksi 10 vuotta takaperin samanlainen kolari olisi vienyt todennäköisesti hengen kuskilta.

e: typo
 
Paitsi että tuossa ei törmätty kohtisuoraan aitaan. Jarrutusjälkien, videoiden ja kuvien perusteella törmäyskulma oli n. 45 astetta. Auto meni ilmeisesti puolittain läpi aidasta ja aidan tolppa katkaisi auton. Tuollaisella kulmalla auton ei pitäisi mennä aidasta läpi vaan kimmota 45 asteen kulmassa radan suuntaan jolloin g-voimat olisi jääneet huomattavasti pienemmiksi eikä auto olisi katkennut aiheuttaen vaarallista tulipaloa. Vähän huonommalla tuurilla ei Grosjean olisi itse päässyt autosta jolloin olisi voinut käydä aika huonosti.
Liike oli 45 asteen kulmassa mutta auto oli kohtisuoraan päin kaidetta. Eli "terävä" nokka sukelsi aidan raoista läpi ja tolppa katkaisi auton.

Itsekin katoin että mitäs vattua, mutta taisi mennä ihan suunnitellusti. Samaa seostahan saa käyttää eri seteissä. Jos yhdessä setissä oli vuoto yhdessä renkaassa niin tuossa otettiin käyttöön vaan sen vanhemman setin kolme muuta rengasta.
Outoa silti irroittaa ja kiinnittää rengas uudelleen, jos ei ole tarkoitus vaihtaa.

Bottaksella ei ollut enää tuoreita pehmeitä loppuun?

Esimerkiksi 10 vuotta takaperin samanlainen kolari olisi vienyt todennäköisesti hengen kuskilta.
Halo pelasti kuten Grosjean itsekin sanoi, joten ei tarvitse mennä kuin 3 vuotta taaksepäin.
 
Outoa silti irroittaa ja kiinnittää rengas uudelleen, jos ei ole tarkoitus vaihtaa.

Eihän sitä irrotettukaan, kokeilivat vaan ilmeisesti että se on kiinni. Irti tuo rengas ei käy missään vaiheessa vaikka pulttipyssy siinä käykin.
 
Halo pelasti kuten Grosjean itsekin sanoi, joten ei tarvitse mennä kuin 3 vuotta taaksepäin.

Totta.
Turvallisuus on asia joka ei ole ikinä valmis tai täydellinen

Mitä veikkaatte tämän kolarin seurauksena tapahtuvia muutoksia turvallisuuteen?
Tuleeko pitkin rataa jonkilainen pehmustettu/turva-aita?
 
Totta.
Turvallisuus on asia joka ei ole ikinä valmis tai täydellinen

Mitä veikkaatte tämän kolarin seurauksena tapahtuvia muutoksia turvallisuuteen?
Tuleeko pitkin rataa jonkilainen pehmustettu/turva-aita?
Turvallisuuden kannalta paras olisi laajat hiekka/sora-alueet mutta se tappaisi kisaamisen kun jatkuvasti ajeltaisiin SC:n perässä.

Eiköhän turva-aitoihin tule jotain muutoksia/täsmennyksiä ensikaudeksi.
 
Totta.
Turvallisuus on asia joka ei ole ikinä valmis tai täydellinen

Mitä veikkaatte tämän kolarin seurauksena tapahtuvia muutoksia turvallisuuteen?
Tuleeko pitkin rataa jonkilainen pehmustettu/turva-aita?
Tuossa nimenomaisessa tapauksessa kaiteen kietominen esim. kevlar-peitteellä olisi mahdollisesti jakanut törmäysenergiaa paljon laajemmalle alueelle, samalla estäen läpimenon.
 
Itsellä varhaisimmat muistot Formuloista on Imola 1994. Sen jälkeen on ollut muistaakseni suunnilleen viisi sellaista kolaria joista olen ajatellut, että "nyt tuli ruumiita" (ja siis kuljettajista eikä ratahenkilökunnasta). Tuo Grosjeanin keissi olisi varmasti ollut sellainen jos olisi livenä ja esim. helikopterikuvasta nähnyt ekat 10 sekuntia tapahtuneen jälkeen. En katsonut tätä kisaa livenä, joten olin jo etukäteen spoilaantunut että mies on onneksi ihan hengissä. Mutta oli kyllä aika pysäyttävää katsoa videota tuosta tilanteesta siten että painaa pausea aina välillä kun Grosjean liikahtaa tulimeressä.

Toki Sennan jälkeen Bianchi kuoli kolariinsa, sehän oli ihan omanlaisensa keissi johon loppu tuli 9 kuukauden viiveellä. Suomalaiskuskeista mielestäni tämän vuosisadan eniten "läheltä-piti" tilanne oli se joku Brasilian sadekisa, jossa kuskeilla ei ollut minkäänlaista näkyvyyttä eteenpäin (ajettiin toki silti...), Kimi kolaroi johonkin ovaalikaarteeseen ja toikkaroi satunnaisella tavalla ajouran läpi kun hetkeä myöhemmin porukka ajelee 300+ kmh siitä kohtaa ohi ilman näkyvyyttä.
 
ei nyt sinäänsä aiheeseen liity, mutta motogp:ssä mielestäni on kyllä todellä hämmästyttävää kun äijät lentelee pitkin poikin ja jopa vielä jatkavat ajoa jos pyörä ehjänä säilyy.. ei varmaan omilla markettivarusteilla tuollainen onnistuis
 
Outoa silti irroittaa ja kiinnittää rengas uudelleen, jos ei ole tarkoitus vaihtaa.
Redditissä arvelivat, että tuo oli sen takia että varikon automaattiset valot toimisivat. Sen automatiikka kun on kytketty pulttipyssyyn, eli vähän auki ja sitten takaisin kiinni -> valo vaihtuu kuskille vihreäksi.
 
Toisella puolella tuli vastaan havainnollistava kuva, mihin aita olisi osunut ilman haloa:

84u9l5a6fc261.jpg
Tässä hyvä lisätä huomio, että tämä ei perustu mihinkään muuhun faktaan kuin televisiokuvaan (ja valokuviin kolarin jälkeen). Eli kyseessä ns. taiteilijan näkemys.

Mutta siis aika hyvin tuo pitänee paikkansa.

"I didn't get the data, just looked at the footage as best as I could, rest is guesswork. Very much not that factual. Making this whole image took around 30-40 mins with the analysis and making/finding the models.

Take this with a VERY big grain of salt."
 
En tiedä onko otettu huomioon ollenkaan sitä että tuo halo myös painaa autoa alaspäin tuossa läpäisyn aikana. Ilman haloa olisi voinut olla ihan eri kohdassa tuo kaide ja viedä koko pään mennessään.
 
Nyt kun ollaan varmaan kaikki about samaa mieltä Grosjeanin ihmepelastumisen olleen useammankin turvateknisen asian yhteissumma, niin voitaisiinko hetki puhua siitä viimeisestä liikkeestä, minkä kuski teki ennen osumista kollegan autoon?
Oliko kyseessä Sky:nkin lähetyksessä spekuloitu romun osuminen autoon ja sen aiheuttama jonkimoinen "veto" oikealle, vai oliko vain kyseessä kuskille tyypillinen reikäpäinen syöksy?
Eli oli alunperi liian kaukana vasemmalla nähdäkseen Kvyattia peilistä ja sitten kuin kaveri onkin siellä on jo liian myöhäistä.
 
Nyt kun ollaan varmaan kaikki about samaa mieltä Grosjeanin ihmepelastumisen olleen useammankin turvateknisen asian yhteissumma, niin voitaisiinko hetki puhua siitä viimeisestä liikkeestä, minkä kuski teki ennen osumista kollegan autoon?
Oliko kyseessä Sky:nkin lähetyksessä spekuloitu romun osuminen autoon ja sen aiheuttama jonkimoinen "veto" oikealle, vai oliko vain kyseessä kuskille tyypillinen reikäpäinen syöksy?
Eli oli alunperi liian kaukana vasemmalla nähdäkseen Kvyattia peilistä ja sitten kuin kaveri onkin siellä on jo liian myöhäistä.


Joku pieni romu siinä on mutta lähtee kääntymään vasta sen jälkeen. Ohittaa se yritti tai päästä pois tuosta boxista. Typerää kuvitella ettei ketään takana ja syöksyä radan toiselta puolelta toisella.
 
Turvallisuuden kannalta paras olisi laajat hiekka/sora-alueet mutta se tappaisi kisaamisen kun jatkuvasti ajeltaisiin SC:n perässä.

Eiköhän turva-aitoihin tule jotain muutoksia/täsmennyksiä ensikaudeksi.
Ei ne hiekat kisaa tappaisi, vaan Hamiltonkin oppisi nopeasti kunnioittamaan rataa ja sen rajoja sekä kuskien ajotaitojen erot tulisivat paremmin esiin. Nyt kuskit "itkevät" kun heitä rangaistaan ratarajojen ylityksistä, päästäs siitäkin eroon kun jäisivät sinne hiekkaan sutimaan.

Minusta toi kolari näytti sen, että turvajärjestelyt todella toimivat. Ehkä ne jotain renkaita tuohon sykologista syistä laittavat. Hienoa, että kuski selvisi leivillä palovammoilla. Saattavat vähän parantaa käsien ja jalkojen palosuojausta?
 
Nyt kun ollaan varmaan kaikki about samaa mieltä Grosjeanin ihmepelastumisen olleen useammankin turvateknisen asian yhteissumma, niin voitaisiinko hetki puhua siitä viimeisestä liikkeestä, minkä kuski teki ennen osumista kollegan autoon?
Oliko kyseessä Sky:nkin lähetyksessä spekuloitu romun osuminen autoon ja sen aiheuttama jonkimoinen "veto" oikealle, vai oliko vain kyseessä kuskille tyypillinen reikäpäinen syöksy?
Eli oli alunperi liian kaukana vasemmalla nähdäkseen Kvyattia peilistä ja sitten kuin kaveri onkin siellä on jo liian myöhäistä.

Salon kommentteja:

Tuolta yksi asia joka minusta liittyy tähän:
"Salo ja muut tuomarit olivat pitkään epätietoisuuden vallassa, sillä Grosjeanin auto lopetti äkisti kaiken datan lähettämisen sekunteja ennen törmäystä."
 
Hyvin on myös kuljettajan jalkapotero suojattu, kun ulkoapäin koko keula näytti aika tohjolta. Tuossa kun olisi vaikka jalankärjet murskautuneet niin hankalaa olisi ollut poistua autosta.
 
Ensimmäisenä tuli mieleen, että miksi helvetissä Formularadoilla on edelleen metallikaiteita.
Ihan sama miten hienosti ne on suunniteltu, mutta kun sopivassa kulmassa tulee, tai jos tuleekin useampi auto kolarin jäljitä samaan paikkaan, niin se on rumaa jälkeä.
Hamilton kommentoi "I’m grateful that the barrier didn’t slice his head up or something. "
Kaverit on tietoisia historian mustista päivistä.
1973 Watkins Glen GP, Francois Cevert menetti autonsa hallinnan ja syöksyi ylösalaisin kovalla vauhdilla päin kaidetta, joka leikkasi kuljettajan puoliksi. 1974 samalla radalla Helmut Köiniggin autosta petti ripustus ja hän ajautui päin aitaa melko pienellä vauhdilla. Alempi kaide antoi periksi, auto meni läpi. Ylempi kesti ja toimi giljotiinina.
Köiniggin olisi pelastanut HALO. Cevertin vain toisenlainen ratavalli.
 
^Niin, pari riviä renkaita koko rata-alueen ympärillä (ja sisäkaiteissa) ei pitäisi olla kummoinenkaan satsaus. Sellaiseen on varaa jopa Ahvenistossa. Luulisi Grade 1 radoilla olevan vaatimuksena tecpro-pehmusteet joka paikassa.

Tietysti aina ei voi varautua kaikkeen. Joltakin voi mennä tehot keskellä suoraa tai mutkaa ja takana tuleva täräyttää perään ja lähtee ilmojen teille ja päätyy rata-aitojen ulkopuolelle. Olen usein aavistanut, että seuraava kuolonkolari tapahtuu tilanteessa, jonka kaltaisesta Ernesto Viso selvisi säikähdyksellä (YouTube).
 
Toki siellä radalla kulkee myös parikymmentä muuta autoa, jotka pysähtyessään ovat hengenvaarallisia staattisia esteitä. Kuten Hubertin kohtaloksi kävi viime vuonna F2:ssa. Joka paikkaan voidaan vetää rengasvallia, hiekkaestettä ja turva-aluetta, mutta laji tulee aina olemaan hengenvaarallinen. Valitettavasti se on myös osa lajin houkuttelevuutta, sillä adrenaliinia tarjolla niin kuskeille kuin katsojille, ja sen jännitysmomentin lopullinen menettäminen veisi osan lajin luonnetta pois. Niin makaaberia kuin se onkin.
 
Nyt kun ollaan varmaan kaikki about samaa mieltä Grosjeanin ihmepelastumisen olleen useammankin turvateknisen asian yhteissumma, niin voitaisiinko hetki puhua siitä viimeisestä liikkeestä, minkä kuski teki ennen osumista kollegan autoon?
Oliko kyseessä Sky:nkin lähetyksessä spekuloitu romun osuminen autoon ja sen aiheuttama jonkimoinen "veto" oikealle, vai oliko vain kyseessä kuskille tyypillinen reikäpäinen syöksy?
Eli oli alunperi liian kaukana vasemmalla nähdäkseen Kvyattia peilistä ja sitten kuin kaveri onkin siellä on jo liian myöhäistä.
Kyllähän tuo näyttäis ihan tyypilliseltä crashjeanilta, melko jyrkästi lähtee tosiaan väistään tuota autoläjää, ja siitä jyrkässä kulmassa aitaa kohti. Semmosessa kulmassa että ehkä noin mutkan jälkeen ei oleteta että tuommosta tapahtuu ja siksi ei ole pehmeämpiä kaiteita/tecprota tms tuossa kohtaa rataa. Hienoa että hengissä selvisi, mutta oma moka tuo ainaki minusta oli. Ajattelematon liike, ja tulos oli mikä oli. Toki helppo jälkiviisaana ruudun takaa sanoa.

edit: Grosjeani sai hyvän vauhdin tuosta mutkasta verrattuna tuohon autoläjään, kyllä se varmaan viiden-kuuden auton ohitusta tuossa haki, mikä toki luonnollista kilpailussa.
 
Nyt kun ollaan varmaan kaikki about samaa mieltä Grosjeanin ihmepelastumisen olleen useammankin turvateknisen asian yhteissumma, niin voitaisiinko hetki puhua siitä viimeisestä liikkeestä, minkä kuski teki ennen osumista kollegan autoon?
Oliko kyseessä Sky:nkin lähetyksessä spekuloitu romun osuminen autoon ja sen aiheuttama jonkimoinen "veto" oikealle, vai oliko vain kyseessä kuskille tyypillinen reikäpäinen syöksy?
Eli oli alunperi liian kaukana vasemmalla nähdäkseen Kvyattia peilistä ja sitten kuin kaveri onkin siellä on jo liian myöhäistä.

Toivottavasti tämä kolari herätti Grosjeanin vihdoin miettimään omia ajamisiaa. Aiemmin on päästy aika pienellä, mutta nyt oli hengen lähtö lähellä. Itse veikkaisin, että lopettaa F1 uransa tähän kauteen, jos tarpeeksi osaa asioita järkeillä.
 
Grosjeanin F1-ura loppuu tähän kauteen joka tapauksessa: Haas ei tarjonnut uutta sopimusta + ei saanut sopparia muistakaan talleista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 637
Viestejä
4 511 410
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom